Kobo Clara HD zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 27 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Kobo Clara HD zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

5,3

Steffe Bak 24-06-2023

Een e-reader met veel kuren

Geschreven voor: Kobo Clara HD zwart

In 2014 kocht ik een Kobo Aura en in 2022 een Kobo Clara. De Aura heeft 8 jaar lang voortreffelijk en zonder 1 vastloper gefunctioneerd. Tot de accu het liet afweten en ik de Aura verving voor een Clara. De Clara is mij echt tegengevallen. Er zijn 2 euvels: (1) zonder verklaarbare reden loopt de accu leeg, ’s avonds heb je nog 75% en de volgende ochtend is in slaapstand de accu onverklaarbaar leeggelopen. (2) Zeker 2 maal per week loopt de Clara vast. Dat is op te lossen door 30 seconden de knop aan de onderzijde in te drukken. Het apparaat start dan weer op maar is dan meteen ook vergeten tot welke bladzijde je gevorderd was, zoeken, zoeken, zoeken tot je weer op de juiste bladzijde komt. Mijn vrouw leest nog altijd zonder enig probleem vrolijk op haar oude Aura. Conclusie: de Clara is geen aanrader

Pluspunten

• helder en scherp beeld
  • licht en handzaam

Minpunten

• batterij loopt onverklaarbaar leeg
  • heeft vaak een vastloper

kmerck 26-09-2022

Goede Ereader met helaas te korte levensduur

Geschreven voor: Kobo Clara HD zwart

Mooie lichtgewicht Ereader, maar gaat steeds kapot na 2-3.5 jaar. Zeer teleurstellend voor een apparaat van die prijs.

Pluspunten

• Goed leesbaar
  • licht
  • ingebouwde lampjes

Minpunten

• Duurzaamheid: 2x in 2-3.5 jaar kapot
  • Loopt regelmatig vast

t********@g******** 26-07-2022

Teleurstellend

Geschreven voor: Kobo Clara HD zwart

Prima product gedurende iets meer dan 4 weken.
Daarna loopt de reader meerdere malen vast totdat hij niet meer op te starten is.
Dus na gratis maandabonnement op kobo houdt het op zodra betaalde abonnement minder dan een week geleden is afgesloten. Kortom erg duur en knullig apparaatje voor 5 weken.
Geen boeken meegenomen op vakantie, zitten nu de 4e dag zonder leesvoer terwijl deze Klara hier juist voor aangeschaft was. Super teleurstellend.

Pluspunten

• Handzaam
  • Duidelijke tekst

Minpunten

• Doet het krap 5 weken

m*****@g******** 05-06-2022

Kobo clara HD te snel overleden

Geschreven voor: Kobo Clara HD zwart

Mijn ereader ging vaak niet uit als ik de map sloot. Hierdoor was de batterij vaak onverwacht leeg. Iedere keer handmatig afzetten hielp, maar toch regelmatig onverwacht een lege accu. De ereader liep ook geregeld vast en deed dit steeds vaker. Na 2 jaar was t definitief gebeurd en kan ik de reader met geen mogelijkheid meer opstarten. De wifi deed t de laatste weken niet meer.

Pluspunten

• Compact
  • Schermlicht sterkte en kleur instelbaar

Minpunten

• Accu vaak onverwacht leeg
  • Automatische slaapstand onbetrouwbasr
  • Liep geregeld vast
  • Na 2 jaar was de reader overleden

f************@g******** 27-10-2021
  • Product gekregen

Kobo Clara HD niet degelijk

Geschreven voor: Kobo Clara HD zwart

Was helaas na 2 jaar defect geen garantie meer. Kon de vuilnisbak in.
Slecht, voor 130 euro wat meer kwaliteit verwacht!!

Pluspunten

• Prachtige scherpe letter
  • Goed in donker en licht te lezen

Minpunten

• Snel defect na 2 jaar afgeschreven

Nee 31-08-2021

Bevalt goed maar loopt vast ongeveer 2 jaar

Geschreven voor: Kobo Clara HD zwart

Fijne e-reader maar na ongeveer 2jaar problemen met vastlopen steeds als garantie om is jammer nu moet ik mijn vierde gaan kopen
Kan het lezen niet missen zit veel binnen ivm leeftijd
Dus wat te doen

Pluspunten

• Mooi licht
  • Compact

Minpunten

• Vastlopen
  • Niets

k*********@z******* 09-06-2021
Geschreven voor: Kobo Clara HD zwart

Een eenvoudige, maar zeer complete, E-reader tegen een zeer redelijke prijs.

Pluspunten

• formaat
  • prijs

Minpunten

• sumiere handleiding, .

Carlo 29-11-2020

Lekker handzaam formaat

Geschreven voor: Kobo Clara HD zwart

Met afstand de beste keuze als je veel leest, prettig en goed leesbaar scherm.
Ook als je 's avonds op bed nog wat wil lezen, dan past de reader zich aan en
filtert het blauwe licht weg.
Hoes is wel aan te raden want de lezer is toch wel kwetsbaar bij vallen zoals ik gemerkt heb,
hij kan wel wat hebben maar toch.
Software is prima qua bediening en ook de aanraak gevoeligheid is goed.
Ik gebruik hem met Calibre en het is mijn tweede.

Pluspunten

• Formaat
  • Leesbaarheid
  • Verlichting
  • Blauw licht filter instelbaar

Minpunten

• enigszins kwetsbaar

Erik_42195 13-08-2020

Slechte ervaring met voorganger

Geschreven voor: Kobo Clara HD zwart

De e-reader is een heerlijk apparaat als hij werkt. Ik heb echter slechte ervaringen met de voorganger, de KOBO Glo HD. Hiervan heb ik er twee gekocht die beide na een veel te korte tijd (net over de garantie periode) de geest gaven. Fingers crossed dat de Clara wel gewoon een paar jaar meegaat…..

Pluspunten

• Mooi letters, rustig scherm

Minpunten

• Voorganger snel defect

Peter 06-08-2020

Slecht!

Geschreven voor: Kobo Clara HD zwart

Voor een duurdere ereader van een goed merk is dit echt een slecht apparaat! Vindt vaak de aanwezige WiFi niet, synch mislukt vaak, gaat 3x per week spontaan uit, loopt veel vast (heropstarten). Goed is het formaat en de leesbaarheid van het scherm en de batterijduur. Daarvoor hoef je alleen niet deze te kopen!

Pluspunten

• Formaat
  • Batterijduur
  • Scherm

Minpunten

• Slechte wifi
  • Valt spontaan uit
  • Synchronisatie mislukt vaak
  • Loopt vaak vast

Vera 20-05-2020

Kobo Clara HD

Prima e-reader.

Ik lees nogal wat negatieve reviews en ook bij mij liep de Clara helemaal vast en kon ik er niets meer mee. Na een speurtocht op het internet bleek dat deze e-reader erg gevoelig is voor het gebruik van snelladers (zoals van een mobieltje) en daardoor niet goed laadt. Na een nachtje aan een langzame lading (kan evt. ook via de laptop) deed ie het weer prima en sindsdien, alweer ruim een jaar, erg tevreden.

Pluspunten

• Backlight
  • Sleepcover functie
  • Handige en intuitieve bediening
  • Fijn formaat

Minpunten

• Langzame lader nodig

Hannelore 19-04-2020

Super fijne reader

Geschreven voor: Kobo Clara HD zwart

Een hele fijne reader, makkelijk te bedienen, diverse mogelijkheden voor aanpassing lettertype, regelafstand, dikte letters, verlichting etc.
Advies om de reader zo MIN MOGELIJK in slaapstand te zetten, tenzij het voor een paar minuten is, maar om de reader uit te schakelen. Zo voorkom je dat hij vastloopt!!!! Opstarten na uitschakeling duurt maar 30 seconden!!! Heb het zelf uitgeprobeerd toen hij ook diverse keren vastliep in slaapstand en nu bij uitschakeling is dit niet meer voorgekomen. Bovendien loopt de accu veel en veel minder snel leeg.

Pluspunten

• ligt lekker in de hand
  • Voorkeuren makkelijk in te stellen

Minpunten

• geen
  • geen

Anita 11-04-2020

Goed product

Geschreven voor: Kobo Clara HD zwart

De e reader is heel licht en makkelijk in gebruik. Prima formaat en daardoor makkelijk mee te nemen in handtas. Een aanrader

Hannie 18-12-2019

Prettige e-reader

Geschreven voor: Kobo Clara HD zwart

Ik had in her begin ook veel problemen met een snel lege batterij en het vastlopen.
Ik wilde hem al terug sturen, toen ik toch maar eens wat instellingen naliep.
Ik kwam erachter dat je bij de energie instellingen de optie slaapstand inschakelen en automatisch uitschakelen deze niet op een tijd moet zetten, maar de optie nooit kiezen.
Ik heb een sleepcover en die instelling heb ik.aan laten staan. Hierna geen enkel probleem meer gehad.
Ik vind de aan en uitknop wel erg slap en slecht.
Misschien lukt het met bovenstaande instellingen bij andere klanten ook om de ergenis van bevriezen op te lossen.

Pluspunten

• Lekker licht

Minpunten

• Slappe aan en uitknop

P.J. Arens 03-12-2019

Mooi apparaat, maar werkt niet

Geschreven voor: Kobo Clara HD zwart

Ik heb deze reader gekocht. Als hij doet wat hij moet doen is het een zeer prettige E-reader.
Maar, na een paar dagen blijft hij vastzitten in de slaapstand. Na veel gemartel met die ene knop wil hij nog wel opstarten, doch na zo’n 7 tot 10 dagen zit het apparaat muurvast en doet niets meer.
In een tijdsbestek van 5 weken heb ik drie maal (!!) een nieuwe Clara HD gekocht. Elk gekocht toestel stopte er al snel volledig mee. Samengevat: als hij doet wat hij moet doen: een prachtig toestel, maar hij stopt er na ongeveer een week mee.

Pluspunten

• comfortabel lezen
  • handzaam model

Minpunten

• blijft vastzitten in slaapstand
  • gaat ongeveer een week mee

A 20-11-2019

Koop geen Kobo Clara HD

Geschreven voor: Kobo Clara HD zwart

Waardeloos ding zeg Gaat iedere keer op slaapstand Altijd als de batterij leeg is opnieuw aanmelden met account , boeken opnieuw laden. Ergste is dat ie na opladen zegt dat je op de resetknop moet drukken en dat kun je 100 x doen en dan de 101ste keer doet ie het misschien

Minpunten

• Gaat snel leeg
  • Resetknop doet het niet
  • Kwaliteit is niet in verhouding tot de prijs dus
  • Werkt niet valt voortdurend in slaap

d.van Zijl 03-11-2019
  • Product gekregen

zeer korte levensduur

Geschreven voor: Kobo Clara HD zwart

gekregen voor mijn verjaardag, ziet er leuk uit, makkelijk leesbaar enz enz.
na 2 weken een een boek in een boek als afbeelding, resetten naar fabrieksinstellingen, maar helaas, kan er niks meer mee, het hoofdmenu is gedeeltelijk weergeven, enz.
bij de mediamarkt zei men dat hij gevallen was op het scherm en dat dat de oorzaak was, garantie??? waarschijnlijk niet, echter hij is niet gevallen en van schade aan het apparaat is niks te zien.

Nicole 02-09-2019

De Clara blijft in slaapstand hangen

Geschreven voor: Kobo Clara HD zwart

Ik zou deze Clara niet aanraden! Ik heb er eentje gekocht afgelopen april en deze blijft steeds in "slaapstand" hangen. Je kunt hem niet aan- of uitzetten, maar moet telkens teruggezet worden naar de fabrieksinstellingen met een harde reset. Vervolgens doet hij 3 dagen alles goed en dan duikt het probleem weer op! Heb met Kobo gebeld, hem vervolgens teruggestuurd naar Bol.com en daar blijkt dat ze hem niet meer kunnen maken.....Krijg nu als het goed is mijn geld terug gestort en ga daarna een andere bestellen maar voor mij nooit geen clara meer....

P 07-08-2019

waardeloos apparaat

Geschreven voor: Kobo Clara HD zwart

Vandaag voor de derde keer terug geweest naar Media Markt: apparaat springt op slaapstand en is niet meer te resetten. 2 Keer een nieuwe e-reader gekregen, vandaag geld terug gevraagd. Klacht was bij Media Markt bekend: de Kobo Clara springt vaak op de slaapstand.

Pluspunten

• handig formaat

Minpunten

• waardeloze software

Teunissen 07-08-2019

Waardeloze e-reader

Geschreven voor: Kobo Clara HD zwart

Ik heb binnen 1 maand een kapotte e-reader. Blijft in de slaapstand staan en je ziet niet dat hij is opgeladen.Ik ga nu de Kobo Aura H2O 2de editie proberen

Pluspunten

• Goed formaat
  • Goed leesbaar

Minpunten

• Laad niet op
  • Blijft in slaapstand staan

Gerard 29-07-2019

Prettige afmeting en haarscherp scherm.

Geschreven voor: Kobo Clara HD zwart

De Kobo Clare HD kwam al als beste prijs/kwaliteit verhouding uit alle testen, maar dat is in de praktijk ook zo. Zelf heb ik in een winkel diverse E-readers naast elkeaar bekeken en deze sprong qua helderheid ver boven de anderen uit. De afmetingen blijven in mijn optiek altijd subjectief. Zelf vind ik deze Clara HD heerlijk compact en makkelijk mee te nemen in mijn binnenzak van mijn jas of colbert. Het lettertype en grootte kan je makkelijk aan je persoonlijke wensen aanpassen. Mijn vrouw heeft de Kobo Forma gekozen die een iets groter beeldformaat heeft. De prijs is wel weer ruim 100 euro duurder, maar dat heeft zij er graag voor over voor meer de beleving van een 'nomale' bladspiegel. Beide E-readers zijn kwalitatief van een hoge standaard.

Izzy 03-07-2019

Waardeloos dat je geen softe reset kan geven

Geschreven voor: Kobo Clara HD zwart

Omdat mijn Kobo Glo HD door zeer intensief gebruik niet meer opgeladen kon worden, heb ik een nieuwe e-reader gekocht. De Kobo Clara HD. Ik heb hem nu een klein maandje en hij is al 2x helemaal vast gelopen. Helaas heeft de Clara geen mogelijkheid voor een softe reset dus moet je wel overgaan tot een harde reset. Dat heeft als gevolg dat al je boeken verdwenen zijn. Die moet je er opnieuw opzetten en al je verzamelingen opnieuw aanmaken. Echt waardeloos. Deze keer lukt zelfs de harde reset niet. Ik mis mijn Glo!

Pluspunten

• Titel van het boek staat bovenaan de pagina

Minpunten

• Geen mogelijkheid softe reset
  • Loopt vaak vast

Riny Hendriks 02-07-2019

Compacte e-reader

Geschreven voor: Kobo Clara HD zwart

Compact, duidelijk leesbaar scherm, automatische aanpassing lichtsterkte.
Installatie zeer eenvoudig en snel.

J.G. 05-10-2018

Nogal complex

Geschreven voor: Kobo Clara HD zwart

Ik gebruik al jaren de goede oude Sony ereader, zeer tot mijn genoegen. Omdat na ca. 7 jaar intensief gebruik de accu het heeft begeven de Kobo Clara aangeschaft op basis van reviews en testresultaten.
Ik ben zeer teleurgesteld. Technisch een prima ding, maar door het ontbreken van fysieke knoppen nogal complex in de bediening en Kobo meldt zich regelmatig met aanbiedingen en aanbevelingen en daar zit ik al helemaal niet op te wachten.
Het toestel kent veel funkties die ik op mijn oude reader nooit heb gemist en die ik liever kwijt dan rijk ben.
Jammer dat er geen basic ereader meer te koop lijkt te zijn met alleen de voor het lezen van een boek noodzakelijke functies.

Pluspunten

• Mooi beeld, goed leesbaar
  • Licht van gewicht

Minpunten

• Geen fysieke knoppen
  • Ingewikkelde menustruktuur
  • Opdringerige Kobo

Petra 19-06-2019

Dag, het is heel simpel te verwijderen. Je gaat naar de website van kobo en daar log je in. Vervolgens ga je naar Mijn account, daar zet je data share uit. Ik heb sindsdien geen enkele reclame meer ontvangen. Succes.

Klaas 17-05-2019

Heb vandaag deze ook gekocht, verder een prima e-reader, alleen wat u zegt, het opdringerige van Kobo.
Als er iemand is, die weet hoe we dat kunnen veranderen (lees: verwijderen)? Dat zou wel heel prettig zijn!

Petra 19-06-2019

Even iets vergeten. Bij mijn account moet je eerst nog even doorklikken naar mijn accountinstellingen. Aan de rechterkant zie je het vervolgens staan.

Smientje 31-08-2018

Een hele fijne e-reader!. Helder scherm.

Geschreven voor: Kobo Clara HD zwart

Makkelijk te bedienen e-reader. Helder scherm. Lange batterijduur. Het lezen is een plezier met deze e-reader. Heel fijn is de automatische aanpassing van licht. Er kunnen veel boeken op, dus een koffertje mee op reis met boeken is niet meer nodig. Heel handzaam.