Sony Cyber-shot HX DSC-HX50 zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 121 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony Cyber-shot HX DSC-HX50 zilver op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,5

Tommie50 26-11-2014

Het is een prettige compactcamera met een hele goede kwaliteit fotoos. Ik ben bijzonder tevreden over het gebruiksgemak en de helpfunctie. Deze helpfunctie is visueel en duidelijk ( in mijn eigen taal!) en kan op elk moment opgeroepen worden....zeer tevreden!

Willy-Ann Schutten 12-11-2014

Prima camera. Prachtige scherpe foto's. Veel mogelijkheden. Even zoeken naar de bediening, maar als je het doorhebt is het erg gemakkelijk. Met veel licht is het scherm helaas moeilijk zichtbaar. De flitser vind ik wat fragiel. Ik heb de grijze en vindt hem qua uiterlijk niet zo stoer.

De Tuur 27-10-2014

Het is echt het perfecte fototoestel voor mij!!
Mooie foto's in zowel weinig als veel licht.
De batterij gaat ook lang mee en dat is zeker op vakantie wel zo prettig.

Jolan1976 15-09-2014

Ik ben zeer tevreden over de Sony Cyber-shot DSC-HX50. Zojuist terug uit New York en heb daar met dit toestel erg mooie foto's kunnen maken. Het toestel is compact, gebruiksvriendelijk, ligt goed in de hand. De beeldkwaliteit is zeer goed: scherpe, kleurrijke foto's. De optische zoom (30x) zorgt er uitermate goed voor dat objecten ver weg dichtbij gehaald kunnen worden en nog erg scherp weergegeven worden. De mogelijkheid om een deelkleur (geel, groen, blauw, rood) te gebruiken bij het maken van foto's (zwart-wit), geeft een geweldig effect. Zo sprongen bv. de gele New Yorkse taxi's eruit op de zwart-witte achtergrond. Eén minpuntje echter, is dat het bij het maken van een foto even duurt voordat de foto verwerkt/opgeslagen is. Je moet dan even wachten om vervolgens een nieuw plaatje te schieten.

MauHe 08-02-2017

Ik kan uw conclusie dat de fotoverwerking van deze camera uitermate traag is alleen maar onderschrijven. Ik heb een zeer snelle kaart geprobeerd en dat gaf geen verbetering. Zodra je maar een beetje inzoomt gaat de verwerking uiterst langzaam. Stoort mij enigszins aan deze voor de rest mooie camera.

KingJessen 18-02-2015

dat kan eerder te maken hebben met de snelheid van schrijven naar je geheugenkaart. Als je een class 4 geheugenkaart hebt, gaat dit niet snel. Altijd een class 10 geheugenkaart in je fototoestel doen !

MauHe 08-02-2017

Ik ben echter wel vergeten om een kanttekening bij mijn vorige reactie te plaatsen: na een beetje experimenteren met de diverse programma's ben ik erachter gekomen dat die zeer langzame beeldverwerking zich alleen voordoet in het programma "superieur automatisch", in de andere programma's gaat het beduidend sneller. Je kunt dus het beste het programma "intelligent automatisch" gebruiken als je niets zelf wilt instellen.

Lindsay168 14-09-2014

Prettig toestel, ligt gemakkelijk in de hand, veel mogelijkheden waar je wel de gebruiksaanwijzing voor moet doornemen, scherpe foto's.

Bass 03-09-2014

Ik heb de camera gekocht omdat ik niet altijd met mijn spiegelreflexcamera wil sjouwen.
De camera ligt prettig in de hand en reageert snel, geen last van hinderlijke sluitervertraging. De beeldstabilisatie is zo goed dat het maximale zoombereik ook echt bruikbaar is. Dat had ik vooraf eigenlijk niet verwacht.
De fotokwaliteit vind ik erg goed qua scherpte, kleur en contrast. Het valt me wel op dat er snel beeldruis optreedt (ook bij lage ISO) en er soms zelfs jpg-artefacten zichtbaar zijn. Foto's gewoon bekijken op een monitor gaat prima, maar bij bijsnijden van foto's loop je snel tegen grenzen aan.
Dat je de flitser met de hand moet uitklappen is voor de fotograaf die bewust bezig is niet erg. Ik kan me echter voorstellen dat de minder bewuste fotograaf teleurgesteld kan worden door bewogen foto's of foto's met veel ruis, omdat de flitser wordt vergeten.

Marhul 02-09-2014

Met dit toestel is het bijna niet meer mogelijk om een slechte foto te maken.
Dit apparaat stuurt zelf bij en is daardoor erg vernuftig.

Luukies 01-09-2014

De Sony DSC-HX50 is een prima fototoestel.
Voorheen had ik de HX-20 en daar was ik al erg tevreden over, maar dit nieuwe model overtroeft toch echt de voorganger.
Heerlijke 30 optische zoom en het reageert sneller.
Ik wil voorlopig geen ander merk of model, het is gewoon een opmerkelijk goed toestel en raad het iedereen aan.
Praktisch klein model, fantastische scherpte en mogelijkheden.
Mijn toestel!!!

Mathilde Roza 30-08-2014

Ik heb foto's gemaakt op verschillende plekken en het foto maken gaat eigenlijk overal goed. Ik merk alleen als ik in zoom op een al gemaakte foto dat hij dan blokkerig wordt. Dit heb ik niet als ik gewoon inzoom.
De mogelijkheden zijn redelijk, genoeg als je geen super mooie en professionele foto's wil maken. Je kan bijvoorbeeld geen extra lens, wat voor mij niet uitmaakt. Ik heb de camera meer gekocht om leuke kiekjes te maken.
Je kan heel makkelijk om gaan met de camera en ik had het ook snel onder de knie. Er zijn hele leuke opties met kleuren en effecten.
De vormgeving van de camera is mooi, maar ik zou niet zeggen dat het heel mooi is. Het is een vrij standaard vormgeving, maar daardoor wel makkelijk te bedienen zonder veel fratsen en knopjes.
Het materiaal van de camera zelf is goed en mooi. Het verschilt wel per kleur hoe het aanvoelt, de zilvere voelt ijzeriger dan de zwarte. Er zit een soort plastic randje op de camera om hem beter vast te houden, dat gaat er bij mij al een beetje vanaf. Dat vind ik wel snel. De rest is heel goed, Ik ben heel tevreden met de camera en het is zeker een aanrader!

EDO14 29-08-2014

Deze camera ongeveer 6 weken geleden aangeschaft, vlak voor onze vakantie om niet met onze gebruikelijke grote cameratas met reflex, objectieven etc. op pad te gaan.

Criteria bij selectie van juiste merk/ type waren:
- zoombereik 30*; liever wat meer groothoek dan tele;
- beeldkwaliteit;
- handmatige instelmogelijkheden;
- draagbaarheid (grootte, gewicht);
- WiFi;
- GPS: leuk als het er op zit.

Voor keuze heel veel tests en reviews en gebruikerservaringen gelez en (Nl,GB/USA, D), van deze en vergelijkbare camera's van zowel Sony als andere merken.

Gemiddeld genomen kwam de HX50 er wat betreft beeldkwaliteit het beste uit: goed voor voorlopige keuze.

Daarna deze camera en een aantal concurrenten in een grote electonica-keten bekeken, vastgehouden en de uiteindelijke keuze gemaakt: de HX50 vond ik het prettigst wat betreft vormgeving (grootte, hanteerbaarheid): compact, redelijk forse handgreep, degelijk gevoel. Daarnaast: goed scherm en acc.schoen.

Omdat prijs-kwaliteitverhouding klopte (met cashback)gekozen voor de Sony HX50. Er waren wel concurrenten die na cashback voor minder geld meer mogelijkheden (GPS) hadden maar combinatie beeldkwaliteit met eerder genoemde voordelen gaf de doorslag. Prijsverschil met de HX50V en (al helemaal de HX60) vond ik te groot om voor die opties te gaan.

Zojuist de camera een kleine 4 weken gebruikt en honderden foto's gemaakt:
- beeldkwaliteit lijkt inderdaad goed (gezien de kleine sensor; nog geen grote vergroting gemaakt)maar wel op tablet ingezoomd bekeken; Vertekening bij uiterste zoomstanden valt me erg mee; ruis had ik bij minder licht en gezien aantal MP's ook erger verwacht;
- scherm is goed: hoge resolutie; helderheid voldoende moet bij zon wel op hoogste stand staan; helaas niet draaibaar/ kantelbaar;
- optische zoeker toch wel gemist (maar dat wist ik natuurlijk van tevoren en de concurrenten hebben die ook niet of zijn €250 duurder);
- beeldstabilisatie werkt heel goed (beter dan die van mijn Sony reflex): ik had niet verwacht scherpe foto's te kunnen maken met zo'n kleine camera en 30* zoom maar het kan dus!
- camera kan héél eenvoudig te bedienen zijn: op bruin of groen camerasymbool en alles gaat vanzelf (behalve flitser uitklappen) maar heeft gelukkig ook heel veel handmatige mogelijkheden/ aanpassingsmogelijkheden. Menu duidelijk en helpfunctie hoeft voor mij niet maar anderen waarderen die. Kortom: iedereen in het gezin kan er mee overweg;
- camera voelt gezien prijs en grootte erg degelijk aan;

Conclusie:

voordelen:
- goede beeldkwaliteit ook bij de uiterste zoomstanden;
- groot zoombereik;
- eenvoudig te bedienen maar ook veel handmatige instellingen/ aanpassingen mogelijk;
- camera is handzaam maar desondanks degelijk en kan tegen een stootje;

nadelen:
- geen GPS (kan wel bij zelfde prijs);
- geen optische zoeker;
- scherm niet draaibaar/ kantelbaar;
- geen acculader meegeleverd: accu kan alleen in camera worden opgeladen;
- accessoires voor het schoentje zijn ontzettend duur en helaas kan de flitser van mijn Sony A niet gebruikt worden;
- geen programma's, apps, uitgebreide handleiding meegeleverd.

Tips:
- als je meer wilt weten over de mogelijkheden van de camera is er op de Sony-site een prima handleiding te vinden in PDF-formaat;
- als je de camera intensief gebruikt, is een acculader (Sony of derden) aan te bevelen en natuurlijk een extra accu;

ErikA. 27-08-2014

De camera is eenvoudig in gebruik, maar toch heeft het vele mogelijkheden om in elke omstandigheid een goede foto te maken. In de automatische stand maakt het toestel goede foto's, met iets meer tijd kan je met de handmatige instellingen prachtige foto's schieten. Daarbij is de 30x zoom erg goed, werkt uitstekend!

De fotocamera is iets groter als de gemiddelde camera, maar voelt zeer robuust aan en is erg gemakkelijk in gebruik. Het fototoestel is mooi vormgegeven, met wat kleine retro details.

Kortom erg fijn fototoestel!

Carla de Boer 26-08-2014

Even wennen met alle knoppen en mogelijkheden.
Gewoon gestart met alle mogelijkheden en dan volgt vanzelf de juiste foto.
Blij dat ik deze camera heb aangeschaft!

naam CJS 24-08-2014

Ik was op zoek naar een handzaam fototoestel, met kwalitatief goede foto's en goede inzoommogelijkheden.
Dit toestel voldoet aan mijn verwachtingen. Ook vind ik steeds meer mogelijkheden uit die het toestel meer inhoud geeft dan waar ik op gehoopt had.
Een goede keus voor een redelijke prijs.

MT1954 24-08-2014

Ideale camera die op de automatische stand hele mooie fotos maakt.De zoom is heel sterk en scherp.Fotos over zetten met wiffi is zeer handig als je ze wil bekijken op een tablet.Zeer tevreden met de camera.

piet.l 23-08-2014

Leuk handig toestel die ook nog zeer mooie foto's maakt.
De handmatige instellingen zoals diafragma en sluitertijd voorkeur vereist wel wat handigheid , maar op de auto stand gaat het ook zeer goed en de P stand geeft wat meer mogelijkheden.

jOlandaa27 23-08-2014

Een mooie camera die net iets groter is dan de standaard compacte camera's. Hij zit daarom goed in de hand en maakt goede foto's. Er zitten verschillende mogelijkheden op die in het begin even goed uitgeprobeerd moeten worden. Ik ben erg tevreden met het toestel!

Lamp1975 22-08-2014

Prima camera, maakt mooie foto's. Alleen als het mooi weer is kun je bijna niets zien op het beeldscherm en dan mis ik " een ooglens".

Juli195 21-08-2014

Veel gebruiksmogelijkheden die ik in de voorbije weken nog niet allemaal heb ontdekt of gebruikt. Het is een degelijke camera met heel heel veel zoom, waarbij je bij volledige zoom (30x) ook nog makkelijk en goed kunt scherpstellen, Prachtige kleurenweergave, maar ook hierbij kun je gebruik maken van allerlei instelmogelijkheden. Het uitgebreide help-menu in de camera is klasse (hoef ik tenminste geen boekwerk mee te slepen). Kortom: compact, handzaam, gebruiksvriendelijk, mogelijkheden, kwaliteit, snel etc etc. Aan te raden!

alpenvakantiefietser2014 21-08-2014

De Sony Cyber-shot DSC-HX50 is een degelijke en compacte camera met een krachtige zoomlens. De camera heeft een snelle sluiter en maakt scherpe foto's. Met een opgeladen accu kan je ongelofelijk veel foto's maken, zelfs bij niet-standaard instellingen.

moi007 20-08-2014

ZO op het eerste gebruik een prima toestel met mooie beelden en vooral een geweldige zoom. Jammer dat er geen aparte batterijlader bij zit.

Mideva 20-08-2014

Voor het gebruiksgemak een Sony gekocht. En wat een fijne camera is het weer. Hij kan heel veel. Als je volledige zoom (30x) gebruikt, zijn de foto's nog steeds van hoge kwaliteit.
Het diafragma is alleen groot in te stellen (f3.5) als je niet inzoomt. Bij zoomen neemt de waarde van f toe. Heeft soms wat moeite in het donker om foto's met weinig ruis te maken, maar daar zitten ook weer instelmogelijkheden voor.
Het enorme voordeel van deze camera is het formaat. Hij is klein in vergelijking met camera's die min of meer hetzelfde kunnen. Hierdoor heb ik mijn spiegelreflex camera thuis gelaten gedurende de vakantie.
Over de degelijkheid kan ik nog weinig zeggen, maar een screencover en een hoesje leken me niet overbodig. Op deze manier verwacht ik veel plezier van het apparaat te kunnen beleven.

Linda188 20-08-2014

Goede camera, maakt erg mooie foto's!
Zowel binnen als buiten zeer goede resultaten.
Goede prijs/kwaliteit verhouding en daarmee ook zeker aan te raden voor anderen!

rotar 19-08-2014

Sinds jaren had ik al de Sony Cybershot DSC W300. Een toppertje. Ik had behoefte aan wifi en veel meer zoom.... Nou, dan past dit uitstekend én het blijft ook nog eens redelijk compact. Fantastisch mooie foto's, super makelijk in gebruik, makkelijk door te zetten naar pc, smartphone of facebook... samengevat: weer een toppertje.

familie Veldman 19-08-2014

Mooie foto's met goede kleurkwaliteit,
Geweldige zoombereik, zelfs met digitale zoom mooie beelden van verre afstand.
Goede macrokwaliteit fotografie, makkelijk te bedienen.
Waarschijnlijk veel mogelijkheden met het toestel, heb nog lang niet alles uit kunnen proberen, maar het lijkt mij allemaal wel duidelijk en goed uit te voeren.
Jammer dat de uitgebreide gebruiksaanwijzing van de mogelijkheden van het toestel alleen via internet te verkrijgen is. Bij uitproberen van het toestel is het makkelijker als je uitleg bij de hand op papier hebt.

Thijs00 19-08-2014

Het is een fijn toestel met veel mogelijkheden.
Je kunt er ook behoorlijk ver mee inzoomen let wel op dat er genoeg licht is
Ook de batterij duur is me 100% mee gevallen.
Ook de panorama optie is wel geinig