Panasonic Lumix DMC-FX500 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 19 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic Lumix DMC-FX500 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

boxte123 14-07-2010

Ook ik ben niet erg tevreden over het toestel. Meteen gekocht toen hij uitkwam. Goede recensies gelezen, maar valt toch tegen. Geen scherpe foto's. Vooral foto's in het donker zijn slecht. Erg korrelig. Ik zal dus ook niet meer een Panasonic kopen. Hiervoor de T9 van Sony gehad. Veel betere foto's, maar slechte service door Sony. Na een jaar was het toestel stuk. Reparatie was duurder dan een nieuw toestel kopen. Nu overgestapt naar Pentax. Tot nu toe beter tevreden over foto's.

oemdorp 13-07-2010

Vorig jaar Januari gekocht. Was er zeer over te spreken wat mogelijkheden en kwaliteit betreft.

Echter nu na 1,5 jaar (en ja, veel foto's) gaat scherp stellen minder goed, relatief veel onscherpe foto's en zit er stof tussen de lensen.
Reparatie kost Eur 150-Eur 225

Beetje jammer en hoge afschrijving....

digger36 11-08-2009

Ik heb deze camera als bij camera naast mijn DSLR gekocht. De DSLR neem je niet standaard overal mee naar toe, deze past in je binnenzak en heeft daarnaast veel handmatige instel mogelijkheden.
Al met al is het een camera waar ik zeer over te spreken ben. Het touchscreen werkt goed en intuitief. De instelmogelijkheden zijn goed en de kwaliteit is ook goed. Ook de filmpjes zijn alleszins redelijk te noemen. Het scherpstellen gaat wat minder lekker als wat ik gewend ben bij mijn DSLR maar dat is niet zo verwonderlijk. Al met al een aanrader als je éen compacte camera zoekt met veel instelmogelijkheden voor onder de 200 Euro.

DMH 07-06-2009

sinds 2 maanden deze camera in mijn bezit. Erg makkelijk menu ed. Je kunt van alles instellen.

Alleen dat is even mijn probleem, ik ben geen echte kenner, heb het boekje goed gelezen, maar de meeste foto's vallen tegen.

Het grootste probleem is de onscherpe foto's. Dit heb ik met het automatische programma en met het programma die ik zelf ingesteld heb.

Touchscreen is erg makkelijk. Hij werkt snel. Is het een aanrader? Als ik mijn foto's allemaal scherp krijg, zeker.

Dit is dus nog uitproberen.

R Wagenaar 15-05-2009

echt een toppertje bezit al een nikon d200 top spiegel reflex maar zocht nog een compact voor in de binnenzak
en ik moet zeggen hij overtreft mijn verwachtingen
zeer goede foto's . handmatig alles in te stellen .
het groothoeklensje is handig
en je kan zelfs filmpjes maken die niet tegenvallen.alles natuurlijk wel in de hoogste kwaliteit instellen. de opstart tijd is voor een compact zeer snel,
de flits is zoals in meer reviews niet het sterkste punt. maar bij nacht foto's buiten gebruik ik toch geen flits. iso tot 800 goed bruikbaar, foto's mooi van kleur en contrast en scherp.
kortom ik ga hem veel gebruiken, hij gaat altijd mee. ik had hem voor nog geen 190 euro voor dat geld vind je geen betere compact.

Jacquesf 09-12-2008

Ideale camera. Sinds enkele maanden in bezit, Klein. Stevige metalen bouw. Voelt solide aan. Veel groothoek en voldoende telebereik. Flits dekt helaas niet het hele beeldveld bij groothoekopnamen, de randen blijven iets onderbelicht, dit is eigenlijk het enige minpuntje dat ik heb kunnen vinden.
Klein genoeg om makkelijk mee te nemen. Maakt opmerkelijk mooie foto's. Scherp en fraaie kleurbalans. Er is van alles in te stellen (sluitertijd / diafragma etc.), en dat gaat eigenlijk heel intuitief. Kan als een van de weinige compact camera's video in 1280 x 720 formaat maken, en dat scheelt een stuk met 640 x 420. voorheen was ik altijd een Olympus liefhebber, maar nu heel tevreden met deze keuze.

joostknuit 18-11-2008

Ik heb deze camera gekocht vanwege het feit dat het een ultracompact is met groothoek en ook nog een redelijk aantal keer optische zoom. Formaat heeft mij doen besluiten om niet te gaan voor de Panasonic TZ5, maar voor deze. Belangrijk in mijn overwegingen was ook het feit dat met deze camera ook alles handmatig is in te stellen, zoals sluitertijd, diafragma en iso (PSAM).

Formaat:
Een camera die klein genoeg is om met tasje in je broekzak te steken zonder er last van te hebben. Toch ligt de camera goed in de hand en kun je prima met 1 hand de camera bedienen en foto's maken.

Groothoek:
25mm groothoek is echt een verademing als je altijd een 35 of 38mm compact camera gewend was. Veel past erop en ook zelfportretten uit de hand zijn zeer goed mogelijk.

Zoom:
5x zoom is meer dan menig andere ultracompact met groothoek heeft. De 125mm tav het kleinbeeldequivalent zorgt dat je nog behoorlijk kunt inzoomen op details.

Instellingen:
Zoals gezegd, kun je alles met deze camera instellen. Zelf heb ik voornamelijk gebruik gemaakt van de P instellingen. Af en toe alles handmatig ingesteld. Verder zitten er 21 voorkeuze programma's op waarmee prima snelle kiekjes geschoten kunnen worden. Er zit ook een auto-intelligent mode op die zelf bepaalt welk voorkeuze programma (scene-mode) gekozen moet worden. Werkt prima.

Contrast, scherpte, verzadiging en ruisreductie zijn allemaal in te stellen.
Je kunt ook kleureffecten kiezen, zoals b/w sephia, maar ook cool en warm. Warm geeft wat gelige foto's, soms mooi bij wat druilerig weer, maar zeker niet altijd even mooi.

De witbalans binnen is altijd wel even zoeken, maar er zijn genoeg voorkeuze mogelijkheden en op het grote scherm kun je direct zien of je een goede hebt gekozen.

Touchscreen:
Nog nooit eerder met een camera met touchscreen gewerkt (redelijk nieuw fenomeen in cameraland). Ik moet zeggen, het werkt prima. Je kunt het scherm kalibreren op nauwkeurigheid van plaatsing, maar niet van druk. Je moet net iets harder drukken dan je denkt soms, maar het werkt heel intuïtief. Je hebt het scherm nodig om de mode in te stellen bij het maken van de foto's en bij de weergave modus.

Het scherm is heel helder en scherp, lekker groot en ook aan het scherm valt van alles in te stellen. ZO kun je batterijbesparing toepassen door het scherm sneller uit te laten gaan. Ook de helderheid kun je instellen en zelfs zo aanpassen dat je een verhoogde kijkhoek hebt, erg handig bij het maken van foto's boven je hoofd. Kun je nog steeds zien waar je foto's van maakt. Je kunt het scherm zelfs zo fel instellen dat je er een boek bij kunt lezen ;)

Joystick:
Wat wel even wennen is, is het gebruik van de joystick. Het is een zogeheten 5-weg joystick. Je kunt dus vier richtingen navigeren en accepteren door de joystick als knopje in te drukken. Soms gaat het drukken verkeerd en navigeer je verder of terug ipv te accepteren met het drukken. Het kost een beetje moeite om hier gewend aan te raken, maar niet iets om het kopen van de camera voor te laten.

Fotokwaliteit:
Dit is natuurlijk het belangrijkste van de camera. Ik moet zeggen dat ik aardig te spreken ben over de kwaliteit. De meeste buitenfoto's zijn ontzettend goed gelukt. Je moet wel goed opletten bij landschappen om de brandpuntsafstand op oneindig te zetten. Naar de kanten toe, met name bij foto's van hoge gebouwen (Eiffeltoren en Notre-dame) wil de foto wat onscherper worden als je de brandpuntsafstand niet goed hebt staan. Mode scene landschap is dan wel handig.

10 megapixel ziet er 1:1 op het scherm soms een beetje korrelig uit, maar in print is dit niet of nauwelijks meer terug te zien.

Verschillende beeldformaten van 4:3, 3:2 en 16:9, zijn leuk en handig, waarbij de laatste het leukst is omdat het wat meer filmische beelden geeft.

Over het algemeen ben ik heel erg tevreden met de camera. Er valt voor mij nog veel te experimenten qua instellingen. De Auto-modus is prima het is leuk om juist de andere instellingen te leren kennen.

Ik kon zo'n 250 foto's nemen op 1 accu. Koop een extra accu direct bij aanschaf van de camera en zorg voor een groot kaartje (2-4GB) is erg handig.

Een prima camera voor point-n-shoot en tegelijk flexibel genoeg om mee te experimenteren en beyond the obvious standaard foto's mee te maken.

Ik heb zelf een LowePro Rezo 15 als tasje. Past prima voor alleen de camera. Evt. extra kaartje en of batterij kun je beter los meenemen of een net iets groter tasje kopen met de kans dat het niet meer in je broekzak past.

Johnny Wormwoodghost 28-10-2008

Wat een super cameraatje. Moest even slikken maar is zijn prijs dubbel en dik waard. Alles zit erop en er is makkelijk mee te werken. Je moet wel tijd nemen om de handleiding door te nemen.
Keuze programma's Super! Tuurlijk mislukt er wel eens een foto maar over 't algemeen zijn 't hele mooie foto's. De groothoeklens: aan te bevelen! Filmen gaat ook super. Bliksemflits op de foto? Gewoon filmen op hoge resolutie en daarna de foto er tussenuit halen waar de bliksemflits opstaat. Erg leuk. Minpunt vind ik aleen maar dat je een gemaakte foto maar voor een bepaalde tijd (5 s?) terug kan kijken. Wil je 'm daarna nog ff bekijken moet je altijd omschakelen van opname naar weergave.
Verder lekker klein, groot scherm, handige knopjes, etc. Supercamera! Tip: direct een goede snelle kaart erbij kopen (zelf 'n SDHC Extreme III 4Gb genomen, werkt perfect).
Succes iedereen!

MSG 06-10-2008

Net gekocht, twijfelde tussen tz en deze, ivm compacter deze gekozen.
Super beeld, mooie foto's, veel scene's.

Michel Den Haag 20-08-2008

1 maand in bezit. geen seconde spijt. point en shoot gaat perfect. zelf nadenken en instellen maakt het alleen maar beter.
Grafische User Interface is één van de betere die ik ook heb gezien.
wie twijfelt krijgt spijt... gewoon halen dit wondertje!

frisko 12-07-2008

Inmiddels meer dan 800 foto's gemaakt in de hoogste resolutie met een paar HD filmpjes.
De foto's zijn van een zeer goede kwaliteit. Je moet wel even de tijd nemen om een haarscherpe foto te maken. Sommige point and shoot zijn door bewegen niet aan de randen overal scherp. De figuur waarop de camera zich richt blijft wel haarscherp. Op mijn vakatieadres toevallig een artikel uit de telegraaf gelezen welke als minpunt korrelig aangeeft. Dit is een grote bak onzin en duidelijk klakkeloos overgenomen van een ander vaag artikel uit een evenzo vaag tijdschrift. Ik heb niet 1 foto waarop dat deze opmerking van toepassing is. Zelfs de foto's bij nacht zijn prima.
Ook de HD films zijn goed. Schaf wel een snelle flashcard aan want dat komt de kwaliteit ten goede. Zelf heb ik de sandisk SDHC extreme III van 4 gig gebruikt. Deze heeft een schrijfsnelheid van 20mb/sec. De camera wordt dan nog sneller en vooral HD opnemen is dan mogelijk. De accu is zeer sterk en ik heb deze, tijdens de vakantie, maar 1x hoeven op te laden. Kortom aarzel niet om deze fx500 te kopen! Het gemak en mogelijkheden zijn zeer positief.

BJEM 30-06-2008

Ben erg tevreden over de FX500!
Maakt perfecte foto's, zeer mooie kleuren! Ook in het donker komt de FX500 goed uit de voeten, weinig ruis. Evt. hogere iso waarde is snel in te stellen met het quick menu.
De mogelijkheden zijn ongekend en zeer uitgebreid. In het begin lijkt het allemaal lastig met al die mogelijkheden echter na wat proberen met de gebruiksaanwijzing erbij is de bediening erg eenvoudig en duidelijk. Uiteraard heeft de camera een automatische stand, waarbij de foto's perfect genomen worden. De FX500 heeft een snelle opstarttijd en snelle sluitertijd, zeer aangenaam met kinderen in het gezin!
Groot voordeel is natuurlijk het makkelijke touch screen en het quick menu.
Qua vormgeving heeft de FX500 veel te bieden:
- mooi compact
- stijlvolle en degelijke afwerking
- robust
Al deze eigenschappen maakt de camera ook degelijk!
Een echte aanrader!

Karel 23 05-06-2008

Afgelopen jaren heb ik heel wat ervaring met diverse camera's opgedaan onder andere Minolta analoog; Canon T70 : Canon G-4 - mooie foto's. De laatste camera een Canon D350D met zoomlens. kwalitatief prachtige fotó's.
De camera heb ik verkocht omdat ik hem te groot vond.
Via internet heb ik de beoordelingen van allerlei camera's bekeken. De Panasonic specificaties van de DMC-FX500 spraken me wel aan.
08-05-2008 heb ik hem gekocht en de vakantiefoto's zijn in een woord geweldig.
Alles is gefotografeerd. Strand;binnenopnamen;donkere ruimten en ondergaande zon.
Als ik meer verdiep in de vele moglijkheden zullen er nog meer omstandiheden zijn om nog betere foto's te maken.
De specificaties van de camera zijn geen verkooppraatjes, het is gewoon een geweldig cameraatje. ( Hij is klein)
De deglijkheid is moeilijk te beoordelen. Met dit soort camera's moet je voorzichtig omgaan.
Dat de Panasonic Lumix digitale fotocamera DMC-FX500 is door TIPA uitgeroepen tot “Beste Compact Digitale Camera in Europa 2008” kan ik me voorstellen.
Twee opmerkingen:
1- Met fel zonlicht is het scherm lastig te bekijken.
2- Wat Mart 10 op 09-05-2008 over de camera opmerkt heeft misschien betrekking op een andere camera. Panasonic Nederland kreeg de camera's binnen op 05-05-2008 en ik heb hem een paar dagen later kunnen kopen. Mijn vraag is hoe heeft hij in zo'n korte tijd deze beoordeling kunnen maken?

GerritvP 01-06-2008

Zat al heel lang te wachten op dit kleine wonder. Wat een camera. Echt hele scherpe mooie foto's en ook de filmpjes zijn van een kwaliteit die ik best wil laten zien. Geen kwaliteit van een goede videocamera maar toch. Het lensje met 5x optisch en de groothoek is echt top.

Junus 27-05-2008

Camera nu bijna een week in bezit, had toestel al een tijdje op het oog en ondanks de 1e wat mindere reviews op de site toch aangeschaft. Inmiddels al heel wat foto's geschoten en herken het commentaar zeker niet. Foto's zijn van goede kwaliteit en erg scherp, uiteraard met een portret foto is de achtergrond minder scherp maar daardoor komt de foto/persoon alleen maar meer naar voren die overigens super scherp zijn.

Paarse achtige zweem herken ik ook op het lcd scherm maar minimaal af en toe bij lichtinval en uiteraard alleen als je tegen het licht in kijkt, zie dit zeker niet terug in de foto dus voor mij niet belangrijk stoor me hier zeker niet aan.

Moet wel even wennen aan de joystick maar naar een avondje oefenen weet je niet beter.

Filmpjes nog niet getest maar voor mij niet erg belangrijk heb hiervoor een videocamera van sony HDR sr 11e

Tot nu toe tevreden.

jollym 25-05-2008

Super toestel, maakt mooie foto's voor dat formaat camera. De casing is mooi en degelijk afgewerkt. De automatische modus werkt goed, al kiest de camera soms snel een (te) hoge ISO. Maar het toestel biedt voldoende mogelijkheden om de instellingen dan weer handmatig te overrulen. De gebruiksmogelijkheden van de touchscreen zijn geweldig!

Panasonic heeft een geweldig toestel op de markt gebracht, een toestel die mijlen ver voorloopt t.o.v. van de toestellen van de andere merken. Mij benieuwen wanneer de andere merken dit voorbeeld zullen volgen!

carlo12 23-05-2008

Geweldig apparaat! Hiermee kan echt iedereen prima foto's maken, zelfs ik en dat wil wat zeggen.. Mooie foto's, geweldige bediening, en heel erg mooie filmpjes! Geen moment spijt van de aanschaf! Ik heb hem inmiddels twee weken en ben nog volop aan het uitproberen en heb inmiddels een paar honderd plaatjes geschoten en een drietal filmpjes gemaakt. Nog niet zo'n gemakkelijk bedienbaar apparaat met zoveel mogelijkheden gehad. Ben zeer tevreden over dit product.

mario2008 22-05-2008

orde.heb hem direkt terug gebracht.en m,n geld teruggekregen.
ze hadden er slechts een in de winkel
maar nu verder:de 25 mm is super,het touchschreen is een beleving echt
waar,punt van scherpstellen met je vinger bepalen ,enz enz.
ben eigelijk verkocht, maar ben wel wat huiverig door mijn ervaring,als het
geen structurele fout is koop ik hem direkt weer.(nou dat zeg toch wel
wat).raportcijfer is gegeven zoals toen het tsl het nog normaal deed.

mart10 09-05-2008

Helaas blijkt deze camera voor mij een enorme miskleun te zijn. De camera heeft een prachtig uiterlijk en is lekker handzaam. Maar de foto's blijken (bij mij althans) slecht uit te vallen. Met name de scherpte ontbreekt en wat ik ook heb geprobeerd (ook via Panasonic) niets hielp. De foto's zijn niet helder en dus onscherp met name in omgevingen met matig licht of op bepaalde plaatsen op de foto. De video opnames zijn matig als ik dit afzet tegen de Canon G9 welke ik heb mogen uitproberen. Het is mij allemaal om het even maar de Canon G9 overklast de Panasonic FX 500 op alle fronten. Oke, de camera is wat duurder maar je krijgt daar veel meer voor terug. Pluspunten van de Panasonic zijn ontegenzeggelijk de breedbeeld opnames en de groothoellens. Werkelijk heel fraai. Maar nogmaals deze camera moet het in foto kwaliteit afleggen en is eigenlijk onvoldoende.Mijn oude camera de Canon luxus 400 van 4 jaar oud maakt betere foto's dan de Panasonic. Ik preek hier niet voor de Canon maar vermeld enkel mijn bevindingen. In de komende dagen plaats ik elders mijn previeuw op de Canon G9 gedeelte van deze website. Ik hoop van harte dat anderen meer succes hebben met de Panasonic FX500. Voor mij even niet.