JURA E8 (Touch) platinum

• Test panel 9 okt 2019

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 10 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de JURA E8 (Touch) platinum op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Nicole 14-10-2019

Heerlijke koffie en een stijlvol apparaat

Geschreven voor: JURA E8 (Touch) platinum

Het apparaat wordt geleverd in een doos waarbij direct duidelijk is dat het koffie apparaat, waar ik erg naar uitkeek, is aangekomen. De doos geopend en aan de hand van het boekje met duidelijke instructies het apparaat in elkaar gezet. Dit ging eenvoudig. Het apparaat ziet er mooi en stijlvol uit. Het touchscreen is mooi en eenvoudig te bedienen. Je voorkeursinstellingen voor sterkte van de koffie en hoeveelheid melk kun je instellen. Bij de eerste keer koffiezetten koste dat wat tijd om het uit te zoeken. Daarna was dat bekend. En opgeslagen. Het instellen van de taal en de hardheid hoeft maar een keer. De wateropslag is groot. Met die hoeveelheid kun je flink wat kopjes koffie maken. Ook het reservoir voor de koffiebonen is groot.

Het zetten van het eerste kopje koffie was een feest, Het zag er mooi uit met een crème laagje. Ook de cappuccino en latte macchiato smaken goed. Mooi schuim zit er op en precies in te stellen hoeveel seconden melk en hoeveel ml. koffie je erin wilt hebben. Het laatste laagje schuim na het opdrinken heb ik eruit gehaald met een lepeltje. Heerlijk.
De koffie keuzes zijn: koffie, 2x koffie, cappuccino, latte macchiato, warme melk, heet water, ristretto, 2x ristretto, espresso en 2x espresso .

Bij de koffies zonder melk kun je de uitloper gebruiken in het midden. Deze is in hoogte verstelbaar. Dit maakt dat espresso kopjes en ook grote mokken er goed onder passen. Bij de koffies met melk kun je de uitloper aan de rechterkant gebruiken. Deze is eveneens in hoogte verstelbaar. Het slangetje sluit je aan op de melk. Het zetten van koffie met melk maakt iets meer geluid dan zonder melk. Beide zijn geluidsniveau zeer goed.

Het schoonmaken van de machine is gemakkelijk. Het apparaat geeft het aan zodra actie benodigd is. Het verwijderen van het waterreservoir gaat door het klepje omhoog te doen en het handvat omhoog te doen. Daarna gaat het eruit halen eenvoudig. Het bijvullen van het waterreservoir onder de kraan is wat lastiger door de grootte ervan. De kraan kan er niet goed boven waardoor ik het reservoir schuin moeste houden. Het terugplaatsen van het waterreservoir blijft lastig. Ik kreeg deze niet gemakkelijk teruggeplaatst. Na een aantal keer opnieuw proberen krijg ik deze strak tegen het apparaat aan gezet en kan de klep erboven goed dicht.
Na het gebruik van melkproducten was het eenvoudig om de opschuimer schoon te maken. Dit stuk is eenvoudig te verwijderen en net als het kunststof slangetje makkelijk onder de kraan te reinigen. Ook wordt aangegeven als de wateropvangbak geleegd dient te worden. Hier kan veel water in waardoor het niet zo vaak gedaan hoeft te worden. De grootte van de waterbak maakt het wat lastig zonder morsen weg te brengen.

Pluspunten

• Stijlvol apparaat
  • Eenvoudig te bedienen
  • Veel ruimte voor koffiebonen ern grote wateropslag
  • eenvoudig schoon te maken
  • heerlijk koffie, cappuccino en latte macchiato

Minpunten

• waterreservoir past niet goed onder de kraan
  • dure accesoires

Ester Kleinherenbrink 13-10-2019

mooie uitstraling

Geschreven voor: JURA E8 (Touch) platinum

het apparaat ziet er strak uit, en neemt niet al teveel ruimte in. Het installeren en voorbereiden van de machine nam wel veel tijd in beslag. Maar toen de machine eenmaal klaar was, smaakte de koffie erg goed. Ook de flat white is een succes. De restwaterbak ziet er goed uit, en kan veel koffie afval opvangen. Een prima apparaat voor lekkere koffie. De touch screen vind ik wat minder in gebruik,doordat je elke keer het volume moet aanpassen.

Pluspunten

• lekkere koffie
  • mooi design

Minpunten

• touch screen
  • dure accesoires

Eric 13-10-2019

Jura E8 platina

Geschreven voor: JURA E8 (Touch) platinum

Onze eerste indruk van het apparaat was meteen zeer positief. Bij het uitpakken van de doos waren we meteen onder de indruk. Een erg mooi en strak design.
Voor gebruik moeten er een aantal handelingen uitgevoerd en ingesteld worden zoals het meten van het hardheid van het water. Dit is het allemaal makkelijk in te stellen en alles staat duidelijk beschreven in de gebruiksaanwijzing.
Het touch screen is in kleur en makkelijk te bedienen. Het keuze menu van het apparaat is vanzelfsprekend. In het beginscherm komen de meest gebruikte keuzes te staan wat het zetten van favoriete koffie erg makkelijk maakt.
Alle specialiteiten zijn naar wens in te stellen, zoals koffie sterkte, temperatuur en hoeveelheid melk. Hierdoor kan aan ieders wens voldaan worden. De koffie smaakt echt heerlijk.

Nadeel is wel dat bij cappuccino eerst de melk komt en daarna pas de espresso. Als we eerst espresso maken en daarna melk erbij doen, vinden wij de cappuccino echt lekkerder. Dat kan dus wel, maar is een handeling extra.
Als het water, de bonen of de melk bijna op is, wordt dit niet vooraf aangegeven. Het programma stopt en maakt het niet af als alles bijgevuld is. Hierdoor kan het zijn dat je cappuccino mislukt of dat je een slappe bak koffie krijgt.
Waterreservoir is niet erg groot, maar groot genoeg om steeds met vers koud water lekkere koffie te zetten .
Het apparaat reinigt zichzelf, bij in- en uitschakelen. Er moet dus altijd iets onder staan, om te voorkomen dat je afvalwater reservoir snel vol raakt.
Heet water en melk spetteren, dus is het van belang dat het tappunt zich zoveel mogelijk in het kopje/glas bevind.

Al om al zijn we erg tevreden over dit product. Door het strakke design is het een eyecatcher in de keuken. Daarbij makkelijk in de bediening, veel mogelijkheden en heerlijke koffie.

Pluspunten

• mooi design
  • lekkere koffie
  • gebruiksgemak, makkelijk schoon te maken

Minpunten

• maakt programma niet af na aanvullen

Rutger 13-10-2019

Perfecte koffie, je eigen koffiebar aan huis!

Geschreven voor: JURA E8 (Touch) platinum

De eerste indruk van de Jura is er een van luxe en kwaliteit; de gebruikte materialen zijn zwaar, veel chroom, bewegende delen als het waterreservoir en deksel van het bonenreservoir passen perfect en geruisloos. Ook in de details komt deze uitstraling terug; iedere keer als je het waterreservoir pakt om te vullen, bij het zware chromen handvat aan de binnenkant, wordt je hier bijvoorbeeld aan herinnerd. Het is een indrukwekkende koffiemachine.

Gelukkig geldt hetzelfde ook voor de koffie die hij maakt. De temperatuur van de koffie is perfect en de verschillende varianten als Latte Machiato en Cappuchino smaken professioneel en zien er ook zo uit. In vergelijking tot onze veel simpelere koffiemachine met bonenmaler is de smaak van de koffie dieper en meer intens. Het voelt alsof je opeens in een koffiebar woont. Wat in vergelijking tot onze machine ook opvalt is het geluid, dat is duidelijk minder tijdens het zetten van koffie of doorspoelen van de machine.

De Jura E8 biedt veel ruimte voor het volgen van je eigen smaak. Niet alleen zijn er veel verschillende varianten koffie mogelijk (12), ook de sterkte, hoeveelheid water en, waar relevant, melk en de pauze om melk en melkschuim te laten schiften zijn instelbaar. Deze zaken stel je in terwijl de Jura de koffie al aan het maken is. Daardoor moet dat vrij snel, wij zouden dat liever de mogelijkheid hebben om dat rustig vooraf instellen. Op sommige punten is het wel handig omdat je kunt bijsturen; instellen van de hoeveelheid melk(schuim) gaat bijvoorbeeld in seconden. Bij de eerste Latte hadden we geen idee wat te kiezen en dan kun je tijdens het maken de seconden nog veranderen. Wanneer je tevreden bent over je instelling kun je ervoor kiezen om die op te slaan zodat de Jura deze de volgende keer als standaard gebruikt. Keuze van koffievariant en instellingen gaat via het touchscreen, ook een mooi en gebruiksvriendelijk detail.

Dat de Jura rekening houdt met je smaak valt na een week ook op in het menu. De eerste vijf koffievarianten staan daar direct en de rest zit iets verder weg in het menu. Na een week valt me op dat ik mijn dubbele Espresso’s en Ristretto opeens tussen de vijf eerste opties staan.
Het schoonmaken van de Jura is grotendeels gemakkelijk. Het hoge afwerkingsniveau helpt daar zeker bij, zowel aan de binnenkant als buitenkant. Aan de binnenkant valt dit bijvoorbeeld op door de deksel op de lekbak die spatten in de machine tegen gaat. De lekbak en bak voor koffie residu zijn groot waardoor je niet zo vaak hoeft te legen, maar het wel iets minder makkelijk loopt naar de gootsteen. Het schoonmaken van de melkdoorvoer is een stuk minder makkelijk en bewerkelijk door veel kleine onderdelen en dient elke dag te gebeuren.

Daaraan gekoppeld zit een minder mooi detail. Het melkreservoir is extern en bij de Jura E8 wordt een reservoir geleverd van doorzichtig plastic dat in uitstraling en stijl niet past bij de machine. Hierdoor wordt je eigenlijk gedwongen om de glazen of gekoelde variant erbij aan te schaffen. Dit vind ik voor een machine in dit prijssegment wel echt een minpunt, de glazen variant of in ieder geval een beter passend reservoir had er standaard bij mogen zitten.

Kortom de Jura E8 doet zijn eerste indruk eer aan; een indrukwekkende machine die kwaliteit uitstraalt, in zich herbergt en je in vloeibare vorm laat proeven; na twee weken verrast de smaak van de koffie me iedere keer nog steeds. Op sommige punten is de machine wat overdreven; het ledlampje bij de koffie uitlaat dat oranje wordt als hij koffie zet vind ik bijvoorbeeld zinloos en ietwat afbreuk doen aan de ingetogen kracht en kwaliteit die de Jura E8 zo indrukwekkend maakt.

Pluspunten

• perfecte koffie in 12 varianten
  • onthoudt je smaak en voorkeuren
  • topklasse bouwkwaliteit
  • gebruiksgemak

Minpunten

• melkreservoir
  • schoonmaken melkdoorvoer
  • ledlampje in koffie uitlaat

Menzo 12-10-2019

Lekkere koffie uit een stijlvolle machine

Installatie:
We beginnen bij het begin, uitpakken en installeren. Altijd leuk, nieuwe gadgets.
Het uitpakken en installeren wijst zich vanzelf. De uitleg in het boekje is duidelijk en leid je stap voor stap door de installatie heen.
Het touchscreen is aan het begin wat lastig te bedienen, maar na wat tijd wen je eraan.
Al blijft het touchscreen wel een van de minpunten van het apparaat, omdat soms je touch niet wordt geregistreerd en je meerdere keren moet drukken. Binnen 15 minuten heb je de machine aan het werk en kan je aan de koffie.

Eerste indruk:
De machine ziet er strak uit, zelf mijn vriendin die niet van koffie houdt, vindt het een aanwinst vanwege het design en geluidsniveau.
Alles is netjes afgewerkt en ziet en voelt degelijk. Tijdens het maalproces en tijdens het zetproces is de machine redelijk stil. Tijdens het malen +/- 70dB voor enkele seconden en tijdens het zetten +/- 50dB.

Gebruik:
Het opwarmen van zowel het water voor de koffie als voor de melkschuimer gaat snel. Dit geldt ook als de machine aangezet wordt.
De machine heeft 12 verschillende koffie opties, en dit allemaal automatisch. Gewone koffie, Espresso, Ristretto maar de machine kan ook eenvoudig een Macchiato of Flat White maken. Je kan binnen de verschillende opties, in het geavanceerde menu, verder verschillende dingen aanpassen, zoals de koffie sterkte, hoeveelheid, en de doorlooptijd van de melk. Het menu is eenvoudig en effectief. De machine gaat automatisch na 30 minuten uit en spoelt voor het uitgaan eenmaal door. Ook bij het aanzetten spoelt de machine ook eenmaal door. De machine geeft ook aan wanneer het water vol zit of de residu bak geleegd dient te worden.

Koffie:
Het uiteindelijke resultaat is super, lekker smaakvolle koffie met een mooie crème laag.
Het bereiden van de melk voor de Macchiato gaat super en is erg eenvoudig.
Ook zonder eventueel melkcontainer (deze wordt namelijk niet standaard meegeleverd) werkt de melk voorbereiding prima. Alleen heb je elke keer wel een restje melk.

Onderhoud:
Wanneer je het melksysteem gebruikt, moet je ondanks dat de machine doorspoelt wel handmatig het slangetje spoelen.
Ook blijft er in het systeem redelijk veel melk achter dus moet je het melkstuk even loshalen en afspoelen onder de kraan. Het loshalen gaat eenvoudig, waardoor het uitspoelen een half minuutje werk is. Door het water filter (Claris Smart) in de watertank (het filter moet je elke 2 maanden vervangen) hoeft de machine niet ontkalkt te worden. Super handig, al moet je dus wel elke keer nieuwe filters kopen. Zelf vindt ik het wel handig, uiteindelijk is kalk de grootste vijand van je machine.

Conclusie:
Top apparaat, ondanks de uitdagingen met de touchscreen. De koffie is smaakvol, het apparaat is stil en stijfvol en voldoet aan eigenlijk alles wat ik verwachte. Een aanrader.

Pluspunten

• Koffie
  • Geluidsniveau
  • Formaat

Minpunten

• Touchscreen

Nelleke 12-10-2019

Mooi design, uitgebreide keuze koffie-specilaiteiten

In gebruik name
De Jura E8 is zeer eenvoudig in gebruik te nemen. Plaatsing van onderdelen is eenvoudig, evenals het testen van waterhardheid (ivm levensduur waterfilter). Waterreservoir is handig in gebruik, makkelijk hanteerbaar door stevig hengsel. Snel is een lekker kopje koffie of cappuccino te zetten.

Design
Het is een compacte en volledige koffiemachine. Het ziet er duurzaam en stevig uit. Opvangbak lijkt ietwat goedkoop doordat het van kunststof is, maar het is erg solide.

Intuïtieve touchscreen display
De touchscreen is erg prettig in gebruik. Zowel de keuze van de koffiespecialiteit als de mededelingen van reinigen (melksysteem of apparaat) zijn duidelijk. Er is geen handleiding nodig om een (speciale) koffie te zetten of het reinigingsproces te doorlopen. Alles spreekt voor zich.

Gemak koffiespecialiteiten te zetten
Door gebruik van de touchscreen kan vrij eenvoudig een keuze in koffiespecialiteit worden gemaakt. Echter, een volledig overzicht is er niet, waardoor scrollen nodig is. Na een aantal maal gebruik selecteert de JURA E8 de twee meest gebruikte koffiespecialiteiten, die na aanzetten van het apparaat op het touchscreen verschijnen. Voor keuze van een andere koffiespecialiteit is het makkelijk te scrollen naar de overige keuzes.
De smaak van de koffie is uitstekend (beter dan ik van andere koffiemachines gewend ben) en de structuur van het melkschuim is perfect.

Schoonmaken
Schoonmaken is vrij eenvoudig. Iedere avond even de opvangbak schoonmaken of schoonspoelen scheelt al veel. Ook de losse onderdelen van het melksysteem kunnen vrij eenvoudig worden gereinigd. Ze zijn makkelijk af te koppelen en even af te spoelen dan wel af te wassen. Daarnaast geeft de JURA E8 het display aan wanneer het apparaat of melksysteem volledig moet worden schoongemaakt. Stapsgewijs word je door het reinigingsproces geleid.
Na uitzetten van het apparaat spoelt de koffiemachine zelf alles door. Klein nadeel als je een extern opvangbakje gebruikt (bovenop die van JURA) is dat als je zowel koffie als cappuccino hebt gezet, je het externe opvangbakje van melkopschuimstuk, naar koffie-uitloop, naar melkopschuimstuk moet verschuiven. Eerst alles van melkopschuimstuk en dan naar koffie-uitloop zou makkelijker zijn.

Algemeen gebruik
De JURA E8 is zeer eenvoudig en intuïtief in gebruik, voornamelijk door de (berichtgeving op de) handige touchscreen. Het is zeer makkelijk en vlot te reinigen. En natuurlijk het belangrijkste: alle koffiespecialiteiten zijn uitstekend van smaak en structuur (bij cappuccino en latte macchiato). Het is vergelijkbaar met een professioneel apparaat, maar dan in je eigen keuken! Kortom: als je een goede en duurzame koffiemachine wit aanschaffen, is de JURA E8 een prima keuze. De aanschafprijs is misschien wat hoog, maar de kwaliteit die je ervoor terug krijgt, doet je dit bedrag al snel vergeten en bovenal jarenlang genieten.

Pluspunten

• Compact formaat
  • Intuïtief display: koffiespecialiteit en reiniging
  • Waterreservoir is makkelijk hanteerbaar
  • 2 koffiespecialiteiten als voorkeur startdisplay
  • Eenvoudig te reinigen

Minpunten

• Te weinig info in 1 display: veel scrollen

Bjorn en Lindsey 12-10-2019

Echte eyecatcher in je keuken

Geschreven voor: JURA E8 (Touch) platinum

Bij de Jura E8 platina zwart proef je de echte heerlijke smaak van versgemalen koffiebonen. De intensiteit van de koffie is te bepalen met het instellen van de koffiesterkte op het apparaat. Waardoor iedereen een op maat gemaakte kop koffie kan maken. Makkelijk in gebruik en veel keuzemogelijkheden. Ook voor thee en koffierecepten met melk. Reinigt zichzelf wel regelmatig wat goed is, maar wat iets meer tijd kost en gehorig kan zijn.
Het design is prachtig waardoor het een echte eyecatcher is in de keuken, mits je ruimte genoeg hebt door de grootte van apparaat. Zeker een aanrader voor de echte liefhebber van goede koffie.

Pluspunten

• Sterkte van de koffie makkelijk instelbaar
  • Eenvoudig in gebruik en bediening
  • Groot waterreservoir

Minpunten

• Reinigt vaak, waardoor je iets langer moet wachten
  • enigszins gehorig
  • Maakt receptuur niet af, bij leeg waterreservoir

Rudy Keijzer 11-10-2019

Prachtiige machine

De Jura E8 Platina

Bij het uit de doos halen krijg je al het WOW-gevoel. Het is namelijk een prachtige machine om te zien. Zeker als de stekker in het stopcontact gaat en het display en het licht gaat branden.
Het gebruiksklaar maken van de machine gaat, met behulp van het display en de gebruiksaanwijzing, zeer eenvoudig. Er is al een water-filterpatroon bijgeleverd (net als een flesje met melksysteemreiniger en 2 reinigingstabletten), die makkelijk te monteren is. Na de taal ingesteld te hebben en de hardheid van het water gemeten te hebben, met bijgeleverde strip, en deze te hebben ingesteld op de machine, kon het eerste kopje koffie gezet worden.

Op het beginscherm staan de meeste koffiesoorten al; zoals espresso, koffie, latte macchiato en flat white. Als je het gewenste product aanraakt, dan begint de machine te werken. Je kan dan ondertussen al alles instellen: hoeveel bonen (sterkte), hoeveel water (volume) en eventueel hoeveel melk (in seconden). Je kan dit dan ook meteen opslaan, zodat de volgende keer die koffie op precies dezelfde manier wordt gezet.
Als je door het scherm scrolt kan je ook nog kiezen uit: cappuccino, macchiato, warme melk, heet water, ristretto, 2x ristretto, 2x espresso en 2x koffie.
Als je een koffiesoort langer ingedrukt houdt, dan kan je daar ook de koffie sterkte, volume, temperatuur (normaal of hoog) en eventueel de hoeveelheid melk instellen. Deze instellingen kunnen dan ook weer opgeslagen worden en dat wordt dan de standaard.

De ristretto, espresso en koffie krijgen een mooi crema-laagje en smaken uitstekend (natuurlijk met goede koffiebonen). Over de koffies met melk ben ik iets minder tevreden. Ik vindt dat bij alle 3 (cappuccino, latte macchiato en de flat white) de machine erg veel schuim geeft en daardoor te weinig melk. Dit is jammer genoeg niet instelbaar. Ook vindt ik de melk niet warm genoeg. Nu moet ik wel toegeven dat ik van hete koffie hou, maar ook mijn gasten vonden ze wat te lauw.

De beide koffie uitlopen (één voor de koffie’s en één voor de melkproducten) zijn in hoogte verstelbaar, zodat er ook hoge latte macchiato glazen makkelijk onder passen. De machine is makkelijk schoon te maken en kost niet veel tijd. Het reinigen van het melksysteem kan op 2 manieren: melksysteem spoeling en melksysteem reiniging. Alleen bij de laatste wordt ook het slangetje gespoeld en moet je eigenlijk de melksysteemreiniger gebruiken. Als je dat elke keer doet als je melk gebruikt heb je wel veel reiniger nodig. Maar alleen met water werkt het ook prima.

Pluspunten

• een erg mooie machine
  • erg makkelijk (en intuïtief) in te stellen
  • lekkere koffie
  • een mooi crema laagje
  • makkelijk schoon te maken

Minpunten

• melk niet heet genoeg
  • veel schuim

Karien van Poelje 11-10-2019

Espressomachine met een strak design en heerlijke koffie!

Geschreven voor: JURA E8 (Touch) platinum

Nu twee weken deze mooie espressomachine in huis. Wat zijn we er blij mee, ons hele gezin. Voor het design ‘vielen’ we direct, een strakke en moderne uitstraling juist ook door de intuïtieve touch-display.
De koffie is heerlijk, vooral goed warm en vol van smaak. Cappuccino heeft een hele dikke fijne schuimlaag zoals dat hoort bij cappuccino. Dit geldt ook voor soorten koffie als Flat White ( je lepeltje blijft nog net niet staan in de schuimlaag 😊), Latte Macchiato, Macchiato of alleen warme melk ook een optie. Ook de melk laag is instelbaar zoals zo’n beetje alles instelbaar is op deze machine, heel fijn zeker met een gezin waarin iedereen zijn eigen smaak en koffie voorkeuren heeft.
Alle koffiesoorten zijn instelbaar in het geheugen voor wat betreft de sterkte van de koffie en de hoeveelheid. Maar ook tijdens het zetten is dit nog te veranderen naar meer inhoud of een andere sterkte, heel handig omdat niet iedereen van dezelfde sterkte koffie houd. Zelf vind ik dat vooral fijn bij koffiesoorten als espresso en ristretto.
Wat ook het melden waard is is dat je bij sommige soorten koffie twee kopjes tegelijk kan zetten ( koffie/ espresso en ristretto )
Wat ik ook erg handig vind is dat je heet water kunt “tappen” ook weer instelbaar voor hoeveelheid en temperatuur. Dit water kun je eventueel zo heet instellen dat het zo heet is dat het niet gelijk drinkbaar is. TOP! Weg dus met de waterkoker…
Een nadeel van deze espressomachine is dat vooral het heet water voor bv thee en melk spettert en je machine dus snel onder spettertjes zit.
Ook moet je voor het in gebruik nemen van je nieuwe espressomachine echt tijd uittrekken , er moet een waterfilter geïnstalleerd worden en het instellen van programma’s kost tijd. Het staat allemaal erg beknopt beschreven en er moet echt wel behoorlijk wat ingesteld worden, denk bv aan de hardheid van het water, na hoeveel tijd uitschakelen enz. Als alles ingesteld is werkt het juist weer erg gemakkelijk. Door de Touch-display is alles heel goed overzichtelijke te zien. Welke soorten koffie / sterkte / hoeveelheid en hierdoor ook te bedienen tijdens het bereiden van de dranken.
Leuk is ook dat je kopje of beker verlicht word tijdens de bereiding van de dranken.
Na het bereiden van een melk product is de machine makkelijk te spoelen, 1 druk op de knop.
Water reservoir is redelijk groot al had het wel iets groter gemogen. De machine maakt wel behoorlijk geluid maar zeker niet meer als een andere koffiemachine maar het blijft een “dingetje “dat espressomachines herrie maken.
Het apparaat spoelt voor en na gebruik, na gebruik kun je ook weer zelf instellen na hoeveel tijd je dit spoelen wil hierna schakelt het apparaat vanzelf uit. Door dit spoelen is het wel handig om altijd een bakje onder het apparaat te zetten voor het spoelwater, zo voorkom je dat je vaak het restwaterbak moet legen.
Water, koffiebonnen en filterkoffie zijn gemakkelijk bij te vullen, het zit op de juiste goed toegankelijke plekken op het apparaat. De restwaterbak en koffieresidubak zijn groot genoeg en eenvoudig te legen, te reinigen en terug te plaatsen.
Conclusie : een super espressomachine waarbij we al heel wat complimenten kregen van bezoek voor onze lekkere koffie , hoe leuk is dat??

Pluspunten

• prachtig strak design, sieraad voor je keuken
  • niet zo mega grote koffiemachine
  • koffiesmaak is zeer vol bij alle soorten koffie
  • schuimlaag is goed stevig
  • heet water is een optie, is ook echt heet

GJW Coolen 10-10-2019

Dit apparaat zet heerlijke koffie, is makkelijk in gebruik.

Uitpakken en ingebruikname:
Het uitpakken en in gebruik nemen van het apparaat wijst vanzelf. Het monteren van de filter met de daarbij behorende opzet stuk was eenvoudig. Als eerste de hardheid van het water instellen. Optioneel kan men de maalstand instellen. Het waterreservoir is eenvoudig te verwijderen (naar voren halen ipv naar boven) evenals het vullen van de bonen aan de bovenzijde kan zonder te morsen.
Visueel een mooi apparaat dat niet misstaat in een ruimte.

Koffie varianten:
Ik heb reeds een volautomatische espresso automaat in bezit dus het vergelijk is eenvoudig.
Wat opvalt tijdens het maken van het eerste kopje koffie is het geluid, deze is aanzienlijk minder dan mijn huidige espressoapparaat. D.m.v. het touchscreen kan men eenvoudig een koffie variant (of melk, water) selecteren.
Tijdens het zetten van koffie kan men de hoeveelheid gedurende het zetten aanpassen.
Ik heb wel de temperatuur aangepast (hoog) vooral bij de cappuccino/latte aan te raden.
Er is ook een mogelijkheid tot bediening via een app op de telefoon, wel moet men daar de smartconnect module voor aanschaffen (zat helaas niet bij het test model). Door het aanzetten van de intelligente modus (apparaat instelling) worden de 2 meest geselecteerde koffie varianten op het beginscherm gerangschikt. Elke koffie variant kan aangepast worden naar eigen keuze/smaak, dit is eenvoudig door een product te kiezen en tijdens het bereiden kan men de sterkte, waterhoeveelheid, hoeveelheid melk (in seconden) aanpassen. Als het product klaar is kan men deze instelling opslaan.

Onderhoud:
Het apparaat reinigt zichzelf maar ook handmatig worden geselecteerd. Het reinigen van de melk staat uitgebreid beschreven in de meegeleverde handleiding en de daarbij meegeleverde reinigingsproducten (melk systeemreiniger)
Het lcd-display geeft aan wanneer het water bijgevuld dient te worden of wanneer men de koffieresidu bak geleegd moet worden, bonen bijgevuld moeten worden.
De machine produceert mooie stevige droge “koffiekoekjes”, dit betekent dat de koffie niet te waterig is.

Na 2 weken testen heb ik de voor en nadelen op een rijtje gezet.

Voordelen:
• Makkelijk toegankelijke waterreservoir
• Automatische reinigingsprogramma’s
• Duidelijk (slim) lcd-display
• Stil
• Koffie zetten via een app
Nadeel:
• Temperatuur tijdens gebruik melkproducten (niet alleen jura gerelateerd).
• Prijzig (maar als je goede koffie wil moet men dit bedrag ervoor over hebben)

Al met al een top apparaat.

Pluspunten

• makkelijk toegankelijk waterreservoir
  • Automatische reinigingsprogramma’s
  • Duidelijk (slim) lcd-display
  • Geluid
  • Koffie zetten met een app

Minpunten

• Temperatuur koffie met melkvarianten
  • prijzig