Panasonic Lumix DMC-TZ100 zwart - Reviews

Filmen in full-HD
Filmen in Full-HD
Optische zoom
10 x optische zoom

Beoordeling op basis van 12 reviews geschreven op Kieskeurig.nl.

Robemo 15-01-2017 Product paar weken in bezit

Klein met grootse kwaliteit

Ik was reeds in bezit van grotere camera's met verwisselbare lenzen, maar voor langere tripjes en sommige omstandigheden is een compacte, onopvallende en lichte camera toch handig. Maar de meeste compact camera's hebben de beeldkwaliteit van een smartphone. Niks mee mis, maar voor kwaliteits uitvergrotingen niet altijd bruikbaar. Tot de TZ100 verscheen. Een compacte camera met een 10x zoom lens en toch een vrij grote beeldsensor voor goede beelden. De twijfel die ik had verdween meteen nadat ik de eerste beelden van de camera zag. Ongelooflijke beeldkwaliteit die nauwelijks minder is dan mijn grote en zware camera's. De video-kwaliteit is zelfs volledig gelijkwaardig of zelfs beter dan van mijn grote camera's. En dit kleine toestel heeft ongelooflijk veel mogelijkheden in huis. Bij toeval bleek de accu voor dit kleine toestel dezelfde te zijn als van mijn grotere Panasonic camera. Handig, want nu kan ik de accu ook opladen via een losse lader en hoeft dat niet in de camera. Een prima manusje-van-alles-camera. Voor menig fotograaf het ideale toestel, waarmee je in allerlei situaties goede foto's kunt maken. In mijn geval een geweldige aanvulling op mijn foto-apparatuur voor tripjes waarbij ik geen zin heb om zware camera's en lenzen mee te zeulen, maar toch goede plaatjes wil kunnen maken.

Pluspunten

• Compact en licht
  • Ruim 10 x zoombereik
  • Goede foto- en video-beeldkwaliteit
  • Extreem veel mogelijkheden
  • Alles instelbaar (maar ook automatisch)

Minpunten

• Accu opladen in camera

John de Haan 14-06-2017 Product paar weken in bezit

schitterende foto,s.

De TZ100 is een enorme vooruitgang in de compactcamera,s mede door de grote sensor van 1 inch.
Daarnaast heeft de camera als enige ook nog eens 10x optische zoom een unieke prestatie en niet te vergeten 4K video.
Ik heb ook de Fujifilm X T10 en de foto,s van de TZ100 doen niet veel onder.

Verder is de camera uiterst handzaam en compact dus de ideale reiscamera maar ook voor dagelijks gebruik een topper. Heeft enorm veel functie,s en instelmogelijkheden.

Pluspunten

• prima foto kwaliteit
  • 4K video
  • Zak formaat en 10 x zoom
  • handmatig en automatisch alles kan.

Minpunten

• Iso 1600 is het hoogste om ruis te vermijden

Arnold Hoogerwerf 03-05-2017 Product paar dagen in bezit

Super reiscamera!

Ik was op zoek naar een camera waar je veel zelf in kan stellen, met een groot zoombereik, groot diafragma en sensor en draagbaar. Er is eigenlijk maar 1 camera die daar aan voldoet: de Panasonic TZ100. Ideaal om mee rond te trekken op vakantie. De 4K beeldopname is een bonus :-)

Pluspunten

• Groot zoombereik
  • Grote sensor
  • 2.8 diafragma
  • klein en licht

Minpunten

• glad om vast te houden
  • knopjes dicht bij elkaar

marjo 07-03-2017 Product paar dagen in bezit

RW2 bestanden

Mooie camera, maar let wel op dat hij geen gewone raw bestanden heeft, maar RW2 bestanden. Deze bestanden kun je niet in lightroom bewerken, behalve als je een versie 6.5 of hoger hebt. Ook bij photoshop heeft RW2 zijn beperkingen, bij elements 15 werkt hij wel. Ik weet nog niet wat ik doe, een nieuwe versie van Lightroom (ik werk nog in 5), of dat ik de converter download.

Pluspunten

• heeft een zoeker
  • goede zoom

Minpunten

• RW2 bestanden
  • Uitgebreide handleiding moet je downloaden

Gerrit 07-03-2017 Product paar dagen in bezit

Compact, 10x zoom, veel mogelijkheden

Een mooie compacte camera met 10x optische zoom en een 1 inch 20.1 mp chip. Bij het inzoomen neemt de lichtgevoeligheid snel af. Een grotere zoom icm lichtgevoeligheid blijft moeilijk met een compactcamera. Bij video is zoomen mogelijk maar hoorbaar tijdens het afspelen. De Panasonic app werkt goed. De camera is op afstand te bedienen en je kunt makkelijk foto's van de camera naar bv je iPhone sturen.

Pluspunten

• Compact
  • 10x zoom
  • Touch screen
  • Wifi

Minpunten

• Lichtgevoeligheid
  • Stabilisatie bij inzoomen
  • Zoomen hoorbaar bij video

rik 31-12-2016 Product paar dagen in bezit

edel compact

mooie compacte camera met superieure lens en grote sensor en ook nog een zoeker. en dat past ook nog in je broekzak

Pluspunten

• compact
  • lens

Poppo 27-12-2016 Product paar dagen in bezit

heldere beeldkwaliteit

Zeer uitgebreide en toch eenvoudige bediening. Snelle en trillingsvrije camera met heldere beeldkwaliteit en groot touchscreen.

Pluspunten

• vele instelmogelijkheden
  • snelle en mooie resultaten
  • duidelijke beknopte hard copy handleiding

Minpunten

• geen kantelbaar touchscreen

Torben 14-09-2017 Product paar weken in bezit

Méér dan de gulden middenweg

Recent heb ik mijn Sony NEX-5R ingewisseld voor een Panasonic TZ-100. De beeldkwaliteit van de sony was echt fantastisch dus dat is zeker niet de reden geweest om kleiner te gaan.

Na onze laatste vakantie was me duidelijk geworden dat het constant wisselen van lenzen met mijn systeemcamera niet meer werkbaar was met twee kleine kinderen die om je heen rennen. Even heb ik overwogen om mijn twee lenzen (16-50mm & 55-210mm) in te ruilen voor een multifunctionele lens maar het nadeel daarvan is dat het formaat van de camera dan altijd vrij groot zou zijn. Natuurlijk is dit relatief maar ik zoek iets dat ik makkelijk in mijn jaszak mee kan nemen als dat nodig is.

In eerste instantie had ik de TZ90 op het oog, maar na wat vergelijkingen bleek toch dat de stap van een APS-C sensor naar een piepkleine 1/2.3 inch sensor te groot was. Hierdoor moest ik echt te veel op kwaliteit inboeten. De TZ90 had echter wel alle functies die ik zocht: 4K, groot zoombereik en RAW. Met dit in het achterhoofd ben ik opnieuw gaan zoeken voor een 1" camera. Uiteindelijk de shortlist teruggebracht tot de Panasonic TZ100 en de Sony RX100 III. De vele functies, het zoombereik en de prijs hebben uiteindelijk de doorslag gegeven om voor de panasonic te gaan.

Na een paar weekenden kijk ik tevreden terug op mijn keuze. Ja, ik heb kwaliteit ingeboet door voor een kleinere sensor te gaan dan ik gewend was, maar al met al valt het verschil me erg mee. De camera is compact en heeft véél meer functies dan mijn vorige camera.

De 4K foto functies zijn ook leuk, al ben ik benieuwd of ik ze daadwerkelijk ga gebruiken. Het filmen met 4K is geweldig, kwaliteit is écht verbluffend. Beeldstabilisatie is erg goed en het geluid ook.

Dan het belangrijkste: de fotokwaliteit. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik verbaasd ben dat er zo'n mooie plaatjes uit zo'n kleine camera rollen. Mooie kleuren die natuurlijk overkomen en omdat ik alles in RAW schiet kan ik nog het nodige aanpassen achteraf. Foto's zijn scherp, ook bij foto's waarbij veel zoom gebruikt is. Bij dit laatste is een statief wel aan te bevelen. De beeldstabilisatie is goed, maar wanneer je 20x zoomt dan is het moeilijk (zeker niet onmogelijk) om iets superscherp te houden. Nu doe je dit in de praktijk niet heel vaak dus je hoort me niet klagen.

Al met al een fantastische camera voor een mooie prijs. Niet de goedkoopste maar als je kijkt naar de kwaliteit en de vele functies ben ik er van overtuigd dat je bij deze camera ontzettend veel waar krijgt voor je geld. De Panasonic TZ100 krijgt van mij een 9/10 omdat ik denk dat er nog kleine verbeterpuntjes zijn om het product bij de volgende release naar een 10 te tillen.

Pluspunten

• Enorm zoombereik
  • RAW
  • 4K functies

Minpunten

• Geen kantelbaar scherm
  • Materiaal is glad, grip kon beter

GiGi 21-08-2017 Product paar dagen in bezit

Krachtpatser

Zeer goede kwaliteit van foto en video opnamen. Het toestel biedt 10 x optische zoom, 5 assige stabilisatie en 4K filmen. Een alleskunner in pocketformaat. De camera is ook goed te bedienen via de afstandsbediening met een mobiel. En de touchscreen is ook erg handig.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Uitstekende stabilisator
  • 4K video
  • Optisch zoombereik
  • Touchscreen

Minpunten

• Gladde afwerking

Vincent 13-08-2017 Product paar maanden in bezit

Ongekende mogelijkheden

Lang heb ik gezocht naar een goede compactcamera die duidelijk beter is dan de (betere) camera's die tegenwoordig op smartphones zitten. Deze TZ100 heeft een goede beeldensensor van 1 inch en daarnaast ook nog een redelijk goede optische zoom, waarmee het een breed gebruikbare camera is. Bovendien zitten er tal van mogelijkheden op de camera die je kunnen helpen om uitstekende foto's te maken. Ik heb de camera nu een maand of 3 en ik denk dat ik slechts 20% van deze mogelijkheden met regelmaat benut. Ik kan er dus nog wel even meer doorexperimenteren en me laten verassen door deze veelzijdige TZ 100.

Pluspunten

• Veelzijdig
  • Grote beeldsensor

Gekocht bij Kamera Express 08-04-2017 Product paar dagen in bezit

groot scherm, groot zoombereik

Met deze camera kun je al vanaf 1 cm voor het onderwerp fotograferen en is de foto scherp. Ook kun je er 50 foto's per minuut mee maken en super HD filmopnamen. Is mooi voor natuurfotografie.

Pluspunten

• zoom

Minpunten

• aan en uitknop

Bert 28-12-2016 Product paar dagen in bezit

Geslaagde aankoop

Na een uitvoerige zoektocht naar allerlei test en reviews op internet uiteindelijk gekozen voor deze camera. Waarom ? Ik wil een zo licht mogelijke camera, die veel mogelijkheden biedt. Je kunt nooit alles hebben geldt ook hier. Maar na een poosje ermee spelen blijkt deze camera mij voldoende te bieden.

Pluspunten

• Weegt weinig, toch goed hanteerbaar
  • Erg veel mogelijkheden

Minpunten

• Gladde behuizing
  • Handleiding kon beter
  • Klepje aan zijkant erg kwetsbaar.