JURA E8 Moonlight Silver (EB)

• Test panel 9 nov 2020
Bekijk 3 andere uitvoeringen

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 10 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de JURA E8 Moonlight Silver (EB) op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

m**e@g**l.com 26-09-2023

Jura beste koffie voor thuis!

Geschreven voor: JURA E8 Dark Inox (EB)

Ik mocht de Jura E8 een aantal weken testen. Een echte aanwinst voor op je aanrecht, mooi en modern design! Voor mij nooit meer een ander merk, de heerlijkste koffie uit een volautomatisch koffieapparaat. Het display is zeer makkelijk te bedienen met de knoppen, een extra shot espresso voor in je cappuccino is zo gedaan. Alle specialiteiten zijn aan te passen op temperatuur, sterkte, water en melk. Zo kan je bijvoorbeeld de latte macchiato aanpassen op jouw glazen thuis. Tevens maakt de machine geen lawaai bij malen en bij koffie zetten. Het apparaat wordt geleverd met een melkslang voor de koffiespecialiteiten met melk maar ik zou zelf de (gekoelde) melkkan hierbij aanschaffen. De koffiesoorten met melk komen gemakkelijk uit 1 uitloop zo hoef je niet te klungelen met 2 uitlopen. De enige optie die ik mis is de 2 kops functie voor koffie/espresso enz. Al met al een prachtig apparaat voor de echte koffieliefhebbers!

• Koffiespecialiteiten
  • Aanpasbare temperatuur, hoeveelheid en sterkte

Minpunten

• Geen 2 kops functie

m**8@h**l.nl 25-09-2023

Top apparaat!!

Geschreven voor: JURA E8 Dark Inox (EB)

Ik heb deze koffiemachine nu enkele weken in huis om te testen. Prachtig apparaat met een luxe uitstraling.
Erg makkelijk te bedienen, niet met een touchescreen maar wel met de knoppen die naast de display staan. Erg duidelijk!!
Je kunt met een paar drukken op de knop je koffie precies zo uit het apparaat laten komen als je zelf wil. De sterkte, maar ook de hoeveelheid water en de warmte van je koffie. Echt ideaal!!
Je kunt alle soorten koffie uit de machine laten komen, of het nou cappuccino is, een latte, espresso of gewoon een "simpel" bakkie koffie is. Alles kan en alles is echt heerlijk!!
Wat ik ook erg leuk vind en er mooi uit vind zien is het lampje dat gaat branden als je een kopje onder het apparaat zet en de koffie aan zet. Luxe uitstraling!!
Het apparaat is ook goed schoon te houden. Een aanwinst voor mijn aanrecht!!

Pluspunten

• Luxe uitstraling
  • Makkelijk in te stellen
  • Heerlijke koffie

s**g@g**l.com 22-09-2023

Heerlijk kopje koffie

Geschreven voor: JURA E8 Dark Inox (EB)

Het is een mooie all in koffieautomaat. De koffie is heerlijk en er zijn vele mogelijkheden, elke koffie die je zou willen maken is mogelijk van de lungo tot de late tot de espresso.
Wat ik erg mooi vind is het lichtje wat gaat branden tijdens het doorlopen van de koffie. Display geeft aan alstublieft koffie wanneer deze klaar is. Automaat warmt snel op.
Automaat is goed schoon te houden en alles is naar wens in te stellen.

Pluspunten

• Diversiteit
  • Snel warm

Minpunten

• Onderdelen van plastic

Mjbr 11-09-2023

Bevalt erg goed, heerlijke koffie binnen korte tijd.

Geschreven voor: JURA E8 Dark Inox (EB)

Ik heb ervoor gekozen om me aan te melden voor een test van deze volautomatische koffiemachine.
Tot op heden heb ik nog geen volautomaat gehad, alleen maar capsule machines.

Eerste indruk: Zeer mooi apparaat. Voordat je het uit de verpakking haalt, straalt het al luxe uit. Dat wordt niet minder als je het apparaat eenmaal uitgepakt hebt staan.

Het ingebruik nemen bestaat uit een aantal stappen, die duidelijk omschreven staan. En binnen korte tijd is het apparaat helemaal klaar voor gebruik.

Gebruik van het apparaat is heel erg eenvoudig. Wijst voor zich en binnen een paar minuten heb je de lekkerste koffie en koffie/melk recepten klaar. Ook de kwaliteit van de gezette koffie is hoog.

Tot nu toe, een heerlijk apparaat in gebruik, met heerlijke koffie.

Pluspunten

• Mooi luxe apparaat
  • Zeer eenvoudig in bediening
  • Aanpassen van programma's gaat makkelijk

Minpunten

• Dagelijkse schoonmaak is even wennen.

h********@g******** 12-12-2022

dramatisch slechte service

Geschreven voor: JURA E8 Chrom (EB)

Als de machine werkt maakt deze goede koffie. De service van Jura daarentegen is dramatisch slecht. Wij hebben een Jura E8 chroom aageschaft in februari 2022. In november van 2022 is dit apparaat gestopt met werken. Buiten een transportdienst die tot 4 keer toe niet komt opdagen was er de belofte dat hetg apparaat binnen 11 dagen retour zou zijn en gerepareerd. Wij zijn inmiddels ruim een maand verder. Geen enkel uitzicht op wanneer er uberhaupt iets gedaan gaat worden. Een schoonmaaksetje wordt aangeboden als excuses

Minpunten

• service
  • contact

Officiële reactie van JURA 20-12-2022

We willen u uiteraard sneller van dienst zijn en u de service laten ervaren die past bij JURA. We hebben momenteel helaas nog te maken met een onvoorzien langere doorlooptijd dan u van ons verwacht. Dit geldt zowel in de responstijd van de helpdesk als de uitvoering van technisch onderhoud en reparaties. We verwachten dit vanaf medio januari sterk te hebben verbeterd en zullen dan verder toewerken naar het gewenste serviceniveau. Kunnen we wellicht nog samen kijken wat JURA alsnog voor u kan betekenen? We spreken u dan graag persoonlijk. Indien u hiervoor open staat kunt uw uw RMA-nummer/dossiernummer mailen naar beurzen@nl.jura.com.

EAN 7610917153640 30-09-2022

My only regret is to not have bought this machine earlier!

Geschreven voor: JURA E8 Dark Inox (EB)

The machine produces excellent coffee drinks. The coffee (crema) and milk foam are at least as good as what common coffee bars serve. I find it pure luxury to be able to enjoy such downright delicious coffee drinks at home, any time, instantly (just at the press of a button).

Pluspunten

• Excellent quality of coffee drinks
  • Easy initial set-up
  • Design and material look luxurious and seem solid
  • Configurable auto switch-off timer
  • Easily readable screen + user-friendly menu

Minpunten

• Top of the drip tray scratches easily
  • Adjust grinder only WHILE (!) it runs
  • No active bean monitoring
  • Rinsing requires cups under nozzle and frother

Chant 08-05-2021

Top apparaat

Geschreven voor: JURA E8 Piano White (EB)

Na 10 jaar kreeg ons oude bonenapparaat kuren en toch maar gekozen voor één in het duurdere segment. Voor deze gekozen omdat hij compact is, ruim waterreservoir heeft en gewoon mooi is. Cappuccino is handig maar de gewone koffie is zo lekker dat ik nauwelijks nog Cappuccino drink.
Wij hebben hem nu een half jaar in bezit en zijn nog erg blij. De koffie is gewoon heerlijk en ook heel eenvoudig te kiezen voor koffie, espresso etc. Maakt ook weinig geluid in verhouding tot ons oude apparaat.
Enig minpuntje is dat de bonen niet altijd helemaal in het bakje schuiven, waardoor hij de laatste bonen niet altijd pakt.

Pluspunten

• Lekkere koffie
  • Gebruiksvriendelijk

Minpunten

• De koffiebonen schuiven niet altijd naar de molen

Nico 23-11-2020

Veelzijdig koffie apparaat

Fijn apparaat met veel verschillende koffievarianten. Ik twijfelde over het gebruiksgemak van dit soort grote koffiebonen-automaten, maar deze Jura-machine heeft mij positief verrast. Het doorspoelen en reinigen doet hij grotendeels vanzelf en de noodzakelijke handelingen zoals water bijvullen en de restwaterbak legen zijn heel gemakkelijk te doen.

Alle koffievarianten smaken goed en je kunt ze allemaal naar smaak aanpassen qua sterkte, hoeveelheid water etc. Ook dat is gemakkelijker dan ik had verwacht, dankzij de duidelijke instructies op het kleurendisplay en de logische bediening daarvan. De melkopschuimer werkt perfect, ik hang het slangetje gewoon rechtstreeks in een melkpak, wat snel en gemakkelijk is en schoonmaakwerk scheelt. Het aansluitpunt voor de melkslang is afgedekt met een dopje dat je er voor gebruik uit moet halen. Ik denk dat dat dopje binnen no time kwijt is. De koffievarianten met melk zet je 1 voor 1. Gewone koffie of espresso kun je ook met 2 kopjes tegelijk zetten. Het koffie zetten gaat redelijk snel. Wel gaat de machine iedere keer dat je hem aan zet eerst doorspoelen, dat kost even tijd. Maar ik vind het ook wel zo hygiënisch. Ook heet water voor thee kun je uit deze machine halen. Dat smaakt prima, zonder koffie-bijsmaak, ik denk dankzij dat frequente doorspoelen.

Het koffieverbruik zou officieel op 120 koppen koffie per kilo bonen moeten liggen, wij gaan daar ruim overheen. Misschien doordat we in het begin de koffie wel heel erg sterk dronken, die instelling hebben we aangepast maar dan nog denk ik dat 120 koppen per kilo erg optimistisch is. Het waterreservoir is niet zo heel groot, ik vind dat dat wel vrij vaak opnieuw gevuld moet worden.

De machine is verder vrij stil, ook het malen van de bonen maakt niet al teveel herrie, wat prettig is als er iemand aan tafel zit te bellen terwijl de ander koffie aan het maken is. Qua vormgeving vind ik het prettig dat het geen al te kolossaal apparaat is. Hij staat mooi op het aanrecht zonder alle werkruimte in beslag te nemen.

Pluspunten

• bedieningsgemak
  • zelfreinigend
  • vormgeving

Minpunten

• op dit moment bogenverbruik
  • niet standaard de Smart Connect er bij

Lonneke 22-11-2020

Elegante koffiekoningin!

Bij het uitpakken van de JURA E8 Moonlight Silver (EB) ging mijn hart al sneller kloppen; wat een mooi design! Door de elegante en strakke afwerking en de stijlvolle kleur valt de grootte van het apparaat niet heel erg op. Uiteraard heeft zij wel een redelijk grote plek nodig, wat bij een espressomachine met deze capaciteiten ook niet anders kan. Het installeren ging gemakkelijk en snel. Het display is duidelijk en makkelijk te bedienen. De keuze uit 17 verschillende koffiecapaciteiten en het daarbij kunnen instellen van de sterkte van de koffie en de hoeveelheid melk (en koffie) maakt dat je aan iedereen zijn koffiewensen kan voldoen. Bij het maken van de koffie valt de heerlijke geur als eerste op; de aroma komt je tegemoet! De smaak van de koffie was overweldigend, het verschil met koffie gemaakt met cupjes is groot! De koffiesmaak van de JURA blijft op een fijne manier hangen waardoor het volgende kopje koffie langer op zich kan laten wachten.

Melk specialiteiten
De JURA heeft veel opties als je een liefhebber van melkspecialiteiten bent! Een hele grote plus vind ik dat je zelf de hoeveelheden melk en koffie kan bepalen. Deze specialiteiten zijn snel en makkelijk te zetten. Opdrinken kan vrijwel meteen, de temperatuur is dus niet heel hoog.
Bij het maken van de koffie met melk specialiteiten miste ik een melkkan. Dit is uiteraard makkelijk op te lossen met een eigen beker of kan, maar het had het apparaat zeker niet misstaan als er een melkkan bij geleverd zou zijn. In deze prijsklasse zou je dat misschien ook wel mogen verwachten. Het slangetje voor de melkspecialiteiten is niet vast te zetten/makkelijk op te bergen na het zetten van de koffie. Ook dit kan je zelf oplossen maar het had handiger gekund.

Decaf & heet water
De JURA heeft een apart reservoir voor gemalen koffie. Ideaal als je bijvoorbeeld avonds een heerlijk decaf wilt! Groot voordeel van deze optie is dat er geen resten van cafeïne bonen in je decaf koffie terecht komen. Een kopje heet water daarentegen krijgt helaas toch wat menging van de koffiesmaak en is geen aanrader.

Onderhoud en reiniging
De JURA is makkelijk te onderhouden en geeft zelf aan wat er wanneer nodig is. De restwaterbak en het koffieresidubakje vormen een lade en zijn gemakkelijk te legen. Een grote onderhoudsbeurt moet uitbesteed worden en brengt kosten met zich mee. Dit heb ik nog niet ervaren.

Conclusie
De JURA geeft een overweldigende geur en smaak aan koffie, van espresso tot cappucino! De kleine puntjes ter verbetering doen hier zeker geen afbreuk aan. Het gebruiksgemak en de elegante uitstraling maken het helemaal af, de lat is gelegd!

Pluspunten

• Elegant design
  • Veel verschillende koffiespecialiteiten
  • Heerlijke koffie
  • Decafe mogelijk
  • Naar eigen smaak in te stellen

Minpunten

• Geen melkkan bijgeleverd
  • Melkslang niet handig op te bergen
  • Melkslang niet snel en makkelijk te reinigen
  • Bonen glijden regelmatig niet goed door

Sven 21-11-2020

Hoogwaardige koffiemachine voor heerlijke kwaliteit koffie

De Jura E8 Moonlight silver (EB) staat inmiddels 2 weken bij mij op de keuken. Als koffieliefhebber wil ik mijn dag graag starten met een goede kop koffie en dat lukt met deze automatische koffiemachine echt fantastisch. Het is elke dag een feestje om hier je koffie mee te kunnen zetten, of je nu graag cappuccino, latte, espresso of gewoon koffie wilt, het kan allemaal met een druk op de knop.

Design
Allereerst het uiterlijk van het apparaat. De E8 scoort wat mij betreft hoog op het gebied van bouwkwaliteit en degelijkheid, alle onderdelen voelen erg solide aan. Je merkt hierbij echt dat je een hoogwaardig apparaat in handen hebt. Je haalt ten slotte toch dagelijks onderdelen los (zoals de waterbak, lekbakje, etc.), maar dit voelt allemaal stevig genoeg aan waardoor je niet bang hoeft te zijn dat er iets kapot gaat. Een mooi display loodst je door de verschillende menu's en gebruiksfuncties. Het is geen touchscreen, maar dat mis ik hier eigenlijk ook niet. Een absolute plus ten opzichte van mijn oude automatische koffiemachine vind ik de grootte van de vulreservoirs. Ik merk echt dat ik minder vaak mijn water of bonen hoef bij te vullen, dat is toch weer een handeling minder en mooi meegenomen. Nadeel vind ik wel dat het verchroomde kopjesplateau snel krast, hier ontkomt je eigenlijk niet aan. Al met al heb je een prachtig uitziend apparaat wat absoluut voldoet aan de eisen die je mag stellen in deze prijsklasse.

Ingebruikname
Voor de ingebruikname heb ik de handleiding uitgebreid doorgenomen, dit is prima te volgen wat mij betreft. Je wordt makkelijk door de eerste stappen heengeleid zoals het vullen van de reservoirs, het plaatsen van het waterfilter en het bepalen van de waterhardheid bij je thuis (bepalen met meegeleverde strip). Vervolgens kun je je favoriete koffiekeuze maken. Ik moet hierbij wel even vermelden dat nadat ik het apparaat had ingesteld mijn allereerste koffiekeuze niet eindigde in mijn kopje maar in de lekbak. Dit gebeurde slechts deze eerste keer en hier heb ik nadien geen last meer van gehad.

Productkwaliteit
Uiteindelijk is de kwaliteit van de koffie natuurlijk het meest belangrijke. Eén ding is zeker, met de Jura E8 zit je altijd goed. Allereerst heb je de keuze uit maar liefst 17 verschillende koffiespecialiteiten, voor ieder wat dus. Een groot voordeel vind ik dat je hierin ook nog je eigen voorkeuren kan wijzigen, van koffiesterkte, tot volume tot aan hoeveelheid melkschuim. Je eigen voorkeuren kun je direct opslaan in het menu. Iemand die liever minder sterke koffie wilt? Geen probleem je kunt altijd deze instellingen per gezet kopje weer wijzigen. De koffie zelf is natuurlijk ook afhankelijk van de soort boon die je kiest , maar het apparaat doet absoluut zijn werk goede kwaliteit te leveren. De koffie zelf is mooi vol van smaak, met een mooie cremalaag en hij is lekker heet van temperatuur. Ook de specialiteiten met melkschuim zijn kwalitatief erg goed met mooi vol en dik melkschuim. Wel zou de temperatuur van het melkschuim iets warmer kunnen, naar mijn idee zijn deze dranken iets sneller koud. Wat mij erg positief opvalt is het weinige geluid dat dit apparaat maakt bij de drankbereiding, ook bij het malen van de bonen is de Jura E8 erg stil! Hierin onderscheidt hij zich echt van mijn oude volautomaat.

Onderhoud
Het onderhoud van het apparaat wijst in principe voor zich en is redelijk makkelijk. Het apparaat reinigt zichzelf in ieder geval wanneer het aan en uit wordt gezet door middel van een spoeling. Wanneer de opvangbakken voor restwater en koffieresidu moeten worden geleegd geeft de Jura dit aan via het display. Melksysteemspoeling dient te gebeuren na het gebruik van melkschuim, dit is makkelijk via het menu in het display te voltooien en is snel klaar. Dit is dus ook gemakkelijk te doen na ieder gebruik. Het reinigingsprogramma geeft zelf aan wanneer deze uitgevoerd dient te worden.

Tot slot
De Jura E8 is wat mij betreft echt een absolute aanrader! Verbeterpunten kan ik eigenlijk bijna niet bedenken, behalve dat het melkschuim iets warmer mag qua temperatuur. Het is niet het goedkoopste apparaat in zijn segment, maar met de geweldige kwaliteit koffie, het gebruiksgemak en de lage geluidsproductie is de keuze voor de Jura E8 absoluut een goede!

Pluspunten

• Goede solide bouwkwaliteit en design
  • Grootte van vulreservoir voor koffiebonen en water
  • Koffiespecialiteit aanpassen naar eigen keuze
  • Zeer stil!
  • Smaakvolle koffie met mooie cremalaag

Minpunten

• Verchroomde kopjesplateau krast snel
  • Temparatuur melkschuim mag warmer

Leon Hendriks 21-11-2020

Top product maakt heerlijke koffie!

In gebruik nemen.
Binnen 30 minuten is de JURA E8 Moonlight Silver (EB) uit de doos en klaar voor de 1e kop koffie. De handleiding laat via duidelijke instructies zien welke stappen je dient uit te voeren om het apparaat in gebruik te nemen. Als je de handleiding vluchtig doorneemt denk je dat je heel veel tijd moeten stoppen in onderhoud maar dat valt reuze mee zoals ik verderop zal aangeven.

Gebruiksgemak.
Via een heel eenvoudig menu met druktoetsen wordt je koffiekeuze bepaald. Het ontbreken van een touchscreen is voor mij helemaal geen gemis. Het apparaat is zelfs zo intelligent om je na verloop van tijd jouw voorkeur aan koffie als beginscherm te laten zien. De meldingen die verschijnen op het display zijn overduidelijk. Water bijvullen of restwaterbak legen. Het kan niet misgaan als je gewoon leest wat er staat.

Onderhoudsgemak.
Het apparaat neemt je alle zorgen over onderhoud uit handen. Zowel bij het aanzetten als bij het uitzetten van het apparaat wordt het apparaat kortstondig doorgespoeld. Bij melkproducten moet er elke keer een melksysteemspoeling uitgevoerd worden en dagelijks een reiniging als er een melkbereiding plaatsgevonden heeft. Dit lijkt veel maar na de 1e keer wordt het een automatisme en weet je niet meer beter. Het enige nadeel van al deze onderhoudsbeurten is dat je wel vaak water moet bijvullen. Daarom is het fijn dat je bijna een 2 liter waterreservoir hebt.

Volgens de handleiding verlangt de E8 een reiniging na 180 bereidingen of 80 inschakelspoelingen. De cockpit gaf inderdaad aan dat het apparaat nabij een reinigingsbeurt is. Uiteraard wilde ik ook deze test nog uitvoeren dus met de bijgeleverde reinigingstablet werd de reiniging in ca. 15 minuten netjes uitgevoerd. Ook over het reinigen kan ik alleen maar positief zijn; snel, gemakkelijk en professioneel

Design.
Hert apparaat staat absoluut niet verkeerd in onze keuken. Het straalt kwaliteit en power uit. Enige twijfel is de kwaliteit van het kopjesplateau. Dit had naar mijn mening iets robuuster uitgevoerd kunnen worden. Of dit kopjesplateau redelijk krasbestendig zal blijven is voor mij even de vraag. Nu al zitten er een paar kleine gebruikskrasjes op.

Kwaliteit van de koffie.
De koffie is van een ongekend hoge kwaliteit. Het is gewoon genieten van elke kop die je zet. De aroma komt je inderdaad tegemoet op het moment dat de koffie geserveerd wordt. Met de subtiele boodschap “alstublieft” wordt zeer vriendelijk aangegeven dat de koffiebereiding klaar is. Uiteraard hebben we gekozen voor een goede kwaliteit koffieboon want dit is zeker de basis van een uitstekende kop koffie.

17 verschillende koffiespecialiteiten.
Voor elk wat wils. Ongekend vele koffiespecialiteiten met per specialiteit de daarbij behorende instelmogelijkheden als hoeveelheid koffie, temperatuur en sterkte. Het P.E.P.-systeem zorgt inderdaad voor een intense smaak met een volle body met een hele mooie crèmelaag. Ik heb thuis nog nooit zo’n heerlijke koffie gedronken als nu met dit apparaat!
Ook de latte macchiato is in een mum van tijd gemaakt. De kenmerkende lagen van een latte macchiato zie je mooi ontstaan en met de juiste koffie is dit absoluut een genot om te drinken. Wel heb ik de tijden waarin de melk zich van het melkschuim scheid iets naar beneden bijgesteld om te voorkomen dat de latte macchiato niet voldoende warm is om te drinken.

Pluspunten

• Heerlijke smaakvolle koffie
  • 17 verschillende koffiespecialiteiten
  • Maakt nauwelijks lawaai
  • Eenvoudige bediening

Minpunten

• Kopjesplateau is krasgevoelig
  • Temperatuur van de melk mag warmer

Camille van Arendonk 21-11-2020

Eerlijke oprechte koffiemachine

De Jura E8 moonlight silver (EB) is een eerlijke koffiemachine, wat wordt beloofd krijg je. Om mee te beginnen, het design. Al kijk je natuurlijk niet de hele dag naar je koffiemachine maar de keren per dag dat je er naar kijkt wordt je vrolijk. Het is een mooi object, heeft een chique uitstraling, is smaakvol ontworpen. Je voelt je rijker dan dat je bent. Het kleurendisplay is precies goed, niet te groot of te klein. De informatie is duidelijk leesbaar, de bediening van de toetsen makkelijk. Kortom, er is zorg besteedt aan het uiterlijk en daarmee de uitstraling van het apparaat zonder dat dit ten koste is gegaan van de functionaliteit.
Een puntje dat ik toch wil benoemen; voor de bereiding van twee koffiespecialiteiten dient de desbetreffende bereidingstoets twee keer ingedrukt te worden (binnen ca 1 seconde). Hier heeft het apparaat af en toe een eigen willetje met betrekking tot de tijdsduur, ca is een ruim begrip zal ik maar zeggen.

Dan waar het allemaal om draait, de kwaliteit van de koffie.
Over smaak valt niet te twisten en dat heeft Jura goed begrepen.
Elke koffiekeuze kan namelijk worden aangepast aan de persoonlijke voorkeur. Via het menu kan het volume, de temperatuur, koffiesterkte en indien nodig ook de melkschuimhoeveelheid worden aangepast. Dit aanpassen is makkelijk via het gebruiksvriendelijke menu te realiseren en het grote voordeel daarbij is dat je je voorkeur kunt opslaan zodat je altijd het voor jou perfecte kopje koffie krijgt. Nadeel hierbij is echter dat je maar één voorkeursmogelijkheid kunt vastleggen. Meerdere zou wat mij betreft een meerwaarde zij aangezien, zoals ik al eerder opmerkte, smaken verschillen.

Dan het onderhoud. Daar kan ik maar een ding over zeggen. Perfect. Je hoeft zelf namelijk niet zoveel te doen. In de gebruiksaanwijzing wordt alles duidelijk uitgelegd, het menu is heel gebruikersvriendelijk dus het is een fluitje van een cent. Wat onderdelen met water afspoelen, meegeleverd bakje gebruiken bij het reinigen van melksysteem. Het apparaat heeft een geïntegreerd reinigingsprogramma, geeft zelf aan wanneer. Ik heb iedere dag zelf, als ik tenminste melk heb bereid, de uitloop hiervoor schoongemaakt. Kind kan de was doen. Nu maar hopen dat de originele onderhoudsprodukten van Jura betaalbaar blijven, maar ja, dat blijft koffiedik kijken.
De zogenaamde Profi-uitloop, waarbij het advies is om deze dagelijks te reinigen als er koffie met melk is bereid, komt mij kwetsbaar over. Ben bang dat deze snel stuk gaat als hij vaak moet worden gedemonteerd om schoon te maken. Jammer ook dat de uitloop voor koffie en de uitloop van het melkschuim gelijktijdig omhoog en omlaag gaan, onafhankelijk van elkaar zou beter zijn.

Dan nog even dit: Bij de aan mij geleverde koffiemachine zat de verkeerde gebruiksaanwijzing. Contact gezocht met Jura Nederland. Ik werd zeer keurig geholpen. Echt een toegevoegde waarde om voor een koffiemachine van Jura.

Pluspunten

• mooi design
  • Veel koffiekeuzes
  • Makkelijke bediening
  • onderhoud eenvoudig
  • weinig minpunten

Minpunten

• sommige onderdelen kwetsbaar
  • opslaan mogelijkheden koffiekeuze te weinig

YvanBragt 20-11-2020

Mooie koffiemachine met heerlijke koffie!

De Jura E8 moonlight silver (EB) is een lust voor het oog en staat mooi op het aanrecht. Het installeren van het apparaat ging eenvoudig; je wordt vanzelf door het menu heen geleid. Op het kleurendisplay verschijnen de verschillende koffiesoorten waar uit gekozen kan worden. Per kopje is daarnaast de hoeveelheid en sterkte nog zelf aan te passen. Door de keuze op te slaan kun je dit aanpassen aan de grootte van de gebruikte kopjes. Er kan uit maar liefst 17 verschillende koffiesoorten worden gekozen, zowel met als zonder melkschuim. Voor elk wat wils. Bediening van het display is eenvoudig; met de pijltjes kun je door de mogelijkheden bladeren en het gewenste kopje selecteren.
De koffie ruikt heerlijk en ook de smaak is erg goed. Er zit een mooie cremalaag op de koffie. Ook de koffievarianten met melkschuim zijn erg lekker met een stevig melkschuim. Een beker voor de melk is niet bijgeleverd. Je kunt hiervoor een eigen beker gebruiken die je daarna in de koelkast bewaart.
De hoogte van de uitlooppijpjes is instelbaar, zodat het minder spettert. Nadeel daarbij is wel dat het pijpje van de melkuitloop hoger zit en daardoor nog wat te hoog boven het kopje uitkomt. Gelukkig valt het mee met de spetters.
Gebruiksgemak: het apparaat is eenvoudig te bedienen en ook het schoonmaken gaat gemakkelijk. Op het display wordt aangegeven wanneer de residubak en de restwaterbak moeten worden geleegd. Deze trek je er als een lade uit om te legen. Het apparaat spoelt voor en na gebruik automatisch. Om het melksysteem na gebruik te reinigen is een reinigingsmiddel nodig. Het was wel even zoeken hoe dit werkt aangezien de gebruiksaanwijzing hier niet helemaal klopt. Na het kijken van een filmpje op YouTube was het duidelijk en ging ook dit vanzelf.
Het enige minpuntje tot nu toe is het vullen van het reservoir voor de koffiebonen. De bonen blijven een beetje 'hangen' waardoor het apparaat soms aangeeft dat de bonen op zijn terwijl dit niet zo is. Door de bonen een beetje 'door te duwen' is dit dan opgelost. Wellicht dat dit aan de gebruikte bonensoort (te groot?) ligt.
Conclusie: een prachtig apparaat met heerlijke koffie!

Pluspunten

• Koffiesmaak
  • Alle koffiesoorten met 1 druk op de knop
  • Gemakkelijk te reinigen

Minpunten

• Afmeting van het apparaat
  • Koffiebonen blijven wat hangen in het reservoir

Donny van der Waal 20-11-2020

Heerlijke koffie en nog een eye-cacher voor elke keuken ook.

Allereerst het design van de JURA E8 moonlight silver (EB). Echt een mooi apparaat om te zien. Stijlvol, degelijk en praktisch.
De kwaliteit van de spullen voelen stevig aan.
Geen simpele plastic handgreep voor je waterreservoir, maar een stevige dempende handgreep.
Het bakje, mondstukjes van de melkopschuimer en het slangetje voelen aan als kwaliteit wat je ook van een apparaat in deze prijsklasse mag verwachten.

Een simpel menu waar je niet door de vele opties de weg kwijt raakt. Alle opties zitten op een logische plek en worden ook door het apparaat op de juiste tijd aangeboden zodat je nooit hoeft te zoeken. Het apparaat neemt je mee in elke optie bij de opstart, maar neemt je ook elke koffie beurt mee naar een aangepast bakje koffie zodat je makkelijk en snel jouw juiste instelling kan vinden zonder vervelende menu's door te moeten gaan.
Ook leert het apparaat welke koffie je het meest drinkt en zet deze vooraan waardoor je niet hoef te zoeken naar jouw specialiteit die je graag drinkt.

De vele koffiespecialiteiten dagen uit om te proberen. Van echte Italiaanse specialiteiten tot de standaard bak koffie die ik gewend ben. Maar zelfs de gewone bak koffie is echt vol van smaak met een prachtige cremalaag. Welke bonen je ook neemt de koffie smaakt vol, met de afdronk zoals goede koffie naar mijn mening hoort te zijn, je waant je op een Italiaans terras.

Het apparaat maakt zichzelf zo goed schoon dat er na elke bak koffie nergens licht bruin water uitkomt. alles is helder water zonder residu van een andere bak koffie.
Bij spoelen en schoonmaken geen spetters van naar beneden lopend water o.i.d.

Wel vind ik het scherm wat aan de kleine kant en is de scheiding van de knoppen niet goed te zien. (zou een lijntje tussen mogen). Touchscreen hoeft van mij niet zo, maar wel een optie die meer luxe zou uitstralen. Ook het Melkslangetje moet bij elke beurt verwijderd worden anders hangt hij los. Waarbij je het dopje van de uitgang goed in de gaten moet houden anders raak je hem kwijt.

Pluspunten

• Echte intense koffie
  • Degelijke kwaliteit
  • simpele onderhoud
  • Makkelijke bediening en instellingen

Minpunten

• Melk slangetje, dopje voor de outlet
  • Scherm klein (geen touchscreen)
  • scheiding knoppen niet goed te zien

Caroline 19-11-2020

Mooie kwalitatief goede koffiemachine

Ik heb de JURA E8 Moonlight Silver (EB) nu bijna 2 weken in gebruik.
Aangezien ik veel koffiedrink en de smaak belangrijk vind had ik hoge verwachtingen van deze volautomatische koffiemachine. Qua uiterlijk is deze JURA E8 in de keuken absoluut een lust voor het oog.
De handleiding moest ik wel even goed lezen. Deze vond ik niet altijd even duidelijk beschreven.

De eerste ingebruikname is eenvoudig. Het plaatsen van het filter ging makkelijk. Ook moet de waterhardheid bepaalt worden. Dit kan met het bijgeleverde stripje, vervolgens voer je de getoonde waarde in.

De JURA E8 is een mooie koffiemachine met veel mogelijkheden. Er is veel keuze in de soorten koffie en makkelijk in gebruik. Wat ik ook belangrijk vind is dat de temperatuur van de koffie heet moet zijn. En dat is bij de JURA E8 het geval.
Ook belangrijk is dat bij de JURA E8 de maalgraad ingesteld kan worden. Let er wel op dat dit gedaan wordt tijdens het zetten van de koffie.
De smaak van de koffie is heerlijk maar hangt uiteraard ook af van welke bonen je gebruikt, de maalgraad, sterkte etc. De cremelaag is mooi.
Het zetten van twee kopjes koffie gebeurd afzonderlijk van elkaar. Fijn hieraan is dat de koffiesmaak niet verloren gaat.

Het kleurendisplay is eenvoudig te gebruiken. Helaas geen touchscreen. De instellingen zijn eenvoudig te vinden en in te stellen. Er kunnen twee of vier koffiesoorten met naam worden weergegeven op het display, dit is in te stellen. Ook onthoudt de JURA E8 welke twee soorten koffie het meest worden gebruikt. Deze worden als eerste op het display getoond. Tevens is er de functie om de koffiesterkte en de hoeveelheid water op te slaan, zodat dit een volgende keer niet hoeft te worden ingesteld bij de geselecteerde koffie.

De koffieuitloop is verstelbaar en heeft een afzonderlijk heetwaterpompje. Let wel op bij het verstellen van dit pompje als je deze verstelt dan verstel je ook meteen de geïntegreerde melkschuimer (melkuitloop).
De temperatuur van de melk uit de geïntegreerde melkschuimer (melkuitloop) is redelijk maar kan hoger.
Het zetten van bijvoorbeeld een Cappuccino gaat erg makkelijk. Het bijgeleverde slangetje sluit je aan. Je zet een kopje onder de geïntegreerde melkschuimer (melkuitloop) en kiest de koffie die je wilt bijv. Cappuccino. Ook de koffie zelf komt uit deze melkuitloop.

Er zit ook een heetwaterfunctie op (laag, normaal, hoog). De heetwaterfunctie ingesteld op hoog is niet heet genoeg voor theewater. Doordat het water niet heet genoeg is verschijnt er een witte waas/schuimlaag op het theewater.
Persoonlijk zou ik de aanwezige heetwaterfunctie dan ook niet gebruiken voor theewater.
In de handleiding wordt er gesproken over een groene thee functie, maar deze zit niet op de JURA E8.

Wat ook fijn is dat er een aparte vultrechter is voor gemalen koffie. Hiervoor kun je het bijgeleverde maatschepje gebruiken.

Het onderhoud is redelijk eenvoudig. In te stellen is na hoeveel tijd de JURA E8 moet worden uitgeschakeld, bij uitschakeling start de koffiespoeling. Bij aanzetten van de JURA E8 start ook de koffiespoeling. Er wordt door de JURA E8 aangegeven wanneer de restwaterbak en koffieresidubak moet worden geleegd. Het schoonmaken van de restwaterbak en koffieresidubak is heel eenvoudig.
Ik had alleen wel enig ongemak met het melksysteemreiniging. In de handleiding wordt een ander bakje weergegeven voor deze reiniging. Dit bakje heeft doseerstreepjes. Het bakje wat in de doos zit ziet er anders uit en heeft geen doseerstreepjes. In de handleiding wordt er aangegeven om het melksysteemreinigingsproduct tot de doseerstreepjes aan te vullen. Doordat deze streepjes er op het bijgeleverde bakje niet op staan heb ik teveel reinigingsproduct gebruikt. Bij het vullen ontstond hierdoor heel veel schuimvorming.
Het reinigingsprogramma van 20 minuten is simpel uit te voeren met het bijbehorende reinigingstabletje.

Het geluidsniveau is relatief laag.

JURA heeft ook een fijne klantenservice. Bij vragen over de koffiemachine kan je met hen contact opnemen. Dit heb ik gedaan ivm een vraag en werd prima geholpen.

De bluetooth functionaliteit en de app die de JURA E8 biedt heb ik niet gebruikt. Dit omdat ik niet de beschikking had over de JURA Smart Connect. Hierover kan ik niet oordelen hoe dit werkt.

Ondanks dat ik enthousiast ben houdt de prijs mij toch wel een beetje tegen om de JURA E8 aan te schaffen.

Al met al zeker een fijne en goede koffiemachine waarmee je heerlijke koffie kan zetten.

Pluspunten

• Temperatuur van de koffie is heet genoeg
  • Koffie is smaakvol
  • Lust voor het oog
  • Veel verschillende koffiesoorten
  • Eenvoudig in te stellen en makkelijk onderhoud

Minpunten

• Geen touchscreen
  • Temperatuur van de melk kan warmer
  • Heetwaterfunctie niet heet genoeg
  • Toch de prijs
  • Kopjesplateau krast snel

Ate van der Meer 19-11-2020

Zeer gebruiksvriendelijk met overzichtelijk scherm

Mooi en designvol espressomachine! Dat ‘het oog ook wat wil’ heeft Jura goed begrepen. Het is een mooie en moderne machine om op het aanrecht te hebben staan.
Voordat je de machine wil gebruiken wordt je door alle stappen meegenomen op het scherm.
Het menu is duidelijk en overzichtelijk. Er wordt goed aangegeven wat er moet gebeuren, en hoe je dit uitvoert.
Je kan zelf de hoeveelheid water en sterkte van koffie instellen en opslaan. Wat ook een voordeel is, is dat je ook tijdelijk bij een kop koffie de sterkte kan aanpassen en het volgende kopje weer volgens instellingen kan laten zetten.
Als je twee kopjes koffie zet, dan zet hij ze allebei afzonderlijk zodat de smaak niet verloren gaat. Bij veel machines loopt hij door totdat beide kopjes gevuld zijn. Hierdoor gaat de smaak verloren. Jura heeft dit perfect bedacht zodat je altijd de beste koffie serveert.
De pictogrammen die op het scherm staan nodigen uit een speciale koffie te nemen. De machine houdt zelf bij wat je het vaakst drinkt en zet die vooraan in het koffieoverzicht.
Het onderhoud is vrij simpel en duidelijk zichtbaar in het menu.

Pluspunten

• Goed instelbaar
  • Overzichtelijk scherm
  • Makkelijk in onderhoud

Minpunten

• geen warmhoudplaat aanwezig
  • geen melkkan aanwezig
  • de onderdelen niet goed te schoonmaken in apparaat
  • geen touchscherm

Rob Keep 18-11-2020

Wat een fantastisch apparaat, dit is kwaliteit!

Ik heb dit apparaat nu 2 weken in gebruik en ben erg enthousiast over de JURA E8 Moonlight Silver (EB)! Een fantastisch apparaat met veel mogelijkheden. Veel keuze in verschillende koffiesoorten en allemaal even lekker, de koffie heeft een intense volle smaak, zoals koffie hoort te zijn.
Heb meerdere mensen onze nieuwe koffie laten proeven en iedereen was er erg over te spreken. Allemaal vinden ze de koffie lekker van smaak, intens en krachtig!

Je kunt eenmalig de sterkte en de hoeveelheid water instellen naar de grootte van je koffiekopje en deze opslaan, zodat deze elke keer dezelfde koffie geeft. Maar mocht je dan toch een keer de koffie wat sterker willen dan is het mogelijk om dit alsnog bij het betreffende kopje aan te passen. Bij het volgende kopje wordt dan weer gewoon de opgeslagen instelling gebruikt. Zodra de koffie je kopje inloopt ruik je de aroma, heerlijk! Hier zijn de gewone koffie, de espresso en de cortado favoriet! En op z’n tijd een heerlijke cappuccino!

Op het display staan 4 koffiesoorten afgebeeld met de naam eronder, je kunt bladeren voor alle soorten. Mocht je een tijdje bijvoorbeeld alleen koffie en cappuccino gebruiken dan past het display zich aan naar jouw gebruik en laat het apparaat alleen deze 2 zien. Uiteraard kun je weer bladeren voor de rest. Het apparaat geeft ook warm water voor thee, hier kun je kiezen voor normale, hoge of lage watertemperatuur. Het is ook mogelijk om 2 kopjes tegelijk te zetten, je drukt dan 2x achter elkaar de gewenste koffie in.

Als je een cappuccino of latte macchiato maakt, dan vul je een bakje/kopje met melk, sluit je het slangetje aan op het apparaat en klik je de gewenste koffie aan. Zowel de melk als de koffie komen uit dezelfde uitloop, dus je hoeft je kopje niet te verschuiven. De melkuitloop is in hoogte aan te passen, deze loopt wel gelijk met de koffieuitloop, ze zijn dus niet afzonderlijk aan te passen.
De cappuccino en latte macchiato hebben een stevige, dikke melkschuimlaag, dit komt ten goede van de smaak, wel had de melk wat heter gemogen.
Na dat je het melksysteem hebt gebruikt geeft het apparaat aan dat deze gespoeld moet worden, dit kun je handmatig doen door op de knop melksysteemspoeling te klikken. Het is ook mogelijk om dit automatisch in te stellen, het systeem zal dan 10 minuten na bereiding het systeem spoelen.
Einde van de dag kun jet het melksysteem reinigen met de speciale melksysteemreiniger. Ook dit is eenvoudig en snel te doen, je vult het bakje met de reiniger, voegt water toe en het systeem doet de rest.

Je kunt instellen na hoeveel tijd het apparaat moet uitschakelen, voor dat deze dan uitschakelt wordt het apparaat gespoeld. Zodra je het apparaat weer aanzet, wordt deze wederom door gespoeld.
De restwaterbak en de koffieresidubak zitten op 1 plateau en dit plateau werkt als een la. Je schuift het plateau er uit, de koffieresidubak is er af te halen en hierdoor makkelijk leeg te gooien en schoon te maken. Vervolgens schuif je de la er weer onder. Indien de koffieresidubak gedurende de dag vol is, zal het display dit aangeven, hetzelfde geldt voor de restwaterbak.
Het display geeft duidelijk aan wat er van je verlangd wordt.

Zoals bij elk apparaat zijn er altijd verbeterpunten, maar over de Jura E8 Moonlight Silver (EB) bijna niks dan lof.
Het is gewoon een fantastisch veelzijdig koffie apparaat. Het is niet de goedkoopste, maar hiervoor krijg je wel kwaliteit en échte koffie! Het apparaat is ontzettend makkelijk in gebruik, hij maakt weinig lawaai, staat mooi op het aanrecht en het allerbelangrijkste, hij geeft smaakvolle intense koffie!

Pluspunten

• Smaakvolle koffie met een intense smaak
  • Veel keuze in verschillende koffiesoorten
  • Naar wens in te stellen
  • Makkelijk in gebruik
  • Apparaat maakt weinig lawaai

Minpunten

• Melk van de cappuccino/latte macchiato mag heter
  • Plateau voor de kopjes is krasgevoelig
  • Geen touchscreen