Sony HX95 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 4 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony HX95 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,5

Epsie86 20-02-2019

Top camera

Geschreven voor: Sony HX95 zwart

Ik heb voor deze camera gekozen, omdat ik een kleine camera mee wou op vakantie. Hij moest 4k filmen en scherpe foto's maken. Aan al deze eisen voldoet deze camera

Pluspunten

• Zoom
  • Accu duur
  • Beelden snel op smartphone of pc

Minpunten

• Niet gevonden

fgoestoh 14-02-2019

Heerlijk lichtgewicht camera met alle denkbare opties

Geschreven voor: Sony HX95 zwart

De afgelopen weken ben ik lekker met de Sony DSC HX95 aan het testen geweest. Wat een heerlijk klein toestel. Licht van gewicht en erg handzaam. De mogelijkheden zijn net als die van een grote camera maar nu op zak formaat en veel beter dan de gemiddelde mobiel natuurlijk. Hoewel het me niet zou verbazen als je met een komend toestel ook zou kunnen bellen zo veel functies zitten erop deze camera. Het zoombereik is geweldig – zelf over grote afstanden is het prima dichtbij te halen. Let wel op de beeld stabilisatie want daar kan het toestel iets wat last mee hebben en gevolg is bewogen foto’s natuurlijk. Dit is een echte reis camera – past in je zak en kan overal mee naar toe. Wel een powerbank of extra batterij meenemen als je echt veel wil fotograferen en niet tussentijds kan opladen. De selfie functies en opklapbaar scherm zijn een echte aanwinst. De bediening is eenvoudig en het snelmenu werkt prettig. De camera standen zijn net als die van een grote spiegel reflex camera. De flitser en viewfinder zijn geweldige aanvulling – is even wennen om bij zo een kleine camera door de finder te kijken maar het werkt prima zeker bij fel licht omstandigheden. Net als het opklapbare scherm als je videos wilt maken – een absolute aanwinst op het toestel. Minpuntje is als je het gewent bent dat er geen touchscreen op zit maar het went na een tijdje dat alles met de knoppen moet. De foto’s zijn prima al heeft de camera wat lastig met de duisternis en scherpte. Maar dat laatste kan ook aan de korte test tijd liggen. De camera gaat goed om met zijn geheugen en kan supersnel foto’s achter elkaar maken. Ook de panorama functie is prima en geeft een mooi stabiel resultaat. Al met al een super leuke en goede reiscamera die zeer aan te bevelen is.

Pluspunten

• Zoombereik
  • Schrijfsnbelheid
  • Gewicht versus opties

Minpunten

• Geen touch screen functie

zwelgjuh 11-02-2019

Waar voor je geld

Geschreven voor: Sony HX95 zwart

Fijn formaat fototoestel die mooie foto's en video's maakt. Twee kleine nadelen: het touwtje dat wordt bijgeleverd bevat geen mogelijkheid om het touwtje strakker rond je pols te bevestigen. Daarnaast heeft het fototoestel wel een groot display maar touchscreen zit en niet op. Alles moet met de knoppen worden bestuurd.

Wendy193 10-02-2019
  • Product gekregen

Klein én heel erg fijn

Geschreven voor: Sony HX95 zwart

Ik heb al meerdere camera’s in mijn bezit gehad: van verschillende typen, grootten en merken. Van Sony wist ik reeds dat ze gebruiksvriendelijke en kwalitatief goede camera’s maakten. Bij compacte camera’s had ik echter altijd de veronderstelling dat ze ‘wel oké’ zijn om mee te nemen op bijv. een stedentrip, maar niet erg geschikt zijn voor het ‘echte’ werk. Ik was dan ook erg benieuwd of Sony de hoge verwachtingen deze keer opnieuw waar kon maken. Zo’n compacte camera met zo’n groot zoombereik en dan ook nog scherpe foto’s maken? Klinkt te mooi om waar te zijn, maar omdat ik graag foto’s in de natuur maak (denk aan vogels e.d.) en liever geen grote camera meesleep, vond ik het de moeite van het proberen waard! De prijs is immers niet enorm hoog, als hij zijn werk echt zo goed zou doen. Na enkele weken testen kan ik zeggen dat ik eng verrast en content ben met deze camera.

Het is een qua grootte en gewicht een typische compacte camera: hij past in de handpalm en weegt amper iets. De lens is – wanneer het toestel uitstaat - mooi weggewerkt in het apparaat, dus ik kon hem heel makkelijk meenemen in mijn jaszak. Voor mij ideaal, zo kan ik hem altijd meenemen en snel tevoorschijn toveren als iets mijn aandacht trekt. Hij start vliegensvlug op en is binnen een paar seconden klaar voor gebruik. Het design is ook prima. Het is een mooi afgewerkt, modern en strak zwart apparaatje dat kwalitatief gezien heel degelijk aanvoelt.

Wat betreft gebruiksvriendelijk kan ik ook geen kritiekpunt bedenken. Als je al wat ervaring met camera’s hebt, zal ook deze heel eenvoudig te bedienen zijn. De knoppen zitten op een logische plek en wijzen zichzelf. Met een klein handeltje bovenop het apparaat kun je heel simpel en snel inzoomen tot wel 1440 mm (720 vóór het maken van de foto en daarna kun je de gemaakte foto nog eens met 720 mm inzoomen). Omdat het handeltje recht achter de knop voor het scherpstellen/nemen van de foto zit, kun je heel snel een goede foto maken. Als je voldoende licht hebt en het object niet teveel beweegt, dan klopt het absoluut dat de scherpte van de foto tot op detailniveau behouden blijft. Ik keek ervan op dat hij objecten die zich op grote afstand bevinden zo dichtbij kan halen en tevens zo snel scherpstelt. De OLED Tru-Finder doet zijn werk prima. Voor een compacte camera is dat toch een hele knappe prestatie! De lens van Zeiss is dan ook van uitstekende kwaliteit Daarnaast is ook de oog-autofocus voor potretfoto’s een hele fijne toevoeging. En mocht je last hebben van trillende handen, dan kun je de Optical SteadyShot-functie gebruiken. Erg handig als je buiten in de kou wilt fotograferen.

Het scherm is kantelbaar (180 graden), maar heeft helaas geen touchscreen. Dit is de enige verbetering die ik zou kunnen noemen, maar dat is uiteraard een persoonlijke voorkeur en ook dat is niet altijd handig.

De accu is in vrij korte tijd opgeladen en heeft een behoorlijke duur. Als ik een middagje aan het fotograferen ben geweest, is hij nog niet half leeg. Met de kabel van de oplader kun je de gemaakte beelden heel eenvoudig overzetten op je computer/laptop. Dit kan overigens ook met de wifi functie. Handig als je dit interessant vindt!

Tot slot is ook het maken van een video een succes gebleken met deze camera. De 4K filmfunctie is top. Zowel beeld als geluid zijn erg helder. Als vlogcamera zou deze dus ook prima geschikt zijn: goede beelden en bang voor een zware arm hoef je hiermee echt niet te zijn!

Kortom: dikke aanrader! Het is een van de kleinste camera’s die er zijn, maar met een geweldig zoombereik. De resolutie wordt prima behouden als je sterkt inzoomt, dat heeft mijn verwachtingen ruimschoots overtroffen. Daarnaast biedt het apparaat meerdere handige functies (oog-autofocus, stabiliteitsfunctie etc.). Zeker zijn prijs waard dus.

Pluspunten

• Zeer compact en licht in gewicht
  • Groot zoombereik
  • Erg gebruiksvriendelijk
  • OLED Tru-Finder werkt goed
  • Handige functie voor beeldstabilisatie

Minpunten

• Geen touchscreen