Panasonic Lumix DMC-FT5 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 5 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic Lumix DMC-FT5 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,7

piet 27-09-2017

super eenvoudige allrounder voor al mijn activiteiten

mijn eerste camera die ik bijna alleen volautomatisch gebruik, omdat de foto's dan supermooi zijn en ik niets hoef te missen. kan mee op al mijn buitensport activiteiten zonder dat ik bezorgd ben over stof, vocht of stoten. kortom, de ideale reisgenoot!

Pluspunten

• werkt super in automatische mode
  • gps/compas
  • voldoende zoom
  • erg mooi afgewerkt
  • kan tegen stootje en vuil of vocht

Michel 16-09-2017

Ingewikkelde configuratie

Bij Kamera Express kocht ik na lang aarzelen een FT5. Aarzelend, omdat ook deze camera diverse zwakke punten heeft volgens reviews. Ik kwam tot de conclusie dat er ondanks de gevorderde leeftijd geen betere betaalbare onderwatercamera is. Het gaat natuurlijk vooral om het maken van mooie foto's en films. Daar heb nog nog weinig foto-ervaring mee opgedaan, maar wel met het instellen van de WIFI verbindingen.
Met een Android Smartphone was dat zo gepiept, maar met de computer via een router bleek een drama. Uiteindelijk is het gelukt door op de computer een nieuwe gebruiker aan te maken. In die naam mogen geen spaties zitten. Met de bij de camera geleverde software moet perse een gedeelde map aangemaakt worden op de computer. Voordat ik het aan de praat had, was de eerste accu leeg. Dat lag niet aan de accu, maar aan de urenlange zoektocht naar de manier om het aan de praat te krijgen.
Met de Smartphone kan de camera beperkt bediend worden, ook kunnen foto's direct na het maken naar de Smartphone gestuurd worden. De App is nogal generiek, waardoor voor het leggen van een verbinding wat extra handelingen nodig zijn. Wisselen van afstandbediening naar foto's naar de smartphone versturen lukt (nog) niet, Daarvoor moet een andere verbinding gelegd worden. Met de camera kunnen ook timelapse-opnames gemaakt worden, maar ik geloof dat die pas op de computer tot een filmpje kunnen worden samengevoegd, met de software van Panasonic. Al met al krijg ik sterk het gevoel van verouderde software. Hopelijk is er, of komt Panasonic met een update.
De accu opladen kan niet in de camera, maar moet met de bijgeleverde vrij grote accuoplader op lichtnet.
Panasonic gebruikt heel veel rare termen en instellingen die nodig zijn voor de configuratie. De handleiding is daarbij onvoldoende verhelderend. Kamera Express had verzuimd om er een Nederlandstalige papieren handleiding bij te doen. Wel 6 andere talen, ik vermoed: Fins, Deens, Zweeds, Noors, Pools en Tsjechisch. Op de meegeleverde CD staat het dan ook nog in het Engels en Frans. Op internet is gelukkig ook een Nederlandse handleiding te vinden.
Bij de (snelle) levering door Kamera Express zit niets om te herinneren aan de beloofde 5 jaar garantie en uit te leggen hoe daarvan gebruik kan worden gemaakt, wel een code waarmee de beloofde 20 gratis afdrukken kunnen worden besteld.
Het scherm en de lens van de camera trekken vet aan. Dat zal te maken hebben met een waterafstotend karakter.

Pluspunten

• Ligt prettig in de hand, aparte filmopnameknop
  • Separate filmopnameknop
  • Goede accuduur
  • Veel instelmogelijkheden
  • Makkelijke en intelligente automatische mode

Minpunten

• kleine knopjes
  • ingewikkelde configuratie van m.n. WIFI
  • Matige App voor Android
  • Panasonic-eigen stekkertje voor USB-data
  • Scherm en lens worden vet

Wilko 17-08-2017

Goede robuste buitencamera

Voor foto's maken op de bouw in weer en wind.
Kan tegen een stootje en in de regen fotograferen hoef je niet bang te zijn dat hij kapot gaat.
Ook zand en stof zijn geen belemmering
Wederom goede levering door FOKA. 's-avonds besteld en de volgende dag netjes bezorgd

Pluspunten

• Robust
  • Mooie foto's

fatabeestje 08-12-2015

Na jaren de voorloper gehad te hebben dacht ik van nu koop ik een nieuwe. Maar blijf me keer op keer verbazen van de mooie foto's. Ook is het super handig om de panasonic App op je tel te hebben en met de wifi aan kun je via je tel foto's en films maken. Ook kun je de foto's direct op jetel zetten en ze zo Door app'n,. Ook dit toestel een dikke vette 10.
Ben van alles van panasonic dik tevreden.

LeesKoen 06-02-2015

Een jaar lang leuk mee gefotografeerd ook onderwater, maar toen begon de ellende. Kapotte flitser, geheugen kaarten niet geaccepteerd (meerdere soorten) intern geheugen fout. Plaats kaart opnieuw. Overgenomen van iemand anders, helaas zonder factuur, en Panasonic weigert daarom alle medewerking. Voor de tweede keer ernstig teleurgesteld in dit merk.