Philips HD8821/01 - Reviews

espresso machine

philips1968 06-08-2016 Product paar dagen in bezit

espressomachine

7,6
gemakkelijk in gebruik, koffie is lekker heet en prima van smaak. sterkte kan allemaal aangepast worden naar wens. Handleiding is soms wat ingewikkeld, verder een eenvoudige machine

Robert 26-04-2016 Product paar dagen in bezit

Wordt er niet blij van

Ik vind de espresso te sterk en de koffie te slap en het melkschuim vind ik ook niet lobbig genoeg.
Mis instel mogelijkheden mbt smaak.

Homie 25-01-2016 Product paar dagen in bezit

6,4
De ingebruikname verliep moeizamer dan verwacht. De beknopte Nederlandstalige handleiding gaf niet genoeg informatie om het onverwachte probleem bij eerste ingebruikname op te lossen.
De uitgebreide Engelstalige handleiding bood wel een oplossing voor het probleem.
Het toestel heeft veel onderdelen, wat het onderhoud tijdrovend maakt.
Het apparaat neemt best veel ruimte in beslag. De reservoirs zijn moeilijker bij te vullen als je het toestel in de keuken op het aanrecht onder bovenkasten wil plaatsen. Het waterreservoir dient langs de bovenkant uit het toestel genomen te worden.
Het toestel is luidruchtig bij het malen van de koffiebonen.
De standaard fabrieksinstelling en een standaardkeuze van koffiebonen geeft slappe, niet erg warme koffie. De gewenste sterkte en warmte dient uitgebreid te worden getest.
Het uitzicht van het toestel is neutraal.
De sterkte van de koffie kan worden ingesteld naar je persoonlijke voorkeur. De watertemperatuur is niet instelbaar. Dat is meteen het grootste nadeel van het toestel. Een kop gewone koffie is niet warm genoeg. Een grote mok (2 porties) is wel warm genoeg.
Het toestel vergt een behoorlijke inspanning op gebied van reiniging en onderhoud.
Het toestel heeft een zeer kort netsnoer (40 cm).
De smaak van de koffie (mits juiste instelling en koffiebonen) is heel rijkelijk en is lekkerder dan de koffie die je maakt met koffiepads.

wessiejj91 22-06-2015 Product paar dagen in bezit

Mooi vormgegeven apparaat.

Installatie ging super makkelijk met de gebruikershandleiding. De opschuimfunctie werkt perfect en de koffie is goed van smaak en goed op temperatuur +/- 90*C. Thee zetten met dit apparaat is ook geen probleem.
Prijs-kwaliteit verhouding is top.

Ook het malen maakt niet zoveel lawaai (vergeleken met mijn oude volautomaat, de Bosch Benvenuto classic). Het opschuimen maakt iets meer lawaai. Stoor ik me totaal niet aan. (ik gebruik dit apparaat niet in de kerk)

Enige minpunten zijn: Temperatuur niet te regelen, bonenreservoir laat zich wat ongemakkelijk bijvullen vanuit de zak, meer onderhoud dan bij bijv een ''gewone'' koffiezetapparaat/Senseo (maar dat is normaal bij een volautomaat)en bijgeleverde (losse) netstroomsnoer is wat aan de korte kant nl. +/- 50 cm. Deze kleine minpunten wegen niet op tegen de grote pluspunten.

Omdat ik dit apparaat nog niet zo lang heb, kan ik nog niets vertellen over de duurzaamheid.

J.G.H. 14-06-2015 Product paar dagen in bezit

het apparaat maakt een lekker kopje koffie, is eenvoudig in het gebruik en onderhoud. een strak model zonder teveel toeters en bellen

Steindenaer 26-05-2015 Product paar dagen in bezit

6,4
De HD8821 van Saeco/Philips,

Deze mocht ik testen, en kreeg daarover een email, was blij verrast. Pakket zou binnen 5 dagen geleverd worden.

Dag erna, dingdong! Pakketpost!

Uitpakken:

Goed verpakt op eerste oog. Handleidingen keurig bij gesloten, een kwastje silicone smering en een maalgraad sleutel. Eenmaal op aanrecht zie ik dat apparaat geheel
uit plastic bestaat, en dat het klepje voor losse koffie invoer afgebroken is. Gelijk het apparaat ontdaan van zijn folie. Prachtig machine komt tevoorschijn.

Als allereerste het zetsysteem eruit gehaald aangezien klepje voor losse invoer was gebroken. Stukjes plastic uit zetsysteem verwijderd.
Gevuld met bonen en met water. Apparaat ingesteld als beschreven in de handleiding die bijgesloten is.

Tijdens aftunen van espresso hoeveelheid met de maalgraadsleutel de maalgraad op 3/4 gezet, ofwel driekwart fijn. Dit leverd verreweg het beste resultaat op en de lekkerste
koffiesmaak.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Instellen:

Espresso knop:

* Espresso helemaal aan te passen aan voorkeur behoeften, knop voor espresso indrukken en vasthouden, koffie begin te lopen en wanneer de voorkeur voor hoeveelheid is bereikt
nogmaals drukken op de knop. De voorkeur voor espresso word vastgelegd en word door het systeem bewaard. Zelfs wanneer apparaat geheel van stroom af word gehaald.

Koffie knop:

* Bij de Coffee knop idemdito. Maar de standaardinstelling is eigenlijk al perfect, goede hoeveelheid koffie voor in een normale mok. Ideaal voor mensen die filterkoffie zijn gewend.

Andere soorten koffievarianten:

Cappuccino:

* Melk opschuimen: Na tijdje oefenen toch gelukt en redelijk eenvoudig.

Stappen voor goed stevig vol schuim:

1. Koude melk! Dit omdat de melk anders zijn kookpunt behaald zonder dat het schuim de juiste consistentie heeft. Magere melk is best, schuimt beter. Let wel op eiwit gehalte.
2. Een mok voldoet, beter nog is een melkkannetje. Van staal. Melk 1/3 deel.Onder een hoek van 60 - 75 graden houden t.o.v de paranello(schuimpijpje) en stoomknop indrukken.
3. Melkschuimer dicht tegen oppervlak van melk houden en driekwart onder melkoppervlakt houden, hierdoor word lucht aangezogen en onstaat een draaiende kolk.
4. Nadat er genoeg lucht in zit, 3 seconden ongeveer. Pijpje geheel onder het melk oppervlak houden. De melk komt omhoog doordat er meer schuim onstaat, mok of melkkannetje
steeds iets verder naar onder bewegen zodat pijpje net onder het oppervlak is.
5. Vinger aan de onderzijde van mok of melkkannetje plaatsen voor het meten van tempratuur. Wanneer bijna de temperatuur bereikt is dat je je brand aan de mok/melkkan de stoomknop
nogmaals indrukken. Het schuim is nu lobbig en met kleine luchtbellen, wanneer juist uitgevoerd.

Grote bellen kunnen worden verwijderd door mok op aanrecht te kloppen en in een mooie ronddraaiende beweging tegen de klok in te draaien. Vervolgens is de mok voor 2/3 gevuld.

Cappucinno:

Zojuist gemaakte melkschuim met mok onder de koffieuitloop plaatsen en een espresso erin laten lopen. Bespringelen met wat cacoa of kaneel en u heeft een heerlijke Cappuccino.

De lepeltest!

* Leg een koffielepeltje op het melkschuim, blijft de lepel langer dan 2 minuten liggen zonder te zakken dan is de cappuccino perfect gelukt!

Latte Machiato:

Zelfde stappen als bij Cappuccino, alleen hier neemt u 2/3 melk en een grotere mok, bij voorkeur glas, zodat u de scheiding van melk, koffie en schuim goed kunt zien.

Bouwkwaliteit:

De bouwkwaliteit valt echter enorm tegen. Alles oogt erg cheap en is geheel uit plastic vervaardigd. Ben benieuwd na hoelang het apparaat of de zetgroep de brui eraan geeft. Bij andere
Minuto apparaten waarvan ik revieuws heb gelezen is dit een groot probleem.

Goed schoonmaken van het apparaat is wel een must. Zetgroep elke 7 dagen onder lauwwarm water spoelen, en 1 keer in de maand met nieuw vet insmeren. En elke 3 maanden kalkreiniging doen.

Opvangbak voor de koffiekoekjes moet na ongeveer 25 koffie varianten worden leeggemaakt, stevige koffiekoekjes stuk voor stuk.

Wateropvangbak raakt behoorlijk snel vol. Dit ook omdat het apparaat bij inschakelen de interne leidingen eventjes spoelt.
Na 15 koppen is de lekbak vol.

Voor en nadelen:

+ Lekkere koffie
+ Makkelijk in gebruik
+ Paranello (schuimpijpje) melk kan hierdoor gewoon in koelkast worden bewaard en is makkelijk schoon te maken.
+ Makkelijk schoonmaken
+ Goed leesbare knoppen en een duidelijke handleiding.
+ Hoogte verstelbare koffietuit

- Slechte bouwkwaliteit, voelt cheap aan en alles is dan ook vervaardigd uit plastic. Zelfs zetgroep.
- Klepje voor losse koffie gebroken bij unboxing.
- Lekbak snel vol

Conclusie:

Voor een apparaat net een gemiddelde prijs van 450 euro, voelt het allemaal erg goedkoop aan. Had er persoonlijk meer van verwacht. Tis dat ik hem mocht testen, anders had ik hem niet gekocht.
Al met al redelijk goed apparaat, zet heerlijke koffie in een handomdraai, filterkoffie hoef ik niet meer. Zuinig in koffiebonen gebruik, zonder nadelig gevolg voor koffie. Watertank is
aan krappe kant. Blijft altijd laagje water instaan omdat aanzuignippel niet verzonken is in watertank. Handig uitneembaar en vulbaar, dat wel.

Op lange termijn hoop ik dat het apparaat zich ook goed blijft houden. Reviews van andere Minuto apparaten voorspeld weinig goeds.

Zal voor aantal kleine dingen al beroep moeten doen op garantie:

Koffieklep voor filterkoffie invoer is los/kapot. En het rozetje om het stoompijpje kwam los bij tweede maal schoonmaken van paranello

flappy00 21-05-2015 Product paar weken in bezit

Ht apparaat is gebruiksvriendelijk en maakt lekker koffie .
een nadeel vindt ik dat het relatief vocht wordt in de ruimte waar de koffiedrek in opgevangen wordt . en het metaal van het stoom stangetje zou ook wat steviger mogen . verder een super automaat