Sony Cyber-shot HX10V Digitale compactcamera zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 8 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony Cyber-shot HX10V Digitale compactcamera zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,3

epl79nl 23-01-2013

Gekocht met de BTW actie van Mediamarkt, na de extra cashback actie van Sony kostte deze camera slechts 150 euro, een koopje!

In vergelijking met mijn dslr (Canon 40D) doet deze camera het nog steeds erg goed qua beeldkwaliteit.
De HD video's zijn tevens erg scherp!

D Oude Alink 17-08-2012

Ik heb de HX10V nu een tijd in mijn bezit zodat ik een onderbouwing kan geven omtrent mijn cijfers.

Ik heb de camera op alle vlakken een 9 gegeven omdat ik hem beoordeel als een compact/zoomcamera. Hierin zit vogens mij een belangerijk verschil met bijv. een spiegelreflex.

Ik heb in het verleden zowel compact als spiegelreflex in mijn bezit gehad (echter wel allemaal sony's) en de keuze voor deze camera kwam dan ook voort uit "niet meer willen slepen met lenzen...ed"

Wanneer je kijkt naar de foto kaliteit is deze zeer goed, en zoals meerdere gebruikers melden: indien je zwaar gaat inzoomen op je computer valt dit tegen. Je ziet dat de camera een soort kleurenwaas/ film over de foto legt. Echter had ik niet anders verwacht, ik heb immer geen spiegelreflex meer. De kleuren worden goed weergegeven en maken de foto's om te zien zeer mooi.

De mogelijkheden zijn goed, leuke zaken als "sweeppanorma" & allerlei instelling om kleur...ed. aan te passen zijn aanwezig.

Vormgeving en bedieningsgemak zijn speerpunten van deze camera, een duidelijk menu en misschien nog makkelijker een wieltje waar de belangrijkste functies achter verborgen zitten.

De degelijkheid vind ik moeilijker omdat je na een maand daar nog weinig over kan zeggen, echter komt de camera degelijk en robuust over.

AdB2001 13-08-2012

Zoals velen twijfelde ik tussen de Lumix TZ-30, de Canon A240/260 en de Sony HX10V. Je moet voor jezelf nagaan wat je belangrijk vindt aan een camera.
De Lumix viel af vanwege de slechte prestaties bij minder licht volgens vele reviewers. De Canon viel af vanwege de mindere video mogelijkheden dan de Sony.
Ik ben persoonlijk een Canon fan (nooit anders gehad), dus de keuze voor een Sony was even een gokje, maar die is goed uitgepakt.

De Sony is erg gebruiksvriendelijk. Zelf onder hele lastige omstandigheden maakt ie automatisch prima foto's. Ook bij slecht licht doet ie dat subliem. Ik gebruik de flits bijna nooit (lelijk licht) en dat hoeft ook niet bij deze Sony, automatisch maakt ie de foto prachtig licht bij mindere verlichting. De video is prachtig en dat vond ik ook wel belangrijk omdat ik de Sony als snelle video camera wil gebruiken.

Veel mensen klagen over het Aquarel effect. Dat is zeker zichtbaar, maar pas als je ongelooflijk gaat inzoomen (pixel peepen). Ik ben voor mezelf nagegaan hoe vaak ik dat doe..... bijna nooit. Dus als je spiegelreflex / professionele kwaliteit verwacht en wilt pixel peepen, koop deze camera dan niet. Als je gewoon een fijn, snelle en makkelijke klik-klak-klaar camera met veel opties en veel zoom wilt: dan is de HX10V een aanrader.

Ik heb de foto's van de Sony HX10V uitgebreid vergeleken met de Canon IXUS 80 (ietwat gedateerd). De Sony kwam er in alle gevallen als winnaar uit de bus. Het is dus voor mij sowieso een vooruitgang.
De bedieningshandleiding (model woordenboek) is duidelijk, maar heb je bijna niet nodig.

Jillis Rab 07-08-2012

Apart om hier beoordelingen te zien over fotokwaliteit, zijn broer de hx 20v heeft dezelfde sensor en dus zal fotokwaliteit vergelijkbaar zijn aangezien de lens van de hx 10v bekroond is en hetzelfde als hx 9v..

Wel blijkt uit tests de kleur afwijking 'groot' te zijn, maar scherpte, noise etc zijn dik in orde, heb foto's bekeken op 50 inch tv waanzinnig scherp en mooi van kleur, misschien niet geheel waargetrouw, maar erg mooie foto's bijna alles scherp, als test aan een stuk door geklikt zonder te wachten richten, zomen doorklikken stelt razendsnel scherp, fot's mislukken zelden..

Lekker veel opties, menu is eenvoudig te begrijpen vrij standaard met auto instellingen, waarbij per instelling een en ander valt aan te passen..
Vervaging achtergrond is leuk, wel even oefenen mbt afstand tot onderwerp..

Leuk speelapparaatje dus die veel betere foto's maakt dan dat de laatste reviews doen vermoeden, lees voor een meer objectievere beoordeling ook eens op de hx20v, heeft andere lens (20x zoom) en wat meer opties, maar maakt in principe dezelfde kwaliteit foto's..

Alles een 9 gegeven, 10 vind ik onzin kan altijd beter, al twee keer laten vallen, geen schade dus degelijkheid lijkt goed..

Jack Smeets 11-07-2012

Wat een teleurstelling deze camera. Ik had hem gekocht vanwege de goede recensies, maar ik vraag me af hoe deze camera aan die goede recensies komt?
Waarom de teleurstelling? De kwaliteit is diep bedroevend!
Als je de foto's op 100% op je scherm bekijkt lijken het wel aquarels en de foto's zijn niet scherp. Ik heb mijn klacht na 2 weken testen geuit bij de winkelier die vervolgens hetzelfde constateerde. Ter reparatie !!! ingestuurd naar Sony en na 2 weken weer retour gekregen met de mededeling dat de Dpr processing hersteld is en dat de camera volgens specificatie werkt. Gelijk in de winkel met het personeel uitgeprobeerd door het maken van een testfoto en wat denk je? Nog steeds hetzelfde probleem. Camera is nu nog bij de winkelier ter beoordeling, heb echter weinig vertrouwen in deze camera.

Jack Smeets 12-07-2012

Ik heb de camera kunnen terugbrengen naar de winkelier en een andere camera gekocht, een nikon coolpix.
In de jacht naar veel pixels en veel zoom worden er blijkbaar concessies gedaan aan de kwaliteit. Veel zoom en veel pixels op een kleine chip zorgt voor veel kwaliteits verlies. Dus daarom terug naar mijn vertrouwde merk die sinds jaar en dag fototoestellen maakt en gekozen voor niet zoveel zoom met als resultaat weer heel scherpe en mooie foto's. Een goede verkoper behoort dit eigenlijk te vertellen.

fiem 13-07-2012

U bedoelt waarschijnlijk het 'aquarel-achtige' wat je ziet op volledige grootte. Dit is ten opzichte van de hx7v (die ik ook heb gehad) al een stuk verbeterd. Je ontkomt hier helaas niet aan bij Sony. Echter is de vraag of je echt de volledige 18 MP nodig hebt (dus de foto's op volledige grootte zult gebruiken). Voor grote vergrotingen zou ik eerder een spiegelreflex nemen. Voor afspelen op tv (wij hebben een 46 inch), plaatsen op websites, afdrukken op fotoformaat van 10x15 is dit echt een prima toestel en zie je niks van het aquarel-effect. Wil je er meer mee, kan ik begrijpen dat dit stoort.
Hoe vond u trouwens de kleuren van de foto's? Dit vind ik van Sony echt subliem.

Irma D.K. 20-08-2013

Ik zoek een camera, en daarom deed ik die invulling op desensitisatie en ik kwam uit bij deze. Maar iedereenheeft een goede review behalve deze. Maar mijn vraag eigenlijknis wat is aquarel? Want ik snap het niet helemaal

Hans v.d K. 12-07-2012

Bij de hoogste resolutie (lees hoogste MegaPixel) is de kwaliteit in sommige omstandigheden inderdaad niet echt heel goed. Maar in sommige omstandigheden ook wel weer heel acceptabel. Maar ja, wat wil je met een compactcamera bij 18 MP?

Bij 10MP (3648 x 2736 ppi) is de kwaliteit echt goed voor een compactcamera. Je kan hiervan een afdruk maken van 42,12cm x 31,59cm bij 220ppi (hoog genoeg voor een goede afdruk). Zelfs bij 800ISO. Dat is ±A3

Bij de 5MP (2592 x 1944 ppi) is de kwaliteit perfect. Dat is een afdruk van 29,93cm x 22,44cm bij 220ppi. Dat is ±A4.

Verder heeft deze camera heel veel mogelijkheden. Dat moet ik nog uitzoeken.

Atty Schulz 28-06-2012

Prachtig mooie foto's, scherp en duidelijk. Vooral de mogelijkheid de achtergrond te vervagen vind ik helemaal te gek. Goede krachtige flits. Maar als je bijzondere toepassingen kiest duurt het wel even voordat deze verwerkt zijn. Je kunt dan pas naar 2 à 3 sec. de volgende foto maken. Voor mij geen bezwaar. LCD scherm, mooi groot en helder.

Ger Beverwijk 22-06-2012

Pluspunten: mogelijkheid voor panorama-shot is geweldig, geen gedoe met stitchen;
veel gebruiksgemak met begeleiding op het scherm; veel mogelijkheden. Full HD filmen.
Negatieve punten: geen boekje met alle mogelijkheden. je moet maar op internet kijken, maar dat is niet handig als je ergens een foto wilt maken.
Sony-batterij ad EURO 55 erg duur, terwijl een los merk te krijgen is voor EURO 14. Waar is dat nou goed voor?

Hans v.d K. 10-07-2012

Op dit moment krijg je 20,- euro retour van Sony bij aankoop van een Sony batterij, die bij deze camera hoort (NP-FG1= verbeterde versie, die in tijd aangeeft hoe lang de batterij meegaat.).
Bij Wehkamp inclusief verzenden 33,95. Kost dus uiteindelijk maar 13,95. Dat is een hele mooie prijs voor een originele batterij.

orrie66 24-06-2012

Ben van plan deze camera te kopen. Welk merk batterij kan ik voor Euro 14,-- kopen??

fiem 21-06-2012

Ik heb de camera sinds april 2012 in mijn bezit en er inmiddels veel foto's en filmpjes mee gemaakt.
Ik ben nog steeds heel positief over deze camera.
Ik heb inmiddels ervaring met de Sony hx7v, Canon powershot 240hs, Canon Ixus 220hs, Nikon Coolpix s9200 en twee spiegelreflexcamera's. Over de hx10v ben ik (naast de spiegelreflexcamera's) het meest tevreden.
Vooral de kleuren zijn heel mooi en helder. Ook mooie scherpe foto's. Wat ik zelf heel prettig vind, is de grote zoomfunctie. Zelfs geheel ingezoomd maak ik mooie scherpe foto's (goede stabilisatie). De vele opties op het toestel vind ik ook erg handig. Ik gebruik ze niet allemaal maar de volgende dingen gebruik ik wekelijks:
- functie om achtergronden onscherp te krijgen (net als bij een spiegelreflex). Ik maak de leukste foto's van voorwerpen of personen. Krijg vaak de reactie van: "Met welke spiegelreflex heb je die leuke foto gemaakt?"
- Panorama foto's: maakt hele mooie en zuivere panorama foto's.
- Prachtige HD filmpjes, zoomen gaat ook netjes tijdens het filmen. Op grote HD tv ziet is het beeld scherp en helder!
- Zowel automatische functies als handmatige functies werken makkelijk en geven goede plaatjes!
- Foto's met weinig licht ook zeer goed.
- Funties als HDR, zwart/wit (of juist 1 kleur en de rest zwart/wit), toycamera, miniatuur, etc. geven de foto's een heel leuk effect. Foto's bewerken op de computer is vrijwel niet meer nodig vanwege alle functies.

Op de camera zit een goede helpfunctie als je ergens niet uitkomt. Dit is best handig vanwege de talloze opties die het toestel biedt. Het is het wel waard om tijd te investeren in dit toestel om te kijken welke opties er zijn. Ik heb er tot de dag van vandaag geen spijt van en krijg op veel foto's reacties dat ze prachtig zijn. Ik zou hem zeker aanraden!