Sony Cyber-shot RX100 digitale compactcamera zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 269 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony Cyber-shot RX100 digitale compactcamera zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

T.R. van Dijk 15-01-2019

handzame camera

Het is een camera met een prijs die gunstig is voor de mogelijkheden van dit toestel.
De opnames die ik ermee gemaakt heb, geven mooie foto's te zien. Ook flitsopnames geven een goed beeld.

Pluspunten

• mooie scherpe foto's

Minpunten

• de uitspringende flitser is een kwetsbaar punt

voyager_1 28-12-2017

Fijne camera

Ik heb de RX-100 onlangs gekocht, maar kan hem al zeer goed bedienen. Hij maakt mooie foto's en ligt goed in de hand. Het is wel oppassen voor de flitser die er onverwacht uit kan klappen,
Ik zal als ik meer ervaring heb hierover rapporteren.

Pluspunten

• Mooi compact
  • Goede foto's

Minpunten

• Complex menu

jacques 30-07-2017

Perfecte scherpte en handzaam formaat

De camera is klein, scherpe foto's, ontelbare mogelijkheden om hem aan jouw wensen aan te passen. Uitstekend geschikt voor mensen met hand-artrose die een zware camera niet kunnen hanteren. (je zult het maar hebben! Ik spreek uit ervaring ).

Pluspunten

• formaat
  • superieure foto's
  • De vele instel mogelijkheden.

Minpunten

• vast display

Sanne 04-05-2017

Mooie, degelijke camera

Een mooie camera. Scherp beeld en veel opties. Een van de weinige camera's in deze prijsklasse met een 1 inch-sensor. Panoramastand waarbij je de camera beweegt en ondertussen foto's maakt. Het menu is duidelijk. Je kunt gelijk aan de slag.
Fijn ook dat hij (zonder hoesje) nog net in je broekzak past!

Pluspunten

• scherp beeld
  • handig formaat

Andor vB 25-03-2015

Prachtige camera met de mogelijkheden van een DSLR. Zijn compactheid is een voordeel en ook meteen een nadeel; hij houdt niet lekker vast als je grote handen hebt. Je hebt de neiging om je vinger op de flitser te leggen (per ongeluk) waardoor deze niet omhoog kan. Een extra grip aanschaffen zou bij deze camera niet verkeerd zijn. Vandaar een 7. Kwaliteit van het materiaal is echt Sony; top dus! een 9 voor zijn degelijkheid.

Zijn zoombereik is super, voor zo'n klein cameraatje. Alle belangrijke instellingen (witbalans, sluitertijd, diafragma, etc) zijn automatisch in te stellen of manueel, via het menu of via de draairing om de lens die meerdere functies kan vervullen afhankelijk van de gekozen modus. Op auto modus kan je bijvoorbeeld zoomen met de draairing (en met de zoomknoppen) maar op de modus waarbij je de sluitertijd regelt, kan je de sluitertijd instellen met de draairing. Het menu is niet lastig en past goed bij het niveau van de persoon die waarschijnlijk zo'n camera zal gaan kopen. Daarom een 9!

Het film-gedeelte is ook prima, ik heb het idee dat hij stabilisatie heeft want als ik schokkerige bewegingen maak dan lijkt dat een stuk minder op film. Tevens als je aan het 'pannen' bent blijft de film keurig horizontaal mee pannen.

Zeker na een cashback een super camera voor het geld!

RickyLogan 23-03-2015

Hoofdreden dat ik de RX100 heb gekocht is de F1.8 diafragma, compact en de scherpe foto's die dit toestel schiet. Het is alsof ik een volwaardige mini dslr camera op zak heb. Bijna alle opties en instellingen wat ik op mijn dslr camera heb zit in de RX100.

De RX100 ga ik voornamelijk gebruiken voor straatfotografie, vakantie en evenementen. Nu hoef ik niet mijn grote dslr camera mee te sjouwen en heb ik een handige kleine camera bij me met de kwaliteit van een dslr camera. De RX100 schiet ook goeie foto's in het donker.

Instellingen zijn even wennen, maar dat heb je zo door. Enige minpunt wat ik kon vinden aan de RX100 is dat de camera een optische zoom heeft van 3.6x, dit is aan de lage kant.

Verder is het een fijn toestel met veel instellingen voor een fotograaf me hoge eisen qua fotokwaliteit en mogelijkheden in een compact camera.

arie broekhuizen 24-03-2015

Heeft deze camera ook een zgn. "Sport" stand om actie foto's te maken?

EliseM 09-03-2015

Een prachtige camera met veel mogelijkheden! Maakt prachtige foto's! Zeker geen spijt van m'n aankoop!

Jo Stef 09-03-2015

mooi handig toestel waar je mooi kwaliteit foto's mee kunt maken. Vooral de gemakkelijke instellen met de draaiknop vergemakkelijkt het maken van mooie foto's

Wiebe H. 09-03-2015

De RX 100 ziet er mooi en strak uit. Het is een kleine krachtpatser die degelijk aanvoelt, in de jaszak past en die je dus gemakkelijk meeneemt. De programmamogelijkheden bieden voor elk wat wils: voor het gemak de automaat met 2 opties: slim resp. superieur automatisch; tegelijk wordt de scène trefzeker gedetecteerd. Voorts de aparte programma-instellingen PASM en de te kiezen specifieke scène-instellingen (SCN). Ze leveren alle gedetailleerde, goed belichte, ragscherpe en van een mooie kleur voorziene foto's op. Ook de hogere ISO is tot zo'n 1600 goed bruikbaar, dankzij de grotere beeldsensor.
Het display is erg duidelijk en helder, maar in zonnige situaties wat minder gemakkelijk te bekijken. Het helpt om met de hand het invallende licht wat af te schermen. Ik heb het display tegen krassen preventief beschermd met een dunne glazen cover. De scherpstelling is snel en de ontspanknop reageert ook snel, wat voor mij -gezien m'n vorige camera voor erbij- wel een must was i.v.m. snapshots. De optische zoom kan de gebruikelijke situaties aan, en met prima resultaat. De helder beeld zoom is dan een waardevolle aanvulling. De handleiding in de doos is helaas vrij beperkt. Maar er staat een uitgebreide gebruikershandleiding op internet die prima is en kan worden uitgeprint. Zo valt er nog veel bij te leren.
Samenvattend: ik ben blij en tevreden met dit veelzijdige toestel. Het is z'n geld zeker waard. Zeer aanbevolen.

JW Rooks 04-03-2015

Jaren heb ik gefotografeerd met Sony camera,s en altijd naar volle tevredenheid.De laatste was een DSC W80, maar die is inmiddels versleten. Op zoek dus naar een opvolger, uiteraard weer bij Sony. De keus is gevallen op de RX 100, want het moest wel weer een compacte camera zijn met de mogelijkheid om handmatig enkele zaken in te kunnen stellen. Meestal laat ik de camera het werk doen en ben ik met de standen Slim Automatisch en Superieur Automatisch erg verwend. Over de kwaliteit van de foto's in deze standen ben ik erg tevreden.
Vraagt de situatie om aangepaste instellingen dan zijn er legio mogelijkheden om zaken als diafragma, sluitertijd en scherptediepte handmatig in- of bij te stellen. De instelring en de duidelijke uitleg op de display maken dit voor iedereen mogelijk.
De camera voelt lekker stevig aan, alleen de manier van vasthouden ( met de linkerhand, twee vingers om de lens) vereist enige gewenning. Dit moet wel vanwege de positie van de flitser, die linksboven uit de body klapt. ( nadeeltje?). Verder een geweldige camera en super tevreden

Gerritjek 03-03-2015

Een toestel met een perfecte kwaliteit foto's, een zeer hoge lichtgevoeligheid (1.8)en zeer veel gebruiksmogelijkheden en speciale effecten. Prima toestel.

RobinG1 03-03-2015

De RX100 maakt erg scherpe foto's voor een erg scherpe prijs. Inmiddels zijn er al 2 nieuwere modellen uitgekomen, maar dit eerste model is nog steeds kwalitatief erg hoogstaand, en de prijs is flink gezakt. Een absolute aanrader.

Matoux 03-03-2015

Een compactcamera met de kwaliteiten van een spiegelreflexcamera. Een goede duidelijke handleiding zou geen luxe zijn. Je moet je zelf alles zelf uitzoeken en dat is jammer want nu blijven bepaalde functies onbenut.

aljomi1966 02-03-2015

Als persfotograaf stel ik hoge eisen aan het eindproduct. Deze camera werd voor mijn vrouw aangeschaft maar ondertussen ook door mij veelvuldig gebruikt. Deze camera maakt onder verschillende omstandigheden gewoon hoogwaardige foto's die niet onderdoen voor een spiegelreflexcamera. De mogelijkheden zijn zowel voor de beginnende als de gevorderde fotograaf veelzijdig. Naast volledig automatisch kan ook gekozen worden voor een bepaalde scene of kan ook volledig handmatig worden ingesteld. Het gebruikersgemak zit met name in de draairing bij de lens. Hiermee kan je, afhankelijk van de voorkeursinstelling, de instellingen aanpassen. De camera ligt lekker in de hand en voelt robuust aan. Conclusie een degelijke compact camera voor een goede prijs met de prestatie die menig spiegelreflexcamera overtreft.

PaulReview 02-03-2015

Met de aankoop van deze Sony RX100 heb ik een waardige opvolger gevonden voor mijn oudere Canon compact camera. Ik heb gekozen voor de RX100 vanwege zijn uitstekende opnamekwaliteit in slecht verlichte of zelfs donkere omgevingen, waarbij het inzetten van flitslicht ongewenst is. De camera maakt ook bij hoge ISO waarden zeer bruikbare beelden: Petje af daarvoor!

Daarnaast is de camera ook zeer compact, en bovendien mooi vormgegeven. Qua degelijkheid kan ik nog weinig voorspellen, maar de camera zit stevig in elkaar en ik verwacht er lang plezier van te hebben.

De camera heeft veel mogelijkheden, en die kunnen nog wel eens overweldigend zijn. Neem echter rustig een keer de tijd een weekendje om alles door te gaan, dan zul je ontdekken wat deze camera allemaal kan. Tot nu toe heb ik goed uit de voeten gekund met de P- en A stand, waarbij je zelf veel extra's kunt instellen.

Over de kwaliteit van de foto's hoef ik verder weinig te schrijven, die is gewoon top. Daarnaast past de camera ook nog eens in je broekzak of jaszak, wat ervoor zorgt dat je hem graag overal mee naartoe neemt.

Jil79 02-03-2015

Mooie kleine compacte camera die super scherpe foto's maakt. De camera stelt snel scherp en heeft een goede zoom.

Shiy 02-03-2015

Hele scherpe camera die prachtige foto's maakt! Goede functies met betrekking tot licht en focus. Ales staat haarfijn in beeld met prachtige kleuren.

jono73 02-03-2015

De camera levert zelfs bij weinig licht een uitstekende beeldkwaliteit, dit voor zowel foto als video. Het indirect kunnen flitsen is een welkome bijkomstigheid. Ideaal, weliswaar voor de gevorderde fotograven, zijn de talloze manuele instelmogelijkheden alsmede het kunnen fotograferen in RAW formaat. De camera voelt stevig aan, is erg netjes afgewerkt en is zeer compact en past daardoor makkelijk in je broek- of jaszak. Ik adviseer iedereen voor een nog stabielere grip de handgreepbevestiging en voor bescherming van je beeldscherm een screenprotector erbij aan te schaffen.

Monk 02-03-2015

De foto kwaliteit is ver boven verwachting voor een compactcamera. De mogelijkheden zijn eindeloos en doen zeker niet onder voor een spiegelreflexcamera. Het toestel is erg eenvoudig te gebruiken, omdat de bediening erg herkenbaar is van een compactcamera en de overige functies erg duidelijk op het scherm worden omschreven. Wat vormgeving betreft: het toestel ziet er stoer en volwassen uit, maar is door zijn kleine formaat soms lastig vast te houden. De degelijkheid heb ik voor nu maar even leeg gelaten, omdat ik het toestel nog maar pas heb. Het grootste vraagteken op dit gebied plaats ik echter bij de uitklapbare flitser en het scrol-wieltje. Daarnaast heb ik, op basis van mijn ervaring met Sony telefoons, niet erg veel vertrouwen in de klepjes op de HDMI en USB aansluitingen. Alles bij elkaar een mooie en complete camera met, nog steeds, een stevig prijskaartje.

San Rox 02-03-2015

Beste kwaliteit foto's voor een pocket camera! Degelijke bouwkwaliteit en perfecte afwerking. Een echter aanrader

Elleke55 02-03-2015

Voor een compactcamera maakt hij prachtige foto's. Je moet eerst wel alle mogelijkheden goed uitzoeken want een gewone foto kan snel gemaakt worden maar om nog betere foto's te maken, moet je wel goed alle mogelijkheden uitzoeken. In het begin erg wennen aan de flitser omdat de camera toch vaak vastgepakt word op de plaats waar de flitser omhoog komt. Nadeel dat er nog een dure cameratas bijgekocht moet worden omdat er standaard niets bij zit.

L.K. de Jong 02-03-2015

Degelijk toestel met goede kwaliteit foto's. Oefenig baart kunst want het toestel met functietoets en objectiefring heeft veel mogelijkheden bij de diverse hoofdinstellingen.

Davy1959 02-03-2015

Een schitterende compacte camera met enorm veel mogelijkheden. Belangrijkste is de beeldkwaliteit dankzij de prachtige Carl Zeiss vario-Sonnar lens, echt een juweel van een lens. Prachtige camera om mee te nemen in je broekzak tijdens vakanties of in je rugzak tijdens wandeltochten zonder dat je verschillende lenzen mee moet sjouwen. Batterij gaat lang mee. Het is in het begin even wennen aan de vele instelmogelijkheden. Camera voelt lekker stevig aan. Een screen protector is wel aan te bevelen. Geen moment spijt van de deze aankoop. Op dit moment erg prettig geprijsd. Kortom een aanrader!

Rietje Jansen 02-03-2015

Dit is de camera die je wil! Lichtsterk, een flinke sensor, kwaliteitsfoto's en toch zo klein dat je hem overal mee naar toe neemt. Wel jammer dat er geen timelapse mogelijkheid op zit, en er geen batterijlader meegeleverd wordt. Ook jammer dat je alleen een scherm hebt en geen zoeker. De bediening doorgronden heeft me heel wat uurtjes gekost.

Jil79 02-03-2015

Mooie kleine compacte camera (handig om mee te nemen op vakantie). De foto's zijn van hele goede kwaliteit. Verder duurt het scherp stellen kort en kun je goed inzoomen.