Sony Cyber-shot TX5 Digitale compactcamera zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 7 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony Cyber-shot TX5 Digitale compactcamera zilver op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,2

Robbin11111 14-06-2011

Ik heb de camera in jan. gekocht en ik ben er zeer tevreden mee. Ik zou wel een extra batterij erbij kopen en een 16 gb kaartje.
Ik heb de batterij en het 16gb kaartje bij een andere winkel gekocht en dat scheelt veel met de prijs.
Het filmen en de foto's zien er prachtig uit en onderwater filmen en foto's maken is ook toppie.

Conclusie: zeker de moeite waard om m te kopen.

PS: ik zou een 3 jaar garantie erbij doen, zodat je wat meer zekerheid hebt. Dit kost volgens mij €30.

R. Nijsen 30-05-2011

Absoluut een miskoop. De camera maakt redelijke foto's maar zeker geen fantastische. Ik had de camera met name gekocht voor z'n duurzaamheid en z'n onderwater mogelijkheden, wetende dat je voor het zelfde geld een camera kan kopen die mooiere foto's maakt (maar dus niet onder water kan). Binnen een maand of twee begon de verf al van het voorpaneel af te bladeren wat op zich niet uit maakt maar hem er als snel armoedig uit doet zien. Het echte probleem ontstond toen bij het maken van wat surf foto's binnen in de camera iets afbrak waar het klepje van de batterij/kaart achter klemt met een slotje. Dit moet een productie fout geweest zijn aangezien je hier alleen met veel moedwil en precisie bij zou kunnen om het af te breken. Er kwam uiteraard water in de camera. Aangezien dit binnen een jaar gebeurde was ik er van overtuigd dat dit onder garantie zou vallen dus heb ik de camera afgeleverd bij FSR die de garantie afhandelt. Net een bericht gekregen dat ik de camera kan ophalen, hij is niet te repareren maar ik mag wel 30 euro betalen voor onderzoekskosten...... Bedankt, maar dit is dus de laatste Sony voor mij in elk geval want een productiefoutje kan maar dan verwacht ik wel een fatsoenlijke afhandeling van Sony. Helaas is dit duidelijk ook, net als de kwaliteit van de camera's, hard achteruit gegaan.

sandervanvugt 25-08-2010

Teleurstellend. Het apparaat doet het onderwater, is schokproef en kan nog veel meer, na na vijf weken gebruik (inderdaad, intensief, in het water, in de woestijn, tijdens het raften en meer) zit het scherm vol krassen en sinds de kanotocht van gisteren is het displayscherm officieel overleden met barsten op twee verschillende plaatsen. Gevalletje garantie dus. Jammer, want het is zo'n leuke handzame camera!

Erelid 04-12-2012

Bij mij het zelfde: ik had 'm van 9 hoog naar beneden gekletterd. Wat denk je? Deuk! Maar gelukkig garantie.

serge85 05-08-2010

Fantastische camera om te zien. Heb de foto een kleine 2 weken in bezit en de foto's zijn prachtig, mits je wat tijd steekt in de instellingen. Op volautomatisch zijn de foto's vaak wat te contrastrijk. De bediening is zeer intuitief, een kind kan de was doen. Het touchscreen werkt zoals het moet werken.

Een grote plus is dat je in burst mode 10 foto's per seconde op volledige resolutie kunt maken. Daar kunnen de meeste DSLR's nog een puntje aan zuigen.

Al met al een prima toestel dat zijn bestaansrecht ten opzichte van bijvoorbeeld een Canon Powershot SX210 natuurlijk ontleend aan zijn onderwatermogelijkheden.

Asten 31-07-2010

Prima camera en ook onder water (ik heb er mee gesnorkeld op Bali) goeie foto's. Nadelen van deze camera zijn:

onder water aan de gang met je touchscreen valt me toch wel tegen

de accu, een tweede accu bijbestellen kostte me € 55 en dat is aan de toch wel dure kant.

Mijn vriendin heeft een Panasonic Lumix DMC-FT1 en lacht zich een breuk. Zij heeft geen accu extra maar haar accu houdt het langer vol dan de 2 accu's van Sony.
Ook krijg ze er een drijfkoordje bij. Hoewel de Lumix dus wat duurder is in de aanschaf ben ik per saldo (drijfkoord heb ik nog niet eens want is nog steeds niet leverbaar maar kost € 25)

Kortom, per saldo is de Sony gezien voorstaande minder aan te raden dan de lumix en zeker € 60 te duur.. Helaas komen dit niet naar voren in de beoordelingscriteria en daarom laat ik dit in de degelijkheid (die echt wel goed is) naar voren komen.

surfruup 25-05-2010

Mooie camera!

Plus:
- filmkwaliteit werkelijk fantastisch
- panoramafunctie fraaie toevoeging
- ook onderwater heel mooi beeld
- touchscreen werkt perfect en intuïtief
- fotokwaliteit prima, erg natuurgetrouwe kleurweergave
- slimme autofunctie, waarbij de camera verassend goed de juiste optie selecteert (landschap, macra, etc)
- hdr-functie levert bij weinig licht of tegenlicht aardige resultaten (heb ik nog niet uitvoerig getest)
- Je kunt kiezen voor de automatisch of een bepaalde scene-stand of de p-stand (en ook panorama en film). Dit is zeker makkelijk en levert over het algemeen goede resultaten.

Min:
- Eigenlijk het enige echte minpunt is het gemis van instelmogelijkheden in de p-stand. Ik mis vooral de mogelijkheid om keuzen te maken tussen diafragma en sluitertijdstanden. Die kan je dus niet zelf vastzetten. Wel kun je in die stand de belichting (EV) aanpassen. Gelukkig heb ik nog mijn spiegelreflex waarmee ik deze opties wel heb (de meeste mensen zullen dit ook niet missen in dit segment camera, en eerlijk is eerlijk, ik heb het ook niet echt gemist maar het leek me wel goed te vertellen dat dit op deze camera zo is).
- Hoewel nog niet echt ervaren, lijkt de camera zand niet heel fijn te vinden. Zand dat tussen het schuifklepje komt zal kunnen krassen lijkt me. Ik heb de camera zelf al in de zee met zandbodem getest, maar uit voorzorg heb ik het klepje in het zeewater niet heen en weer bewogen. Eerst de camera maar goed uitgespoeld onder de zoetwaterdouche en daarna het klepje weer heen en weer bewogen.

Op 's lands grootste vliegveld is de camera achter de douane op dit moment 299,- en dus net iets goedkoper dan in de webwinkels. De kleur die ze daar hebben is zwart. Is wel erg mooi.

pakmenu 16-05-2010

---------- update review 16-05-2010 ----------
(update na 2 weken gebruik)
Deze camera zou ik zelf nooit gekocht hebben. de lens ziet er klein uit. zo'n klein ding kan nooit iets moois maken zou ik denken....

Totdat... mijn vrouw een eigen camera wou hebben, en een vriend in hongkong dit ding kocht.

Het is echt top! Ik draag hem elke dag bij me in mn broekzak. (en mn dure HD camcorder blijft thuis!) voor het geval dat ik dat uitzicht, moment wil vastlegen!

Pluspunten:

-stofdicht & robuust: gezien de camera waterdicht is kan je geen stof in de camera krijgen, de schuif/beschermklep is handig, bungelt niet aan draadje, en beschermt lens goed.

-aanraakscherm is handig: groter scherm en dingen als rechtstreeks 'klicken' op wat/wie (gezichtsherkenning) je wil scherpstellen of bij terugkijken inzoomen en verschuiven foto's. kan de menu's enigzins naar wens instellen zodat die instellingen die je vaak gebruikt direct voorhanden zijn, de andere onder een submenu.
ook kan je foto's croppen, rode ogen weghalen (werkt goed!) en hoedjes, hartjes, en andere tekeningen bijvoegen.

HD 1280x720 30fps! vrij vloeiende video (al is 50/60fps beter, maar dat speelt weer moeilijk af op oudere PC's)
LET OP! de Sony modellen zoals HX5v en TX7 zijn PAL (tenzij je in Amerika/Japan koopt) en maken schokkerige 25fps mp4!!
6Mb/s STD kwaliteit is fijn, kwaliteit/bestandsgroote is geweldig! als je iets erg mooi wilt kies je 9Mbps FINE.
ik heb zelf een Sanyo HD2000 en gebruik de FULL-HD bijna nooit omdat het verschil tussen 1080p en 720p bijna niet zichtbaar is. (ook niet op FullHD TV, op HD ready zie het verschil zowiezo niet) en... 1080p/i geeft idioot grote bestanden.

DUS nogmaals! let op! deze 720p mp4 modus is BETER dan de TX7/HX5v full hd versie want die is PAL 25fps voor mp4!

-superwijde breedhoek: 25mm equiv.: (TX1 had dit niet, tx7 identiek) je kijgt binnenshuis en bij een breed uitzicht alles in beeld. wil je toch meer? deze camera heeft een panorama functie die geweldig werkt: je 'zwaait' de camera lings naar rechts, (of andersom) en hij kan tot 270 graden foto maken om je heen. hij maakt heel snel achter elkaar foto's en plakt die meteen aan elkaar, bewegende mensen worden automatisch aangepast (geen halve mensen op het resultaat)

-HDR-mode! maakt 2 foto's snel achter elkaar, een licht een donker, zodat het resultaat de licht plekken niet overbelicht zijn en de donkere gedeelten lichter.
Deze modus maakt in het donker vooral geweldige foto's omdat verlichting in een donkere omgeving altijd veel te veel lichter is vgl met de omgeving.
Resultaat: lampen/TL reclame etc. zie je zonder/minder halo eromheen, en alles wat donker is is nu zichtbaar.

-Burst functie: 10fps (ook 10Mp). de bovenstaande opties (panorama,HDR, anti-motionblur) zijn juist daardoor mogenlijk. deze opties maken gebruik van de snelle uitlezing van de chip en een buffer, zodat 2 foto's 1/10 seconden uit elkaar genomen kunnen worden, en gecombineerd worden binnen de camera (intilligent, bewegende objecten niet, identieke gedeelten worden scherper) voor minder ruis en meer scherpte.

ok iets vergeten?:
ja: kan nu zowel goedkopere SD kaarten SD/SDHC (die nu standaard zijn) als de oudere 'memorysticks' gebruiken.

DUS: gezien je camera gewoon VET mooie HD films maakt met breedhoek maakt waarbij je werkelijk alles in beeld kan passen, en zuinig is met de bytes (6Mb/s) is deze camera gewoon eigenlijk een goede (+onderwater) HD video camcorder en foto toestel in een! en dat alles in een formaat dat je echt lekker in je broekzak kan dragen (zonder je sleutels anders krassen die het scherm!)

het geld echt waard. vooral gezien goede HD video kwaliteit.

minpunten: zijn er ook..

-lens te dicht bij linkerhand, erg makkelijk om perongeluk je finger in beeld te hebben.

-je moet de 65Euro kostende HD(component) kabel apart kopen om HD direct op een TV mooi weer te geven,
Wel spelen de bestanden goed af op laptop/PC. en als je die op TV aansluit gaat het wel mooi.

-aanraakscherm ziet er snel 'vies' uit door je (altijd iets) vette vingers. (wanneer de camera uit staat, bij schrm aan zie je dat niet)
OPLOSSING:: aanschaf van LCD bescherm folie/plastic PCK-L30WCS neemt dit probleem bijna VOLLEDIG weg. Probleem blijft dat bijna alle camerawinkels dit accesoire niet verkopen! Sony Plaza in amsterdam heeft het wel 12 euro (universele prijs+7.50 verzendkosten) als je een generiek merk vind ga ervoor! (3inch breedbeeld, 39.0 x 67.8mm) maar wel past dit speciefiek model heel mooi (afgeronde hoeken)
aanraken werkt nog steeds prima, en ook onderwater blijft het scherm plakken. vingers zie je bijna niet meer. al is 12 euro duur (in china: voor 1 euro gekocht) het is ECHT de aanschaf waard!

-hoewel slechts 2x 'clicken' op het scherm om tussen Film/Foto modus te wisselen, had ik liever een speciale 'movie' knop gehad.

-de reclame van sony betreft Exmor-R zijn overdreven: 's nachts heb je gewoon ruis.
wel werken de anti-motion en twilight (in erg donker) mode goed, en de HDR mode soms zelfs beter (in middelmatig donker).

- batterij 630mAh gaat redelijk lang mee, genoeg voor 200 foto's waaronder panorama's. (gister gemaakt) maar niet genoeg voor een lange volle dag fotograferen.
-om de batterij op te laden moet je hem eruit halen.

> het is dus eigenlijk sterk aan te raden gewoon een tweede batterij (ook duur, maar wel handig klein) te kopen, kan je de eerste laden terwijl je de ander gebruikt.
niet echt een probleem dus.

- om HD films direct op TV weer te geven moet je 65euro kostende kabel kopen. maar: de bestanden kunnen vrij soepel op zelfs een oudere laptop worden weergegeven. met Sanyo gemaakte bestanden zijn bv. vrij zwaar voor de PC.

- sommige functies worden WEL onthouden per modus en somigge NIET. flits UIT bij P mode > dan ook flits UIT in de intelligent auto mode. Maar eV (licht/donker) instelling op-0.3eV onthoud hij wel in de P mode. ik had graag een aparte burst modus maar dat is er niet.

---------- oude review 03-05-2010 ----------

Het is echt top!:

Pluspunten:

-stofdicht & robuust: gezien de camera waterdicht is kan je nooit stof in de camera krijgen, de beschermkap is handig, bungelt niet aan draadje, en beschermt lens mooi.

-aanraakscherm is handig: groter scherm en dingen als rechtstreeks 'klicken' op wt je wil scherpstellen of bij terugkijken waar je op inzoomd. kan de menu's enigzins custom instellen zodat die instellingen die je vaak gebruikt voorhanden zijn.

-video! fastastisch beeld, stabilisatie werkt prima, en zoom tijdens filmen geluidloos en soepel. 1280x720 30fps STD (6Mb/s) is echt voldoende, ik heb zelf een Sanyo HD2000 en gebruik de FULL-HD bijna nooit omdat het verschil haast niet zichtbaar is met 720p. (en 1080p idioot grote bestanden geeft)
Wel heb je een computer nodig om HD weer te geven of je moet de 65Euro kostende HD(component) kabel apart kopen.
en let op! deze 720p is BETER dan de TX7 full hd versie want die is PAL 25fps voor mp4 (maar natuurlijk is de 50i mooi, maar die kan je op een oudere computer niet soepel afspelen, 720p wel)

-superwijde breedhoek: 25mm equiv.: je kijgt binnenshuis en bij een breed uitzicht alles in beeld. wil je toch meer? deze camera heeft een panorama functie die geweldig werkt: je 'zwaait' de camera lings naar rechts, (of andersom) en hij kan tot 270 graden foto maken om je heen. hij maakt heel snel achter elkaar foto's en plakt die meteen aan elkaar, bewegende mensen worden automatisch aangepast (geen halve mensen op het resultaat)

-Burst functie: je kan 10 foto's binnen een seconde opnemen. de bovenstaande opties (panorama,HDR, anti-motionblur) zijn juist daardoor mogenlijk. deze opties maken gebruik van de snelle uitlezing die de exmor chip mogenlijk maakt, zodat 2 foto's 1/10 seconden uit elkaar genomen kunnen worden, en gecombineerd worden voor minder ruis en meer scherpte.

ok iets vergeten?:
ja: kan zowel SD kaarten (SDHC) als 'memorysticks' gebruiken.

minpunten: zijn er ook..

mogenlijk maakt een beschermplastic dit beter.

wel werken de anti-motion en twilight mode goed, en de HDR mode zelfs beter.

- batterij 630mAh gaat redelijk lang mee, maar niet genoeg voor een volle dag fotograferen.

- om HD films direct op TV weer te geven moet je 65euro kostende kabel kopen.

-om de batterij op te laden moet je hem eruit halen.

> het is dus eigenlijk sterk aan te raden een tweede batterij (ook duur) te kopen, kan je de eerste laden terwijl je de ander gebruikt.
niet echt een probleem dus.

MAAR: gezien je camera gewoon VET mooie HD films maakt met breedhoek maakt waarbij je werkelijk alles in beeld kan passen, en zuinig is met de bytes (6Mb/s ipv 9Mb/s voor competitie, dus niet te grote bestanden) is deze camera gewoon eigenlijk een video en foto toestel in een!

het geld echt waard. vooral gezien goede HD video kwaliteit.