Panasonic Lumix DMC-TZ10 bruin

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 38 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic Lumix DMC-TZ10 bruin op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,5

JB 02-08-2017

fijne degelijke camera met veel mogelijkheden.

Wij zijn nu al 7 jaar in het bezit van deze compacte camera. Hij maakt prima heldere foto"s. We hebben deze altijd bij op vakantie, en met dagjes uit. Hij is makkelijk in gebruik, en voor de gevorderde bevat de camera nog diverse mogelijkheden die je zelf in kan stellen. Een klein minpuntje is dat hij minder snel is. (Wij hebben ook 2 spiegelreflexcamera.s die uiteraard sneller zijn)

kees7177 29-11-2012

Mijn camera is nu 2,5 jaar oud en heb er ong 2000 foto's meegemaakt. Na 1,5 jaar was het diaphragma kapot gegaan en is onder garantie gemaakt. Nu is hij weer stuk , wederom het diaphragma en er is iets met de lens. De kosten voor deze reparatie kosten zijn hoger dan een nieuwe. Helaas want het is een prima camera maar de levensduur valt me wel tegen

burgkop 30-11-2012

Ik zou toch eerst iets proberen te regelen met de verkoper, want je mag verwachten langer van het toestel plezier te hebben. Dat is wettelijk geregeld.
Een camera mag toch zeker 6-8 jaar mee gaan.
Uiteraard bij normaal gebruik.
Ziet hij er nog uit als nieuw?
Dan zou ik het zeker proberen, behalve als ze kunnen aantonen dat het eigen schuld is.
Zelf betaal je dan (ruw weg)1/3 van de reparatieprijs.
De verkoper de rest.
Ik zou overigens proberen om in dit geval een nieuw toestel te krijgen, zeg voor de helft van de prijs.
Dan is iedereen tevreden.
Wel goed naar de gangbare prijs kijken, want die zou een winkelier even kunnen opschroeven.
Laat eens horen wat het geworden is.

Mijn zoon heeft deze ook, ruim 2 jaar en doet het nog perfect, nooit wat mee gehad en is er erg tevreden over.
Er zijn inmiddels wel opvolgers van dit model.

FidoLecosp 14-05-2012

De Panasonic TZ10 maakt zeer goede foto's voor een compactcamera. De foto's zijn scherp en met 12 megapixel een formaat waar de meeste mensen wel mee uit de voeten kunnen. Ook het HD-filmen werkt zeer goed. De kwaliteit is, bij voldoende licht, perfect. Echter, het blijft een compactcamera. Dus bij hoge resolutie en weinig licht worden de foto's al snel korrelig en bevatten ze ruis.

Het grote voordeel van deze compactcamera ten opzichte van de vele concurrenten vind ik de P/A/S/M opties die erop zitten. Voor de mensen die er niet mee om kunnen/willen gaan zitten er ook een 'intelligent auto'-functie en veel scènes op.
Verder zit er ook nog een gps-functie op. De gps-informatie kan worden gebruikt om je foto's later op een landkaart weer te geven of om meteen POI's te herkennen. Echter, deze functie zorgt er ook voor dat de batterij ongeveer 3x sneller leeg gaat. Ook duurt het soms even voordat de gps-data wordt geüpdatet, vooral in stedelijke omgevingen. Deze functie zal de gemiddelde gebruiker dan ook niet vaak gebruiken.

De camera is licht en ligt goed in de hand door de uitstulping. De knoppen zijn goed bedienbaar en reageren goed. De camera is zelfs met één hand goed te bedienen. Daarnaast is hij heel erg stevig. Een paar keer de camera laten vallen deert hem niets. Het enige nadeel is dat het functiewiel soms half uit z'n stand springt wanneer je bijvoorbeeld je camera uit je tas trekt. Gelukkig geeft hij dat wel meteen netjes aan.

cube2010 24-06-2012

Hallo,

Heb ook de TZ-10 en vind het ook een heel fijn toestel.
Volgens mij is het gewoon een Leica compactcamera (V-Lux 20?) maar dan wat eenvoudiger en uiteraard goedkoper.

Camera heeft alleen "live-view" , dus geen (zoals in digi.reflexcamera's)optische zoeker; dat vreet stroom, plus het lensmechanisme met motor; dat heeft een digi.reflex ook niet.
Daarom gaat de batterij van een reflex (heb ik ook) veel langer mee, tenminste dat denk ik.

Maar ik schiet er hele scherpe foto's mee (alles op handmatig ingesteld)en bovendien is de lens nog behoorlijk lichtsterk ook; gebruik de flits echt nooit.

siebe 1953 14-07-2011

Ben erg tevreden over de camera. zowel foto,s als de video,s. ook vind ik de gps erg fijn. Kun je later precies zien waar iets is geweest.

Biljartertje 23-06-2011

Fijne camera, ik heb tot nu toe twee nadelen kunnen bemerken. Ten eerste vind ik de accu erg snel leeg gaan, meer de 50 foto's in de hoogste resolutie maak ik niet... Ten tweede loopt de accu ook snel leeg als je foto's naar je pc upload d.m.v. het usb-kabeltje. Bij veel andere camera's laadt de accu dan juist op.

DOTR 13-06-2011

Vier maanden na aanschaf is de zoomfunctie van het filmen kapot, wordt de camera direct overhit en zit de SD-card vast, het veermechanisme waarmee je de kaart zou moeten uitklikken is kapot. Hij gaat terug naar de winkel.
Degelijkheid valt dus heel erg tegen.

frankvanh 09-04-2011

Heel goed fototoestel! Vooral ook het filmen is van een prima kwaliteit. Geluid bij de film is mooi stereo, krachtig en helder. Ben bang dat ik mijn digitale spiegelreflex niet veel meer zal gebruiken.....

Karel Coppoolse 20-02-2011

Sinds 1 dag in het bezit van deze camera.
Alles uitgetest, alles werkt heel goed.
Wat leuk is, is dat als je hem op Automatisch instelt, hij ook werkelijk alles automatsch doet, zoals flitsen, macro, gezichtsherkenning.
Voorlopig ben ik van plan alleen stand automatisch te gebruiken en ik zie wel wanneer ik behoefte krijg andere funkties te gaan gebruiken.
Zolang mijn foto's zo'n goede kwaliteit hebben, heb ik geen behoefte aan handmatige aanpassingen.
Het is echter wel leuk dat dat mogelijk is.

Dees72 10-02-2011

Deze compact camera heb ik voornamelijk gekocht om concerten te filmen in kleine poppodia. De mogelijkheden zijn weliswaar wat beperkt, maar in vergelijking met de Canon Powershot A3100IS is deze 1000x beter qua filmkwaliteit. Ik heb diverse camcorders geprobeerd en deze Panasonic stak er met kop en schouders bovenuit.
Het geluid is redelijk goed, zeker voor zo’n compact camera in moeilijke geluidsomstandigheden zoals een pop- of rockconcert. De zoom is traploos en glijdt mooi gelijkmatig in naar het in te zoomen beeld. De focus duurt even, maar juist bij concerten geeft dat wel een artistieke inslag. Ik was zeer aangenaam verrast door de mate waarop ik kan inzoomen. De kleuren en de witbalans zijn ook goed. Het fijne van deze compact camera bij concerten is dat hij minder kwetsbaar is dan een camcorder, waar je toch met een uitgeklapt schermpje tussen dansende mensen staat. Hij is wat zwaarder dan de bovengenoemde Powershot, maar blijft lekker compact en makkelijk op te bergen in broekzak. De lens van Leica zorgt voor uitstekende resultaten.
Er kleven wat kleinere, maar niet onoverkoombare nadelen aan deze camera. De accu is snel leeg, ook nadat de GPS is uitgezet. Ik heb inmiddels een tweede originele accu aangeschaft. Verder vergt de verwerking/nabewerking natuurlijk een up-to-date computer, maar dat heb je nu eenmaal als je in HD gaat filmen. Windows Live Movie Maker is aardig voor snelle montages, de eigen software heeft te weinig mogelijkheden naar mijn smaak. In Adobe Premiere Pro de HD-video bewerken gaat prima.
Qua foto’s heb ik de camera niet uitgebreid uitgeprobeerd. Ik zag wel al dat de Powershot daar wel in voorop loopt, maar meestal pak ik dan toch mijn spiegelreflexcamera.
Voor mij is dit een prima camera om mee te filmen, zeker in deze prijsklasse. Bij een volgende sprong in kwaliteit kom je toch uit bij professionele videocamera’s, maar daarmee ben je bij concerten meestal niet welkom, tenzij je in opdracht filmt.

ADG3 08-02-2011

Na goede ervaringen met de TZ1 gebruik ik nu een jaar de TZ10.
De foto's en filmpjes zijn van uitstekende kwaliteit.
Zoals al in veel reviews beschreven is de kwaliteit bij binnen opnamen vrij snel korrelig. De filmpjes in HD kwaliteit zijn binnen vaak veel beter.
Foto's van de camera afhalen doe ik direct vanaf de SD kaart, door deze in de computer te steken.
Zoek de map DICM > PANA voor de foto's. Voor filmpjes kies je de map: PRIVATE>AVCHD>BDMV>STREAM. Vanuit deze mappen kun je de bestanden kopiëren naar je PC. De software van Panasonic heb ik niet geïnstalleerd.
Foto's een filmpjes zet ik vaak op een DVD.
Ik gebruik daarvoor het programma Pinnacle Studio HD 14. Een relatief goedkoop programma waarvan de basis versie voldoende is.
Ik ben na een jaar gebruik en ca. 2000 opnamen dik tevreden over deze camera.

Zsolt 21-01-2011

Pluspunten: goeie fotokwaliteit met mooie heldere kleuren. Veel handmatige instelmogelijkheden. Foto's maken met gebruik van de ruime optische zoom gaat prima. Macro werkt ook goed. Vind het menu makkelijk te bedienen.

Minpunten: Binnenshuis in een iets donkere kamer al snel korrelige foto's. Tijdens het uploaden van foto's naar de pc met het usb-kabeltje loopt de accu leeg! Usb-kabeltje dus direct verwijderen nadat de foto's op de pc staan!
Vind de accu niet erg lang meegaan, een 2e accu is m.i. noodzakelijk.

Klaas 11 12-01-2011

Uitstekende camera maar let op!
Je moet er wel mee om kunnen gaan.
De gebruiksaanwijzing is pover.
Veel zelf uittesten dus.

Wel de juiste versie firmware installeren V1.2.

Dit wijzigt nogal wat ten goede voor de GPS en de video.

De TZ10 is overigens een totaal andere camera dan de TZ8. Heel veel is anders. bv AVCHD fomaat voor blue Ray en de SD card kan tot 128 GB(als die op de markt komt) uitgebreid worden.

lechpech 09-01-2011

Sinds enkele dagen in bezit na lang twijfelen tussen Canon 210 IS, Sony HX5 en modellen als Panasonic FZ45 en Nikon P100.
Na de handleiding grondig te hebben bestudeerd en met het toestel verschillende testfoto's gemaakt. Echter nog niet heel uitgebreid getest, want dat komt wel als het beter weer wordt.

Foto's zijn van meer dan voldoende kwaliteit. Ik maak voornamelijk vakantie- en pretparkfoto's en ga niet met een loep op een foto van 3 x 2 m zitten kijken of er een ruisje in zit.
Film kwaliteit is ook meer dan goed.
Heb gefilmd op avchd kwaliteit en denk dat mijn mini dv videocamera voortaan thuis blijft.
Vraag me wel af hoe het bewerken van films in dit formaat gaat. Ik doe dat nu met pinnacle 11 en denk niet dat dat programma met avchd overweg kan. Daarbij lijkt het er op dat je met dit formaat film om geen kwaliteits verlies te krijgen een bluray brander nodig hebt. Of dat echt zo is weet ik niet, want ik hetb me er nog niet heel erg in verdiept.
Panasonic levert wel het programma 'funstudio' mee, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

Ik vind het echter leuk om zo nu en dan de instellingen zelf te kunnen veranderen om toch eens een creatieve of 'andere'foto te krijgen. Dat kan met deze camera heel eenvoudig (als je tenminste wel een beetje weet wat je doet met diafragma en sluitertijden, en dat weet ik nog niet goed). Het resultaat in de stand A (diafragmavoorkeuze) vind ik wat tegenvallen. Kan komen omdat de laagste stand f3.3 is (?)
Verder zijn er enorm veel scene's en voorkeuren te selecteren. Op dit toestel kun je twee scene's instellen als voorkeur en drie favoriete instelling van de camera, zodat je niet steeds hoeft te zoeken en opnieuw in te stellen.

Gebruik van het toestel en verschillende menu's gaat erg intuïtief. Zonder handleiding te hebben gelezen is het toestel vrij eenvoudig te bedienen en in te stellen.
Het toestel ligt goed in de hand.
GPS is gemakkelijk in te stellen. Dacht eerst dat dit een gadget zou zijn wat ik zelf niet zou gebruiken, maar ik denk dat ik het uiteindelijk wel leuk ga vinden. De batterij is redelijk snel leeg bij ingeschakelde GPS.

Ik heb er een tweede batterij bij gekocht van onbekend merk voor 14 euro en een 16 GB class 10 SD kaart voor 21 euro. Even shoppen op internet, en dan met name in Duitsland.

Wat vormgeving betreft; zoals gezegd het toestel ligt goed in de hand en de verschillende knoppen zijn gemakkelijk te bedienen. Denk wel dat als je wat grotere handen hebt het wat lastiger kan zijn. Je zit niet snel met je vinger voor de flits, wat bijvoorbeeld bij de Canon wel het geval kan zijn.

Het toestel voelt degelijk aan, maar kan er verder niet veel over zeggen. Gezien mijn eerdere ervaring met Panasonic producten denk ik dat het wel goed zit.

hanswanders 28-12-2010

Mooie camera maakt goede foto,s met heel veel instelmogelijkheden ook een goede automatische stand goede zoom ,een cijfer 8 .
Film,s ook in HD AVCHD-lite wel scherp maar ook nog veel fouten een schokkerig beeld (ook met een high speed sd kaart 20mb/s) bij horizontaal-draaien en nog meer tekortkomingen. Daar had ik meer van verwacht, ook aan de hand van reviews die heel vaak zeer positief zijn ?? eigenlijks ver onder de maat een cijfer 5

Henk22222 22-11-2010

Vergeken met de TZ5,
Je kan enorm inzoomen, ook digitaal. Beeld stabiliseerd wonderbaarlijk goed, ook bij filmen.
Lokatie met GPS zoeken duurt even. GPS is heel handig omdat je op de foto's later op lokatie kan selecteren, dat scheelt heel veel gezoek. Werkt heel simpel op verschillende plaatsniveaus. Dit wil ik niet meer missen.
Geen afdrukvertraging.
Batterij levensduur valt tegen, komt door de GPS.
Film is uitstekend in Hd met prima stereogeluid.
Zwakste punt blijft de lichtgevoeligheid, iets beter dan de TZ5.

hammie47 16-10-2010

Dit was voor mij de opvolger van mijn Panasonic FS3 en ik heb ook nog een Panasonic FZ30. Ik ben dus bekend met Panasonic.

Aangeschaft o.a. vanwege de GPS faciliteit en de 12x optische zoom, hetgeen in een dergelijke kleine compact camera niet zoveel voorkomt.

GPS: tja...valt ietwat tegen. Is een stroom vreter, dus accu vaker wisselen (een 2e is bijna onontbeerlijk). De nauwkeurigheid is bij meting wel goed, maar de meting vind plaats met een interval van 5 minuten en dat geeft dus vaak een onjuiste weergave voor foto's die in die interval periode gemaakt zijn. Verder geeft die op het lcd venster weer, waar die op dat moment is (nu ja...de laatste 5 minuten dus...). Dat wordt weergeven met de naam van het dichtstbijzijnde object dat kennelijk in een database staat. Dat is vaak verrassend en soms lachwekkend. Je kunt er ook verder weinig mee, want staat alleen maar in het lcd venster. Gewoon een gadget dus.
Ik gebruik tijdens buiten fotografie meestal ook nog een GPS logger en die heeft een interval van 3 seconden...

Optische inzoomen: dat ziet er wel goed uit, mits je niet thuis op je pc de foto op ware grootte gaat weergeven. Het valt me n.l. op dat de korrel die je ziet (op zich niet ongewoon) hier wel ERG groot is. Sterker nog: het ziet er meestal afzichtelijk uit. Dus de zgn. Intelligente zoom bij 5mb of minder, heb ik tot nu toe maar niet eens geprobeerd. Tja, dit alles is natuurlijk de prijs van een kleine censor. Maar bij mij FZ30 is dit resultaat toch een stuk beter bij eveneens 12x zoom en vrijwel gelijke censor grootte. Dat valt me dus wat tegen. Alle waar is naar zijn geld. Ik weet het...maar toch...

Foto kwaliteit algemeen: ook weer in vergelijking met mijn andere Panasonic's: wel mooi scherp en mooie kleuren, maar ik kan mij aan de indruk niet onttrekken dat het contrast wel wat veel is bij mooi zonnig weer. Eigenlijk heb ik nog geen ervaring bij somber weer.

Filmen: nog nauwelijks ervaring mee. Wat ik er van gezien heb, ziet er wel goed uit.

Vormgeving: niks mis mee. Ligt goed in de hand. Het wat hogere gewicht t.o.v. mijn FS3 heeft wel weer als voordeel dat dit stabieler aan voelt.

Mogelijkheden: tja, dit wordt toch wel een concurrent voor mijn FZ30, daar deze camera vrijwel dezelfde mogelijkheden heeft. Dus b..v. ook het maken van HDR foto's!
Wat deze niet heeft in vergelijking tot mijn FZ30: mogelijkheid van externe flitser, kantelbaar lcd venster, zoomring (veel beter dan het kleine hendeltje).
Maar ja..de FZ30 is wel 3x zo zwaar en ook veel groter. Eigenlijk geen compact camera meer. Vandaar dat de TZ10 hier een geduchte concurrent gaat worden.

Gebruiksgemak: niks mis mee. Ik had hier dus al ervaring mee.

Degelijkheid: goed, tenzij het tegendeel bewezen wordt.

Samengevat: prima camera voor het gewone, dagelijkse werk. Relatief licht, makkelijk en niet al te duur.
Zal vaak gebruikt gaan worden, vanwege gebruiksgemak en vele mogelijkheden.
Voor kwalitatief hogere kwaliteit, ligt een simpele SLR toch wel meer voor de hand, vanwege de grotere sensor.
Ooit zal mijn FZ30 wel door een SLR vervangen gaan worden, daar deze nu te dicht bij deze TZ10 ligt.

KCi1973 03-09-2010

Lang getwijfeld wat de opvolger van mijn Canon Powershot 710is zou worden. Uiteindelijk zou de keuze tussen de Powershot 210sx , de DMZ-TZ8, Samsung WB650 en deze worden.

Deze (de duurste) is het geworden en wel om de volgende doorslaggevende redenen;
-Voelt veel duurzamer aan dan alle andere;
-Veel testfoto's bekeken en deze waren toch steeds het beste van de Lumix alhoewel Canon ook niet verkeerd waren;
-GPS; toch een leuk iets als je je foto's in Picasa of iets dergelijks terugkijkt.
-Helder LCD.

Tot op heden niets dan lof over dit toestel. nee het is geen spiegelreflex en ook de beeldsensor van powershot S90 wordt niet benaderd. Maar als je een reiscamera zoekt met HD film mogelijkheden, goede foto's en een redelijke levensduur van de batterij, dan val je je hier geen buil aan.

rolo73 29-08-2010

Camera afgelopen week gekocht met het oog op vakantie. Ik heb lang getwijfeld tussen een Samsung, Sony of Panasonic en na verschillende reviews gelezen te hebben en filmpjes op Youtube gekozen voor de panasonic.

Beeldkwaliteit van Samsung vond ik in de filmpjes wat tegenvallen en van Sony vooral het geluid. Daarnaast stond er in reviews dat bij concerten het geluid helemaal vervormd bij de Sony.
Dus Panasonic TZ10 gekocht.
Het is even wennen met de knopjes e.d. maar dat wijst zich vanzelf.

De strepen bij fel licht zijn aanwezig, maar onstaan als je recht in de lichtbron kijkt, ga je iets opzij dan verdwijnt dit effect; hier kun je dus rekening mee houden. Beeldkwaliteit, zoom en geluid tijdens filmen vind ik zelf erg goed, maar oordeel zelf:
Filmpje1: http://www.youtube.com/watch?v=CHxh_mTbLC0

Filmpje2(zonder):

bart12345 18-08-2010

Camera speciaal gekocht voor vakantie in India. Na 2 weken weigerde de camera dienst, doordat de originele Panasonic batterij niet meer door de camera werd geaccepteerd. Het bleek onmogelijk om nog langer foto's te maken.

Kwaliteit van de foto's goed, degelijkheid lijkt dus discutabel.

broit 08-08-2010

Ik heb de dmc-tz10 nu een maand in mijn bezit en ik merk de volgende aanmerkingen:

- GPS is een leuke gadget. Ik vindt het leuk om te zien op picasaweb waar de foto gemaakt is. Je moet hem wel op 'aan' laten staan (en niet op vliegtuigmodus), want anders doet hij continu een cold start bij het aan zetten van de camera en heeft hij(bij even snel een foto maken) de vorige lokatie gegevens. always on betekent wel dat de accu sneller leeg is, omdat hij ook als de camera uit staat de gps aan houdt. Op zich geen probleem als je het weet. tweede accu er bij en het probleem is opgelost.

- foto's maken in de automatische stand levert mooie foto's op. ook qua kleur. Alleen niet als het heel zonnig is buiten. Onze vakantie foto's (Italië, 40 graden) zijn bijna allemaal vol overbelicht. En dat is ook bij foto's waarbij de zon in de rug staat. Het is zelfs zo erg, dat wanneer je een boom fotografeert, die met zijn top in de blauwe lucht staat, dat de top weggedrukt wordt door het witte licht. Alsof er op dat moment een atoombom ontploft. Je kunt dit voorkomen door in de handmatige belichtings stand foto's te maken. Dan kun je per lokatie de belichting instellen.

- Als je een lichtbron op de foto zet (bv een auto waar toevallig de zon in de ruit schijnt), dan is er vanaf de lichtbron een blauwe streep over de hele foto te zien. Dit is verder een logisch fenomeen, want heel veel camera's doen dit (volgens mij noemen de photoshop kenners dit lens flare). Ook geen probleem als je dit weet tijdens het fotograferen. Het is wel een probleem dat hij dit ook doet tijdens het filmen. Ik heb een filmpje gemaakt van mijn zoontje in het zwembad. Op het beeld is alleen het water te zien en mijn zoontje. Doordat de zon op het water schijnt en weerkaatst wordt door de golfjes, zie je alleen maar wit/blauwe strepen in beeld. Hetzelfde effect als het fotograferen van een lichtbron (bv de zon) op de achterruit van een auto. Het is nu net een ouderwetse film van vroeger met al die strepen. Ik krijg dit niet weg, hoe ik ook ga staan filmen.

- als je tijdens het filmen gaat zoomen, dan hoor je het zoom motortje op het filmpje terug als een lichte brom als je deze later terug bekijkt/luistert op je pc. Dit is een vrij irritant geluid.

Dit zijn alleen de negatieve punten die ik heb ontdekt. Ik ben altijd een canon ixus gebruiker geweest en wilde nu eens wat anders hebben met meer zoom. Een vervangende dmc-tz10 heb ik gehad om te kijken of de problemen niet specifiek alleen bij mijn toestel was. De tweede tz10 had precies hetzelfde, dus reparatie is niet nodig. Ik heb ook nog een canon powershot 210is te leen gehad (om appels met appels te vergelijken) en wat ik merk hiermee is dat de kleuren tov de tz10 mooier zijn van de canon, maar dat ook deze camera zoom geluiden maakt tijdens het filmen. De strepen tijdens het filmen van een zwembad zijn hier niet op aanwezig, maar wel een lichte streep bij het maken van een foto. Ze ontlopen elkaar dus niet heel veel.

Beoordeling:
De kwaliteit van de foto beoordeel ik laag, omdat ik zie dat de powershot mooiere kleuren heeft en geen strepen vertoont bij het filmen. Verder ziet de camera er goed uit en is alles ook super goed te bedienen. de degelijkheid kan ik alleen maar beoordelen op het feit dat hij niet binnen een maand al kapot is. De tijd zal het leren hoe goed hij verder is.

cpaauw 11-07-2010

ik heb de dmc-tz10 een dag in mijn bezit. Er vallen me een aantal dingen op:

negatief:

geen standaard USB kabel, weer zo'n aparte kabel

de camera laadt niet op met de USB kabel, alleen opladen via de externe lader

camera gebruikt een mini HDMI kabel welke niet is meegeleverd.

klepje bij de batterij is erg kwetsbaar

ik heb bij filmen een paarse steep door het beeld, iemand anders daar ook last van? Ik zie die ook op de opname zelf terug.

Accu gaat snel leeg, ik heb twee nieuwe kloon accu's besteld voor 15 per stuk

filmen kan alleen met hoge snelheid SD aarten (class 6 of hoger)

positief:

mooi design

foto kwaliteit is redelijk, bij daglicht goed, uiteraard niet te vergelijken met een DSLR

film kwaliteit afgezien van de paarse streep is goed

geluids kwaliteit is voor zo'n klein apparaat goed

veel instel mogelijkheden

wanneer ik wat langer met de camera gewerkt heb zal ik een update schrijven van mijn ervaringen

D Opstal 11-07-2010

Heb in Mei zakelijk een DMC-TZ10 aangeschaft na geruime tijd met zeer grote tevredenheid een DMC-TZ3 te hebben gebruikt.

De DMC-TZ10 is haast onbruikbaar door zijn zeer geringe accucapaciteit. Ik ben regelmatig onderweg en loopt vrijwel constant tegen een lege accu aan. Als de camera een paar dagen niet gebruikt wordt (na volledige lading) is hij al niet meer te gebruiken. Leeg - volledig leeg, dus ook niet een enkele foto.
En ja..ik heb de GPS functie al uit staan.

Ondanks het feit dat het een prima camera is met werkelijk geweldige foto's is de camera voor mijn gebruik ongeschikt.
Heb spijt van mijn aankoop en raad u ernstig af om deze camera aan te schaffen als u niet zeer (zeer!!) frequent de accu wenst te laden.

freekie bors 06-07-2010

Aardige camera, makkelijk in gebruik.

Om gemaakte foto's op het scherm terug te zien, moet je een knopje verschuiven. Wil je vervolgens weer een foto maken, moet het weer terug. Behoorlijk omslachtig.

Moet laag in de ISO blijven vanwege de ruis. Foto's zijn mede daarom niet per definitie geschikt om uit te vergroten (afhankelijk van je eigen smaak natuurlijk).

GPS is een leuke gadget. Werkt goed genoeg. Als je de camera ver weg hebt opgeborgen duurt het een tijdje voordat de locatie vastgelegd is--> het moment voor de mooie foto kan dus al weg zijn of je neemt de foto met de locatie van 200km terug....

Ik hoop dat er compactcamera's op de markt zijn die betere (op het gebied van details) foto's maken.

Pacoesma 17-06-2010

Toch na heel erg lang twijfelen tussen zx3 en tz10 heb ik de laatste gekocht!
Mijn eerste indruk is gewoon foto maken en meteen scherpe plaatje, mooi licht! Daarvoor heb ik jaren lang verschillende camera's nl sony cybershot = heel prima foto's!
Maar dit keer wil ik wat anders het moet ook perfect filmen en foto's in een compact apparaat.
Nikon d70 blijft 100% plaatjes en bij deze is het ook erg goed, alleen bij filmen is het vaak streep bij zonlicht, water en lampen die ik wel irritant vindt en die heeft Sony geen last van. Met tz10 is het veel breder! GPS trekt het mij niet aan maar hij is toch heel erg leuk, handig voor in de vakantie! En tijd automatisch instellen is het heerlijk voor al zomer en wintertijd/vakantie's. Kortom een mooie, stevige compact camera met alles erin ( filmen iets minder)

Dick1954 16-06-2010

Wat een fantastische camera is de Panasonic DMC-TZ10.
Heldere kleuren, transparante
menustructuur en dus eenvoudig te bedienen, superscherpe foto's ook als je volledig inzoomt en uit de hand fotografeert.
Voor mij is dit de ideale camera. Hij heeft alle mogelijkheden van een volwassen spiegelreflexcamera.
Gewoonweg een juweeltje!!