KitchenAid Artisan 5KES100 - Reviews

cappuccino, espresso

• Slecht

Tuvok7 22-09-2011 Product jaar of meer in bezit

---------- update review, 22-09-2011 ----------
Eerder heb ik al een review geschreven.Toen was ik voorwat betreft de duurzaamheid meer lovend dan dat ik nu ben. Na 6 jaar trouwe dienst kwam er rook uit de machine. Al langere tijd was een temperatuur meter kapot en lijkt de lak op een plek er ieder moment te kunnen afvallen. De machine opgestuurd ter reparatie. Ik mag 250 euro aftikken inclusief verzenden. Gezien de slechte duurzaamheid zoals ook door andere gebruikers aangegeven, ga ik die 250 euro investeren in een nieuwe espressomachine. Het wordt dan geen Kitchenaid meer.

Maar het blijft een mooie machine. Snik

---------- 1e review, 08-12-2006 ----------
Het apparaat heb ik nu een dik jaar in gebruik en het is echt een aanwinst voor
de keuken. Het is simpelweg een supermooie machine die erg lekkere espresso's
en andere koffiedranken maakt. Na een paar keer oefenen lukte het direct om een
goede espresso met crema laagje te maken. Dus de druk die de machine levert is
ok. Tot op heden heb ik nog nooit problemen met de machine gehad.
De machine is een half automaat, wat betekent dat je een aantal handelingen
zelf moet uitvoeren en je niet simpelweg op een knop kunt drukken voor
bijvoorbeeld een complete cappucino. Persoonlijk vind ik dit ook direct de
kracht van de machine. Je kunt zelf met de hoeveelheid koffie en melk spelen om
zo de perfecte cappucino naar je eigen smaak te maken.
De machine heeft twee aparte boilers. Een voor de koffie en een voor stoom/heet
water. Je kunt na het maken van een goede espresso-shot direct overgaan op het
opschuimen van de melk. Geen wachttijden en dus blijft de drank mooi op
temperatuur.
De machine is super robuust zoals je van kitchenaid mag verwachten. Het is een
mini-tank voor op de aanrecht. Over tanks gesproken de watertank is van
voldoende inhoud. Alleen een beetje jammer dat er indicator op zit die meldt
als het water peil laag is. Je moet dus in de gaten houden of het waterniveau
nog voldoende is. Ook in het ontkalken van de machine gaat wat tijd (dik 1,5
uur) zitten omdat je de machine een aantal keren moet laten doorspoelen en
laten in werken. Maar gelukkig hoef je die klus maar om de 4 maanden uit te
voeren.
Bij de machine wordt trouwens een duidelijk en compacte handleiding bijgeleverd.

Kortom echt een aanrader om aan te schaffen. De machine is zijn geld dubbel en
dwars waard. De smaak van de koffiedranken die deze machine produceert, maakt
pas echt duidelijk wat voor rommel senseo koffie en al haar varianten is (maar
dat zal ook wel voor andere espressomachines gelden).

Leapfrog 04-02-2011 Product jaar of meer in bezit

6,8
Mijn advies: NIET KOPEN!

Het is zover, mijn derde KitchenAid 5KES100 is gestorven. En wel met een knal! Een steekvlam en het licht in huis ging uit.
In mijn huis geen KitchenAid espressomachine meer.
Het vochtgehalte in de machine werd door een lekkende stoomboiler zo hoog dat er spontaan kortsluiting optrad bij de netaansluiting van het apparaat.

Flybioarder 26-08-2010 Product jaar of meer in bezit

7,4
Ik heb nu sinds twee jaar de Kitchenaid espressomachine. Hij zet prima koffie, daar is totaal niets mis mee. Aangezien je zelf moet malen is het eindresultaat sterk afhankelijk van zowel de gebruikte bonen, de kwaliteit van je maler alsmede de mate van maling. En uiteraard van de hoeveelheid koffie en de mate van aanstampen. Pffff, zoveel factoren voor één bakkie goeie koffie. Maar aan de machine zal het niet liggen. Wel heb ik mijn twijfels over de technische levensduur van de machines. Mijn eerste was na krap een jaar kapot, defecte boiler. Na 3 maanden(!!!)weggeweest voor reparatie kreeg ik een gloednieuwe. Die heb ik nu een half jaar in gebruik. Echter is het weer mis. Hij geeft vanuit de grote boiler regelmatig harde klappen. Of "explosies" zoals ik las in een eerdere review. Alsof er een klep binnenin dicht klapt. Doet niets af aan de kwaliteit van de koffie maar normaal is het volgens mij niet. En zo af en toe maakt de motor wel heel veel lawaai als ik koffie tap. Alsof hij tapt vanuit een lege boiler.
Al met al zal de volgende espressomachine geen Kitchenaid meer zijn. Hoe mooi en degelijk ze er ook uit zien. Hoe lekker de koffie ook is.

fff-723 23-01-2010 Product jaar of meer in bezit

7,4
Ik heb mijn apparaat goed één jaar. Tot nu toe ben ik tevreden over het toestel.
Al houd ik mijn hart vast, want de eerste tekenen van verval laten zich al gevoelen. Soms maakt de pomp van de espresso een hard ronkend geluid, dat er voorheen niet was. Soms duurt het lang eer er stoom begint te blazen en sinds enkele weken zit er ook constant condens in de temperatuurmeters.
Het toestel ziet er prachtig uit en het is een plezier om er verschillende soorten koffie mee te maken maar ik vrees dat ik er niet lang meer plezier van ga hebben.
We hebben er nochtans alles aan gedaan om het goed te onderhouden, het werd regelmatig ontkalkt met Durgol, één van de beste producten op de markt, werd me verteld.

1982Wouter1982 22-01-2010 Product jaar of meer in bezit

6,8
Heb in april 2007 deze mooie machine gekocht. Het design van de machine was voor mij de belangrijkste rede om haar te kopen.

Verre van tevreden ben ik over de kwaliteit van de machine. Einde 2007 ontstond er een lekkage en maakte de waterpomp een raar geluid. Ik heb een nieuwe machine gekregen.

Een paar maanden geleden is ook deze nieuwe machine kapot gegaan. Een van de twee thermometers is uitgevallen. En bovendien geeft de machine regelmatig een "licht explosief" geluid (moeilijk om exact te omschrijven). Heb de machine weer teruggebracht en uit pure woede een nieuwe machine gekocht van een ander merk. En daar ben ik zeer tevreden over!

Of mijn Kitchenaid terugkomt, interesseert me niet meer. Kortom: ben zeer teleurgesteld. Zonde voor het geld, want goedkoop was ze niet.

coertvancalcar 16-10-2009 Product paar dagen in bezit

Ik heb de machine nu 3 jaar in mijn bezit, het heeft even geduurd om de perfecte capp of espresso te zetten maar ik heb het volledig onder controle. ik moet toegeven dat dit mijn tweede is.

de eerste ging na twee jaar lekken en heb hem toen terug gebracht. ik heb vervolgens een nieuwe gekregen die het tot op heden nog steeds goed doet.

het probleem is dat dit de mooiste is en het nadeel dat hij in italie gemaakt zou zijn. zolang hij heel is blijven we van dit geweldige apparaat genieten.

Zonneveld 13-09-2009 Product jaar of meer in bezit

6,6
Prachtige vorm; techniek regelrechte mislukking. 3 keer lek binnen de garantieperiode (water onderuit de machine dat over aanrecht loopt); 3e keer total loss vanwege loslaten laklaag. Vervanging gekregen. In derde jaar gebruik (buiten garantieperiode) weer lekkage binnenin, daardoor kortsluiting. Laklaag ook weer los. Conclusie duidelijk: inferieur apparaat. Verbazingwekkend gezien andere reactie dat het überhaupt op de markt is gekomen resp. nog te koop is.

ramon1970 11-01-2008 Product jaar of meer in bezit

Heb het apparaat nu twee jaar in bezit en had na een jaar lekkage bij het stoomgedeelte, de grote waterpomp pompte niet meer en er kwam water onder het apparaat vandaan. Het apparaat is door kitchenaid vervangen, maar bij deze nieuwe was de grote pomp niet zo warm meer te krijgen als de bij vorige. Het zetten van meerdere koppen espresso achter elkaar duurde langer, doordat eerst de boiler weer op temperatuur moest komen. Ook het vervangende apparaat is weer stuk gegaan; hij pompte wederom niet meer, er kwam lekkage onder het apparaat en er vormde zich roest aan de achterzijde. Het apparaat werd weer ingeleverd bij de winkel. Het apparaat is zoek geraakt in de winkel en hebben wij nu een tegoedbon gekregen. Ik twijfel nu of ik weer dezelfde zal nemen; nog steeds qua design een juweel en hij zet lekkere espresso (met de Illy-koffie), maar ik wil ook een duurzaam apparaat. Ben hem de afgelopen twee jaar nu bijna 4 maanden moeten missen door reparaties. Ik ben de nescafe zat. Zit te denken aan de Vibiemme Domobar, niet zo mooi, maar hopelijk wel betrouwbaarder. Ben ook in het bezit van de Kitchenaid Blender en keukenmachine en heb daar nooit problemen mee gehad.

Jan_7 31-01-2007 Product maand in bezit

Heb dit apparaat inmiddels 1 maand en bevalt uitstekend.
De koffie smaakt heerlijk, goed heet.
Één nadeel: de gewone koffie op 't werk smaakt hierdoor een stuk minder.

m goud 18-06-2006 Product jaar of meer in bezit

prachtige machine, een sierraad in je keuken, maar technisch een ramp. made in
italy,jammer! de mijne is in een jaar tijd al vier keer kapot gegaan. de grote
boosdoener is het kunststof leidinkje van de koffieboiler naar de
stoomboiler,dit gaat regelmatig kapot. op mijn verzoek of deze leiding
vervangen kan worden door een koperleiding werd negatief gereageerd. ik denk
dat een gerenomeerd merk als kitchen aid nog wel eens spijt zal krijgen over
het uitbrengen van deze machine.