Panasonic Lumix DMC-FX35 zilver zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 4 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic Lumix DMC-FX35 zilver zilver op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

9,3

sjeupie 30-03-2013

In 2008 heb ik reeds een review geplaats (onder naam van Kaufmann, doch ik kon mijn account op Kieskeurig niet meer in) en ik zou deze graag aan willen vullen nu ik de camera alweer heel wat jaartjes in bezit heb.

---------------
Review uit 2008:
Wat een geweldige camera! Ik ben lang op zoek geweest en wilde eigenlijk de LX2 kopen vanwege zijn fijne lens en vele instelmogelijkheden. Net voordat ik hem wilde bestellen op internet ben ik toch nog even wezen kijken in de winkel hoe het cameraatje in de hand lag. Viel dat even tegen! De lens was een veel grotere knoest dan ik had verwacht en even in je zak stoppen kon niet meer. Als ik dan toch een grote camera om mijn nek moest hebben zou ik wel voor een echte spiegelreflex gaan! Daarom nog even doorgezocht en de FX35 gevonden: geweldig!

Prachtige kleuren, makkelijk te gebruiken (ik heb de handleiding nog nooit gelezen; alles wijst zich vanzelf) en lekker snel. De flits komt niet zo heel erg ver (een ruimte volledig verlichten gaat vrijwel niet) maar is ruim voldoende voor 95% van de foto's. Ik heb de flits overigens bijna nooit aan. Dankzij de 'anti-beweeg' functie die erop zit kan je makkelijk met hoge iso-waarden nog scherpe foto's maken!

Dankzij zijn 3 verschillende foto functies (scene, normale foto, auto) kan je voor elk van deze functie alvast enkele eigenschappen instellen. Vervolgens kan je tijdens een evenement snel wisselen tussen de verschillende vooraf ingestelde instellingen. Voor bijvoorbeeld een concert:

Scene: Party stand, aspect 16:9
Normale foto: iso 800, aspect 3:2
Auto: aspect 4:3

Tijdens het concert kan je dan snel wisselen tussen een foto van het hele podium (scene), een foto van slechts de arties (normale foto) en foto's van je vrienden (auto). Uiteraard zijn er, mits je dat wilt, nog veel meer instelmogelijkheden mogelijk.

Het lcd schermpje is fijn groot en de knopjes zijn makelijk te bedienen. Dankzij de verschillende verlichtingsmogelijkheden is het schermpje ook goed zichtbaar als je hem boven je hoofd houdt of in de zon.
Helaas gaat de camera soms aan terwijl hij in je zak zit dus zet hem altijd op de 'afspeel-modus' zodat, als hij aangaat, de lens tenminste niet uitschuift en hij dus zeker weten niet beschadigd!

De camera is vrij traag op zijn interne geheugen maar dat is meteen opgelost als je er een geheugenkaartje instopt. Ik heb zelf een 4gb SDHC kaartje. Gaat super vlot en er kunnen honderden foto's op van hoge kwaliteit (7megapixels). Mijn foto's zet ik overigens zelden op 10megapixels. Pure onzin voor een huis-tuin-en-keuken foto! De foto's zijn al haarscherp op 7megapixels!

Zoals al eerder gezegd in eerdere reviews is is het filmen niet super met de FX35. De beeldkwaliteit is prima maar je kan helaas niet meer zoomen en scherpstellen zodra je bent begonnen met filmen. Achja....het deert me niet heel erg veel moet ik zeggen...

De behuizing van de camera voelt stevig aan en je hebt het idee iets duurs in je handen te hebben. In het zwart heeft hij een erg goede grip want het zwarte materiaal is stroef. Ik heb overigens geen idee wat het precies is.

Nogmaals: een top cameraatje! Handig, snel, top kwaliteit foto's en behuizing en als je hem eenmaal hebt neem je hem overal mee naartoe!

---------------
Review 2013
Nog altijd zeer tevreden over de camera na al die jaren. De kwaliteit foto's is nog altijd ruim voldoende en de mogelijkheden ook. Sterker nog, veel van de zelf in te stellen mogelijkheden gebruik ik niet want de automatische functie is daar goed genoeg in. Er is slechts 1 instelling die ik 'mis': als ik 's nachts een foto wil maken (bijvoorbeeld vanuit de tuin een gebouw waarin de lichten aanstaan) dan is het niet mogelijk de juiste sluitertijd in te stellen. Een flitsfoto is niet wat ik wil, de schemer modus is te donker en de sterrenhemel modus (waarmee je de sluitertijd op 15 of 30 seconden kan zetten) is weer te licht. Ik zou graag zelf het exacte aantal seconden in willen kunnen stellen. Voor dit soort specifieke klusjes heb ik een spiegelreflex.
Het gebruiksgemak is nog altijd prima. Dankzij het 'ontbreken' van een touchscreen kun je de camera blind bedienen en het schermpje blijft mooi (een familielid heeft omstreeks 2009 een Sony camera met touchscreen gekocht en dat scherm is nu echt lelijk geworden). De degelijkheid van het apparaatje is formidabel. Ik ben wel altijd erg zuinig op mijn producten maar er zit nog geen krasje op. Ik heb geen speciaal hoesje: ik stop de camera altijd in een sok en dat werkt prima. Zo voorkom ik dat sleutels, mijn telefoon, etc. krassen maken als ik hem in mijn zak heb.

Een top aankoop!

moguvo 08-02-2009

Wat me vooral aanspreekt aan deze camera is de enorme compactheid, de groothoek en de mogelijkheid tot het instellen van de sluitertijd in een bepaald menuutje. Dat was voor mij een must!
Foto's zijn ook mooi. Wel een beetje donker als je flitst maar dat kun je veranderen met de ev.
Filmpjes ook ok. Jammer dat je niet kunt zoomen...maar dan was hij perfect geweest.
Voelt ook stevig aan, vooral de zwarte. Hij glipt niet zomaar uit je handen.
Verder is het zeer makkelijk te gebruiken.

Suzan486 21-01-2009

Deze camera is nu een halfjaar in mijn bezit.
Hij is heel veelzijdig en presteert goed onder uiteenlopende omstandigheden.
Goede prijs-kwaliteit verhouding.
De handleiding heb ik niet hoeven lezen om hem te kunnen gebruiken. De knopjes zijn handig, vooral het schuifje om snel naar het venster voor het terugkijken van foto's en filmpjes te gaan. De filmcamera is in verhouding tot de foto's wat minder, dit komt omdat de foto's zo goed zijn.
Helaas is het niet mogelijk om de camera geheel handmatig in te stellen, er zit geen manual- stand op.

Kortom: een gebruiksvriendelijke camera. Ideaal!

lady 15-09-2008

we hebben al jaren een digitale camera van het merk canon niets over teklagen dat niet,maar de nieuwere modelen,worden steeds kleiner en makkelijker om mee tenemen en beschikken ook nog eens over meer pixels.
dat was voor ons een reden om een nieuwe aanteschaffen.
na lang rond kijken en en speuren op het internet
is de keuze gevallen op de panasonic fx35 heb hem nu bijna ruim een week in bezit en heb nog steeds geen spijt.
beeld kwaliteit en de foto's zijn schitterend.