Panasonic DMC-FZ18EG-K zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 58 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic DMC-FZ18EG-K zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

TimDeKoffiefreak 31-07-2009
Geschreven voor: Panasonic DMC-FZ18EG-K zwart

Heb dit toestel meer dan een jaar gehad. Maakt erg mooie foto's buiten, en de 18x zoom is natuurlijk super. Binnen bij slechtere lichtomstandigheden is er geen fatsoenlijke foto mee te maken, op geen enkele stand. Ruis is een vreselijk storende factor op bijna alle ISO's. Vandaar nu ingeruild tegen een digitale spiegelreflexcamera, wat een verademing en verbetering.

Hlem 20-09-2008
Geschreven voor: Panasonic DMC-FZ18EG-K zwart

ik heb de lumix als tweede camera naast mijn 20D .
als je die twee naast elkaar ziet dan is de lumix een kleine camera .
wat mij heel erg stoort aan de lumix is dat bijna alle binnen opname met flits rode ogen geeft .
dat heb ik met mijn 20D nog nooit gehad .
en het weg schrijven is ook net even langzamer dan ik gehoopt had .
het is een leuke camera voor mensen die gewoon wat willen schieten .
de camera is gemaakt voor Japanse/chinees mensen handen .
alles is klein .
het is beslist niet te vergelijken met een digital single-lens reflex camera .
het zoomen is ook niet zo goed te doseren .
je zit er erg gou naast .
maar de macro stand vind ik wel goed .
kortom een leuke camera om er bij te hebben .
maar kan nog steeds niet tippen aan een
digital single-lens reflex camera zo als mijn canon 20D

Wiel2008 14-09-2008
Geschreven voor: Panasonic DMC-FZ18EG-K zwart

Uitstekende camera. Start snel op, autofocus werkt goed en accu gaat lang mee. Goede macro mogelijkheden. Prima foto's tot nu toe! De iA stand werkt prima en ik gebruik ook wel de P, S en A standen. Het snel instellen van o.a. de ISO via het indrukken van de joystick is ook handig. Gebruik ook wel de programshift. Kortom handige menu's. Heel fijne camera waarme ik met veel plezier werk! Een aanrader maar misschien is de FZ28 net weer wat aantrekkelijker.
De gebruiksaanwijzing vind ik t.o.v. mijn Canon S50 stukken minder, zo ook helaas de meegeleverde Photfunstudio software.

Kzin 28-08-2008
Geschreven voor: Panasonic DMC-FZ18EG-K zwart

Ik heb hiervoor een Casio 4Mpix en een Olympus 7Mpix gehad, maar deze is duidelijk fijner. Grootste winst: sneller opstarten en sneller reageren/opslaan. Zeker t.o.v van de Olympus. Is ook veel zuiniger dan de Olympus, die vrat batterij. Mooie foto's, werk meestal met P stand in zonlichtstaand en ISO automax op 400. Ik laat de zonnekap altijd zitten. Persoonlijk vind ik het wel fijn dat de flitser niet vanzelf opklapt, kun je makkelijker spelen met sluitertijden etc.
Met deze camera krijg ik elke keer de wens me meer te verdiepen in de fotografie om het potencieel er echt uit te halen en het kiekjes nivo te overstijgen.

testerdetest 27-08-2008
Geschreven voor: Panasonic DMC-FZ18EG-K zwart

Heb de camera nu een aantal maanden, was eerst bang dat de camera te groot zou zijn, achteraf vind ik het gemakkelijker om deze iets grotere camera zonder tas los om de schouder te dragen dan een kleinere camera in een tasje aan mijn riem.
Erg goede resultaten, macro foto's zijn echt geweldig, druk de lens tegen een bloem en hje hebt fantastiche resultaten.
En de zoom, geweldig.
Heb ook nog een fujufilm finepix 4700 en een kodak V610, deze camera's halen het bij lange na niet met deze pana.
Gewoon kopen, niet maanden rondneuzen, je krijgt geen spijt.
Heb hem 2x laten vallen, dus degelijk is hij wel.

Sousafoon 09-08-2008
Geschreven voor: Panasonic DMC-FZ18EG-K zwart

Ik heb deze camera nu 3 maanden.
Ik ben er zeer over te spreken. Ik heb er nu ongeveer 3000 photo's mee gemaakt. Onderwerpen varieerend van vakantie & snelle privéphoto's tot prof. gebruik voor power-point presentatie, websites en bladen. Makelijk in gebruik. Onze zoon van 6 maakt er ook goede opname mee!
In het begin even uitzoeken hoe alles werkt, maar dat wijst eigenlijk zichzelf.
Echte aanrader!

suuske11 08-08-2008
Geschreven voor: Panasonic DMC-FZ18EG-K zwart

Sinds december heb ik de DMC-FZ18 in mijn bezit. Hij bevalt me echt heel goed. Vooral de combinatie van breedhoeklens en de 18x optische zoom hebben mij overtuigd. Al veel (zoom) foto's en filmpjes gemaakt. Ook van veel dieren. Ze zijn perfect! Ben erg tevreden.
Verder ook nog een UV-filter (Hoya) en polarisatiefilter (Raiser) erbij gekocht. (46mm)
Fotografeer vooral veel in de P-stand. Histogram bekijk ik altijd even. Ook ISO af en toe verandert ivm fotograferen in het donker. Ik heb de gebruiksaanwijziging helemaal uitgeprint (4blz op 1pagina) en gelezen. Erg interessant.
De gemaakte filmpjes zijn wel lollig. Kwaliteit is redelijk goed. Is leuk voor een sfeerimpressie.

Dennis 69 07-08-2008
Geschreven voor: Panasonic DMC-FZ18EG-K zwart

Prachtige camera! Nog niet alle toepassingen onder de knie maar de foto´s zijn haarscherp en de gemak van gebruik is uitmuntend! Echt geen miskoop deze camera! De 18x zoom is fantastisch goed en scherp! Kleuren van afbeeldingen zijn ook geweldig!

Rense2008 05-08-2008
Geschreven voor: Panasonic DMC-FZ18EG-K zwart

Gezocht naar een makkelijk te gebruiken camera met veel zoom.
Camera is licht, makkelijk in gebruik.
Vanwege de korte tijd in bezit nog geen negatieve ervaringen.

FG 04-08-2008
Geschreven voor: Panasonic DMC-FZ18EG-K zwart

naar aanleiding van veel goede reviews op deze site, en op aanraden van een goede vriend en een amateur expert, deze camera FZ18 gekocht.
Ligt prima in de hand, erg gebruikersvriendelijk, erg blij met de aanschaf. Uiteindelijk via detailhandel gekocht met extra gratis garantie en 4 Gb kaart en tas.
Als ik hem via internet apart had gekocht was ik iets minder kwijt geweet maar het scheelde door de goede deal geen 20 euro dus....aan te bevelen!

joco46 28-07-2008
Geschreven voor: Panasonic DMC-FZ18EG-K zwart

Ook ik heb deze camera, na vele reviews gelezen, aangeschaft. En inderdaad een geweldig toestel. Lekker licht, mooi van vorm en handig en makkelijk te bedienen. Ik heb de zilverkkleurige versie. Koop er wel meteen een geheugenkaartje bij en een reserve accu. Hoeft niet per sé een originele te zijn: scheelt meer dan de helft.
Mooie foto's, veel mogelijke instellingen. Ben nog lang niet klaar met het uitvogelen van alle toeters en bellen. Ook een andere site gaf een goede recensie vanuit de vakhandel. Dus echt een toptoestel.

AFotograaf 23-07-2008
Geschreven voor: Panasonic DMC-FZ18EG-K zwart

Ik heb de Pana een paar dagen en ben zeer enthusiast.
Hij maakt prachtige scherpe foto's en is eenvoudig in de bediening.
De automaat werkt zeer goed en gemakkelijk.
Behalve de belichting en scherpte wordt ook de scene.. automatisch ingesteld.
Het weet b.v. wanneer er een landschap of een macro gefotografeerd gaat worden.

Natuurlijk kan er ook volledig met de hand ingesteld worden of met voorkeuze van tijd of diafragma.
Af en toe maak ik een filmpje en dat doet deze Pana ook prima!

Het display is voor mij van goed formaat en goed af te lezen.
Ook heeft deze camera een zoeker met instelbare oculair.
Voor dichtbij heb ik een leesbril nodig en gewoonlijk gaat deze steeds op en af.
Hoeft bij deze camera dus niet want dan gebruik ik de oculair dat is ingesteld is op mijn oog. Uiteraard ook handig bij veel zon op het Display.

De camera is licht van gewicht en heeft een goede zoomlens (18X optical) van Leica.
Een goede camera met heel veel mogelijkheden voor een heel aantrekkelijke prijs.
Ik ben een tevreden (A) fotograaf..

leoveelonderweg 09-07-2008
Geschreven voor: Panasonic DMC-FZ18EG-K zwart

Camera een paar dagen in bezit. Dit is voor zijn prijs absoluut een aanrader, zelfs volledig ingezoomd is op de iA stand dankzij de beeldstabilisator een perfecte foto te nemen. Let wel op dat je er een besteld met NL Menu. Ben onder de indruk !!

AR.T 06-07-2008
Geschreven voor: Panasonic DMC-FZ18EG-K zwart

Ik heb ook mijn FZ18 bij een internet fotozaak aangeschaft. Maar ze hadden in Amsterdam ook gewoon een winkel waar je toestel kon bekijken. Ik heb ook gelijk een 8gb sdhc kaart erbij gedaan. Het heeft geen zin om een zeer snelle kaart te halen, omdat toestel maar rond 10mb/s weg kan schrijven. Toestel maakt zeer scherpe foto's en ligt lekker in de hand. Heelveel instelmogelijkheden! Ik twijfelde tussen fz18 en p80 van nikon. Maar gezien de beoordelingen van nikon had ik snel mijn keuse gemaakt en ik ben zeer tevreden. Zeker aanteraden.

GBerger 20-06-2008
Geschreven voor: Panasonic DMC-FZ18EG-K zwart

Ter vervanging van een canon S45 en een SLR Nikon F65 (analoog) zochten wij een compacte, lichte camera die een groothoek heeft en behoorlijk wat zoom. Uiteindelijk uitgekomen bij de FZ18. Ook gekeken naar de P80 van nikon (was er blij met nikon). Maar de camera kan foto's niet in RAW opslaan. De olympus 570 was ook aantrekkelijk maar het afwijkende geheugenkaartformaat (xd gaat niet groter dan 2Gb) en het gebruik van oplaadbare penlites vond ik niet zo handig (gaan niet zo veel foto's mee). Verder was de 570 ook een stuk groter.
Erg tevreden met de FZ18. Mooie foto's en veel zoom en goed te hanteren. Wel de handleiding doorgenomen want elk instelling kan je zowat afstellen zoals je het zelf wil. Maar het hoeft niet. Ook kan je de camera op 3:2 instellen. Dat vindt ik mooier dan de 4:3. 16:9 is ook mogelijk. In de camera zit nu een 8 Gb kaartje (SDHC), De handleiding gaat niet verder dan 4 Gb maar meer kan dus wel. Wat ik mis is een panoramafunctie. Die zat wel op de S45. Misschien heb ik de functie nog niet gevonden.... Verder ondanks de vele functies makkelijk te bedienen en snel.

Yolanda L 17-06-2008
Geschreven voor: Panasonic DMC-FZ18EG-K zwart

Ik heb reeds eerder opmerkingen hier geplaatst, ik ben één van de gebruikers die niet tevreden is over de FZ-18. Als ik lees dat de camera zulke lichte en scherpe foto's maakt, moet ik toch tot de conclusie komen dat mijn camera waarschijnlijk defect is of een maandagochtend exemplaar is.

Ik ga m'n camera deze week terugsturen voor controle (via internet gekocht), ik hou jullie op de hoogte.

Annemie K 17-06-2008
Geschreven voor: Panasonic DMC-FZ18EG-K zwart

Nu anderhalve maand in bezit.
Ik vind het een heerlijke camera. ik ben overgestapt van de FZ4 naar deze en wat een verschil. De blauwe lucht is nu blauw op de foto ipv grijs.
Ook actiefoto's maken gaat erg goed! Ze blijven duidelijk en scherp.

De camera is makkelijk in te stellen en makkelijk in gebruik.

Reinhard 16-06-2008
Geschreven voor: Panasonic DMC-FZ18EG-K zwart

Mooie camera licht en strakke foto's , ook op afstand actiefoto's.
Ik ben ammateur heb de handleiding vluchtig bekeken en kan er redelijk goed met uit de voeten.
Actiefoto's op 40 meter zijn haarscherp .
Binnen foto's zijn geweldig .
Maar de handleiding moet ik nog wel beter bestuderen voor alle mogelijkheden van de camera.

r.deboer 12-06-2008
Geschreven voor: Panasonic DMC-FZ18EG-K zwart

ik ben overgestapt van de fz8 naar de fz18, de fz8 een jaar gebruikt en heel erg tevreden. Met de voordelen van de fz18 groter (optisch)zoom bereik, groothoek
en gezichtsdetectie overtreft deze camera wederom mijn verwachtingen.
Ligt goed in de hand, kwaliteit foto's super, natuurlijk ook dankzij de Leica lens. Het is wel een camera, waar
je wel even voor moet gaan zitten, gezien de vele instellingen, veel uitproberen en testen, die ervaring had ik al met de zf8. Ook getwijfeld om over te stappen
naar de spiegereflex, ,maar met deze complete hoogwaardige camere voor mij geen toegevoegde waarde. In het verleden wel altijd analoog met spiegereflex gewerkt. Met deze camera echt niet meer nodig. Men moet bij aanschaf van deze camera gewoon de tijd nemen eerst de gebruiksaanwijzing te lezen en
te testen/uit proberen voordat met een review geeft over deze camera. Link voor de Nederlandse gebruiksaanwijzing: http://support.panasonic.be/shop/data/User_manual/Digitalstill/IM-DMCFZ18_NL.pdf

linefarmer1 06-06-2008
Geschreven voor: Panasonic DMC-FZ18EG-K zwart

Omdat ik altijd met een 2.5kg tellende spiegelreflex liep te zeulen, heb ik besloten om deze panasonic aan te schaffen. Wel bij een reguliere winkel, anders liep ik de kans een europees exemplaar te krijgen zonder ned menu.

Als je altijd een spiegelreflex gewend bent, dan is dit toch wel anders!!
Eerste indruk: klein en lichte camera. Na de gebruiksaanwijzing eens bekeken te hebben (zowel papier als cd-rom), ben ik eens met de camera gaan spelen.

En dat viel beslist niet tegen!!

De menu structuur is vrij simpel, eigenlijk een makkelijk te bedienen apparaat, voor zowel de beginner als de gevorderde gebruiker.

De zoom is werkelijk verbluffend! Ik heb de pana op 5 mb staan, vanwege het extra zoombereik van 23x.
De foto`s zijn werkelijk rete scherp. Ik heb een vergelijking gedaan met mijn reflex d.m.v. 2 dezelfde foto`s te nemen van 1 bepaald onderwerp.

Qua scherpte waren ze beiden echt even scherp. Alleen de kleuren waren bij de reflex echter. Maar dat kan komen door de automatische instelling van de pana.

Qua accu verbruik valt het mij wel mee. Ongeveer 350 opnamen met vaak zoomen.
Tip: zoek op internet naar extra batterijen. Bij voorkeur op internet daar zijn de echte een stuk goedkoper.
De onechte laden vaak na 100x slecht op en hebben minder mah.
Korreligheid ben ik (nog) niet tegengekomen. Ik hou mijn iso ook meestal vrij laag.
Als sd kaart heb ik de sandisk extreme III HC gekocht. Vanwege de snelheid en de hoeveelheid opslag. Ik kan ruim 1600 topfoto`s maken!!

Nadelen:
-De zonneklep. Dat is een gammel ding wat zich vastzet met een schroefje. Waarom geen bajonet sluiting?

Wie dus een gemakkelijk bedienbaar toestel wilt met alle gemakken dan is deze pana echt de juiste keus.

tokepi 04-06-2008
Geschreven voor: Panasonic DMC-FZ18EG-K zwart

Ik heb deze camera nu een paar weken stevig gebruikt en niet alles wat ik in professionele reviews heb gelezen blijkt te kloppen. Om te beginnen is de camera veel sneller dan afgeschilderd. RAW files wegschrijven zou bijna drie seconden duren. Bij mij bleek het steeds in 1 seconde gepiept. Misschien komt dat door de nieuwe Scandisk Ultra II kaartjes die 15 Mb/s zijn. Tip: bezuinig niet op je SD kaart. Ook de ontspanvertraging bij pre-focus is geheel te verwaarlozen. Wat wel klopt is het beeldruisprobleem. Als geel overheerst en er zijn parallelle lijntjes (blond haar) dan treden er inderdaad paarse kleurspots op. Maar die zie je alleen bij extreme vergroting. En je kunt bij ruisproblemen altijd in RAW schieten. Hoge isowaarden hoef je niet snel te gebruiken, want de beeldstabilisatie levert wel 4 stoppen extra op. Stel de camera dus standaard in op 100 iso. Wat ook tegenvalt is de levensduur van de accu. Koop daarom altijd een tweede accu, dat hoeft geen Panasonic te zijn. Zelf heb ik een Ansmann voor nog geen 30 euro.
Al met al een heel prettig te bedienen en superlichte camera. Beter zul je niet vinden in de bridgeklasse (= superzoom compacts).

Robin Smeets 31-05-2008
Geschreven voor: Panasonic DMC-FZ18EG-K zwart

Heb de FZ18 enkele dagen geleden gekocht en het is een hele goede camera. De camera is echt bedoeld voor mensen die graag mooie foto's maken, maar niet de hele tijd erg professioneel bezig willen zijn, maar regelmatig toch wel de totale controle over de camera willen hebben. Een foto maken in de intelligente automodus is heel gemakkelijk en werkt heel erg goed. Wanneer je in deze modus op mensen richt, zet hij de modus meteen op portret met gezichtsherkenning en bij een macro meteen in de macrostand. De gezichtherkenning werkt op in deze modus ook heel erg goed. De FZ18 heeft erg veel mogelijkheden en je kunt in de speciale programma's alle waardes van sluitertijden etc. zelf regelen. Op deze manier kun je hele mooie foto's maken. De beeldstabilisatie is natuurlijk wel nodig bij 18x zoomen en werkt ook perfect. De kwaliteit van de foto's is erg goed, al zal een spiegelreflex natuurlijk beter zijn, maar voor een gewone camera zijn ze uitstekend. De camera ziet er heel mooi uit en voelt ook erg stevig aan. Het fijne is dat de camera niet heel erg groot is en dus in een redelijk klein tasje kan worden opgeborgen. De lens van Leica is fantastisch. De groothoek en de enorme telezoom zijn erg handig met foto's maken. Zeker de groothoek geeft een groot voordeel aan deze camera. Ik heb niet veel negatieve punten kunnen ontdekken tot nu toe. Het is gewoon een zeer goede camera, die mooie plaatjes schiet in de automatische stand, maar ook ingesteld kan worden zoals je zelf wilt en dan nog mooiere foto's maakt.

peter196 26-05-2008
Geschreven voor: Panasonic DMC-FZ18EG-K zwart

Nog nooit een camera gezien die zulke natuurgetrouwe foto's maakt; kleuren zijn zeer realististisch, foto's zijn scherp van groothoek (1x 28 mm) tot tele (18x 504 mm) De lens is van zeer goede kwaliteit; geeft praktisch geen vervorming: klasse ! De bediening is zeer eenvoudig en logisch en niet zo omslachtig wat je bij canon nog al eens tegen komt. Ik gebruik een Ultra II sd-kaart als geheugenkaart en de foto's worden hierop snel weggeschreven.De camera voelt degelijk aan en ligt erg fijn in de hand ondanks dat hij van kunstof is. Pluspunt vind ik ook dat foto's in RAW formaat kunnen worden weggeschreven.
Al met al een erg fijne camera!

J.Maas 11-05-2008
Geschreven voor: Panasonic DMC-FZ18EG-K zwart

In een paar dagen tijd natuurlijk nog lang niet alle mogelijkheden uitgeprobeerd, maar deze camera bevalt me goed. In Rotterdam had ik veel profijt van zowel de groothoek (vele mooie gebouwen) als van het grote telebereik (schepen op de Nieuwe Maas). Hij drukt snel af, sneller dan ik gewend was van onze Canon Powershot A70 (blijft goede camera). Komende tijd wil ik kijken welke effecten met sluitertijden- en diafragmainstellingen te bereiken zijn.
Als tas kwam ik na enig zoeken uit bij een van het merk Vanguard, type Oregon 14Z, die ruim genoeg was om de camera met zonnekap eraan in op te bergen.

Puck 07-05-2008
Geschreven voor: Panasonic DMC-FZ18EG-K zwart

Een fantastische camera met enorm veel mogelijkheden, het bestuderen waard. 18 x zoom, scherp en steady shot.
Ik heb ook een TZ van Panasonic, kleiner maar erg goed, die ik altijd in mijn zak heb. Deze is wel wat groter, maar heel licht en er is een goede zonnekap bij. Heel prettig is dat je zowel een groot LCD scherm hebt en je ook door de zoeker kunt kijke, heel prettig als er veel zon is en het scherm onduidelijk wordt.
Macro werkt ook heel goed. Top camera, de Leica lens is beter
dan de lenzen van mijn andere dure digitale camera's.