Panasonic Lumix DMC-FS30 zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 9 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic Lumix DMC-FS30 zilver op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,2

RolfP 19-06-2011

Hallo iedereen,

Ik heb deze camera nu ongeveer 3 maanden in gebruik. Ik kocht deze omdat ik hiervoor een Panasonic Lumix FX12 had, die me ook erg goed beviel, maar waarvan de sluiterknop met zoombediening voor het nemen van foto's kapot ging. Dus moest ik een opvolger hebben na 2 jaar gebruik. Omdat de FX12 erg goed beviel, ook met Leica lens en een bijzonder goede macro-functie, wilde ik eigenlijk opnieuw een Panasonic. Toen kwam ik op deze camera uit, eenvoudig, simpel, niet duur maar wel met een grotere lens voor grotere afmetingen qua beeld. Dit met de gebruikerservaring die ik had met de FX12 verwachtte ik dat deze ook prima zou werken, en dat is gelukkig zo; een betere opvolger voor de FX12. Fotografie is één van m'n hobbies en deze allrounder werkt op bijna alle fronten prima! Het lijkt een eenvoudige camera maar je kan erg veel functies en persoonlijke voorkeuren uit deze camera halen, ideaal voor veelzijdig gebruik.

Een paar echte pluspunten: de macro-functie (inzoomen op kleine objecten; bloemen o.i.d.) is echt verbazingwekkend, de wereld om je heen krijgt een andere dimensie, de gebruiksvriendelijkheid/toegankelijkheid en de grote zoommogelijkheden, hij heeft 8x optische zoom (en nog digitale zoom maar wegens slecht beeld daarvan gebruik ik dat nooit), het heldere beeld dat ook goed kleuren weergeeft.

Een paar minpunten: de kwaliteit van de video's na het gebruiken van de videostand zijn niet heel goed en je kan tijdens filmen ook niet in- of uitzoomen, de batterijduur is niet bijzonder (na 3/4 keer de camera -vrij intensief- gebruiken is de batterij op; laadt wel snel op trouwens), de bijbehorende stekkers zijn wat kort en als je een foto maakt, heb je geen 'snelfunctie' om de foto terug te zien, dan moet je telkens het 'schuifje' omzetten van foto's maken > foto's bekijken. Maar daar wen je snel genoeg aan en is niet echt een minpunt, meer gewenning.

Samengevat: een relatief goedkope camera met erg veel mogelijkheden, goede, brede lens en beeld. Uitgevoerd in een mooi en compact design, ik ben er erg positief over!

Mediacool 21-04-2011

Geweldige camera, heb zitten twijfelen tussen de Panasonic of de nieuwe Olypus VR320.
De degelijkheid en de kwaliteit die anderen er over schreven hebben mij overtuigt.
Ik heb geen enkle twijfel, de Panasonic is nu al een goede aankoop.

Nils123 18-10-2010

Naast mijn dSLR wilde ik toch nog een erbij hebben.

Gewoon voor die gelegenheden waarbij een grote Spiegelreflex onhandig en/of onnodig is (strand, etentje, huis-tuin en keuken gebruik).

Juist omdat het een "erbij" toestel moest worden wilde ik echt niet meer uitgeven dan €150.

Na lang wikken en wegen (en veel reviews lezen) toch maar gekozen voor dit toestel.

Gekocht op Schiphol de dag dat we 1 weekje naar Tunesië op vakantie gingen.

Een goede gelegenheid om het toestel meteen te testen.

Nu is het een "budget" toestel en ga ik natuurlijk niet een vergelijking maken met een dSRL e.d.

Kwaliteit van de Foto's:

De kwaliteit is goed en als je ze op gewoon foto formaat uitprint heb je een mooie foto.

Pas als je de foto's gaat vergroten, 50% tot 100%, dan zie je dat het niet allemaal even scherp is en het contrast ook wel wat te wensen laat.

Maar dat had ik wel verwacht als je een 14mp censor in zo'n klein toestel propt.

Er zijn er in dit segment maar weinig die dit probleem niet hebben.

Wat ik wel moet vermelden is dat de auto witbalans er bij heldere omstandigheden ( fel licht ) er vaak naast zit en de lichte vlakken dan toch net iets te zijn.

Ruis:
zolang je onder de ISO400 blijft is er eigenlijk weinig aan de hand. Boven deze waarden doet ruis z'n duidelijke intrede, boven de ISO800...gewoon niet doen, dat wil je niet.

Flitser:

overdag:
Die word redelijk snel ingezet. Zodra het daglicht minder word (bewolking ed) wil het toestel z'n flits al gebruiken, vaak onnodig en als resultaat een lichte overbelichting.
Maar het voordeel is.. je kan de flits ook uitzetten :), probleem verholpen.

s'Avonds:

Met auto-flits zijn de foto's ook gewoon goed. En voor zo'n compact apparaat is het nog een krachtige flits ook.

Zoom:

8x zoom voldoende voor de meeste gelegenheden.

Ik heb het toestel diverse malen op 1x, 4x en 8x zoom getest. En ook op het hele bereik blijven de plaatjes goed.

Echter bij minder licht (avond of bewolking) of (sneller) bewegende objecten heeft het toestel op hoger zoom bereik wel moeite met scherpstellen.

Macro:

Wow.. verbazend.

De macro stand getest op een potlood punt.

Op een afstand van ca 2.5cm kon ik nog scherpstellen en een perfecte foto maken.

Mogelijkheden:

Qua mogelijkheden kan je toch nog wel wat zelf instellen.

Natuurlijk kan je kiezen uit een heel Scala aan Scene's maar ook de resolutie, ISO, Witbalans,AF-mode, Burst, kleuren, flits etc.

Vooral de AF-mode, witbalans, flits en ISO waarden vond ik vaak erg handig om in eigen beheer te hebben.

Oh... je kan ook nog in HD filmen...leuk...maar koop dan liever een HD camera. Dit is een FOTO-APPARAAT geen film camera.

De filmpjes zijn wel van goede qualiteit.

Gebruiksgemak:

Ik moet toegeven dat echt elke leek met dit toestel een foto kan maken.

Vooral het iA (auto- inteligentie) knopje is echt wonderbaarlijk.

Niet meer denken gewoon point&click. Als je de ISO, witbalans of flits vast hebt ingesteld dan houd je camera die waarden ook vast en past de rest aan.

Zonder lezen van een handleiding kon ik dit toestel moeiteloos bedienen & na een half uurtje spelen wist ik alle functies en instellingen al te vinden.

De menu's zijn overzichtelijk en duidelijk en ook de (snel) knoppen zijn goed te bedienen.

Geloof me... na een half uur ken je het toestel van binnen en buiten.

Echt.. een kind kan de was doen.

Vormgeving:

Leuk, klein.. what to say?

Past zo in je broekzak en heeft LUMIX en andere fancy dingen op de voorkant.

Degelijkheid:

metalen behuizing. Zal bestand zijn tegen kleine stootjes en wellicht een lichte val... maar dat heb en ga ik natuurlijk niet testen :)

Het (grote) LCD scherm is echter wel kwetsbaar ( bij mij zit er al een klein krasje op.

Een bescherm hoesje hiervoor is geen overbodige luxe.

Batterij:

Ik heb ongeveer 200 plaatjes kunnen schieten op een volle batterij. Als ik niet zoveel had terug gekeken zouden het er wellicht 300 kunnen wezen.

Maar een 2e accu erbij kan ik wel aanraden.

Er zit een standaard oplader bij, deze is ook lekker compact, enkel de stroom kabel is echt triest kort (ca 30cm).

Conclusie:

Een leuk simpel toestel waarmee elke leek je goede plaatjes kan schieten.

plus:

groot zoom bereik

compact

goede foto qualiteit (mits je onder de ISO 800 blijft en ze op normale grote afdrukt)

iA knop

simpele bediening

Geweldige Macro stand.

Min:

Flits word te snel ingezet

kwetsbaar LCD scherm

bij minder licht en groot zoom bereik moeite met de focus.

auto witbalans heeft het vaak mis ( zelf instellen van de witbalans is wel aan te raden)

Prijs. Met z'n €139 toch wel pittig aan de prijs.

Zou ik dit toestel aanraden? Afgezien van de wat hoge prijs..ja.

Voor iemand die gewoon leuke plaatjes wil schieten is dit echt een goed toestel.

diana222 26-09-2010

Camera gekocht naast mijn panasonic FZ18 voor zijn compactheid. Er zitten niet zoveel instelmogelijkheden op, maar genoeg voor huis, tuin en keukenfotoos. Buitenfotoos zijn gewoon goed en binnen zonder flits ook wel. Met flits is helemaal niks. Filmen doe ik niet met een fototoestel.

KevinBos 18-09-2010

Nou ik heb de camera direct weer terug gebracht.

Wat een drama. Je kunt tijdens het filmen niet in of uit zoomen. Dat is al echt een minpunt.

Dan de zogenoemde Scenes. Voor veel mensen is het makkelijk als je snel een foto wilt maken, als je scenes kunt gebruiken.

Mijn vriendin deed dit ook altijd op onze oude olympus camera. En die maakte altijd mooie fotos.

Deze foto maakt zowel buiten als binnen geen mooie fotos.

En dit wil ik graag onderbouwen.

Buiten zijn de fotos wel scherp (ook niet altijd).

Maar de kleuren zijn niet echt. En toch merk je dat er veel ruis aanwezig is. Op zowel alle schema's.

Ik werk normaal zelf met een spiegelreflex, en stel vaak handmatig in. Me vriendin werkt met de spiegel met schema's, en met de normale compact ook.

Die kon er ook geen fatsoenlijke foto mee maken.

Dus ik denk ik zal is wat proberen..

Handmatig de camera ingesteld, was wel iets beter als met de scenes maar nog niet over naar huis te schrijven.

Ik snap absoluut niet hoe menen hier helemaal weg kunnen zijn van deze camera. Als je toch enigzins een paar goede ogen hebt, dan zul je toch zelf ook zien dat het niet denderend is.

Neem een Olympus camera of canon, en je zult zien dat elke foto die je maakt gewoon wel lukt. Hier is het echt aankloten om een mooie foto te krijgen. En dan nog ziet het er nog niet zo uit als bij de oude 7mpixel olympus.

Nu dacht ik van, zou het komen doordat ik zo verwend ben met mijn spiegel reflex?

Dus ik zei tegen me vriendin geef je telefoon is. Die heeft een samsung met een 8 mpixel.

Die maakte nog mooiere fotos dan dit ding.

Heb hem naar de winkel terug gebracht en ik sprak een andere verkoper, en ik zei dat ik het 3 keer niks vond.

Hij zei laat me raden: Veel ruis, lelijke kleuren?

Ik zeg nou ja. Als je dat eerder had gezegd.. Had het me wat ritjes gescheelt.

De camera ziet er wel leuk uit, maar dat is dan ook wel het enigste.

Echt een afrader in mijn opinie.

Frans194704 13-09-2010

Nadat ik vorig jaar tijdens onze fietsvakantie mijn pas 2 jaar oude LX2 had laten vallen, heb ik geprobeerd dit te laten maken. De kosten zouden de € 200,00 overschrijden. Dus heb ik besloten om een nieuwe kleinere camera de FS-30 te kopen. De reden was zoals b.g. en de DMC-FS30 bevat een 28mm groothoeklens en een bereik van maar liefst 8x optische zoom. Deze kwalitatief hoogwaardige LUMIX DC VARIO lens heeft een 35mm equivalent van 28-224mm. Met de groothoeklens leg je de wereld breed vast. Met het bereik van 8x optische zoom maakt je ook schitterende foto's. Dus deze camera die ik een paar maanden geleden heb gekocht bij CameraNu.nl had ik binnen 2 dagen na bestelling in huis. Ik ben erg te spreken over deze internetleverancier, die bovendien gewoon ook een winkel heeft op Urk. De kwaliteit foto's heeft mij verbaasd en 2 weken geleden heb ik diverse filmpjes gemaakt van een groots opgezette BBQ met live muziek. De kwaliteit van de filmpjes ziet er erg goed uit, ook op de PC. Gelukkig kan je met de bewegende beelden nooit vergeten om het geluid in te stellen want dat is standaard. Beelden zonder geluid is niet mogelijk.
Tot op heden heb ik geen spijt gehad van de aanschaf van deze fantastische camera en de goede service, m.b.t. vragen voorafgaande aan de koop, van de leverancier. De camera biedt weer vele mogelijkheden m.b.t. afstellingen voor de goede fotokwaliteit, gezichtsherkenning, rode ogen die tot het verleden behoren etc.

janbo59 01-08-2010

Dit toestel aangeschaft omdat ik mijn Fuji F40fd had laten vallen en daarmee einde .Reden goede beoordelingen ook bij Consumentenbond. Tussentijds mijn oude Olympus met 5.1 Mp gebruikt, deze is traag en de bediening (menustructuur) is slecht. Bij het beoordelen van de foto,s blijkt de Olympus zeer scherpe foto's te maken met een natuurlijke kleur. De Fuji was een uitblinker in weergave huidleuren en werken bij weinig licht zonder flits. Deze Panasonic is beslist niet scherper ,werken bij weinig licht betekent flitsen ,kleurweergave is minder als voornoemde 2 . Hij valt me voorlopig tegen. De megapixelrace is mijns inziens een doodlopende weg,mogelijk dat dit niet geldt voor spiegelreflexen met grote sensor. Ga vanaf nu intensief werken met de FS30 om te zien hoe te verbeteren, zeer positief over bediening menu,s maar was bij Fuji ook dik in orde

neal1978 09-07-2010
Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-FS30

Ligt lekker in de hand, leuk toestel om te zien. Maakt zeer snel een foto, zonder vertraging. Kwaliteit is zeer goed van de foto. Heb nog niet de full HD optie gebruik gemaakt. Standaard compact camera opties. Lekker simpel dus.

bertp 25-06-2010
Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-FS30

De grotere broer van de hier veelgeprezen panasonic dmc-fs10.

Deze DMC FS30 van Panasonic heeft 14 miljoen pixels en een 8x optische zoom, voor een paar tientjes meer een voortreffelijke meerwaarde.
Haarscherpe foto's en een prima kleurweergave. Een metalen kast en (kleine) knopjes die degelijkheid verraden.

Ik gebruik dit toestel naast mijn Canon spiegelreflex camera en voor het huis-, tuin- en keukenwerk zie ik nauwelijks verschil in kwaliteit.

De intelligente modus van Panasonic lijkt wel een klein wonder, iedereen kan een goede foto maken!

Kortom veel voor weinig, een absolute aanrader die vele duurdere camera's ver achter zich laat!