Panasonic Lumix DMC-FZ1000 zwart - Reviews

9,1

Technics 1000 04-04-2016 Product paar weken in bezit

Beter dan een spiegelreflex

9,6
Sinds 2 weken in mijn bezit. Gekocht op basis va de reviews in Dpreview met als score 8.2
Eindconclusie is na verschillende dure spiegelreflexcamera's in bezit te hebben en ook te hebben getest met de Sony alpha r mark ii de volgende:
Prachtig solide gebouwde camera met verbluffende foto kwaliteit.
Veel sneller dan spiegelreflex en veel sneller AF dan de sony a rmark ll
Zoombereik 25 -400 mm dankzij stabilisatie prima voor elkaar met ook op maximale zoom scherpe foto's. Foto's uit 4k ultra hd max 8 mb eenvoudig qua toepassing en geweldig resultaat ook op 46 inch ultra hd tv.
Dankzij de grotere sensor n verbeterde ruisreductor tot 1600 iso prima foto van 1600 tot 3200 redelijk. Boven 3200 iso aflopend minder. Hier scoort de sony alpha Rll onovertroffen op.
Kortom:een fantastische all in one oplossing camera zonder met lenzen te hoeven sjouwen dat fantastische foto's en video's in 4k produceert.
Wil je vooral in low light je foto's maken neem dan een full frame camera

odinl 01-11-2015 Product kwartaal in bezit

Als enthousiast hobby fotograaf, fotografeer ik al meer dan 30 jaar, voornamelijk natuur/landschap en macro. Voor het digitale tijdperk had ik een Canon spiegelreflex met een aluminium koffer vol goede lenzen.....
Toen het digitale tijdperk aanbrak, heb ik geëxperimenteerd met allerlei digitale cameraatjes.
10 jaar geleden kocht ik mijn eerste serieuzere digitale camera, de Panasonic fz50 (nog steeds een prima camera!) In 2010 kocht ik mijn eerste digitale spiegelreflex de Sony a550, nu heb ik ook weer een tas vol Sony/Minolta lenzen erbij (24mm tot 500mm spiegel AF lens). Met deze set heb ik werkelijk zeer mooie foto's gemaakt. De afgelopen vakantie had ik geen zin om de grote en zware LP fototas met de Sony mee te nemen en heb ik de oude fz50 weer eens meegenomen. Hoewel de kwaliteit van de foto's natuurlijk niet die van de Sony is, vallen ze absoluut niet tegen!
Ik ben me daarom weer eens gaan orienteren op de huidige bridge markt. Na het lezen van veel reviews uit binnen- en buitenland (o.a. dpreview) was er voor mij de keuze tussen de Sony RX10 en de Panasonic fz1000. O.a. n.a.v. de aanbevelingen op dpreview heb ik voor de Panasonic FZ1000 gekozen.
Geen seconde spijt van gehad!
- zeer goede bouwkwaliteit van de camera, ik ga zorgvuldig met mijn camera's om dus daar verwacht ik geen enkel probleem.
- instellingsmogelijkheden zijn voor mij meer dan uitstekend!
- Fotokwaliteit benadert m.i. de spiegelreflex zeer dicht, ik heb een groot aantal vergelijkings foto's gemaakt met fz1000 en a550 (met vergelijkbare objectieven) en het verschil is voor mij dermate klein dat ik besloten heb de a550 set te verkopen.
Ook met weinig licht maak ik met de de fz1000 nog mooie foto's dankzij de prachtige Leica lens!
Ik heb nog niet met de fz1000 gefilmd (ga ik zeker wel nog doen!) dus daar kan ik nog niets over zeggen.
Voor de amateur fotograaf die meer wil dan point and shoot is dit een top camera!

CHZ 24-03-2015 Product kwartaal in bezit

6,2
Een prima camera met een uiterst kwetsbare zoeker/oculair die makkelijk afbreekt als je de camera alleen al uit de cameratas haalt. Panasonic geeft niet thuis en de reparatie kosten zijn bijna 100 euro. exclusief vezendkosten van Tech repair.
Spijt dat ik na lang sparen niet gekozen heb voor een ander merk.

Weasel 20-03-2015 Product paar dagen in bezit

Een voortreffelijke camera. Hierbuiten werk ik met de fz200. Met bijna 38 jaar fotografie ervaring is dit werkelijk een toppertje. Afgelopen weekend heb ik ermee geschoten op een aantal concerten op iso 4000. Er is werkelijk niets mis mee. Pin en pin sharp. Voor mijn is spiegelreflex al lang uit beeld verdwenen. Ik ga me daar een breuk slepen met een 300.28 L als dit nog betere resultaten geeft dan een eos1dm3. Werkelijk fantastisch dit. Waar men nog wel aan kan gaan werken is een vertical grip om de camera net even iets meer te geven. Daarbij kan je dan ook 2 accu's inhangen wat het aantal opnamen dan weer drastisch doet toenemen. Ik werk alleen met RAW.

Davennep 14-03-2015 Product paar dagen in bezit

9,4
Na een omweg heb ik gelukkig de goede keuze gemaakt.... Ik heb de Panasonic Lumix FZ1000.

De keuze lag voor mij tussen de Panasonic Lumix FZ1000 en de Sony RX10. Beide zijn een bridge camera en beide een grote 1" sensor! (overigens is de sensor van de Panasonic iets moderner las ik) Omdat je zoveel kunt lezen op youtube en voorbeelden van films en voorbeeldfoto's kunt bekijken die met beide camera's zijn gemaakt was de keuze erg moeilijk. Maar ben ik gevoelsmatig eerst de Sony RX10 gaan kopen puur vanwege het design en omdat ik al Sony producten heb) Bovendien kon ik omruilen binnen 2 weken en heb 1 dag gebruikt om testfoto's en filmpjes te maken. Ik dacht "als hij toch tegenvalt kan ik hem omruilen voor de FZ1000".
Vooral de luxe stofdichte body van Sony en de constante F2.8 spraken mij erg aan maar uiterlijk is niet altijd zalig makend bleek na mijn test.... De foto's waren prima en goed scherp en de gemaakte film opnamen ook (zeker het mooie stereo geluid) maar voor mij was het grootste struikelblok:
1.de verschrikkelijk langzame zoom van het objectief (met name tijdens het filmen)
2.de wat trage focus
3.het extra beetje zoombereik dat de Panasonic (25-400) wel heeft.
4.het klepje om je SD kaartje uit te halen gaat dan wel soepel open maar door de krappe constructie kunnen je vingers geen grip krijgen op het kaartje en moet je veel moeite doen het eruit te frummelen.
5.ik miste toch het multi-kantelbare scherm die wel op de Panasonic zit en die van Sony kan alleen (met veel gekraak trouwens !?) uitgeklapt worden.
Verder is het een prima camera maar voor ook nog eens 100 Euro minder krijg je veel meer bij Panasonic.

Dus de volgende dag omgeruild voor de Panasonic Lumix FZ1000. (verkoper was niet echt blij maar goed, ik stond in mijn recht dus omgeruild.... nee ik noem geen winkel haha)

En wat een heerlijke camera zeg de Lumix FZ1000 en de foto's zijn nog net iets scherper, de focus is echt merkbaar sneller en vooral de zoomfunctie is lekker vlot. De body is dan wel ietsjes groter maar ligt heel goed in de hand (het gewicht is nagenoeg gelijk aan de Sony)
En natuurlijk het filmen in 4K dat mogelijk is (kijk maar eens op youtube) wat een beeldscherpte echt ongelooflijk!

Wat ook zo handig op de Lumix FZ1000 is dat er een extra draai knop op je body zit waarmee je in een handomdraai de Burststand, singleshot, timelaps, de zelfontspanstand en nog 1 stand kan activeren.

Ook maakt hij naast de ragscherpe foto's ook hele mooie macro foto's waar de camera supersnel focust, echt veel sneller dan de Sony (sorry Sony). DE foto's die je maakt bij volledig uitzoemen naar 400mm zijn nog steeds echt heel erg goed en de f4.0 waarde aan het einde van dat bereik is geen enkel probleem. De camera stelt de ISO waarde iets omhoog en klaar is kees...prachtige foto's van ver ingezoemde objecten of dieren! Tot 1600 ISO kan je nog makkelijk uit de hand fotograferen zonder dat er onscherpte door handtrillingen ontstaat want de beeldstabilisator werk echt super! Met een statief of vaste ondergrond kun je hele hoge iso waarden halen. Nacht opnamen zijn ook zo mooi, zeker wanneer je gaat experimenteren met lange belichtingstijden op de M stand.

Overigens heb ik niks tegen het merk Sony want zoals ik eerder zei, ik heb producten van sony en ben daar heel tevreden mee!) Ik ben echt objectief en kijk nu naar de output van de foto's en films die beide camera's geven.

Als laatste opmerking moet ik wel zeggen dat je de interne motor van de Panasonic, wanneer je de camera aan zet, heel zachtjes en constant hoorbaar is. Dat vind ik het enige wat Panasonic beter had moeten doen.

Ik ken ook de kwaliteiten van een Spiegelreflex camera dus ik weet hoe een goede foto er technisch gezien uit moet zien. Maar eerlijk is eerlijk wil je de beeldkwaliteit en zoombereik met 400mm en f2.8 tot f4.0 van de Lumix FZ1000 zit je snel op de euro 1600 tot 2000,- (kijk maar op www)

Ik heb beide bridge camera's dus zelf uitgetest en ben heel kritisch op beeldscherpte, kleur en de mogelijke Chromatische aberratie (kleurschifting) van het objectief maar in dit geval is de Panasonic Lumix FX1000 de grote winnaar.

RoosZ 19-02-2015 Product half jaar in bezit

Dit is een dijk van een camera, die wat mij betreft een DSLR overbodig maakt. Mijn Nikon D3200 ligt sinds ik deze heb ongebruikt in de kast. Ik heb als test met beide camera's een aantal foto's gemaakt: zelfde onderwerp, zelfde instellingen en die op een fotosite geplaatst ter beoordeling. De stand was 50% voor de Nikon- en 50% voor de FZ1000-foto's. Geen verschil dus.
Ik gebruik de camera nu een halfjaar en naarmate ik hem beter leer kennen neemt mijn enthousiasme alleen maar toe. Het is zo fijn om zonder gesjouw met zware attributen alle foto's te kunnen maken die je maar wilt, in een uitstekende kwaliteit. Stabiliteit, kleuren, instelmogelijkheden enz. alles is top. En dan dat kantelbare scherm: ideaal. Hij heeft geen touchscreen, maar dat wil ik ook niet. Ik hoef geen scherm met vlekken en de bediening gaat zo makkelijk en snel dat je dit ook niet nodig hebt.
Over de filmkwaliteit kan ik niet oordelen, want ik heb nog niet met de camera gefilmd. Daar ligt mijn interesse niet.
Ik vind deze camera een absolute topper en kan hem van harte aanbevelen!

thuismail 17-01-2015 Product maand in bezit

Dit is gewoon een perfecte camera. Schitterende foto's. Doet niet onder voor spiegelreflex. Zeker niet in raw. Talloze mogelijkheden. Een bereik waar je met een spegelreflex een paar duizend euro voor kwijt bent. Prachtige scherptediepte. Filmen in topkwaliteit. Alles is in superlatieven te beschrijven. Na jarenlang gebruik van spoegelreflex geen moment spijt van deze camera. Weinig ruis, erg snel. Uitsekende electronische zoeker. Geen negatieve punten? Natuurlijk wel, maar die wegen niet op tegen voordelen. Handmatige zoomring (kan ook electronisch) iets traag, knopje stabilisatie wordt soms ongewild omgezet. Gewoon kleinde dingetjes. Ik zou zeggen: snel kopen!

R Wagenaar 08-11-2014 Product kwartaal in bezit

Van de Nikon D5200 ( echt een geweldige camera ) naar de Panasonic Fz1000 gegaan eerder al zeer goede ervaringen met Panasonic camera's gehad. Dit jaar naar de VS op vakantie geweest en ca 6000 foto's met de Nikon D5200 met 2 lenzen gemaakt ( Nikon 18-140 en Tokina 12-24 ) echt geweldig toestel en schiterende foto's met super 24 megapixel sensor , maar het enige nadeel blijft het wisselen van lenzen . Met de Pansonic Fz1000 heb je daar geen last meer van de lens is echt geweldig pracht bereik en alles handmatig in te stellen en super scherpe platen. Zeer goede stabilisatie zorgt er voor dat je lang uit de hand foto!s kunt maken . En de autofocus is zelfs sneller dan de al goede Nikon . Ook filmen is een genot zeer scherpe beelden ! En zelfs op 400 mm zeer scherp ! De Nikon is wel beter bij hogere iso waarden . Maar door de zeer goede Stabilsatie krijg je met langere sluitertijden nog goede foto!s waardoor je de iso waarde lager kunt houden. Conclusie een goede DSLR met goede lenzen zal beter zijn .Maar wie niet met een tas vol lenzen wil rondlopen en toch een mooi bereik wil hebben en kwaliteit door zijn grote sensor ( wel kleiner dan een APSC sensor) Kan niet om de Panasonic FZ1000 heen het is de beste bridge camera van dit moment met een super Leica lens , met zeer veel mogelijkheden is zeer snel 12 foto!s per seconde en super snelle autofocus .4K filmen waar je ook nog uit je film uitstekende foto!s kunt halen ! En zeer veel mogelijkheden .OA WiFi waarmee je foto!s kunt overzetten en met de app op je tablet of smartphone het toestel volledig kunt bedienen zoals iso waarde sluitertijd diafragma enz . Ik ben er blij mee echt geweldige foto!s mee gemaakt ! Nu nog een touchscreen en hij is helemaal af . Hij kost nu ca 850 euro maar wil je een DSLR met de zelfde kwaliteit en mogelijkheden en goede lenzen moet je minimaal 2000 euro neertellen dus eigenlijk is het een koopje ! Ik hoop er nog veel plezier aan te beleven .

pn.stoop 21-10-2014 Product maand in bezit

9,4
Super scherpe foto's nog scherper dan Canon 600 D. Bij 25 mm zelfs geen ton en bol vorming en geen perspectieven vervorming . Werkt razend snel en zoomt ook nog in tot 400 mm. Wel veel mogelijkheden die niet in een dag onder de knie hebt maar je kan direct op automatische starten en veel instelmogelijkheden onder 5 fn knoppen die zelf instelbaar zijn . Maakt ook prachtige macro's .
Hoef nu uiteraard mijn Canon 600 D met 100-400 mm niet meer mee te sjouwen

els1968 04-10-2014 Product paar dagen in bezit

9,4
ik had de FZ200 al 2 jaar en was hiermee erg tevreden. Toch wilde ik weer eens wat nieuws en na wekenlang lezen lezen lezen heb ik gekozen voor de FZ1000 ondanks dat de zoom wat minder is dan de van de FZ200.(als je de MP op wat minder zet, is de intelligente zoom zelfs erg goed te noemen en kom je een heel eind!)

ik vind de gebruiksvriendelijkheid van het foto's maken erg goed, het filmen heb ik zelf nog niet gedaan.
erg mooie kleuren, scherpte (daar hou ik van)....en veel mogelijkheden, ook in de scenes, erg fijn!

alfons.philippi 22-08-2014 Product maand in bezit

9,4
Zeer goede Leica lens en sluiter
Vele weken testfoto,s gemaakt
Goede zoom lens
Licht goed in de hand
Geweldige camera

rudoin 18-08-2014 Product paar dagen in bezit

Vandeweek de camera gehaald in Rotterdam bij Foka die er mooie bundels bij hebben. Ik heb er een UV filter, een lensdoekje, een 64GB UHS-1 kaartje en een cameratas bij voor net geen 900 euro.

Op basis van reviews en specificaties had ik de camera gereserveerd (dat kan bij Foka zonder dat je hoeft te betalen) en ik had vooraf de camera niet in mijn handen gehad. In de winkel wilde ik uiteraard eerste even "voelen" voor ik de camera echt zou kopen. Mijn eerste indruk op zicht was: "Wauw, een behoorlijk groot apparaat en de lens is prominent aanwezig." Toen ik hem vast pakte, dacht ik: "Best wel licht!" De camera oogt zwaarder dan dat hij is en dat is geen nadeel in mijn ogen, maar een voordeel. Misschien komt het daardoor dat sommige zeggen dat hij wat plastic achtig aan voelt, omdat hij lichter is dan dat hij er uit ziet.

Toen ik de sluitknop half indrukte was mijn indruk dat hij wel erg snel scherstelt, dat was in de winkel, terwijl het erg bewolkt was buiten, dus de lampen brandde in de winkel. Ook de snelheid tussen dichtbij en veraf, was indrukwekkend snel.

Thuis heb ik de camera iets beter uitgeprobeerd en mijn eerste indruk is niet veranderd thuis. De camera is snel, ligt lekker in de hand en de foto kwaliteit is dik in orde. Het is duidelijk zichtbaar dat de sensor groter is dan een standaard compact camera aan de scherpte diepte, waardoor het dus makkelijker is om foto's te maken met een onscherpe achtergrond om onderwerpen echt te isoleren van zijn omgeving.

Het menu ziet er overzichtelijk uit. De meest belangrijke zaken (ISO, arperture, shutterspeed, AFS/AFC, Metering en focusselectie) zijn makkelijk te benaderen. Voor andere zaken moet je soms wat dieper graven, maar ik ben nog niets tegengekomen dat ik onhandig vond.

Ik had hiervoor een Ninkon D300s (is toch een professionele camera met APS-C sensor) en voor mij doet deze camera niet onder. In ieder geval de eerste indruk. Doordat de Nikon D300s (met twee lobjectieven, maar ook met 1 lens) duidelijk zwaarder is dan de Panasonic. Hierdoor nam ik de Nikon steeds minder vaak mee en had dan een de Sony HX9V bij me dat enorm frustrerend was omdat die weer erg weinig mogelijkheden heeft en erg langzaam is.

Dus na een paar dagen ben ik erg onder de indruk van de Panasonic FZ-1000. Wat mij ook erg tevreden stelt is de "Skintone" die erg rustig en natuurgetrouw overkomt. Het is dus een dure compactcamera, maar is wel duidelijk goedkoper als je alle mogelijkheden met een spiegelreflex wil hebben. Filmen met een spiegelreflex is gewoonweg niet zo makkelijk als met een compactcamera en deze kan dan op Ultra HD formaat filmen.

Dus ik ben er erg tevreden over na een paar dagen gebruik!