Panasonic Lumix DMC-TZ60 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 17 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic Lumix DMC-TZ60 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,7

Hans & Jooske 19-06-2017

waardeloos; zoomlens 2 keer kapot

We hebben al zeker 12 jaar altijd graag Panasonic Lumix gekocht; altijd fijne toestellen met een goede prijs-kwaliteit verhouding, zowel de waterdichte als de zoom-range. De zoom-toestellen hebben de laatste jaren wel meestal wel binnen 2-3 jaar stofjes op de lens maar op zich verder best goede toestellen en handzaam met flinke zoom. Ook de waterdichte toestellen hadden weleens iets, maar we zijn op zich tot nu toe altijd tevreden Panasonic gebruikers en vinden de foto's altijd mooi helder en de toestellen snel en prettig.

We twijfelde dus niet toen we 2 jaar geleden een nieuw toestel zochten en deze TZ60 goed uit de verf leek te komen. We zijn echter niet tevreden; binnen een paar weken na gebruik liet de coating op de voorkant van het toestel los – het leek wel alsof deze niet tegen vocht/vet van de huid kon want waar mijn vingers de coating aanraakte tijdens het vasthouden kwam deze als eerste los. Uiteindelijk is heel de coating van de voorkant eraf gekomen. De foto's zijn op zich nog altijd wel mooi van kleur en het toestel kan, zoals de meeste lumixen die we de laatste jaren gehad hebben, hele mooie foto’s uit de losse hand in schemer of donker maken. Over het algemeen is het middenpunt van de foto wel scherp maar de buitenste randen van het beeld zijn vaak wat onscherp, en het toestel focust niet zo goed als zijn voorgangers dus als je niet oplet kun je gemakkelijker onscherp fotograferen.

Het ergste is echter de lens. Deze ging bij regulier gebruik op vakantie al binnen een jaar steeds stroever lopen met een hoorbaar gekras en geklik aan de linkerkant in het binnenwerk als je het toestel aan of uit zette of zoomde. Alsof er een zandkorrel in zat. Na een tijdje moest de lens een beetje "geholpen" worden als hij in of uit zoomde anders liep hij vast en raakte het toestel in storing. Hierdoor heel wat fotomomenten gemist omdat het toestel weer in storing schoot, aan- en uitgezet moest worden en de lens weer geholpen moest worden. Op gegeven moment stopte de lens helemaal en was er geen beweging meer in te krijgen, waardoor het toestel ook niet meer werkte vanwege storing; gelukkig op de laatste dag van onze safari-vakantie waardoor we niet al te veel foto's miste.

Terug thuis stuurde ik het toestel naar een Panasonic reparatie-center voor onderzoek en reparatie, want het toestel was nog binnen de 2 jaar fabrieksgarantie, en kreeg ik te horen dat de reparatie van de vastgelopen lens en bijbehorende storing niet in de garantie vielen want ontstaan waren door mijn eigen onzorgvuldig gebruik. Wij hebben hierover nog een mail gestuurd naar de Panasonic servicedesk maar kregen een algemeen standaardantwoord, op een tweede mail werd botweg niet meer gereageerd. Wij houden onze toestellen altijd in tasjes of plastic zakjes als ze niet gebruikt worden omdat we weten hoe gevoelig zo'n mechaniek kan zijn. Toch maar het toestel op eigen kosten laten repareren want we zouden binnenkort weer op vakantie gaan en reparatie is nog altijd goedkoper dan een nieuw toestel, het hele lensmechaniek zou vervangen zijn dus we hoopte dat het gewoon pech was.

Op de eerstvolgende vakantie amper een MAAND na reparatie begon het weer van voor af aan, zelfs al was dit een vakantie zonder zuchtje wind of zand, alleen sneeuw. Inmiddels zijn we weer in de fase dat de lens weer geholpen moet worden, het is zelfs na de reparatie en NOG voorzichtiger omgaan met het toestel weer precies hetzelfde patroon.

We hebben nu dus als vervanger een Nikon Coolpix gekocht en zullen nooit meer een Panasonic Lumix kopen want de kwaliteit is gewoon niet meer hetzelfde als vroeger.

Pluspunten

• heldere frisse kleuren foto's
  • prachtige nachtfoto's

Minpunten

• lens tot twee keer toe vastgelopen binnen 2 jaar
  • onscherpe randen foto's
  • trekt niet altijd goed scherp
  • slechte afhandeling klacht Panasonic

Anneke 01-06-2017

Prima voor op reis!

Camera ligt goed in de hand en heeft live view wat handig is bij erg zonnig weer. Groot bereik telelens.
Drukknopjes om bv een foto te bekijken zijn erg klein.
Bij mij laat helaas de mat zwarte laag los, geen gezicht..... :-(

Pluspunten

• telelens
  • live view
  • licht in gewicht

Minpunten

• kleine drukknopjes
  • matte laag laat los

Vonk 01-05-2017

Makkelijke camera voor goede prijs

Makkelijk te bedienen camera met duidelijke knoppen en functies op het scherm zoals een horizontale streep om rechte foto's te maken. De camera heeft een zoeker(lvf) dat handig is voor zonnige dagen. Dit alles voor een goede prijs.

Es 17-12-2016

Pittig kleine camera

Voelt robuust aan, scherp helder beeld en voldoende mogelijkheden voor dagelijks maar ook artistiek gebruik. Fijn video beeld. Voelt sat zwaarder aan dan verwacht voor deze afmetingen. Maar solide.

Pluspunten

• Fris beeld
  • Voldoende instellingensmogelijkheden
  • Prijs
  • Voelt solide

Minpunten

• Zwaarder dan verwacht

Albert Berkers 16-12-2016

Fijn formaat en goede lens en makkelijk in gebruik

Fijne kamera makkelijk in gebruik en fijn voorkeuze menu toestel ligt fijn in de hand ,prijs was goed voor dit toestel even wennen aan interne batterij

Pluspunten

• Goede lens
  • Voorkeuze is geweldig
  • Geen gefrot met te kleine knopjes

Minpunten

• Geen Nederlandse papieren handleiding
  • Waar koop ik een nekstrap?
  • Even wennen aan interne batterij

Herman 07-09-2016

Ideale compacte (reis-)camera (vervolg van 20-5-2016)

Heb de camera nu enkele maanden en ben zeer tevreden ovcer de aankoop. Onvoorstelbaar zoombereik met zelfs uit de hand....zeer scherpe beelden. Snelle GPS. Ben zeer tevreden over de aankoop en heb verder dan ook niets toe te voegen aan mijn revieuw van 20-5-2016.

Pluspunten

• snelle gps
  • enorm zoombereik
  • prachtige, scherpe foto's

Minpunten

• geen

Herman 20-05-2016

Ideale compacte (reis-)camera

Zelfs bij het maximale zoombereik (30x!!) uiterst scherpe foto's. Ook als die "uit de hand"genomen zijn. Snelle en correcte GPS. Heel goede filmkwaliteit (HD). Opnames via NFC eenvoudig en snel naar smartphone over te brengen. Geaarzeld tussen TZ 70 en deze TZ 60. Vanwege de GPS uiteindelijk voor de TZ 60 gekozen. Geen spijt van deze keuze, integendeel. Heb er al mooie natuurfoto's mee gemaakt. Met tele/macrostand een adder en op de Veluwe.In maximale telestand o.a Grutto's in de polder Arkemheem bij Nijkerk. Zéér aan te bevelen camera.

ontevreden gebruiker 13-11-2015

waardeloos binnen 2 maanden stuk moet 128 euro betalen om hem te laten maken want zeggen ze je mag hem niet gebruiken als het waait want dan komt er stof en zand tussen en dan werkt hij niet meer

Masja Almere 14-08-2015

Deze camera valt erg tegen ivm de 2 vorige camera's die ik van deze serie gehad heb.
De foto's op automatische stand zijn vaak onderbelicht. De close-ups zijn van veel mindere kwaliteit dan wat ik gewend was . Ook de scherpte van de foto's valt tegen.

Hans 01-11-2015

Hallo Masja,

Ik heb de zelfde camera, als je de instellingen juist instelt komen heb je goede resultaten.
Er zijn instellingen bij, als die verkeerd staan zijn de foto's minder goed tot slecht.
Probeer iemand te vinden die de camera instellingen juist zet, dit is belangrijk voor het maken van goede foto's.

vriendelijke groeten,

Hans.

P 08-08-2016

Hetzelfde verhaal geldt voor mij. Hiervoor een TZ10 gehad. Dez maakte perfecte foto's, maar de TZ60 valt heel erg tegen. Onscherpe foto's beweging bij invulflits. Nee, het ligt niet aan de instellingen. Het lijkt meer een productie fout. Lenzen die niet of nietgoed gecoat zijn. Foto's zijn wazig, overstraalt en kleuren vallen tegen. Deze camera valt erg tegen.

fvth 26-12-2014

De fotokwaliteit van deze camera is echt erbarmelijk. Nagenoeg alle foto's zijn over- of onderbelicht. Het maar zelden voor dat een foto scherp is. De meeste foto's bestaan uit blokjes met pixels. Het doet nog het meest denken aan de foto's van mijn allereerste 1.2 megapixel digitale camera die ik had. Het maakt hierbij eigenlijk niet uit of je de automatische functie gebruikt of je de camera handmatig instelt. Ik neem nog contact met Panasonic over of deze camera stuk is. Maar ik zou eenieder deze camera ten sterkste afraden.

Martin Nooij 30-12-2014

Ik was misschien in m'n eerste commentaar wat onaardig, maar ik heb op zeker vier fotosites kunnen lezen dat dit een hele goede camera moet zijn. Overleg en speel eens met een andere ervaren amateurfotograaf voor een beter resultaat dan wat je tot op heden geboekt hebt.

Hans 01-11-2015

Hallo fvth,

vriendelijke groeten,

Hans.

Amalphi 13-02-2015

Ik moet u helaas gelijk geven v.w.b. de fotokwaliteit. Het is een prachtige camera met veel mogelijkheden en ik had 'm gekocht om mijn grotere Canon PowerShot SX40 HS en oude Panasonic FX-35 te vervangen. Ik heb de camera door een andere amateur fotograaf laten testen en hij kwam tot dezelfde conclusie. Heb gezocht naar firmware, maar heb deze nog niet kunnen vinden voor de TZ60. Zojuist contact gehad met Panasonic en het advies gekregen om te spelen met de ISO, sluitertijd, diafragma en WB. Dit ga ik dus maar proberen. Mocht dit niet het gewenste resultaat opleveren dat ga ik ermee terug naar de dealer.

Martin Nooij 30-12-2014

De camera is niet goed (fabrieksfout?) of jij bent niet goed. Alle sites die deze camera getest hebben zijn lovend over deze camera. En die andere reactie over dat filmen... camera is er in eerste instantie om er mooie foto's mee te maken, ik film nooit, vind dat hopeloos kinderachtig gedoe. Wat de slechte foto's betreft, ik zou de handleiding nog maar eens goed doornemen en nog eens een serieuze test doen, volgens mij moet de camera goed zijn in zijn prestaties!

hans1301 21-10-2014

Ik heb deze camera binnen 2 dagen terug gestuurd.
Ik wilde deze camera,omdat ik steeds meer filmpjes maak.

Maar helaas,de panasonic is niet om te schakelen van Pal naar NTSC.
En mijn andere camera's (gopro,contour,canon) staan op NTSC,vanwege de iets hogere framerate.

Vandaar dat ik niets aan deze camera heb.

Hansp 15-11-2014

Je kunt gewoon schakelen tussen PAL en NTSC.
Zit gewoon in het menu.

Marco899 29-06-2014

Op zich een mooie camera echter spijt dat ik toch niet voor de Sony ben gegaan. Na een verleden met de Lumix serie en de Sony HX-9V, overgestapt naar weer de Panasonic ivm het gebruikersgemak voor mijn vrouw. De camera is wat eenvoudiger dan een Sony maar wat valt dit tegen tov onze laatste Sony. Het enige voordeel is het verdere inzoomen maar in vergelijking met deze paar jaar oudere camera is er geen vooruitgang op beeldkwaliteit, kleuren en ruis. Mooie camera met leuke functies maar voor kwaliteit, ga naar een Sony.

marcelanita 16-02-2015

ik heb nu een sony hx-7v en heb nog nooit zo,n slechte camera gehad en wil weer overstappen op een lumix tz-60.

hajeb 17-09-2014

Marco, je zegt: wat valt dit tegen. Dan ben je nogal behoorlijk teleurgesteld lijkt me. Welke Sony in vergelijkbare prijsklassen zou je liever genomen hebben ipv deze FZ60? Kun je ook zeggen waarom?

lext123 09-06-2014

Prima camera.
Probleem met de ruis bij weinig licht, waar Panasonic altijd wat problemen mee had is nu eindelijk goed onder controle.
Verder is het zoombereik i.c.m. de beeldstabilisatie spectaculair goed.
Ook de bediening via de instelring rond het objectief is een aanwinst.
Klein minpuntje is dat ik zelf nogal snel mijn vinger over de flitser leg (even beter aanleren nog), maar ik vind dit altijd nog beter zo dan en pop-up flitser.
Al met al zeer tevreden.

henkenmarjon 07-05-2014

Ik heb een paar van de vorige TZ-modellen in mijn bezit gehad, de 10 en 30 en nu deze TZ60. Deze voelt meer als een aanzienlijke evolutie. De Camera is sneller, de intelligent auto is slimmer, de zoom is beter en de stabilisatie van het beeld is uitstekend.
Prestaties bij weinig licht zijn voor mijn gevoel uitstekend,zeker veel beter dan voorheen.
De controlering aan de voorkant is ook een aardige toevoeging, hoewel het maakt de camera iets groter dan zijn voorgangers
De vieuwfinder is mooi en werkt voortsreffelijk in (tegen) fel zonlicht.
De zoom is verbazingwekkend. Ik dacht dat de laatste al goed was , maar deze is gewoon adembenemend, zo ook de stabilisatie van het beeld met zoomen
Ik ben enorm onder de indruk van deze camera.

alfons.philippi 25-04-2014

veel mogelijkheden en goede zoom neem deze camera mee op fietstochten etc.mooie kleuren en ook raw instelling zijn zeer goed.