Panasonic Lumix DMC-TZ2 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 16 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic Lumix DMC-TZ2 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Marjon-2 13-05-2008

Je kan ongeveer 300 foto's schieten op 1 accu. Heb dus een 2e accu erbij gekocht. Helaas is de accu vrij groot en past deze niet in mijn fototas.

Ik heb meer dan 450 foto's genomen Maandag jl op een accu en voornamelijk sterk ingezoomd en een aantal foto's verwijderd wat energie sluprt.
Het inzoomen neemt ook meer energie dus op niet inzoomen kun je er nog veel meer maken, 300 is erg weinig.
Mijn accu was nog niet eens leeg, pas leeg gegaan toen ik de slideshow activeerde.
Wat betreft snelheid vind ik het erg lang duren vorrdat na het nemen van een foto de camera weer klaar is voor de volgende foto, dit duurt 5 seconden (heb het net geprobeerd en geteld).
Ik vraag mij af hoe dit komt, ik heb het ook op een heldere dag.
Ik gebruik dan meestal de burst functie om dat te omzeilen wat prima werkt.

BumperC 29-04-2008

Geweldige camera.
Heb hem gekozen boven z'n nieuwere broertjes vanwege het grote prijsverschil, en omdat 9 megapixel voor mij niet relevant is of zal worden. Heb m'nu op 3 Mpixel staan en ruim 350 foto's gemaakt. De batterij nog niet opnieuw op hoeven laden! M'n oude Sanyo MZ3 EX van ruim 5 jaar oud vindt z'n plekkie wel. Verder sluit ik me volledig aan bij alle vorige (positieve) reviews. Ik werk veel met Paint Shop Pro en corrigeer vrijwel altijd alle foto's die ik maak of binnen krijg van andere camera's. Dit is de eerste camera waarbij dat wat mij betreft niet nodig is! Hulde!

H. Engberts 06-04-2008

De ZT2 is een handzame kleine camera met een enorm zoombereik: van goed groothoek (28mm) tot zeer groot tele (280mm). De bediening is makkelijk: er zijn weinig knopjes en de aanduidingen zijn duidelijk. Het menu op het camerascherm is in nederlands in te stellen en werkt zeer overzichtelijk. Met de duidelijke nederlandse handleiding is de camera goed te begrijpen. Wel is aan te raden goed voor de ingebruikname een aantal functies op de juiste waarde standaard in te stellen. De foto's zijn met 6 Megapixel en de Leica lens van prima kwaliteit. Het continu scherpstellen en de beeldstabilisatie (geen overbodige luxe met zoveel tele) doen de rest. Dit vergt wel extra stroom, dus een extra oplaadbare accu is aan te raden.
De aanduidingen op het scherm zijn prima en ook dit is instelbaar. Natuurlijk hebben dit soort camera's beperkingen: de range voor flits bij donkere omstandigheden is beperkt, zeker als je de tele inzet. Maar als je dat professioneel wilt doen, moet je niet dit soort camera's gebruiken maar gewoon een digitale spiegelreflex kopen met een losse professionele flitser met een hoog richtgetal. De prijzen varieren zowel in de winkel als op internet nogal: goed uitzoeken dus. Ook is het aan raden een aparte geheugenkaart te kopen die een beetje sneller schrijft: een SD Ultra voldoet prima. Met de hoogste beeldkwaliteit kun je bij 6 Megapixel toch zo'n 300 foto's wegschrijven. Je snapt niet dat deze kaart niet standaard bij de camera wordt geleverd want het interne geheugen van 31 Mb dat in de camera zit, is lachwekkend.
Een compacte camera van goede kwaliteit en mogelijkheden met een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding! Een aanrader voor mensen die veel kwaliteit willen hebben in dit segment waarbij het gewicht en omvang gering is maar de zoommogelijkheden zeer groot en dat tegen een alleszins scherpe prijs!

Ilona1 23-03-2008

Super camera!
Resultaat is goed, foto's zijn erg scherp, ook indien de 10x zoom volledig gebruikt is!!
De camera heeft verschillende functies, hierdoor zijn de foto's bij weinig licht of bijvoorbeeld vuurwerk ook mooi.
Makkerlijk te bedienen. Schermpje geeft ook bij veel zonlicht een duidelijk beeld.

KWong 27-12-2007

Gezien de 10x zoom toch een relatief compacte camera met een groothoek lens.
Het bovenstaande was de reden tot aankoop van de TZ2. Helaas is die me niet goed bevallen.
Ik had in huis (met en zonder verlichting) en in een restaurant foto's gemaakt.
Het viel me op dat een aantal foto's hier en daar (niet op dezelfde plek) ronde witte vlekken/stippen vertoonde. Dit zag je terug op het scherm en op de pc.
Aantal foto's waren te donker of, door het gebruik van de flitser, veel te licht (flitser is erg krachtig) en foto's met te veel ruis (ook in de ISO-stand met max. ISO400 instelling). Zelfs met verschillende keuzestanden was het mij niet gelukt om constant mooie foto's te maken.
Buiten had ik geen foto's gemaakt, dus dat kon ik niet beoordelen.
Ik zoek een camera die in de automatische stand, in de meeste situaties en omgevingen, goede foto's kan maken. Met m'n oude Olympus ging dat wel redelijk tot goed.
Vandaag de TZ2 teruggebracht naar de winkel.
Gelukkig was dat geen probleem....Ik ga nu verder zoeken.

ketelbinkie 16-11-2007

Geweldige camera. Laatste tijd intensief gebruikt en daardoor goed in staat de camera te kunnen beoordelen. Wat vooral heel fijn is de grote optische zoom in een toch relatief compacte behuizing. Dit was voor mij ook het belangrijkste argument om deze camera aan te schaffen. Al diverse foto's ook op een groter formaat (13-18) laten afdrukken en deze zien er zondermeer goed uit. Bovendien ook een snelle reactietijd. Minpuntje vind ik dat het wieltje bovenop de camera waarmee de diverse functies omgeschakeld kunnen worden te licht gaat, waardoor het wieltje snel is verschoven bij het uit het tasje halen van de camera.

Piet den Haag 08-08-2007

Een bijzonder fraaie kamera. Het bereik van de lens is een prestatie van dit formaat kamera. Ik vraag mij alleen wel af wat de diverse programmamodes toevoegen. De kamera kiest behalve bij de theatermode, in combinatie met een hogere isowaarde, altijd voor het grootste diafraga. Vergelijk de autostand maar eens met de sportstand onder de zelfde lichtomstandigheden, scheelt niks. Dit geldt voor de meeste programma's. Deze prachtige lens zou, met name in het groothoekbereik, nog veel beter presteren met een kleiner diafragma en dan ook met objecten van dichtbij een grotere scherptediepte opleveren
Met tele is het natuurlijk weer een ander verhaal.

Johan-w 03-08-2007

Het is een hele mooie en handige en super snelle camera. Ook als je 's nachts opname's wil maken, zet je gewoon de ISO aan. Echt geweldig dit, optische zoom is top, beeldstabilisatie. Kortom, panasonic doet het heel goed met deze camera. Ik heb zitten dubben tussen: Nikon, Olympus of Panasonic.
Ik heb geen cent spijt van mijn beslissing.

Miss Tinus 25-07-2007

Nou, ik moet zeggen, dat ik echt de juiste keuze heb gemaakt: ik twijfelde tussen de Canon Powershot 710 IS en deze TZ2. De PS was overal uitverkocht en uiteindelijk ben ik in een electrospeciaalzaak terechtgekomen. Daar ik in sept.naar Azie op vakantie ga, heeft me de specialist toch aanbevolen om voor 10x zoom te gaan!
Afgelopen weekeinde heb ik foto's gemaakt van een vrijgezellenfeestje: groepsfoto's, zoom- en afstandsfoto's als ook actiefoto's (zowel overdag als 's avonds) zijn haarscherp. De sportstand is super, geen beweging in de foto, wel heel veel actie! Ik ben mega tevreden, hoop dat ik met deze review de huis-tuin-en-keuken-gebruiker, zoals ik dat ook ben, kan overtuigen van de kwaliteiten van deze camera. Het mag wat kosten, maar je krijgt er ook echt veel kwaliteit voor terug!!!
En de 10x zoom kwam heel erg goed van pas: heb bijv.prachtige foto's gemaakt van ons mooie Limburgse Heuvellandschap (is me nooit eerder opgevallen, haha), maar ook om bijv.mensen vast te leggen, zonder dat ze het in de gaten hebben!

bert432 24-06-2007

Fijne camera om mee te werken, handig en overzichtelijk. Goede en vele voordelen die logies zijn, maar tevens ook wel wat nadelen. De belangrijkste is wel dat de camera in de 28mm stand vol open werkt, de tijd heel lang korter maakt.
diafragmavoorkleuze zou deze kwaliteitscamera niet mistaan. Voor de rest niets dan lof, maakt prachtige foto's en voelt degelijk en robuust aan en ziet er goed uit. Perfecte camera om altijd bij je te hebben. Gebruiksaanwijzing is bijna niet nodig om te lezen, alles zit goed geplaatst en is duidelijk. Je taal naar voorkeuze instellen en fotograveren maar.

roger meijer 24-06-2007

Ja dit is wat ik noem een bijna perfecte camera
je kunt handmatig niet zo veel instellen,dat zou voor sommige mensen een minpunt kunnen zijn.
maar ik zie dit niet zo(een beetje expirimenteren in de sene modus geeft namelijk verasende foto's.)
de foto's zijn vele malen mooier dan van de minolta dimage 7i die wel handmatig bediend kan worden.
en ook voor mensen die twijfelen tussen de TZ2 en TZ3, zou ik voor de tz2 gaan aangezien het prijsverschil m,de kwaliteit van de foto's is gelijk
dit is momenteel de beste compactcamera met superzoom die op de mark te krijgen is met de TZ3 natuurlijk.

een echte aanrader *****

Danny K 29-05-2007

Een zeer handzame camera, die je op een heel eenvoudige manier kunt instellen naar je eigen wensen of alles op automatisch kunt zetten. Het scherm is groot en zeer helder, dus heb ik de zoeker voor geen moment gemist. De 10x optische zoom met het stabilisatiesysteem kunnen de beweging van de camera compenseren en dat werkt perfect. De camera ligt lekker in de hand en heeft een mooie vormgeving. Opvallend is dat de filmpjes van zeer goede kwaliteit zijn. Weinig afdrukvertraging, al met al een zeer goede camera. Bovendien is zijn broer de TZ3 uitgeroepen tot Beste Europese Digitale Superzoom Camera 2007 en heeft daarvoor de TIPA Award 2007 ontvangen.
Aanrader!

Jerwev 27-05-2007

Na het vroegtijdig overlijden van mijn canon Ixus 50 door waterschade op zoek gegaan naar een andere funcamera. Na lang zoeken gekozen voor deze panasonic vooral vanwege de 10 keer optische zoom. De panasonic past helaas niet in je broekzak, echter zonder cameratasje wel prima mee te nemen in de binnenzak van je jas.

Camera bezit over een mooi 2.5 inch scherm, leuk is dat je de kijkhoek van het scherm zo kan aanpassen dat je goed zicht heb op het scherm als je boven je hoofd fotografeert. Handig bij landschapfoto's is de optie dat je het scherm kan opsplitsen in lijnen, zo is het makkelijk rechte foto's te maken.

Camera heeft weinig handmatige instellingen. ISO, belichting en witbalans zijn wel in te stellen. Ook zijn er ongeveer 20 voorgeprogrameerde scenes beschikbaar, die prima werken. De Macro functie is wel aardig.

Overdag is de focus van deze panasonic erg snel, s'avonds bij flitsfoto's duurt het scherpstellen iets langer (ongveer net zo snel als mijn IXUS overdag), niet hinderlijk lang dus. Camera kan overdag snel achter elkaar foto's maken, bij flitsgebruik heeft de camera ongeveer 3 seconden nodig om flitser te herladen. Opstarttijd is 2 seconden volgens de specs, klopt wel in de praktijk, camera heeft ook 2-3 seconden nodig om helemaal in en uit te zoomen. Op zich erg snel gezien het zoombereik.

Het belangrijkste uiteraard de foto's. Foto's op ISO 100 en 200 zijn haarscherp en ruisvrij. ISO 400 geeft wel iets ruis, nog niet heel hinderlijk. Hogere ISO waardes zou ik niet gebruiken. Handig is dat de camera een slimme ISO knop heeft die je vanaf ISO 400 vast kan zetten. Zo kiest de camera automatisch de beste ISO stand tot 400.

In de praktijk houdt dit dus in dat je overdag prima foto's kan maken. Bij schemering of kunstlicht moet je de flits gebruiken, zo niet dan worden de foto's donker of korrelig afhankelijk van welke ISO waarde je kiest. Volgens de verschillende testen die ik gelezen heb op internet heeft elke compacte camera dit, alleen fuji schijnt scherpe foto's te maken op hoge ISO waarde (maar dit zou te kosten gaan van de kwaliteit overdag).

Dankzij de beeldstabilisator is het mogelijk om ook bij maximale zoom scherpe foto's te maken. De camera geeft een teken als de camera teveel beweegt.

De camera op zich voelt erg degelijk aan. De ronde keuzeknop bovenop de camera voelt wel wat fragiel aan, ik hoop dat deze heel blijft.

De rode ogen reductie werkt op het eerste gezicht vrij goed, in ieder geval veel beter dan bij mijn Ixus.

Conclusie: camera doet wat ik ervan verwacht had, erg leuke funcamera door zijn zoom, snellle focustijd en erg goede foto's vooral overdag.

Jsc 19-05-2007

Prima prima prima.

Zag een beetje tegen de prijs op, en het is ook niet de allerkleinste camera op de markt, maar wat ben ik blij met deze camera. We gebruikten tot voor kort een Canon A70 - maar daar mogen de kinderen nu mee spelen.

Hele mooie foto's
Weinig afdrukvertraging
Duidelijk menu
Goede handleiding
Fantastische zoommogelijkheid
Groothoek is super

Ik heb nog geen nadelen kunnen ontdekken aan deze camera. Even getwijfeld tussen de zilverkleurige en de 'zwarte' (vind hem meer antraciet kleurig) maar blij dat ik de donkerkleurige heb gekozen. Zat vandaag bij een festival in onze stad bij 2 mensen die hem in het zilver hebben ... vond die van mij toch mooier :)

Aanrader!

bedin 13-05-2007

Niet goedkoop deze Panasonic, wel fantastische foto's en veel mogelijkheden. Met groothoeklens en tien maal zoom (Leica) en stabilisator en een behoorlijke accu.
Erg makkelijk te bedienen, groot display van 2.5 inch.
Al met al geen tegenvallende koop als je alles eens op een rijtje zet en zeker geen spijt van de aanschaf.
Ziet er ook nog eens perfect uit, het oog wil ook wat.
Na een Minolta en een Nikon is dit voor mij echt een vooruitgang, camera voelt zwaar en degelijk aan.
Prima Nederlandse handleiding.

Everly 23-04-2007

Ik heb de TZ2 nu 3 wkn in mijn bezit en hij maakt echt schitterende foto's. Macro is superscherp en de groothoek is van een uitmuntende kwaliteit.
In alle omstandigheden zijn de kleuren zoals ze behoren te zijn. Ik ben nog steeds bezig met experimenteren.
De filmpjes zijn van zeer goede kwaliteit het enige minpuntje is dat er een vervelend bijgeluid in de vorm van wat brom op de achtergrond hoorbaar is.
Maar ja ik heb hem gekocht om te fotograferen en dat doet die boven verwachting.
Het gebruiksgemak is kinderspel wijst de weg vanzelf.