Philips ORT2300B/10

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 2 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Philips ORT2300B/10 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

6,9

wvadh15 24-06-2016

Philips is Philips niet meer

Geschreven voor: Philips ORT2300B/10

Deze radio hebben we gekocht, en weer retour gestuurd. DAB+ ontvangst was slecht, waardoor uitzending onderbroken werd en geluidskwaliteit tegen viel. In de bediening klopten er een aantal instructies niet met het daadwerkelijk gebruik. Nu een DAB radio van een ander merk: geen enkel probleem! Probleem zit 'm - denk ik - in de draadantenne. Voldoet wellicht in 90% van de gevallen, maar hier niet. Maar goed, de software is ook niet goed, dus...De link leggend naar enkele andere recente Philips aanschaffen: vroeger werd qua degelijkheid topkwaliteit geleverd, nu gaan ze voor de 90%, en als je bij de 10% hoort, heb je pech.

martijn75 08-06-2015
Geschreven voor: Philips ORT2300B/10

Ik heb 3 DAB+ radio's vergeleken in verschillende prijsklassen. De Caliber HPG316D (39 euro), de Sony XDR-S60DPB (79 euro)en de Philips OR2300 (119 euro).

De eerste kan ik heel kort over zijn; Tot 50 euro krijg je weinig goeds. De Caliber was nauwelijks groter dan een pakje sigaretten en klonk nauwelijks beter dan mijn smartphone. DAB+ werkt niet en dan wordt het ineens een erg duur betaalde mini FM radio. Ik vond het maar een kermis dingetje.

Dan de Sony, wat een verschil. Ongeveer zo groot als 1,5 pak melk en maakt een degelijke indruk. Het is bovendien een grappig retro model. Stekker erin en er wordt automatisch naar DAB+ zenders gezocht. Deze werden bij mij snel gevonden. Wel even zorgen dat de antenne van andere technische apparatuur vandaan gericht wordt. Ondanks slechts 1 watt RMS vermogen produceert de Sony toch een redelijk goed geluid. Niet kamervullend, maar prima als bijzet radio. De Sony heeft nog een Line-in aansluiting om andere geluidsbronnen op aan te sluiten (pc of laptop bijvoorbeeld) en is tevens voorzien van een koptelefoon aansluiting. De Sony kan worden voorzien van batterijen en is daarmee dus ook draagbaar. Voor 79 euro een meer dan prima DAB+ radio.

Dan de Philips. Het betreft hier een zeer leuk retro model met ongeveer dezelfde afmetingen als de Sony. Ook de Philips heeft prima DAB+ ontvangst en maakt gebruik van een antennedraad, vind ik persoonlijk handiger dan een telescoop antenne. Wel is een telescoop antenne echt lekker retro natuurlijk.
De Philips is verkrijgbaar in (saai) zwart of gebroken wit welke ik veel mooier vind. De Philips heeft 3 watt RMS vermogen en dat is een stuk meer dan de Sony. Dat kun je dan ook wel horen. Daar waar de Sony soms een heel klein beetje blikkerig overkomt geeft de Philips een meer volwaardig geluid en kan deze ook een stuk harder. Daarnaast is de Philips voorzien van Bluetooth! Super handig natuurlijk om je muziek direct vanaf je smartphone te streamen naar de radio. Kun je zelfs internetradio via je mobiel naar de radio sturen en het werkt allemaal perfect! De Philips heeft alleen geen mogelijk voor batterijen en is dus niet draagbaar. Indien dat een must is zou ik dus voor de Sony gaan, als dat niet zo belangrijk is zou ik absoluut de Philips nemen, het fraaiere retro model met het betere geluid én Bluetooth. In andere reviews is de beoordeling voor deze Philips soms wat minder omdat de wekkerfunctie niet helemaal lekker blijkt te werken. Persoonlijk gebruik ik die functie toch niet, hier heb ik in mijn beoordeling dan ook geen rekening mee gehouden.

En wil je onder de 100 euro blijven, kijk dan eens naar de Philips OR2200. Deze is technisch identiek aan de OR2300 maar zonder Bluetooth en kost 89 euro.