Panasonic Lumix DMC-FZ28 zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 68 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic Lumix DMC-FZ28 zilver op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

9,3

Klaaz 30-05-2010

Ik heb de FZ28 geleend en uitgebreid vergeleken met de Nikon Coolpix 4800 die ik al heb, behalve het grotere zoombereik kan ik geen positieve verschillen melden.
De kleuren van de FZ28 zijn (vooral binnen) veel fletser dan van de Nikon.
Ruisniveau is hetzelfde ondanks de kleinere lens van de Nikon.
Buiten is de kwaliteit gelijk, ondanks de 10 mp van de FZ28 en de 4 mp van de Nikon.
Uiteraard bij ver digitaal inzoomen op de pc kun je verschil zien.
Ook spelen met scherptediepte en focussen op verschillende dieptes in de compositie geven de FZ28 geen voordeel!

ruben94 16-04-2010

Na een half jaar wil ik eindelijk een review plaatsen van deze camera. Ik heb een tijd de FZ18 gehad (geleend) en was er erg enthousiast van.

De camera heeft een plezierige Leica lens, scherpte bij WA en TELE. Vergeleken met zijn rivaal, de Canon SX10 IS heeft hij een lichtsterk objectief, en verwijdert de Lumix ook nog eens CF bij de JPegs. Door middel van een macro lens (die je erop schroeft) krijg je ongelooflijke plaatjes.

De HD video is een mooie toevoeging, ik gebruik het als hoge snelheid Burst modus. De iA modus is leuk voor mensen die een camera kopen voor ''af en toe een foto'', ik heb er 1 foto mee gemaakt, om te kijken hoe dat werkt. Wel, hij kiest te hoge ISO waarden, en in de P modus selecteert hij bij sluitertijden 500> f/5.6 of hoger, wat ten koste gaat van de kwaliteit voor difractie.

Waarom ik deze kocht, was omdat ik door mijn leeftijd (15) niet al te veel geld had, en hem redelijk goedkoop met tasje, geheugen etc. kon kopen. Het was óf de FZ38 (en een half jaar wachten) óf de FZ28. Nu maak ik gemiddeld zo'n 100 foto's per dag, en kan ik me voor mijn kop slaan dat ik niet gewacht heb; ik zou nu niet voor de FZ38 gekozen hebben, maar voor een simpele Canon 450d met degelijke lens. Niet omdat deze camera slecht is, maar omdat ik astrofotografie leuk vind.

Ik gebruik de camera alleen op A of M, en gebruik daar de handmatige witbalans of RAW bij. Door de RAW functie kun je je foto's achteraf perfect bewerken, zonder verlies van kwaliteit. De knoppen liggen prima, de camera is makkelijk vast te houden en erg licht. De FZ28 heeft een keurige metering mode, ik hoef zelden (in A dan) de EV aan te passen.

De flitser is redelijk sterk, maar de zoeker daarentegen is kleiner dan bij de FZ18. Volgens de beschrijving meer dan 2 keer kleiner, maar door een vergrootglaasje lijkt hij bijna net zo groot en heeft meer pixels.

Voor de creatieveling is er genoeg aan te passen, zelfs de kleuren bij de witbalans! Achteraf kan je nog het eea aanpassen in de camera, maar dat laat ik even. De batterij is excelent, 600 foto's zonder flits zijn er makkelijk te halen. De IS werkt erg fijn, en is zeer handig. De AF is niet de snelste, maar gelukkig kan je ook handmatig scherpstellen.

In de scn mode kan je een HIGH speed burt modus gebruiken, met max. 14 beelden per sec. Ook die werkt prima, maar gebruik het zelden.

De ruis is bij 100ISO niet te zien, maar hoger moet je ook niet willen komen. Zelf gebruik ik de ND op -1, maar de iA modus selecteert soms ISO gevoeligheden van 800, die foto kan je dan wel weggooien.

Dit was ongeveer de helft dat ik kwijt wil/kan hier, voor vragen, gewoon reageren!

Ruben

prutpraat 08-03-2010

prima camera voor als je super scherpe foto's wilt maken en ook een flink zoombereik wilt hebben en niet al teveel geld wilt uitgeven , gewoon een hele goede camera dus

claassew 15-02-2010

Ik heb de FZ28 slechts een paar dagen (02-2010) in bezit en ben alleen maar nog meer overtuigd geraakt van de zeer goede kwaliteiten van deze fotocamera.
ruim 200 schitterende foto's vanuit de standaard full-automatische instelling. Zeer eenvoudig in gebruik dus.
Zodra ik meer nuances ken, zal ik deze proberen te melden.
In elk geval ben ik zeer tevreden.

jpmmeijers 07-01-2010

In 2007 een DMC-FZ8 gekocht en er veel mooie foto's mee gemaakt. Filmen ging goed maar inzoomen tijdens het filmen was niet mogelijk. Door een ongelukje na 1,5 jaar het LCD scherm kapot en, gelukkig, van de (extra) verzekering m'n geld terug ontvangen. De keus voor een nieuwe camera was niet moeilijk. Dat moest weer een Lumix zijn en de DMC-FZ28 kwam in beeld.
De camera maakt mooie(re) foto's en heeft een groter zoombereik dan de FZ8. Met de FZ28 is het wel mogelijk tijdens het filmen in te zoomen. Het is dus mogelijk zeer mooie foto's in hoge resolutie (zelfs RAW) te maken en in HD kwaliteit te filmen.

camaro74 29-12-2009

Vandaag gekocht en gelijk wat wezen spelen ermee. Wat een super foto's...echt zo mooi.
Ik had eerst een slr camera gekocht (olympus e-420) en deze maakte ook mooie foto's maar had geen beeldstabilisatie. Dat miste ik en vooral bij inzoomen. Ook het instellen vond ik boven me pet gaan. Deze camera zit echt tussen een spiegelreflex en een compact camera in. Echt een superzoom met stabilisatie! Ik wilde eigenlijk voor de Sony DSW-H20 gaan maar vond deze in het echt tegenvallen qua formaat. Ik wil wel het idee hebben dat ik een camera vast heb en geen playmobil.

ballegoy 17-12-2009

Prachtige camera die ik nu meer dan een half jaar in bezit heb. Maakt super scherpoe fotos en heeft mogelijkheden te over om zelf instellingen te wijzigen voor de gevorderde fotograaf. Het is geen spiegelreflex, maar qua kwaliteit komt deze camera zeer dicht bij.

fotokiekje 06-12-2009

4 december hebben we deze camera aangeschaft bij Dixons.
Gisteren hebben we veel foto's gemaakt bij het uitpakken van de cadeau's, wat een super camera.
Erg gemakkelijk in gebruik en de foto's zijn super helder.
Absoluut een goeie koop!

madeliefste 15-09-2009

Sinds mei ben ik in het bezit van de panasonic FZ 28 tot zeer grote te vredenheid.Zelfs mijn man die een Nikon spiegelreflex heeft en daar niets boven vindt gaan moet toegeven dat de FZ28 bijzonder fraaie scherpe foto's maakt. Ik was altijd zeer te vrrden over mijn kantelbare Olympus mr 500, maar oh wat een verschi. Dat de panasonic niet kantelen kan heb ik er graag voorover. Wat ik wel heel jammer vind is dat ik geen macrolensje met adapter meer kopen kan.Ik sta al maanden op de wachtlijst maar volgens de digicamwinkel bij mij in de buurt komt hij opeens niet meer voor op hun lijst. heeft iemand van jullie daar ook ervaring mee of weet iemand waar ik hem nog wel kan krijgen? een alternatief misschien?

Anke K. 27-07-2009

Op alle technische details die ik hier lees heb ik geen antwoord of weerwoord.......ik fotografeer heel graag, maar niet gestoord door technische kennis :)! Maar over deze camera kan ik alleen maar zeggen: Super!! Zonder dat ik al veel uitgeprobeerd had vanuit de gebruiksaanwijzing, ging het fotograferen op vakantie prima, waarbij ik het opvallend vind dat je heel lang zonder gebruik flitslicht binnenshuis kunt fotograferen. Ik dacht in Frankrijk........als die foto's nu op de pc maar niet tegenvallen: absoluut niet! En met de functie hi-speed-burst (makkelijk te vinden bij scn) heb je het grote voordeel van snelle foto's achter elkaar, bv ook van kinderen. Nou ja, zo kan ik nog wel even doorgaan.....ik heb ook een Canon Ixus 900, ook prima (en lekker klein), maar deze nieuwe liefde heeft mijn voorkeur! Enig nadeel: geen kantelbaar scherm, maar ach, ik red het al 59 jaar zonder, dus dat lukt ook wel tot mijn volgende toestel!

goltp00 15-07-2009

We kregen deze camera dit voorjaar binnen, één dag voordat we vertrokken voor een wandelvakantie in Spanje.
Toch besloten om de videocamera thuis te laten en deze camera voor foto én film te gebruiken.
Dat heeft prima uitgepakt!
Zowel de foto's als de films zijn buitengewoon mooi. Van de foto's verwacht je niet anders met zo'n camera. Prachtige landschappen met die enorme groothoek, maar ook mooie close-ups en macro foto's met de superzoom.
Qua video overtreft hij mijn verwachtingen helemaal. De breedbeeld HD beelden zijn vloeiend en haarscherp, daar legt mijn miniDV camera het echt tegen af. Het geluid is niet altijd optimaal. Al moet je er vooral op letten je vinger niet voor het microfoontje te houden.
Minpuntje is dat je aan de keuzeschijf moet draaien om over te schakelen van foto naar video mode. Jammer dat er nog geen rode filmknop op zit. Voor de rest zeer tevreden over camera.
Ik heb tot slot een nieuw video bewerkingsprogramma moeten aanschaffen want Pinnacle 8 kon niet overweg met de .mov bestanden die deze camera produceert. In Video Deluxe 15 gaat het bewerken probleemloos.

Mickel 14-07-2009

Ik heb deze camera nu een week. Ik ben erg tevreden over de camera. De foto's zijn haarscherp. Binnenshuis moet ik nog eens goed met de instellingen spelen voor een goed resultaat. Het binnenshuis fotograferen is een uitdaging met elke digitale compact camera.

Ik ben ook zeer tevreden over de kwaliteit van de HD film. Dit geldt niet voor de kwaliteit van het geluid van de HD film. Ik ben mij ervan bewust dat dit geen videocamera is, maar de geluidskwaliteit had echt wel een stuk beter gekund. De geluidsopname is onvoldoende hoorbaar.

Al met al vind ik de prijs/kwaliteit verhouding van deze camera goed.

jopri 08-07-2009

Ben meer als tevreden met deze camera vooral de mogelijkheden ik heb ook een Konica-Minolta Z2 op zich ook een goede camera maar deze overtreft hem echt op alles en daarom sluit ik mij dan ook aan bij de rest om een goed beeld te geven van deze camera.

memoli 27-06-2009

Heb de camera paar weken, ben erg tevreden over deze camera. Het is ook mijn eerste superzoom camera dus heb geen ervaring in.Moet nog veel uitzoeken.

jan0359 15-06-2009

Ik bezit dit toestel nu een half jaar en ben zeer tevreden. Aangezien de meeste review lovend zijn, toch een aantal minpuntjes om wat evenwicht aan te brengen ); Misschien leest ook de fabrikant mee en kan er bij verdere ontwikkeling rekening mee gehouden worden
1. Ik maak regelmatig filmpjes met het toestel. Het is niet handig dat er geen kantelbaar lcd-scherm is.
2. Bij wisselend fotograferen en filmen is het handiger dat de filmstand naast de P-stand ligt. Nu blijf je draaien. Sinds kort heb ik hier een oplossing voor: programmeer de C2-stand.
3. Het programmeren van de C1 en C2 is niet intuitief genoeg. Je moet daarvoor toch de handleiding opslaan.
4. De kleine knopjes bovenaan (AF/Focus en AF/MF) verzet je te gemakkelijk per ongeluk. Ikzelf gebruik ze vrijwel nooit, zodat het steeds even zoeken is naar wat er misgaat.

Tot slot nog een positieve opmerking over de 'joystick'. Heel eenvoudig pas je hiermee de instellingen aan. Ik vind het een geweldige vondst.

sjarmila 12-06-2009

Ik heb dit toestel nu ruim 9 maanden en ik ben nog steeds in een jubelstemming.
Zelfs met schemerlicht geen ruis met 200 iso en haarscherp het is wel heel veel uitproberen en dan sta je versteld wat de mogelijkheden zijn van deze camera ,zelfs vanuit een snelrijdende auto, haarscherpe landschapsfoto's.

Nicole 39 04-06-2009

FZ 28 met close up lens en adapter is aanrader.

Ik heb de Panasonic FZ 28 nu een half jaar in bezit en heb er direct een close up lens bijgekocht en lens adapter. Voor iedereen die houdt van macro foto's is het een absolute aanrader!Met maximaal tele kun je op 40 cm scherpstellen op je onderwerp en krijg je het meer dan beeldvullend in beeld.

De close up lens zier eruit al een filter. (plat dus) en is samen met de adapter makkelijk mee te nemen.

Puntje van kritiek vind ik de zonnekap. Die moet je middels een schroefjevastdraaien. Niet echt solide. Daarnaast vind ik het jammer dat je itt de voorganger niet meer kunt zoomen door aan het objectiefte draaien. In plaats daarvan is er een hendeltje boven op de camera geplaatst. Hierdoor zoom je snel te ver. Waardoor scherp stellen op je onderwerp wordt vertraagd.

In avondlicht vind ik dat hij veel ruis geeft. Prima camera voor overdag en bij voldoende licht. Met veel mogelijkheden.

tweakradje 02-06-2009

Deze brug camera is er eentje om van te houden. Na twee weken foto's maken wil ik hem nooit meer kwijt. Alles zit logisch in elkaar en is snel te bedienen. Deze lens in combinatie met een prima Optical Image Stabilisation maakt elke shot scherp.

Ik denk dat de engineers het maximale uit deze camera hebben geperst. Hopelijk heeft de opvolger een grotere CCD (of CMOS) opnemer om de ruis de kop in te drukken.

Pluspunten:
-prijs/prestatie (250,-)
-scherpe lens met groot bereik
-makkelijke bediening
-manuele bediening is top
-Mega O.I.S. werkt prima
-ISO limit in te stellen
-licht gewicht
-lang gebruik accu, spare is maar 20,-

Minpunten:
-ruis bij 400 ISO en hoger
-past niet in een broek of vestzak

Ad50 01-06-2009

Prima camera die op de AI-stand uitstekend functioneert en ook handmatig uitstekend in te stellen is. Inderdaad is de zoom niet echt 18x maar de Leica lens vergoed dit ruimschoots. Ik heb een NL camera gekocht.
Heerlijk eenvoudige camera die je zonder handleiding meteen kunt gebruiken.

gambler 29-05-2009

Beste @ptsylver:

Je zegt In het kort: Kopen als je nu in de markt bent voor een mooie superzoom camera.

De FZ28 wordt al een tijd niet meer uitgeleverd door Panasonic !

De winkels die de FZ28 nog verkopen zijn de winkels die ver boven de gemiddelde prijzen liggen (te duur dus) of zijn de winkels die alleen maar EU modellen verkopen van de FZ28.

De FZ28 in NL versie is dus simpelweg niet meer te koop en wordt niet meer geleverd door Panasonic.

Het advies kopen is dus niet echt een goede...

Het advies even geduld voor de opvolger is denk ik meer op zijn plaats.

Nog heel even kort;
De voorganger van de FZ28, de FZ18 heeft ook 18x zoom maar minder groothoek. Hierdoor is de 18x bij de voorganger FZ18 wel echt 18x zoom en bij de FZ28 niet. De FZ18 heeft een zoombereik van 504mm en de FZ28 een zoombereik van 486mm. De opmerking dat de FZ28 dus niet echt een 18x zoom is, is juist.

berrydebruijn 28-05-2009

een geweldige camera hoe langer ik hem gebruik des te meer leer ik van deze camera met name het handmatig instellen en het grootte zoom bereik zijn echt prachtig

laatst fotos gemaakt bij een autosport evenement in combinatie met een highspeedkaart is dit echt een aanrader

ptsylver 28-05-2009

Ik heb deze camera van de week binnen gekregen en al een aantal testshots gemaakt. De camera is makkelijk in gebruik, logische besturing en bied meer dan voldoende opties en mogelijkheden. Ook is er een AI instelling voor degene die liever ver weg blijft van al dat gedoe, point and shoot. Hij is licht voor dit soort camera's en ook compact genoeg om gewoon mee te nemen. Ik heb er de lowepro apex 110 tas bij gekocht. Dit tasje is iets groter waardoor ik de extra accessoires ook mee kan nemen.

De foto's zijn haarscherp en mooi van kleur. Betere resultaten krijg je wel door met je menu's en instellingen te spelen maar dat is eigenlijk met iedere camera zo. Er zit gezichtsherkenning op, een motion tracker (hiermee lock je op een onderwerp en wordt dit gevolgd waar het dan ook heen beweegt), burstmode, goede beeldstabilisatie en eigenlijk gewoon teveel om op te noemen. Ik ben ook tevreden over de scherptediepte foto's. Dit is wel afhankelijk van de afstand van het onderwerp en de achtergrond en de juiste instellingen. Het mooie is dat je het resultaat vooraf kunt zien op het scherm. Wat ik heb begrepen kan een DSLR dat nog beter maar het voldoet en de resultaten zijn prachtig.

Filmpjes maak ik er niet mee dus heb daar ook niet veel aandacht aan besteedt. Wat ik uit reviews heb begrepen is het geluid niet zo super in vergelijking b.v. tot de Canon SX10.

Mijn camera is wel een eu versie. Dit betekend dat er geen nederlandse of engelse handleiding bij zit. Wel is dit te vinden op de bijgeleverde CD en op de panasonic website.

Het kan zijn dat er een nieuwe versie uitkomt aan het einde van het jaar of begin volgend jaar. Toch is het een goede aankoop als je nu een nieuwe camera wilt hebben. Deze camera ligt al ver onder de adviesprijs en veel meer zal de nieuwere versie niet bieden. Het is een degelijk apparaat net als zijn voorganger.

In het kort: Kopen als je nu in de markt bent voor een mooie superzoom camera!

Voor degene die nog opzoek is naar een duidelijke review check http://www.cameralabs.com/buyers_guide/superzooms_and_premium_compacts/best_high_end_compact_camera.shtml

Succes en veel fotoplezier!

Peggy1 08-05-2009

Ik heb de FZ-28 sinds december 2008 in mijn bezit. Na lang zoeken, reviews bekijken en twijfelen tussen een spiegelreflex en een compactcamera had ik eindelijk gekozen voor deze camera. Wat opties en gebruiksgemak ben ik dik tevreden. Ook de telelens maakt doet het goed. Wat mij echter wat tegenvalt is de algemene kwaliteit van de foto's bij normale omstandigheden. Vooral de scherpte mij tegen. Mijn vorige camera van 5MB pixels had volgens mij scherpere foto's van deze camera. Ben ik deze enige die dat vindt? Zou dat dan toch met die kleine chip in verhouding met de vele pixels te maken hebben? Een ander punt dat ik mij niet gerealisserd heb is dat het moeilijk is te werken met een kleine scherptediepte. Een spiegelreflex kan dat veel beter. Ondanks veel oefenen in allerlei instellingen in allerlei situaties lukt het mij maar matig foto's te maken met een beperkte scherptediepte. En foto's waarin een onderwerp scherp afsteekt tegen een wazige achtergrond is toch wel een must. Houd daar dus rekening mee voordat je deze camera aanschaft.

jovern 08-04-2009

De FZ28 heeft een zeer goede prijs-kwaliteitverhouding en is in verhouding met spiegelreflexcamera's klein en licht. Omdat de sensor in vergelijking spiegelreflexcamera's een stuk kleiner is, is het voor goede foto's vereist om de ISO stand zo laag mogelijk te houden (ISO 100 is het laagst) en het diafragma niet boven de 4 uit te laten komen. Boven de 4 wordt diffractie zichtbaar als je op de hoogte resolutie inzoomt. Kleine elementen zijn dan niet meer scherp, maar het lijkt een beetje door elkaar heen gesmeerd. Uiteraard zie je dit pas bij een A4-vergroting. Nadeel hiervan is dat foto's met een grote scherptediepte, die een diafragma van 8 of zo vereisen, moeilijk goed te krijgen zijn.
Het probleem van diffractie speelt overigens bij vergelijkbare camera's ook, alleen spiegelreflexcamera's met grotere sensoren kunnen eraan ontsnappen

mike1256 28-03-2009

Sommige mensen zeggen alemaal je moet extra accu enzo. Maar ik heb met een accu 743 fotó's gemaakt dus best wel knap van panasonic!