Panasonic Lumix DMC-FZ72 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 10 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic Lumix DMC-FZ72 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,8

rob 23-07-2017

mooi toestel met gebruiks gemak

Ik maak er mooie scherpe foto's mee. Vandaag vlinders gefotografeerd. De voelsprieten zijn geweldig mooi te zien op de foto en ook de kleuren.

Pluspunten

• makkelijk bedienbaar
  • goede zoom mogelijkheid
  • op afstand goed vlinders fotograferen
  • goed geheugen

Minpunten

• geen wifi

Rogier 30-06-2016

geweldige camera

geweldige camera met een goede zoom en kwalitatieve foto's!! zeker aan te raden canon etc is ook erg goed maar dit is een hele goede midden weg!!!

zeker aan te raden. en probeer met goed zicht s'avonds de maan maar eens te fotograferen. het zal je lukken!

websurfer 18-12-2015

Ik vind de foto's van slechte kwaliteit. Had me er heel wat bij voorgesteld naar aanleiding van de diverse reviews hier en op andere sites verwachte ik een topcamara te hebben gekocht, maar dat was dus een tegenvaller.
Ik verwachte ook perfect in te kunnen zoomen, aangezien deze camara 60x zoom had, maar vergelijkbaar met mijn oude compact camara Panasonic Lumix TZ25, maakt hij qua zoom exact dezelfde soort plaatjes op die afstand, dus voor de zoom hoefde ik het al niet te doen. Ook wat ik op youtube filmpjes zag van perfect zuiver beeld ver ingezoomd, ik weet niet hoe ze het gedaan hebben, maar mij lukt het niet, compleet ingezoomd heb je een heel onscherp plaatje met veel ruis.

De foto's zijn verder vaak niet scherp. Overdag in helder weer heb je zelf wazige foto's, macro foto's zijn ook niet altijd zuiver. De ingezoomde foto's van o.a. bomen zijn net tekeningen en soms is niet eens te zien wat je gefotografeerd hebt.

Bij avond foto's bv gebouwen in het licht fotograferen vind ik sommige foto's wel mooi.
Zonsondergang foto's geeft paarse vlekken in het beeld wat ik met mijn oudere camara ook niet had.

Het enigste voordeel van deze camara vind ik dat er een groot oppervlak gefotografeerd word, dus bv een huis van dichtbij fotograferen ging makkelijk, zonder dat ik ver er vanaf moest staan, maar dus ik vind het geen aanrader.

Ik heb de camara ook geretourneerd naar de winkel

JBaf107 09-10-2015

Aanvulling op mijn vorige review FZ 72.
Dezelfde 1.7 panasonic DMW-LT55 teleconvertor van de FZ 100 blijkt ook gebruikt te worden voor de FZ 72, waarmee de capaciteit van 60 x naar maar liefst 100x zoom gaat.
In America is dit als speciale combi-set op de markt gebracht ( zie Youtube) maar bij mijn weten is dat in Nederland niet het geval geweest. De Panasonic teleconvertor is hier echter los in de handel. Het zijn in verhouding tot de camera wel prijzige lenzen, Nieuw gaan ze voor rond de € 200. Er is ook eenzelfde teleconvertor van Olympus, die rond de € 80 voordeliger uitvalt. . Net als voor de FZ 100 moet er wel een speciale adapter van een paar tientjes worden aangeschaft. Deze adapter is NIET het gebruikelijke DMW-LA8 type, maar een aangepast model In Nederland levert Kiwi een passende adapter ( kijk op internet onder Kiwi- adapter FZ 72)
Ook de Sony VCLHG1758 teleconvertor kan worden gebruikt, maar daarvoor is een adaptorring nodig van 55 naar 58 mm
Anders dan met de FZ 100, waar zonder gebruik van de adapter de 1.7 lens niet gemonteerd kan worden, kan bij de FZ 72 de convertor lens ook rechtstreeks op de lens worden geplaatst. Onduidelijk is waarvoor de adapter nog nodig is, maar mogelijk om het gewicht van de convertor van de lens naar de camera body te verplaatsen. De adapter wordt n.l. aan de behuizing van de lens geschroefd, i.p.v. aan de lens zelf, waardoor geen extra gewicht op het zoommechanisme komt. Wel dient zowel voor de fz 100 als fz 72 in het programma de instelling teleconvertor worden ingesteld.

JBaf107 09-10-2015

Aanvulling op mijn vorige review FZ 72.

JBaf107 09-10-2015

Panasonic Fz 72 60x superzoom.
Deze Camera aangeschaft naast mijn oude FZ 100 en nu een maand in gebruik.
In de folder lijken de camera’s erg op elkaar, maar in werkelijkheid zijn er belangrijke verschillen.
1e In tegenstelling wat iemand in een eerdere review heeft aangegeven, heeft de FZ 72 geen Leica lens, maar een eigen lens van Panasonic. Niets mis mee, maar geen Leica kwaliteit. De Panasonic lens werkt in condities met minder licht ( schemer, dicht bladerdak) minder goed dan zijn Leica voorbeeld, wat m.n speelt met maximale zoom.
Verder is de Fz 72 duidelijk groter en zwaarder dan de fz 100 , wat maakt dat de FZ 72 minder makkelijk in de hand ligt, Ook het programma van de Fz 72 is wat beperkter dan de fz 100 versie.
DE grote plus van de FZ 72 is natuurlijk de ongeëvenaarde zoomcapaciteit van 60x optische zoom of 100x inclusief digitale zoom. Bij goede lichtomstandigheden maakt de 60x zoom uitstekende foto’s en de prima beeldstabilisator zorgt dat onder normale omstandigheden het statief in de tas kan blijven.
Of dit de aanschaf rechtvaardigt blijft een kwestie van persoonlijke prioriteit. De fz 100 is inmiddels vervangen door de fz 200, welke ruim € 100 duurder is maar een kwalitatief betere camera dan de fZ 72, met de Leica lens en het meer uitgebreide programma en de 24 x zoom die ook in situaties met minder licht . Met kan nog de optie van een 1.7 convertor lens overwegen, waarmee de zoomcapaciteit vergroot wordt naar 40x, en dichterbij de FZ 72 uitkomt, maar dan nog weer duurder uitkomt.
Daarbij komt dat de Fz 72 momenteel wordt aangeboden voor prijzen tussen €220 en € 260, waardoor deze camera een uitstekende prijs-kwaliteit heeft. Het betreft wel de laatste aantallen, want deze camera gaat/is uit productie en nog maar een enkele aanbieder kan de camera ook nog werkelijk leveren. Voor wie interesse heeft dus een zaak er snel bij te zijn!

W.P.H.SCHOUTEN 17-06-2014

IK wist wat ik kon verwachten, goede optiek(Leica), beter geluid, sterke zoomlens met uiterste groothoek 20mm/1200mm tele, enorm veel voordeel, groter ISO bereik/sluitersnelheid...
mooi menu, meer mogelijkheden, en dit alles voor een BRIDGE camera, en deze prijs! Ik ben erg tevreden ... voor het gemak even op YouTube wat Videoclips bekeken, mooie voorbeelden daar, had al een snelle ICIDU SDHD card m 90 MB/s 32GB(op de achterkant stond Toshiba), bij Dixons zelfs een mooi setje Polaroid filters 55mm (POL/UV/FLD) te koop! geen minpunten te vinden (ik was al verknocht aan mijn FZ-38) deze 72 lekker in de hand, flitschoen externe flitser, en voordelig, zeer tevreden!

robbertje58 18-07-2015

Mag ik je iets vragen?
Mis je een uitklapbaar lcd scherm niet?
En de video, is dat wat of moet ik deze dan maar overslaan.
Hoe gaat deze camera binnen met weinig licht, natuurlijk zonder zoom.
Groet en alvast bedankt voorhet antwoord.

bebe01 16-04-2014

ik heb deze camera een paar weken geleden gekocht,en ik ben er heel tevreden over! ik had hiervoor een compacte camera met een optische zoom mogelijkheid van 10, dus dit is wel heeeel wat anders, zelfs bij de maximale uitzoommogelijkheid van 60x zoom blijven de foto;s scherp! ook de full hd filmfunctie is echt superhelder(hiervoor had ik hd filmmogelijkheid,maar wat een verschil dit) kortom ik ben een zeer tevreden gebruiker van deze camera

Henk Rood 29-02-2016

Deze camera ook nu aangeschaft om iets meer te kunnen doen dan met een gewoon toestelletje met 5 zoom.

t4 23-09-2013

Ben zeer onder de indruk van dit fototoestel,ben vooral spiegelreflex gewend maar deze maakt de foto,s nog mooier dan mijn nikon 3200,mijn voorganger de canon sx50 vond ik ook erg goed maar de panasonic bied net even wat meer,vooral op het gebied van filmen en zoom.
Ik kan geen minpunten bedenken.

ronnie100 08-10-2013

Hoe is de kwaliteit van de foto, tegenover de canon sx50.
En hoe is de bediening van het menu ten opzichte van de sx50.
Ik denk twijfel zelf tussen deze en de canon sx50.