De'Longhi ESAM03110S zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 23 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de De'Longhi ESAM03110S zilver op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,1

Familie H J Wulffraat Rotterdam 28-10-2012

Zo veel gemak.
Zulke lekkere koffie (niet eens hele dure bonen).
Zeer eenvoudige instelmogelijkheden.
Vrijwel onderhoudsvrij.

Het zouden allemaal negens zijn geweest als het geluidsniveau (door het trillen?) minder was..

De Luijcxies 31-07-2012
Geschreven voor: De'Longhi ESAM03110S zilver

Dit apparaat een aantal weken geleden gekocht via IBood. Door omstandigheden helaas dit weekend pas kunnen gaan gebruiken:

- Apparaat haal je in zijn geheel uit de doos en het enige wat er moet gebeuren is het plaatsen van de koffiedikbak en de druppelbak.
- Let wel op dat het apparaat wat ruimte in beslag neemt. Bij kleine aanrechten wordt het wel even zoeken naar de juiste opstelling.
- Ondanks dat het apparaat van plastic is gemaakt, ziet het er stijlvol uit. Het is zeker geen vervelend gezicht in je keuken.
- Aantal knopjes aan de voorkant die duidelijk aangeven waarvoor ze dienen.
- Via de Ibood forum al vernomen dat er heel veel verschillende koffiebonen te koop zijn, dus de komende periode worden echte 'proef en test' weken.
- Handleiding is goed te volgende en de eerste stappen om het apparaat 'klaar voor gereed' te maken zijn eenvoudig.
- Zoals de handleiding ook aangeeft zijn de eerste bakjes eigenlijk noodzakelijk voor het vinden van de juiste instellingen, dwz de sterkte en de hoeveelheid water.
- Voor normale koffie is dit apparaat zeer geschikt en de eerste bakjes smaken naar meer !!
- Afgelopen zaterdag hadden we ook een cappuccino drinker. Je moet niet vergeten om eerst de koffie te maken alvorens de melk te bereiden. Na het bereiden van de melk moet je namelijk 10 minuten wachten alvorens je opnieuw een nieuw bakje koffie kunt zetten. Verder was het toch 'knoeien' om uiteindelijk de opgelopte melk bij de koffie te doen. Hierna moet je dit gedeelte direct weer schoonmaken (staat ook in de handleiding) om te voorkomen dat er melkresten erop blijven zitten of de inrichting verstopt raakt.
- Ondanks dat het bereiden (warm maken en schuimen) van het melk eenvoudig gaat denk ik toch dat de cappuccino drinkers beter kunnen kijken naar een apparaat waarin direct een melkreservoir aanwezig is. Dit zal uiteindelijk een hoop tijd besparen.

Conclusie:
Helemaal geen spijt van de aankoop van mijn eerste apparaat die koffie maakt van verse bonen; Heerlijk !! Ik geef dit apparaat dan ook zeker een hele goede beoordeling.

Ozzy01 31-07-2012
Geschreven voor: De'Longhi ESAM03110S zilver

Besteld op Ibood en nu en paar weken in mijn bezit.
Op het oog een prima machine om te zien, ondanks het plastic. De instel mogelijkheden zijn lekker uitgebreid. Zo kan je o.a. de temperatuur van het water heter zetten. Maar ook de hoeveelheid water en koffie zijn te regelen. Na een bakje of 10 wist ik precies wat ik lekker vond. S'ochtends iets slapper en s'avonds een sterke espresso. Hij gebruikt opmerkelijk weinig energie, wat in deze tijden ook belangrijk is. Het waterreservoir is ruim voldoende en het schoonmaken is voor iedereen makkelijk te doen. Ik doe beide ongeveer een keer in de week nu. De optie om gemalen koffie te gebruiken, heb ik nog niet toegepast, maar zit er wel op. Het melk opschuimen gaat goed, ook al had het armpje wel wat verder uit de machine mogen komen.
Al met al ben ik super tevreden!

fam.Brepoels 28-07-2012
Geschreven voor: De'Longhi ESAM03110S zilver

Dit is een zeer goede machine in zijn prijsklasse.Gekocht bij een actie van i-bood en dus nog net iets goedkoper op de kop kunnen tikken.Moest wel een verloopstekker extra bijkopen maar dat gaf geen probleem.Zoals elk apparaat heeft het voor- als zowel nadelen.Het installeren verliep erg vlot.Het moeilijkste waren de juiste instellingen vinden zodat je de beste smaak kreeg.Daar kroop wel wat tijd in maar naarmate steeds meer proeven hadden we de juiste smaak te pakken.Vooral onze cappucino is verrukelijk en dat zegt iedereen die al eens op de koffie kwam.Het water warmt ook heel snel op en handig is dat je kan instellen al naargelang de grootte van je kopje(of mok).Je kan ook 2 tassen gelijk doen.Voor te ontkalken is er een speciaal programmaatje.Als je de bonen maalt maakt die ook haast geen geluid.Hij ziet er wel strak uit en had best wat spectaculairder mogen wezen maar al bij al doet hij wat hij moet doen en dat is heerlijke verse koffie maken.Nu maar hopen dat die lang meegaat.

WillemHV 18-07-2012
Geschreven voor: De'Longhi ESAM03110S zilver

Een mooi apparaat! Erg handig, dat je voor ieder in het gezin een kopje koffie naar eigen smaak kan zetten. Handig dat je voor alles een indicator hebt: water, bonen, volle opvangbak en ontkalken. het geluidsniveau is ok. het malen van de bonen hoor je wel duidelijk, maar is niet storend. De te bedienen knoppen zijn van goede kwaliteit. Het instellen van de hardheid van het water (voor de onderhoudsinterval) en het automatisch uitschakelen gaat gemakkelijk.Ik moet er wel bij vertellen ik ergens van internet een Nederlandse handleiding (gratis)gedownload heb.
Ik ben nu bezig met het uitproberen van verschillende merken koffiebonen (100% arabica)om helemaal mijn perfecte smaak te verkrijgen.
Ik ben heel tevreden over dit apparaat en gebruik mijn senseo en mijn koffiezetapparaat niet meer.

Jomi97 18-07-2012
Geschreven voor: De'Longhi ESAM03110S zilver

Sinds een week gebruiken wij deze machine. Hiervoor gebruikte we de senseo. Wij waren verbaasd over de mogelijkheden van dit apparaat. Na een paar keer de hoeveelheid water en bonen te hebben uitgeprobeerd, genieten we nu van een heerlijk bakkie koffie....
Het apparaat is makkelijk in gebruik.

harmenverburg 17-07-2012

Verpakking
De machine kwam in een bescheiden doos. Het apparaat was verpakt in plastic en zat tussen piepschuim blokken. Meegeleverd was een (erg duidelijke) Engelse handleiding, een DVD met daarop een Engels-, Franse-en Duitstalige instructievideo, een flesje met ontkalkingsvloeistof een een strip om de hardheid van het water te meten en in te stellen.

Uitstraling
Smaken verschillen uiteraard, maar ik vind het apparaat er mooi uitzien. De afwerking van het apparaat is echter grotendeels van kunststof. Alleen het rooster waar de koffiekopjes op staan is van metaal gemaakt. Verder is er bovenop de machine plek om de koffiekopjes te plaatsen (er kunnen er bij mij maximaal 4 staan), zodat de kopjes warm gehouden worden, een echte purist drinkt immers niet zijn koffie uit een koud glas. Verwacht hier niet teveel van; de bovenkant wordt enkele graden warmer dan de omgeving. Lang niet genoeg dus om de ‘echte’ machines te evenaren.
Het gewicht van het apparaat valt erg mee. Ik kan het prima in mijn eentje optillen en verplaatsen.

Installatie
De installatie gaat vrij makkelijk. Al met al had ik mijn eerste bakje koffie in 5 min. Dat had sneller gekund, ware het niet dat ik de ‘grounds container’ (de bak waar de koffieresten in komen) vergat te installeren, waardoor er een rood lampje bleef branden. Een snelle blik in de handleiding leerde me dat het lampje dat knipperde wees op een ontbrekende ‘grounds container’. Verder is het een kwestie van de stekker in het stopcontact steken, waterreservoir vullen, de bonen in het apparaat doen en je kunt beginnen met je eerste bakje koffie.

Gebruiksgemak
Verwacht niet dat het kopje koffie met 1 druk op de knop gezet wordt. Eerst moet het stoompijpje gereinigd worden, waarna de leidingen (waar de koffie uitkomt) schoongemaakt moeten worden. Daarna kan het apparaat worden ingesteld (weinig/veel - sterk/slap), waarna je de keuze tussen 1 of 2 kopjes kunt maken. Nadat je op de knop hebt gedrukt, duurt het minimaal (voor het kleinste kopje koffie met het minimaal aantal gram bonen) 25,7 seconden tot maximaal (grootste kop koffie met maximaal aantal gram bonen) 63,1 seconden. Voor 2 kopjes koffie lopen de tijden niet erg uit elkaar (max. 2 sec. verschil). Als je een cappuccino wilt met opgeschuimde melk, ben je langer bezig. Het opschuimen van de melk vereist een aantal extra handelingen. Nadat je de stoomknop hebt ingedrukt moet je 21 seconden wachten voordat je de melk kunt opschuimen. Het opschuimen zelf werkt erg goed en je krijgt er erg mooie schuim van (wel moet je oppassen dat je in het begin het kleine beetje water wat door de stoompijp komt laten weglopen). Daarna moet de koffie gezet worden, maar voordat je hieraan kunt beginnen moeten de leidingen afkoelen (je moet de leidingen ontdoen van de hete lucht). Voordat het apparaat kan beginnen met koffie zetten ben je weer 9,3 seconden verder. Het malen van de koffiebonen produceert best veel geluid, maar duurt hooguit enkele seconden. Echter, als je melk gaat opschuimen, moet je het stoompijpje niet helemaal onderin houden, omdat dat enorm veel herrie maakt.

De koffie
Na een aantal nare ervaringen met Senseo (lekkende sluiting), had ik een klein koffiezetapparaat gekocht. Het ritueel om koffie te zetten hoef ik niet uit te leggen, maar ik vond het elke keer erg omslachtig (voor mezelf, heel soms voor meerdere personen). Naast gebruiksgemak was ik op zoek naar een betere koffiesmaak. De Senseo-smaak was erg muf en lang niet zo stevig om de smaak van een ‘echte Italiaanse’ te benaderen. Natuurlijk afhankelijk van het type bonen dat je gebruikt, krijg ik met Hema-bonen (100% arabica) een echte ristretto/espresso ervaring. De smaak is stevig, een heerlijk volle afdronk en een prachtig aroma. Vanzelfsprekend geheel persoonlijk, maar louter positieve reacties gehad op de smaak (ong. 15 personen hebben de koffie hier geproefd). Na een beetje oefening ziet een simpele cappuccino er zo uit: http://moby.to/863ypj.

Onderhoud
Ik ontkalk mijn machine een keer in de maand. Dit is vrij eenvoudig, maar is niet volautomatisch (ontkalkingsproces neemt ongeveer 5 minuten in beslag). Verder zijn alle onderdelen die schoongemaakt moet worden (de lekbak, het afvalbakje en de ‘infuser’ (waar het water door de koffiemaling geperst wordt)) makkelijk te verwijderen. Om de infuser er uit te halen, moet het apparaat wel uit worden gezet.

Instellingen
Ik heb diverse metingen gedaan aan het apparaat. De temperatuur van de koffie kan ingesteld worden. Deze is in 4 stappen in te stellen en varieert van 69°C tot 74°C. De warmste stand (74°C) is aan de koude kant, ook in vergelijking met andere machines. Uit wetenschappelijk onderzoek (“Influence of extraction temperature on the final quality of espresso coffee”, Journal of Agricultural and Food Chemistry) is gebleken dat de ideale temperatuur 92°C is.
Het aantal gram koffiebonen is traploos in te stellen, en dit varieert van 17 gram per kopje tot 23 gram per kopje voor een echte sterke bak. Daarnaast is ook de hoeveelheid water in te stellen. De kleinste hoeveelheid meet 24 mL, de grootste 174 mL per kopje koffie. De maalgraad (de fijnheid van de maling) is ook in te stellen, maar die kan ik niet meten. Wel kan ik daarover zeggen dat ik in het begin die (op advies van diverse mensen) op de fijnste stand staan voor de sterkste aroma’s. Dat zorgde ervoor dat de koffie er heel langzaam uit kwam druppelen en het apparaat ontzettend lang deed over het bakje koffie. In de handleiding stond het euvel vermeld en het advies was om de maling wat grover te zetten. Ik heb nu de maalgraad tussen de 2 en de 3 staan, het apparaat ondervindt daar geen problemen van.

Conclusie
Al met al ben ik zeer tevreden met dit apparaat. In een handomdraai maak je heerlijke koffie waar de visite graag een keertje voor terug komt. De looks van het apparaat zijn erg professioneel, de afwerking helaas aan de goedkope kant door de hoeveelheid gebruikt kunststof. Het apparaat is erg eenvoudig in gebruik en makkelijk te onderhouden. Wel vind ik de 2 jaar garantie die DeLonghi geeft aan de magere kant. Ik heb €269,95 betaald voor deze vol-automaat, een koopje als je de kwaliteit en de prijzen van de concurrentie bekijkt!

P.S.: alle metingen zijn drie keer gedaan. De cijfers die ik heb gebruikt zijn gemiddeldes daarvan.

fam. van Galen 17-07-2012
Geschreven voor: De'Longhi ESAM03110S zilver

De Delonghi is ons 3e apparaat,na wat strubbelingen met de steker kunnen we nu koffie maken, na een ochtend afstellingen zoeken kunnen we zeggen dat we een heerlijk kopje koffie hebben en geen spijt hebben van onze overstap naar een ander merk, wat duurzaamheid betreft kunnen we niets zeggen.

Rob_Dutch 17-07-2012
Geschreven voor: De'Longhi ESAM03110S zilver

Deze machine gekocht nadat mijn Jura het na 11 jaar nu echt begeven had. Even getwijfeld omdat dit apparaat al een tijd in de handel is en er nieuwere modellen op de markt zijn. Maar de prijs bij iBood was wel erg aantrekkelijk en de reviews ook. Even nog Nespresso overwogen maar een snelle berekening leert dat met ons verbruik (kinderen drinken ook mee) van 6 a 8 kopjes per dag je het verschil in 1 jaar al terugverdient! Jammer van de Australische stekker, maar dat heeft iBood goed opgelost. Het boekje bij dit apparaat was ook Australisch (Engels), dat hoort natuurlijk niet. Je moet het ook goed (kunnen) lezen, vooral voor het eerste gebruik van de machine.

Functies:
Het apparaat doet alles wat mijn Jura ook deed: koffiebonen malen en hier automatisch 1 of 2 kopjes espresso mee zetten. Je kunt varieren met hoeveelheid water en bonen met als resultaat een ultrasterke ristretto tot aan een te waterig Hollands bakkie. Voor elk wat wils dus. Verder kun je met het stoompijpje heet water tappen of melk stomen. Dat gaat soepeltjes. Heet water gebruiken we om de kopjes voor te verwarmen. Er komt maar een klein stroompje uit maar volgens mij hebben de meeste apparaten dit. Is prima te doen. We drinken meestal cappucino en melk stomen gaat prima met het pijpje. We hebben hier na 11 jaar veel handigheid in gekregen. Wel steeds schoonmaken dat pijpje (kan er af).
Vorm en gebruik: Hij is hoger dan ik dacht. Voor ons betekent dit dat de klep niet open kan als hij op het aanrecht onder de keukenkastjes staat. Om bonen bij te vullen moeten we hem dus steeds naar voren schuiven om er goed bij te kunnen. Dat hoefde met de Jura niet. Voor water bijvullen moet het stoompijpje weggezwenkt worden, dan kun je het reservoir naar je toe trekken. Er gaat 1,2 liter in en dat vinden we goed te doen.

Gebruik en comfort:
koffie zetten is simpel en volgens een vast patroon: kopje onder de uitloop, machine aanzetten. Na een minuut opwarmen begint hij automatisch te spoelen en dat spoelwater komt in dat kopje. Gebeurt ook als je hem uitzet, dus houd kopje bij de hand! Eenmaal opgewarmd zet 1 of 2 kopjes onder de uitloop, trekt de uitloop omlaag tot vlak boven de kopjes en drukt op 1 of 2 kopjes. Apparaat maakt allerlei zachte geluiden voordat het malen begint. Dat malen klinkt een stuk harder, maar lijkt minder dan de Jura deed. Het is even experimenteren met de hoeveelheid koffie en water, maar daarna laat je de stelknoppen zo staan. Koffie smaakt goed (vooral bepaald doorje eigen keuze aan bonen) en is goed heet. Er is bij ons maar een klein cremelaagje maar we vinden de smaak prima.
Je kunt ook gemalen koffie gebruiken. Er is een klepje met daarin een lepeltje om 1 kopje mee af te meten. Handig voor decaf. Je kunt 1 kopje tegelijk zetten zo.

De koffieuitloop kan in hoogte gesteld worden maar dit valt ons wat tegen. Hoge glazen passen er niet onder (macchiato) en voor lage kopjes kan hij niet laag genoeg. Bovendien is de ruimte krap bemeten. Met twee kopjes tegen elkaar aan stroomt de koffie net langs de wanden van de kopjes. Maar goed, het werkt.

Afwerking:
Het apparaat oogt ietwat verouderd qua design en je ziet ook dat de afwerking niet de hoofdprijs verdient. De knoppen bewegen allemaal mee als je er 1 indrukt. Ik denk ook dat na lang gebruik het chroom van de knoppen afslijt, maar dat is een vermoeden. Maar de prijs maakt een hoop goed. Voor ons was een alternatief zo'n €200 duurder geweest. Vind je uiterlijk en een luxe gevoel belangrijk, dan zou ik dit apparaat laten voor wat het is en enkele honderden euros meer spenderen.

Onderhoud:
Schoonmaken hebben we nog niet gedaan, maar ik heb hem wel uit elkaar gehaald en dat gaat gemakkelijk. Wekelijks de zetgroep afspoelen om schimmelvorming te voorkomen. Verder met ingebouwd ontkalkprogramma ontkalken als de machine dit aangeeft.

Tot nu toe tevreden met een aantrekkelijk geprijsd apparaat dat weliswaar niets toevoegt aan de vorige (veel duurdere) die het nu begeven heeft, maar meer hebben we ook niet nodig. Cappuccino-makers gaan eerder stuk dan stoompijpjes...

Joop Peters 16-07-2012
Geschreven voor: De'Longhi ESAM03110S zilver

Mijn tweede volautomaat, en mijn eerste Delonghi.
Tot op heden ben ik erg positief want de espresso is gewoon erg lekker en heet (hoewel ook de koffie die je erin stopt natuurlijk een hoop scheelt), wat ik zal proberen wat verder toe te lichten.

Wat betreft uiterlijk, vind ik het een mooi apparaat. Het is mat zilvergrijs, met een nette afwerking. Het is niet zo mooi als sommige apparaten met meer RVS highlights, maar toch misstaat hij absoluut niet.

Het apparaat is heel makkelijk in de bediening. Maalgraad is in te stellen in het bonenreservoir, hoewel het tandwieltje bij mij wat stroef liep geen probleem. Voor mij werkte de een na fijnste maalgraad voor een mooi bakje espresso. Ook het water-reservoir en bonenreservoir zijn groot genoeg, hoewel het misschien scheelt dat ik hem in mijn eentje gebruik (vriendin drinkt thee). Ook het apparte vakje voor voorgemalen (decaf) koffie is erg praktisch voor als je gasten hebt die geen caffeine drinken.

Over duurzaamheid durf ik nog niet veel te zeggen. Het merendeel van het apparaat is plastic, op een klein stuk electronica en de zetgroep na. Opzich maakt het dat kwetsbaar voor breuken, zeker de deurtjes die je toch moet openen voor het weggooien van de pillen. Echter denk ik dat als je er netjes mee omgaat je er lang mee gaat doen, zeker als je je apparaat goed verzorgt en er zuinig mee bent!

Herman W 16-07-2012
Geschreven voor: De'Longhi ESAM03110S zilver

Verloopstekker vandaag binnen gekregen en apparaat uitgeprobeerd. Was wel even uitzoeken hoe te beginnen maar dat was een kwestie van goed lezen. Eerste paar kopjes gezocht naar de juiste instellingen maar qua smaak nog niet kunnen vinden wat we zochten. Mogelijk ligt dat toch aan de koffiebonen 100% goudmerk, iets te bitter vergeleken met koffie uit de senseo. Apparaat ziet er degelijk uit en goed hanteerbaar. Enkel het doorspoelen bij het aanzetten en bij het uitschakelen(in de lekbak) is wat minder handig.
Duurzaamheid nog niet kunnen testen na paar uurtjes en hopelijk na het vinden van de juiste koffiebonen, veel plezier van een lekker vers bakje koffie

Ruudm001 16-07-2012
Geschreven voor: De'Longhi ESAM03110S zilver

Ik moet zeggen dat de machine mij heel erg mee valt.
Dit is voor mij de eerste automatische koffiemachine, dus ik heb niet veel om mee te vergelijken. Hiervoor gebruikte ik Senseo en dat verschil merk je wel, qua smaak en gemak.
De smaak is zeer goed, deze is uiteraard ook afhankelijk van de kwaliteit van de bonen.
Het gebruik is zeer eenvoudig, je kunt de sterkte en inhoud instellen.
Verder is de machine redelijk stil. Ik zeg redelijk, omdat het malen wel stil is, maar het koffie zetten gebeurd wel met redelijk wat bromgeluid.
Schoonmaken is makkelijk, alle delen voelen degelijk aan en zijn makkelijk te verwijderen om te reinigen.
Ik zeg dus, voor zijn geld een hele goeie machine!!!

HvG007 15-07-2012
Geschreven voor: De'Longhi ESAM03110S zilver

Mooi apparaat, na een Saeco hoop ik hiermee wel een tijdje vooruit te kunnen. Die ging veel stuk waardoor ik het benodigde kopje koffie in de ochtend en avond niet kon drinken.

Veel goede verhalen gelezen en ervaringen van vrienden over Delonghi en haar duurzaamheid in espresso machines.

Het apparaat is simpel in gebruik en doet wat het moet doen, goede koffie zetten.
Ik ben benieuwd naar de optie om met gemalen koffie, koffie te zetten. Dit zal ik op den duur laten weten.

Uiteraard moet ik de duurzaamheid nog ervaren. Daarnaast is het nog even zoeken naar de juiste bonen.

Kortom, prima machine, geen poespas in het uiterlijk en degelijk. Typisch Duits...

E. Schoonen 15-07-2012
Geschreven voor: De'Longhi ESAM03110S zilver

Een mooi vormgegeven apparaat. Zet heerlijke koffie. Makkelijk te bedienen. Het enige nadeel is dat het apparaat toch meer geluid maakt dan ik had gedacht. In zijn algemeenheid een aanrader voor mensen die echte koffie liefhebbers zijn!!

acctIBOODi 15-07-2012

Globale indruk

Door ieder voor wie de aanschaf van deze DeLonghi ter vervanging van een Senseo apparaat dient, zal dit als een frisse wind ervaren worden. De DeLonghi ESAM03110S levert namelijk échte koffie. Alle opties die je van een volautomaat in dit segment mag verwachten zijn inbegrepen. Voor de fanatieke barista die zijn bonen liever zelf maalt, perst en misschien zelfs brandt, is het uiteraard geen aantrekkelijke machine, maar voor de gemiddelde koffieliefhebber is het uiterst geschikt.

Smaak

Ik kan onomstotelijk bevestigen dat de smaak van versgeperste bonen die van Senseo (en consorten) doet verbleken. Verder is er over de smaak niet zoveel te zeggen omdat die vooral afhankelijk is van de soort, versheid en branding van de bonen. Toch biedt de ESAM03110S nog een graad van controle over de smaakervaring, ondanks dat het een volautomatisch systeem is. Via de knoppen is de namelijk koffiesterkte in te stellen en met de draaiknoppen kunnen de hoeveelheid en romigheid bepaald worden. Ik adviseer eventuele kopers wel om de fabrieksinstellingen naar voorkeur aan te passen want voor mij was de koffie in eerste instantie iets te dun.

Mogelijkheden

Mogelijkheden komt de machine niet tekort, maar verwacht niet dezelfde versatiliteit die u zult vinden in het hogere segment. Iemand die op zoek is naar een apparaat die allerlei exotische koffiebrouwsels uitspuwt zal toch even verder moeten zoeken. Wel is er een stoompijpje aanwezig waarmee onder andere cappuccino’s gemaakt kunnen worden, wat erg goed te doen is want het pijpje werkt fantastisch. Verder is het wel jammer dat de machine alleen geschikt is voor arabica bonen, dus absoluut geen robusta. Voor mij is dit geen probleem aangezien ik de scherpe smaak van robusta bonen toch niet kan waarderen, maar het zou een struikelblok kunnen zijn voor een ander. Overigens zijn melanges met chocolade e.d. ook uitgesloten vanwege de grootte en vettigheid van de bonen. Een klein minpuntje is dat, voor zover ik heb kunnen ontdekken, alleen de hoeveelheid koffie voor één kopje ingesteld kan worden; er kunnen geen aparte hoeveelheden ingesteld worden voor twee kopjes.

Gebruiksgemak

Het maken van de koffie wijst zichzelf de weg en is niet onnodig gecompliceerd. De reiniging van de machine kan wel een hinderlijk karweitje zijn omdat er redelijk veel onderdelen zijn die een regelmatige schoonmaakbeurt vereisen (7 om precies te zijn). Het is dus geen volledig zelfreinigend systeem, maar dat is ook niet te verwachten voor deze prijs. Ik vind het ook noodzakelijk om te vermelden dat hoewel door de fabrikant de stilheid van de maalmolen gepropageerd wordt, het geluid alsnog niet om over naar huis te schrijven is.

Vormgeving

Het is een relatief compact en robuust apparaat, ondanks dat een redelijk groot aandeel ervan uit plastic bestaat. De knoppen voelen goedkoop aan maar niet zodanig dat ze de geest zullen geven voordat de machine dat doet. Wegens de subjectiviteit van het onderwerp zal ik verder geen uitgebreide uitspraken doen over het uiterlijk. Ik zal wel zeggen dat ik vind dat het er prima uitziet, maar laat u niet foppen door het verchroomde plastic.

Conclusie

De DeLonghi ESAM03110S is een zeer degelijk apparaat die u waar voor uw geld geeft, zelfs zonder de iBOOD korting. De machine is zodanig in te stellen dat elk kopje naar eigen smaak gezet kan worden en dat werkt prima. Wel is het jammer dat de hoeveelheid koffie niet apart ingesteld kan worden voor twee kopjes. Qua algemene mogelijkheden is het werkelijk een gevalletje ‘het doet wat het moet doen; niets meer en niets minder’. Een volautomaat als deze vergt natuurlijk wel wat meer onderhoud dan een Senseo. Het beste advies wat ik eventuele kopers dan ook kan geven is: Als de specificaties u bevallen en u bereid bent de machine periodiek een onderhoudsbeurt te geven, hoeft u niet verder te zoeken.

Sjowhan 14-07-2012
Geschreven voor: De'Longhi ESAM03110S zilver

Ten eerste, ik ben een leek qua koffiemachines; ik heb enkel alleen met koffiefilters en snelfiltermaling gewerkt waardoor dit allemaal nieuw voor mij is.
Review:
Sinds een aantal dagen in het bezit van dit koffiezet-apparaat. Deze is thuis geinspecteerd als zijnde robuustheid/duurzaamheid zowel van de binnen- als buitenkant, en daar heb ik gelijk de twijfels over; er zit veel plastic (vooral intern) in het apparaat verwerkt, waardoor het lijkt alsof het apparaat zo stuk kan gaan, maar daar ga ik natuurlijk niet vanuit. Waarschijnlijk is hier voor gekozen vanwege het gebruik, en dat er weinig onderhoud aan gedaan hoeft te worden.

Ik raad aan om de handleiding om het apparaat in gebruik te nemen door te lezen (er moeten een aantal stappen doorlopen worden voordat er koffie mee gezet kan worden); sowieso om het apparaat schoon te houden, en daarnaast om de levensduur te waarborgen.

Het apparaat heeft diverse mogelijkheden om zowel de sterkte van de koffie (voor zowel filtermaling als bonen) te bepalen, als de hoeveelheid water wat er voor precies gebruikt wordt. Ook een heerlijke espresso is hierdoor prima mogelijk met dit apparaat.

Een nadeel van dit apparaat: Het stoompijpje om de melk op te warmen, of heet water te tappen kan enkel tot 90 graden uitgetrokken worden (voor het water reservoir). Ik had liever een grotere draaihoek gezien.

Al met al:
+ Ziet er strak uit.
+ Gemakkelijk te bedienen, weinig extra knoppen/opties waardoor machine snel te begrijpen is.
+ Koffie is goed heet!

- Maakt tikkend geluid; als je niet beter wist, zou dit best kwaad kunnen.
- Veel plastic gebruikt; voor duurzaamheid, maar ik had een andere keuze hiervoor gemaakt.
- Draaihoek van stoompijpje had voor mij groter mogen zijn.

fam. steenbergen 12-07-2012
Geschreven voor: De'Longhi ESAM03110S zilver

Wat een mooi apparaat. Dit is nog eens wat anders dan een senseo. Ziet er erg proffesioneel uit. Machine heeft diverse (persoonlijke) instel mogelijkheden, zodat je je eigen perfecte koffie kan maken! Ook het opschuimen v.d. melk voor de cappechino werkt prima.
Het is wel even zoeken naar de juiste instellingen, maar dan heb je wel een hele goede machine voor deze prijs. Ook het onderhoud is eenvoudig uit te voeren, wat natuurlijk ook zeer belangrijk is. Ook zit er een staafje bij om de hardheid vh water te testen, zodat je de machine juist kan instellen, om de levensduur te verlengen. Jammer is dat er geen teller opzit,om het aantal kopjes koffie te tellen die ermee gezet gaan worden, want dat worden er denk ik erg veel!

Familie H J Wulffraat Rotterdam 10-07-2012
Geschreven voor: De'Longhi ESAM03110S zilver

Over de duurzaamheid valt nog niets te zeggen.
Maar een van onze aankoopargumenten was dat in veel reviews de duurzaamheid werd geprezen.
Wat er wel gezegd kan worden van deze automaat is dat deze een stuk stiller is dan onze vorige automaat van Bosch.
We vinden hem ook een stuk mooier; maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.
De instelmogelijkheden zijn divers en zeer eenvoudig uit te voeren.
Héél erg fijn is dat deze automaat ECHT twee kopjes tegelijkertijd kan maken; o zo makkelijk.
De smaak van de koffie is bijzonder goed en héél eenvoudig op de persoonlijke smaak in te stellen zonder dat je de handleiding er elke keer bij moet pakken ;)
Melk opschuimen gaat zo ontzettend makkelijk en zo ontzettend goed; het lijkt wel een professionele machine.
Over het onderhoud niets dan lof; eenvoudig en gelukkig niet al te vaak (hij maakt na elke "koude" start zichzelf erg goed schoon).
Het enige minpuntje (met de nadruk op tje) is dat het opvangbakje van de koffie op de uitlekbak rust; wij hadden liever gezien dat je deze uitlekbak er uit kon trekken zonder het deurtje eerst open te moeten doen.
Gelukkig hoeft dat niet al te vaak.
Kortom; wat ons betreft gewoon een goed apparaat!

Paulb78 08-07-2012
Geschreven voor: De'Longhi ESAM03110S zilver

De machine enkele dagen in bezit maar zeer tevreden over de heerlijke koffie. Schuim voor cappuccino maken gaat ook erg goed (dit in tegenstelling tot mijn vorige machine. Het is ook erg handig dat de restanten koffie als een samengedrukt pakketje in het afval bakje gedeponeerd worden, dit is er makkelijk met schoonmaken.
Enig nadelige ervaring is dat het nokje voor het verwijderen van het stoompijpje wat zwakjes is. Over het algemeen is het een top machine zeker voor deze prijs.

dweulink 06-07-2012
Geschreven voor: De'Longhi ESAM03110S zilver

vanwege andere reviews dit apparaat gekocht via IBood. Na een beetje proberen met opbrengst en sterkte een perfect kopje espresso weten te maken. Voor wat ik er voor betaald heb, een goed apparaat. Helaas maken ze in deze prijsklasse geen mooiere apparaten: het plastic straalt ervan af, dat is wel jammer.

Pizzaking1970 05-07-2012
Geschreven voor: De'Longhi ESAM03110S zilver

Wat kan ik zeggen ...geen slecht apparaat.
Vormgeving is goed en alles werkt naar behoren.
Knoppen voelen goed en degelijk aan.
Test voor dat je begint met het aanzetten van de machine even de hardheid van je kraanwater met de mee geleverde meet strip.
Je kan het apparaat instellen voor de juiste water hardheid wat de levens duur zal bevorderen.
Na ongeveer zes a zeven kopjes testen heb ik nu de juiste instellingen gevonden.
Ik heb wel de watertemperatuur wat hoger gezet want die vond ik te laag.(kijk in het handleiding hoe je dat moet doen.)
Al met al ben ik dik tevreden op het foutje van de stekker na dan.
Maar goed we maken allemaal wel eens een foutje Toch?

Phashar 05-07-2012
Geschreven voor: De'Longhi ESAM03110S zilver

Zojuist heb ik mijn DeLonghi uitgepakt en geïnstalleerd. Inderdaad, de foute stekker zat aan de machine, maar nadat die vervangen was kon het verder gaan. De handleiding was in het Engels (geen probleem voor mij als docent Engels), en de bijgeleverde dvd in het Engels, duits of Frans (dito).
Ik had verder geen problemen bij het aansluiten, de watertank gaat soepel erin, alle andere onderdelen ook, en na ongeveer 10 minuten had ik mijn eerste, heerlijke kop koffie! Misschien was dat toeval, maar de eerste espresso smaakte naar een stukje Italië... :)
Ik geef de vormgeving maar een 6 omdat ik niet van de plastic ben, de machine ziet er wel redelijk uit, maar men ziet wel dat de machine van plastic is.

Wat betreft de duurzamheid: alle onderdelen lijken tamelijk degelijk, de capuccino-maker draait soepel heen en weer zonder dat je het gevoel krijgt dat die zo eraf valt.

Kortom, ik ben erg tevreden met mijn aankoop, vooral voor de prijs die ik bij ibod betaald heb!

kopie17 05-07-2012
Geschreven voor: De'Longhi ESAM03110S zilver

raar hoor, een product voor Nederland dat met een Amerikaanse stekker aan een vast snoer wordt geleverd, een Engelse handleiding heeft en welke je niet voor de garantie op de Delonghisite kunt registreren.daarover wel even een email naar IBOOD gestuurd. omdat de stekker dus zelf omgezet moet worden scoort het apparaat bij mij een "2". voor de rest ziet ze er mooi uit, is de smaak lekker (van de koffie) en past ze prima in mijn keuken. de duurzaamheid kan ik nog niet bepalen.