Panasonic Lumix DC-LX100M2 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 16 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic Lumix DC-LX100M2 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,3

Odette van Dijk 24-09-2020

kleine kamera die heel goed in de hand ligt

5 jaar heel veel foto's met de voorganger van deze kamera gemaakt, dus toen die kapot ging, heb ik geen moment getwijfeld en gelijk weer een Lumix DC-LX100 gekocht, maar nu de M2 met de nieuwe beeldsensor.
De kamera is klein, maar toch makkelijk te bedienen en ligt goed in de hand; de kwaliteit van de foto's is goed en de foto's bij minder licht zijn zeker heel goed.

Pluspunten

• ligt goed in de hand
  • kwaliteit foto's bij minder licht

Els 09-06-2020

Fijne camera met goede lichtsterkte

De MX100M2 is een prachtige camera. Ik kocht hem ter aanvulling op mijn Panasonic FZ2000 omdat ik daarin voor sommige onderwerpen wat lichtscherpte miste en de mogelijkheid om wat makkelijker foto’s met een blurry achtergrond te maken. Dat doet deze camera uitstekend.
De menu’s van de Panasonic-camera’s zijn me bekend, omdat dit al mijn vijfde camera van dat merk is, maar het werkt bij deze allemaal net een beetje anders: Diafragma, sluitertijd en over-/onderbelichting stel je bv in met draaiwieltjes bovenop de camera. Daar ik veel op de M-stand werk vind ik dat wat minder praktisch. Bij de FZ2000 draai ik terwijl ik door de zoeker kijk aan de verschillende wieltjes tot het beeld naar mijn zin is. Bij deze camera kan dat niet. Je moet echt elke stand bovenop de camera aanpassen. Zo duurt het veel langer voor de instellingen naar je zin zijn. Het aan-/uitknopje is nogal priegelig. Wie wat forsere vingers heeft zal dat denk ik met een nagel moeten bedienen.
Ik koos ook voor deze camera omdat die een zoeker heeft, die veel compacte camera’s moeten missen. Zo had ik ook de LX15, waar ik prachtige foto’s mee maakte, maar als het buiten erg licht was kon ik op het schermpje onvoldoende onderscheiden. Daar heb ik met deze camera dus geen last van.
De LX100M2 heeft net als de overige nieuwe camera’s veel extra mogelijkheden, maar daar kan ik niets over zeggen omdat ik die niet gebruik. Ik heb het hier over aanraakscherm, video, 4K, postfocus enz. Ik fotografeer het liefst op de ouderwetse manier: Via de zoeker scherpstellen, compositie bepalen en afdrukken. Het liefst zou ik dan ook een kwalitatief uitstekende compactcamera kopen die al die extra toeters en bellen niet heeft maar gewoon goede foto’s maakt en verder niets, maar die worden helaas niet meer aangeboden, in elk geval niet bij Panasonic, mijn favoriete merk.
Wat de fotokwaliteit van deze camera betreft: die vind ik uitstekend. Voorbeeld: Als ik een insect van niet groter dan 3 mm met de macrostand vastleg kan ik later een postzegel uit de foto knippen en dan staat het beestje er nog scherp op. Omdat je het diafragma tot F16 kunt dichtknijpen maak je er ook prachtige landschapsfoto’s mee, die tot in de verte scherp zijn.
Een beweegbaar scherm zou wel fijn zijn geweest. Misschien bij een volgende uitvoering?
Al met al ben ik blij met deze camera, maar wel als tweede camera, naast een grotere waarmee je verder kunt inzoomen.

Pluspunten

• Lichtsterkte
  • Diafragma van F1.7 t/m F16.
  • Zoeker
  • Grote sensor in een compacte camera

Minpunten

• ontbreken draaibaar scherm
  • ontbreken losse oplader
  • aan-/uitknopje erg priegelig

Vicky 31-08-2019

Fantastisch toestel

Perfect alternatief voor een spiegel reflex camera. Mooi design, heel handig in gebruik, kwaliteit van de foto's is echt super.

Pluspunten

• kwaliteit
  • compact

Minpunten

• prijs

Ton 11-07-2019

Kleine camera met zeer grote prestaties

Ik ben naar de winkel van Kamera Express in Capelle aan de IJssel geweest. Ik ben hier zeer goed geholpen door een medewerker. Eigenlijk wist ik al wat ik wilde. Maar de medewerker heeft met mij mee gedacht en ook andere producten laten zien. Maar ik heb gekozen voor de Panasonic LX100II. Het design is geweldig. Dan de grote sensor voor zeer goede kwaliteit beelden die bijna het niveau van de grotere spiegelreflex camera's halen. de mooi Leica 24-70 lens met grote diafragma's van 1.7-2.8. Hierdoor tot in donker fotograferen uit de hand. Ook hierdoor mooie onscherpe achtergronden. De diafragma ring op de lens zorgt voor heel makkelijk het diafragma te wijzigen. De meegeleverde flitser is fijn als het nodig is. Het touchscreen is heel handig voor het scherpstellen. De zoeker is voor zo'n kleine camera uitstekend. Al met al voor mij een topcamera naast mijn grotere spiegel reflex camera's. Nu heb ik dagelijks mijn compact camera mee, zodat ik altijd kan fotograferen als ik iets tegen kom.

Pluspunten

• Design / Klein / compact
  • Groot zoeker beeld
  • Leica lens met grote diafragma opening
  • Grote sensor
  • Touchscreen

Minpunten

• Geen opklapbaar scherm
  • Flitser niet in body

Arend 30-04-2019

Perfecte camera voor vakanties en binnenshuis

Ik heb lang gezocht naar een camera waarmee ik zowel goede vakantiefoto's kan maken als binnenshuis. Via DPR review ben ik op de Lumix lx100M2 gekomen. Ook andere reviews prijzen deze camera aan (bijv frankwandelt.nl).
De Lx100M2 is een camera met veel mogelijkheden, zo is de belofte. Nu begint voor mij de periode om die te leren kennen, te selecteren en onder de knie te krijgen. Spannend!!!

Pluspunten

• veelzijdigheid
  • zeerlichtgevoelige leicalens

Minpunten

• geen beweegbaar scherm

Astrid 05-02-2019

Compact maar.super veelzijdig

Ik heb de Camera nu een aantal weken in huis, moest er in het begin nog wel aan wennen maar nu Ben Ik er erg blij mee. De app is handig in combinatie met de Camera als je een groepsfoto of een foto met zelf ontspannen wilt maken. Ook is het handig via de app dat je je foto's kan bekijken en online kan gebruiken. De foto's die de camera maakt zijn echt super scherp. De flits die erbij zit is ook ideaal. Hierdoor kan je zelfs in het donker hele mooie scherpe foto's maken. De instellingen handmatig zijn een beetje een puzzel maar gaat steeds beter. Al met al een compacte camera helemaal compleet.

Pluspunten

• Handig formaat
  • Ideaal in combinatie met app

Minpunten

• Veel knoppen en instellingen

Maaaike 01-02-2019

Professionele compact camera

Ik heb de Panasonic Lumix Lx100 ii nu een aantal weken. Al heb ik veel ervaring met camera's bedienen, moest ik toch de eerste week behoorlijk wennen aan de camera. Als je op zoek bent naar een makkelijk te bedienen camera , dan is dit niet de handigste. Echter hoe meer je met de camera werkt hoe meer opties en mogelijkheden duidelijk worden. En dat zijn er veel. Camera maakt prachtige foto's, zelfs in het donker zonder flits. De macrostand is fenomenaal en ook erg fijn dat je verbinding met Wifi kan maken. Je kan snel even verbinden en foto's versturen. Al met al ben ik er erg blij. Eindelijk een professionele camera die in m'n handtas past :-)

Pluspunten

• compact
  • uitgebreide opties
  • wifi

Minpunten

• niet eenvoudig te bedienen in eerste instantie

Flower 30-01-2019

Top compact camera

Ik heb de Panasonic LX100II nu ruim een week in bezit en de camera bevalt uitstekend! Ik had hiervoor de Canon Powershot GX7II gekocht, maar daar bleek de accu binnen 1 dag door onbekende oorzaak steeds leeg te lopen en dat terwijl de camera niet eens in gebruik was. Nadat ik dat bij twee modellen van genoemde Canon had, verloor ik het vertrouwen in dat model en kon gelukkig bij Kamera Express in Groningen zonder problemen de Canon omruilen en alsnog een andere keuze maken (Topservice van de klantenservice en filiaal Groningen!)
En wat ben ik blij dat ik uiteindelijk toch voor de Panasonic gegaan ben! De accu van de Panasonic heb ik nog steeds niet hoeven opladen, na ruim een week. Wat een verschil t.o.v. de Canon! Verder heeft de camera een hele degelijke en stevige body en straalt aan alle kanten kwaliteit uit. De foto’s zijn ook top en haarscherp. De autofocus is razendsnel en foto’s zijn in een mum van tijd gemaakt. Echt top! Het zoombereik is voor mij ruim voldoende en wat voor mij nog zwaarder woog was dat er een lichtsterke lens inzit. De Leica lens is echt een klasse voor zich. Van deze keuze zeker geen spijt! Zelfs bij moeilijke lichtomstandigheden maakt deze camera nog verbazingwekkend goede foto’s. Verder biedt de camera zeer veel instelmogelijkheden die ik nog niet allemaal ontdekt heb. Het is wel een camera waar je even voor moet gaan zitten.
Waar ik ook heel tevreden over ben is de communicatie tussen de camera en je mobile telefoon. Dat werkt gewoon goed via direct Wifi en doet wat het moet doen (via de image app van Panasonic). Dat was bij de Canon trouwens ook een drama. Daar werkte de verbinding zeer slecht en leidde tot grote frustratie.
Dus al met al een uitstekende compact camera van zeer goede kwaliteit. Misschien is de camera net iets zwaarder en door de iets uitstekende lens net iets minder makkelijk in je jaszak mee te nemen dan andere compact camera’s, maar dat heb ik er graag voor over, zeker als je naar de resultaten kijkt en daar gaat het uiteindelijk om. Kan deze camera absoluut aanraden!

Pluspunten

• lichtsterk objectief
  • veel mogelijkheden

Minpunten

• iets uitstekende lens
  • veel mogelijkheden

Riez 28-01-2019

Goede foto's in 4k kwaliteit

Zojuist deze camera van Panasonic ontvangen om een review hier over te schrijven. En ik moet zeggen dat hij aan mijn verwachtingen voldoet. Je kunt het boekje met de beschrijving goed doornemen, en alles wordt goed uitgelegd.
Je kunt hierdoor de camera goed ontdekken en uitproberen.
Wat ik vooral handig vindt, is dat op het moment dat je met je oog naar de zoeker op de camera gaat, hij automatisch overschakelt van het scherm naar de zoeker waar je je oog voor houd. Dit is vooral handig als je ineens een shot wilt maken, en je volledig wil focussen op het onderwerp. Het touchscreen vind ik ook erg handig om door je foto’s heen te gaan. tevens kun je door middel van twee vingers de foto dichterbij halen. De foto’s die het toestel maakt zijn erg scherp en je hoeft er weinig aan te doen. De telelens zoomt erg ver in, en je kunt dus alle objecten dichtbij halen. Je kunt de camera door middel van Wifi of bluetooth koppelen aan je telefoon, waardoor je hem hiermee kunt bedienen. Dat is vooral handig als je een zelfportret wilt maken met jezelf er op. Met weinig licht heeft deze camera geen moeite, en maakt zelfs dan nog mooie foto’s. Je kunt door middel van een knop op de camera zelfs het licht regelen die op de foto valt. de sluitertijd is door een andere knop te regelen, die ook boven op de kamer zit. Dan hoef je niet steeds terug naar het menu om dit digitaal te regelen. Al met al een hele goede camera. Hij is niet goedkoop, maar dan heb je wel wat.

Pluspunten

• 4k filmen
  • 4k fotos
  • Touchscreen

Yvonne793 25-01-2019

Prima camera

Ik heb deze camera voor een periode mogen testen. Zelf ben ik in het bezit van een spiegelreflex camera wat ik soms lastig vindt. Dit heeft puur te maken met het sjouwen van alle spullen als je wel op pad gaat met deze camera. Ik was dus benieuwd naar deze camera. Het is een stevige camera en voelt ook best nog zwaar aan. Vervolgens ben ik de gebruiksaanwijzing gaan doorbladeren, deze vind ik persoonlijk wat onduidelijk. Dan aan de slag met de camera. Ik mis een kort, om de pols band, zodat je de camera makkelijk mee kan nemen. Foto's maken is in principe simpel alleen de knoppen en draaimechanisme zitten allen dicht op elkaar en is het soms zoeken naar de juiste knop. Sommige zijn zo klein dat je ze wel eens mist. De kwaliteit van de foto's is wel prima. Eil je de camera echt goed leren kennen heb je langere tijd nodig en zal je via internet meer info moeten opzoeken. De gebruiksaanwijzing is dan te compact

Pluspunten

• Touchscreen scherm
  • Uitgebreide camera

Minpunten

• Te compacte gebruikershandleiding
  • Kort polsbandje mist

LMRTIE 23-01-2019

grote camera met klein formaat

De afgelopen twee weken heb ik deze camera mogen testen. Ik heb zelf een spiegelreflex camera en ik merk dat ik deze regelmatig thuis laat omdat deze toch best groot is. Het formaat van deze camera maakt het dat je deze makkelijker even snel mee neemt naar buiten. Maar toch is de camera nog net te groot om makkelijk om in je jaszak te stoppen. Maar dat heeft mij niet tegen gehouden om hem de afgelopen tijd makkelijk mee te nemen.

De camera is redelijk makkelijk in het eerste gebruik. Alleen wil je deze camera echt volledig kunnen gebruiken dan is enige studie wel nodig.
Het achteraf kunnen selecteren van het focuspunt is een handige functie. Zeker voor beginners wanneer je snel een aantal foto's moet maken.
Ook tijdens het maken van actie foto's kan je makkelijk een serie foto's achter elkaar maken om achteraf die ene juiste foto te kiezen.
De camera is zwaarder dan je verwacht, hierdoor ligt de camera fijn in de hand.
Het diagfragma, de sluitertijd en de iso zijn makkelijk met draaiknoppen in te stellen. Ook heeft de camera een aantal fysieke knoppen die je kan instellen als snelkoppelingen naar jouw favoriete functies. Maar deze knoppen moet je wel even naar zoeken, ze zijn namelijk niet heel groot.

Het touchscreen werkt erg prettig. De lens die erop zit is zeer lichtsterk, waardoor je mooie bokeh foto's kan maken.
De fysieke zoom die erop zit werkt prettig en snel. Wanneer die nog niet voldoende is kan je nog verder inzoomen met de digitale zoom, zonder al teveel in te leveren op de kwaliteit.
Het automatisch wisselen tussen de live view finder en de zoeker werkt goed en erg prettig.
Voor een beginner is het jammer dat deze camera geen ingebouwde flitser heeft. De fotograaf die goed om weet te gaan met diafragma en iso kan hiervoor goed mee wegkomen.
Kortom, goede camera met goede specificaties. De beginner kan er snel mee uit de voeten, maar als je meer wilt, zal je toch wat studie moeten doen.
Het touchscreen werkt goed.

Pluspunten

• lichtsterk
  • achteraf focuspunt of foto kiezen

Minpunten

• geen ingebouwde flitser

Koos 23-01-2019

Uitstekende camera

De Panasonic lumix lx100M
Is een fantastische camera, die mooie scherpe foto’s maakt.
Het filmen met deze camera moet ik nog ondervinden, dit heb ik nog niet uitgeprobeerd.
Ik moet wel zeggen dat je wel even bezig bent om te ontdekken wat deze camera allemaal kan, het menu is zeer uitgebreid.
Het grote voordeel van deze Panasonic Lumix is, dat je het diafragma, en de sluitertijden doormiddel van knoppen kunt instellen, dus hiervoor hoef je niet in het menu te zijn. Nadeel is de apart mee geleverde flits, die je dus apart op deze camera moet zetten.
De snelle 24mm Leica lichtgevoelige DC Vario-Summilux-lens is geweldig.
De camera licht heel fijn in de hand, alhoewel je even moet wennen aan de kleine knopjes bovenop het toestel.
Het touchscreen scherm is mooi en overzichtelijk.

Pluspunten

• Maakt prachtige scherpe foto’s
  • Lichtgevoelige leica lens
  • Licht lekker in de hand
  • Makkelijk mee te nemen
  • Uitgebreid menu

Minpunten

• Geen kantelbaar scherm

Claussie24 23-01-2019

Grote lichtgevoeligheid

Deze camera gekregen om te testen. Zelf een full frame camera dus groot van formaat en niet altijd even makkelijk om mee te nemen. Het design van de lumix mooi compact van een goed formaat, makkelijk mee te nemen en prima van gewicht mooie compacte camera. WoW wat zitten er op deze camera enorm veel mogelijkheden....er is mogelijkheid voor volledige controle over de verschillende instellingen. Camera heeft een grote lichtgevoeligheid door de combinatie van het 1.7 objectief en de 1.33 sensor.
Camera nog maar 1 week in gebruik en vind het wel nodig om de handleiding goed door te nemen omdat er zoveel mogelijkheden op de camera zitten ben je al snel de weg kwijt hoe je nu ergens bent gekomen. Maar komende weken veel oefenen/testen om camera beter te leren kennen. Maar in eerste opzicht belooft deze camera veel goeds!

Pluspunten

• Digign compact en stevig

Minpunten

• veel mogelijkhedenverwarrend (nog kort in bezit)

justdimi 21-01-2019

Kleine maar fijn

Deze camera heeft wat uren nodig om te leren kennen, en eigenlijk ben je niet snel uitgeleerd. Heb em nu een dag of tien kunnen testen en ben erg tevreden over de mogelijkheden van deze camera. De auto instellingen zijn voor een recreatieve gebruiker erg sterk, de camera maakt in auto functie in bijna alle omstandigheden goede foto's. Ook de M functie werkt erg prettig . De post focus functie is erg handig voor bijvoorbeeld macro fotografie, wel rekeninghoudend dat je dan niet in hoogste kwaliteit fotos af kan drukken. Ook is er de mogelijkheid om achteraf uit een filmpje foto's te halen, nog steeds in acceptabel formaat. Deze camera is een mooi alternatief voor de dslr fotograaf om er naast te hebben met zijn compacte formaat. De film en het geluid uit de 4k opnames zijn ook van goede kwaliteit. Hoop deze camera nog iets beter te leren kennen en wellicht ondek ik ook nog nieuwe dingen. Maar tot op heden ben ik erg tevreden.

Pluspunten

• post focus
  • auto functies erg goed
  • zwart wit modus ook erg fijn

Minpunten

• batterijduur
  • fotos halen uit een filmpje is beetje omslachtig

Mart 20-01-2019

Keuze was of een compact of een kleinere “reflex”.

Sinds twee weken ben ik nu in het bezit van de Lumix DC LX100-2.
De Lumix is klein maar houdt desondanks toch prettige vast. Bij mijn EOS kon ik bij fel zonlicht niet anders doen dan door de zoeker te kijken. Nu is dat voorbij! Het mooie van deze camera is dat je een keuze kunt maken tussen het gebruik van een traditionele zoeker (Live View Finder) of de monitor (touchscreen). Wat mij betreft geniet de monitor de voorkeur. De kwaliteit van beide is namelijk ook bij fel zonlicht nagenoeg gelijk. De touch-screen is wel een dingetje. Als je de UIT-instelling hiervan niet hebt gebruikt (of hebt gevonden) en je druk bezig bent foto’s te maken dan verandert een van de instellingen zelfs bij de minst lichte aanraking. Als dat eenmaal door hebt dan is het fijn dat je vele functies via dit scherm kunt bedienen.
Aan mijn wens om meer zoombereik te hebben is voldaan. Er zijn zelfs twee bereiken in te stellen bij iA van 24 naar 75 en P van 24 naar 150.
Als je de zoom gebruikt samen met Post-Focus instelling maak je de mooiste foto’s met scherptediepte. Het onderwerp kan je nadien dan eenvoudig naar wens “los” van de achtergrond maken.
Ragscherpe beelden zelfs bij mindere lichtomstandigheden worden mogelijk gemaakt door het Leica objectief. Een gouden greep van Panasonic. De video-opname (4Kresolutie) zijn absoluut goed. Wel even wennen aan de aparte (rode)bedieningsknop. Maar door de foto ontspanknop “vrij” te laten kan je nu ook gelijktijdig foto’s maken.
Deze camera voldoet helemaal aan de verwachtingen. Zelfs nu ik nog niet alle mogelijkheden heb kunnen uitproberen Een Nederlands talige bediening in de camera zou wel tot de mogelijkheden moeten kunnen behoren. Een slimme handleiding is te vinden op www.eww.pavc.panasonic.co.jp

Pluspunten

• Lichtsterkte
  • Ragscherpe beelden
  • Ruim zoombereik
  • Zeer veel mogelijkheden

Minpunten

• geen Nederlandstalige instructies in camera
  • geen verwijzing aanwezige handleiding op internet
  • aparte accu oplader
  • geen extra bescherming objectief

nanouk 17-01-2019

klein formaat, grote resultaten

Gek op fotograferen, maar nadat ik naast mijn dslr een bridge gekocht had, merkte ik dat ik ook deze te vaak thuis liet door het formaat. Maar ik mis wel de goede kwaliteit foto's en ben nooit echt tevreden met wat de gsm biedt. Dat lichtje in de ogen van mijn vierjarige zoon als hij blij is, die spetters van de golven die breken door een board wat er doorschiet, of de actie van mijn hond die rent, waarbij het licht nog net wel op zijn gelige ogen valt.

Deze lumix voelt degelijk in de hand, zowel viewfinder als touchscreen geven een mooi beeld en het handzame formaat is voor mij perfect. Zonder veel gedoe past hij in de jaszak van een wat sportievere jas. Wat ik met de 24-75 mm lens mis in zoomrange tov mijn dslr maakt deze ruimschoots goed in een combinatie van een relatief goede digitale zoom, handzaamheid van de camera en makkelijk intuïtieve instelmogelijkheden. Vooral ook de grootste f range is een absolute pre in deze camera. 4 k shooting met de daarbij behorende shooting modes zoals post focus en focus stacking zijn handig, je verliest wat, maar soms is het verschil tussen wel het moment pakken of niet. Toch moet ik bekennen dat ik de beste foto's schiet met de gewone losse foto's en aandacht bij de instellingen en als luie fotograaf (nooit photoshop) heb ik de fijne mogelijkheden van de 4 k shooting zeker nog niet optimaal ontdekt. Instellen gaat snel met solide goed herkenbare dials. zoom en autofocus soms wat langzamer, maar nog steeds prima om ook de snelbewegende honden of de actie met de kite vast te leggen. Zelfs met de handige touchscreen is de batterij duur uiterst tevredenstellend, minpuntje is dat de camera niet spatwater dicht is, dus oppassen met deze druilerige dagen. Als de zon zich laat zien boet je niet in op zicht en met enkele simpele instellingen zonder te duiken in menus zijn de nodige instellingen werkelijk in sec aangepast. Zowel het beeld door de viewfinder als op de touchscreen blijven kleurecht bij direct zonlicht. Wifi, snelle koppeling met je telefoon, bediening via telefoon, allemaal dingen die dit echt maken tot een camera die je snel meepakt en waar je toch foto's van vergrotingswaardige kwaliteit mee kan schieten.

Pluspunten

• makkelijk in te stellen
  • handzaam formaat
  • batterij duur
  • makkelijk in te stellen

Minpunten

• beperkte zoomrange
  • niet stof/spetter bestendig