Solis Grind & Infuse Pro roestvrijstaal

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 6 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Solis Grind & Infuse Pro roestvrijstaal op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

5,8

Bob 21-09-2023

Een aanrader

Wij hebben het apparaat nu 14 maanden in ons bezit. Wij zijn van vol automatische overgestapt. In het begin is het apparaat twee keer weggeweest naar de leverancier, omdat de koffiemolen verstopt raakte en moeilijk weer schoon te maken was. De tweede keer hebben ze er -volgens hun zeggen- een nieuwe en een andere molen ingedaan. We hebben sindsdien geen problemen meer. Schoonmaken doen we wel en ontkalken doe we niet, omdat we waterontharder in huis hebben. Dan doen we net alsof. Ook de Britta zit er wel in maar wordt niet vervangen. De koffie is wel een kwestie van uitproberen. De hoeveelheid troep valt mee, maar wij gebruiken wel keukenpapier. Deze vervangen we eens per week.
Nadeel van de eenkopshouder is, dat deze niet loskomt. Dit moet altijd gebeuren met het schoonspoelen van de brouwkop. Wij zijn na de opstartproblemen zeer tevreden met het apparaat. Koffie is goed en altijd warm.

Pluspunten

• Snel warm
  • goede koffie

Minpunten

• schoonmaken kost tijd

A.Meijer 21-04-2021

veel koffieverlies met malen

De koffie die dit apparaat maakt is prima. Het grote nadeel is dat bij het malen de koffie alle kanten opgaat. Een hoop schoonmaakwerk en verlies van best veel koffie wat in de gootsteen belandt.

Pluspunten

• koffie is prima

Minpunten

• koffieverlies
  • veel schoonmaakwerk

Hans 07-11-2020

High pricing low quality

Regelmatig werkt de dosering niet en eindig je met een slap balkje koffie ,
Is al weggeweest voor service maar kwam retour met een nog slapper verhaal dan de koffie.

Pluspunten

• Als hij het doet is de koffie goed

Minpunten

• Veel storingen

Sjaak boon 27-01-2019

prachtige machine

Een echte espressomachine waarmee je de heerlijkste espresso kunt maken. Zelf instelbaar en daardoor steeds heerlijk afgestemd op mijn wensen! bovendien prachtig om te zien in onze keuken!

Pluspunten

• heerlijke espresso
  • prachtig om te zien

mevrouw 06-12-2020

Gezien de slechte recenties over dit product lijkt deze recentie niet echt betrouwbaar

Hoofdpijn 14-03-2018

Tegenvaller

Sinds 9 maanden heb ik deze prachtig uitziende machine. Gekocht voor € 899,-. Nu: geen druk, geen stoom. En al die tijd al geen crema-koffie. Dat bij Solis gemeld. Nu een factuur van ruim € 170,- vanwege een gebruikersfout. We hadden de machine moeten ontkalken is het argument. Behalve dat we de machine vooral in het wekend gebruiken, zetten we de koffie altijd met gekookt water en maken we de machine schoon met de speciaal daarvoor bestemde (en erg dure) tabletten.
Mijn vorige Solis was iets eenvoudiger doch erg solide, is nooit schoongemaakt met de speciale tabletten en heeft 15 jaar uitstekend gefunctioneerd. Vandaar mijn keuze voor Solis. Maar nu zou ik deze machine zeker niet aanbevelen. Wat een vervelend verdienmodel: fouten en onderhoud afwentelen op de gebruiker. Ze dwingen je dure middelen te kopen en vertellen je dan dat het waterpijpje vol kalk zit. Onmogelijk: we koken het water eerst en hier in de omgeving is water niet erg hard. Kortom: Solis moet zich schamen voor zo'n duur apparaat nog binnen de garantietermijn zo'n bedrag voor reparatie te vragen.

Pluspunten

• mooi ontwerp
  • mooie assecoires

Minpunten

• morsen koffie is onvermijdelijk
  • garantie werkt niet, want gebruikersfout
  • zeer gevoelig voor hard water
  • vraagt zorgvuldigheid van handelen
  • vaak schoonmaken met dure hulpmiddelen

Canyonred 06-12-2020

Ik heb al veel geschreven op deze site over deze machine, maar wil hier toch op reageren. De tabletten waar over gesproken wordt zijn niet om te ontkalken maar om het filterhouder te reinigen wat grote onzin is. Het filterhouder reinigen doe je gewoon met een sopje tijdens de afwas. Dat pijpje had u inderdaad moeten reinigen en dat gaat eenvoudig met een bijgeleverde naald, dat kunststof ding waarmee je ook het onderste deel v.h. pijpje kunt losschroeven. Het ontkalken van de machine is simpel en doe ik (omg. Den Bosch) ca 4x per jaar gewoon met eenvoudig citroenzuur poeder. Ik weeg 150 gram citroenzuur poeder af (koop ik per 5kg) en giet daar kokend water op tot ik 1 liter heb (in een maatbeker). Dat even roeren tot dit poeder (ziet eruit als suiker) goed opgelost is. Dat giet ik in het reservoir en laat ik 1 dubbele espresso doorlopen. Vervolgens laat ik hem rusten, dat herhaal ik een paar keer en tot slot laat ik het stoompijpje flink doorstomen. Daarna alles herhalen met schoon water. Ik begrijp overigens niet waarom je kokend water gebruikt voor het zetten van espresso, waarom koop je dan een espresso machine? Het enige defect wat ik totdusver (5 jaar) heb gehad is dat het rubber van het reservoir lekte. Deze heb ik bij een plaatselijke reparateur gekocht voor een paar euro.

mevrouw 06-12-2020

Goede review en betrouwbaar gezien bovenstaande slechte recenties. Je kunt je niet voorstellen dat, als er een goede revieuw over deze machine wordt geschreven, deze betrouwbaar is!

Ronald 30-01-2018

Mooi apparaat, makkelijke bediening

Paar dagen in bezit, het is voor een gloednieuwe barista even oefenen om apparaat, bonen en smaak op elkaar af te stemmen maar daarna gaat alles vanzelf. Ik heb de standaard water-hoeveelheid redelijk verhoogd, vind ik lekkerder dan die hooguit 1 eetlepel vloeistof van een officiele espresso. Verder is hij redelijk stil, en gewoon erg mooi.

Pluspunten

• Mooi apparaat
  • Eenvoudige bediening
  • Redelijk stil

Minpunten

• Meer handelingen dan volautomaat

Canyonred 14-07-2015

Voor mij is dit de eerste espressomachine. Heb bewust voor een halfautomatische gekozen, omdat ik volautomatische erg groot en storing gevoelig vindt. Daarnaast heb je met een halfautomatische meer in de hand en dat is gewoon leuk en lekker.

Ik heb voor de 115 gekozen vanwege de compacte en degelijke uitstraling, de ingebouwde bonenmaler, het stoom en heetwaterpijpje. Inmiddels heb ik hem ruim een week en er heel wat espresso en cappuccino mee gezet.

Positief:
- Compact, snel opgewarmd, groot water reservoir, stoompijpje, heetwaterpijpje
- Makkelijke bediening
- Ingebouwde bonenmaler, geen extra apparaat nodig
- Relatief makkelijk te reinigen
- Heetwatershot voldoende voor 1 mok thee
- Behoorlijke stoom opbrengst, al moet je even leren hoe

Negatief:
- Voor 30ml espresso wordt over het algemeen 6-7 gram gemalen koffie gebruikt. Deze Solis is min of meer gestandaardiseerd voor 10gram. Zelfs wanneer je de meest minimale stand aanhoudt, wordt minimaal 7-8 gram gemalen. Dit betekend dat je koffie morst omdat de houder te vol raakt en dat je bij het aandrukken met de stamper, de boel al snel zo vast drukt, dat de bovengrens vd ideale druk makkelijk bereikt wordt. De maalstand staat dan op 9 (halverwege) en je koffie stroomt dan niet maar druppelt.
- De diameter vd houder zou beter 58mm zijn geweest ipv 53mm er zijn overigens nog kleinere, je knoeit waarschijnlijk iets minder
- Hij is compact, maar niet hoog, er kunnen grote bekers onder, maar de ruimte en lengte voor het gebruik vh stoompijpje is wat beperkt dat geldt ook voor de lengte vh pijpje.
- Degelijk, maar niet zonder kunststof zoals sommige Italiaanse merken
- Drukmeter niet in Bar

Al met al goed apparaat, maar wanneer ik hem opnieuw zou mogen ontwerpen zou ik:
- De maalhoeveelheid lager instelbaar maken
- Het apparaat wat hoger maken zodat je meer ruimte hebt om de stoompijp te gebruiken en een hoge beker te kunnen plaatsen zonder ergens tegen te stoten

PS. Ik heb nog maar één merk bonen gebruikt en de conclusie gaat op voor het zetten van zowel één als twee koppen tegelijk.

mevrouw 06-12-2020

Zo fijn dat dit soort eerlijke en nuttige revieuws er zijn! Zo kom je er achter dat producten van een merk waarvan je denkt dat het degelijke kwaliteit is, in werkelijkheid een slechte service hebben en op de productkwaliteit aan het bezuinigen zijn. Ik heb enkele producten van Solis die ik al jaren naar tevredenheid gebruikb (Vacuumeerapparaat en Contactgrill) maar als ik deze revieuws lees dan zorgt dit er voor dat ik GÈÈN Solis p[roducten meer koop.

Canyonred 03-06-2016

Inmiddels machine bijna een jaar in bezit en geen technische problemen ondervonden. Maar het blijft ergerlijk dat dit apparaat niet is afgestemd op 6-7 gram koffie per kop of 10-14 voor twee. Je moet er met de volumen rekening mee houden, dat je meer espresso moet zetten dan gebruikelijk is, omdat hij anders veel te sterk wordt of nauwelijks doorloopt. Wat vooral storend is, is dat je zoveel koffie morst die in het rooster of op de grond valt. Je kunt niet alleen niet minder malen, maar de filterhouders zijn ook niet geschikt voor de standaard hoeveelheden koffie. Je moet je wel aan de door Solis voorgeschreven hoeveelheid koffie houden. Omdat je dosis espresso zo groot is, moet je ook meer melk gebruiken, dus grotere (~300ml) bekers. De bijgeleverde melkbeker is dan ook te klein, maar een grotere beker van ~700ml heb je met dit apparaat niet zomaar opgeschuimt. Met de ervaring tot nu, zou ik me voortaan beter oriënteren en naar een koffie speciaalzaak gaan en waarschijnlijk een echte Italiaan kopen.

Canyonred 15-11-2016

Het valt me ondertussen ook op dat het apparaat nooit meer on schoonmaken vraagt. Dat heeft hij in het begin misschien 2 keer gedaan. Uiteindelijk merkte ik dat de stoomopbrengst terug liep en heb het ding met schoonmaak azijn en water 1:1; gereinigd en dat werkt. De kwaliteit vh apparaat lijkt tot heden in orde, al hoor ik de membraampomp af en toe brommen/rammelen gedurende de eerste 1 a 2 tellen na starten. Een volgende keer zou ik naar een serieus apparaat kijken van ECM bijvoorbeeld. Alleen al vanwege de juiste verhoudingen, want bij deze machine verbruik je fors meer koffie, omdat hij zowel voor een enkele bak als voor 2 bakjes te hoog is en je om technische reden niet minder kunt doseren. Ik heb ook niet het idee dat de voorgeschreven reiniging veel uithaalt, vooral erg dure middelen.