Bekijk 2 andere uitvoeringen

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Illy X7.1 Iperespresso op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Arthur640XL 20-03-2017

Fijn apparaat, lekkere koffie

Geschreven voor: Illy X7.1 Iperespresso

Ik heb sinds april 2016 deze iperespresso x7.1 en het apparaat bevalt me heel goed!

Het apparaat is makkelijk schoon te houden, want het chromen rooster is te verwijderen, de lekbak daaronder is uitneembaar en de huls is in twee delen af te nemen van de stoompijp. De huls is makkelijk schoon te maken met beetje sop, de stoompijp met is schoon te maken met een vochtig doekje of keukenpapier.

Instellen van de hoeveelheid koffie is makkelijk: na het inschakelen gewoon de grote knop in het midden ingedrukt houden tot de gewenste hoeveelheid koffie is geschonken en dan loslaten. De hoeveelheid is dan geprogrammeerd. Iedere volgende keer wordt dan deze hoeveelheid koffie afgegeven.

Als een andere hoeveelheid geprogrammeerd moet worden, moet deze knop weer ingedrukt gehouden worden (min. 3 seconden) tot de nieuwe gewenste hoeveelheid koffie is afgegeven.

Ik maak alleen latte macchiato (espresso met opgeschuimde melk) met het apparaat en dat bevalt me goed. Wel raad ik iedereen aan om in een koffiebar aan een baristo of barista te vragen hoe je een goede latte macchiato maakt, want het is iets dat uitgelegd moet worden.

Om de melk op te schuimen heb ik een metalen kannetje gekocht en voor het shot koffie een klein porceleinen kannetje, zodat je de koffie netjes in het glas kunt gieten. Ook heb ik een dubbelwandig glas gekocht, zodat de latte macchiato langer warm blijft. Het verdient aanbeveling om het glas eerst warm te maken met water uit de waterkoker.

Voor het schuim gebruik ik Friesche Vlag LATTE voor cappuccino & latte.

Vul het reservoir voor gebruik met water.

Latte macchiato bereid je door als eerste de capsule in de houder te plaatsen en die in het apparaat te zetten. Schakel nu het apparaat in om het op te laten warmen tot het signaal klinkt.
Druk op de grote knop in het midden en houd het porceleinen kannetje onder de houder om de koffie te zetten.

Vervolgens het apparaat het stomen laten voorbereiden door op de uiterst rechtse knop te drukken (wacht op het signaal en druk daarna pas op de knop). Houd de metalen kan vast, zodat de stoompijp de bodem raakt en laat het apparaat stomen tot de melk bijna kookt (borrelt). Dit duurt zeker 1 minuut bij een hoeveelheid melk van +- 90 cc.

Giet de koffie uit het kannetje in het glas. Doe er, indien gewenst, suiker bij.
Giet de melk in het glas, terwijl je het schuim voor de tuit tegenhoudt met een theelepeltje.
Roer de koffie.
Schep het schuim uit het kannetje op de koffie.
Giet de resterende melk uit de kan in het glas.
Roer de koffie en de melk tot vlak onder het schuim.
Nu heb je een latte macchiato met 3 kleuren.

Ik gebruik de sterkste branding (zwart) en die bevalt mij prima! Eventueel kan de blauwe branding worden gebruikt, die is minder sterk. De rode is nog minder sterk dan de blauwe, maar die wordt niet vaak voor latte macchiato gebruikt.

Na aankoop van het apparaat kreeg ik een startpakket toegezonden met 3 blikken Illy capsules en 2 kopjes en schoteltjes van ILLY. Erg leuk! Ik weet niet of dat startpakket nog steeds wordt uitgegeven.

Een capsule kost ongeveer €0,47. Dat is niet goedkoop, maar de kwaliteit is gewoon heel goed.

Een apparaat met een bonenmaler is veel duurder, daarom heb ik voor dit apparaat gekozen. En tot nu toe bevalt het mij prima!

Voor iemand die meerdere koppen koffie na elkaar wil maken is dit apparaat niet geschikt. Het maakt 1 kop per keer en direct de tweede kop koffie maken na de eerste zorgt dat de smaak van de tweede kop minder lekker is. Het apparaat moet voor de tweede kop eerst zijn afgekoeld. Het is dus echt voor 1 persoon.

Pluspunten

• Prima koffie
  • Makkelijk schoon te houden
  • Latte macchiato maken is leuk om te doen
  • capsules hebben altijd dezelfde kwaliteit en smaak
  • Mooi apparaat, retro vormgeving

Minpunten

• 1 kop per keer (voor mij geen nadeel)
  • capsules zijn prijzig (+- €9,50 per blik 21 st.)