Panasonic Lumix DMC-TZ100EG zilver - Reviews

Filmen in full-HD
Filmen in Full-HD
Optische zoom
10 x optische zoom

Beoordeling op basis van 6 reviews geschreven op Kieskeurig.nl.

StefanB 02-03-2017 Product paar weken in bezit

Fijne compacte reiscamera met leuke zoom en functies

De grote troef van dit toestel is de grote 10x zoom waarmee je op grotere afstand toch nog details kunt vastleggen.
De grote diafragma openening in het groothoekbereik geeft samen met de 1" sensor de mogelijkheid om te spelen met scherpte-diepte.
Al vind ik het jammer dat er geen ingebouwde ND-filter of schroefdraad op de lens is waardoor je hiervan meer gebruik zou kunnen maken.

De point&shoot fotograaf krijgt in de automatische modus mooie beelden.

De amateur die liever zelf de instellingen maakt komt zeker ook aan zijn trekken met vele functies die handmatig ingesteld kunnen worden en naar wens aan een (draai)knop kunnen worden toegewezen.
Het menu is zéér uitgebreid en dan brengt de quickmenu uitkomst om snel belangrijke functies te wijzigen.

De beeldkwaliteit is goed voor een compactcamera.
De beeldstabilistator levert uitstekend werk zodat ook langere sluitertijden nog uit de hand kunnen.
De lens is op sommige focalen wat soft. Maar je sleurt dan ook geen grote zware lens mee zoals bij een relfex...
De videokwaliteit is uitstekend voor een dergelijk toestel. (de audio misschien wat minder).

Gebruik zeker de meegeleverde lanyard want de compact en gladde behuizing glipt makkelijk uit je hand.

De grootste minpunten zijn naar mijn mening:
1)De panoramafunctie die er bij een monotoon landschap (grote vlakte, zee, strand...) niets van bakt. En laat het nu net die weidse landschappen zijn die je in 1 beeld wil vatten... Tip: gebruik je smartphone!
2)De HDR functie is bijna niet uit de hand te gebruiken. Deze functie is enkel geschikt voor statische onderwerpen en vanop statief. Ook hier doet een smartphone het veelal beter...

Overall een fijn toestel voor op reis voor mooie en creatieve foto's zonder dat je zware reflex moet meesleuren.
Er zijn echter wel wat puntjes die voor verbetering vatbaar zijn.

Pluspunten

• Groot zoombereik
  • groot diafragma-opening in groohoekbereik
  • Compact en functioneel

Minpunten

• teleurstellende panorama functie
  • matige HDR functie

Willy 23-12-2016 Product paar dagen in bezit

Mooi toestel.

Mooi apparaat, grip voor hem vast te houden mager,maar het ergste wat ik vond was dat je de accu alleen via het toestel kon opladen, Je moet er een externe oplader apart bij kopen. stond onduidelijk aangegeven op alle site's, let ook bij aankoop op het logo Panasonic kaartje hangt aan het toestel vast en idem het plastic langs de bovenkant van de flitser, ik bracht hem terug om deze twee incidenten de prijs hiervan was € 599,00 mag je wel verwachten dat er een externe lader word bijgeleverd .

Pluspunten

• Aanraakscherm en mooi klein toestel.
  • Veel functies en een mooie zoomlens.

Minpunten

• Geen externe lader !
  • Weinig grip op vast te houden

Fam. Peek 29-08-2017 Product paar weken in bezit

Travelzoom met veel mogelijkheden en RAW

De Panasonic Lumix DMC-TZ100 kwam bij de consumentenbond als beste uit de test in de categorie Travelzoom. Hij zou het ook goed doen bij de categorie geavanceerde compactcamera's. Met deze camera heeft een grotere sensor dan gebruikelijk bij compactcamera's. Dit resulteert in betere kwaliteit foto's, zeker bij donkere omstandigheden. Het biedt de mogelijkheid om in RAW formaat foto's te maken. Het heeft veel mogelijkheden van een spiegelreflexcamera, maar dan in een handzaam formaat.

Deze camera kan 4K films maken. Bij de aanschaf vroeg ik me af of ik daar iets aan had, omdat ik geen 4K tv toestel of 4K tablet bezit. Het antwoord is volmondig ja. Als eerste kun je 4K films gemakkelijk omzetten naar full HD (met de bijgeleverde software). Ik heb zelf kunnen vaststellen dat dit leidt tot veel scherpere films. Als tweede is er de mogelijkheid om verschuivingen met weinig trillingen op te nemen of om films op te nemen met zoom. Je ziet op het scherm het 4K formaat beeld met daarin een kleiner kader voor full HD. Je kiest een startpunt en eindpunt van dit kader. In plaats van 4K op te nemen, neemt de camera een beweging op in full HD van het startpunt naar het eindpunt. Als een van beide het volledige 4k scherm bevat, wordt er gezoomd. Als derde noem ik het opnemen van 4K foto's. Uit een korte opname kun je zelf de beste foto kiezen.

Andere leuke functies zijn slowmotion en timelapse opnames. De beide softwareprogramma's zijn gemakkelijk in het gebruik. Een terechte winnaar.

Pluspunten

• RAW opnames
  • 4K foto's
  • 4K mogelijkheden
  • Zoeker

Minpunten

• Nederlandse handleiding downloaden

foto_man 18-06-2017 Product paar weken in bezit

panasonic lumix

fijn in de hand. groot scherm. goed menu, makkelijk in omgang. groot bereik met optische zoom. Prijs/kwaliteit goed

Pluspunten

• zoom
  • scherm

Zwerfleeuwin 30-05-2017 Product paar maanden in bezit

Erg mooie foto's, lekker handzaam, echt een aanrader

Ik heb een spiegelreflex camera die gewoon erg mooie foto's maakt. Maar toch, als we op vakantie een stad gaan bezoeken, is het een heel gewicht wat je mee moet slepen. Al eerder een compact camera gekocht voor erbij maar ik vond de kwaliteit van de foto's vaak zo'n stuk minder dan van mijn spiegelreflexcamera, dat ik die compact weinig gebruikte.

Na het lezen van veel reviews, deze camera aangeschaft en flink uitgetest t.o.v. mijn spiegelreflex. Ik was super verbaasd over de geweldig goede foto's die ik met deze compact camera kan maken. Echt een erg goede kwaliteit. Kleuren van de foto's zijn goed. Dit was voor mij het allerbelangrijkste, de kwaliteit van de foto's en daarmee is deze camera voor mij perfect in geslaagd.

Daarnaast heb je natuurlijk ook lekker veel zoombereik en andere leuke functies. Ik vind deze camera zijn geld meer dan waard. Gebruik hem nu enorm vaak.

Pluspunten

• Maakt erg mooie foto's
  • Foto's zijn erg goed van kleur
  • Lekker compact en toch prachtige foto's
  • Gemakkelijk op te laden via USB kabel
  • Groot zoombereik

Minpunten

• Zoeker is slecht

pip 15-05-2017 Product paar dagen in bezit

Mooie vormgeving èn een hele goeie camera

Ik had eerst de voorganger (TZ80) in handen, maar die heb ik teruggebracht. De grotere sensor (1 inch) was voor mij toch wel een must, aangezien ik mijn foto's graag op 50 x 60 cm afdruk. De vormgeving is fantastisch. De leica lens natuurlijk ook. Voorzien van een zoeker die gelukkig ook heel makkelijk aan- en uitgezet kan worden, aangezien je display wegvalt als je je duim voor de zoeker houd... 10x zoom (plus nog wat extra voor de liefhebber). Makkelijk in gebruik, het menu wijst zich min of meer vanzelf. Een echte broekzak-camera voor de wat serieuzere fotograaf. Alleen mis ik de hotshoe en de mogelijkheid voor een zonnekap..., maarja het is dan natuurlijk ook een compactcamera... En je kan hem via wifi aansturen met je telefoon (als je tenminste een telefoon hebt die dat kan...)

Pluspunten

• compact
  • 1" sensor
  • 10 x zoom
  • leica lens
  • zoeker

Minpunten

• hotshoe
  • geen zonnekap