Bosch TCA6401 rvs

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 22 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Bosch TCA6401 rvs op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,2

j**********@g******** 02-12-2021
  • Product gekregen

Niet stuk te krijgen

Geschreven voor: Bosch TCA6401 rvs

Is bij mij al tien jaar aan het werk en heeft meer dan 20000 koppen koffie geproduceerd. Met andere woorden : dik tevreden!

Pluspunten

• Goedkoop in gebruik
  • makkelijk schoon te houden

Minpunten

• altijd water op, koffie op, bak te vol

joseetje 24-09-2021

lampje reinigen blijft aam

Geschreven voor: Bosch TCA6401 rvs

fijn apparaat ik heb hem nu 2 jaar maar de. ontkaling/schoonmaken blijft branden. haal elke maand ales wat eruit kan eruit en los en maak het schoon. maar flesje ontkalker al paar x gedaan maar lampje blijft branden van reinigen.
nou dan brand die maar krijg hem niet uit..
of moet lampje slopen dan wel 😂

Pluspunten

• snel warm

Minpunten

• reinigen lampje wil niet uit

bartels 18-01-2012
Geschreven voor: Bosch TCA6401 rvs

We hebben deze machine inmiddels 3 jaren in bezit en hebben in die tijd ruim 9000 kopjes espresso/koffie/cappucino gemaakt. We verwijderen het zetmechanisme regelmatig om schoon te maken en volgen het onderhoudsschema zoals voorgeschreven. Eénmaal heb ik de machine opengeschroefd (best lastig) om de koffieresten naast het zetmechanisme te verwijderen.
In al die tijd nooit een probleem gehad. Vorige week éénmaal een foutmelding (het mechanisme liep toen eenmalig stroef) maar na uit-en-aan zetten was het probleem verholpen. We hebben nooit een monteur in huis gehad voor onderhoud of reparatie. Degelijkheid is dus dik voor elkaar. Het lijkt er overigens op dat je de sterkte steeds verder moet opvoeren om dezelfde smaak te houden, moet nog uitzoeken hoe ik dit kan verbeteren.

CJ Goedegebuure 16-01-2012
Geschreven voor: Bosch TCA6401 rvs

Onze Bosch deed het natuurlijk in het begin perfect. Maar na ongeveer twee jaar maalde de motor niet meer.
Motor overgezet van zelfde Bosch van mijn dochter. Toen deed ie het. Nieuwe motor besteld en geinstalleerd. Deed het niet.
Kreeg toen het apparaat van mijn dochter. En die geeft nu steeds de mededeling : error 8. Volgens boekje apparaat 10 sec. uitschakelen. Dan zou hij het weer doen. Niet dus.
Gelezen de andere ervaringen van Boscheigenaren (slechte service, dure reparaties) maar weer de uitstekende Philips koffiezetter uit de kast gehaald.
Ook prima koffie en geen ergernis.

Met vriendelijke groet, Kees Goedegebuure

Edspresso 06-03-2012

Geachte CJ Goedegebuure,

Error 8 verschijnt doordat de zetgroep in een "verkeerde"stand blijft staan.
Dit kan komen door vervuiling, maar kan ook komen door een defect aan de aandrijving.
De zetgroep zalf kan ook kapot zij. En dan met name het kunststof brugstukje bovenin de zetgroep. Na verloop van tijd komt er een scheurtje in. (links of rechts van het midden)

Ed'spresso

Brouwer2011 06-01-2012
Geschreven voor: Bosch TCA6401 rvs

Nu 2 1/2 jaar en 300 kopjes in bezit. Apparaat zet prima koffie maar ik vindt wel zoals eerder gemeld dat je nogal vaak de lekbak en koffieopvangbak moet schoonmaken, c.a. iedere 8 a 10 kopjes vindt ik toch wel vaak.

Wat me echt irriteert is dat de bonnen regelmatig niet goed worden aangevoerd waardoor het maalmechanisme "droog" komt te staan. Als je er snel bij bent kun je nog even kloppen of de bonnen aanduwen in het reservoir, maar dat zou niet nodig moeten zijn. Ik gebruik Perla (AH) bonen.

Melk opschuiven gaat niet echt super en geeft een hoop rommel en schoonmaakwerk. Heb een handklopper/opschuimer gekocht en dat werkt 10x zo snel als je voor flink wat mensen cappuccino moet maken....

bartels 18-01-2012

Ik deel de reactie van ariemos. Wij gebruiken afwisselend bonen van de Hema en van V&D en hebben nooit problemen met de aanvoer. De bonen van AH en DE zijn 'vettiger' waardoor de aanvoer naar het maalmechanisme stokt. Wij gebruiken overigens meestal ook een handschuimer voor de cappucino-melk. werkt veel beter.

ariemos 09-01-2012

De opvangcapaciteit van het water en het maalsel is inderdaad gering. Vooral als je voor meerdere mensen koffie zet is dat frustrerend. Melk schuimen betekent mechanisme reinigen (doorspoelen); als je dat niet wilt dan kun je inderdaad beter een aparte schuimer aanschaffen. Het stagneren van de bonendoorvoer komt mij niet bekend voor. Ik gebruik altijd de espressobonen van Fairtrade (wereldwinkel).

Willem van der Plank 01-04-2011
Geschreven voor: Bosch TCA6401 rvs

Deze koffiemachine iets meer dan twee jaar in bezit.
Na een paar maanden ging de machine stuk en is toen onder garantie aan huis gerepareerd.

Na iets meer dan een jaar trad er kortsluiting op in de machine.
Er bleek een waterslangetje lek te zijn en deze spoot water op het elektrische gedeelte van de machine.

Nou heb ik maar simpel LTS gehad maar daar leerde ik al dat elektriciteit en water niet samen gaan.
Er is hier door de Fa.Bosch niet goed over nagedacht.
Maar goed de monteur kwam weer aan huis heeft de machine gerepareerd en wij waren weer tevreden.

Nu is de machine weer stuk en is net buiten de garantie termijn.
De Fa.Bosch gebeld en de storing doorgegeven, het apparaat geeft alleen water en gooit de vers gemalen koffie in de lekbak.
In de verwachting dat er een monteur langs zou komen en er net buiten de garantie termijn er wel een nette regeling zou komen, was mijnerzijds een vergissing.
De service aan huis is opgeheven en een coulanceregeling bestaat niet bij Fa.Bosch.

Ik kon de machine opsturen naar een reparatiecentrum, een vervangende koffiemachine is er natuurlijk niet en de kosten voor de reparatie kunnen oplopen tot een bedrag van 195 euro.

Dus ben ik nu al 3 maanden met de Fa.Bosch aan mailen en ben er nog niets mee opgeschoten.
Ik ben niet van plan veel geld uit te geven aan de reparatie en vervolgens bij elk bakkie maar hopen dat de machine het doet.
Ik verwacht van een machine van bijna 600 euro dat deze het toch zonder al te veel problemen een aantal jaren uithoud.

Even dacht ik nog dat de machine zoveel gebruikt werd dat er misschien daarom de storingen ontstonden, maar de monteur die bij de laatste reparatie aanwezig was vertelde mij dat de machine nog helemaal niet zoveel gebruikt was.

Daarom wil ik eventuele kopers meedelen dat een goed functionerende Bienvenuto een uitstekende koffie geeft
maar als de machine eenmaal weigert verwacht U dan niet teveel van de Fa.Bosch.
Echt een A merk onwaardig.
Willem van der Plank.

Jan Baarveld 24-03-2011
Geschreven voor: Bosch TCA6401 rvs

Heb sinds 5 jaar een Benvenuto B30 (dit apparaat (B40) komt er het dichtste bij) en wil een ervaring delen over duurzaamheid en service.
Machine heeft 13000 kopjes gezet, is na 2 jaar voor onderhoudsbeurt naar Bosch geweest en toen hebben ze ook gelijk de zetgroep vervangen, want dat was volgens de voorschriften nodig(zo werd mij gezegd). Totaal rekening onderhoudsbeurt 240 euro. Uitstroompijpjes liepen niet goed door en dat was niet beter na de beurt. Ik toen zelf maar eens gekeken en de beschermkap er voorzichtig afgepeuterd, slangetje losgemasakt en het reservoir van de uitstroompijpjes maar eens flink schoongemaakt. Dat was hard nodig want er kwam erg veel rotzooi uit. Doe ik sinds die tijd regelmatig en mijn de pijpjes laten daardoor steeds een mooie constante stroom zien. Rond de 11000 kopjes kreeg ik steeds vaker de melding bonen vullen terwijl het reservoir vol was. Bellen met de service dienst maar geen oplossing. Eigen remedie was veel schoonmaken (ook zetgroep en binnenkant machine)en dan werkte het weer even. Veel gebeld met Bosch maar daar werd ik niets wijzer van. De enige oplossing die mij werd geboden was het apparaat op laten halen en repareren. Ik wilde echter die kosten niet meer maken omdat de aanschaf van een nieuw apparaat inmiddels concurrerend was met de reparatiekosten. Uiteindelijk deed de machine het niet meer. Maar een nieuwe Melitta gekocht die tot op heden uitstekend bevalt. Omdat ik het toch jammer vond en de indruk had dat de reparatie niet al te kostbaar hoefde te zijn om de B30 weer aan de gang te krijgen heb ik dit probleem telefoninsch en via mail aan Bosch voorgelegd. Werd niet op gereageerd. Om een lang verhaal kort te maken. Uiteindelijk reageerde de servicedienst van Bosch met een echte deskundige en die analyseerde het probleem als eerste op een wat serieuzere manier. Hij stelde voor om (kosteloos) een gereviseerde maalmachine naar mij op te sturen die ik zelf kon monteren. Daarbij gaf hij uitstekende telefoniche ondersteuning zodat ik zelf in staat was die reparatie uit te voeren. En het werkt. Het apparaat draait weer uitstekend en kan waarschijnlijk nog vele jaren mee.Hulde voor deze man. Heeft alles bij elkaar wel een half jaar geduurd. Klantenservice Bosch dus traag, niet ondersteunend en geschikt voor standaardvragen en oplossingen. Als je veel moeite doet en eenmaal bij de juiste persoon aankomt is de service uitstekend

arie mostert 10-03-2011

---------- update review, 10-03-2011 ----------
Na alle euforische berichten over dit apparaat toch even een minpuntje. Na iets meer dan 2,5 jaar gebruik en plm 5500 kopjes koffie bleek de pomp stuk te zijn. Reparateur is aan huis geweest en heeft het prima opgelost. Kosten EU 193,85 incl BTW. Op een verzoek om een tegemoetkoming in de kosten is Bosch niet ingegaan. Einde garantie is einde garantie. Op deze manier wordt de prijs van een kopje koffie wel wat hoog.

---------- 1e review, 18-07-2008 ----------
Apparaat 4 maanden in bezit en we zijn er bijzonder tevreden over. Prima koffie, cappucino, espresso. Gebruiksvriendelijk en traploosregelbaar. Het apparaat is wat diep,wat eenprobleem kan zijn. Schoonmaken en legen van afvalbak vergt wat handigheid door de grootte daarvan. Het verwijderbare en zelf te reinigen binnenwerk is ideaal. Dit voorkomt denk ik uiteindelijk servicekosten. Kortom : een uitstekende keus.

Schipper9 27-12-2009
Geschreven voor: Bosch TCA6401 rvs

Nu twee jaar en 6800 kopjes koffie verder. Onlangs heb ik hem door een medewerker van Bosch laten schoonmaken. Doen ze perfect, maar de volgende keer doe ik het zelf want het is geen technisch hoogstandje, een aantal schroefjes los en het binnenwerk afspoelen !
Dit apparaat blijft een aanrader! Het calc programma duurt wel even, maar eens per maand is dit niet echt een probleem.

bartels 23-12-2009

---------- update review, 23-12-2009 ----------
11 maanden en 2700 heerlijke en probleemloze kopjes koffie na mijn eerste review (19-1-2009) een update.

De Bosch maakt nog steeds geweldig goede koffie.
Na het testen van verschillende soorten koffiebonen is onze conclusie dat de bonen van de HEMA en V&D het beste smaken.
Deze bonen lopen ook beter door dan bijv. diverse soorten AH en DE bonen.

Een reactie op klachten/opmerkingen van anderen:
-Ontkalken en schoonmaken van de machine moeten we gemiddeld eens per maand uitvoeren. Ik gebruik daarbij geen Bosch producten maar spullen van grillsonline.
-Eens in de paar maanden, als ik merk dat de koffie wat bitterder gaat smaken, haal ik het binnenwerk er uit en spoel dit af onder de hete kraan. Even laten drogen en hij kan er weer een tijdje tegen.
-Onterechte melding 'schalen legen': ik heb gemerkt dat je af-en-toe de contactpunten met alcohol o.i.d. moet schoonmaken, door het gebruik komt er een vettige aanslag op de punten.
-Vaak bijvullen van water en bonen: dat ligt toch echt aan de hoeveelheid koffie die je drinkt. Er loopt echt geen water weg en die bonen verdwijnen niet uit zichzelf. Ik vind de reservoirs ruim genoeg, ruimer dan veel andere automaten.

---------- 1e review, 17-01-2009 ----------
Prima apparaat, lekkere koffie en espresso. Melk opschuimen voor de cappucino werkt ook uitstekend.
Pas een week in huis en nu al verslaafd. Net als zovelen nog op zoek naar de juiste combinatie van koffie en alle instellingen. I.t.t. de specificaties is de koffiesterkte en waterhoeveelheid wél instelbaar. Volgens mij is het apparaat trouwens identiek aan de siemens TK65001 die net zo goede beoordelingen krijgt.

W.B. de Wit 20-10-2009
Geschreven voor: Bosch TCA6401 rvs

Ben er nog niet helemaal over uit welke bonen het lekkerst zijn. Wij houden van een volle smaak. Iemand suggesties? Heb nu DE, Mocca d'Oro al geprobeerd. Wellicht Lavazza of bonen van La Place? Graag reacties.

Dittie 06-10-2009
Geschreven voor: Bosch TCA6401 rvs

Zoals Bart in jan. al stelde lijkt dit apparaat erg op de Siemens TK65001. Zelf heb ik die fout ook al gemaakt door daar naar de reviews te kijken. Wij hebben dit apparaat in aug. 09 aangeschaft en ik geef iedereen een beetje gelijk. De koffie zou warmer kunnen, soms is dat ook wel het geval. Ook ik vind dat hij bonen verslindt! Maar geen problemen met bonen die niet doorlopen. Ook ik schud wel eens de bakken zodat ik even door kan gaan met de koffiezetten en daarna maak ik de schalen wel schoon! Mijn manier om cappucino, caffe latte of cafe machiato te maken is als volgt. Gewoon een bakje melk, slangetje erin en dan de kop vullen zoals gewenst. Dan onder de koffie toevoer zetten en dat op espresso of kleine koffie zetten, en dat op het schuim laten lopen. Gaat perfect. Melk gaat door de koffie en het schuim blijft bovenop zoals gewenst.
Wij zijn nog bezig met de soort boon, we proberen diverse bonen uit. Ik persoonlijk vind tot nu toe de Lavazza Oro het lekkerste.

Rens09 09-08-2009
Geschreven voor: Bosch TCA6401 rvs

Prima koffie. Wel wat veel handelingen, waterbak is zo leeg en bonen moet je regelmatig bijvullen.
Bonen 'lopen' ook niet altijd goed door.
Vind dat het apparaat vaak gereinigd en geleegd moet moet worden.
Als je veel koffie drinkt houdt dit appraat je de hele dag bezig.

Hannelore 07-06-2009
Geschreven voor: Bosch TCA6401 rvs

Heb dit apparaat nu een paar maanden in gebruik. Ik ben er heel erg tevreden mee.

De koffie is lekker, instelbaar voor elke smaak, het water is goed heet, de melkschuim lukt ook prima.

Zeer eenvoudig te bedienen, ook het reinigen en ontkalen, omdat elke stap duidelijk staat aangegeven op de display.

Krijg ook soms de melding dat de bakjes vol zijn ondanks dat dit niet het geval is. Maar ik heb er iets op gevonden. Als ik zeker weet dat ze nog niet vol zijn, gewoon even de bak naar voren trekken en weer induwen dan is de melding weg.

Een nadeel is er wel: Je drinkt veel meer koffie!

frank teun 31-05-2009
Geschreven voor: Bosch TCA6401 rvs

ik ben heel enthousiast over de smaak die de machine genereert, maar ben absoluut niet te spreken over het gebruiksgemak... om de haverklap moet de machine ontkalkt worden en/of verschoond worden. ook het schalen legen is aan de orde van de dag. ook heeft de machine zeer gevoelige sensoren. daardoor moet je vaak schalen legen ook al heb je dat zojuist gedaan. ook moet je vaak bonen vullen terwijl het reservoir vol met bonen zit. als oplossing wordt dan tikken tegen de zijkant van de machine gegeven om de bonen in beweging te zetten; bizar voor zo'n dure machine. volgens bosch kan dat ook aan vette bonen liggen...ik heb alle bonensoorten geprobeerd en het gebeurt continue. ook maakt de machine vaak wel koffie ook al worden er niet voldoende bonen gemalen.

tja, als hij werkt geeft hij prima koffie, absoluut. maar de machine is veeeel te onderhoudsgevoelig om hem aan te bevelen. ik zou hem nooit opnieuw aanschaffen

TimLilian 22-05-2009

Een uitstekend apparaat.
Zeer eenvoudig te bedienen maar toch genoeg mogelijkheden.

Het geluid wat hij maakt is vele malen zachter dan dat wij voor ogen hadden.

Nu is het kijken welke boon bij ons past :)

27361178 03-04-2009
Geschreven voor: Bosch TCA6401 rvs

Perfekt apparaat ,veel instelmogelijkheden en een lekker bakkie.

Gwindmill 05-02-2009
Geschreven voor: Bosch TCA6401 rvs

Machine gekocht naar aanleiding van de positieve reviews en doordat een kennis een ouder exemplaar heeft. Uitstekend apparaat. zet heel eenvoudig uitstekende koffie. Alles is instelbaar. Hoeveelheid water is regelbaar (in stappen). Sterkte koffie is traploos regelbaar. Maalsel is regelbaar. Kortom geheel op eigen smaak af te stellen.

Er is een los melkbakje te koop maar dat is onzinnig. Het maken van schuim of hete melk (voor een koffie verkeerd) kan via een glas of kopje ook worden gemaakt.

Verder geeft de machine alles keurig en op tijd aan.

Kortom perfect apparaat.

HandigeHarry 02-02-2009
Geschreven voor: Bosch TCA6401 rvs

Apparaat gekocht naar aanleiding van de vele positieve reviews. Jullie hebben gelijk, dit is een perfect espressoapparaat.
Maakt een heerlijk bakje koffie. Voldoende instellingen om op een eenvoudige manier je eigen persoonlijke smaak in te stellen. Geeft heerlijk capuccino schuim met 1 druk op de knop. Apparaat heeft automatische schoonmaakprogrammas en is verder prima te reinigen. Geeft zelf aan wanneer bakjes geleegd of bijgevuld moeten worden.
Enige nadeel: Je gaat veel meer koffie drinken !

Ad99 21-11-2008
Geschreven voor: Bosch TCA6401 rvs

Prima apparaat, draait nu 4 jaar prbleemloos bij ons in het bedrijf.
Geeft heerlijke koffie.
Schoonaam en ontkalkingsprogram eenvoudig uitvoerbaar

DJ41 25-10-2008

Eerste indrukken;

Hij is behoorlijk groot, dus ruimte in je keuken moet je zeker hebben wil je hem kwijt kunnen. Het pakket was heel compleet; handleiding, hulpstukken (zoals een schepje voor gemalen koffie), een waterhardheidstripje, reinigingstabletten en een 2 jaar garantie aan huis certificaat.

Het apparaat maakt minder geluid dan dat ik dacht. Ik kom wel eens bij een bedrijf over de vloer die een groot DE apparaat hebben die bonen maalt en die maakt 3x zoveel geluid. Instelmogelijkheden genoeg, van mild naar sterk, van kleine kop tot XXL.

Pluspunten:

De koffie is echt heel erg goed, ik heb bij gebrek aan tijd even bij de supermarkt wat AH huismerk bonen gehaald en dit is erg lekker. Zeker als je jaren Senseo gewend bent. Er komt een nette cremelaag op je koffie. De koffie is goed heet, het display is goed afleesbaar. Je krijgt er ook een zeer goede cappuccino uit, maar het zal wel even proberen zijn voordat je de beste manier vind. Qua schoonmaken gaat het best goed, je trekt de lade aan de voorkant eruit en die kun je bij de prullenbak legen.

Nadelen:

De druk op de stoomspuit is erg groot, het kan dus zijn dat de eerste spuit wat sputtert. Als je dan de kop te dicht bij de spuit hebt kan het gaat spetteren. Aangezien dit heet is is het niet zo fijn.
Er komt ook wat water in de lade, dus je moet voorzichtig zijn met die bak, anders klotst het eruit.
Thee is lekkerder uit een waterkoker. Het wordt net niet zo heet als met een waterkoker en dat proef je wel.

Voor de rest moet ik natuurlijk nog wat meer ervaring met het ding opdoen. Vooralsnog ben ik zeer tevreden.

lieselot 24-09-2007
Geschreven voor: Bosch TCA6401 rvs

perfect apparaat, heerlijke hete koffie, diverse kopjes instelbaar en makkelijk cappucino maken!