TechniSat DigitRadio 110 IR - Reviews

9,2 Lees 1 review

Beoordeling op basis van 1 review

Peer59 18-03-2016 Product paar weken in bezit

Fantastische uitbreiding voor bestaande hifi-installaties

Nadat ik een tijdje geleden ben overgestapt van kabelprovider (Ziggo) naar glasvezelprovider (KPN) was tot mijn teleurstelling het analoge FM radiosignaal voor mijn B&O muziekinstallatie weggevallen.
Toevallig kwam deze multifunctionele tuner/streaming adapter onder mijn aandacht, en op basis van de overwegend goede reviews heb ik deze aangeschaft. En ik ben er razend enthousiast over!
De adapter wordt naar keuze via (RCA) tulpstekkers of optische (SPDIF) verbinding op je geluidsinstallatie aangesloten. Een verloopkabel met tulpstekkers is meegeleverd.
In eerste instantie ging het mij om de DAB+ ontvangst. En die is dik in orde. De dekking voor DAB+ in Nederland was eind 2015 al 80%. In 2017 zou 100% gerealiseerd moeten zijn. Met de bijgeleverde draadantenne, die je wel even optimaal moet neerleggen c.q. hangen, ontvang ik ruim 50 Nederlandse zenders met een uitstekende geluidskwaliteit, en dat aantal wordt nog steeds uitgebreid.
Voor een goede FM ontvangst is de draadantenne (zoals verwacht) onvoldoende, maar met DAB+ heb ik geen FM meer nodig. FM als ether-signaal gaat overigens in de toekomst vervangen worden door DAB+ (in Noorwegen is men al bijna zover).
Ook de internetradio functie van dit apparaat vind ik geweldig. Een WLAN verbinding met je eigen thuisnetwerk is snel gemaakt, en daarna ligt er een wereld aan zenders voor je open. De ontvangst is stabiel, de geluidskwaliteit varieert per zender, maar ook daarover ben ik tevreden.
De gebruiksaanwijzing is uitsluitend in het Duits, maar de taal op het display kan op Nederlands worden ingesteld. Iemand met een beetje technisch inzicht komt er zo verder wel uit.
Er wordt een goede afstandsbediening meegeleverd, maar die heb ik snel vervangen door de gratis "MyDigitRadio" app van TechniSat (voor Androïd of Apple), die het gebruiksgemak aanzienlijk verhoogt. Je smartphone, gekoppeld aan hetzelfde thuisnetwerk, wordt zo een geavanceerde en feilloos werkende afstandsbediening. De zenderkeuze wordt hierdoor makkelijker en overzichtelijker, en vooral het zoeken naar internetzenders gaat een stuk handiger (vergelijkbaar met b.v. de TuneIn Radio app).
Het uitgangsvolume kun je regelen met de afstandsbediening(app).
En dan heb ik de DLNA/UPnP, Bluetooth en Spotify streaming opties nog niet genoemd! UPnP en Bluetooth streaming heb ik nog niet geprobeerd. Bij Spotify streaming stuur je het signaal vanuit je Spotify app door naar de TechniSat. Je hebt hier wel een Spotify Premium abonnement voor nodig. Als je tijdens de Spotify weergave telefoneert of je smartphone uitzet, gaat de streaming van muziek via de TechniSat gewoon door.
Al met al een geweldige uitbreiding op een bestaande muziekinstallatie, met ongekende mogelijkheden. Wat mij betreft een absolute aanrader!