Rancilio Silvia

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 46 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Rancilio Silvia op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

V1nz100 05-11-2014
Geschreven voor: Rancilio Silvia

Inmiddels zo'n jaar of 7 in gebruik. Altijd probleemloos. Heb zelf geen bonenmaler, dan moet je wel een specifieke maalmachine hebben om de fijne maalgraad te vinden. Soms is standje 1 nog niet fijn genoeg. Gebruik altijd het stoompijpje, perfecte schuim. Enige nadeel is als je net te lang gewacht hebt tot de juiste warmte bereikt was. Dan schiet de druk er weer af en moet je opnieuw opwarmen. Bij mij bladdert onderaan de machine de chroomfolie af maar is nog niet storend of lelijk.

Irene en Rob 21-07-2011
Geschreven voor: Rancilio Silvia

Na 12jaar trouwe dienst moeten we weer een nieuwe Rancillio kopen. Vermoedelijk is de thermostaat kapot de koffie krijgt nu door stoom een verbrande smaak. Ons apparaat produceert dagelijks minimaal 8 heerlijke kopjes voor elk wat wils. Het enige wat we snel niet meer van het apparaat gebruikte was de melkopschuimer. Twee keer is onze Rancillio kapot geweest achteraf eigen schuld want we ontkalkte niet goed sinds dat we speciaal water gebruiken hebben we geen problemen meer gehad.

Ramon B 06-06-2011
Geschreven voor: Rancilio Silvia

Koningin Silvia is geen gemakkelijke dame. Wel is ze een waarlijke koningin met een grote schare zeer trouwe fans. toegegeven je moet haar leren kennen om espresso te maken maar doe je dat krijg je een overheerlijke espresso van een van de beste machines die ook nog betaalbaar is. Maar vergeet haar niet op te warmen van tevoren. Minimaal tien minuten ikzelf doe het twaalf minuten. om ketel zetkop en leidingen op temperatuur te krijgen. Dan natuurlijk goede kwaliteit verse bonen. liefst niet ouder dan twee weken na branden. Ook een goede bonenmaler is erg belangrijk en volgens kenners zelfs belangrijker dan een goede esprfessomachine. Toen ik mijn silvia kocht heb ik de eerste maanden een gewone koffiemolen gebruikt. maar nadat ik een goede nou ja redelijke bonenmaler kocht is de smaak ongeloofelijk verbeterd. oh ja als laatste is tempsurfen ook belangrijk. Namelijk technieken om op de juiste tijd en temperatuur je koffie te maken van groot belang. zelf laat ik na de twaalf minuten opwarmen wat water lopen tot lampje aanslaat waardoor je weet dat de ketel weer verwarmd wordt. slaat het lampje daarna uit dan dertig seconden wachten (ik gebruik kookwekker) en je koffie in goed voorverwarmde kopjes schenken. Het is dus ff moeite doen maar het ressultaat is zo bijzonder lekker dat zorgt dat de extra moeite het allemaal waard is. Als je googled op de dame silvia vind je onder andere bij youtube veel info over de perfecte espresso capuchino etc. over tempsurfen en backflushen (schoonmaken) als je er van houdt om een mooie bak espresso te maken met een geweldige en echte crema.. en je hebt het wel gehad met nespresso senseo en andere manieren van koffie zetten is de silvia zeker een aanrader. echter niet voor de snelle bak....

valicourt 20-04-2010

---------- update review, 20-04-2010 ----------
Inmiddels de Rancilio 6 jaar in bezit. In deze tijd is Silvia een keer terug geweest naar een reperateur voor het vervangen van een klep. Vervolgens heeft de Rancilio het weer twee jaar lang probleemloos gedaan.
Nu hebben we vorige week per ongeluk de stoomknop aan laten staan. Ik kwam er uren later pas achter en de machine deed niets meer. Ik was er zeker van dat na 6 jaar de Rancilio het begeven had en was al aan het kijken voor een nieuwe.
Toen ik echter op internet ging kijken wat er aan de hand zou kunnen zijn bleek het heel eenvoudig dmv een Reset knop de machine weer aan de gang te krijgen. En ja hoor. Net in 5 minuten de reparatie zelf gedaan en alles werkt weer naar behoren. Als enige kan ik opmerken dat de machine een beetje lekt bij de stoomkraan. Maar ook dit zou met een nieuwe klep makkelijk te verhelpen zijn.
Voor een machine die met water werkt nog na 6 jaar zo goed te werken..kan ik alleen maar heel positief zijn. Ik denk niet dat enig ander apparaat wat 6 jaar elke dag aan heeft gestaan het dan nog zou doen maar Silvia wel.
Wel zeg ik altijd tegen mensen die een machine als deze willen aanschaffen. Koop er ook een goede Maler bij (gebruik zelf een Macap) en verse koffie. (brand zelf koffie) Bovendien moet je vooral veel oefenen voordat je echt goede espresso kan zetten. Maar als het dan eenmaal lukt...

---------- 1e review, 06-01-2007 ----------
Inmiddels de Rancilio meer dan 3 jaar in bezit. Tijd voor een update.
Onze Rancilio wordt al meer dan drie jaar meerdere keren per dag gebruikt. Tot
nu toe nog nooit problemen gehad. Wel om de drie maanden ontkalken. Ik maak ook
de machine schoon na elk gebruik. Iemand anders schreef dat het stoompijpje na
een tijdje gaat roesten. Dit is echter geen roest maar oude melk die zwart
wordt en op roest lijkt. Kan met een mesje verwijderd worden.
Inmiddels heb ik wel een Macap koffiemolen gekocht. Niet goedkoop maar met de
Rancilio moet je echt een prof. koffiemolen hebben. Op deze manier kan je
precies instellen dat een espresso in 25 seconden doorloopt. Ook brand ik de
koffiebonen zelf. Op deze manier weet je zeker dat je altijd verse koffie hebt.

Veel mensen klagen dat de koffie altijd te snel doorloopt. Dit komt omdat de
koffiemolen niet fijn genoeg kan malen. Een koffiemolen van onder de 250 euro
zal geen goede combi met de Rancilio zijn. Een Macap, Rancilio Rocky of Mazzer
molen zijn goed voor de job.

Verse koffie is een must. Gelukkig kan ik bij ons in de stad op de markt verse
(groene of gebrande) koffie krijgen. Als je in Nederland verse bonen wil hebben
raad ik aan om eens op internet te zoeken naar ongebrande en gebrande
koffiebonen
Wanneer je gemalen koffie in de winkel koopt moet je het binnen een dag
gebruiken.

Een erg handig apparaat is de Rancilio niet. Een snel kopje koffie is er niet
bij. Ook goed opschuimen (microfoam) van melk vergt veel oefening.
Ook gaat de Rancilio snel kapot als je niet weet wat je doet. Zo moet je na elk
gebruik (van de stoompijp) de boiler opnieuw vullen. (dus niet de watertank)
Dit doe je door op de waterswitch te drukken en te wachten tot er water uit de
stoompijp komt. Doe je dit niet dan gaat de machine niet lang mee. Ook nooit
vergeten de stoomswitch uit te zetten na gebruik.

Niet makkelijk dus. Maar de upside van het verhaal is dat je met de Rancilio
espresso/cappuchino kan maken welke beter is dan 99% van de koffie in
restaurants of koffieshops.

Laatste tip. Blijf oefenen met de Rancilio. Misschien kost het maanden of zelfs
een jaar om het onder de knie te krijgen. Maar daarna kan je niet meer zonder.

Baszzz 22-01-2015

Leuk zeg, dat u zo de tijd hebt genomen om zo'n review te schrijven. Hartelijk dank!

brekelmans 21-12-2009
Geschreven voor: Rancilio Silvia

Na 4 jaar espresso’s maken met een Krups XP 4050 heb ik recent besloten tot een ”upgrade” in de vorm van een Rancilio Silvia met een bonen maler Rancilio Rocky. Die heb ik inmiddels 3 weken in gebruik en kan dus de Rancilio met de Krups vergelijken. En wat schetst mijn verbazing ? De Krups espresso is qua smaak zeker de gelijke van de Rancilio. Ik heb me uitgebreid verdiept in het espresso maken met de Rancilio (via internet, YouTube en een plaatselijke Kaldi) Het probleem met de Rancilio is de grote variatie in de geproduceerde koffie: Van de 10 espresso’s zijn er ongeveer 5 goed en met de andere 5 is iets mis. Dat komt omdat de Rancilio veel kritischer is dan de Krups voor wat betreft de maalgraad, het aandrukken van de koffie, de soort koffie en de watertemperatuur op het moment dat het zetten start. (Remedie tegen het laatste is het welbekende “temperature surfen” of het inbouwen van een electronische thermostaat (een “PID” regeling)). De Krups daarentegen is veel minder gevoelig en levert een veel konstantere koffie kwaliteit die dichter in de buurt komt van wat je in Italie te drinken krijgt. Met wat mindere kwaliteit bonen levert de Krups een betere koffie dan de Rancilio. De Krups is een stuk gemakkelijker in gebruikt dan de Rancilio. De onderkant van de zetgroep van de Rancilio moet ik na elke zetbeurt moeizaam met een kwastje schoonmaken, als je dat niet doet klemt de volgende keer de piston en gaat ie om de piston heen lekken. Ik vraag me serieus af of ik niet beter de opvolger van de XP4050 (de XP 5280) had moeten aanschaffen i.p.v. de Rancilio. De Rocky bonenmaler is wel zonder meer een aanwinst. De Rancilio Silvia lijkt een degelijker apparaat (er zit 2x de hoeveelheid metaal in) daarentegen is de prijs van de Krups ook beduidend lager en de vormgeving aantrekkelijker. Het neemt minder ruimte in beslag op het aanrecht. Wat betreft betrouwbaarheid heb ik de afgelopen 4 jaar weinig problemen gehad met de Krups. De lekbak loopt soms wat snel vol en af en toe gaat de pomp kortstondig oscilleren. Maar de koffie is geweldig. De Rancilio heeft met tot nu toe alleen maar teleurgesteld.

marcus44 27-11-2009
Geschreven voor: Rancilio Silvia

Mooi basic apparaat. Koffie smaakt erg goed. Het zetten is makkelijker dan ik dacht. Op internet staan veel filmpjes voor de fijne kneepjes. Alles voelt degelijk aan. Behalve: na vier weken viel het kapje van de stoomknop eraf.. De dealer (Oldenhof) adviseerde mij dit er zelf weer op te lijmen. Heeft voor de werking geen invloed.
Ik twijfelde eerst tussen een volautomaat en deze. Gezien de levensduur die ik verwacht op grond van andere reacties heb ik voor deze gekozen.
Bij een apparaat als deze hoort een goede bonenmaler; dit komt echt nauw. De koffie die men bijvoorbeeld bij Simon Levelt voor mij maalde op stand 1 is niet beter dan de Perla van AH qua cremelaag en smaak.
Het melkschuimen heb ik nog niet helemaal onder de knie dat kost geduld.

Odysseas 04-11-2008
Geschreven voor: Rancilio Silvia

Sinds 2000 in bezit, en buitengewoon tevreden. Zet prima espresso en cappuccino. Zelden of nooit betere koffie in nederlandse horeca genoten. Jammer is dat voor cappuccino het apparaat eerst doorverwarmd dient te worden, waardoor het maken van cappuccino's enigzins bewerkelijk is. Maar het resultaat is allerzins de moeite waard! Voor iemand die een beetje handig is is het onderhoud zelf uit te voeren. Regulier onderhoud: iedere 3 maanden ontkalken en ieder half jaar tot jaar de rubber-ring in de kop vervangen. Defecten tot nu toe (in 8 jaar gebruik): Afgebroken greep van de groep (4,95 euro onderdeel kosten), gebroken veertje in overdrukventiel (1 euro onderdeel kosten), en kortsluiting door twee draden die doorgesleten waren na jaren tegen elkaar getrild te hebben.

EMWEE 24-08-2008
Geschreven voor: Rancilio Silvia

Na enkele weken oefenen kan ik ook melden dat ik heerlijke cappu's en espresso's kan maken... wat een verademing na mijn senseo; Nu alleen nog wel een koffiebonen molen aanschaffen....

ilseke 25-04-2008
Geschreven voor: Rancilio Silvia

Wat een TOP apparaat is dit! Heb wel even een cursus Koffiemaken voor Gevorderden gedaan, want het is niet zo van kopje eronder door laten lopen en klaar, maar als je alle tips en trucs opvolgt (koffiehoudertje droogmaken voor er koffie ingaat, goed warm, goed aanstampen, juiste hoeveelheid koffie, juiste maling (Rocky!!), 25 seconden doorlooptijd is het de beste koffie van de wereld. Niet overdreven.

Erik Joling 26-01-2008
Geschreven voor: Rancilio Silvia

Na een zeer ongelukkige ervaring met een Francis Francis X1 kwam Sylvia in ons huishouden de boel op orde brengen. Wat een robuust apparaat, en wat een krachtige straal stoom vergeleken bij de X1!
Maar na ruim een jaar (buiten de garantie volgens de winkel waar ze gekocht was, een filiaal van een Haarlemse koffiebrander met winkels door het hele land) werd ze niet meer warm. Na twee weken doordrukkoffie en €50 armer had ik haar weer terug. Over de aard van de reparatie kon het meisje in de winkel niets zeggen. Een jaar later bezweek de thermostaat (die was het dus) weer, en die bleek makkelijk zelf te vervangen.
Met een Rocky ernaast en een goede koffieboon (van een bekende Italiaanse brander) maakt Sylvia uitstekende espresso en cappuccino.
Behalve het vervangen van de thermostaat vraagt Sylvia toch ook wel om wat onderhoud. Regelmatig ontkalken en backflushen is uiteraard een must (zie mijn antwoord op een vraag hieronder), evenals het eens per een of twee jaar vervangen van de (siliconen of neopreen)ring van de portafilter. Inmiddels heb ik ook al de afdichtringetjes van de stoomkraan vervangen. Ondanks deze klusjes vind ik de duurzaamheid meer dan goed. Of misschien wel dankzij, want als je Sylvia openmaakt zie je pas goed hoe mooi ze in elkaar zit.
De echte liefhebber koopt een naked portafilter en geniet elke keer van de aanblik van het prachtige crema die Sylvia bij een goede maling en het juiste aanstampen in het kopje laat lopen.

Hanvdhoeven 02-12-2007
Geschreven voor: Rancilio Silvia

Ik heb het apparaat nu 3-4 jr in bezit, en het bevalt nog steeds prima. Ik maak alleen cappuccino, 2-3 koppen per dag. Altijd even voorverwarmen in de magnetron, en dan schuimen. Prachtige, basic vormgeving. Uiteraard zelf malen (Demoka). Capaciteit voor schuimen op deze wijze ruim voldoende voor meerdere koppen. Het koffiezetten kost wel wat tijd, en het schuimen moet je leren. Maar iedere keer wordt je beloont met een heerlijk bakkie. Ik zou hem zo weer kopen!

koffiebla 02-11-2007
Geschreven voor: Rancilio Silvia

Rancilio sylvia is de beste machine voor die prijs. Vooral zeer geschikt voor espresso. Ik heb het apparaat nu een jaar of 3, kan ook 4 zijn en draait echt vrijwel feilloos. Ik gebruik het app erg intensief en heb hem niet zelden de hele dag aanstaan. Ik laat mijn bonen altijd branden en maal dus zelf.. Hierdoor trek ik een cremalaag van 1cm met deze machine. Let wel molen app combie is superbelangrijk voor een goed resultaat. Allen voor capachino zijn de meningen verdeeld. De ketels van dit soort kleine machines missen vaak de power om goed te stomen. Voor 2 koppen gaat het net, maar houdt niet over. Met enige oefening valt er echter wel een blaadje of hartje te schenken, maar maak je daarvoor niet teveel illusies. Toch voor een normale capachino vind ik hem goed geschikt en na wat oefening moet het dus goed lukken. Er zijn echt betere app voor capachino, alleen deze zijn min een kleine 1000 euro en hebben een E61 kop en een thermokoppel om te stomen. Let wel deze apparaten zijn niet of nauwelijks beter op espresso gebied alleen hebben een groter ketel zodat opstomen beter en mooier gaat. Van deze app ligt ook het aantal servings hoger. Maar voor die drie koppen koffie per dag die ik drink is dit eigenlijk het beste app.

Marc van Berlo 28-08-2007
Geschreven voor: Rancilio Silvia

Silvia al negen jaar in bezit, nooit een storing gehad.
Voordeel: na enige oefening prima kopje koffie mogelijk. Nadeel: na koude start duurt het even voordat koffie voldoende heet is. Eigenlijk zou de machine langere tijd moeten aanstaan.
Stomen geeft rommel en herrie: schuim melk apart op in speciaal daarvoor bedoeld kannetje met klopper.

Corrado 13-06-2007
Geschreven voor: Rancilio Silvia

Ik heb de Rancilio Silvia nu zo'n 4 jaar in huis, nog nooit ontkalkt of op een andere manier een van de vele zogenaamde tips en trucs hier opgevolgd en het apparaat werkt nog steeds als een zonnetje.

Ik ben gevallen voor het heerlijke, eerlijke, no-nonsense uiterlijk van het apparaat. Lekker strak en basic. Mijn koffie maal ik met een supermooie Elektra koffiemolen. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.

Druk de koffie vooral NIET te hard aan in de piston. Als je dat doet wordt de koffie bitter van smaak. Als je cappucino wilt drinken, gebruik dan bij voorkeur lang houdbare melk, die geeft de beste schuim. Eventueel magere melk, maar vooral geen te volle melk.

sheikspir 09-06-2007
Geschreven voor: Rancilio Silvia

Mensen, mensen, mensen wat een feest!

Allereerst wil ik iedereen bedanken voor het schrijven van een review. Ik ben erg lang bezig geweest met het uitzoeken van de juiste machine. Voorop bij deze keuze stond het kunnen maken van 'het perfecte kopje espresse'!

Dat blijkt nog wel een kunst 'La Mano' zeggen de Italianen. De hand en uiteraard de koffie zijn van groot belang. In ieder geval is de Rancilio een professionele machine die genoeg druk heeft om zeer fijne koffie maling te kunnen gebruiken.

Een vriend van mij werkt bij een bekend koffieverkoop bedrijf en zij gebruiken deze ook als demo machine in de winkel voor het proeven van koffie!

Ik heb de machina via het internet gekocht. Een stuk goedkoper dan bij de meeste winkels. Prima service en niet te vergeten het nieuwe model waarbij de pistonhouder aan het apparaat is verbeterd.

Over de smaak van het uiterlijk valt te twisten maar over de prestaties van deze machinen zeker niet.

Koffietip: Probeer eens Corrazone koffie gemalen op stand 1 (nieuwe maalstand na slijpen van de koffiemaler van het verkooppunt en anders 1,5). Perfecte doorlooptijd gegarandeerd!

Succes!

Eric44 27-03-2007
Geschreven voor: Rancilio Silvia

Heerlijke koffie, maar voor een hete cappuccino kun je beter een andere apparaat kiezen. De tijd die het kost om het apparaat op te warmen voor de stoomfunctie en het stomen zelf is zo lang dat de koffie niet warm te houden is. Opkloppen op het fornuis is nu onze beste optie. (als je eerst de melk doet en dan de koffie verbrandt deze door de hoge temp.)

Dus: koffie ok, maar lauwe cappuccino!

Hemmie 26-02-2007
Geschreven voor: Rancilio Silvia

Fantastisch apparaat. Een en al eenvoud, maar toch gewoon mooi. Heeft wel even tijd om (echt) warm te worden, maar geeft daarna een perfect bakkie espresso, capuccino of lungo. Makkelijk schoon te houden. Zorg dat je wel voldoende water erin houdt. Mijn vrouw vindt alleen het opschuimen teveel herrie maken. Ik houd zelf niet van capuccino, dus mij maakt het niets uit.

Joch 09-12-2006

Tijd voor een update:
Inmiddels bezit ik mijn 10 jaar oude Miss Silvia tweedehandsje al weer zo´n 3
jaar. Groot nadeel: bijna nergens in restaurants of bij bedrijven kan de
espresso tippen aan die ik thuis maak. Absoluut geweldig. Ik laat mijn bonen
bij een Italiaanse traiteur malen op standje 1 en deze machine heeft geen
enkele moeite met dit hele fijne poeder.
Ik onderhoud hem regelmatig, maar heb zoals al eerder beschreven wat problemen
gehad met kortsluiting. Dit was na wat gesjoemel met de aansluitingen op de
boiler een tijdje weg, maar een paar weken geleden sloeg om de haverklap de
aardlek er weer uit, waarna ik Silvia naar de reparatie heb gebracht. Een en
ander is nu vervangen en ze werkt weer prima.
Inmiddels kan ik ook met elke soort melk op elke temperatuur microfroth maken
en ben ik denk ik toe aan de volgende stap: zelf malen.
Binnenkort komt er een Demoka M203, ik zal mijn bevindingen hier dan weer
posten.

Nog even samenvattend:
Ziet er erg goed uit, gaat járen mee en is oerdegelijk, niet
gebruikersvriendelijk maar na wat oefening onverslaanbaar qua resultaat, veel
druk en kan fijne maling aan, heel snel schuimen is mogelijk

niet voor beginners of mensen die een snel bakkie willen,
kortsluitingsproblemen, niet tegelijkertijd espresso maken en schuimen mogelijk

N. Naess 24-08-2006
Geschreven voor: Rancilio Silvia

Een paar jaar in bezit. Heerlijke koffie, goede crema, maar erg bewerkelijk
apparaat. Het zetten van lekkere koffie vereist echt oefening. Het zetten van
twee kopjes gaat beter dan van één kopje. Wel een paar reparaties nodig gehad.
En laat NOOIT de stoomknop aan staan met weinig water in het reservoir. Dat
deed ik wel en nu gaan we op zoek naar een nieuw apparaat (waarschijnlijk
volautomatisch).

tdegraaf 06-04-2006
Geschreven voor: Rancilio Silvia

Prima apparaat, ik heb nooit spijt van de aanschaf gehad maar alles staat of
valt met de juiste koffie (en dat is zeer persoonlijk). Ik maak alleen maar
cappucino's en ben trevreden over het opschuimen van de melk. Wat ik een
probleem vind is het schoonmaken van het schuim/stoompijpje, tussen het
geribbelde rubber gaat vuil zitten en dus bacterien die moeilijk te verwijderen
is. Daarbij doet zich roestvorming voor op het pijpje wat toch echt niet mag
voorkomen bij zo'n duur apparaat.

Jeanh 20-12-2005

Ik heb mijn rancillio nu ruim 3,5 jaar. Nooit problemen gehad, altijd lekkere
koffie... Ik heb 'm (of haar eigenlijk) nog nooit ontkalkt, het water hier is
ook niet zo erg kalkhoudend. Wat is eigenlijk de makkelijkste manier om te
ontkalken?

Gerard1 27-11-2005
Geschreven voor: Rancilio Silvia

Sinds vijf jaar heb ik de Rancilio naar alle tevredenheid in gebruik. Hij wordt
dagelijks gebruikt en heb er nooit problemen mee gehad tot afgelopen vrijdag.
Er kwam water meer uit terwijl alles goed leek te functioneren. Heb hem
ontkalkt en daarna werkte hij weer perfect. Ik moet toegeven dat ik het
ontkalken al een lange tijd niet had gedaan. Goede les, dit moet dus regelmatig
gebeuren!
Vanmorgen wilde ik een kop koffie maken en wat bleek, het water bleef koud! Heb
de bovenplaat eraf geschroefd en alle contacten even heen en weer bewogen.
Resultaat is dat hij het weer doet! Door de jaren heen is er mogelijk wat
corrosie ontstaan op sommige contacten waardoor ze niet meer werkten.

Al met al ben ik sinds de dag van aanschaf zeer tevreden over de machine.

Jan Paul 04-10-2005
Geschreven voor: Rancilio Silvia

Ik heb het apparaat sinds 1999, hij bevalt nog steeds erg goed.
Ik gebruik meestal de koffie van Albert Heijn, Perla Originale of Perla Dolce,
ik zet hier een perfecte bak mee (wel stevig aandrukken). Ik ben benieuwd wat
voor ervaringen anderen hier mee hebben.
Wanneer we in Amsterdam zijn ga ik altijd naar de Brandmeesters in de van
Baerlestraat 13, dit is echt een tractatie.

parelridder 16-03-2005

Ik heb de silvia nu bijna 6 jaar en gebruik hem, nee HAAR natuurlijk zeer
intensief (meer dan 10 koppen koffie per dag). slechts 1 keer een reparatie
gehad (aardlekschakelaar vloog er steeds uit bleek aan silvia te liggen, was zo
verholpen). daarna nooit meer problemen. Het te heet worden van de koffie komt
omdat bij het opschuimen de temperatuur een stuk hoger wordt dan bij het zetten
van koffie. De truuk is dan om even het apparaat door te laten lopen totdat het
lampje weer gaat branden.
hoe zet ik (snel) een goed kopje koffie.
1. zet het apparaat aan.
2. verwijder oude koffie uit de piston.
3. plaats piston terug
4. vul water bij (indien nodig)
5. plaats een leeg kopje onder de piston
5. als de machine is opgewarmd, laat dan het kopje
met water vollopen en plaats het volle kopje naast
de machine.
(door deze actie wordt de piston verwarmd en het kopje wordt lekker warm)
6. vul de piston met koffie.
7. plaats de piston terug.
8. gooi het hete water uit het kopje.
9. plaats kopje onder de machine en laat je vollopen.
10. klaar je hebt snel een heet kopje koffie

Espressoliefhebber 13-02-2005
Geschreven voor: Rancilio Silvia

Gekocht ruim twee jaar geleden. Elk kopje espresso smaakt en lukt fantastisch.
Ik maal echter wel zelf met een losse koffiemolen (ook van Rancilio) ingesteld
op 8 Dit geeft een perfecte maling voor espressokoffie, zodat een mooi
cremelaagje ontstaat en de koffie toch nog goed doorloopt. (Voor
snelfilterkoffie gebruik ik stand 25 Een behoorlijk verschil dus). Het is
raadzaam om vooraf het piston aan het apparaat leeg mee te laten warmen. Zodra
het water op temperatuur is, even door het lege piston te laten lopen met een
beker eronder. Vervolgens het piston en het zeefachtige deel, waaraan het
piston wordt bevestigd, schoon en droog te maken. Dan in de nog warme piston de
versgemalen espressokoffie doen, goed aanstampen en niet te strak aandraaien
aan het apparaat. Dit alles scheelt echt in smaak en kwaliteit!