Sony Cyber-shot RX DSC-RX10 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 47 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony Cyber-shot RX DSC-RX10 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

a**************@g******** 24-03-2022

Fantastische zoomfunctie

Na enkele weken gebruik voldoet de camera zeker aan mijn verwachtingen. Dit geldt met name voor de zoomfunctie, die is echt geweldig. Scherpstellen van verre objecten, waar ik met mijn vorige camera's altijd problemen mee had, gaat ook uitstekend. De camera is makkelijk in gebruik, wel aan de zware kant maar ligt goed in de hand. De camera heeft vele functies die ik evenwel nog lang niet alle volledig heb kunnen onderzoeken.

Rory 14-09-2018

Degelijke kwaliteit, goede lens, gelimiteerde zoom

Mooie camera, het voelt zeer degelijk aan. Het heeft genoeg opties voor de gevorderde fotograaf, maar ook een beginner kan hier goed mee overweg en is het daarom een uitstekende camera met het gemak van een compactcamera, maar met de mogelijkheden van een systeemcamera. Het keuze menu is echter wel even wennen en voelt niet altijd intuitief aan.

Met een maximale zoom van 200mm (8,3x) is het voor een bridgecamera ook gelimiteerd, maar ik merk dat ik persoonlijk niet in veel situaties kom waar ik ook echt meer zoom nodig heb. Door de beperkte zoom kan de lichtsterkte wel optimaal benut worden met een f/2.8 over het hele zoomberreik. Dit maakt het een goede camera voor in slechtere lichtomstandigheden, zelfs volledig ingezoomed. Dit zorgt er ook voor dat de camera hele mooie macro opnames kan maken, waarbij ook ingezoomed met f/2.8 een korte scherptediepte gecreerd kan worden om het te fotograferen onderwerp verder te kunnen isoleren.

Ik ben van mening dat dit vooral de ideale camera is voor op reis, of naar evenementen toe waarbij je hoge kwaliteit foto's wilt maken zonder een boel verschillende lenzen mee te moeten nemen.

Pluspunten

• Lens van hoge kwaliteit
  • Wifi verbinding met app
  • Veel handmatige instel mogelijkheden
  • f/2.8 over heel zoombereik.

Minpunten

• Relatief zwaar
  • Interface kan handiger
  • Voor bridgecamera, beperkte zoom

Kim 29-03-2016

Goede camera!

Camera ligt er prettig in de hand en maakt goede foto's. Persoonlijk vind ik de zoom functie wat tegenvallen.

121263 21-02-2016

Dit is een van de beste fototoestel die er is op dit moment met een kleine sensor.Maakt mooie foto's zowel met tele als met macro.Ik heb hem nu ruim een jaar, ik moet zeggen dat ik er nog geen spijt van hebt gehad.
Ik neem hem overal mee maar toe,dus ook mee naar de tropen.Daar werkt hij uitstekend en totaal geen last van vocht binnen in de lens.Met deze camera kun je ook goed met regen gebruiken is dus spatwaterdicht, maar niet waterdicht.
Dit is voor mij een top camera.
En gebruik zoveel mogelijk de P,A,S en M stand hier krijg je veel mooiere foto's van dan op de automatische stand.

Maurice 14-02-2016

Schitterende camera van Sony. Prijs-kwaliteit verhouding dik in orde. Maakt mooie foto's met natuurlijke kleuren, ook in het donker. De bediening is logisch en vlot. Het duurt even om de camera echt te leren kennen, maar al doende leert men.

Krijn 12-02-2016

Na jaren te hebben gefotografeerd met een spiegelreflex camera wilde ik een compactere camera met de kwaliteit van een spiegelreflex camera en daar voldoet deze camera voor mij helemaal aan. Prachtige opnames en een zoom tot 200. Eenvoudig in te stellen. Camera ligt prima in de hand. Voldoet helemaal aan mijn verwachtingen.

fredvaneck 13-02-2016

maar neem hem niet mee naar de tropen....camera kan niet tegen temperatuur/vochtschommelingen. Ac hotels en vochtig,warm buiten geeft condens aanslag aan de binnenkant van je mooie lens..Sony houdt de kaken stijf op elkaar maar ondertussen kan ik mijn lens laten vervangen a raison van 700 euro....

Mia 31-01-2016

De camera heeft ook RAW mogelijkheid!!
En een vaste 200mm lens!!!
Bovendien kan ik de camera via WiFi met mijn smartphone Sony Xperia verbinden.

petra 27-01-2016

Fijne handzame camera. De Sony Cyber-shot DSC-RX10 overtreft alle concurrerende lange zoom-camera's, met toevoeging van high-end spiegelreflexfunctionaliteiten, maar dan niet zo prijzig als een echte spiegelreflexcamera. Degelijke beeldkwaliteit, weinig licht nodig en snel.

Justdimi 20-01-2016

Na twee maal een sony superzoom camera gehad te hebben hiervoor wilde ik nu een camera die een hogere iso aankon zonder al te veel ruis. Dat is met deze camera zeker gelukt , voordelen voor mij zijn het weerbestendig zijn van de behuizing , het draadloos versturen van fotos naar je gsm , de vrij hoge iso zonder al te veel ruis dus en ook het zelf instellen van enkele knoppen is vrij handig.
tot op heden zeer tevreden met deze camera.

Koen 19-01-2016

Gewoon een top product. Haarscherpe foto's met mooie kleuren. Vooral ook in het donker maakt dit toestel scherpe en heldere foto's. Tevens hele goede filmkwaliteit.

JeroenHaarlem 30-12-2015

Ik had 10 jaar geleden de DSC-R1 gekocht, de voorloper van deze camera. Dat ding heft de halve wereld gezien en doet het nog perfect. Alleen de combinatie van de R1 en een losse videocamera is in de praktijk wat lasting omdat ik pas laat besluit of iets beter een foto of een film nodig heeft. Daarom maar de RX10 gekocht, en dat is een makkelijke overstap. De belangrijkste controls zitten op dezelfde plek en het videodeel is ideaal. Ik mis alleen de handmatige zoom die de R1 had, en de mogelijkheid om het scherm volledig om te draaien, kan nu alleen tilten. De foto's zijn beter dan van de R1, vooral bij weinig licht. De wifi functie is erg handig. Verder zitten er nog een hele hoop functies op die ik nog niet heb bekeken en misschien ook wel nooit ga gebruiken maar goed. Ik ben erg tevreden met deze aankoop, en vind dit type bridge camera zoveel fijner dan een spiegelreflex of een compact camera....raar dat er maar zo weinig modellen zijn eigenlijk.

Levadox 22-12-2015

Mijn vorige camera was een Olympus E5 met een zeer goede 24-70mm Zuiko. Het gewicht van dit geheel plus extra lenzen én het wisselen van het ene naar de andere objectief, maakte dat ik uit ging kijken naar een lichtere, maar wel kwalitatief hoogwaardige oplossing.
Van de verschillende mogelijkheden vond ik de RX10 van Sony de beste keuze. De reden is dat de camera beschikt over één vaste lens met uitstekende lichtsterkte, f 2.8 over het hele zoombereik van (omgerekend naar kleinbeeld) 24-200mm. Dit bereik is voor mij ruim voldoende. Maker van dit glas is Carl Zeiss. Ik had enige ervaring opgedaan met een soortgelijk Vario-Sonnar T* objectief in de RX100-III – weliswaar met een kleiner bereik, maar met uitstekende scherpte en kleurweergave. Ik verwachte dus goeie resultaten en die kreeg ik ook. De eerste foto’s zagen er prima uit.
Ik vind de verschillende knoppen zitten waar je ze kan verwachten. Afgezien van een aantal functies waaraan ik nog moet wennen, ondervond ik de bediening als plezierig en gemakkelijk. Fijn ook het opklapbare scherm aan de achterkant, al is het aantal posities iets beperkt omdat de zoeker naar achteren uitsteekt. Voor zeer lage standpunten werkt het goed en voor straatfotografie. In dat geval kun je de camera gebruiken als een ouderwetse 6x6 tweeogige reflex, die hield je ook halverwege je lichaam en niet voor je oog.
De 1” sensor is niet geweldig groot, maar de kwaliteit van de sensoren is de laatste tijd sterk verbeterd. Dit en de goede lichtsterkte zorgen ervoor dat ruis ook bij moeilijke omstandigheden heel aanvaardbaar blijft.
Wat mij intrigeert is de schroefdraad in de ontspanknop. Zou de draadontspanner weer terugkomen? Ik probeerde er voorzichtig een, maar dat was het niet. Wat dan wel heb ik nog niet gevonden. Een meegeleverde acculader had ik op prijs gesteld, zodat je een tweede batterij kan laden zonder het hele toestel “aan het infuus” te leggen.
Ik begreep dat de verschillen tussen dit model en de dit jaar verschenen opvolger, Mark II, vooral liggen op het gebied van video. Ik ben meer fotograaf dan filmer. Voor mij telde: de nieuwste sensor is iets beter, maar het objectief is eender, raw en jpg zijn mogelijk en veel verschil is er niet te zien tussen de foto’s van de eerste en de tweede versie van de RX10. Veel verschil wel in prijs. De RX10 die ik kocht was iets minder dan de helft van het geld dat ik voor de RX10-II had moeten uitgeven. Daardoor vind ik mijn koop een uitstekende deal. De prijs/kwaliteitsverhouding was een van de argumenten voor deze camera en drie weken later heb ik nog geen moment spijt gehad.

Miranda 20-12-2015

Getwijfeld tussen DSLR echter op advies verkoper gekozen voor de Sony RX10. Mede uit hoofde van gebruiksgemak en het ook goed kunnen filmen. Toestel maand in bezit, supermooie foto's en stabiele scherpe video's. Heerlijk toestel qua bediening en gevoel in hand. Goed advies verkoper geweest.

steensels danny 18-12-2015

Wij zijn aangenaam verrast van ons toestel .
Dankzij de hoogwaardige lens heb je geen extra lenzen meer nodig . Dus een compact licht toestel met de eigenschappen van een toestel met meerdere lenzen .

Stefan Flos 17-12-2015

Als professionele videomaker heb ik een snelle all-round camera nodig waarmee ik zowel goede foto's en goede video's kan maken - onder alle omstandigheden en op afstanden. De RX10 mark 1 is die extreem goede bridge camera met een groot nadeel: de relatief hoge prijs. Nu de RX10 mark 2 is uitgekomen is de mark 1 zo gunstig geprijsd dat het de perfecte all round camera is geworden. Met een ontzettend goede Zeis zoomlens - eigenlijk koop je een heel dure lens voor een prikkie en krijg je er een heel goede camera bij: snel, precies, zeer flexibel, alles instelbaar, etc etc. Nu heb ik dus altijd de allround camera bij de hand, waar ik ook ga, ter aanvulling op mijn andere camera's. Ik kan deze camera nu al niet meer missen.

Cees Visser 08-12-2015

Meer dan een maand in bezit en zeer tevreden, wat een topkwaliteit foto's en video's.
Wat wel jammer is dat je alle informatie van het internet moet halen,want deze camera heeft wel heel veel mogelijkheden.
Deze Sony RX10 is zeker een aanrader.

Leman Willy 08-12-2015

Heel handig in gebruik. Hoog kwaliteit video opnames.
Ligt zeer goed in de hand
Zeer goede aankoop.
Zeker een aanrader.

Essie 18-11-2015

Een mooie camera om super foto's mee te maken. Veel mogelijkheden en heel erg blij mee.
De gebruiksaanwijzing zou voor mij wat gebruiksvriendelijker mogen zijn.

AB 24-10-2015

Mooi product, super handig dat je één lens heb.Top service van Foto Klein. Gave kleuren, nu aan de slag om er echt mooie plaatjes mee te schieten!

fredvaneck 07-01-2016

de degelijkheid laat zeer te wensen over. in de tropen last van condens binnenin...van airco naar buiten is blijkbaar niet goed voor dit toestel. 1,5 jaar in gebruik en bijna 700 euro reparatiekosten. Foto Klein doet niks voor je. heb hem zeker als onderwatercamera gebruikt....

ro.es 26-10-2014

Tot nu toe en waar het om vakantie trips gaat, de beste camera waarmee ik heb gefotografeerd. Deze RX 10 neem je makkelijk mee en de foto´s die ik er mee schiet zijn geweldig. Naast een Nikon D7100 met 18-200 lens waar ik mee fotografeer, pak ik de Sony vaker mee. Ook vanwege de Sony bijna de helft minder weegt. De Sony is handzamer in gebruik.

Nu meer als een half jaar in gebruik kan alleen maar stellen, Sony heeft met deze RX 10 een intelligente camera op de markt gezet. Schiet keer op keer fantastisch mooie foto´s. Eenvoudig in het gebruik, kortom de ideale reis camera en voor alledaags gebruik.

Fascinatio 20-09-2014

Na jarenlang gebruik van Leitz/Leica stel ik vast:
de Sony RX10 doet niet onder voor Leica.
Degelijk, handzaam en optisch top.
Beter kan ik het niet verwoorden.

RonaldB 27-08-2014

Erg blij met de Sony RX10. Ik was opzoek naar een alternatief voor mijn 40D en die heb ik gevonden! In vergelijking met een spiegelreflex is de RX10 een lichte en compacte camera. Het bereik van de lens is prima voor alle dagelijkse dingen! Met een diafragma van f2.8 over het gehele bereik kan je ook in situaties met minder licht prima foto's maken. Het bedienen was even wennen maar dat had ik snel genoeg onder de knie. De camera voelt degelijk aan. Wat mijn nog niet goed gelukt is, is het communiceren tussen de RX10 en mijn iphone. Maar wanneer je opzoek bent naar een vervanger voor een spiegelreflex omdat je niet te veel gewicht wilt meedragen dan is dit een prima alternatief.

dickovertoom 26-08-2014

De Sony RX10 voelt zeer solide aan. Toetsen zitten op de goede plek en alles bedient prettig. Maar het mooiste is nog de kwaliteit van de foto's. Die is prachtig, ook bij moeilijke lichtomstandigheden. Daarbij is de plek van de +/- regeling en de zichtbaarheid van het resultaat perfect.
Een goede fijne camera waar heel makkelijk mee te starten is en die prachtige resultaten oplevert!!

Maureen59 23-08-2014

Ik was op zoek naar een spiegelreflexcamera, maar die waren te zwaar. Deze RX10 biedt alle mogelijkheden die ik van mijn oude (niet-digitale) spiegelreflex gewend was en nog het nodige meer. Hij is net dat stukje lichter in gewicht dat ik zocht en ligt prettig in de hand. Ik moet wel wennen aan sommige symbolen voor de functies. Die zijn voor mij niet allemaal even vanzelfsprekend, maar dat went wel.

RichardA1960 21-08-2014

Altijd gefotografeerd met een zware Nikon d300 met oa een zware 70/200 lens. Geleidelijk aan begon ik de camera steeds minder te gebruiken ivm gewicht, lenzen wisselen e.d. Bij de laatste vakantie een goedkope compacte camera gebruikt, maar de resultaten waren te bedroevend. Nu de Sony een paar weken in gebruik en wil niet meer anders. Het is m.i. een mooi compromis tussen handzaamheid, mogelijkheden en kwaliteit. Je kunt foto,'s in RAW maken, de fotokwaliteit benaderd die beslist van een spiegelreflex! De bijpassende leren hoes/tas is beslist ook een aanrader.