Panasonic Lumix DMC-FZ200 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 39 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic Lumix DMC-FZ200 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Anne 01-11-2017

Makkelijk hanteerbaar, goede accuduur

Heel tevreden over deze camera! Gemakkelijk mee te nemen doordat de camera een licht gewicht heeft. Schermpje aan de achterkant is alle kanten op te draaien: ideaal!

Pluspunten

• Makkelijk hanteerbaar
  • Goede accuduur

Minpunten

• Flits werkt wat minder goed
  • Geen wifi-verbinding

gino 12-10-2017

perfecte camera

ideale camera voor topfoto's vast te leggen. prijs / kwaliteit = top.
Onze reisfoto's van deze zomer zijn hier het bewijs van. Een aanrader

Pluspunten

• prijs
  • zoom
  • handig in gebruik
  • eenvoudig menu

Frans34 11-08-2017

Mooie camera, prima prijs kwaliteit verhouding

De camera biedt zeer veel mogelijkheden voor zowel de beginner als voor de wat doorgewinterde hobby fotograaf. Prijs kwaliteit is prima zo kost deze camera bij Kamera express slechts 289 euro (aug 2017) en dat is echt weinig geld als je ziet wat deze camera allemaal kan.
De lens van Leica staar garant voor zeer fraaie foto's en ook film opnames in Hd kwaliteit.

Pluspunten

• Goede prijs kwalitiet verhouding
  • Veel mogelijkheden zowel auto als handmatig
  • Prima Leica lens met grote licht opbrengst

Minpunten

• Scherpstellen oculair is wat lastig

J. Scheerlinck 09-08-2017

Veelzijdige camera

Nu ongeveer 1 week in mijn bezit. Ik ben normaal een trouwe gebruiker van reflexcamera's van Canon, maar omwille van het gewicht van de lenzen op zoek gegaan naar een alternatief. Ik ben echt verbaasd van de mogelijkheden en kwaliteit van dit toestel. Enkel bij zwak licht scoort deze camera iets minder dan mijn Canon 600D.

Pluspunten

• veel instelmogelijkheden
  • zeer lichte camera
  • zoombereik

Minpunten

• bij weinig licht een beetje korrel

Amys 22-07-2017

Mooie camera

Lang getwijfeld tussen een compacter model en deze Panasonic. Beide naast elkaar geprobeerd bij Foka; en dit gaf gelijk de doorslag. Goed in te zoomen; vooral erg waardevol bij foto's buiten.. volgens de verkoper. Ik ben benieuwd.

Chantal 19-05-2017

Camera met mooi inzoombereik en scherpe foto's van acties

Ik heb de camera een paar dagen en meteen uitgeprobeerd op het voetbalveld. Mooie scherpe foto's gemaakt van het team. Je kunt kiezen of via de zoeker of via het beeldschermpje te fotograferen.. (lekenterm:-)). Enige nadeel op dit moment is dat je het beeldschermpje echt moet uitklappen en dat hij dan uitsteekt.. richten is dan even wennen..
Verder super tevreden als hobby fotograaf:-)

Pluspunten

• goed inzoomen met duidelijke scherpe actiefoto's
  • ligt goed in de hand

Minpunten

• uitklappen van schermpje om foto's te maken

Bolhoed 06-05-2017

Goede accuduur

Wij hadden al een FZ 45,een prima camera.nu hebben een FZ200 gekocht omdat deze veel lijkt op de vorige camera.Prima lens daardoor goede foto's en veel mogelijkheden.

Pluspunten

• Goede lens
  • Veel mogelijkheden

Jan D 10-02-2017

Fijne Camera

Ik heb een nieuwe Panasonic Lumix DMC-FZ200 camera gekocht, waar ik erg blij mee ben.
Een gemakkelijke camera, ik heb al mooie foto's gemaakt.
Goede service in de winkel bij Kamera Express in Eindhoven, alleen jammer dat er bij de camera alleen handleidingen in onleesbare talen (fins, deens, pools, tjechisch e.d.) zaten en dat een nederlandse of engelse vertaling niet beschikbaar is. Gelukkig heb ik hem wel digitaal ontvangen.

Pluspunten

• gemakkelijk bedienbaar
  • Maakt mooie foto's

Minpunten

• handleiding ontbreekt in een leesbare taal

yvonne 25-01-2017

Handzaam en uitgebreid in mogelijkheden

Op aanraden verkoper voor dit toestel gekozen en zal daar geen spijt van krijgen. Voor nu: direct makkelijk te gebruiken. Voor later: zo ontzettend veel mogelijkheden om te gaan ontdekken!

willem 21-12-2016

makkelijk te bedienen camera

Na 40 jaar Olympus overgestapt op een Panasonic Lumix DMC-FZ200 met Leica lens. Een al wat oudere camera (2013), maar daarom als aanbieding te koop (€ 319,-). En voor mij belangrijk als overstapcamera. De Lumix ligt lekker in de hand, makkelijke zoekfuncties, snel werkend met opstarten en zoomen, kortom over het gebruiksgemak dik tevreden. De optische zoom van 24x, de lcd monitor is uitklapbaar en draaibaar. Voor dit geld een heel goede aankoop.

Pluspunten

• lcd monitor
  • 24x optische zoom

J. IJzelenberg 23-11-2016

Een alles kunner met mooie resultaten

De camera zit er stevig en solide uit. Licht ook lekker in de hand. Niet te licht van gewicht maar precies goed. De zoeker geeft een helder beeld. De camera stelt snel scherp en geeft prachtige scherpe foto's in in de automatische stand. Handig is ook het uitklapbare lcd scherm met een helder en scherp beeld. Verder is de camera volledig handmatig in te stellen. De lens met lichtsterkte 2.8 over het hele zoom bereik geeft prima scherpe resultaten.
Echt een camera om overal mee naar toe te nemen.

Pluspunten

• Scherpe en lichtsterke lens
  • Geeft mooie foto's
  • Volledig handbediening
  • Niet te zwaar en te groot
  • Stelt snel scherp

Minpunten

• De bedieningsknopjes zijn snel aangeraakt

dcb 31-08-2015

Ik heb deze camera een paar weken in het bezit. En hem aangeschaft, omdat ik van het lenzen wisselen van mijn DSLR af wilde en mijn camcorder. Hierdoor heb ik dus maar een kleine tas nodig voor de 2 in 1

Ik gebruik hem puur voor foto's van dieren, landschappen, 98% buiten gebruik handheld en misschien 3% binnen.

Ik ben en was me bewust van de kleine sensor welke in deze camera's toegepast wordt en ga hem daarom volkomen niet vergelijken met een DSLR.

De foto's die ik maak zijn hoofdzakelijk voor slideshows op TV of om uit te printen op max. A4.

Eerste indruk van de camera is goed, ziet er goed uit is handzaam(wat ik ook zocht), bedieningsknoppen zitten op de juiste plek en zijn goed te bedienen voor het formaat camera.

Het menu is onderverdeeld per programma wat je gebruikt en vereist wel wat gewenning, maar na een paar dagen wist ik wel waar alles te vinden was. De instelmogelijkheden zijn werkelijk enorm en in principe kan men alles naar eigen smaak instellen/ aanpassen naar wat men met de camera wil doen.

De lens is in de categorie bridgecamera best wel uniek te noemen daar hij een lichtsterkte van F2.8 heeft over het gehele zoombereik, wat een grote plus is bij het vaak inzoomen.

De handleiding laat vind ik iets te wensen over, maar aangezien er een meneer is "Graham Houghton" welke via handige filmpjes op Youtube en op zijn site enorm veel uitlegt over de camera , de werking, instellingen en zelfs een uitgebreide handleiding heeft gemaakt is het een genot om alles langzaam uit te proberen en te zien dat het ook werkt.

De fotokwaliteit is goed tot erg goed te noemen, wel geeft een kleine aanpassing in de settings soms grote verschillen in het resultaat. Op de automatische stand produceert hij erg goede foto's als je ze afspeelt op TV of computer (let op dit is dus niet voor "pixel poopers" die een foto opblazen tot maximum).

Wanneer men de ISO waarden begrenst in het setup menu tot max. 200 ISO zijn de foto's nagenoeg altijd goed, daarboven neemt de kans op noise/ruis pixels erg toe naarmate dit hoger wordt (dit is trouwens bij 99% van alle camera's met een kleine 1/2.3" sensor).

De filmkwaliteit vind ik uitmuntend op 1080P 50FPS, Een tip hierbij als men ze om gaat zetten naar een ander formaat is om dit te doen in of .MOV (1080P 50fps) of in .MKV (1080P 50FPS) hierbij verlies je nagenoeg geen kwaliteit en spelen ze doorgaans vlekkeloos af op TV of Computer.

Beste kwaliteit van de camera AVCHD 50fps, het MP4 formaat is duidelijk mindere kwaliteit.

Ik zal hieronder enkele plussen en minnen (ja heeft hij ook ;-) van de camera neerzetten. Houd er rekening mee dat dit natuurlijk persoonlijk is en voor ieder anders kan zijn.

PLUSSEN:
- compact/licht makkelijk mee te nemen
- Erg goede lens (2.8 over gehele bereik)
- Goede snelle auto focus (zowel bij film als foto)
- erg veel instellingen (let op staat ook bij minnen), voor elke situatie dus juiste instellingen te vinden
- Makkelijk te bedienen knoppen
- erg scherpe EVF (viewfinder)
- erg duidelijk scherm wat ook bij zonnig weer nog te zien is
- erg goede foto's op automaatstand (voor max A4 of TV te gebruiken)
- Super filmkwaliteit op AVCHD 1080P 50fps)
- Goede batterij duur +/- 400foto's en 15min film
- De zonnekap die erbij zit voorkomt flare vanaf zijkant bij helder weer.
- Programmeerbare knoppen voor veel gebruikte instellingen
- Goede hulp bij manuele focus
- Goede scherpte diepte verhoudingen (let op diafragma 2.8 is bij deze camera al omgerekend +/-16 bij full sensor)
- zelfs bij autostand al basic instellingen te kiezen (op IA+ scherpte/vervagen, licht compensatie +/-, en kleur verzadiging.
- veel verkrijgbare accessoires zowel origineel als niet
- schroefdraad op lens voor direct gebruik van eventuele filters.
- Goede optische zoom van 24x (600mm), die iets vergroot kan worden door resolutie van foto te laten zakken

MINNEN:
- Het klepje voor batterij en SD kaart niet bereikbaar wanneer er een schoen voor tripod is bevestigd.
- het USB kabeltje wat bijgeleverd is is erg kort.
- Erg veel instellingen, wat het voor een gebruiker welke niet echt thuis is in de basic fotografie en zich hier niet in wil verdiepen, een ramp kan zijn en erg verwarrend. (automaat voldoet prima)
- Handleiding had beter gemogen

Ok ga geen minnen neerzetten welke bij alle soortgelijke camera's (met zelfde sensor)hetzelfde zijn, zoals veel noise/ruis bij hogere ISO waarden (dus weinig licht). Daar dit gewoon de eigenschappen zijn van deze 1/2.3" sensors en al deze camera,s dus niet echt geschikt zijn om bij nacht/avond zonder flitser en statief redelijk ruis vrije foto's te maken.

Conclusie voor mij:
Een erg prettige alleskunner en ruim voldoende voor mijn behoeften die ik zocht in een camera op zowel foto als film gebied.

Ik zal ongetwijfeld zaken zijn vergeten. Mocht men vragen hebben stel ze gerust en ik zal ze trachten te beantwoorden.

Fren23 15-10-2015

Hallo dcb,
Heb je misschien ook overwogen om de Nikon Coolpix P610 aan te schaffen? Vergelijkbaar in prijs en lijkt in de testen er beter uit te komen.
Ik ben echt een hobbyfotograaf met een hele oude Canon 300D.

dcb 16-10-2015

Eigenlijk nooit de nikon overwogen. Puur het feit dat de instellingen zo divers zijn bij de Panasonic en de lens van de Panasonic gewoon super is . Voor aanschaf heb ik 1,5maand eerst alle onderzoek gedaan online en qua zoom iets ingeboekt maar qua mogelijkheden Uiterst tevreden. Zeker ook omdat de IA+ instelling aanwezig was. Qua film moet ik zeggen heb ik de files afzonderlijk bekeken (dus niet YouTube) en hier vond ik de Panasonic beste. Ook foto's heb ik niet via Flickr of iets dergelijks vergeleken maar de onbewerkte varianten, omdat bewerkt niet meer een reeel beeld gaf. Maar ieder zoekt wat speciaals in een camera en ik heb dat en meer gevonden in de Pan fz200.

Jill 18-07-2016

Weet iemand misschien hoe je kan instellen dat ie meerdere foto's per seconden maakt?

Ans 01-01-2017

Ik vind dat de foto's op de automatische stand erg flets worden. Hoe kan ik dit vergelpen?

Martin Nooij 27-01-2016

Ga naar:
en zie hoe glansrijk de Panasonic wint!!!

webeling2 08-07-2015

Ik heb deze bridge camera gekocht puur en alleen op de voorgaande reviews betreffende de lens. Momenteel heb ik 'm 3 weken in bezit en heel wat getest onder diverse omstandigheden. Inderdaad messcherpe foto's. Ik heb voor lief genomen dat er "maar" 24 x vergroot kan worden i.p.v. de momenteel beschikbare 60 x vergrotingen. Desondanks dik tevreden met deze goed in de hand liggende en makkelijk te bedienen camera.

Th.Stolwijk 28-05-2015

Ik vind dit een geweldige camera met veel mogelijkheden. De foto's zijn altijd goed scherp, zelfs bij volledige telestand uit de hand. De uitleg van Graham Houghton op Youtube over deze 200 is ook ontzettend handig en verhelderend. Ik heb echter een minpunt kunnen vinden, de dioptrie instelling verloopt constant bij wisselen van camerastandpunt. Met name vertikaal: van een foto van een boomtop naar een foto op de grond en omgekeerd. Ik ben benieuwd of hier meer mensen last van hebben.

Th.Stolwijk 10-06-2015

bedankt voor de reactie Jan W, ik heb eens goed opgelet of ik misschien ongemerkt het knopje van de dioptrie instelling verdraai. dit is niet het geval, het merkteken blijft in dezelfde stand staan. als ik de camera heen en weer beweeg in de lenterichting van de lens hoor ik iets tikken achter de zoeker. Misschien toch een los onderdeel van de dioptrie ?
Gewoon mee leren leven denk ik.

Jan W 05-06-2015

Bij mij verloopt de dioptrie instelling ook regelmatig. Bij andere toestellen die ik eerder heb gehad was één keer instellen voldoende. Bij dit toestel moet ik regelmatig het zoekertje weer scherp stellen op mijn ogen. Voor mij niet voldoende reden om terug te gaan (te ver, te weinig tijd) maar soms wel onhandig. Gelukkig stelt het toestel meestal scherp in dus voor de foto's maakt het achteraf niets uit.

Mirjam91 05-01-2015

Ik heb de Panasonic DMC-FZ200 nu ruim twee jaar in bezit, en ben ontzettend tevreden over deze camera. De camera is mijns inziens voor semi-professioneel gebruik bij zowel wide-angle als macro-foto's, portretfotografie als natuur, binnen en buiten en bij veel en weinig licht. De camera heeft een extreem groot bereik en dit is zijn grote voordeel ten opzichte van camera's waar je de vaak dure lenzen van kunt verwisselen. Dit is ook meteen het enige nadeel van deze camera: mocht je andere lenzen willen gebruiken (bijvoorbeeld om een grote depth of field te willen creeren voor een extreem effect met portretfotografie), dan is dit effect slechts tot op zekere hoogte na te bootsen, aangezien de lens niet verwisseld kan worden. Maar het voordeel hiervan is dat deze camera zeer licht is ten opzichte van de spiegelreflexcamera's. Nog een grote plus is het interne bewerkingsprogramma dat erop zit om foto's sepia en zwart-wit te maken bijvoorbeeld. Het allermooiste aan deze camera vind ik de mogelijkheid om in verschillende filters te schieten, zoals in de genoemde zwart-wit en sepia, maar ook in kleurversterkers van rode, blauwe, gele en groene tinten, dramatische tinten voor prachtige water- of wolkenfoto's, en er zitten natuurlijk nog een aantal vooraf ingestelde standen op, zoals landschap of voor beweeglijke beelden. De accu gaat lang mee, het menu wijst zich vanzelf en is erg gebruiksvriendelijk, de camera is licht van gewicht en snel en de focus is zowel handmatig als automatisch te bedienen. De camera heeft voor iedereen wat wils: een volautomatische stand, maar ook veel mogelijkheden om bepaalde dingen handmatig in te stellen. Het allermooiste aan deze camera vind ik de creatieve mogelijkheden om te schieten in verschillende standen en filters, en om deze na afloop op de camera zelf nog te bewerken. Ik ben erg tevreden over deze camera en zou hem zo weer kopen!

Weasel 31-08-2014

Ik heb deze aangeschaft naast mijn SX50HS van canon. Een prima camera met veel mogelijkheden die ik ook echt niet allemaal benut. Een prettige extra is de 2.8 over het volledige bereik waarmee een perfecte dof valt te behalen. Aangezien de meeste afdrukken toch niet boven de 50x75 cm uitkomen is het overdreven jezelf blind te staren op een spiegelreflex tegenwoordig. Daarbij dat een beetje goed glas ook nogal zwaar is en ik voorheen die 14 kg niet ben vergeten. Een echte aanwinst voor een toch wat ouder model. Daarbij heb ik ook nog de samsung wb2200 geprobeerd maar die liet het afweten. Ook is de RAW file functie iets wat in veel camera's ontbreekt en daar zit toch echt winst in.

RiKo64 16-07-2014

Aangeschaft als vervanger van de DMC-FZ18 die ik met veel plezier jaren heb gebruikt. Op aanraden van een medewerker van foto Klein een HX300 van Sony gekocht. Die zou beter zijn dan de FZ200. Zeer groot zoombereik, Zeis-lens, etc.

De opnamen in en rond de winkel waren prachtig voor zover je dat op een klein schermpje kan beoordelen. Mijn bedenkingen had ik gelijk al bij de ongevoeligheid in tele-stand, zeker omdat ik regelmatig sportopnamen maak. Volgens de verkoper geen enkel probleem, dus met de Sony naar huis.

Helaas, sportopnamen zonder detail en de extreme zoom is nauwelijks bruikbaar voor een mooi en gedetailleerd plaatje. Licht(on)gevoeligheid speelt deze camera parten, de ISO-waarden vliegen omhoog! Na drie dagen ingeleverd, tot verbazing van de verkoper, en de FZ200 mee naar huis.

Nu een week of drie in bezit en ik kan niet anders dan lovend zijn over deze camera. Prachtige plaatjes, scherpe sportopnamen, handige menu's, gewoon een aanrader! De optische zoom is t.o.v. de nieuwste camera's misschien wat beperkt, maar zeer goed bruikbaar. Zelfs de intelligente extra zoom optie is te gebruiken. De FZ200 is een fijne alleskunner!

dubbeltjes 12-07-2014

Ik ben een amateur fotograaf die deze camera als toevoeging heeft aangeschaft op een Canon DSLR set. In het verleden gefotografeerd met een Panasonic FZ30 en was daar in die tijd altijd redelijk tevreden over. Anderhalf jaar geleden besloten om weer een bridge camera aan te schaffen en toen ook uitgebreid de FZ200 bekeken. Vond toen de prijs niet overeen komen met deze Panasonic camera en dus voor een Canon SX40 gekozen die toen een stuk goedkoper was. Helaas liet de Canon voor mij iets teveel steekjes vallen waardoor ik de camera nooit gebruikte. Vooral het gemis aan een RAW bestand heeft mij doen besluiten de Canon te verkopen en alsnog voor de FZ200 te gaan, zeker nu de nieuwprijs bijna 200 euro minder is. Ik zal geen vergelijk maken met een DSLR want dat is appels met peren vergelijken. Wat ik erg goed vind aan deze camera is dat alle onzinnige commerciële verkoop troep gewoon uit is te zetten via het menu. Hier bedoel ik bv. de 6400 ISO mee. Lekker instellen tot maximaal 400 ISO als je foto’s in JPG maakt en tot 800 ISO voor RAW bestanden. Vervolgens de rest aan ISO vergeten zodat niemand kan zeuren over teveel ruis op de foto’s. Supergoed is dat deze ISO instelling zelfs kan voor de automatische stand! De Izoom, digitale zoom enz. alles lekker uit. Waarom deze misleidende instellingen mogelijk zijn voor compacte en bridge camera’s is mij altijd al een raadsel geweest. Ook wat betreft de pixel hype heeft Panasonic gelukkig voor kwaliteit gekozen en de pixels tot 12 megapixel gelaten. Minder pixels is zeker op een kleinere sensor gewoon een verademing i.v.m. met ruis. De lens is al veel besproken en is uitzonderlijk lichtsterk en goed, met een 25mm groothoek zodat binnen in huis ook goed gefotografeerd kan worden. Het zoom bereik is minder dan dat van de meeste concurrenten, maar de automatische focus van de FZ200 is daarentegen weer veel sneller en accurater. Iets waar je uiteindelijk dus veel meer aan hebt dan een foto die er bewogen en niet scherp uit ziet. Wat verder opvalt is de goede kwaliteit van de JPG foto’s. Als ik een RAW bestand bewerk naar mijn inzien en vergelijk met de kant en klare JPG is het verschil toch verrassend goed te noemen. Natuurlijk zijn er ook minpunten. De elektronische zoeker is niet al te best maar het uitklapbare schermpje daarentegen gelukkig wel. De knoppen zijn ook wel wennen en soms kom je met de palm van je hand er tegenaan zodat de instellingen nog wel eens onbedoeld verandert worden tijdens het fotograferen. Ben niet zo thuis op video gebied maar kan niet anders zeggen dat ook de video’s er erg goed uitzien, al kan ik dit niet vergelijken. Wel wil de auto focus tijdens zoomen in de film modus soms moeilijk zijn weg vinden. De zoommotor is in een stille omgeving te horen op de film. Niet mega irritant maar wel het vernoemen waard. Er zijn ook kant en klare instellingen voor mensen die niet alles met de hand willen instellen. Deze scene mode voor zowel foto als video mist de strand/zee (veel tegenlicht) en vuurwerk (langzame sluitertijd) stand wat jammer is. Helaas is de body van plastic, net zoals de concurrentie dat overigens ook heeft dus een puntje aftrek. Al met al kan ik niet anders zeggen dat ik ontzettend tevreden ben over deze allround FZ200. Zeker gezien de huidige prijs een meer dan goede aankoop voor mensen die nooit verder komen als de automatische instellingen. Maar wat misschien nog belangrijker is dat deze camera ook geschikt is voor mensen die zoals ik een compacte aanvulling willen op een DSLR camera.

robbertje58 14-05-2015

Dank voor de review.
Al mijn vragen heeft u weg genomen.
IK fotograveer niet veel, maar als ik het doe moet het goed zijn.
Mijn vrouw heeft wat trilling in haar handen en dus hoop ik dat deze camera er niet overstuur van zal raken maar de zaak aan kan.
Nu nog even wachten tot er weer ergens een aanbieding is.

sidsorokin 07-06-2014

Voor wie nog twijfelt over de keuze voor een bridge-camera of een digi spiegelreflex, kan ik maar één advies geven... Koop een DMC-FZ200! Wat een top camera is dit. Ik ben zelf een simpele fotograaf en heb me altijd met een éénvoudige compactcamera voorzien.. Maar nu ik sinds 2 weken deze camera in gebruik heb, kan ik 'm bijna niet meer laten liggen. Het gebruiksgemak is super éénvoudig (je moet voor de details wel even goed de handleiding doornemen, maar in de auto-mode werkt ie al top!). De zoom met een f 2,8 over het hele bereik is echt waanzinnig. Hij heeft een zoom van 24X. Da's ten opzichte van een aantal concurrenten in de zelfde prijsklasse wat minder, maar dat weegt niet op tegen de kwaliteit van de lichtgevoelige en kwalitatief hoogwaardige Leica lens. Kortom... Voor elke gebruiker die geen lenzen met zijn DSR wil meeslepen, en meer wil dan een compactcamera, lijkt me de keuze duidelijk.

Pooh 06-04-2014

Prima camera, vooral de filmpjes zijn uitstekend. Wel jammer is de onhandige aan- en uitknop en de elektronische zoeker. Ik wilde per se een camera met een zoeker, maar deze zoeker is niet prettig: het beeld blijft bewegen en het duurt lang voordat er scherpgesteld wordt. Zeker buiten moet ik vaak nogal gokken wat ik nu precies in beeld heb en waar ik op scherpstel. Misschien komt het doordat ik een bril draag (dioptrie al zoveel mogelijk aangepast), maar ik heb altijd een bril gedragen bij het fotograferen en ik heb daar tot nu toe nooit problemen bij ondervonden.

arnovandenberg70 05-04-2014

Ik heb deze camera aangeschaft als opvolger van de FZ150 puur en alleen vanwege de 2.8 lens.
De overweging voor een spiegelreflex camera heb ik ook gemaakt, hier kom ik later in deze review op terug.
De camera heb ik nu een jaar in gebruik en ik licht mijn beoordeling (zie de cijfers) toe.
De kwaliteit van de foto is goed te noemen. De camera heeft weinig licht nodig voor een heldere foto. De scherpstelling is snel, accuraat en loepzuiver. Er zijn echter omstandigheden waarbij zelfs deze camera zijn beperkingen heeft en waar je een hogere ISO waarde moet kiezen. Zodra de ISO waarde boven de 800 ISO komt, loop je keihard tegen de beperkingen van de kleine beeldsensor aan. Dit uit zich in onacceptabel veel ruis, wat ook met geen mogelijkheid te corrigeren is met photoshop. Denk ook indoor sport fotografie waarbij je op 2.8 en 1/500e ISO 1600 moet kunnen fotograferen.
De mogelijkheden zijn eindeloos, zowel handmatig als ook de automatische standen. Vooral het filmen waarbij je ook kunt zoomen en slow motion kan gebruiken is zonder meer goed te noemen.
Het gebruiksgemak is uitstekend, zowel de point en shoot fotograaf als ook de gevorderde fotograaf kan hier makkelijk mee aan de slag.
Dat het apparaat degelijk is heb ik meerdere malen ondervonden en verbaast mij nog steeds, zeker als ik zie wat dit apparaat allemaal overleefd heeft.

Dan terugkomend op de vergelijking met een spiegelreflex camera. Of eigenlijk met een camera met een grotere (APS-C) beeld sensor. Want daar zit de grote tekortkoming van deze superzoom. Wanneer deze camera met minimaal een APS-C sensor zou worden uitgerust is het voor mij de perfecte camera.
Ik heb een paar weken een Canon EOS 450D mogen lenen en was stomverbaasd over de geweldige beeldkwaliteit van deze camera. En dit is absoluut geen topmodel onder de spiegelreflexen. Wat een mooie kleuren en scherpte. Ook bij ISO waarden boven de 800 is er sprake van veel, veel minder beeldruis. Kortom een wereld van verschil.

Samenvattend:
Dit is een geweldige camera, zeker gezien de prijs!
Maar als je bijvoorbeeld indoor sport fotografeert en de beeldkwaliteit van een spiegelreflex gewend bent is dit niet de camera voor jou.

Kemerink 13-07-2015

hallo,

ik heb nu een canon 600d met 18-200mm lens, nu wil ik graag het object nog dichterbij kunnen halen , heb rond gezocht naar lenzen maar deze zijn best duur in aanschaf, bij ons op de fotoclub zijn er al een paar die naast de camera een compact camera hebben met groot zoom bereik, is dit een goede camera voor natuur vogels ed? omdat ik ook een goede camera heb denk ik wel eens misschien wel zonde , maar omdat ik niet van ver dicht bij kan halen misschien ook wel een handige camera daarvoor?

kunt u mij advies geven?

groet Angelien

rverhoog 14-09-2013

Dit topmodel gekocht omdat ik het gezeul met een spiegelreflex, lenzen en bijbehoren wat zat was. Had al eerder een FZ18 en FZ100 die beide bevielen.
Deze camera heeft een aantal bijzondere kenmerken zoals de lichtsterke zoomlens F2.8, de IA plus mode en nog aardig wat leuke mogelijkheden.
Uitgetest pas geleden in de Alpen en erg mooie foto's kunnen maken! Haarscherp onder elk zoombereik! De flipout screen is super handig vooral bij 'over the crowd' foto's en laag bij de grond. De menu's zitten goed in elkaar met een handig snelmenu. Full HD video opnamen zijn perfect, mooi van kleur, contrast, scherp en zonder schokken. Erg mooi is de 720p HD slowmotion opname met 100 beeldjes per seconde of de 200 beeldjes per seconde VGA opname. Leuk voor dieren, druppels en snelbewegende objecten. Verder biedt het 3D, HDR, miniatuur effect en nog veel meer leuke mogelijkheden om mee te spelen. Aanrader! Ik heb mijn andere spiegelreflex (Canon 500D) getest met deze FZ200 en op heel veel punten komt de FZ200 er beter uit! Scherper, briljante foto's! Tip: Koop een goede tas en dowlnload gratis de cursus van Graham Houghton op youtube over deze camera. Je zult er veel van leren!

ross 19-11-2013

Hoe doet de camera het als je bewegende objecten (bvb vogels) wilt fotograferen? Dit is n.l. voor fotocamera's met contrast AF erg lastig. Ik weet niet van welke (Fase of Contrast of hybride) deze camera gebruik maakt.

Bart Ozzeva 20-02-2014

Aan B Jansen,
Manueel scherpstellen biedt voor jouw probleem mijn inziens de beste oplossing, met de FZ200 mogelijk evenals point focussen.
Aan SabineEW5,
Misschien staat de iso instelling van je camera op iso200 of meer? De gevoeligheid instellen op 50 of 100 helpt veel maar bij weinig licht is er inderdaad een probleem. De nieuwe MOS sensoren zoals o.a. op de fz200 hebben beduidend minder (geen) ruis. De lichtsterkte van de lens op de fz200 is echt de max, je hoeft bij sterk ingezoomde opnamen de lichtgevoeligheid niet aan te passen om toch nog uit de hand te fotograferen.

BJansen1964 27-01-2014

Hoi R Verhoog, Momenteel bezit ik zelf het FZ18 model, waar ik redelijk tevreden over ben. Deze is ondertussen aan vervanging toe. Zelf ben ik erg aan het twijfelen tussen een spiegelreflex of deze FZ200. 1 van de minpunten van de FZ18 is, dat je geen goede scherpte/diepte foto's kan maken. Hoe is dat met de FZ200? Daarnaast is een irritatie van mij, dat wanneer je bijvoorbeeld een foto van een vogeltje wilt maken die tussen de takken zit terwijl je op een boot langs vaart, het vogeltje er niet op krijg omdat het scherp stellen heel moeizaam gaat. Dan is de camera steeds aan het scherp stellen op de takken en ben je te laat voor een goede scherpe foto. Het zou heel erg handig zijn, als je een puntje zou zien in je zoekscherm en hem dan op de vogel kan focussen. Ik ben daarom benieuwd of dat op de FZ200 wel zit?

Groeten B Jansen

Sabinew5 05-01-2014

Hallo,

Je schrijft dat je ook tevreden was over de fz100. Ik heb deze camera en heb ontzettend veel last van ruis. Ik heb al op allerlei verschillende standen geprobeerd foto's te maken maar het resultaat is echt elke keer te slecht om naar te kijken. Weet u misschien wat ik fout doe?

Alvast bedankt voor uw reactie.

E. Wilg 17-08-2013

Vroeger heb ik veel gefotografeerd met een spiegelreflex. De nu digitale SF-camera's vind ik groot en duur, zeker als je meerdere lenzen hebt. Een compact-camera vind ik niet fijn en kan ik vaak niet goed aflezen op de schermpjes. Vandaar de keuze voor een bridge-camera.
Na afwegen tussen de Sony HX300 en de Panasonic FZ200, de Panasonic gekocht, maandje geleden. Fijne camera, zoombereik voor mij meer dan voldoende. Als je op safari gaat zou het grotere zoombereik van de sony handig kunnen zijn. Keuze was vooral gebaseerd op de mooie en lichtsterke lens over hele zoombereik en het door mij zonder leesbril goed kunnen lezen van de zoeker. Ik gebruik dus het scherm niet zo vaak, alleen voor terugkijken.
Met even snel een foto nemen gebruik ik de automatische functies. Op vakantie nog regelmatig de diafragma-voorkeuze als ik meer controle wil over de scherptediepte. Handmatige focus met het wieltje vind ik ietwat onhandig, maar het went wel. Fijner zou een ring op de lens geweest zijn. De kwaliteit van de foto's is erg goed, als je niet te hoge iso-waarden gebruikt.
Samenvattend: fijne camera met voor mij voldoende mogelijkheden en kwaliteit.

beste-spiegelreflexcamera 03-08-2013

Heb deze camera in mijn handen mogen houden en er wat mee getest. Deze camera is niet de beste spiegelreflexcamera, maar vooral voor de beginnende een uitstekende koop. Ik zou persoonlijk wel een andere lens gebruiken dan de standaardlens. Er is niets mis met de standaardlens, maar voor de veeleisende fotograaf is die net niet goed genoeg.

Arjan

nikkootje 06-08-2013

Duidelijk een gevalletje onoplettendheid van de eindcontrole.

WCLB49 20-01-2014

Hallo Arjan? Weet je wel zeker dat je deze FZ200 in handen hebt gehad? "Een andere lens gebruiken dan de standaardlens"?
't Is geen spiegelreflex hoor, deze "bridge camera" heeft een vast objectief, dus geen verwisselbare.... Ik hoop niet dat je als veeleisend fotograaf geprobeerd hebt het objectief eraf te slopen?

quillo 07-08-2013

Panasonic DMC-FZ200 is een superzoom bridge camera en dus geen spiegelreflex zoals vorige schrijver al opmerkte en dat is weer andere koek .Je hebt het dus dan over een ander type camera.

Will.

Will.

Pooh 12-09-2013

De Panasonic FZ200 is helemaal geen spiegelreflexcamera, dus dan is het onzinnig om deze als een spiegelreflex te beoordelen ...

R Wagenaar 07-09-2013

Beste Arjan als je geen verstand van camera's hebt kan je ook geen review schrijven de FZ200 is een superzoom camera met vaste lens wat jij hebt getest weet ik niet maar zeker niet de FZ200 ik heb hem een weekje naast mijn GH3 mogen gebruiken en het is een zeer goede camera met een hele fraaie lichtsterke lens over het gehele bereik wat ( tot nu toe ) geen enkele andere superzoom heeft en ook filmen gaat prima .En je zegt dat je hem in de handen hebt gehouden . hoe kan je dan op degelijkheid een 6 geven ?? ik kan je vertellen als er normaal mee omgaat hij jaren mee gaat ik heb al meerdere pana's gehad van de g1 tot de GH3 en alles wat er tussen zit en nog nooit iets kapot gehad dat zegt wel iets .

BarnET 09-10-2013

Arjan,

1. Het is een superzoom en geen DSLR
2. Deze camera heeft anno 2013 nog steeds de beste superzoom lens van alle superzoom camera's.
3. Je kan de lens niet vervangen want het is een superzoom.

Je hebt wel gelijk dat deze FZ200 niet goed genoeg is voor de veeleisende fotograaf. Je hebt met een 1/2.33 inch Sensor gewoon niet de kwaliteit die je met een DSLR hebt. Verder mis je ook de controle over je scherpte diepte.

Dat zegt niks negatiefs over deze camera.
De FZ200 is nog steeds de beste in zijn soort met maar een paar minder sterke punten. Zo mis ik een eye-sensor bij de zoeker om over te schakelen van scherm naar de viewfinder.
En is de viewfinder duidelijk niet van dezelfde kwaliteit als van de Panasonic systeem camera's.

PHMMM 04-08-2013

Welke camera reviewer Arjan ook in handen heeft gehad .... de FZ200 was het ZEKER NIET. De Panasonic DMC-FZ200 is immers GEEN spiegelreflexcamera, maar een camera met een zeer goede 'vaste' Leica lens. Een geweldig goede bridgecamera die zeer goede en mooie resultaten levert!!

French 25-06-2013

Ik heb deze camera gekocht als vervanging voor mijn Canon EOS 20D. Ik wilde iets lichters en compacters en geen losse lenzen meer. Ik ben altijd zeer sceptisch geweest ten aanzien van dit soort superzoom camera's en ik was altijd bang dat de fotokwaliteit niet geweldig zou zijn.
Ik ben op dit toestel uitgekomen vanwege de lovende reviews en de 25-600 F2.8 Leica lens.
Inmiddels ben ik ruim 3000 foto's verder en ik ben eigenlijk onder de indruk van dit toestel (zowel van de foto's als van de mogelijkheden). Er zijn weinig situaties waar hij niet mee overweg kan.
Ik ben vooral onder de indruk van de available light fotokwaliteit. Die is erg goed en ook het stabilisatiesysteem werkt prima. Inherent aan een kleine sensor is de ruis bij hoge iso waarden maar door de F2.8 wordt de iso over het algemeen op acceptabele niveau's gehouden.
Het is voor mij alleen erg wennen aan het electronisch zoomen. Ik vind mechanisch toch prettiger maar dat is persoonlijk.
De menusturing is duidelijk en ik heb de handleiding niet echt nodig gehad. De menuopties spreken voor zich.
Het batterijverbruik is hoger dan ik had verwacht en de 540 foto's per accu haal ik bij lange na niet. Ik denk dat ik eerder de helft haal. Nu heb ik het vermoeden dat dit wordt veroorzaak door de IA stand (de volautomatische stand) Ik had eerst niet verwacht dat ik deze veel zou gebruiken maar deze is zo goed dat hij hier bijna altijd op staat. Alleen bij tegenlicht gaat hij nog wel eens de fout in.

Om een lang verhaal kort te maken:
Dit toestel is een echte aanrader en ondanks dat hij prijzig is, zijn geld meer dan waard!

P.S.
Ik snap niet dat iemand 2 punten geeft voor het gebruikersgemak alleen omdat de meegeleverde software hem niet naar de zin is. Het belangrijkste is toch het gebruikersgemak van de camera zelf? En dat is prima voor elkaar.

quillo 26-06-2013

Uit deze accu haal ik met gemak die aantal foto's zo niet meer.
Ligt eraan wat voor soort foto's je maakt.(donker of helder weer)
In macrostand kun je weer méér foto's verkrijgen.De display niet onnodig lang gebruiken.Camera niet te lang aan.Continu scherpstellen 'uitschakelen'.
Volledige resolutie soms een trapje lager als dat geen zin heeft wanneer er niet bewerkt hoeft te worden.
Accu gebruiken tot de laatste foto en dan pas opladen.Zo dan mijn mening.
gr.Will.