Panasonic Lumix DMC-TZ100EG zwart - Reviews

Filmen in Full-HD
Optische zoom
10 x optische zoom
Bekijk 1 andere uitvoering

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 25 reviews die zijn achtergelaten op Kieskeurig.nl.

Robemo 15-01-2017

Klein met grootse kwaliteit

Ik was reeds in bezit van grotere camera's met verwisselbare lenzen, maar voor langere tripjes en sommige omstandigheden is een compacte, onopvallende en lichte camera toch handig. Maar de meeste compact camera's hebben de beeldkwaliteit van een smartphone. Niks mee mis, maar voor kwaliteits uitvergrotingen niet altijd bruikbaar. Tot de TZ100 verscheen. Een compacte camera met een 10x zoom lens en toch een vrij grote beeldsensor voor goede beelden. De twijfel die ik had verdween meteen nadat ik de eerste beelden van de camera zag. Ongelooflijke beeldkwaliteit die nauwelijks minder is dan mijn grote en zware camera's. De video-kwaliteit is zelfs volledig gelijkwaardig of zelfs beter dan van mijn grote camera's. En dit kleine toestel heeft ongelooflijk veel mogelijkheden in huis. Bij toeval bleek de accu voor dit kleine toestel dezelfde te zijn als van mijn grotere Panasonic camera. Handig, want nu kan ik de accu ook opladen via een losse lader en hoeft dat niet in de camera. Een prima manusje-van-alles-camera. Voor menig fotograaf het ideale toestel, waarmee je in allerlei situaties goede foto's kunt maken. In mijn geval een geweldige aanvulling op mijn foto-apparatuur voor tripjes waarbij ik geen zin heb om zware camera's en lenzen mee te zeulen, maar toch goede plaatjes wil kunnen maken.

Pluspunten

• Compact en licht
  • Ruim 10 x zoombereik
  • Goede foto- en video-beeldkwaliteit
  • Extreem veel mogelijkheden
  • Alles instelbaar (maar ook automatisch)

Minpunten

• Accu opladen in camera

marjo 07-03-2017

RW2 bestanden

Mooie camera, maar let wel op dat hij geen gewone raw bestanden heeft, maar RW2 bestanden. Deze bestanden kun je niet in lightroom bewerken, behalve als je een versie 6.5 of hoger hebt. Ook bij photoshop heeft RW2 zijn beperkingen, bij elements 15 werkt hij wel. Ik weet nog niet wat ik doe, een nieuwe versie van Lightroom (ik werk nog in 5), of dat ik de converter download.

Pluspunten

• heeft een zoeker
  • goede zoom

Minpunten

• RW2 bestanden
  • Uitgebreide handleiding moet je downloaden

StefanB 02-03-2017

Fijne compacte reiscamera met leuke zoom en functies

De grote troef van dit toestel is de grote 10x zoom waarmee je op grotere afstand toch nog details kunt vastleggen.
De grote diafragma openening in het groothoekbereik geeft samen met de 1" sensor de mogelijkheid om te spelen met scherpte-diepte.
Al vind ik het jammer dat er geen ingebouwde ND-filter of schroefdraad op de lens is waardoor je hiervan meer gebruik zou kunnen maken.

De point&shoot fotograaf krijgt in de automatische modus mooie beelden.

De amateur die liever zelf de instellingen maakt komt zeker ook aan zijn trekken met vele functies die handmatig ingesteld kunnen worden en naar wens aan een (draai)knop kunnen worden toegewezen.
Het menu is zéér uitgebreid en dan brengt de quickmenu uitkomst om snel belangrijke functies te wijzigen.

De beeldkwaliteit is goed voor een compactcamera.
De beeldstabilistator levert uitstekend werk zodat ook langere sluitertijden nog uit de hand kunnen.
De lens is op sommige focalen wat soft. Maar je sleurt dan ook geen grote zware lens mee zoals bij een relfex...
De videokwaliteit is uitstekend voor een dergelijk toestel. (de audio misschien wat minder).

Gebruik zeker de meegeleverde lanyard want de compact en gladde behuizing glipt makkelijk uit je hand.

De grootste minpunten zijn naar mijn mening:
1)De panoramafunctie die er bij een monotoon landschap (grote vlakte, zee, strand...) niets van bakt. En laat het nu net die weidse landschappen zijn die je in 1 beeld wil vatten... Tip: gebruik je smartphone!
2)De HDR functie is bijna niet uit de hand te gebruiken. Deze functie is enkel geschikt voor statische onderwerpen en vanop statief. Ook hier doet een smartphone het veelal beter...

Overall een fijn toestel voor op reis voor mooie en creatieve foto's zonder dat je zware reflex moet meesleuren.
Er zijn echter wel wat puntjes die voor verbetering vatbaar zijn.

Pluspunten

• Groot zoombereik
  • groot diafragma-opening in groohoekbereik
  • Compact en functioneel

Minpunten

• teleurstellende panorama functie
  • matige HDR functie

John de Haan 14-06-2017

schitterende foto,s.

De TZ100 is een enorme vooruitgang in de compactcamera,s mede door de grote sensor van 1 inch.
Daarnaast heeft de camera als enige ook nog eens 10x optische zoom een unieke prestatie en niet te vergeten 4K video.
Ik heb ook de Fujifilm X T10 en de foto,s van de TZ100 doen niet veel onder.

Verder is de camera uiterst handzaam en compact dus de ideale reiscamera maar ook voor dagelijks gebruik een topper. Heeft enorm veel functie,s en instelmogelijkheden.

Pluspunten

• prima foto kwaliteit
  • 4K video
  • Zak formaat en 10 x zoom
  • handmatig en automatisch alles kan.

Minpunten

• Iso 1600 is het hoogste om ruis te vermijden

Alexander 18-11-2017

Foto's redelijk verder slecht

Komt uit diverse testen als goed naar voren. Maakt redelijke foto's, de autofocus werkt niet optimaal. Veel wazige foto's kan niet goed aangeven waar de focus van een foto moet worden gelegd.

Slechte behuizing, bij het vasthouden van de Lumix bij een wandeltocht heb ik (blijkbaar) gezweten en is er water (zweet) in het toestel gekomen. Valt niet onder de garantie.

Koppelen aan Lightroom duurt echt 20 minuten voordat je eindelijke de foto's te zien krijgt op de PC. Heb je wel tijd om een review te schrijven...

Pluspunten

• RAW

Minpunten

• Behuizing
  • Bij uploaden - lang wachten

Trees 02-10-2017

Mooie camera

Mooie compact camera. Met zeer veel mogelijkheden. Erg zwaar voor een compactcamera maar dat geeft de kwaliteit van de camera ook aan. Camera heeft zeer veel mogelijkheden waar ik denk ik nog wel even mee bezig ben om alles uit te zoeken.

Pluspunten

• gewicht
  • veel mogleijkheden

Minpunten

• glad

Torben 14-09-2017

Méér dan de gulden middenweg

Recent heb ik mijn Sony NEX-5R ingewisseld voor een Panasonic TZ-100. De beeldkwaliteit van de sony was echt fantastisch dus dat is zeker niet de reden geweest om kleiner te gaan.

Na onze laatste vakantie was me duidelijk geworden dat het constant wisselen van lenzen met mijn systeemcamera niet meer werkbaar was met twee kleine kinderen die om je heen rennen. Even heb ik overwogen om mijn twee lenzen (16-50mm & 55-210mm) in te ruilen voor een multifunctionele lens maar het nadeel daarvan is dat het formaat van de camera dan altijd vrij groot zou zijn. Natuurlijk is dit relatief maar ik zoek iets dat ik makkelijk in mijn jaszak mee kan nemen als dat nodig is.

In eerste instantie had ik de TZ90 op het oog, maar na wat vergelijkingen bleek toch dat de stap van een APS-C sensor naar een piepkleine 1/2.3 inch sensor te groot was. Hierdoor moest ik echt te veel op kwaliteit inboeten. De TZ90 had echter wel alle functies die ik zocht: 4K, groot zoombereik en RAW. Met dit in het achterhoofd ben ik opnieuw gaan zoeken voor een 1" camera. Uiteindelijk de shortlist teruggebracht tot de Panasonic TZ100 en de Sony RX100 III. De vele functies, het zoombereik en de prijs hebben uiteindelijk de doorslag gegeven om voor de panasonic te gaan.

Na een paar weekenden kijk ik tevreden terug op mijn keuze. Ja, ik heb kwaliteit ingeboet door voor een kleinere sensor te gaan dan ik gewend was, maar al met al valt het verschil me erg mee. De camera is compact en heeft véél meer functies dan mijn vorige camera.

De 4K foto functies zijn ook leuk, al ben ik benieuwd of ik ze daadwerkelijk ga gebruiken. Het filmen met 4K is geweldig, kwaliteit is écht verbluffend. Beeldstabilisatie is erg goed en het geluid ook.

Dan het belangrijkste: de fotokwaliteit. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik verbaasd ben dat er zo'n mooie plaatjes uit zo'n kleine camera rollen. Mooie kleuren die natuurlijk overkomen en omdat ik alles in RAW schiet kan ik nog het nodige aanpassen achteraf. Foto's zijn scherp, ook bij foto's waarbij veel zoom gebruikt is. Bij dit laatste is een statief wel aan te bevelen. De beeldstabilisatie is goed, maar wanneer je 20x zoomt dan is het moeilijk (zeker niet onmogelijk) om iets superscherp te houden. Nu doe je dit in de praktijk niet heel vaak dus je hoort me niet klagen.

Al met al een fantastische camera voor een mooie prijs. Niet de goedkoopste maar als je kijkt naar de kwaliteit en de vele functies ben ik er van overtuigd dat je bij deze camera ontzettend veel waar krijgt voor je geld. De Panasonic TZ100 krijgt van mij een 9/10 omdat ik denk dat er nog kleine verbeterpuntjes zijn om het product bij de volgende release naar een 10 te tillen.

Pluspunten

• Enorm zoombereik
  • RAW
  • 4K functies

Minpunten

• Geen kantelbaar scherm
  • Materiaal is glad, grip kon beter

Arnold Hoogerwerf 03-05-2017

Super reiscamera!

Ik was op zoek naar een camera waar je veel zelf in kan stellen, met een groot zoombereik, groot diafragma en sensor en draagbaar. Er is eigenlijk maar 1 camera die daar aan voldoet: de Panasonic TZ100. Ideaal om mee rond te trekken op vakantie. De 4K beeldopname is een bonus :-)

Pluspunten

• Groot zoombereik
  • Grote sensor
  • 2.8 diafragma
  • klein en licht

Minpunten

• glad om vast te houden
  • knopjes dicht bij elkaar

Gerrit 07-03-2017

Compact, 10x zoom, veel mogelijkheden

Een mooie compacte camera met 10x optische zoom en een 1 inch 20.1 mp chip. Bij het inzoomen neemt de lichtgevoeligheid snel af. Een grotere zoom icm lichtgevoeligheid blijft moeilijk met een compactcamera. Bij video is zoomen mogelijk maar hoorbaar tijdens het afspelen. De Panasonic app werkt goed. De camera is op afstand te bedienen en je kunt makkelijk foto's van de camera naar bv je iPhone sturen.

Pluspunten

• Compact
  • 10x zoom
  • Touch screen
  • Wifi

Minpunten

• Lichtgevoeligheid
  • Stabilisatie bij inzoomen
  • Zoomen hoorbaar bij video

rik 31-12-2016

edel compact

mooie compacte camera met superieure lens en grote sensor en ook nog een zoeker. en dat past ook nog in je broekzak

Pluspunten

• compact
  • lens

Poppo 27-12-2016

heldere beeldkwaliteit

Zeer uitgebreide en toch eenvoudige bediening. Snelle en trillingsvrije camera met heldere beeldkwaliteit en groot touchscreen.

Pluspunten

• vele instelmogelijkheden
  • snelle en mooie resultaten
  • duidelijke beknopte hard copy handleiding

Minpunten

• geen kantelbaar touchscreen

Willy 23-12-2016

Mooi toestel.

Mooi apparaat, grip voor hem vast te houden mager,maar het ergste wat ik vond was dat je de accu alleen via het toestel kon opladen, Je moet er een externe oplader apart bij kopen. stond onduidelijk aangegeven op alle site's, let ook bij aankoop op het logo Panasonic kaartje hangt aan het toestel vast en idem het plastic langs de bovenkant van de flitser, ik bracht hem terug om deze twee incidenten de prijs hiervan was € 599,00 mag je wel verwachten dat er een externe lader word bijgeleverd .

Pluspunten

• Aanraakscherm en mooi klein toestel.
  • Veel functies en een mooie zoomlens.

Minpunten

• Geen externe lader !
  • Weinig grip op vast te houden

Henk 09-10-2018

positief nieuwsgierig

Reeds jaren maak ik gebruik van de digitale camera's van Panasonic. Deze hebben me nog nooit teleurgesteld of in de steek gelaten.
herinneringen aan geweldige vakanties feesten en familie weekends zijn zo prachtige terugblikken geworden, vastgelegd in fotoboeken.
Nu een nieuwe kwalitatieve stap met de DMC-TZ`100.
De volgende beoordelingen zijn dus mijn verwachtingen.

Pluspunten

• HOGERE KWALITEIT
  • BETERE VIDEO OPNAMES
  • SPELEN MET KEUZE SCHERPTEPUNTEN

Bram 30-12-2017

Zeer handzaam fototoestel en gemakkelijk in gebruik.

Wij wilden graag een makkelijk mee te nemen toestel met toch veel mogelijkheden. Het aanvullend advies in de winkel na onze eigen zoektocht vooraf deed ons besluiten dit toestel te kopen. Prachtig toestel!!

Pluspunten

• Goede kwaliteit
  • Gemakkelijke bediening
  • Betaalbaar

Minpunten

• Nog niet ontdekt.

J 02-11-2017

mooi en erg compact

ik vind het er erg mooie een goede compact camera. ik heb juist voor de camera gekozen omdat ik op zoek was naar een compacte camera waarmee ik hoog waardige foto`s kan maken zowel overdag als savond en die tog nog aardig kan zoomen, en dat kan deze !! met een nette prijs/kwaliteit verhouding. kwa gebruiks gemaakt is niet erg moeilijk, als je er een beetje verstand van hebt heb je zo door hoe hij werkt en wat hij kan.

Capricorn Johan 27-10-2017

Uitstekende reiscamera

Ideale camera voor op reis, klein van formaat, groot van prestaties.
Dit is mijn tweede camera van dit merk en type, mijn eerste sneuvelde toen ik een val maakte.
Ik had de camera bijna een jaar in gebruik en heb omdat ik geen betere vond voor mijn situatie terug dezelfde aangeschaft.
-Plus:
Compacte camera met dankzij de 1" sensor enorm goede foto's. Eens vertrouwd met alle knopjes en mogelijkheden gemakkelijk in het gebruik.
Groot zoombereik, mogelijkheid om zelf sluitertijd en diafragma in te stellen, 4K filmen, maar ook 4K foto's, wat zeer handig is bij situaties met veel beweging.
-Min:
Kleine viewfinder
Beperkt diafragmabereik
Stof dat achter de fontlens komt , wat niet kan verwijderd worden

Frans 17-10-2017

Prima toestel

Een mooie stevige camera met heel veel mogelijkheden. Van volautomatisch tot volledig handmatig. Een prima zoombereik van 25mm tm 250 mm (10x optische zoom). Vooral de 4kburst toepassing is geweldig. Je schiet een serie opnamen achter elkaar in 4k en na afloop selecteer je het beste frame en die sla je op als foto. Het formaat van de camera is prima doordat deze nog net in je binnenzak past. Het aantal mogelijkheden van deze camera is zo groot dat het even tijd kost om vertrouwd te raken met alle opties. De bediening is vrij makkelijk alleen is het soms even zoeken voordat je de juiste functie gevonden hebt, maar dat is een kwestie van gewenning.

Pluspunten

• Stevige camera
  • heel veel mogelijkheden
  • 4k burstfunctie is fantastisch
  • prima optische zoom van 25-250 mm

Minpunten

• nog niet kunnen ontdekken

Fam. Peek 29-08-2017

Travelzoom met veel mogelijkheden en RAW

De Panasonic Lumix DMC-TZ100 kwam bij de consumentenbond als beste uit de test in de categorie Travelzoom. Hij zou het ook goed doen bij de categorie geavanceerde compactcamera's. Met deze camera heeft een grotere sensor dan gebruikelijk bij compactcamera's. Dit resulteert in betere kwaliteit foto's, zeker bij donkere omstandigheden. Het biedt de mogelijkheid om in RAW formaat foto's te maken. Het heeft veel mogelijkheden van een spiegelreflexcamera, maar dan in een handzaam formaat.

Deze camera kan 4K films maken. Bij de aanschaf vroeg ik me af of ik daar iets aan had, omdat ik geen 4K tv toestel of 4K tablet bezit. Het antwoord is volmondig ja. Als eerste kun je 4K films gemakkelijk omzetten naar full HD (met de bijgeleverde software). Ik heb zelf kunnen vaststellen dat dit leidt tot veel scherpere films. Als tweede is er de mogelijkheid om verschuivingen met weinig trillingen op te nemen of om films op te nemen met zoom. Je ziet op het scherm het 4K formaat beeld met daarin een kleiner kader voor full HD. Je kiest een startpunt en eindpunt van dit kader. In plaats van 4K op te nemen, neemt de camera een beweging op in full HD van het startpunt naar het eindpunt. Als een van beide het volledige 4k scherm bevat, wordt er gezoomd. Als derde noem ik het opnemen van 4K foto's. Uit een korte opname kun je zelf de beste foto kiezen.

Andere leuke functies zijn slowmotion en timelapse opnames. De beide softwareprogramma's zijn gemakkelijk in het gebruik. Een terechte winnaar.

Pluspunten

• RAW opnames
  • 4K foto's
  • 4K mogelijkheden
  • Zoeker

Minpunten

• Nederlandse handleiding downloaden

GiGi 21-08-2017

Krachtpatser

Zeer goede kwaliteit van foto en video opnamen. Het toestel biedt 10 x optische zoom, 5 assige stabilisatie en 4K filmen. Een alleskunner in pocketformaat. De camera is ook goed te bedienen via de afstandsbediening met een mobiel. En de touchscreen is ook erg handig.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Uitstekende stabilisator
  • 4K video
  • Optisch zoombereik
  • Touchscreen

Minpunten

• Gladde afwerking

Vincent 13-08-2017

Ongekende mogelijkheden

Lang heb ik gezocht naar een goede compactcamera die duidelijk beter is dan de (betere) camera's die tegenwoordig op smartphones zitten. Deze TZ100 heeft een goede beeldensensor van 1 inch en daarnaast ook nog een redelijk goede optische zoom, waarmee het een breed gebruikbare camera is. Bovendien zitten er tal van mogelijkheden op de camera die je kunnen helpen om uitstekende foto's te maken. Ik heb de camera nu een maand of 3 en ik denk dat ik slechts 20% van deze mogelijkheden met regelmaat benut. Ik kan er dus nog wel even meer doorexperimenteren en me laten verassen door deze veelzijdige TZ 100.

Pluspunten

• Veelzijdig
  • Grote beeldsensor