Canon PowerShot SX220 HS grijs

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 23 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Canon PowerShot SX220 HS grijs op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,3

Anoniem 07-02-2013

Het is een geweldige camera, maarrr bij mij ging de ontspanner snel kapot. Wil een foto maken en dan druk ik op de knop, helemaal niks dus, soms begint hij vanzelf foto's te maken. Waarschijnlijk blijft het inwendige knopje hangen.
Ook bij schemerig licht maakt hij geen goeie foto's en kan deze niet goed scherp stellen, maar dat hebben veel camera's.
Voor de rest zou ik hem wel aanschaffen, want hij maakt zeer mooie scherpe foto's ook van verre afstand, superding buiten dat hij het bij mij begaf.

Canonliefhebber 12-06-2012

Geweldige camera. Gekocht na slechte ervaringen met Nikon coolpix S3100. Door eerdere ervaringen met Canon toch weer voor dit merk gekozen. Maakt zeer scherpe foto's.
Ook kleuren zijn mooi. Camera is makkelijk te bedienen als je eenmaal weet hoe alles werkt. Zitten verschillende scènes in, maar kan ook handmatig ingesteld worden. Dit kan onder bepaalde omstandigheden een plus zijn. Degelijkheid kan ik nog niet beoordelen aangezien ik hem daarvoor te kort hebt. Mijn inziens een aanrader.

Inflatable 21-06-2012

Ik neem aan dat het verschil in prijs een belangrijke factor was/is om voor de SX220 HS te gaan ipv de nieuwere SX240 HS.. De SX220 kan je op dit moment voor 169 euro kopen, de SX240 kost 239 euro, dat is een behoorlijk groot verschil..

murata 13-06-2012

waarom voor deze gekozen en niet voor de nieuwere model SX240?

Denise84 05-05-2012

Fijne camera met veel opties om zelf in te stellen (maar je kunt ook volledig automatisch). Alleen de duurzaamheid valt heel erg tegen!! Ik heb m nu net een jaar en hij is al 1x kapot geweest vanwege zand in de lens (we hadden er niets bijzonders mee gedaan en ook niets daarvan gemerkt. Ze zijn daar erg gevoelig op want we hebben het bij de voorganger ook gehad) en nu is het beeldscherm kapot.
Gelukkig had ik extra garantie gekocht. Is echt aan te bevelen!!! Want de eerste reparatie viel niet binnen de normale garantie.

janri 23-04-2012

Mooie platte camera, makkelijk bij je te steken. Menu met wieltje te bedienen, snel en makkelijk. Zowat de instellingsmogelijkheden van een spiegelreflex. Menustructuur heel herkenbaar Canon gelukkig.
Alleen...jammer dat de foto's aan de randen vervormd zijn, uitgerekt wel te verstaan. Mijn oude Powershot A570 had dat niet.

tafkag 25-03-2012

Dit apparaat beschikt over de unieke capaciteit om reeds gemaakte foto's in een later stadium corrupt te maken, waardoor je ze kwijt bent. Al meerdere keren gebeurd, met een A-merk geheugenkaart. Canon vertelt dat de geheugenkaart perse snelheidsklasse 6 moet zijn. Wij gebruiken klasse 10 wat dus onoverkomelijke problemen veroorzaakt.

Geen idee of dit gemeengoed is onder camera's, maar mijn advies is om verder te kijken naar andere toestellen.

jarijn60 04-03-2012

Ik wil even toevoegen dat het filmen uitstekend werkt. Ik filmde een popconcert. Dus een donkere zaal met vrij hard geluid: vanaf het balkon aldaar. Het in/uitzoomen liep redelijk goed met scherpstellen, een zuiver helder beeld. Ik had in het geluid zelfs "last" van pratend publiek in rustige momenten.

jarijn60 19-02-2012

Dit is een uitstekende camera.

Ik zocht een kleine camera met alle mogelijkheden: van automatisch tot alles handmatig instellen.
Ik heb met deze camera en mijn Canon spiegelreflexcamera EOS400 foto's gemaakt. Van onderwerpen met name landschap met de lens op 400 mm. De scherpte in de foto's was handmatig met deze lichte camera niet slechter. Pas met gebruik van een statief of een vaste ondergrond waren de foto's van de spiegelreflex toch nog beter.

Maar het is een gigant met alle mogelijkheden van de programma's en basis-instellingen:
- met een bewegend onderwerp kan de Servo AF dit continu scherp houden.
- met een statief(je) of vaste ondersteuning kan de 2seconden-knop voor afdrukken veel trillingen besparen.

Ik heb ook een heel licht tafelstatiefje dat groot genoeg is om tegen mijn borst te houden voor een stevige basis van een goed foto.

bruntinge 04-02-2012

Bij instelling automatisch.
Maakt de camera bij veel zonlicht geen mooie foto's
Als het donder is en er komt iets licht in de lens flits de camera niet, met als gevolg donkere foto's.
Met GPS aan is de accu binnen een dag leeg.

fiem 06-02-2012

ps: ik wilde er nog even aan toevoegen dat het verstandig is om je je te verdiepen in het toestel dat je bezit. Deze sx220 heeft zoveel mogelijheden wat je allemaal zelf kunt instellen (zoals ISO-waarden, diafragma, sluitertijd, etc.), dat je altijd wel een goede foto kunt maken (mits je bereid bent om even van de automatische stand af te gaan). Ik adviseer om hem op de P-stand te zetten als je wilt dat de flitser altijd flitst.

H.J.G. de Haan 21-02-2012

hallo, verkeerde review op deze zit geen GPS op dat is de 230 dit is de 220 gr J de Haan

fiem 05-02-2012

Deze camera heeft niet eens gps, dus ik denk dat u onterecht hier een review heeft geplaatst. Kunt u ook aangeven in welke opnamestanden u vindt dat de camera zijn werk niet goed doet?

Gezellig2000 13-02-2012

Eh gast, deze camera HEEFT geen GPS...

jarijn60 24-01-2012

Dit is een uitstekende camera.

- met een bewegend onderwerp kan de Servo AF dit continu scherp houden.

Ik heb al een plankje met halsband zodat ik hem "vast" voor mijn ogen kan houden. Daar komt aan de onderkant een ondersteuning voor tegen mijn borst. Of ik moet een heel licht tafelstatiefje vinden dat groot genoeg is om ook tegen mijn borst te houden...

fastfolkert 04-03-2012

Citaat:
"Met het diafragma als basisinstelling, de Servo AF voor het automatisch scherpstellen en op eigen instelling van ISO 100 tot 400 kan uitstekend gefotografeerd worden."

Hoe stel je dat in? Deze camera heeft nl. helemaal geen diafragma- of sluitertijdvoorkeuze. Of bedoel je de P-stand? Ook die kiest zelf z'n diafragma en sluitertijd......
Ik zou (achteraf...) graag willen dat ik het diafragma kon instellen, want de 220HS heeft een voorkeur voor grootste opening (en dus vrij veel lensvervorming)

meca 19-10-2011

Fijne gemakkelijke camera in gebruik. Tip; druk de ontspanner 'n beetje in en dan door drukken. Hierdoor kan de camera zich goed instellen
Filmen gaat perect en gemakkelijk met daglicht.
De camera heeft moeite met weinig licht heldere beelden te maken. Geluid blijft meer dan goed.
Het kabeltje van de oplader gaat niet gemakkelijk in de camera. Zoook de card. Maar verder 'n top camera, precies wat ik zocht, super die Canon xs220 hs.
Ik ben er nog steeds blij mee.

Zeeuwen50 02-09-2011

Ik was tevreden over de kwaliteit en mogelijkheden van het apparaat.
Alleen de lamellen van de lens zijn kwetsbaar en sloten na een paar maanden niet meer goed zonder dat er mee gestoten is of het apparaat is gevallen.

baldiron 10-06-2012

Hoi Van die lamellen heeft canon dus al jaren last van.

Ik heb een a520 van ca 5 jaar oud en die heeft dat dus ook. En een ixus van een vriend van mij ook.

Wellicht een aandachtspuntje voor canon.

Tommetjuuh 26-08-2011

Al ruim één jaar maak ik gebruikt van de Canon Powershot SX210 IS die mij bezonder goed bevalt, de voorganger van de nieuwe SX220 HS. De afgelopen dagen heb ik uitgebreid mogen testen met de SX220 HS, vooral naar het nieuwe HS systeem in de camera was ik zeer benieuwd naar. Dit moet er voor zorgen, volgens Canon, dat de camera bij weinig licht omgeving heldere foto's maakt. Ik heb dit uitgebreid getest en mijn conclusie is: zeer slecht. Je hebt een aantal optie's waaruit je kunt kiezen, helaas kun je bij deze optie's niets zelf instellen, zoals ISO waarde's, sluitertijd. Dat kiest de camera met het HS systeem zelf. Resultaat, geen heldere foto's met enorm veel ruis. Is dit het HS systeem waar je over het algemeen zoveel goeds over hoord? Gelukkig heb ik al een aardige kennis om camera's zelf in te stellen, dit heb ik dan ook gedaan met de (M) op de draaikop. Lage ISO, Langere sluitertijd, foto resultaat helder! Zonder het HS systeem. Dit zelfde heb ik ook bij de SX210 IS gedaan, resultaat, diezelfde scherpe en heldere foto.

Mijn conclusie, voor het HS systeem hoef je deze camera niet te kopen. De camera maakt overdag bij daglicht wel mooie plaatjes, hetzelfde als de 210IS. De Full HD filmkwaliteit is wel mooi en helder bij de 220HS, voor zover je er waarde aan hecht.

Mijn punt voor de kwaliteit foto komt niet hoger dan een kleine 6, dit heeft veel te maken, omdat het HS systeem niet werkt zoals m'n beweerd. De camera kiest alles zelf met deze optie en dat komt niet ten goede. Hier had Canon er ook voor moeten kiezen, dat je zelf ook nog iets kon wijzigen.

Ine1948 31-07-2011

Camera maakt mooie foto's zoals je van Canon gewend bent. Ook het filmen is super eenvoudig en geeft een goed resultaat. De 15 x optische zoom is wel een plus van deze camera, Pop-up flitser bovenop geeft mij geen hindernis en als je hem niet hoeft te gebruiken klap je hem eenvoudig in. Menu is erg duidelijk, je ziet gelijk onderin je scherm wat elke instelling inhoudt. Bevindingen na enkele weken in gebruik in 1 woord super. Een echte aanrader voor de verwende amateurfotograaf.

meca 01-07-2011

Is handig in gebruik en 'n filmpje is zo gemaakt en goed.
Dat de flitser niet altijd uit zich zelf aan gaat is soms onhandig maar niet storend.
Prima camera

El27 05-06-2011

Hele mooie camera! Ik heb hem nog maar net en al mooie foto's gemaakt. Om te zien ook prachtig, ik heb de paarse.
Het is eerder genoemd: het flitsding zit op een onhandige plek, maar dat wist ik van te voren. Menu en mogelijkheden allemaal prima.
Nu ga ik de handleiding maar eens lezen.

tomatjes 19-05-2011

bijzonder leuke camera met voldoende mogelijkheden voor beginnende alsook meer geoefende gebruiker.
Trekt zeer leuke foto's, haarscherp.
Zoom is zeer goed, bediening goed en de greep vraagt in den beginnen wat gewenning.
Eens je dat gewoon bent fantastisch!

Loenz 09-05-2011

Top cameraatje!

Met name binnen onderscheidt het toestel zich.

Hij maakt erg mooie foto's. Het apparaat is gemakkelijk te bedienen. Daarbij zijn er twee opties: of je kiest voor makkelijk en stelt de camera in op EASY of AUTO. Daarnaast kun je zelf de instellingen regelen in aparte programma's. De filmkwaliteit is echt super!

Minpuntjes zijn de plaatsing van de flitser en mogelijk de batterijduur. Een beetje fanatiek foto's maken vereist een tweede accu.

wegege 26-04-2011

Fijne, mooie camera met uitstekende beeldkwaliteit voor zowel foto als video.
Veel programma's en extra's en ook zelf instelbare sluitertijd en diafragma. Goed menu, snel te leren hoe in te stellen.
Voor degelijkheid valt natuurlijk door mij nog niet te oordelen, maar Canon kennende zal dat wel ok zijn.
Voor een compactcamera best een toppertje.

adsx220 18-04-2011

Ik vind het een goede camera. Mooie scherpe foto's en goede kleuren.
Automaat werkt bijzonder goed en er is een EASY mode wat iedere beginner in staat stelt goede foto's te maken, vol automatisch.

Ook is er genoeg om zelf met de hand in te stellen.
De filters vind ik best leuk om mee te spelen zoals Toy en Miniatuur.
Ik gebruik de camera het meest in de P stand.
Dat is een automatische mode waarin van alles zelf is in te stellen.

Het was even wennen om de camera vast te houden.
Rechts zitten de knoppen achterop naast het display en linksbovenop zit een popup flitser. Deze komt automatisch omhoog als de camera wordt aangeschakeld en gaat weer in de behuizing bij het uitschakelen van de camera.

Zelf heb ik altijd mijn linker wijsvinger boven op een compact camera en dan wordt de flitser hier tegengehouden bij het opstarten. Maar deze kan naar keuze met de hand open of dicht klappen.

De camera vind ik best redelijk snel werken, dit in vergelijking met mijn vorige camera's. Camera Aan en vrijwel direct kan er een foto worden gemaakt.

Het display is van het formaat 16:9.
Foto's van 4:3 worden weergegeven met aan beide zijde een zwart balkje.
Ook kunnen er foto's in 16:9 worden gemaakt en dan wordt het hele scherm gebruikt.
Ik vind dit formaat erg mooi, vooral voor landschappen en andere wijdse creativiteiten..
Bij mij staat het standaard op 16:9

Ik vind de filmresultaten boven verwachting. Mooi scherp en de stabilisatie doet goed zijn werk.
Het geluid is helder en er is een ingebouwde elektronische windkap.

Bij mij gaat de SX220 elke dag mee in het borstzakje of in zijn originele tasje.

Voor degelijkheid heb ik een 9 gegeven omdat het er heel degelijk uitziet en aanvoelt.

Rob.H 15-03-2012

hoe krijg ik het formaat 16:9?Ik heb de sx220 pas en moet nog veel leren lees ik wel!

Christiaan86 08-04-2011

Een geweldige camera! Heb diverse toestellen met een CCD sensor en de SX220 met CMOS is duidelijk in het voordeel wanneer bijvoorbeeld binnenshuis wordt gefotografeerd.

Pluspunten:
* De foto kwaliteit is geweldig, weinig ruis tot ISO 400.
* Camera weet zelfs met weinig licht en zonder flits(er) prima foto's te produceren. Hoewel de ISO-waarde dan wel flink omhoog gaat blijven de foto's bruikbaar voor het digitale of papieren fotoalbum.
* Relatief snelle camera, zelf ervaar ik een geringe shutter lag.
* Video's zien er prima uit, zeker voor een compact camera.
* Mooi groot scherm en snel menu.

Minpunten:
* Zoomen gaat erg langzaam. Ik ben mogelijk (te) verwend maar als je snel een foto wilt maken dan kun je eerst inzoomen wel vergeten.
* Minder snel dan bijvoorbeeld de Panasonic TZ-20. Met name bij het schieten in burst blijft de Canon flink achter.
* De camera neemt films op in .mov, ik zie dit als een nadeel t.o.v. bijvoorbeeld de TZ-20 die kan opnemen in AVCHD lite.
* De pop-up flitser klapt standaard uit/op. Dit kan niet worden uitgezet. Is niet echt een groot probleem maar dit had Canon wellicht anders kunnen doen.
* Batterij gaat niet heel erg lang mee, in de praktijk haal ik maximaal 150 foto's. Bij optimale omstandigheden zou 210 mogelijk moeten zijn, iets wat ook niet echt veel is.

Aandachtpunten:
* Koop direct een goede geheugenkaart van minimaal class 6 erbij, tenzij u niet gaat filmen in full-hd (de 720p 30fps is volgens mij net zo mooi).
* Een extra batterij is handig maar niet noodzakelijk.

Williwortel 06-04-2011

Ik ben een paar dagen in het bezit van deze camera, de kwaliteit van de foto's zijn erg goed, ook foto's binnen zijn erg mooi. De camera bied veel mogelijkheden zowel automatisch als handmatig. Het filmen gaat ook super en geeft rustige en strakke beeld.

DJ Schouten 19-03-2011

Prima camera!
Niet alleen voor foto's; maar ook het filmen heeft een hoge kwaliteit. Goeie optische zoom. Zeer tevreden!