Panasonic lumix DMC-FZ1000 - Reviews

Laagste prijzen -1% prijsdaling

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 1 review reviews die zijn achtergelaten op Kieskeurig.nl.

Hans Blankenstein 19-10-2017

Alles in één, meer heb je niet nodig!

Met deze bridge-camera zocht ik als gevorderd amateurfotograaf, een alleskunner met veel betere beeldkwaliteit dan een gewone compactcamera. Daarom koos ik voor de grotere 1-inch sensor met 20 megapixels. En ik moet zeggen dat voldoet goed. De beeldkwaliteit blijft prachtig, ook als je kleine uitsneden van een foto maakt. Ook bij slechte lichtomstandigheden is de kwaliteit nog steeds goed, waardoor flitsen niet snel nodig is. Het valt mij op, dat het toestel zeer snel en accuraat scherp stelt. Verder is het grote zoombereik erg handig. Van 25mm groothoek tot 400mm tele in één lens betekent nooit meer wisselen. Door de goede stabilisatie is de 400mm stand ook nog steeds goed uit de hand te gebruiken. En zelfs verder doorzoomen tot 1600 mm met de elektronische zoom, geeft goed bruikbare foto's. De elektronische zoeker vind ik erg duidelijk. Het beeld is haarscherp, en geeft je in één oogopslag alle informatie. Je kunt er ook goed je scherptediepte mee controleren. Handig vind ik de waterpaslijn, waarmee je het toestel nauwkeurig recht kunt houden. De controle over je beeld is net zo goed als met een dure spiegelreflex-camera. Zijn er dan geen minpuntjes? Natuurlijk wel. De camera is behoorlijk groot, al ligt ie daardoor wel erg lekker in de hand. De kleinste diafragma-opening is f 8, en ik zou graag één of twee stoppen verder gaan, zeker bij macro. Die macro is trouwens best goed, als kun je het beter "dichtbij fotografie" noemen, want echte macro gaat natuurlijk verder dan 1:1 en dat kan met deze camera niet. Ik heb er al wel mooie bloemetjes mee gefotografeerd. Insecten zal wat moeilijker worden, maar met het grote zoombereik kun je dan wel mooi op afstand blijven. Al met al wel een prachtige camera met erg veel instelmogelijkheden die uitnodigt om mee aan de slag te gaan. Meer heb je eigenlijk niet nodig.

Pluspunten

• Uitstekende beeldkwaliteit
  • Ideaal zoombereik
  • Goede elektronische zoeker
  • Goede beeldstabilisatie
  • Veel instelmogelijkheden

Minpunten

• Beetje groot
  • Min. diafragma-opening f 8
  • Geen echte macro