Humax IHDR-5200C - Reviews

Geen reviews beschikbaar Schrijf een review
  • Alle reviews (0)
  • Consumenten reviews (0)
  • Overige reviews (0)
  • Expert reviews (0)

We hebben voor dit product nog geen reviews

Paul van Adam 26-01-2018

Fijn apparaat, kan ik iedereen aan bevelen!

Geschreven voor: Humax IHDR-5200C

Heel fijn apparaat, de IHDR-5400, heb ook zijn kleine broertje, de IHDR-5200 met 500 GB HDD, waar deze 5400 zelfs een 1TB HDD heeft. Maar die zijn technisch verder hetzelfde. Je kunt binnen hetzelfde UTP netwerk ook opnames terugkijken op het andere apparaat, maar gek genoeg is de datum volgorde dan net andersom, beetje onhandig. Wissen kan alleen op het eigen apparaat.
(De WiFi dongle is Humax specifiek en werkt vrij goed, maar bekabeld is stukken stabieler, zeker als je 2 Humax apparaten wilt koppelen. Want dat laatste gaf bij mij problemen via de WiFi, geen geluid op 2e lokatie als beiden app. op zelfde wifi zaten. Min. 1 bekabeld aansluiten via UTP loste dat wel op, maar gaf soms ook weer kleine netwerk problemen, dus nu toch maar beiden bekabeld aangesloten en dat werkt perfect).

Waar ik ook zeer tevreden over ben is de signaal controle functie binnen het technische menu. Daar kun je goed uit afleiden hoe het gesteld is met je signaal van b.v. Ziggo en in je eigen huis. Zie ook het zeer goede forum "Ziggo Community". Waarbij je wel moet weten dat 80% signaal sterkte al super goed is binnen de Humax waarden. Dus ga zeker niet verder versterken, dat geeft juist weer problemen. De Humax heeft maar min. 20 - 30% signaalsterkte nodig om goed digitaal beeld te kunnen geven, zolang de kwaliteit maar 100% is waarbij de BER (Bit Error Rate) liefst 0 moet zijn. Als dat niet zo is moet je op zoek naar de oorzaak.

Ook fijn is dat je het volume van je TV ook kunt bedienen met de Remote van de Humax (is in te programmeren), maar ook te regelen op de Remote via de lijnuitgang v/d Humax. Dat werkt nog weer makkelijker, want dan hoef je de remote niet te switchen naar de TV stand, maar kun je natuurlijk alleen maar zachter zetten. Dus staat mijn TV standaard vrij hard. Wat opvalt als je switcht naar de TV zelf.

Het apparaat heeft ook 2 tuners, waardoor je altijd minimaal 2 zenders tegelijk kunt kijken/opnemen. Maar binnen dezelfde transportstroom van Ziggo vaak ook nog een paar meer.
Daarom voor mij geen behoefte a/d dure Ziggo Horizon/ Media Box XL die je tegenwoordig moet huren tegen hoge huurpijs (sinds de fusie met UPC). Ik heb genoeg aan deze 2 Humax apparaten. Daar heb je alleen een Ziggo smartcard (per apparaat) voor nodig en is daarmee veel goedkoper, (ook al moet je die tegenwoordig helaas ook huren per maand, waar die voor de fusie met UPC voor een klein bedrag gewoon te koop was). Want na 4 jaar huren v/e Ziggo media box heb je die al lang afbetaald, maar blijft de huur gewoon doorlopen. Tuurlijk, als je zelf technisch niet handig bent is dat wel een goede Ziggo optie. Maar ook ruim 2x zo duur! bij een technische levensduur van zeg ca. 8 - 10 jaar. Het is maar waar je voor kiest en geluk mee hebt. Waarbij de technische ontwikkelingen natuurlijk ook snel gaan. Dus maar de vraag of de econ. levensduur ook nog wel zo lang zal zijn? De tijd zal het leren, maar 4 jaar vind ik wel erg kort voor de Ziggo Media XL box om die af te betalen. Die daarmee dus nog steeds erg duur is.

Aan/uit schakelaar op IHDR-5200C is wat moeilijk bedienbaar op app zelf. Maar prima op Remote = zelfde als bij IHDR-5400C. Dus geen groot minpunt.

Pluspunten

• Fijn apparaat, ook binnen computer netwerk
  • Goede kwaliteit en gebruiksvriendelijk
  • goede ondersteuning Humax en Ziggo Community

Minpunten

• Volgorde op 2e recorder achterstevoren
  • Timeshift buffer loopt alleen op kijkende zender
  • Power switch op app zelf is moeilijk bedienbaar

Niels 12-01-2018

Mooie decoder, maar 2 jaar beeldproblemen

Geschreven voor: Humax IHDR-5200C

Prima decoder tot dusver. Hoog gebruiksgemak en zeer mooi beeld. Heb nog een tweede aangeschaft voor op zolder.

Echter na een aantal jaar begint mijn tv beeld (bij beide Humax 5200 decoders in huis) af en toe te flikkeren. Alsof het signaal kortstondig weg valt. Na een tijd is het meestal weer stabiel. Heb dit getest met diverse tv's en ook de hdmi kabels vervangen. Dit verandert niets. Iemand enig idee wat de oorzaak is en of ik dit kan oplossen?

Albert 18-05-2017

Eenvoudige bediening en toch veel mogelijkheden

Geschreven voor: Humax IHDR-5200C

Uitstekende digitale decoder die eenvoudig te bedienen is en toch heel veel mogelijkheden heeft. Ook de installatie is supersimpel.
In combinatie met mijn BenQ beamer geniet ik nu van een haarscherp en prachtig beeld.
De Humax IHDR-5200C is zonder meer een aanrader

Pluspunten

• eenvoudige bediening
  • probleemloze installatie
  • veel mogelijkheden
  • fijne afstandsbediening
  • duidelijke gebruikershandleiding

Jan Lakenman 14-05-2017

De beste in zijn soortt

Geschreven voor: Humax IHDR-5200C

Drie jaar geleden twee IHDR-5200C recorders gekocht omdat ik al lang bijna geen programma direct meer bekijk. Dit vanwege die duivelse reclames, voor mij soms lastige tijden van uitzenden en vaak recensies van films die heel wast lijken , maar die naar mijn smaak niet voldoen.
Met mijn twee Humax recorders kan ik dus vier programma's tegelijkertijd opnemen. Het is voor mij de mooiste uitvinding van de eeuw! Ik hoop er nog lang plezier van te hebben, want daar kan geen ander merk tegen op!

Pluspunten

• alles werkt prima, snel en zeer overzichtelijk

Minpunten

• geen enkel

Th. vd Made 28-12-2016

Prima apparaat maar geen Netflix!

Geschreven voor: Humax IHDR-5200C

Heb de Humax nu een goede 3 jaar, gebruik hem niet echt veel maar ik ben er zeer tevreden over. Echter nu ik de gedachte had een abonnement op Netflex te nemen zie ik dat deze Humax Netflix niet ondersteunt. Diep weggedoken onder de veel gestelde vragen kun je dat ook op de site van Humax zien. Als ik nu voor de keuze van aankoop zou staan denk ik niet dat ik hem nog zou kopen, want ja Netflix is wel leuk. Ik weet niet of het ook voor andere aanbieders zoals Netflix werkt. Ik heb thuis Ziggo en daar kunt je wel van on demand gebruik maken, maar onvergelijkbaar met Netflix. Jammer.

Pluspunten

• Prima apparaat

Minpunten

• geen Netflix

Roels Geert 03-12-2016

Haarscherp - gemakkelijk te installeren

Geschreven voor: Humax IHDR-5200C

Mooi design. Spijtig feit: in productbeschrijving staat er adat deze een opnamecapaciteit heeft van 500 GB. Doch in werkelijkheid is dit maar een dikke 350 GB. Toestel werkt als een speer. Ben zeer tevreden.

Henk 24-09-2016

Aankoop Humax iHDR-5200C

Prima apparaat
Prima kwaliteit
Wordt er compleet geleverd
Goed te installeren
Op advies van de verkoper dit apparaat aangeschaft

Pluspunten

• Prima advies
  • Prima kwaliteit

Gert_137 10-10-2016

Hallo Ik heb de 5200c van ziggo gebruiker gekregen kan ik deze ook gebruiken voor mijn kabelaar? Wij gebruiken hier in regio Aalsmeer en omstreken Caiway
Mvg. Opa58

akang 28-07-2016

waardeloos

Geschreven voor: Humax IHDR-5200C

Dit is al de 6e humaxbox dat ik van ziggo heb meegekregen. Het. Begint met vertraagd overschakelen naar een ander zender. Daarna blokkerig beeld of hij loopt helemaal vast. Hij doet het weer als de stekker uit en daarna in gedaan wordt. De monteurs van ziggo weten ook de oplossing niet. Kortom waardeloos apparaat.

hjous 07-10-2015
Geschreven voor: Humax IHDR-5200C

Ik heb het apparaat 9 dagen geleden aangeschaft. Na 7 dagen reageerde het niet meer op de AB. Power off/on gezet en het bleef hangen in de opstartfase. Laatste letters op de display: RA. Terug naar de winkel (dat is weer een voordeel als je niet op inet koopt). Kreeg een nieuwe mee en na 2 dagen zelfde resultaat. Straks maar weer terug. Wat een waaaaaaaardeloos apparaat zeg!!!!!. Jammer, als het werkte, prima ding dan.

Willem-A 07-10-2015

Zoals je hier kan zien is het een prima apparaat. Ik vraag me dus af of je wel echt een nieuw apparaat hebt gehad, want als de decoder in het opstartmenu blijft hangen (booten) is er iets mis en dat komt eigenlijk maar weinig voor met de 5200. Sowieso zie je dat heel weinig bij de nieuwere modellen.

Maar ik snap enerzijds je reactie wel als je dit 2 keer achter elkaar treft. Maar ik vind het wel bijzonder en ik zou er dus zeker op letten of de doos ongeopend is geweest als je weer ander exemplaar krijgt.

Het komt ook in winkels vaak voor dat een apparaat terug komt en zo weer aan een ander wordt verkocht en ik kan me niet aan het gevoel onttrekken dat het ook hier is gebeurt.

Lees maar eens wat vragen en reviews door, en je ziet dat de RA melding zelden voorkomt. Ik plaats hier en ook elders en zie veel berichten langskomen, maar dit is toch echt vrij uitzonderlijk.

Willem-A 17-11-2015

Dag Cor,

ik heb deze reactie even gemist, daar ik geen mail meer ontvang, maar als je de Humax aanschaft, en wil opnemen, gaat dat geheel buiten de Tv om. Deze kan dus op stand-by worden gezet, of als dat nog mogelijk is, zelfs geheel uit.

De Humax neemt n.l. het signaal op vanaf de kabel en dus is de Tv alleen nodig om te zien hoe je de opname(s) instelt en uiteraad om deze terug te kijken.

Zou je weggaan, kan de Tv op stand-by, maar de Humax ook. Deze zal n.l. inschakelen als de opname(s) wordt/worden gestart.

Zenza 28-10-2015

Hoop dat het ok is een vraag te stellen via deze route. Ik heb en 4 jaar oude Samsung TV met een C1+ insteek module en een Ziggo smartcard. Ik heb niet veel zin om een Horizon kastje bij Ziggo te huren, liever koop ik, dan is het van mij. Ik zoek een apparaat om digitale TV op te nemen. Als ik het goed begrijp sluit ik de Humax aan op de TV (HDMI) en kan zo programma’s opnemen.

Moet de TV aan staan om op te kunnen nemen, of is de “stand by” stand voldoende (ik hoop toch het laatste)

(Willem A ?..;-)…)

Alvast bedankt.

Mvgr,

Cor

4000ds devil 04-07-2015
Geschreven voor: Humax IHDR-5200C

Zeer goed product van Humax. Simpele bediening en veel mogelijkheden. Het beeld is vlijmscherp evenals de opname's ervan in hd. Ik heb em nu 1.5 jaar ongeveer en werk met ziggo.

Willem-A 13-08-2015

@audioot, hoe kom je erbij dat een 5200 slechts 49 Euro kost? Dat kostte de decoder destijds als je een bepaald abonnement bij Ziggo afsloot, maar in de winkel betaal je toch echt veel meer.

Voor 49 Euro koop je echt niet zo'n geavanceerd apparaat.

audioot 01-08-2015

Kost overigens geen 249 euro maar slechts 49 euro
Het is maar dat u het weet.

andre252 30-06-2015
Geschreven voor: Humax IHDR-5200C

Mijn Humax ihdr-5200c heb ik ruim 3 jaar in bezit.
het werkt heel goed zeer weinig problemen mee gehad en doet wat het moet doen.
Als ik problemen had met de 5200c,
dan kon ik dit oplossen om de vragen door te nemen en kwam er dan ook altijd aan uit,
uiteraard door de meeste antwoorden van Willem A,
mijn grote dank hiervoor.
Ik ben overgestapt naar de Horizon box, deze werkt ook naar tevredenheid.
De 5200c verhuist naar onze slaapkamer.

Andre 252

simon prins 30-04-2015
Geschreven voor: Humax IHDR-5200C

Het is nu de tweede keer ,korte tijd na overschrijding van de garantie periode,dat de digitale tuner van mijn Humax het begeeft.
Humax is wat betreft de degelijkheid een dikke min!!!!

Willem-A 01-05-2015

Een tuner probleem komt inderdaad vaker voor bij de 5200, maar waarom dan niet gewoon even een mail of telefoontje naar Humax en/of de winkelier?

Als je dit op een nette manier meld is er doorgaans best wel wat te regelen. Het is eenvoudig op te lossen en als je het apparaat al 2 jaar hebt, en dit je eerste echte probleem is, zou ik er nog wel mee kunnen leven. Er zijn merken die het veel slechter doenb, waarmee ik natuurlijk niet wil aangeven dat het normaal is dat dit gebeurt.

Maar met even contact opnemen het netjes uitpraten, bereik je meer als met zo'n review. Met die laatste ben je tenslotte niet geholpen. En is het inderdaad zo dat een van de tuners defect is? Is dat al onderzocht?

Maar goed, in ieder geval succes gewenst.

mvg. Willem.

jafrako 18-04-2015
Geschreven voor: Humax IHDR-5200C

Ik heb de 5200c gekocht ter vervanging van de 5050c vanwege de netwerkfaciliteiten en de interactiviteit die de 5050c niet had. De grotere harde schijf heb ik nauwelijks nodig want het meeste opgenomen materiaal doe ik na afspelen weg en in zeldzame gevallen wil ik iets definitief bewaren en dat kopieer ik met een FTP-cliënt naar m'n NAS of PC.
De beeldkwaliteit van de 5200c verhoudt zich tot die van de ook nog in mijn TV geplaatste Irdeto module als 10:7.
Een opname programmeer je vanuit de EPG met een paar knop indrukken. Tijdens het TV kijken opnemen is dat maar één keer.
Het apparaat beschikt over twee tuners dus twee programma's gelijktijdig opnemen en een derde mits in dezelfde bundel bekijken. Tijdens een programma of film spijt dat je niet direct vanaf het begin hebt opgenomen? Scroll terug naar het moment van inschakelen van de bewuste zender en druk op de opnameknop.
En dat terugscrollen ofwel Timeshift is in ons gezin al zo'n routinezaak geworden dat ik toen ik m'n vrouw even niet verstond bijna automatisch de afstandbediening op haar richtte om haar even terug te zetten.
Dat zegt eigenlijk al iets over het gebruiksgemak. Dat is gewoon een vette tien. Ik ken iemand met wat ik apparatendyslexie zou willen noemen en die niet verder komt dan aan en uit en hard en zacht. Die neemt met de Humax moeiteloos een programma op en weet dat ook nog af te spelen.
Het apparaat is redelijk te gebruiken als een simpele mediaspeler voor wie aan een verkennerachtig menu genoeg heeft. De multimedia bestanden op m'n NAS zijn allemaal bereikbaar en afspeelbaar flac muziekbestanden. En da's dan weer jammer. Kan ik m'n WD mediaspeler toch nog niet wegdoen.
De vele negatieve recensies die ik in deze rubriek zie zeggen me niets. Ik heb vanaf 2009 een 5050c gehad en omdat het hier behalve de extra faciliteiten vrijwel hetzelfde apparaat betreft verwacht ik van deze 5200c niets anders.

Seumpie 22-03-2015
Geschreven voor: Humax IHDR-5200C

Al 3 jaar in bezit verschillende keren problemen gehad met HD zenders kwaliteit (zeker nu na de frequentie verandering van Ziggo), dit werd de laatste tijd steeds slechter en verschillende zenders gewoon geen beeld meer of veel blokkerig beeld. Van alles geprobeerd andere kabel rechtstreeks van aansluiting naar decoder etc. Nu de Oplossing gevonden nl. een gevoede(stroom) antenne versterker (hoeft geen dure te zijn) er tussen gezet en de problemen zijn verdwenen ook van de opname met de 2de tuner.

Willem-A 23-03-2015

50% sterkte is ruim voldoende. Deze behoeft helemaal niet hoger te zijn. Sterker nog: als je teveel gaat versterken en de sterkte onnodig naar 100% jaagt, kan het behoorlijk misgaan. Humax stelt zelfs een ondergrens van 30% waar ik het meestal op 40 houdt, om op veilig te spelen. Hier is de sterkte zonder versterker zo'n 50-60% en het beeld is uitstekend, ook na de zenderwisseling.

Je kunt veel beter eerst de kabels en aansluitmaterialen controleren, evenals de huisaansluiting (AOP) en de kabels aanpassen als er 4G of andere zendmasten in de directe omgeving staan. Dan is een dubbel afgeschermde kabel nodig.

Naast de sterkte, is het zeer belangrijk de andere waarden eens uit te lezen. Zo dient de kwaliteit altijd 100% te zijn en de BER altijd 0.

Nu kan het wellicht bij jou goed werken, maar een versterker is zeker niet zaligmakend. En als de waarden in orde zijn, is het helemaal niet nodig de sterkte zo hoog op te jagen. Ik zie vaker dat men dat doet 'omdat 100% altijd goed is' maar dat is in deze echt een misvatting.

Bovendien plaats je een versterker niet om het signaal te verbeteren, maar om verliezen op te vangen, ontstaan door lange kabels en/of het gebruik van meer Tv's. Als de huisinstallatie niet in orde is, dien je daar eerst aan te werken, want een signaal versterker lost dan niets op en maakt het alleen maar erger.

Het is helaas bekend dat tuner 2 nog weleens de mist ingaat en dat kun je soms tijdelijk oplossen met een hogere sterkte, maar doorgaans is dat niet de echte oplossing. Ik heb dit probleem ook gehad met de 5400, en alleen een reparatie baatte hierbij echt.

Als je het issue dus al langer had, zou ik er al veel eerder mee aan de slag zijn gegaan, want als het nu terugkeert, zijn de kosten voor jezelf. Bovendien heb je jezelf nu lange tijd voor niets gergerd.

Ik zie overigens je bericht niet als review, maar meer als eventueel advies, maar goed, ik bepaal de criteria voor reviews niet.

Maar nogmaals, kijk uit met versterken, als dat niet nodig is.

Willem-A 06-07-2015

Dag elsbeth14

Maar een signaal van 20% is natuurlijk ook te laag. Bij een breedband versterker, welke je zeer waarschijnlijk hebt, is het ook de bedoeling de kortste kabel aan te sluiten op de uitgang die het minst versterkt en de langste op die welke dat het meest doet.

Maar je versterkt alleen om de verliezen te compenseren. Niet om het signaal te verbeteren.

Als het binnenkomende signaal in orde is en sterk genoeg, en de kabel in huis niet te lang en van goede kwaliteit, evenals het andere materiaal, én er is maar één Tv aangesloten, is versterken niet nodig. Ga je dat wel doen en teveel versterken, gaat het eveneens mis.

elsbeth14 05-07-2015

Ik had ook blokkerig beeld en wegvallend geluid. De oplossing is mijn geval uiterst simpel. Heb op de Ziggoversterker de kabels op de uitgangen 3 en 4 verwisseld, de langste kabel zit nu op uitgang 4. En zowaar, het probleem is opgelost. Het signaal is van 20 naar 36% gebracht en de kwaliteit is en was 100%. Heb een oude Humax 9200C

joentje1978 25-03-2015

Als je de HD-recorder rechtstreeks op het AOP (abonnee overname punt) aansluit dan is de signaalsterkte ongeveer 78% (hangt van de gekozen zender af).

Zoals Wim al aangeeft ga je niet het kabelsignaal versterken omdat je signaalsterkte nog hoger moet zijn dan als er op het AOP binnenkomt.
Versterken doe je om verliezen in de kabelinstallatie te compenseren.

Is de signaalsterkte op het AOP 70dB en zit er een verbinding (kabel, splitter) tussen die 20dB verlies geeft dan is de signaalsterke die bij je TV aan komt nog maar 50DB.
Dus dan plaats je helemaal in het begin een goede versterker die 20dB versterkt zodat je met 70dB (hetzelfde niveau als op het AOP) bij je TV aankomt.

Gebruik dan een goede versterker die signaal versterkt en niet de ruis.
Dus zo'n goedkoop plastic barrel wat je bij de bouwmarkt kunt kopen kun je wel vergeten.

Is ook belangrijk dat je goed aansluitmateriaal gebruikt, dit is altijd van metaal en zorgt ervoor dat alles goed wordt afgeschermd.

Kan zijn dat je kabelinstallatie niet deugt maar dat alles voor de wijziging van Ziggo net aan goed heeft gewerkt en dat het na de wijziging van Ziggo problemen geeft, met digitale TV steekt vandaag de dag alles erg nauw.

Seumpie 23-03-2015

Even een aanvulling je kunt kijken in de instellingen naar signaal sterkte deze zit meestal rond de 50% nu na aansluiten van versterker zit deze op 99%.

joentje1978 27-02-2015
Geschreven voor: Humax IHDR-5200C

Vanaf het eerste uur dat ik het apparaat in gebruik heb, heb ik regelmatig het probleem dat het beeld/geluid hapert.
Klacht doet zich alleen voor bij beeld wat via tuner 2 loopt.
Als het apparaat de fout in gaat dan zie je in het menu bij signaaldetectie dat het getal achter BER [E6} varieert terwijl deze 0 moet zijn bij een goede beeldweergave.

Gelezen op internet dat deze HD-recorders een probleem hebben met de aarding van tuner 2 en dat kan ik bij mijn HD-recorder bevestigen.
Als de klacht optreed en ik heel zachtjes ten hoogte van de tuners op de achterkant van het apparaat druk dan is het beeld weer goed.

Heb eigenlijk geen zin om het 1,5 week "oude" apparaat naar Ziggo terug te sturen, je krijgt namelijk niet meer je eigen HD-recorder terug.
Zij leveren alleen maar een gerefurbished exemplaar (een 2dehands opgeknapt vodje) ter vervanging uit en je loopt ook nog eens het risico dat je er een ander merk HD-recorder voor in de plaats krijgt.

Ben zelf tot op voor kort zelf audio/video-reparateur geweest en kan het euvel makkelijk zelf oplossen maar er zit helaas een garantiezegel op het apparaat en ik wil eigenlijk niet de fabrieksgarantie op het spel zetten.

joentje1978 02-03-2015

Zie dat mijn reactie bij vragen vertraging heeft gehad (zal eerst wel door een moderator gecontroleerd worden), meteen na het plaatsen was deze nog niet zichtbaar.

U ziet het probleem misschien niet maar ik zie het probleem wel.
Wie gaat er opdraaien voor de verzendkosten en wie draait er op voor de schade indien PostNL ruw met mijn pakketje omgaat en mijn HD-recorder sloopt?

Ik weet het antwoord wel, de klant, klant is altijd de dupe.

Laatste 2 keer (zat nog geen week tussen) dat ik een apparaat heb laten versturen door PostNL kwamen deze zwaar beschadigd aan.
Wie was het dupe?, de klant, PostNL doet helemaal niets.

Dus ik zie wel degelijk problemen.
Had deze ellende niet gehad als Ziggo mij een deugdelijk apparaat had gestuurd.
Is nu al de tweede Humax binnen het gezin die voor dezelfde klacht terug moet.

joentje1978 04-03-2015

Hoi Willem,

Bedankt voor je reactie!

Het gaat mij om het principe dat Ziggo mij een defecte HD-recorder levert en het oplossen van het probleem dan ook haar pakkie an is.

Vind de oplossing die Ziggo bied onredelijk omdat zij mij een gereviseerde HD-recorder aanbieden, is geen gelijkwaardige ruil voor een splinternieuw apparaat.
Als mijn HD-recorder nou 2 jaar oud een veelvoudig gebruikt was geweest dan had ik daar misschien minder moeite mee gehad.

Zie het maar zo, dat als jij bij een autogarage een splinternieuwe auto koopt, er 5000 km mee rijd en naar de garage terug gaat omdat de auto vanaf het begin alleen maar problemen geeft, dan neem jij ook geen genoegen met een andere auto die 2 jaar ouder is, 20000 km meer op de teller heeft staan en een kras op de linker deur en een deukje in de rechterdeur heeft.
Dat zou niemand accepteren.

Waarom zou ik zelf verzendkosten gaan betalen en het risico lopen dat het apparaat tijdens verzending zoek raakt of beschadigd raakt?
Verzenden via PostNL gaat vaak goed maar je zult net zien dat het deze keer niet goed gaat en dan zit ik met de gebakken peren dankzij Ziggo.

Ben momenteel nog even aan het kijken wat de mogelijkheden zijn.

Willem-A 06-03-2015

Dag Joentje,

Ik denk dat we het op dit vlak niet helemaal eens worden. Als je wilt dat het wordt opgelost, zul je toch een keuze moeten maken. En opsturen wordt heel vaak gedaan en ik heb er prima ervaringen mee. Overigens levert Ziggo vaak gewoon een nieuwe decoder, maar als deze is nagezien, zou die ook goed moeten werken en de vraag is dus maar of je inderdaad wel een model hebt gehad dat gereviseerd zou zijn.

Maar ik zou echt anraden de decoder naar Humax te sturen. Die verzendkosten overleef je wel, want ook dan heb je een goedekope decoder in huis als deze eerder via Ziggo was verkregen.

Maar de keuze is aan jezelf. Echter gebeurt er ook niets als je het zelf niet doet...

joentje1978 11-03-2015

Even een update m.b.t. mijn defecte HD-recorder.

Onlangs eindelijk de reparatiedienst van Humax te pakken kunnen krijgen voor vragen omtrent het rechtstreeks opsturen van de defecte HD-recorder.
Te horen gekregen dat ik zelf de verzendkosten voor de heenweg moest betalen en zij de kosten voor het terugsturen voor hun rekening namen.

Daarna contact gehad met een medewerker van Ziggo om te vragen of zij bereid waren om de verzendkosten voor het opsturen te betalen omdat ik vond dat dit eigenlijk hun pakkie an was.

Deze medewerker was goed op de hoogte van de regels en gaf zelf aan dat het bij wet geregeld is dat als een door hun geleverd apparaat binnen 14 dagen defect raakt de klant gewoon recht heeft op een nieuw apparaat.

Vandaag een splinternieuwe HD-recorder ontvanger ontvangen, wederom een Humax IHDR-5200C en krijg voor het ongemak ook nog eens een presentje welke verrekend wordt met de maandelijkse factuur.

Alleen wel jammer dat de 2 vorige Ziggo-medewerkers niet zo goed op de hoogte waren van de "binnen 14 dagen procedure".
Dan had ik 2 weken eerder al te horen gekregen dat er een nieuw apparaat opgestuurd zou worden en hadden mij 2 weken irritatie en stress bespaard gebleven.

Maar goed, al met al keurig en naar grote tevredenheid opgelost!

Willem-A 28-02-2015

Je dit al als vraag gesteld en het is echt niet zo dat elk apparat last heeft van dit issue, want bij de meeste mensen gaat het prima.

Maar goed, ik heb je al aangeraden gewoon even de decoder naar Humax te sturen. Je hebt nog garantie, dus zie ik het probleem eigenlijk niet. En het is maar de vraag of je het ook zelf kan oplossen, want wellicht ligt dit wel net iets anders en ben je er niet met een betere aarding.

Daarnaast zou ik je inderdaad ook niet aanraden het zegel te gaan verbreken bij zo'n nieuw apparaat.

Willem-A 03-03-2015

Dag Joentje,

Ik zie het probleem inderdaad niet, en wil er ook geen discussie over voeren, want we zien het beiden op verschillende manieren. Ik verstuur veel via de post en laat ook veel versturen, en ik moet zeggen dat ik daarover zeer tevreden ben.

En als je wilt dat de decoder wordt nagezien, heb je niet zoveel keuzes. Ik raad dus geoon aan het apparaat op te sturen.

Ik begrijp dat het vervelnd is, maar als je niets onderneemt veranderd er niets. Even opsturen, na laten zien en het is voor elkaar. Laat het je 6,95 kosten. Scheelt toch een hoop ergernis en je kan weer kijken. Lijkt mij de kortste weg.

In dit geval kan je gewoon je eigen decoder behouden en dat lijkt me beter als naar een slecht beeld kijken. En die kosten van het verzenden ben je dan zo weer vergeten.

Mar de keueze is aan jou. Maar met het alleen hier melden kom je natuurlijk niet verder.

PS: plaatsingen zijn vaak niet meteen zichtbaar, dus daar moet je even rekening mee houden.

Annelies25 13-01-2015
Geschreven voor: Humax IHDR-5200C

Apparaat was altijd prima, wel veel problemen gehad met de afstandbediening, maar een hele vooruitgang na mijn Samsung digitale decoder die kuren had die Samsung ontkende. Inmiddels aan mijn derde afstandsbediening en ook die geeft kuren (slecht contact met het apparaat). Sinds gisteren blijft het signaal regelmatig hangen, waardoor het beeld stilvalt of zelfs wegvalt. Alleen opnieuw opstarten helpt (tijdelijk). Vrees dat ik op zoek moet naar een nieuw apparaat. Had toch wel verwacht dat een Humax langer meeging dan een jaar of 4.

Willem-A 18-01-2015

Ben ik nou de enige die dit niet meer begrijpt? Men laat even weten dat de decoder 'al na 4 jaar' vervangen moet worden, onder de vermelding dat een Humax wel wat langer mag meegaan, en men wil kennelijk niet eens dat een dergelijk probleem wordt opgelost.

Hoe vaak zien we dit nou al niet: Gal spuwen en pleite, en vooral niets vragen of ingaan op wat anderen voor hen kunnen betekenen, of wat men hen kan bieden. Ik vind dit echt ongelofelijk.

Kritiek is natuurlijk prima, want je mag ook best kritisch zijn, maar veel dingen kunnen gewoon worden opgelost, en het stoort me mateloos, dat men daar kennelijk geen boodshap aan heeft, terwijl je tegenwoordig op tal van plaatsen en manieren je vragem kan deponeren. Maar wellicht wil men vaak helemaal niet dat het wordt opgelost en dat zie je hier helaas dan ook steeds vaker terug.

Nogmaals mensen, zijn er problemen, laat dan weten waar je tegenaan loopt. Wellicht kunnen anderen je dan prima op weg helpen en anders kun je altijd nog eens contact opnemen met Humax, want zou er een defect zijn, is dat doorgaans ook prima op te lossen.

Willem-A 14-01-2015

Dag Annelies,

Geef even aan of je hier nog berichten leest nadat de review is geplaatst. Ik heb evt. wel wat opplossingen, maar plaats die helaas vaak voor niets.

Geef anders gewoon even bij de vragen aan wat je problemen exact zijn. Ik zal je dan zo goed mogelijk proberen te helpen. Vaak zijn er echt wel goede oplossingen te vinden en hoeft het apparaat niet zomaar weg.

Willem-A 15-01-2015

Dag Niels,

Ik heb zojuist je vraag beantwoord bij de 5050c.

nielsoudshoorn 14-01-2015

Willem, heb een humax 5050C met hetzelfde probleem. Na zappen staat ie vast en reageert nergens meer op. Uitzetten is dan de enige optie. Hoor graag wat je eraan kunt doen.

Groetjes Niels

TechIT 21-12-2014
Geschreven voor: Humax IHDR-5200C

Opname en weergave is uitstekend.
Helaas werkt de klok erg slecht. Bij het wissellen van zomer en wintertijd duurt het erg (weken) lang voordat hij omschakelde. Op dit moment staat de klok weer op de verkeerde tijd en op een datum in 1971. Humax gemaild, hun antwoord is: MISSCHIEN lossen we dit op in een volgende firmware update. Wanneer deze update komt is NIET bekend.
Het enige wat dit apparaat moet doen is opnemen, maar met een foutieve klok is het niet mogelijk om een opname te plannen. Jammer dat zo'n klein probleempje het hele apparaat onbruikbaar maakt. Onderneem actie Humax!!

Willem-A 22-12-2014

Ik begrijp ook inderdaad niet helemaal waarom dit niet als vraag is gesteld, maar het is al lang bekend dat de tijd wordt meegezonden en de decoder ook gewoon zal omschakelen van zomer naar wintertijd of andersom. Dat dit soms niet goed werkt heeft doorgaans niets met de decoder van doen.

Bij Plinq, het voormalige glashelder, gaat het b.v. nogal eens mis en moet de decoder even worden afgestemd op BBC2. Bij Ziggo gaat het doorgaans prima, maar het kan soms nodig zijn even de spanning een 5tal minuten van de decoder te halen. Terug stellen naar de fabriekstand is dan doorgaans niet eens nodig.

Wat ik echter nogal vreemd vind, is dat nu hier wordt geplaatst dat Humax hier iets aan moet doen, terwijl dit helemaal niets van doen heeft met een update. Er zijn n.l. recent nieuwe updates uitgebracht, maar inderdaad niet voor dit 'probleem' omdat het doorgaans helemaal niets van doen heeft met de decoder. Anders zag je dat hier ook wel vaker terug. Maar als je zoiets hebt, lijkt het mij dat je het niet hier plaatst, maar even naar Humax belt en je verhaal even netjes uit de doeken doet.

Nu is een probleem waar men tegenaan loopt omgezet in een review, welke totaal overbodig is, omdat je het doorgaans heel simpel kan oplossen. Maar hiervoor zal geen nieuwe update uitkomen, want het werkt al jaren uitstekend, op helaas wat andere gevallen na, waaruit echter vaak blijkt dat er iets niet goed gaat bij de provider.

andre252 22-12-2014

Dat probleem is bij mij ook bekend.
Ik zet de Humax na de winter/zomertijd terug in de fabriek,s
instelling.
En stel de programma opname dan weer opnieuw in.
dit gaat zeer snel met deze Humax.
Verder ben ik zeer tevreden over deze Humax.
Verder een tip; je kunt dit probleem ook plaatsen bij vragen.

Groet. Andre

harrydusseljee 26-10-2014
Geschreven voor: Humax IHDR-5200C

heb dit ding nu ruim half jaar in begin werkte hij prima maar sinds er een update is geweest voor deze is het een doffe ellende regelmatig hangen of loopt helemaal vast kan de stekker er weer uit of menu werkt weer niet met de afstandsbediening moet je er recht voor zitten anders werkt ie niet en meest ergelijke is je kan de audio op dolbi zetten mooi geluid dan maaaaar je kan dan op hd zender geen volume meer regelen met je afstandsbediening en op niet hd zenders weer wel blijf dus telkens met 2 ab zitten

oftewel mooi ding om te zien beeld en geluid ook goed voor de rest beetje dingen die met een goede update op gelost kunnen worden en nog is die beter dan de cisco 8485

Willem-A 27-10-2014

Dag,

De 5200 is een uitstekende decoder en dat het volume niet altijd regelbaar is had je kunne weten, want dit ios al meer dan eens aangegeven. Dat heeft ook zo zijn voordelen, want als je het volume, of liever gezegd, de uitgangssterkte op de decoder laag instelt en overschakelt op een anderre bron, bij het gebruik van je receiver, kan dat slecht aflopen.

Je kan het best, en dat raad ik eigenlijk altijd aan, de uitgangssterkte, of zo je wilt volume, op de decoder voluit open zetten, dus op 20. In feite is het ook geen volumeregeling, maar wordt simpelweg de uitgangssterkte geregeld. Staat die volledig open, is de sterkte in feite vrijwel gelijk aan de uitgangssterkte van een andere bron, zoals b.v. een CD speler. Om grote verschillen daarin te voorkomen, vooral als de decoder op een versterker of receiver is aangesloten, is het dus ook al raadzaam de decoder zo in te stellen. Voorts is het ook nog zo, dat de uitgangssterkte van de decoder niet eens altijd regelbaar is, en dat doet zich voor als je de decoder instelt op Dolby Digital. In dat geval zou het dus zomaar kunnen voorkomen dat het volume bij een zender die uitzend in DD ineens veel hoger is dan bij een andere zender het geval is, als die in stereo uitzend.

Kortom: stel het 'volume' van de decoder in op maximaal en regel verder het volume verder op TV en versterker/receiver.

Voorts kun je dit een s proberen, hetgeen zeer vaak prima werkt. is dat niet het geval, is het raadzaam even terug te gaan naar je dealer, daar je het apparaat nog maar kort hebt en deze nog in de garantie zit. Ik begrijp vaak ook niet dat men dat niet eerst even doet als iets niet goed bliojkt te werken. Maar voer onderstaande eens uit:

Je kunt dan het best onderstaande eens proberen, maar het kan ook duiden op een defect, waarbij de kans toeneemt dat de decoder later helemaal niet meer zal opstarten, maar kijk eens hoe het gaat als je op deze manier te werk gaat:

-Haal eerst een 15-20 tal minuten de spanning geheel van het apparaat zodat de elco's goed leeg zijn.
-Haal HDMI kabel en Coaxkabel los. Haal ook een eventueel aangesloten audiokabel los (analoge verbinding).
-Verwijder de smartcard.
-Sluit na een 15 tal minuten alle kabels weer aan.
-Schakel de spanning weer in en stel direct nadat je het apparaat hebt ingeschakeld en deze is opgestart de decoder terug naar de fabriekstand. De schijf kan hierbij het best ook worden geformatteerd, dus de opnames gaan wel verloren. Breng deze in veiligheid indien je die wilt bewaren.
-Plaats de smartcard zodra de decoder hierom 'vraagt'.
-Installeer de decoder opnieuw met de juiste gegevens en haal deze van de energiespaarstand (aanbevolen).

Ik lees graag even de afloop welke gewoon bij deze vraag geplaatst kan worden. Alles blijft dan mooi bij elkaar.

Willem-A 28-10-2014

PS: je hebt vaak geen 2 afstandsbedieningen nodig, want je kan de afstandsbediening van de decoder doorgaans ook instellen en gebruiken voor de TV. Achterin de handleiding staat hoe dit werkt. Dit is zeer eenvoudig te doen.

erpo1963 20-10-2014
Geschreven voor: Humax IHDR-5200C

Ik kan alleen maar positief zijn over dit apparaat.
Het beeld van iets dat opgenomen is, is perfect.
Bediening is zeer eenvoudig, met nog enkele extra opties in het menu.
Tv programma pauzeren en even later weer verder kijken.
Je kunt iets opnemen, en tegelijk iets anders afspelen.
Een echte aanrader, tot nu toe geen enkel probleem.

Willem-A 21-10-2014

Dag,

Heb je Ziggo als provider kun je regelmatig zelfs een zender bekijken en 2 anderen opnemen. Zeker de moeite waard dat eens te proberen. Uiteraard kun je dan ook 2 zenders opnemen als je via media een eerder gemaakte opname bekijkt.

arfo 06-05-2014
Geschreven voor: Humax IHDR-5200C

Makkelijk te bedienen zeker voor gebruikers van een oudere Humax. Wat mij heel erg tegenvalt is de harde schijf, deze zou 500 gigabyte zijn maar is slechts 383 gigabyte, hier voel je je toch bedrogen, daar scoort hij dus erg slecht mee had ik dit geweten dan had ik voor de 5400 gegaan.

Over de bediening kan je eigenlijk kort zijn, aansluiten en de instructies op het scherm volgen en klaar, voor mensen die een gebruiksaanwijzing nodig hebben heeft Humax deze op een dvd gezet, met de dongel (voor Ziggo gebruikers) kan je draadloos contact maken met je Ziggo wifi modem en interactief tv kijken. Opnemen kan makkelijk vanuit de programma (tv) gids of handmatig. Het apparaat zelf ziet er gelikt uit.

arfo 06-05-2014

Aanvulling, Humax meldt dat 17% verlies aan ruimte op de harfe schijf juist is, dit is gereserveerd voor time-shift en wat ruimte voor foto's. Ik vind het erg veel gereserveerde ruimte die overigens nergens terug is te vinden, niet bij de firma waar ik hem heb gekocht en ook niet op de webpagina van Humax. Kortom ik voel mij echt bekocht mijn vorige Humax 5050 had 320 gigabyte en deze 65 gigabyte meer

Willem-A 08-05-2014

Arfo,

Ik heb de 5400, maar ook daarbij is uiteraard niet de volle 1TB beschikbaar. Als je jezelf wat had georienteerd had je geweten van de schijfindeling. Maar hoe groot een schijf ook is, hij raakt een keer vol en als de schijf groter is, en er wat misgaat, is juist de kans dat je veel opnamen kwijtraakt die je had willen behouden, ook een stuk groter. Waarom neem je de decoder niet op in je netwerk? Je kan dan via FTP en het gratis programma Filezilla Client bestanden overzetten en op b.v. DVD branden. Je weet dan 'zeker' dat deze niet meer verloren gaan. In ieder geval zijn deze er dan nog als je de schijf een keer moet formatteren. Dat had je met de 5050 ook al kunnen doen, want die heeft die optie ook. Maar lezen vooraf had je wellicht ergernis gescheeld en ik kan me dan ook niet vinden in 'bekocht voelen' want je hebt een prima decoder in huis met prachtige opties.

koopman4 07-05-2014

Net als bij het formatteren van de HDD op je PC lever je ruimte in. EXT3 voorziet in een aantal index mogelijkheden die ook ruimte in beslag nemen. Verder heeft de Humax 5200 een heel andere technologie dan de 5050, je kan dus geen bestanden uitwisselen of afspelen.

Met de 5050 kon je max. 52 uur in HD opnemen en de 5200 120 uur. Dus ruim het dubbele terwijl de schijfruimte niet het dubbele is.

Als je dit topic had door gelezen, was je de partitie verdeling tegengekomen. Overigens zijn er mensen op het Ziggo forum die hun schijf weer met een andere partitie indeling hebben geformatteerd, maar ik zou de garantie periode even afwachten.
Trouwens er zijn bij beide PVR's mogelijkheden een externe HDD te plaatsen. Bij Saturn zag ik laatst 3.5" van 2 TB voor €67,00. Waarom heb je dat niet gedaan voor de 5050.
Oktober 2010 betaalde ik € 379 nu nog maar een prikkie.

Willem-A 08-05-2014

PS: je kan zelfs nog opnemen vanuit de Info toets:

Eén keer op info drukken en vervolgens met de pijltoetsen (ronde knop) verder of terug en naar boven of naar onder, waarbij je allerlei programma's op verschillende zenders tegenkomt. Je kan dan zo een programma aanklikken voor opname.

Mr. Acapulco 10-05-2014

Ik vind het helemaal nergens op slaan om het over de bruto capaciteit te hebben.
Is een algemeen iets van harde schijven en deze info moet eigenlijk al bij iedereen bekend zijn.
Formattering kost tenslotte ook ruimte.

Wanneer je zou kiezen voor de 5400 met 1 Tb. zou je hier ook minder netto aan overhouden.

Dat het apparaat ruimte reserveert voor time-shift is ook bij iedereen bekend.
Je kan ook de time-shift functie uitschakelen en in dat geval lijkt het mij logisch dat hij deze 17% dan niet meer reserveert maar ik geef toe dat in de ICT lang niet alles even logisch is dan men zal vermoeden.
Dus ik zou daar zelf niks op in willen zetten.

arfo 09-05-2014

Het heeft geen zin allerlei maatregelen met externe schijven iod aan te dragen, het gaat om het feit dat er geadverteerd wordt met 500 gigabyte en dit dus niet juist is omdat 17% is gereserveerd, het gaat om het verstrekken van de juiste informatie, dit gaat ook op voor de 5400. Het feit dat mij wordt gemeld dat ik 500 gigabyte tot mijn beschikking heb maar dit bruto is en niet netto dan krijg ik onjuiste informatie. Het is voor mij overigens een reden om hem te retouneren

Willem-A 09-05-2014

Tja, Iedereen zo zijn/haar mening. Ik vind het vreemd dat dit een reden is om een apparaat te retourneren, en heb dat ook nog nooit gezien, maar als jij het zo ziet, dan houdt het op. Als je een PC koopt heb je ook niet de beschikking over de gehele schijf, daar je dan ook een deel dient uit te trekken voor andere software. Maar goed, ik laat het hier verder maar bij, maar als je verder zo tevreden bent, begrijp ik niet dat je toch het apparaat retourneert.

koopman4 08-05-2014

Dag Arfo,

Het tijdblok van 120 uur klopt. Staat in de beschrijving verschil 5050/5200 op myhumax.info
Ik heb de Humax 5200 sinds 10-2010 en de schijf is meer malen vol geweest in HD. De nieuwe technologie maakt dit mogelijk.

Formatteren met gewijzigde partities (eigen keus kunnen bepalen) is echt mogelijk, dit gaat op de PCmet GParted.
Lees meer hierover op het Ziggogebruikersforum onder de Humax 5200.

Met een externe schijf bedoelde ik voor je 5050 is altijd voordeliger dan een nieuwe PVR.
Zelf heb ik sinds 2011 al twee externe HDD's via USB voor de Humax 5200.

arfo 07-05-2014

Er wordt wat vermeld over dev5050 en datvde 5200 dubbele caoaciteit zou hebben, dit klopt niet natuurlijk, kreeg van Humax te horen dat er 17% gereserveerd is voor time-shift en dan kan je formateren wat je wil maar dit is vastgelegd in de hardware en niet te wijzigen, dus 83 % is bruikbaar, waarom een externe schijf erbij? Deze had voldoende moeten zijn als de volle 500 gig beschikbaar was

kanniekiezuhhh 01-03-2014
Geschreven voor: Humax IHDR-5200C

Ik erger me al vanaf dag 1 suf aan het ding. De Cisco was gewoon in alle opzichten beter. Ja je kan met de humax 2 progs tegelijk opnemen, nou dat weegt niet op tegen de nadelen van dit kreng. De Cisco wiste alles in 1 seconde, het lijkt wel alsof de Humax het nodig vind om bit voor bit te formatteren, werkelijk belachelijk. Het display op het apparaat slaat nergens op, we leven in 2014 en dus al tig jaar met on-screen menu's. De display van de humax slaat echt nergens op, je kunt de symbolen niet eens herkennen en dat boeit me ook niet, maar zet er dan GEEN display op. Wat denkt Humax wel niet: dat we in de 80's leven met een videorecorder toen er nog geen on-screen menu bestond??!!!! een dikke min 10 voor humax, weggegooid geld, Ziggo weet wel wat ze verkopen, de Cisco, in gebruik een prima ding, was binnen 2 jaar kapot.

Willem-A 03-03-2014

Met het geluid en het beeld is niets mis, dus een 7? De mogelijkheden zijn die, welke je nodig hebt op en PVR (het is geen mediaspeler!). Het gebruiksgemak is volgens mij prima, mar goed, daar kan iedereen anders over denken, maar een 1 geven lijkt me totaal ongegrond. De vormgeving deugt ineens ook niet, maar je koop het apparaat eerst wel? Lijkt me dat je dan kijkt wat je koopt en of dat ook het uiterlijk heeft wat je verwacht. En terwijl het apparaat gewoon zijn werk doet en niet defect is, krijgt het toch een 1 voor de degelijkheid... Dat gaat mijn begrip te boven, maar ik raad je aan dan maar weer gewoon een Cisco te kopen.

koopman4 05-03-2014

In het hele topic, wat al bestaat sinds oktober 2010 is niet zo'n ongefundeerd review met zulke cijfers te lezen.
Je ergert je vanaf dag 1 en reageert waarschijnlijk al op dag 2 kan misschien ook een maand later zijn,maar wij hechten aan zulke reviews met ongemotiveerde niets zeggende omschrijving gelukkig geen waarde.

W. Snieder 02-03-2014

Wij hebben er nu twee en nog nooit een probleem gehad. Alles loopt gewoon goed. Uw reactie komt mij wat overspannen over.

Bosary 29-12-2013
Geschreven voor: Humax IHDR-5200C

Ik dacht de Rolls onder de PVR's te kopen, maar de Humax valt mij erg tegen. Het apparaat heeft ook sterke eigenschappen zoals vloeiend voor- en achteruit spoelen, het reageert snel op commando's (start, stop etc.), heeft een display zodat je ziet welke zender is geselecteerd en heeft goede beeld-/geluidskwaliteit.

Maarrr, ik had een Siemens M750C. Zeker geen ideaal apparaat, maar had toch een paar grote voordelen zoals: zelf een usb disk aansluiten (dus je hebt altijd genoeg opnameruimte), superstil (geen ventilator), picture-in-picture, programmagids wordt verticaal getoond (dat leest duizend maal beter dan de horizontale weergave van Humax), serie opnamen op basis van programmanaam (Humax neemt op als een oude videorecorder, nl o.b.v. begin en eindtijd, erg dom systeem).

Wat ik erg storend vind van Humax is de ventilator, die hoor je en kan zelfs gaan resoneren. Het ergste vind ik wel de degelijkheid, of eigen het ontbreken er van. De 5200 van Humax (mijn eigen ervaring, ik lees het ook veel en een vriend heeft hetzelfde) heeft last van beeld dat regelmatig blokkerig wordt of vaak een storing geeft omdat de kaart zou ontbreken. Bij mij is de afstandbedieing ook niet best, die lijkt het soms niet te doen (rode lampje bovenaan knippert wel, maar Humax, TV of reciever gaat niet aan).

Toch, als de Humax het doet dan is het beeld en geluid genieten! Waarschijnlijk is de 5200 gewoon een misser van Humax. De eerdere modellen lijken degelijker te zijn. Omdat miin Humax niet stabiel is, hou ik de Siemens als backup paraat. Ik kijk nog even aan, maar wordt waarschijinlijk een gerantiegeval.

Willem-A 30-12-2013

Ook nu kun je een externe disc aansluiten of het apparaat opnemen in je netwerk en dus kun je dan altijd opnamen overzetten op een ander medium en is er dus ruimte voldoende. Hoe groot een schijf ook is, deze zal uiteindelijk altijd vol raken. Dat zie ik al met de 5400 die een schijf van 1TB heeft.

Ook de Humax decoders zijn doorgaans weinig hoorbar. De fan hoor je vaak niet, maar de harde schijf soms wel. Die kan resoneren. Dat hoort uiteraard niet en doorgaans is de 5200 erg stil. Ik heb de 5400 en ook die is nauwelijks hoorbaar.

Er is natuurlijk altijd ruimte voor verbetering, maar uiteraard is de mening van de ene persoon niet die van de ander. Het opnemen op programma naam is vaker als voordeel genoemd, maar niet iedereen ziet dat als een voordeel. Picture in picture is naar mijn idee achterhaald en voegt voor mij persoonlijk niets toe, maar ook dat is iets persoonlijks. Degelijkheid is doorgaans prima. Als je ziet hoeveel mensen deze decoder in huis hebben en er wel tevreden over zijn, denk ik dat dit dus geen issue is, al kan er altijd een apparaat tussen zitten dat niet helemaal correct werkt. Vaak echter is dat herleidbaar naar de eigen installatie of niet zelden, naar de provider of zenders, waar het nogal eens misgaat. Over de afstandsbediening is meer geschreven, maar doorgaans prima op te lossen. En ik blijf er een beetje bij te zeggen dat wanneer een apparaat niet in orde zou zijn, je er meer aan hebt er even mee terug te gaan, dan er een review over te schrijven. Maar dat is zoals ik het zie.

Mvg. Willem

Bosary 13-01-2014

Hallo Willem, de tips met de afstandbediening op heb ik (gelukkig) nog niet kunnen testen, maar kan ik goed gebruiken als het zich weer voor doet.
Andere vraag uit interesse: ik zie dat je veel antwoorden geeft aan de Humax gebruikers en jij erg positief bent over Humax. Wat is jou relatie tot Humax, waarom weet je er zoveel vanaf?

Willem-A 09-01-2014

Dag,

Druk uiteraard wel eerst op de PVR toets als de afstandsbediening wordt gebruikt voor de decoder. Als deze toets oplicht bij het gebruik is het in orde en is de juiste bron gekozen, maar daar was je wel van op de hoogte. Het is echter raadzaam de batterijen enige tijd (half uurtje) uit de afstandsbediening te halen en dan terug te plaatsen, mits deze in orde zijn. Vervang ze anders even voor een ander paar (liefst Duracell) daar deze lang meegaan en niet gaan lekken. Soms zitten er vrij oude batterijen bij de afst. bed. Gebruik bij voorkeur geen oplaadbare batterijen, daar de spanning afgifte daarvan doorgaans lager ligt, nl. 1,2 volt tegen 1,5 bij gewone exemplaren. Dat kan een duidelijk effect in het gebruik hebben. Kijk daarna eens of het weer werkt. De afstandsbediening en de decoder zouden bij helemaal niet werken in een verschillende modus kunnen staan, maar dat moet op te lossen zijn door inderdaad de 0 en de OK toets samen ingedrukt te houden. De rest wijst zich vanzelf. Dat moet soms wel even worden herhaald, maar vaak is dit niet nodig indien de afstandsbediening maar af en toe dienst weigert.

Voorts is het helaas inderdaad het geval dat de tuners van de 5200, of in ieder geval een daarvan niet altijd correct werken of werkt. Bij de 5200 zag je dat minder en deze ging ook minder vaak, of minder snel de fout in. De gevoeligheid van de tuners in de 5200 ligt wat hoger, maar het blijft absoluut van belang dat er goede kabels worden gebruikt. Maar als de decoder ondanks goede bekabeling niet correct werkt, ga er dan mee terug. Men zal dit dan absoluut netjes oplossen en als het teveel gebeurt ook stappen ondernemen, maar er is al aan gewerkt de tuners te verbeteren. Trek dus aan de bel bij je dealer of Humax als je problemen hebt die niet te wijten zijn aan je installatie. Maar zorg wel dat de decoder niet op of vlakbij een receiver of versterker staat, want die kan de werking van de decoder nadelig beïnvloeden. En natuurlijk, het kan altijd beter, maar daar hangt een prijskaartje aan wat men meestal niet wil betalen daar een consument doorgaans nou eenmaal vrij veel eist, voor een zo laag mogelijke prijs.

Mr. Acapulco 29-01-2014

Ik ben het wel met Chrissy2 eens.
Maar als ik zo'n review zie lees ik er gewoon over heen en trek mijn eigen conclusies.
Zoals het weergeven van de programmagids vind ik nogal persoonlijk want de één vind verticaal handig en dan ander horizontaal.
De gebruikers ongemakken waar Bosary over schreef had deze bij de aanschaf al kunnen weten.
En had er ook voor kunnen kiezen om dit apparaat niet aan te schaffen.
Daarnaast vind ik dat dit apparaat veel mogelijkheden biedt.
Dit apparaat is immers GEEN mediaplayer!!
En is het heel goed mogelijk om daar een ext. hdd op aan te sluiten en dat nog wel aan voor en achterkant.
Over de afstandsbediening kan ik kort zijn. Kwestie van goed richten.
Gebruik zelf een programmeerbare afstandsbediening met een grotere reikwijdte en deze werkt wel beter dan de meegeleverde afstandsbediening.

Willem-A 29-01-2014

Even een reactie op voorgaande schrijvers: Uiteraard dien je goede kabels en aansluitmateriaal te gebruiken, maar het is wel zo dat de 5200 wat eerder artefacten laat zien dan b.v. de 5200. Ook met goede kabels komt dit voor en heeft simpelweg te maken met de tuners. Dat is uiteraard zeer jammer daar de 5200 verder een prima decoder is, maar waarbij men altijd wel, net al bij ieder ander apparaat overigens, wel wat kan vinden wat minder bevalt. Helaas is de afstandsbediening soms ook een puntje van kritiek. Dat is geen kwestie van 'even goed richten' want ik lees ook op andere sites dat de afstandsbediening vaak niet correct werkt. Meestal wel op te lossen, maar het is dus wel een punt dat op waarheid berust. Ik heb er overigens met de 5400 helemaal geen last van en zelfs op een vrij grote afstand reageert de decoder prima, zonder deze precies te hoeven richten.

Voorts vind ik het met de schijffouten nogal meevallen en heeft een ieder het recht te zijn ervaringen op te schrijven, al ben ik het ook niet altijd met de inhoud eens. Vaak wordt een review naar mijn idee te snel geplaatst, en heeft men vaak nog lang niet alle opties goed leren kennen, maar zich ook niet even gestort op de vragen/antwoorden, hier of op andere sites, zodat veel punten al bekend hadden kunnen zijn. Maar goed, de een heeft daar nu eenmaal en andere kijk op dan de ander.

PS: niet iedereen is in staat alles even goed en netjes op papier te zetten dan een ander. Je weet niet wie er aan de andere kant van de lijn zit, dus houd daar een beetje rekening mee!

Chrissy2 28-01-2014

Wat een waardeloze review zeg.
Zeer gebrekkig Nederlands, een verhaal vol tegenstrijdigheden en dan een laag cijfer geven voor degelijkheid, terwijl het beeld af en toe blokkerig is? Wat is dat voor onzin. Als u eerst uw kabels nakijkt, misschien zit daar het probleem. Een laag cijfer geven voor degelijkheid doet men meestal als het apparaat echt gebreken heeft. Een goede review schrijven kan dus niet iedereen, zo zie je maar weer.

Bosary 30-01-2014

Mijn excuses als ik mensen voor het hoofd stoot omdat ik niet enthousiast ben over mijn aankoop. Ik gebruik het woordje ‘erg’ te veel waardoor het negatief overkomt en sommige dingen heb ik achteraf gezien misschien niet duidelijk uitgelegd.

Bijvoorbeeld de horizontale weergave van de programmagids. Om jullie te laten zien wat ik bedoel zou ik afbeeldingen kunnen plaatsen (dat lukt hier helaas niet). De horizontale weergave van Humax houdt in dat je van één zender in één oogopslag niet de programmering van de hele avond kan overzien. Je moet daarvoor veel scrollen. Bovendien staan de programmanamen vaak niet volledig afgebeeld omdat een programmablokje te klein is. Bijvoorbeeld `NOS Jeugdjournaal´ wordt ´NOS…´.

Het is inderdaad ook een kwestie van wennen. De weergave van Humax heeft als voordeel dat je in één overzicht van meerdere zenders kan zien wat er de komende paar uur uitgezonden gaat worden.

Willem: de gevoeligheid van de tuners is inderdaad een feit, dat krijg vanuit verschillende kanten bevestigd. Ik denk toch dat mijn Humax een manco is, want door achterop de Humax op het paneel te drukken kan ik de storing beïnvloeden. Dat duidt, zo heb ik begrepen, op een fabricage fout. Ik ga mijn Humax daarom voor garantie aanmelden.Mijn excuses als ik mensen voor het hoofd stoot omdat ik nou eenmaal niet enthousiast ben over mijn aankoop. Ik gebruik het woordje ‘erg’ te veel waardoor het negatief overkomt en sommige dingen heb ik achteraf gezien misschien niet duidelijk uitgelegd.

Willem-A 30-01-2014

Dag Bosary.

Je hoeft je echt niet te verontschuldigen hoor. Ben jij nou mal. Je mag toch zeggen hoe je erover denkt. Je bent wellicht erg kritisch, maar ik lees ook wel tussen de regels door en zie dan ook wel weer dat je op veel punten juist wel tevreden bent. En zoals gezegd, plaatst de een nou eenmaal op een andere manier dan de ander. Commentaar over het matige Nederlands zou ik overigens helemaal naast me neerleggen. Dus nogmaals, verontschuldigen is echt niet nodig!

Ik denk dat de aarding van de 2e tuner niet in orde is. Dat komt helaas vaker voor, al kan er natuurlijk ook iets anders aan de hand zijn met een van de tuners. Het is echt jammer dat dit vaker voorkomt.

Neem anders gewoon contact op met Humax en leg dit eens aan ze voor.

Quantis Electronics B.V.
Vaalserbergweg 317 | 5628 CH | Eindhoven | The Netherlands
www.quantiselectronics.com
T +31 (0) 85 5000400

Willem-A 16-01-2014

Dag Bosary,

Ik ben zo'n jaar of 8 geleden gaan plaatsen bij de Fox en werd toen benaderd door Humax, daar ze nogal enthousiast waren over de gegeven antwoorden. Toen nog niet wetende dat men meeleest. (Goede middag Humax ;-)) Vanaf die tijd is het contact gebleven en bovendien zeer prettig en ben ik mijn plaatsingen gaan uitbreiden. Ik verdiep me graag in techniek, niet alleen van decoders en zodoende ontdek je van alles, lees je veel, maar probeer ik ook veel uit en dan verruim je vanzelf je kennis. Maar gelukkig zijn er nog altijd dingen die ik niet zeker weet, zodat je blijft leren. Maar techniek is altijd al iets geweest waar ik me van jongst af aan mee bezig heb gehouden. En nu kan ik daar vaak anderen mee helpen, hetgeen een goed gevoel geeft.

Mr. Acapulco 31-01-2014

Dag Bosary,

Het is je vergeven hoor ha, ha.
En inderdaad was een verontschuldiging niet nodig geweest.
Gaat immers over je mening en ervaring en die mag je best vertellen hoor.
En dat woordje erg viel me eigenlijk niet eens op.
Maar ik let niet zo op taal foutjes enz.
Lees net als willem door de regels heen weet toch wel wat je bedoeld.
Zou wel erg kinderachtig zijn om daar over te vallen.
Ik hoop dat je over een tijdje een goed exemplaar hebt.

Willem-A 29-01-2014

Nog een PS: ook ik maak door omstandigheden wel eens fouten bij het schrijven. Dat zag ik net nog bij het nalezen van de eerdere berichten. En wie doet dat soms eigenlijk niet... Laten we elkaar daar dus niet op gaan afrekenen, want dan is het leuke er snel af.

Veel kijkplezier!

Willem-A 29-01-2014

PS: als men overigens mijn reactie van 09-01-2014 had men kunnen lezen dat er soms problemen zijn met tuner(s) en met de afstandsbediening. Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat men commentaar gaat geven op de ervaringen van een ander als het eigen apparaat wel perfect werkt. Wat dat betreft ben ik het dus beslist niet met Crissy eens. Als hij/zij zelf problemen zou hebben, wordt dat ook vermeldt. Daar heeft iedereen het recht toe, maar zoals vermeld, doet de een dat wat zorgvuldiger als de ander, maar we zijn ook niet allemaal gelijk en dat is maar goed ook.

Bosary 30-01-2014

ps
Sorry dat de laatste zinnen door een foute copy-paste er dubbel in staan...

rabartels 19-02-2015

Moet zeggen ik heb al 2 jaar een Humax 5200 en ik ken uw probleem niet. (zelf een 2 GB harddisk ingebouwd. Het enige is dat ziggo/upc afhankelijk is van de afgeleverde EPG informatie. Als de zender vroeger of later begint daar kan ziggo niets aan doen.

Je kan wel instellen hoeveel minuten voor en hoeveel minuten extra na het programma opgenomen moeten worden. Het voordeel van een Humax is dat je de programma's van de harde schijf kunt halen tenzij is aangegeven in de sleutel dat er een andere sleutel nodig is om het opgenomen programma af te spelen.

Het enige waar ik u wel gelijk in kan gegeven is dat de horizonale weergave van mijn Humax 5050C iets beter is als je een programma in de toekomst zoekt. Maar deze heeft een nadeel dat je geen zoekresultaat kunt bewaren.

Bosary 08-01-2014

Willem: bedankt voor je reactie. Je schrijft dat dat met de afstandbediening doorgaans goed op de te lossen. Wat bedoel je daarmee? Wat is de oplossing?

Persoonlijk vind ik dat je altijd een review moet schrijven, ook al is het apparaat mogelijk defect, dat zegt iets over welke defecten zich voordoen. Uit verschillende fora haal ik in elk geval dat blokkeirg beeld een veel voorkomende klacht is. Flauwekul dat het aan bekabeling ligt. Mijn Siemens had daar nooit last van. Er schijnt een serie Humaxen te zijn met een fout. Kenmerkend aan die serie is ook dat de antenne aansluiting een zwak punt is.

Erik W 30-11-2013
Geschreven voor: Humax IHDR-5200C

Eindelijk van onze Sisco af, wat een rommel was dat, steeds storingen en problemen. Nu deze 5200 2de hands gekocht met bon, 6maanden (dus nog garantie)oud, voor maar 150 euro, ipv 220 in de winkel/internet.
Beeld/geluid is gewoon strak, maar dat was de Sisco ook, alleen het verschil is dat de kast er mooier, moderner en strakker uit ziet, er een display voorop zit met niet alleen een cijfer van het kanaal, maar ook de naam. belangrijkste is dat hij sneller werkt, in de menu's en met voor/achteruit spoelen, en geen storingen heeft!
Menu's zijn ook veel overzichtelijker dan de Sisco.

Martin64jaar 03-11-2013
Geschreven voor: Humax IHDR-5200C

Ik kan alleen maar positief zijn over dit apparaat.
Het beeld van iets dat opgenomen is, is perfect.
Bediening is zeer eenvoudig, met nog enkele extra opties in het menu.
Tv programma pauzeren en even later weer verder kijken.
Je kunt iets opnemen, en tegelijk iets anders afspelen.
Een echte aanrader, tot nu toe geen enkel probleem.

Mr. Acapulco 07-08-2013
Geschreven voor: Humax IHDR-5200C

Een geweldig mooi en goed werkend apparaat.
Hiervoor hadden we enkel een singel tuner van Humax ook een geweldig ding maar miste toch wel een opname in HD kwaliteit want we gebruikte daar een analoge dvd recorder met hdd voor.

Instellen van een opname van tv programma's is kinderlijk eenvoudig.
Voer de tijd en geef aan dat ik de opname tijd wil verlengen en vult het apparaat automatisch de naam van het des betreffende programma in.

Qua mogelijkheden geef ik een 8 omdat het geen avi bestanden kan afspelen want anders had dit ook een 10 geweest.
Erg handig vind ik het direct opnemen van een programma.
De opname knop nogmaals indrukken om de opname tijd te verlengen.

Vind het ook prettig dat er 2 usb poorten aanwezig zijn en dat deze ook allebei werken.

Mr. Acapulco 12-09-2013

Bedankt voor je reactie Willem alleen kan het voorkomen dat die 10 min. standaard uitloop te kort is en dan is het wel handig om deze zoals de stappen die ik hiervoor beschreven heb te gebruiken.

Ook erg prettig is de mogelijkheid om een programma die je al een tijd aan het bekijken bent vanaf het begin punt als nog op te nemen.

1025 11-12-2013

naar welk bestandmoet ik de films omzetten voor de usb stick?

Willem-A 13-09-2013

Dag,

Ik begrijp je reactie v.w.b. het opnemen, maar ook dan kan de tijd worden verlengd. Maar het is maar wat je zelf het gemakkelijkst vindt werken. En daar is iedereen vrij in. Wat dit betreft: "Ook erg prettig is de mogelijkheid om een programma die je al een tijd aan het bekijken bent vanaf het begin punt als nog op te nemen". Dat is wel beperkt. Zoals je gemerkt zal hebben is de timeshift max. 2 uur. Maar het is inderdaad een zeer fraaie optie waar ik al regelmatig gebruik van heb gemaakt.

Willem-A 11-09-2013

Opnemen kan ook via de Guide (EPG). Gewoon naar het gewenste programma gaan, op OK klikken en de rest wijst zich vanzelf. Standaard zal de opname dan 3 minuten eerder starten en 10 minuten later stoppen.