Panasonic Lumix DMC-TZ100EG zwart - Reviews

Filmen in Full-HD
Optische zoom
10 x optische zoom
Bekijk 1 andere uitvoering

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 40 reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic Lumix DMC-TZ100EG zwart op Kieskeurig.nl.

Robemo 15-01-2017

Klein met grootse kwaliteit

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-TZ100EG zwart

Ik was reeds in bezit van grotere camera's met verwisselbare lenzen, maar voor langere tripjes en sommige omstandigheden is een compacte, onopvallende en lichte camera toch handig. Maar de meeste compact camera's hebben de beeldkwaliteit van een smartphone. Niks mee mis, maar voor kwaliteits uitvergrotingen niet altijd bruikbaar. Tot de TZ100 verscheen. Een compacte camera met een 10x zoom lens en toch een vrij grote beeldsensor voor goede beelden. De twijfel die ik had verdween meteen nadat ik de eerste beelden van de camera zag. Ongelooflijke beeldkwaliteit die nauwelijks minder is dan mijn grote en zware camera's. De video-kwaliteit is zelfs volledig gelijkwaardig of zelfs beter dan van mijn grote camera's. En dit kleine toestel heeft ongelooflijk veel mogelijkheden in huis. Bij toeval bleek de accu voor dit kleine toestel dezelfde te zijn als van mijn grotere Panasonic camera. Handig, want nu kan ik de accu ook opladen via een losse lader en hoeft dat niet in de camera. Een prima manusje-van-alles-camera. Voor menig fotograaf het ideale toestel, waarmee je in allerlei situaties goede foto's kunt maken. In mijn geval een geweldige aanvulling op mijn foto-apparatuur voor tripjes waarbij ik geen zin heb om zware camera's en lenzen mee te zeulen, maar toch goede plaatjes wil kunnen maken.

Pluspunten

• Compact en licht
  • Ruim 10 x zoombereik
  • Goede foto- en video-beeldkwaliteit
  • Extreem veel mogelijkheden
  • Alles instelbaar (maar ook automatisch)

Minpunten

• Accu opladen in camera

StefanB 02-03-2017

Fijne compacte reiscamera met leuke zoom en functies

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-TZ100EG zilver

De grote troef van dit toestel is de grote 10x zoom waarmee je op grotere afstand toch nog details kunt vastleggen.
De grote diafragma openening in het groothoekbereik geeft samen met de 1" sensor de mogelijkheid om te spelen met scherpte-diepte.
Al vind ik het jammer dat er geen ingebouwde ND-filter of schroefdraad op de lens is waardoor je hiervan meer gebruik zou kunnen maken.

De point&shoot fotograaf krijgt in de automatische modus mooie beelden.

De amateur die liever zelf de instellingen maakt komt zeker ook aan zijn trekken met vele functies die handmatig ingesteld kunnen worden en naar wens aan een (draai)knop kunnen worden toegewezen.
Het menu is zéér uitgebreid en dan brengt de quickmenu uitkomst om snel belangrijke functies te wijzigen.

De beeldkwaliteit is goed voor een compactcamera.
De beeldstabilistator levert uitstekend werk zodat ook langere sluitertijden nog uit de hand kunnen.
De lens is op sommige focalen wat soft. Maar je sleurt dan ook geen grote zware lens mee zoals bij een relfex...
De videokwaliteit is uitstekend voor een dergelijk toestel. (de audio misschien wat minder).

Gebruik zeker de meegeleverde lanyard want de compact en gladde behuizing glipt makkelijk uit je hand.

De grootste minpunten zijn naar mijn mening:
1)De panoramafunctie die er bij een monotoon landschap (grote vlakte, zee, strand...) niets van bakt. En laat het nu net die weidse landschappen zijn die je in 1 beeld wil vatten... Tip: gebruik je smartphone!
2)De HDR functie is bijna niet uit de hand te gebruiken. Deze functie is enkel geschikt voor statische onderwerpen en vanop statief. Ook hier doet een smartphone het veelal beter...

Overall een fijn toestel voor op reis voor mooie en creatieve foto's zonder dat je zware reflex moet meesleuren.
Er zijn echter wel wat puntjes die voor verbetering vatbaar zijn.

Pluspunten

• Groot zoombereik
  • groot diafragma-opening in groohoekbereik
  • Compact en functioneel

Minpunten

• teleurstellende panorama functie
  • matige HDR functie

marjo 07-03-2017

RW2 bestanden

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-TZ100EG zwart

Mooie camera, maar let wel op dat hij geen gewone raw bestanden heeft, maar RW2 bestanden. Deze bestanden kun je niet in lightroom bewerken, behalve als je een versie 6.5 of hoger hebt. Ook bij photoshop heeft RW2 zijn beperkingen, bij elements 15 werkt hij wel. Ik weet nog niet wat ik doe, een nieuwe versie van Lightroom (ik werk nog in 5), of dat ik de converter download.

Pluspunten

• heeft een zoeker
  • goede zoom

Minpunten

• RW2 bestanden
  • Uitgebreide handleiding moet je downloaden

Alexander 18-11-2017

Foto's redelijk verder slecht

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-TZ100EG zwart

Komt uit diverse testen als goed naar voren. Maakt redelijke foto's, de autofocus werkt niet optimaal. Veel wazige foto's kan niet goed aangeven waar de focus van een foto moet worden gelegd.

Slechte behuizing, bij het vasthouden van de Lumix bij een wandeltocht heb ik (blijkbaar) gezweten en is er water (zweet) in het toestel gekomen. Valt niet onder de garantie.

Koppelen aan Lightroom duurt echt 20 minuten voordat je eindelijke de foto's te zien krijgt op de PC. Heb je wel tijd om een review te schrijven...

Pluspunten

• RAW

Minpunten

• Behuizing
  • Bij uploaden - lang wachten

John de Haan 14-06-2017

schitterende foto,s.

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-TZ100EG zwart

De TZ100 is een enorme vooruitgang in de compactcamera,s mede door de grote sensor van 1 inch.
Daarnaast heeft de camera als enige ook nog eens 10x optische zoom een unieke prestatie en niet te vergeten 4K video.
Ik heb ook de Fujifilm X T10 en de foto,s van de TZ100 doen niet veel onder.

Verder is de camera uiterst handzaam en compact dus de ideale reiscamera maar ook voor dagelijks gebruik een topper. Heeft enorm veel functie,s en instelmogelijkheden.

Pluspunten

• prima foto kwaliteit
  • 4K video
  • Zak formaat en 10 x zoom
  • handmatig en automatisch alles kan.

Minpunten

• Iso 1600 is het hoogste om ruis te vermijden

I_L 17-03-2019

Uitstekende camera

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-TZ100EG zilver

Na jaren een spiegelreflex gehad te hebben is dit een uitstekende overstap. Er zitten veel mogelijkheden op, handmatig en automatisch kan er veel ingesteld worden.
Groot nadeel vind ik dat de accu in de camera opgeladen moet worden. Maar het weegt niet op tegen de voordelen van de kwaliteit en mogelijkheden van de camera.

Pluspunten

• Veel mogelijkheden

Minpunten

• Accu in camera opladen

Trees 02-10-2017

Mooie camera

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-TZ100EG zwart

Mooie compact camera. Met zeer veel mogelijkheden. Erg zwaar voor een compactcamera maar dat geeft de kwaliteit van de camera ook aan. Camera heeft zeer veel mogelijkheden waar ik denk ik nog wel even mee bezig ben om alles uit te zoeken.

Pluspunten

• gewicht
  • veel mogleijkheden

Minpunten

• glad

Torben 14-09-2017

Méér dan de gulden middenweg

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-TZ100EG zwart

Recent heb ik mijn Sony NEX-5R ingewisseld voor een Panasonic TZ-100. De beeldkwaliteit van de sony was echt fantastisch dus dat is zeker niet de reden geweest om kleiner te gaan.

Na onze laatste vakantie was me duidelijk geworden dat het constant wisselen van lenzen met mijn systeemcamera niet meer werkbaar was met twee kleine kinderen die om je heen rennen. Even heb ik overwogen om mijn twee lenzen (16-50mm & 55-210mm) in te ruilen voor een multifunctionele lens maar het nadeel daarvan is dat het formaat van de camera dan altijd vrij groot zou zijn. Natuurlijk is dit relatief maar ik zoek iets dat ik makkelijk in mijn jaszak mee kan nemen als dat nodig is.

In eerste instantie had ik de TZ90 op het oog, maar na wat vergelijkingen bleek toch dat de stap van een APS-C sensor naar een piepkleine 1/2.3 inch sensor te groot was. Hierdoor moest ik echt te veel op kwaliteit inboeten. De TZ90 had echter wel alle functies die ik zocht: 4K, groot zoombereik en RAW. Met dit in het achterhoofd ben ik opnieuw gaan zoeken voor een 1" camera. Uiteindelijk de shortlist teruggebracht tot de Panasonic TZ100 en de Sony RX100 III. De vele functies, het zoombereik en de prijs hebben uiteindelijk de doorslag gegeven om voor de panasonic te gaan.

Na een paar weekenden kijk ik tevreden terug op mijn keuze. Ja, ik heb kwaliteit ingeboet door voor een kleinere sensor te gaan dan ik gewend was, maar al met al valt het verschil me erg mee. De camera is compact en heeft véél meer functies dan mijn vorige camera.

De 4K foto functies zijn ook leuk, al ben ik benieuwd of ik ze daadwerkelijk ga gebruiken. Het filmen met 4K is geweldig, kwaliteit is écht verbluffend. Beeldstabilisatie is erg goed en het geluid ook.

Dan het belangrijkste: de fotokwaliteit. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik verbaasd ben dat er zo'n mooie plaatjes uit zo'n kleine camera rollen. Mooie kleuren die natuurlijk overkomen en omdat ik alles in RAW schiet kan ik nog het nodige aanpassen achteraf. Foto's zijn scherp, ook bij foto's waarbij veel zoom gebruikt is. Bij dit laatste is een statief wel aan te bevelen. De beeldstabilisatie is goed, maar wanneer je 20x zoomt dan is het moeilijk (zeker niet onmogelijk) om iets superscherp te houden. Nu doe je dit in de praktijk niet heel vaak dus je hoort me niet klagen.

Al met al een fantastische camera voor een mooie prijs. Niet de goedkoopste maar als je kijkt naar de kwaliteit en de vele functies ben ik er van overtuigd dat je bij deze camera ontzettend veel waar krijgt voor je geld. De Panasonic TZ100 krijgt van mij een 9/10 omdat ik denk dat er nog kleine verbeterpuntjes zijn om het product bij de volgende release naar een 10 te tillen.

Pluspunten

• Enorm zoombereik
  • RAW
  • 4K functies

Minpunten

• Geen kantelbaar scherm
  • Materiaal is glad, grip kon beter

Arnold Hoogerwerf 03-05-2017

Super reiscamera!

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-TZ100EG zwart

Ik was op zoek naar een camera waar je veel zelf in kan stellen, met een groot zoombereik, groot diafragma en sensor en draagbaar. Er is eigenlijk maar 1 camera die daar aan voldoet: de Panasonic TZ100. Ideaal om mee rond te trekken op vakantie. De 4K beeldopname is een bonus :-)

Pluspunten

• Groot zoombereik
  • Grote sensor
  • 2.8 diafragma
  • klein en licht

Minpunten

• glad om vast te houden
  • knopjes dicht bij elkaar

Gerrit 07-03-2017

Compact, 10x zoom, veel mogelijkheden

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-TZ100EG zwart

Een mooie compacte camera met 10x optische zoom en een 1 inch 20.1 mp chip. Bij het inzoomen neemt de lichtgevoeligheid snel af. Een grotere zoom icm lichtgevoeligheid blijft moeilijk met een compactcamera. Bij video is zoomen mogelijk maar hoorbaar tijdens het afspelen. De Panasonic app werkt goed. De camera is op afstand te bedienen en je kunt makkelijk foto's van de camera naar bv je iPhone sturen.

Pluspunten

• Compact
  • 10x zoom
  • Touch screen
  • Wifi

Minpunten

• Lichtgevoeligheid
  • Stabilisatie bij inzoomen
  • Zoomen hoorbaar bij video

rik 31-12-2016

edel compact

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-TZ100EG zwart

mooie compacte camera met superieure lens en grote sensor en ook nog een zoeker. en dat past ook nog in je broekzak

Pluspunten

• compact
  • lens

Poppo 27-12-2016

heldere beeldkwaliteit

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-TZ100EG zilver

Zeer uitgebreide en toch eenvoudige bediening. Snelle en trillingsvrije camera met heldere beeldkwaliteit en groot touchscreen.

Pluspunten

• vele instelmogelijkheden
  • snelle en mooie resultaten
  • duidelijke beknopte hard copy handleiding

Minpunten

• geen kantelbaar touchscreen

Willy 23-12-2016

Mooi toestel.

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-TZ100EG zilver

Mooi apparaat, grip voor hem vast te houden mager,maar het ergste wat ik vond was dat je de accu alleen via het toestel kon opladen, Je moet er een externe oplader apart bij kopen. stond onduidelijk aangegeven op alle site's, let ook bij aankoop op het logo Panasonic kaartje hangt aan het toestel vast en idem het plastic langs de bovenkant van de flitser, ik bracht hem terug om deze twee incidenten de prijs hiervan was € 599,00 mag je wel verwachten dat er een externe lader word bijgeleverd .

Pluspunten

• Aanraakscherm en mooi klein toestel.
  • Veel functies en een mooie zoomlens.

Minpunten

• Geen externe lader !
  • Weinig grip op vast te houden

Ellen 14-06-2019

goede prijs kwaliteitsverhouding

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-TZ100EG zilver

In konijnenberg - Turnhout gekocht, persoonlijke en duidelijke uitleg gekregen. Fototoestel is geschikt om altijd mee te nemen, voldoende handleiding om te vlot te kunnen starten, panorama's maken met bijna geen beperkingen,...

Pluspunten

• goede prijs kwaliteit
  • mogelijkheden panorama's
  • compacte camera

Patrick Zwolle 11-06-2019

Groot Scherm, heldere kleuren

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-TZ100EG zwart

Erg blij met deze compactcamera! We hebben ooievaars ver weg gefotografeerd en ze waren nog steeds haarscherp. Daarnaast stelt de camera snel scherp, waardoor je ook snel een foto kan maken.

Pluspunten

• Kleur
  • Scherpte
  • Zoom

Lonneke 17-05-2019

Lumix scherpe foto's

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-TZ100EG zwart

Het is een handzame camera voor de beginnende gebruiker. Zelfs met zoomen, zijn de foto's erg scherp. Verder compact om mee te nemen.

Pluspunten

• Scherpe foto's
  • Handzaam
  • Compact

Carl 16-04-2019

Panasonic Lumix DMC-TZ100 veelzijdige camera

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-TZ100EG zwart

Heb laatst deze camera bij Kamera Express in Tilburg gekocht. Tot dusver uitermate tevreden over zowel de camera en het personeel in de winkel.
Op alle vragen die stelde werd mij op een uiterst vriendelijke en ter zake kundig antwoord verstrekt. Ik wilde eigenlijk eerst de nieuwere en ook duurdere dmc-tz200 kopen maar door dit verkoop praatje werd ik door de verkoopster overtuigd, met goede argumenten (met name de toch hogere lichtsterkte), om de dmc-tz 100 te kopen.
Ik heb de camera nu zo'n drie weken in bezit en ben heel erg blij met mijn aankoop.
Echt geweldige foto's van ons nestje kittens gemaakt. Haarscherp en de belichting is ook uitstekend.
Delen van de foto's is kinderlijk eenvoudig met de wifi verbinding en een app op je telefoon of tablet die trouwens ook als afstand bediening met echt heel wat meer mogelijkheden dan alleen maar afdrukken de camera bediend. Bovendien zie je ook meteen het beeld wat de camera ziet op je mobiel of tablet. Handig om ook op moeilijk bereikbare plaatsen, of in voor een zestig jarige moeilijk standje, toch goed te kunnen zien wat je aan het doen bent.
Ik wil dan ook met overtuiging niet alleen deze aankoop, maar ook zeker de winkel en het Kamera Express team te Tilburg bij iedereen aanbevelen.

Pluspunten

• ruime instellingen om creatief te fotograferen
  • Compact en compleet

Minpunten

• Statief aansluiting te dicht bij batterij klep

Rosanne Wielemaker 26-03-2019

Compacte camera met hoge kwaliteit fotos!

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-TZ100EG zwart

Ik heb al verschillende functies getest tot nu toe en ben tevreden met de kwaliteit van de fotos die deze camera neemt. Ook merk ik dat ik de zoom veel gebruik, een voordeel van deze camera in vergelijking met andere met maar 3x zoom. Het feit dat het een compacte camera is maakt het mogelijk om deze makkelijk in je handtas mee te nemen. Twee minder punten zijn: geen goede grip in je hand en dat het scherm niet kantelbaar is. Verder ben ik zeer tevreden!

Pluspunten

• compact
  • touch screen
  • zoom van 10x
  • kwaliteit

Minpunten

• niet veel grip
  • geen kantelbaar scherm

Eleonora 18-03-2019

Handzame compact camera

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-TZ100EG zwart

Heel erg tevreden met mijn aankoop. Het toestel heeft veel mogelijkheden, zowel volledig automatisch als met de hand instelbaar. Ook video mogelijkheid. Eerste foto's erg mooi resultaat.

Pluspunten

• handzaam formaat
  • veel gebruiksmogelijkheden

Minpunten

• not

Ruud Kop 11-02-2019

Ligt prettig in de hand

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-TZ100EG zwart

Fijne compacte camera. Ben geen prof, dus zal nog wel even bezig zijn om de vele mogelijkheden te doorgronden. Eerste resultaten zijn positief, mooie foto's. Prima zoomfunctie en de mogelijkheid om met een zoeker te werken is positief.

Pluspunten

• Groot scherm
  • kwaliteit foto's

Minpunten

• geen mogelijkheid om filters te plaatsen