Sony DSC-RX100M4 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 34 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony DSC-RX100M4 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,6

Martin 12-09-2020

E:62.10 error

Geschreven voor: Sony DSC-RX100M4 zwart

Deze camera is goed apparaat tot je error 62:10 krijgt dan kan je hem weg gooien .
En denk nou niet Of je hem krijgt het is meer wanneer je hem krijgt
Het is een bekend probleem bij Sony en die doet een niks mee.
Gemiddeld komt deze melding na 2-3 jaar en dat is jammer want hij is best wel duur.

Pluspunten

• Stevig
  • Mooie fotos

Minpunten

• Gaat ongeveer 2 jaar mee
  • Je krijgt DE error 62:10

Anita Cats 03-01-2020

klein in de hand en groot in resultaten.

Geschreven voor: Sony DSC-RX100M4 zwart

Ik heb deze camera gekocht bij Kamera Express en heb mij nauwkeurig laten voorlichten,waar men ruim de tijd voor nam.
Ik ben vooral blij verrast over de lichtgevoeligheid van de lens,en het gebruikersgemak,ondanks het kleine formaat. In een vrij donkere ruimte,waar andere camera's erg hoge iso waarden nodig hadden,maakte ik met deze camera zeer scherpe foto's met een veel lagere iso waarde.

Pluspunten

• gebruikersgemak
  • kwaliteit lens
  • kwaliteit sensor

michielluik 16-09-2019

Klein maar fijn

Geschreven voor: Sony DSC-RX100M4 zwart

Ik was op zoek naar een compacte alleskunner met ingebouwde zoeker, flitser en een redelijk zoombereik. De reden hiervoor is dat mijn systeemcamera met aparte lenzen gewoon te groot is om vaak mee te nemen. Hierdoor gebruikte ik de iPhone net even te vaak. De Sony compactcamera kan alles wat ik wil en past makkelijk in mijn jaszak. De camera werkt perfect en kan prachtige foto’s en video’s (in 4K) maken.

Pluspunten

• Kwaliteit foto’s en video’s (4k)
  • Mogelijkheden (zoals auto HDR)
  • Elektronische zoeker

Minpunten

• Geen touchscreen

Thro 01-02-2019

Toch niet de laatste versie van de Sony rx100

Geschreven voor: Sony DSC-RX100M4 zwart

Na het om onbekende reden stuk gaan van mijn Sony RX100 mark 1 (aankoopjaar 2013) heb ik me georiënteerd op de opvolgers (Mark 2 t/m 6). Elke nieuwe uitgave had weer voor- en nadelen waar je veel van terug kunt vinden op het internet en de diverse reviews die er over zijn. Voor mij was doorslaggevend om de mark 4 te kiezen de prijs in verhouding tot de kwaliteit. De mark 4 heeft een stap gemaakt in beeldkwaliteit (relatief gezien) tov de Mark 3. Daarna zijn Mark 5 en 6 in beeldkwaliteit niet veel verbeterd volgens de reviews. De prijs voor de Mark 4 is nu 649 euro tegen 1199 euro voor de Mark 6. De eerste beelden die ik heb gemaakt lijken inderdaad beter dan mijn eerste RX100 (op mijn computerscherm tenminste). De 5 jaar garantie die ik nu heb is aantrekkelijk. Had ik die gehad op mijn vorige toestel was die nu gratis gerepareerd. Maar ja, ik heb er ook vijf jaar plezier van gehad!
Tip: De body is erg mooi afgewerkt in aluminium, maar spiegelglad waardoor hij zo door je vingers glipt. Hiervoor plak ik kleine stukjes Tesa anti-slip tape op strategische plekken op de body. Dit is zwarte tape en als je het netjes doet lijkt het alsof het zo hoort. Tape kost 4 euro en bevat 5 meter per rol.

Pluspunten

• beeldkwaliteit
  • vijf jaar garantie
  • prijs/kwaliteit

Minpunten

• weinig 'grip' op body

MH 19-07-2018

Mooie camera met super scherp beeld!!!

Geschreven voor: Sony DSC-RX100M4 zwart

Was op zoek naar een mooie kleine compacte camera naast mijn Spiegelreflex camera, Na meerdere merken vergeleken te hebben kwam ik uit op deze camera. Mooie compacte camera met scherp beeld weinig ruis. Enige nadeel is de zoom tot 70mm.

Pluspunten

• Mooie lens
  • Compact
  • Goed in het donker

Minpunten

• Klein zoombereik
  • Geen touch

Aris 27-05-2018

RX 100 mark iv Wonder van Tecnhiek

Geschreven voor: Sony DSC-RX100M4 zwart

Dit weekend de Sony Cybershot RX100 M4 gekocht. Al 12 jaar op stap met de Nikon spiegelreflex. Prachtige foto’s, maar wat een gesjouw. Na goed onderzoek gekozen voor de Mark IV. Wat een wonder! En wat een krachtpatser. Eerste ervaringen zijn ronduit positief. Hoewel het een kleine camera is, is de bediening uitstekend. Het aanraakscherm mis ik helemaal niet ( daar wordt veel over geschreven). Zeer goed scherm en als bonus een heldere zoeker die je tevoorschijn kunt toveren. Wel gelijk wat zorgen over het klepje van de usb aansluiting. Dat zal denk ik onterecht blijken te zijn. Het mooie van de Sony is dat ook veel handinstellingen mogelijk zijn. Maar zonder iets aan te passen zijn de foto’s ook al uitstekend. Bij Kamera Express kreeg ik een gratis ministatief. Erg handig!

Pluspunten

• Enorm compact
  • Voelt robuust aan
  • Goede bediening

Minpunten

• Klepje USB?

Arnold 21-05-2018

Geweldige camera met veel functies

Geschreven voor: Sony DSC-RX100M4 zwart

Ik kwam af van een DSLR en wilde voor reizen een compacter toestel en geen gesjouw met lenzen e.d. Ik wilde perse een 1" sensor en na een lange zoektocht tussen Canon, Panasonic en Sony is de keuze uiteindelijk toch op de RX100MK4 gevallen. Mede door de heldere en grote zoeker en het kantelbare scherm.
De handleiding die meegeleverd wordt en op de website is te vinden is niet erg uitgebreid en je moet daarom zelf uitzoeken wat de diverse functies doen of voor dienen.
Tevens maakt Sony gebruik van zogenaamde PlayMemories apps die op de camera geïnstalleerd kunnen worden, en extra geld kosten. Zo wil ik b.v timelapses maken en daarvoor moest ik €9,99 betalen voor de app.

Pluspunten

• 1" sensor
  • Veel functies
  • 4K filmen
  • 1000fps slow motion

Minpunten

• Apps kosten geld
  • Max. 5 minuten in 4K filemen

fvv 09-05-2017

Handzaam, kwalitatief hoogwaardige lens, veel opties

Geschreven voor: Sony DSC-RX100M4 zwart

Ik was op zoek naar een handzame, degelijke en kwalitatief hoogwaardige compactcamera voor op reis, naast de full-frame camera (Nikon) die ik al langer gebruik.Ik heb lang geaarzeld of ik voor de Lumix L15 zou gaan of voor de RX100M4 of 5. De M5 vond ik in verhouding te duur, de Lx15 een mooie camera met een touchscreen wat erg praktisch is, maar alle features en goede reviews van de M4 gekoppeld aan de prijs hebben de doorslag gegeven. Ik ga er nu volluit mee testen en ben benieuwd. Op basis van de reviews verwacht ik een score van rond de 9..

Pluspunten

• zeis objectief 1.8
  • klapscreen
  • electronische viewer

Minpunten

• geen touchscreen
  • geen externe oplader meegeleverd

evert 01-02-2017

Klein in formaat maar niet qua prestaties

Geschreven voor: Sony DSC-RX100M4 zwart

Ik was op zoek naar een goede compacte camera naast mijn spiegelreflex. Het idee was om een kleine camera erbij te hebben die ik overal mee naartoe kan nemen. De Sony RX100 IV voldoet hier ruimschoots aan. Want deze camera is wel echt heel compact.

De camera heb ik nu een aantal dagen in het bezit en ben er zeer tevreden over. De kwaliteit van de foto's is goed en de camera is supersnel in het focussen en fotograferen.
Een ander groot pluspunt is de 4K filmoptie. Ook zitten er een aantal voorgeprogrammeerde filmprofielen in, waaronder bijv de cinema en s-log.

De camera is ook goed in te stellen naar eigen voorkeur. Veel knoppen kunnen een gepersonaliseerde functie toe worden gekend. Ook het Function knopje blijkt verrekte handig. Dit geeft direct een on-screen shortcut naar een aantal zelf in te stellen functies. Zodoende hoef je veel minder het camera menu in. Werkt lekker snel. De zoomring is ook in te stellen op een functie naar keuze.

De 1000fps is een leuke toevoeging die waarschijnlijk vooral in het begin veel zal worden gebruikt.

Het enige waar ik tot nu toe een beetje tegen aan loop is dat de luchten soms wel eens door lijken te branden. Dit zag ik vooral bij foto's waar bomen op staan. Door de takken heen zie je dan de witte lucht met blauwe pixels om de takken.
Qua body zou een gripje aan de voorkant geen kwaad kunnen. Zodat je net even wat meer vastigheid hebt om je vinger achter te zetten. Deze grip is wel te koop trouwens voor rond de 15 a 20 euro.

Een tweede accu is wel aan te raden!

Pluspunten

• Snelle lens f.18-2.8
  • Snelle focus
  • 4K filmen
  • kantelbaar schermpje EN een zoeker!
  • zelf functies toekennen aan knoppen

Minpunten

• weinig grip op de body
  • luchten 'branden' nog wel eens door.
  • batterijduur

jpvkortrijk 06-06-2016

kwalietit qua foto's uitzonderlijk goed

Geschreven voor: Sony DSC-RX100M4 zwart

Na jaren op stap met een reflextoestel met bijhorende lenzen ,was ik op zoek naar een compacter toestel als 2de toestel.De Sony Rx 100M4 heb ik ontdekt via de website Dpreview na het lezen van een superlovend artikel.
De fotoresultaten zijn dan ook verbluffend! Als redelijk ervaren fotograaf kan ik zelden de opname manueel beter maken dan het toetsel automatisch maakt. Tegenlicht wordt bvb onmiddellijk gedetecteerd. De extra kleine viewer is ook ideaal bij felle zon.
Minder practisch is de situering van de knop voor 'movie'. Die staat wat slecht geplaatst waardoor het opstarten of beeindigen van de opname maakt dat het moeilijk is om het toestel stabiel te blijven houden.Eveneens het 'glas' van het displau-y is wel kwetsbaar. Na enkele dagen al een kras...
De sensorgrootte deed mij toch twijfelen. Maar na een reis in Thailand werden bij het maken van een fotoreportage de foto's gemengd met die gemaakt door een full size sensor... noch in de uitgeprinte noch op een full hd tv scherm 48 inch kon men de foto's onderscheiden!
Menu is wel uitgebreid maar na een half uur heb je vlug alles door en kan de meest veeleisende foto-graaf zowel de opnames als het gebruik personaliseren.
Zelfs het filmen werkt zeer goed in full hd. Benieuwd wat de 4K opnames worden maar daarvoor eerst uitkijken naar nieuw tv-toestel.

vdvphoto 15-04-2016

Beste in zijn klasse

Geschreven voor: Sony DSC-RX100M4 zwart

De beste compactcamera die ik in mijn handen heb gehad. Komt in de buurt van de spiegelreflex (canon 1d)

henri 15-03-2016

Prima toestel

Geschreven voor: Sony DSC-RX100M4 zwart

Ik had de eerste RX100 en die beviel prima. Deze versie is nog beter in lowlight en autofocus. Het is een lekkere compacte camera die in je broekzak past.

Ineke 19-02-2016
Geschreven voor: Sony DSC-RX100M4 zwart

Perfecte camera die prachtige foto's maakt! Aansluiting snoertjes een beetje fragiel. Losse oplader erbij gekocht, via camera opladen vind ik lastig

vdvphoto 14-02-2016
Geschreven voor: Sony DSC-RX100M4 zwart

Beste in zijn klasse, uitstekende foto's en fantastische video mogelijkheden. 4K en slomo mogelijkheden. Daarna nog gewoon mee te nemen in je broekzak

Ivan 14-02-2016
Geschreven voor: Sony DSC-RX100M4 zwart

Ben zeer tevreden met deze camera.
Zowel voor beginnende fotografen als professionals. Er zijn echter grote verschillen in kwaliteit en instellingsmogelijkheden tussen een instap en professioneel model. Camera biedt je enorme mogelijkheden creativiteit, vrijheid.

Micpower 13-02-2016
Geschreven voor: Sony DSC-RX100M4 zwart

Zeer mooie camera die ook bij weinig licht prachtige foto's maakt.
Je kan oneindig veel instellen. Filmen in 4K is ook Top

Willem Westerhoven 12-02-2016
Geschreven voor: Sony DSC-RX100M4 zwart

Voor mij is dit mijn eerste ervaring met een compactcamera. De foto's van deze dsc-m4 zijn geweldig. De camera heeft zoveel mogelijkheden, dat ik deze in de afgelopen 3 weken nog niet allemaal heb kunnen uitproberen.
Zeker in het begin had ik problemen met de functionaliteit én de grootte van de knopjes, maar al doende leer je.
De filmpjes heb ik nog niet kunnen afspelen op een tv. Visueel ziet het er goed uit, maar over de audio opname kan ik nog niets zeggen.
Jammer genoeg kun je geen video opnemen met het digitale zoombereik.
Het bijgekoche Sony cameratasje ben ik tijdens een stormvlaag op een boot alweer kwijtgeraakt. Het zit namelijk met twee drukknoppen vast en bij het gebruik van de camera nog maar aan één. Te zwak bij sterke wind.Jammer want het was wel handig.

Zhang 12-02-2016
Geschreven voor: Sony DSC-RX100M4 zwart

It is nice all around compact camera, which has good image quality as well as good build quality. It has also many more functionalities: 4k movie, slow motion movie, view finder, etc. Just can't imagine so many goodies squeezed into such a small body. Two minor points which can be improved: 4k movie just for 5 minutes; battery capacity is small.

Hans Remmerswaal 12-02-2016
Geschreven voor: Sony DSC-RX100M4 zwart

Nadat mijn DSC-RM100M1 na iets meer dan 2 jaar voor de tweede keer een storing had met de lens (bekend probleem...) had ik de keus; laten repareren of iets nieuws kopen. Zoekend op het internet kwam ik er achter dat dit lensprobleem was opgelost met latere modelen. En op de lensstoring na was ik zeer tevreden met dit foto toestel... dus de keus was niet moeilijk.
Wel, niet moeilijk... ga ik voor de M3 of voor de nieuwste M4? Een verschil van een paar honderd EURO.
Na veel wikken en wegen, diverse reviews gelezen en de specificaties naast elkaar gezet, toch voor de M4 gegaan.

De kwaliteit van de fotos is perfect, en dat is denk ik toch het belangrijkste voor een fototoestel. Het toestel is zo gevoelig dat in het donker zonder flits mooie fotos zijn te maken. De bediening is eenvoudig en er zit een overvloed aan opties op. Veel kan als je weet dat het erop zit.
Verder is de film kwaliteit is ook prima, en vooral leuk is de optie om met hoge snelheid, bijvoorbeeld 1000 FPS, iets op te nemen en daarna met normale snelheid af te spelen. Kon mijn zoon eindelijk zien hoe de Neurf kogel langzaam door de lucht vloog, of wat er allemaal in die fractie van seconde gebeurd bij het aansteken van iets.

Verder is het mogelijk om APPS te installeren, sommige gratis andere kosten geld. Zo heb ik een APP geinstalleerd die elke x seconden een foto maakt en van al die fotos een film. Daarmee maak je een film waarbij iets versneld wordt afgespeeld. Bijvoorbeeld de zon die ondergaat in 30 seconden.
Een andere handige optie is dat je het fototoestel via je telefoon kunt bedienen, handig voor een groepsfoto. Via de telefoon zie je het beeld, kun je inzoemen e.d. en uiteindelijk de foto maken.
En zo zitten er nog vele andere leuke opties op dit toestel...

Frans 25-01-2016
Geschreven voor: Sony DSC-RX100M4 zwart

Maakt geweldige foto's en filmpjes. Ontzettend veel mogelijkheden qua instellingen, zowel automatisch als manueel en dat alles in een degelijke behuizing.

Richard Cooke 25-01-2016
Geschreven voor: Sony DSC-RX100M4 zwart

Ik heb veel camera's bekeken en heb uiteindelijk voor de Sony DSC-RX100M4 gekozen. Dit is een zeer compacte camera met een licht sterke lens, je kunt foto's maken bij kaarslicht. Bovendien kan de Sony DSC-RX100M4 video's maken in 4K resolutie, en je hebt de mogelijkheid om super slowmotion opnames te maken, heel indrukwekkend om te zien. De video opnames hebben bij een juiste instelling ook scherpte diepte, dit geeft een professionele resultaat. Het is geen goedkope camera, maar wel de beste in z'n klasse volgens mij.

Charlotte 25-01-2016
Geschreven voor: Sony DSC-RX100M4 zwart

Heel uitgebreid zal ik de review niet maken, daar heb je DPreview voor en vele andere reviews online. Zeker waard om te kijken!

De camera gekocht omdat ik toch een kleinere camera wou, zonder concessies te maken op kwaliteit. Hoewel het geen Olympus systeemcamera met een 12-40 2.8 pro lens is, ben ik tevreden met de kwaliteit.

Er zijn enkele dingen waar je rekening mee moet houden als je deze camera aanschaft. Zo heb ik hieronder enkele minpunten beschreven.

Pluspunten
- Formaat
- Scherm goed te zien in daglicht
- camera is erg stil
- Kwaliteit van de video is prachtig.
- Kwaliteit foto's prima

Minpunten

- Voor zo'n dure camera is het ronduit belachelijk dat er geen dedicated battery charger bij zit. Ik heb een losse moeten kopen van Jupio. Seriously Sony, voor €1150 mag dat er echt bij!
- Wat jammer is dat als je in film bijvoorbeeld de S-Log insteld, dat deze ook bij de foto instelling blijft staan!!! Je kan hiervoor MR gebruiken, maar ik ben daarover nog niet uit over hoe het nu precies werkt.
- En meer over de menu's, je kan niet snel bij de filminstelling komen. Dus wil je schakelen tussen 4K en 1080? Yep, in het menu.
- Helaas is HFR maar 2 seconden, en niet echt bruikbaar hoger dan 250 fps.
- Ik had het ook fijn gevonden als ik de ring aan de achterkant apart had in kunnen stellen. Nu is hij hetzelfde als de voorkant. Het zou fijn zijn als je in A modus staat dat de ring aan de voorkant gewoon A is, en de achterkant bijvoorbeeld exposure compensation.

- Als ik hem vast pak met twee handen, dan druk ik ook op de viewfinder, ik moet daar even opletten want ik denk dat het kwetsbaar is.

- De klepjes van hdmi/usb voelen ook erg kwetsbaar aan.

Aan te raden:
- Meerdere batterijen
- Losse oplader
- SDXC kaart. Gebruik de juiste SDXC kaart (64gb of meer) anders kan je niet van alle functies gebruik maken.

Ron Meijer 25-01-2016
Geschreven voor: Sony DSC-RX100M4 zwart

De RX100M4 maakt een geweldige kwaliteit foto's.
Vakmatig ben ik dagelijks bezig met het fotograferen van woning interieurs met een full frame DLSR.
Deze Sony RX100M4 heeft voor een compact camera met super grote sensor, een haast vergelijkbare kwaliteit.
Er zijn legio instellingen mogelijk.
Ook de video kwaliteit is van grote klasse.

Patrick 19-01-2016
Geschreven voor: Sony DSC-RX100M4 zwart

Ik zocht een camera voor erbij. Normaal fotografeer ik met de Canon 5d Mark III, maar ik wilde iets hebben wat compact is. Het wordt immers niet overal gewaardeerd als je met een grote spiegelreflex rondloopt. Inmiddels heb ik al bijna 5000 foto's geschoten met de Sony en verbaas me over de goede beeldkwaliteit. Zelfs in vrij moeilijke omstandigheden presteert deze kleine rakker nog prima. Het enige moment waarop je verschil merkt is bij slechte lichtomstandigheden of bij heel veel contrast in de foto. Je hebt iets sneller uitgebeten stukken in de foto. Al met al is het een goede aanschaf geweest waar ik tot heden nog geen moment spijt van gehad heb.

Yvon 18-01-2016
Geschreven voor: Sony DSC-RX100M4 zwart

Ik maak voor het eerst foto's waarbij ik zelf de instellingen bepaal. Met dit compacte toestel kun je prachtig scherpe foto's maken. Hij heeft een strak uiterlijk, past in je jaszak en heeft veel mogelijkheden (ook hoge kwaliteit film). De knopjes zijn wat klein en de flits lijkt 'kwetsbaar' (misschien is dit niet zo!). Handig dat het scherm kantelbaar is en dat er een optische zoeker aanwezig is. Op de achterzijde kun je, zonder naar het menu te kijken instellingen wijzigen. Jammer dat er geen losse lader bij zit. Waarschijnlijk is dit voor 'fotografen' een prachtig, snel te gebruiken toestel van topkwaliteit voor 'er-bij'. Met dit toestel zie ik het helemaal zitten mooie foto's - film te maken tijdens vakanties en andere mooie/leuke momenten.