Leica 18122 D-Lux Typ 109 Explorer Kit

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 2 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Leica 18122 D-Lux Typ 109 Explorer Kit op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

9,5

Ludo Helsen 01-01-2019

Prachtig toestel aan interessante prijs

Toestel met enorm veel mogelijkheden, een echte Leica voor een interessante prijs bij Kamera Express. De lens is zeer lichtsterk voor een compact camera.

Pluspunten

• prijs
  • lichtsterke lens

Johan 29-11-2018

Betaalbare Leica

Kamera Express heeft een interessante aanbieding: de Leica D-LUX (TYP 109) Limited Edition Explorer Kit. Deze kleine Leica is al enige jaren op de markt en kreeg er niet zo lang geleden een soortgenoot bij, de Panasonic DMX –LX100. Beide camera’s lijken erg op elkaar en daarom wordt in veel besprekingen het prijsverschil veel te groot genoemd, ook wanneer je naar de technische voordelen van de Leica kijkt. Nu de prijs van de Leica bij Kamera Express aanzienlijk lager is geworden, wordt de onderlinge concurrentie weer groter. Daarbij wint de Leica het op haar uiterlijk. In tegenstelling tot de Panasonic is de Leica kariger vormgegeven: geen handgreep, geen aan de bovenkant afgerond camerahuis, geen tweede beeldmerk rechtsonder de lens en in plaats van de tekst LUMIX de bescheiden, rode Leica-stip. Voor de Leica geldt ‘less is more’, de lijfspreuk van architect Ludwig Mies van der Rohe, die furore maakte in de jaren twintig toen Leica haar eerste meetzoekercamera op de markt bracht. Daarom is de D-LUX ook een echte nazaat, met de klassieke instelmogelijkheden op de vertrouwde plaats maar zonder in een retro-design te vervallen. Nou ja, de licht afgeronde zijkanten van het camerahuis verwijzen nog een beetje naar de vroegere filmspoel. Maar toch een eigentijdse vormgeving die helemaal het Leica-gevoel weerspiegelt. De bediening en de resultaten van de Panasonic zijn even goed maar soms wil het oog ook wat.