Fujifilm FinePix F100FD zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 13 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Fujifilm FinePix F100FD zilver op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,3

Paul Duyn 24-02-2009

Zocht naast m'n DSLR een goede compact en heb, na het lezen van vele reviews (ook op andere sites) gekozen voor de Fuji F100fd. Geen moment spijt van gehad. De resultaten zijn verbluffend goed: heldere, scherpe foto's met o.h.a. weinig ruis en natuurgetrouwe kleuren. Uitstekend lensje met een mooi zoombereik (28-140), makkelijke sceneselectie, snel in gebruik. De DSLR kan in de meeste gevallen thuis blijven.
Enige nadeel: de batterij is vrij snel leeg - een tweede accu is beslist noodzakelijk!

pana 27-01-2009

Eerst f100fd gekocht 2 weken geprobeerd en toen ingewissel voor de tz5 en gehouden.Plus f100fd t.o.v. tz5;LCD helderder ook bij weinig licht en grotere inkijkhoek (makkelijk bij terug kijken met meerderen mensen),maakt bij weinig licht zonder flits snel scherpe foto`s met minder ruis.Plus tz5 t.o.v. f100fd;10maal zoom + macro of 54x zoom +(digitaal)+ macro, resultaat verbluffend grote musjes van achter uit de tuin (30m) op je LCD en scherp,film is beter + zoom, menu is uit gebreider en makkelijker,accu indikatie beter en houd het iets langer vol.

Dannydej 23-01-2009

Ik had hiervoor een Canon Powershot A720is, maar die heb ik weggedaan vanwege de vele ruis binnen. Na veel research ben ik op deze camera uitgekomen en wat een geweldig ding! Ruis is zelfs bij ISO400 binnenshuis te verwaarlozen. Flitser regelt zichzelf, dus nooit meer overbelichte foto's zoals bij de Canon. Nu geruime tijd in bezit en zou geen andere compactcamera weer willen. Zowel foto's binnen als buiten zijn geweldig. Pas op het ijs foto's geschoten en wat een detail! Verder een solide, aluminium behuizing, groothoek en lekker compact (maar niet te, dus goed hanteerbaar). Aanrader!!

PaulSomdee 31-12-2008

Ik heb de Fuji F100fd en vanaf het begin geklaagd over het massieve contrast,
ik vond de foto's vaak somber en veel te contrastrijk. Ik heb vandaag de F100
met de Panasonic LX3 kunnen vergelijken op het punt van contrast. Foto's van
een donkere voorgrond en een blauwe hemel met witte wolken leverde
ongelofelijke verschillen op, bij de Fuji, dynamic range op automatic,
afhankelijk van de compensatie,een ondoortekende zwarte onderkant of een
ondoortekende lichte hemel versus een mooie voorgrond en een prachtig
doortekende hemel van de LX3.

Wel bleek de lens van de Fuji duidelijk scherpere foto's op te leveren voor
dezelfde uitsnede, maar die scherpte wil ik graag inleveren voor de veel
mooiere keuren van een Panasonic.

markhart 31-12-2008

Zeer tevreden over camera. Camera maakt mooie foto's onder zeer uiteenlopende omstandigheden (ook met erg weinig licht). Foto's zijn erg scherp. Voor de prijs zeker een aanrader. Ik lees dat een aantal mensen problemen hebben met de kleuren. Voor hen heb ik de tip de verschillende opnamefuncties te proberen. Foto's worden op 'auto' niet altijd het mooist. Als je de juiste functie (bijv 'nacht' of 'natural light' of handmatig) weet te kiezen zijn de resultaten echter voortreffelijk!

tcberry 28-12-2008

Na mening review te hebben gelezen.
Heb ik mezelf deze camera kadoo gedaan.
En moet concluderen dat ik zelf ook inziet dat dit de winner van 2008 is.
Prijs, kwaliteit verhouden is zo goed dat de concurenten het nakijken hebben.
Indien je echt mooie scherpe kleur getrouwen foto`s wil maken met een compact camera dan is dit het neusje van de zalm.
Natuurlijk hang daar ook, een prijskaartje aan. indien je niet teveel wilt uitgeven kies dan een canon uit de a klase of een oudere iris model.

Thego 15-07-2008

Ik heb deze camera ook een paar weekjes in bezit gehad, maar hem weer teruggebracht omdat het zeer donkere foto's maakte.
In de revieuws wordt daar haast niet over gepraat.
Ik vondt mijn foto's niet zonnig, alsof er een zonsverduistering is, wel zuivere kleuren, maar somber.
In autostand bij donker weer schiet hij snel naar iso 400 en dan zijn de foto's niet meer pin scherp je ziet dan nagal wat verfachtige blokkerige ruis in vooral de donkere delen.
Als het fotos maakt op iso 100 is het superscherp, bijna als een spiegelreflex.
Jammer dat het dan zo donker is.
Bij zonnige fotos is in de schaduw onder b.v. bomen helemaal zwart en zie je daar niks.
En als je de EV op +1 zet zijn de zonnige partijen weer overbelicht.
Ik heb ook fotos gemaakt in dezefde omstandigheden met een Sony DSC-W150 en dan zijn de fotos helder en zonnig bij iso 100
(maar die sony is wel weer iets minder scherp, je ziet dan ook zwarte gaatjes in het grijs)
ook zie je bij de Sony wat er zich afspeelt in de schaduwpartijen, wat bij de F100fd te donker was, ondanks de DRO, die helaas alleen voldoende werkt bij iso 400 en dat wil ik nou juist niet, ik wil voor de volledige pin scherpte op 100 iso fotograferen en het echt op een groot scherm projecteren of om details uit te kunnen snijden.
Dat lukt alleen maar bij iso 100 die dan te donker zijn.
Ik vindt dit erg jammer en erg zonde van verder zo'n goed degelijk toestel.

Nickela 29-05-2008

Ik heb de camera vorige week gekocht in Beuningen, waar ik had afgesproken dat ik de camera binnen 7 dagen kon terugbrengen mocht die niet bevallen. De alternatieven waren Nikon Coolpix s600, Panasonix FX500 en de Panasonic TZ5.
Deze selectie is met name gebaseerd op groothoek, (gerapporteerde) image-quality en low-light mogelijkheden. Foefjes als face-detection en stabilisation zijn natuurlijk altijd meegenomen. Manuele instelmogelijkheden hoorden niet tot de wensen.

Ik heb als eerste bekeken of deze exemplaar last had van pink banding en dat was niet het geval. Ik heb als test in ISO400, ISO800, ISO 1600 en ISO3200 de camera met de lens op tafel gezet en toen een foto gemaakt. Als je er last van zou hebben, dan zou je al bij 400 en 800 duidelijk kunnen zien dat de zwarte foto's aan de linker kant duidelijk een paarse band van boven naar beneden heeft. Dat was bij mij niet het geval al kon ik wel zien bij 1600 en 3200 wat men hiermee bedoelde.

Deze camera is bedoeld voor mijn vrouw. Ik heb zelf een Nikon D70, maar het is niet altijd even handig om de hele handel mee te slepen. Daarom wilde zij een makkelijke (Point & Shoot) camera, zonder al te veel geklungel met instellen.
Dat deze camera niet de kwaliteit van een digitale spiegel-reflex haalt, mag duidelijk zijn en dat is ook gebleken bij mijn eerste testjes. Echter, voor een P&S compact camera zijn de foto's gewoon erg goed met mooie natuurgetrouwe kleuren.

De eerste indruk van de camera als je hem in handen hebt, is goed. Het is een solide camera en voelt goed en stevig aan. Het is klein genoeg om het in je (hemd) zak te stoppen. Het is zwaarder dan je optisch zou verwachten, maar dat lijkt mij verder geen probleem.

De camera werkt anders dan je zou verwachten, maar de bediening is intuitief: Je hebt twee hoofdmodes, nl. de opname en terugkijk-functie. In elke mode hebben de knoppen andere functies. Naast het scherm zit een menuknop met daaromheen 4-directionele knop waar je ook aan kan draaien. Deze bediening doet mij denken aan de bediening van een Ipod, waar je ook op deze manier kunt scrollen door files/foto's. Ik vind deze manier van scrollen door het menu en door de foto's (bij bekijken) erg handig.

Er zitten veel verschillende automatic scenario's op waaruit je kunt kiezen (strand, sneeuw, landschap, bloemen, binnen, nacht, vuurwerk, portret, sport, enz.). Ook is er een functie die je kunt kiezen waarmee met een druk twee foto's maakt: een met flits en een zonder (erg handig).
Naast al deze modes kun je ook kiezen voor een algemen automatische stand, waarbij je dan wel nog de keuze hebt of je wilt flitsen of niet en waarbij je kunt instellen wat de hoogste iso-stand mag zijn. Mijn ervaring is dat voor alledaagse foto's AUTO (ISO400) goed genoeg is. Als je voor AUTO800 kiest, vind ik de foto's wel nog goed, maar toch iets minder.
Ik heb overdag wat foto's gemaakt van de tuin en ook wat close-ups van bloemen en hierbij moet ik zeggen dat de foto's erg mooi zijn, vooral als je kiest voor de modes landschap en bloemen. De helderheid is goed en de kleuren zijn geweldig mooi.
Als ik de foto's daarna in PS CS3 bekijk, hoef ik er bijna niets meer aan te doen qua levels. Maar goed, dat is toch ook een kwestie van smaak en voorkeur.

Ook is er een manuele mode, maar sluitertijd en diafragma zijn niet instelbaar (voor degenen die dit een must vinden, valt deze camera dus af).

Binnen bij weinig licht ga ik meestal niet verder dan ISO800 en hiermee krijg ik erg goede foto's met weinig ruis. Ik heb nog wat geprobeerd te vergelijken met een Sony T200 en een Canon DI 860, maar deze camera's geven gewoon meer ruis bij hetzelfde licht.
Bij heel weinig licht (b.v. 's avonds met TV aan en twee schemerlampjes) heb ik wat foto's geprobeerd bij ISO1600 en ISO3200 en dat gaat toch best goed, al kun je ook al duidelijk ruis zien (ook hier geen last van pink banding). Hier zit je duidelijk aan de grens van de mogelijkheden van deze camera. Deze modes zou ik dan ook niet gebruiken, tenzij het echt niet anders kan.

Als je wilt flitsen, dan kun je volgens mijn bevindingen het beste gebruik maken van de automatische stand met als instelling ISO400, dat geeft iets minder ruis dan bij ISO800. Als je een object of een persoon te dichtbij schiet, dan vind ik dat de flits iets teveel belicht. Mijn oplossing is dan iets verder weg gaan staan, de foto's is toch 12 Megapixel en je kunt makkelijk nog later uitsnijden (op de camera of PC).

Ik ben nog niet helemaal overtuigd van de Dynamic Range functie, daar moet ik nog een keertje goed mee aan de slag. Wat mij echter wel opvalt, is dat de camera zowiezo best goed presteert in moeilijke situaties (veel tegenlicht, grote overgang schaduw en zonlicht).
Verder lijkt het heel af en toe of de AF niet optimaal werkt (soms niet helemaal scherp), al weet ik nog niet of ik iets niet helemaal goed heb gedaan. In het begin had hier zeker soms last van.
Als ik erop wil letten, gaat het gewoon goed. Misschien ligt het aan de afstand of te snel afdrukken, dat weet ik (nog) niet.
Ik ben dus nog niet helemaal klaar met uitproberen, maar mijn vrouw wil de camera in ieder geval niet meer inruilen, dus de camera gaat niet terug. Zij vind de kwaliteit prima en het gebruiksgemak (door de vele automatische modes). Toch vind ik dat ik haar nog iets te veel moet influisteren over de beste instellingen (zoals hierboven beschreven).
De camera is naar mijn idee aan de ene kant niet 100% idiot-proof (met alle respect), maar ook minder geschikt voor de veeleisende gebruiker (die alles ook manueel wil doen).

Kortom: als je deze camera wilt aanschaffen, moet je goed weten wat je wilt en wat je belangrijk vindt. Je kunt direct aan de slag met deze camera zonder al teveel poespas, echter voor de beste resultaten zul je deze camera toch echt goed moeten bestuderen en testen.
De kwaliteit van de foto's zijn zonder meer goed evenals de prestaties bij weinig licht. tot Iso800 gaat het (verbazend) goed, daarboven ga je duidelijk ruis zien maar bij andere camera's nog (veel) meer. Of deze camera overeind blijft t.o.v. de F30/F31, weet ik niet. Als ik af ga op de vele reviews en vergelijkingen op internet, dan is de F30/ F31 nog steeds beter al is het verschil niet heel groot met deze F100fd.

De cijfers die ik geef zijn dus gebaseerd op het feit dat dit een P&S camera is en geen (high-end) spiegelreflex.

Jayton 29-05-2008

Ik heb ongeveer anderhalve maand de F100FD en ik heb er ruim 5 gig aan beeldmateriaal mee geschoten :)
Dit zijn dan 800+ foto's en wat filmpjes.

Filmpjes zijn inderdaad van mindere kwaliteit. Geluid is mono als bij veel point and shoot cameras, maar het geluid is vaak wel wat scherper dan bij de F100fd.
beeld van filmpjes zijn vaak donker en de camera heeft veel moeite met tegenlicht. De objecten die je dan wilt filmen zijn dan veel te donker. ('met foto's heeft hij er veel minder moeite mee)

Foto's. Ik moet wel zeggen dat ik veel research gedaan heb dus ik weet inmiddels wel iets van bepaalde instellingen af. Daarbij moet verteld worden dat dit mijn eerste digitale camera is, dus veel ervaring met schieten heb ik niet.

De foto's van de F100fd zijn geweldig! Ik was op vakantie in Japan en van de 750 foto's ben ik 2 keer de pink band tegen gekomen. (inmiddels firware upgrade gedaan en het is niet weg, maar bijna niet meer visible). Als p&s camera fungeert hij geweldig, je hoeft niet vaak te veranderen van scenery. Goede macro fotos en hele duidelijke landscape fotos.
Ik heb veel foto's geschoten indoor (van eten) en ze zien er net zo smakelijk uit als dat ik het kon herinnerne :) Zonder flits met iso 400/800 maakt de fujifilm goede binnenshuis foto's met weinig ruis. Sommige scenery modes zijn niet echt bruikbaar omdat hij dan naar iso 1600 schiet, persoonlijk vind ik dat je dan te veel ruis hebt. maar nogsteeds heel bruikbaar voor kleine 15x10 fotoprintjes.

Na mijn vakantie kon ik echt de camera onderzoeken en ik vind de manual mode een beetje tegenvallen. Je hebt gewoon te weinig instellingen die je dan kan aanpassen. Eigenlijk kan je alleen spelen met iso + dynamisch bereik. Dynamisch bereik is daarbij wel echt heel netjes. Ik heb verschillende test foto's gemaakt met wolken en de kwaliteit van luch met 400% dynamisch bereik is echt spetterend.

Er zijn verschillende reviews al te vinden op internet. En ze zijn best te vreden met de Fujifilm F100fd en ik ben het met ze eens. Ik ben blij met deze camera omdat hij heel makkelijk mooie foto's maakt ook in moeilijke omstandigheden. Filmpjes zijn een stuk minder.

Als ik meer info nodig hebben vraag maar raak

hopmanh 17-05-2008

Ik kan niet anders als deze camara als een topper te bestempelen. Gelukkig kon ik deze camara vergelijken met een Canon 650 IS die ook is uitgerust met een 12MP sensor. De F100fd springt er uit op gebied van natuurgetrouwe kleuren en ruisvrijheid.
Onlangs prachtige resultaten behaald met handmatige instellingen,( ISOI800, spotmeting en zonder flits). Scherpe heldere foto's , nauwelijks ruis en natuurgetrouwe kleuren en dat in een spaarzaam verlichte ruimte.
De automatische stand werkt goed maar is natuurlijk niet zaligmakend. Nadeel is dat (te) snel overgeschakeld naar een hoge ISO waarde wat niet altijd nodig is. Als je pas begint is het raadzaam om bij verschillende lichtsterkten zowel binnen als buiten met verschillende instellingen te expirimenteren.
Conclusie ; erg tevreden met het resultaat en dat allemaal in een zeer compacte en fraaie behuizing.

Linuxuser 08-05-2008

Ik heb geen goede ervaring met deze camera. Ging vanuit dat qua kwaliteit een beetje op f31 lijkt, maar dat was helemaal mis. Verschillende combinaties (instellingen) geprobeerd, vooral 's avonds slechte foto's. Gelijk teruggebracht.

Michel5 05-05-2008

Heel fijn toestel,
Heb nu ongeveer in een week tijd honderd foto's genomen overdag s'avonds binnnen en buiten, en ik moet zeggen dat ik heel erg onder de indruk ben van de kwaliteit hiervan zeker in de hogere ISO waardes, ik had een oud canon camaraatje die goede foto's maakte met voldoende verlichting, maar deze camara maakt het bijna niks uit licht donker binne buiten ze zijn tot nu toe allemaal scherp helder in kleuren en die in het donker met heel weinig of geen ruis ,wel moet ik zeggen dat je weinig instell mogelijkheden heb en toeters en bellen maar die zal ik denk ik toch niet missen ,tevens vind ik het super makelijk dat ik met het draaiwieltje gelijk de juiste camara instelling kan kiezen voor bijv in de sneeuw of met vuurwek zonder eerst een menu integaan
zeker een aanrader

Ronald Vos 17-04-2008

275 fotos in bezit.

Positief:
- Extra dynamisch bereik werkt echt! Geen enkele foto (of gedeelte van een foto) was overbelicht zelfs onder extreme omstandigheden zoals: tegenlicht, zon en schaduw partijen in de compositie, volle zon op het gezicht etc.
- De natural light mode heeft terecht zijn naam. De fotos zien er echt uit zoals mijn oog het heeft gezien.
- De invul flits werkt erg goed. Fotos waar invulflits nodig was zien er echt uit als fotos zonder flits ( ik snap die verhalen op internet niet dat de flitser op de verkeerde plaats zit trouwens)
- De download van de camera naar mijn PC toe (met usb 2.0 natuurlijk) gaat sneller dan ik gewend ben van andere usb 2.0 apparaten (incl met WD externe harddisk)
- Schaduw en/of zon zelfs in de AUTO mode geen probleem. De kleuren kloppen gewoon. (ik denk dat de beste settings binnenshuis de natural light is en buiten gewoon lekker auto)
- ISO200 fotos 99.9% ruis vrij. Kon alleen in erg donkere partijen iets ontdekken.
- ISO1600 gewoon bruikbaar voor A4 afdrukken. Echt niet geloven voor een 265 euro cameratje. (iso3200 of hoger niet zie mijn negatief commentaar)
- Echt klein, licht en compact dus terecht een compact camera.

Negatief:
- Accu erg snel leeg. Na 275 fotos in hoogste kwaliteit (gemiddeld 4.45 megabyte per foto) was ie echt leeg. - - Handmatige settings zijn geen echte handmatige settings aangezien ik de sluitertijd en het diafragma niet kan instellen (daarom mogelijkheden op 7)
- Accu kan alleen buiten de camera opgeladen worden. 2e accu is dus echt geen overbodige luxe
- ISO waardes boven de 1600 zijn echt onzin. 1 en al ruis en totaal onbruikbaar indien afdruk groter dan een postzegel moet zijn.

Mijn persoonlijke conclusie: Ik ben ontzettend onder de indruk van deze camera en raad iedereen deze camera aan (maar vergeet de 2e accu niet).