Bosch TES50129RW zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 12 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Bosch TES50129RW zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,5

Stephan H 25-03-2019

Relatief snel defect

Geschreven voor: Bosch TES50129RW zwart

We hebben dit apparaat gekocht omdat onze vorige Bosch koffieautomaat goed beviel. Nu na ruim 2 jaar gebruik en begin 2017 gekocht(het apparaat is volgens de sevicedienst in november 2016 gefabriceerd) komt er slechts een enkele keer koffie uit. Wel wordt het deksel in het huis er uitgeblazen en komt er soms stoom uit de zijkant.
Een reparatie bij Bosch kost €199,- en daar komen nog kosten voor vervangende onderdelen bovenop.

Pluspunten

• maakt relatief weinig geluid

Minpunten

• ingwikkeld schoonmaken

Bert P. 08-10-2017

Goed apparaat; kwaliteit heeft een prijs

Geschreven voor: Bosch TES50129RW zwart

We hebben deze Bosch koffiezetter in inmiddels meer dan 4 jaar. En het is onze tweede Bosch al, eerst hadden we een TCA 530, maar die had veel lawaai, toen Bosch meet een aktie kwam (250 retour) hebben we deze TES5012 gekocht in 2013. Waarom dan nu pas een revieuw? Omdat bijna alles wat nieuw is prima voldoet. Pas na een aantal jaren intensief kun je een betrouwbaar beeld geven van een gebruiksvriendelijkheid, trouw, en eventueel service over een dergelijk apparaat.

En na 4 jaar intensief gebruik kan ik concluderen dat het belangrijkste va het apparaat ook gelijk tien punten krijgt; en dat is koffiezetten. Gewoon zorgen dat er voldoende bonen en water in de benodigde reservoirs zit. (Waarom moet ik altijd bijvullen....) je zet het apparaat aan, wacht een aantal seconden, je zet je kopje onder de uitloop, drukt op start en je krijgt een heerlijk bakje geurende ouderwetse Hollandse koffie. That’s all Wat hier voorheen heel veel gebeurde was dat er een komplete pot koffie werd gezet, voor 8-10 personen, en er werden maar een paar bakjes geschonken, rest in de gootsteen. Daarom een espresso machine aangeschaft, en tevreden over de aankoop.

Is er nu helemaal dan niks aan te merken op de Bosch? Jazeker wel; en dat is het kopje “onderhoud”. Je moet consequent (eigenlijk minimaal een maal per week) de koffie machine uit elkaar halen, en de zetmodule schoonspoelen. Dit is gewoon een vervelend klusje, de module is een groot lomp geval met veel draaiende en uitstekende delen, dus eenvoudig onder de kraan en de kraan wagenwijd openzetten betekent automatisch ruzie met moeder de vrouw. Want je hele aanrecht zit gelijk onder de koffieprut. Dit uithalen, schoonspoelen, en weer terugzetten van de module is gewoon een precisie takje wat je niet moet onderschatten. Doe je niet regelmatig dan zul je merken dat je machine aan de binnenkant groen gaat uitslaan, jawel, van de schimmel. En dat ga je ook proeven aan de koffie, dat leer je dus snel af. Gewoon iedere week trouw de zetmodule afspoelen, binnenkant van de machine even schoonmaken. Hier gebruik ik trouwens een spuitbus lucht voor van de Action. (AIRduster) hiermee spuit je ook het vuil uit de moeilijk bereikbare hoekjes. Het afwassen van het lekbakje is op zich goed te doen, maar spoel wel elke keer het bakje waar de koffie dik invalt schoon, anders krijg je hier ook een dikke moeilijk verwijderbare aanslag. Het ontkalken is ook een tijdrovend werkje van ongeveer 40 minuten. Nu moet ik er wel bij zeggen dat je tijdens het ontkalken gerust iets anders erbij kunt doen, elke volgende stap in het ontkalk/reinigings proces wordt duidelijk via rode lampjes op het apparaat aangegeven. Volg je de juiste procedure, dan kan er niks misgaan, het kost alleen beetje tijd.

Ook de afdeling service van Bosch kan ik kort en bondig over zijn: Goed! Maar aan de prijs. Mocht er iets met je apparaat zijn kun je via het telefoonnummer snel iemand van Bosch aan de lijn krijgen, die biedt dan aan heet apparaat bij thuis weg te halen, te repareren, en weer terug aan huis te brengen. Maar dit kost je minstens 180 euro.... Daar tegenover staat dat je apparaat dan weer up-to-date werkt. Dat Bosch wel degelijk service kent blijkt uit het feit dat ons apparaat net weg was geweest voor service (nieuwe zetmodule) en een paar weken later begint het waterreservoir te lekken. Blijkt het bodemrubbertje in het reservoir versleten te zijn, In eerste instantie moest dit iets van 25 euro kosten (nieuw opsturen) toen ik de mevrouw van de service afdeling attendeerde op het feit dat de machine nog geen 2 maand geleden bij haar geweest was zei ze enkel: Ik zie het meneer, excuses, ik stuur u vandaag nog een compleet nieuw waterreservoir op. Uiteraard gratis. Dag later stond de koerier al voor de deur.
Kort gezegd: Een prima apparaat, duur in aanschaf, redelijk intensief in onderhoud (schoonmaak) en op tijd ontkalken. Serivice van Bosch is aan de prijs, maar kwaliteit heeft een prijs.

Pluspunten

• Eenvoudig “koffie zetten”
  • Juiste bonen gevonden? Prima koffie
  • Sterkte, hoeveelheid aanpasbaar

Minpunten

• Schoonmaken, kost veel tijd
  • Schoonmaken veel geknoei

Pabo 01-02-2017

Goede koffie

Geschreven voor: Bosch TES50129RW zwart

Eenvoudige bediening en overzichtelijk.
Tevens eenvoudig in te stellen voor verschillende inhouden en koffiesterkte.
Duurzaamheid enorm slecht. Er zijn in het zet apparaat onderdelen gemonteerd welke na verloop van tijd stuk MOETEN gaan. De houdertjes van het asje hebben inkepingen waardoor deze op ten duur breken. (lees : een scheurrand van een verpakking) Dit kan niet heel blijven.
Onderzoekskosten € 60,- Garantie € 0,00. Op basis van duurzaamheid absoluut NIET aanbevolen. Geen Bosch kwaliteit wel Bosch prijzen.

Pabo 29-01-2017

Goede koffie

Geschreven voor: Bosch TES50129RW zwart

Eenvoudige bediening en overzichtelijk.
Tevens eenvoudig in te stellen voor verschillende inhouden en koffiesterkte.

Henk 21-11-2016

Goede machine.

Geschreven voor: Bosch TES50129RW zwart

Goede koffie maker eenvoudige bediening met een goed resultaat. Alleen jammer dat er niet aangegeven dat je reservoir bijna leeg is. Krijg je maar een half bakje koffie.

Pluspunten

• Snel
  • Eenvoudig

Minpunten

• Water reservoir.

mvandommelen 05-06-2016

Bosch TES50129RW nu al kapot.

Geschreven voor: Bosch TES50129RW zwart

Ik heb dit apparaat nu 2,5 jaar in mijn bezit en is nu al kapot en echt kapot, helemaal vastgelopen en niet te repareren. vind ik te snel voor zo'n dure aanschaf, geen Bosch meer dus

G.A. 12-03-2016

Temperatuur

Geschreven voor: Bosch TES50129RW zwart

Ik heb heden dit apparaat aangeschaft. Tot nu toe teleurstellend. Ik krijg met geen mogelijkheid de temperatuur goed. En ja, ik doe dit volgens de beschrijving. Ik houd van warme koffie. De koffie die ik krijg is gewoon lauw tot koud. Niet te drinken.

markwat 15-01-2015
Geschreven voor: Bosch TES50129RW zwart

Dit apparaat oktober 2012 gekocht.
Altijd naar behoren gewerkt.Nu defect 3 maanden uit de garantie .
Kosten 199 euro en Bosch wil niets doen.
je mag er toch wel vanuit gaan dat iets langer mme gaat.

WD 27-01-2016

Prima apparaat, prima koffie. Maar het lijkt wel net als met printers: paar maanden na afloop garantie stopt het ding ermee. Servicebeurt bij Bosch kost E 170,- exclusief eventuelen onderdelen. Doei, Bosch

esam 42 02-02-2016

misschien kan ik je helpen

RiCoRe 27-09-2014
Geschreven voor: Bosch TES50129RW zwart

Wij gebruiken deze espressomachine ter vervanging van een Senseo.

en Ik moet zeggen dit apparaat werkt uit de kunst de smaak is erg goed te noemen!.

er was wel 1 dingetje wat eerst even niet goed ging dat was het melk opschuimen dat lukte mij eerst niet maar mijn vrouw zet regelmatig koffie bij haar ouders die hebben ook een espressomachine die wis al ongeveer hoe je het moet doen!, en nu dus ook perfecte opgeschuimde melk met de lekkere koffie erbij.

de sterkte en hoeveelheid is allemaal apart in te stellen water en koffie, ook de temperatuur.

deze espressomachine is ook zeer snel op temperatuur (binnen 30 seconden) doordat er geen boiler aanwezig is maar via een verwarming's spiraal waardoor het water loopt daardoor kan het water zeer snel verwarmt worden en bespaart energie.

Piet5632 10-06-2013
Geschreven voor: Bosch TES50129RW zwart

Dit apparaat gekocht ivm goede recensies en kwaliteit van Bosch.
De koffie smaakt perfect en is goed op smaak instelbaar.
Echter de melkopschuimer werkt niet, het lukt mij alleen maar gekookte melk te krijgen maar totaal geen schuim. Diverse instructie video's bekeken, de juiste melk en melkkan genomen maar het wil maar niet lukken. Heel erg jammer want de keuze op deze machine was genomen mede door de aanwezige melkopschuimer. Dit terwijl er op de machine iets vermeld staat van gegarandeerde werking om melk te schuimen.

Piet5632 11-06-2013

Update op mijn review: het opschuimen is uiteindelijk wel gelukt. Bodem melk van 2 a 3 cm in een kopje. Schuimpijpje erin en opschuimen. Dit lukt dus wel en is eigenlijk vrij simpel.

Piet5632 31-07-2013

Nogmaals een aanvulling op mijn review na deze machine 1,5 maand in gebruik te hebben. De onderdelen van het schuimpijpje moeten na schoonmaken weer echt goed in elkaar gezet en vastgedraaid worden want anders geeft hij geen schuim. Alles van het pijpje moet dus goed aangedraaid worden. Verder valt mij op dat deze machine te vaak aangeeft dat hij gereinigd moeten worden. Al 3 x in 1,5 maand. De tabletten hiervoor zijn nou niet echt goedkoop te noemen.

De kwaliteit van de koffie is gewoon perfect. Na jaren senseo te hebben gedronken nu verwend aan deze koffie is senseo dus echt niet lekker meer. Dit product raad ik aan maar hou er wel rekening mee dat hij (te)vaak gereinigd moet worden met tabletten.

Officiële reactie van Bosch 01-08-2013

Beste Piet5632,

Voor het goed functioneren van uw Bosch TES50129RW is het van belang dat u op tijd ontkalkt. Uw espressoapparaat geeft automatisch aan wanneer dit dient te gebeuren. Dit is onder andere afhankelijk van de ingestelde waterhardheid. De waterhardheid is door de fabriek ingesteld op 4 wat overeenkomt met waterhardheid 22-30dH. Waarschijnlijk is deze instelling voor u te hoog. Bij uw waterbedrijf kunt u de plaatselijke hardheid opvragen. Hoe u een andere waterhardheid instelt kunt u nalezen in de gebruiksaanwijzing.

Consumentenzaken Bosch

Henk_ned 30-11-2012
Geschreven voor: Bosch TES50129RW zwart

Ook ik loop tegen het feit aan dat vaak wordt aangegeven dat de lekbak verschoond moet worden. Trucje; de lekbak 20 seconden iets uittrekken en vervolgens weer op de juiste plaats zetten. Wanneer je nu elke keer als je het water ververst ook de lekbak schoonmaakt dan is er niets aan de hand. Verder allen maar lof over dit apparaat. De vorige machine, Bosch TCA 6301, hebben wij ruim zes jaar gehad. Met dit apparaat waren bijna 14000 kopjes gezet. Als deze net zo lang meegaat dan ben ik tevreden

ArieT 01-10-2012
Geschreven voor: Bosch TES50129RW zwart

Dit apparaat aangeschaft begin mei 2012. Onze Saeco was na 6 jaar trouwe dienst stuk gegaan. De koffie die het apparaat zet is - afhankelijk van de koffie kwaliteit - goed. De instellingen voor de hoeveelheid water zijn niet traploos in te stellen waardoor soms te weinig of teveel water bij de koffie. Maar wat heeft dit apparaat een onderhoud nodig. Iedere ochtend de lekbak en koffiedrap bakjes reinigen (kan als normaal worden beschouwt). Iedere maand de ontkalking en schoonmaak procedure, wat d.m.v. knipperende leds wordt aangegeven. Hiervoor moet men reinigings-en ontkalkingstabletten aanschaffen en steevast het onderhouds boekje bij de hand houden om de diverse functies te activeren, duur meer dan een 1/2 uur. Daarnaast dient tevens de zetmodule eruit gehaald te worden om volledig schoon te spoelen en de rubbers dienen dan van nieuw vet te worden voorzien. Er zijn vaak de volgende storingen: vanaf het begin, na 1 of 2 koppen koffie te hebben gezet - bij een schoongemaakte lekbek - volgt steevast de melding dat de lekbak vol is. Na 3mnd., de melding dat het waterfilter moet worden vervangen ook al is dit niet aanwezig. Na 4 mnd., een plotseling overgelopen koffiekom door veel te veel water. Na 5 mnd., schakelt niet meer automatisch uit ook niet na het resetten van de fabrieksinstellingen, dus niet vergeten om handmatig uit te zetten! Vergeleken met de Saeco van 6 jaar oud, daar werd 1x in de 2 mnd. de zetmodule van gereinigd, niks geen gefriemel met vet of ontkalken en uiteraard het bakje voor het lekwater en koffiedrap op tijd schoonmaken. De Bosch heeft één voordeel, hij maakt minder herrie maar dat weegt niet op tegen al het andere ongerief.