Olympus STYLUS Tough TG-820 iHS zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 4 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Olympus STYLUS Tough TG-820 iHS zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,4

Sander Schagen 15-03-2013

De camera nu bijna een jaar in bezit. Er zitten een aantal nadelen aan deze camera, die in de praktijk nogal vervelend zijn. Ten eerste gaat de camera erg gemakkelijk ongewenst aan als je deze in je broekzak draagt. Het aan-uit knopje is erg gevoelig en is niet te blokkeren. Ten tweede vind ik de camera nogal aan de zware kant. Ten derde: filmpjes worden in de codec .mov opgeslagen (waarom niet MPEG?)en zijn dus niet afspeelbaar met o.a. mediaplayer. De codec kan je niet veranderen. Ten vierde: de camera is inmiddels defect. De foto's hebben een blauwe waas. Daar moet ik eerdaags werk van maken i.v.m. de garantie. De levensduur is derhalve ook niet echt super te noemen. Als laatste nadeel: de batterij is erg snel leeg. Je hebt wel een reserve nodig. Ik zou zelf niet meer voor deze camera kiezen. Voordeel: onderwaterfoto's zijn erg leuk om te maken, dat doet deze camera prima. Ook het maken van panoramafoto's is een fluitje van een cent en een leuke optie.

Wiemus 03-03-2013

De Tough 820 heb ik nu ruim een half jaar in bezit en intensief gebruikt. Ik kocht dit toestel ondermeer omdat ik eerdere toestellen wel eens liet vallen. Deze bijna ook weer een paar keer. Daarom zocht ik uitgebreide naar een camera uit hetde schokbestendige circuit. Ik koos voor de Tough 820 Maar het bleek toch niet de camera die ik echt zocht. Ikhad wel redelijk hoge verwachtingen, want anderen gaven hoog op over deze camera. Maar ik vind dat voor de beeldkwalteit niet op gaan. Mijn eindscore is al met al een 7- en echt niet hoger.
Die mooie bestendigheid heeft wel zijn beperkingen voor de overige onderdelen en kwaliteiten: niet veel zoom (optisch 5x, digitaal tot 7,8), matige beeldkwaliteit, zeker bij inzoomen. Ik had meer verwacht, gelet op alle andere reviews. Maar als vakantiecamera is het wel fijn dat hij tegen alles kan. Het schermpje is redelijk groot, en van uitmuntende kwaliteit!!! Dat is gelijk ook het beste aan de hele camera! De fotokwaliteit geef ik een 6,5 tot 7. Bij inzoomen krijg je van die 'Van Gogh'-achtige schilderijen: 4-5.
Er zijn ook pluspunten: de afdrukvertraging is in orde, de opstartijd ook: ca. 0,5 sec. Kleurweergave naar wens goed instelbaar. Fotograferen bij weinig licht geeft echter matige, erg korrelige foto's.
Filmen gaat erg gemakkelijk (aparte knop) en is redelijk in kwaliteit: 7. De camera zoekt tijdens het filmen voortdurend naar scherpte en zit er soms te lang naast. Je kunt zoomen tijdens het filmen. Het beeld wel matig als je inzoomt. Het geluid is voldoende, wel ruis op de achtergrond.
Door bestendigheid is de camera redelijk zwaar, maar toch ook weer behoorlijk broekzak-klein. Dat geeft een solide gevoel. Lichtsterkte is niet bijzonder. Kleuren zijn goed.

Algehele indruk: handige camera, redelijk veel mogelijkheden (maar niet alle even bruikbaar of zinvol!), beeld redelijk bij niet inzoomen, matig tot zeer matig bij flink inzoomen. Een hogere resolutie kiezen (bijv. 12 Mp; ik schiet echter altijd op 5 Mp) maakt de foto niet beter, wel groter.
Goed is zeker de beide macrofunctie's! Een 8 hiervoor. Die zijn scherp en je komt zeer dichtbij je onderwerp. De camera heeft voor deze functie zelfs een klein hulplichtje. Die werkt echter bij filmen weer niet en dat is jammer.
De batterij gaat niet zo lang mee: een 6,5. Voor een dagje fotograferen op vakantie heb je 2 volle batterijen nodig. Kijk of er een aparte oplader te koop is, anders zul je de batterij IN de camera zelf moeten opladen. Dat laatste is tamelijk onhandig!
Tot slot is de ronde navigatieknop soms lastig te bedienen, je schakelt andere functies dan je wilt, wat tot irritatie leidt.
Mijn advies: als schok- en waterbestendigheid niet primair voor je is, koop je deze camera natuurlijk niet. Er zijn genoeg betere. Als je het wél belangrijk vindt is het een prima camera voor je vakantie en andere kiekjes tussendoor en raad ik je die niet af. In dit segment is m.i. nog geen topkwaliteit bereikt. Kijk toch naar concurrenten, bijv. de grotere Olympus Tough 1 of 2 (laatste is net uit)... of de winnaar van Op Pad, de Canon Powershot D20. Op mijn zochttocht kwam ik die ook tegen; desalniettemin gaf ik de voorkeur aan de Olympus Tough.

Michel

Wiemus 02-03-2013

Ik heb de Tough 820 nu ruim een half jaar in bezit en intensief gebruikt. Ik kocht dit toestel ondermeer omdat ik eerdere toestellen wel eens liet vallen. Deze bijna ook weer een paar keer. Maar het is absoluut géén topmodel. Anderen geven hoog op over deze camera, maar ik vind dat voor de beeldkwalteit niet op gaan. Mijn eindscore is al met al een 6,5-7 en echt niet hoger.
Die mooie bestendigheid heeft wel zijn beperkingen voor de overige onderdelen en kwaliteiten: niet veel zoom (optisch 5x, digitaal tot 7,8), matige beeldkwaliteit, zeker bij inzoomen. Ik had meer verwacht, gelet op alle andere reviews. Maar als vakantiecamera is het wel fijn dat hij tegen alles kan. Het schermpje is redelijk groot, en deze is wél van uitmuntende kwaliteit!!! Dat is echt het beste aan de hele camera! De fotokwaliteit geef ik een 6,5. Bij inzoomen krijg je van die 'Van Gogh' schilderijen: 4-5.
Verder: afdrukvertraging is in orde, de opstartijd ook: ca. 0,5 sec. Kleurweergave naar wens goed instelbaar. Fotograferen bij weinig licht geeft altijd matige, erg korrelige foto's.
Filmen gaat erg gemakkelijk en is redelijk in kwaliteit: 7. Wel veel scherpstelgedoe tijdens het filmen: de camera zoekt voortdurend naar scherpte en zit er soms lang naast. Je kunt zoomen tijdens het filmen. Het beeld wel matig als je inzoomt. Het geluid is voldoende, wel ruis.
Door bestendigheid is de camera redelijk zwaar, maar toch ook weer behoorlijk broekzak-klein. Lichtsterkte is niet bijzonder. Kleuren zijn goed.
De batterij gaat niet lang mee: een 6-je. Voor een dagje fotograferen op vakantie heb je 2 volle batterijen nodig. Kijk of er een aparte oplader te koop is, anders zul je IN de camera zelf moeten opladen. Dat laatste is tamelijk onhandig!
Tot slot is de ronde navigatieknop soms lastig te bedienen, want tot irritatie leidt.
Mijn advies: als schok- en waterbestendigheid niet belangrijk is, koop je deze camera niet. Er zijn genoeg betere. Als je het wél belangrijk vindt is het een prima camera voor je vakantie en andere kiekjes tussendoor, maar kijk ook naar de de concurrenten, bijv. de Tough 1 of 2...

Michel

Bas Griffioen 07-06-2012

Sinds een paar dagen in mijn bezit en ik sta echt verbaasd! Misschien wat weinig zoom maar voor de rest erg tevreden! Kwalitatief hele goede foto's, snel scherp stellen, de macrofoto's zijn echt indrukwekkend! Ik heb hem gekocht door een aantal hele positieve recencesies maar ik ben echt lovend over deze camera. Zoveel mogelijkheden, 12 leuke creatieve filter waaronder fisheye, reflectie, popart en nog 9 andere. Panorama's maken behoort tot ook tot de mogelijkheden. Ik ga nog veel experimenteren en heel veel leren! Een klein minpuntje is de plaatsing van de lens, je moet oppassen dat je vinger de lens zit... Voor de rest echt helemaal top!!!

swifnic 03-11-2012

Dag Bas. Je hebt deze camera nu een paar weken. Heb je het al gebruikt onderwater ? Sluit die goed af ( dichtingen ) Dit is bij andere toestellen dikwijls een zwak punt.Thx.