Bosch AdvancedCut 18 (1 accupack) - Reviews

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 11 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Bosch AdvancedCut 18 (1 accupack) op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,3

Mart Rijnbeek 16-10-2018

Ligt goed in de hand makkelijk te bedienen

Heb de advanced cut 50 nu een aantal malen gebruikt maar zo hem niet meer opnieuw aanschaffen. Tijdens het zagen is er geen zicht op het zaagblad en moet je vertrouwen op de lijnindex. Tijdens het invalzagen in OSB 18mm raakte de punt van het zaagblad beschadigd waardoor de ketting van de geleider liep en niet meer te repareren was. Zaagbladen zijn zeer kwetsbaar en bijzonder prijzig. Voor mij geen meerwaarde boven een goede decoupeerzaag. Had hoge verwachtingen maar deze zijn niet waargemaakt een leuke noviteit zonder meerwaarde.

Minpunten

• Dure zaagbladen
  • Erg kwetsbaar

Opperheks1809 29-06-2018

Perfect voor kleine klussen

De Bosch is een zeer handzaam apparaat en vooral niet te zwaar, hetgeen ideaal is voor mensen met reuma. Het is een zeer handzaam apparaat, dat licht door het hout heen gaat.
De accuduur is lang en het voordeel is dat er geen stroomdraad nodig is bij het zagen, waardoor er meer bewegingsvrijheid is.
De zaag gaat zeer gemakkelijk door takken heen, palen en planken worden zonder moeite doorgezaagd; alleen is het hout nat of vochtig is gaat het wat moeilijker.
Qua handzaamheid is het meer een echte zaag en geen decoupeerzaag, maar voor kleine klussen ideaal.
De gebruiksaanwijzing is niet op alle punten even duidelijk, dus het is experimenteren hoe het apparaat precies werkt.
Desondanks zeer tevreden over het apparaat en vooral een aanwinst voor hobby en klusser.

Pluspunten

• lange accuduur
  • handzaam
  • zaagt moeiteloos door droog hout
  • niet te zwaar

Minpunten

• gebruiksaanwijzing is niet altijd duidelijk
  • problemen met nat/vochtig hout

Harm 29-06-2018

Geen meerwaarde voor mij

Deze zaag heb ik een dikke week mogen testen. Ik ben een gevorderde klusser, ben nu thuis met vijfde grote verbouwing bezig. Ik heb veel gereedschap in bezit, waaronder 6 verschillende elektrische zagen.

Zaag heeft goede accu die lang meegaat. Zit verpakt in goed koffer waar alles keurig in zit.
De vergrendeling (extra knop die ingeduwd moet worden) werkt prettig en het toerental is gemakkelijk te regelen met de startknop.
Tijdens het zagen van planken vind ik het lastig dat je niet goed kan zien waar je zaagt. Ik krijg geen mooie rechte zaagsneden. Door licht materiaal komt de zaag er goed doorheen, maar bij wat dikkere balkjes duurt het lang om er doorheen te komen.

De zaag is wel handig als je ergens moeilijk bij kan komen. Ik moest een steunbalk uit een dakconstructie zagen, dan kan je met de voorkant van het kettinkje 'insteken' en mooi uitzagen.
Doordat het een mini kettingzaag is, kunnen er geen krappe bochten gemaakt worden in het materiaal.

Kan wel handig zijn om in de tuin te gebruiken (draadloos). Maar met een schrobzaag (reciprozaag) kom je veel sneller en makkelijker door dikke takken heen.

Het zaagje is gemakkelijk te vervangen, maar zijn wel prijzig (rond de 20 euro per zaagje). Ik weet niet hoelang een zaagje meegaat.

Een collega van mij is jarenlang professioneel meubelmaker geweest en heeft ook een uurtje met deze zaag gewerkt. Hij ziet geen meerwaarde in deze zaag, zou 'm niet zelf aanschaffen.
Zelf zou ik deze ook niet aanschaffen, ik vind de zagen die ik in bezit heb veel fijner werken.

Pluspunten

• Goede accu
  • Draadloos
  • Erg licht

Minpunten

• Niet nauwkeurig
  • Erg duur
  • Komt moeilijk door dikker materiaal

André 28-06-2018

Handig voor afkorten, maar mist precisie

Ik ben zelf een fanatiek houtbewerker/meubelmaker en was blij verrast met de mogelijkheid om deze zaag te mogen testen.

Het toepassingsgebied is echter vrij beperkt: op basis van mijn ervaringen zou ik de zaag alleen gebruiken voor afkorten van balken of planken. Schulpen is wel mogelijk, maar je moet een behoorlijk vaste hand hebben om over een lang traject recht te blijven. Dit komt deels ook doordat de voet zodanig is vormgegeven, dat deze maar aan één zijde van de zaag op het werkstuk kan rusten, de andere zijde is opengelaten om zicht te bieden op het werkstuk. De zijde waarop de zaag rust, is in mijn geval (rechtshandig) vrijwel altijd het deel wat van mijn werkstuk af moet, dus vanwege stabiliteit moet je er wel rekening mee houden dat er een flinke rand afgaat. Voor linkshandige gebruikers biedt de zaag onvoldoende zicht op het werk. Voor wat betreft zicht op het werk viel mij ook op, dat tijdens het zagen, veel zaagsel bovenop het werkstuk komt te liggen, zodat een eventueel afgetekende lijn niet meer goed zichtbaar is. Dit probleem wordt erger, naarmate het te zagen materiaal dikker is. Een voorziening om deze stof weg te blazen, zoals bij sommige decoupeerzagen, is niet aanwezig. Uiteindelijk heb ik balken afgekort, waarbij ik de voet tegen de zijkant van de balk plaats, zodat het zaagblad vlak op het werkstuk ligt en naar beneden wordt geduwd. In dat geval was echter ook niet goed controleerbaar, hoe recht het zaagblad aan de zijkant door de balk loopt.
Naast rechte zaagsnedes heb ik ook geprobeerd om een curve/ronding te zagen. Dit is vrijwel niet mogelijk: de breedte/dikte verhouding van het zaagblad leent zich daar gewoonweg niet voor. Gebruik van de zaag als invalmachine is een leuke feature, echter wanneer de zaag zich eenmaal door het werkstuk heen getrokken heeft, verlies je enigzins de controle, omdat de zaag dan ineens veel grip krijgt op het werkstuk. Ook dat draagt niet bij aan een nauwkeurige zaagsnede.

Er zijn ook een aantal zaken in positieve zin opgevallen: de machine ligt goed in de hand en vanwege de accu heb je veel vrijheid. Het zaagblad zelf doet het goed: ik heb er zelfs zonder problemen Azobé palen van 60mmx60mm mee afgekort. Ook verwacht ik geen problemen met verbranden van hout tijdens het zagen, omdat alleen de relatief kleine tanden met hoge snelheid door het hout bewegen en het zaagblad zelf vrijwel stil staat ten opzichte van het hout. Product is verder goed doordacht, wat je ook terugziet in de eenvoud van het verwisselen van een zaagblad.

Ik heb de zaag te kort getest om een uitspraak te doen over de standtijd van het zaagblad: afgaande op het aantal tanden en het efficiëntere gebruik ervan, is mijn verwachting, dat deze een stuk langer meegaat dan het zaagblad van een decoupeerzaag. Het plastic kapje dat bij wijze van bescherming over het zaagblad zat, toen ik deze nieuw uit de doos haalde, mag nog wel verbeterd worden: deze zat zo vast, dat ik me in eerste instantie afvroeg of ik deze er simpelweg kon aftrekken. Nadat me dat toch gelukt was, bleek dit kapje ook niet zonder krassen teruggeplaatst te kunnen worden, dus heb ik er verder geen gebruik meer van gemaakt.

Wie kan ik dit product aanbevelen? Met name mensen, die te maken hebben met sloopwerkzaamheden of constructiewerkzaamheden op moeilijk bereikbare plaatsen, waar geen hoge nauwkeurigheid nodig is en waar een relatief zware reciprozaag niet wenselijk is.

Pluspunten

• Bediening en vrijheid

Minpunten

• Nauwkeurigheid
  • Zicht op werkstuk

Mark Veenstra 28-06-2018

Zeer makkelijk en veelzijdig in gebruik

Ik heb de zaag een dikke week kunnen testen en kan heel overtuigd zeggen dat ik er tevreden over ben.
Zelf ben ik een echte hobbyklusser en ben altijd in de weer met gereedschap in en om het huis.
Deze veelzijdige zaag onderscheidt zich door zijn vele opties en de souplesse waarmee de zaag door de verschillende diktes plastic en hout zaagt. Zelfs met de dikke stukken hout (48mm) had ik geen problemen.
Het echte gemak is toch wel dat je nergens hoeft te boren en de zaag rustig door het hout kan laten gaan, waarna je kunt zagen wat je wilt.
De zaag biedt een erg fijne zaagsnede bij meubelpanelen, waarbij zelfs vrijwel geen versplintering te zien is aan de andere kant van het hout.
Ook met triplex kun je dunne strips zagen, zonder dat je dit goed hebt vastgezet.
Met een decoupeer is dit niet te doen, aangezien het werkstuk dan alle kanten op vliegt.
Het toerental doseren vergt wel enige oefening, maar lukte later prima.
Met de accu kon ik echt meer dan een uur zagen en het opladen was binnen een half uur weer klaar.

Ik heb erg veel gezaagd en nog steeds zijn de zaagjes scherp maar ik kan niet zeggen wanneer deze vervangen moeten worden; een nieuw zaagje is wel erg prijzig. Echter, mocht je het zaagje willen vervangen, dan is dit zeer gemakkelijk in twee handelingen te realiseren. Ook kun je de zaag op dat moment heel makkelijk van binnen schoonmaken.

Wat ik wel mis is een geleiderail en zaagjes voor het zagen van metaal.
Met deze elementen zou de zaag helemaal geweldig zijn.
Het kleine plastic beschermkapje voor de zaag ben ik al twee keer kwijt geweest; deze zou wellicht iets meer op kunnen vallen door een kleur, of vastgebonden aan een touwtje.
Kortom: Ik zou de zaag graag willen hebben maar vind de prijs wel erg hoog.

Pluspunten

• lange accutijd
  • veel kracht
  • gewicht
  • veelzijdig

Minpunten

• prijs
  • geen metaal zaag
  • beschermkap
  • geleiderail

vivianne 28-06-2018

Veelzijdig, handzaam zaagje ook voor de tuin- &klusvrouw

Klein maar fijn.
Het is fijn klein en relatief licht apparaat en ook uitermate geschikt voor de kleinere, fijne vrouwenhand. Mijn hand had er goed grip op en ik kon alle knoppen bedienen, zonder kramp te krijgen. Je moet om te starten steeds 2 knoppen tegelijk indrukken. Dat is even wennen, maar ging ook prima zonder om te hoeven pakken. Nadeeltje is dat je de zaagsnelheid regelt door de zaag knop verder of minder ver in te drukken, daar ben ik niet zo handig in waardoor het makkelijk te hard gaat. Een apart regelbaar toerental zou geen overbodige luxe zijn geweest, zeker gezien de prijs. Daarom een voldoende ipv goed op gebruikersgemak.
Dat hij draadloos is maakt hem oneindig inzetbaar! Lekker mee de tuin in om takken af te zagen. Omdat hij zo licht is gaat dat perfect, ook op een trapje of als je er wat lastiger bij kunt. Mee naar het schuurtje voor een hobby projectje. De zolder, voor een gat in je werkblad. Mee op pad om voor een klusje waar geen stroom is. Echt zo handig!

Mijn klusjes
Ik heb er tot nu toe vooral takken mee gezaagd.
Snoeien in de tuin, waar de takkenschaar moeite mee had werd een fluitje van een cent. Losse dikkere takken voor een bouwsel voor mn kat lukt mooi recht. Na wat oefenen kreeg ik de stompjes zelfs strak langs de ronding van de stam/takken afgezaagd. Ook een mooie afgevallen tak ergens onderweg korter gemaakt zodat ik hem mee kon nemen. En eindelijk is het me gelukt om keurig nette plakjes tak te zagen voor een hobby project.
De maximale zaagdikte is 50mm (65mm met een ander zaagje), maar dat is voor de gemiddelde tak ruim voldoende.
Hij gaat ook razendsnel door meubelpaneel, maar daarvoor zou een regelbaar toerental echt fijn zijn. Nu ging het mij te snel, en daardoor uit de losse pols niet helemaal zoals ik bedacht had.
Wat wel leuk is; Omdat het zaagje rond loopt, net als bij een grote kettingzaag, heb je op de punt ook zaag. Je kunt dus ook heel netjes middenin in een plank beginnen met zagen en onhandige binnenbochtjes maken.
Omdat het zaagje ronddraait vliegt het zaagsel wel wat meer rond en werkt hij het ook in het apparaat, daar waar het zaagje vast zit. Maar het is ook heel makkelijk open te klikken en schoon te maken. Op dezelfde eenvoudige manier verwissel je de zaag.
Op alles krijg ik mooie rechte zaagsneden.
Het was wel even oefenen hoe ik hem moest houden, ook omdat z’n bodemplaatje tegen het werkvlak moet staan. Maar als je dat eenmaal door hebt wordt hij heel handzaam en wendbaar.

De Accu
Ik vind het een groot voordeel dat dit model een losse accu heeft. Hoewel de accuduur dik in orde is, en opladen super snel gaat, kan het voor een veel-klusser fijn zijn een 2e accu te kunnen gebruiken.
Ik hoop dat de accu’s uitwisselbaar zijn met ander Bosch apparaten (bv een boormachine), dat lijkt me helemaal ideaal!

De gebruiksaanwijzing
De gebruiksaanwijzing verdient een aparte vermelding! Uiteraard staat er de lijst met veiligheidswaarschuwingen. Maar het grote pluspunt vind ik dat er bij elke waarschuwing kort staat waarom. Sommige zijn inkoppertjes, maar anderen had ik nog niet zo bij stil gestaan. Het maakt de gebruiksaanwijzing erg leesbaar. En het zorgde dat ik het ook echt goed las en er even bij stil stond ipv het vlug afscannen. Tijdens het werk bleek ik ze beter onthouden te hebben. Goeie zet Bosch!
De rest is kort maar krachtig, maar dat is het apparaat ook; eenvoudig in gebruik, met volop aandacht voor de veiligheid.

Alles samen in de mooie opbergkoffer maakt het voor mij een gewild, mobiel, praktisch en veelzijdig handgereedschap wat ik veel ga gebruiken!

Pluspunten

• lichtgewicht
  • ligt goed in de (vrouwen)hand
  • veelzijdig
  • losse accu
  • klein formaat

Minpunten

• geen afzonderlijk regelbaar toerental

Bas van der Schee 28-06-2018

Krachtig apparaat. Goede accu

Gelijk op het moment dat het product binnenkwam heb ik het product getest.

Opladen
Volgens de instructies moest het apparaat voor eerste gebruik volledig opgeladen worden. Het verbaasde me hoe snel de Bosch NanoBlade AdvancedCut 18 opgeladen werd. Na 45 minuten zat het apparaat al op 80% opgeladen wat te zien was aan de hand van de indicatie "Go 80%". Na minder dan een uur was de accu volledig geladen.

Zagen
Ik heb het product vergeleken met de decoupeerzaag die ik heb (Blauwe Bosch) en was er aanvankelijk niet zo tevreden over, maar dat kwam omdat het - anders dan bij een deco - wat oefening vergt om het apparaat onder de knie te krijgen zodat hij niet gaat 'happen'. Ik heb het geoefend zowel op het wat grovere werk als het fijne maatwerk van laminaat op de trap.
De laminaat delen waren gevarieerd van 7-10mm dik met een sterke toplaag (25 jaar garantie). daar had de "Nano" geen enkele moeite mee.
Wel lastig is het apparaat niet teveel te laten wijken, omdat een eenmaal ingezette lijn lastig te corrigeren is en een millimeter verwijderen na het zagen is geen optie. Daarnaast is een ronde zaagsnede met een kleine straal door de oppervlakte van het blad lastiger dan met een deco. Daarentegen is het een pré dat het blad aan twee kanten zaagt en met name dat het zaagblad in het laminaat te laten zakken is. Dit bespaart het boren van een gat voor de deco.
Klein minpuntje was dat heel af en toe tijdens zagen van het laminaat de ketting wel draaide, maar stond het apparaat stil en moest er wat kracht gezet worden eer er weer vooruitgang was.
Voor het wat grovere werk is het apparaat ook prima geschikt. Weliswaar heb ik de bosch alleen geprobeerd tot 30 mm. En aangezien het een erg licht apparaat is en anders dan een reciprozaag wel accuraat is (zaagblad zwabbert erg van een recipro) het fijn werken voor bijvoorbeeld takken en balken zagen.

Accuduur
Je kan lang doen met een accu ondanks dat ik langere duur full power gewerkt heb. En als de accu dan leeg is, is de accu binnen een uur weer opgeladen. Dat is erg prettig. Dat neemt niet weg dat een tweede accu ook wel prettig zou zijn.

Prijs
In vergelijking tot een deco en recipro (met draad) is het apparaat vrij duur, maar door de sterke accu is het zeker een optie.

Veiligheid
Het product is makkelijk veilig te gebruiken en door het lichte gewicht erg handzaam.
Wel valt het apparaat wat 'gevaar' voor kinderen betreft in de categorie cirkelzaag/reciprozaag door het open zaagblad.

Al met al vind ik het een erg innovatief product, dat ondanks zijn formaat en lichte gewicht erg krachtig is gebleken. Onvoorstelbaar dat het kleine kettingzaagje tot zulke grote daden in staat is. Voor het hele fijne afwerken is wel wat oefening nodig. Hij heeft een sterke accu die ook nog snel opgeladen wordt. Wel is het wat aan de hoge prijs.

Pluspunten

• Sterk apparaat
  • Goede accu, snel geladen
  • Mogelijkheid zaagblad in hout te laten zakken
  • Zaagt aan twee kanten
  • Zeer licht en handzaam

Minpunten

• Ronde zaagsnede met korte straal lastig
  • Afwijkingen corrigeren wat lastig
  • Prijs

Madboy1973 28-06-2018

Een handig apparaat.

Heb de NanoBlade mogen testen, en waar kan je hem beter testen dan in een werkomgeving.

Ik kom regelmatig bij klanten waar gaten in aanrechtbladen gemaakt moeten worden, en gaten in kasten groter gemaakt moeten worden zodat je beter bij stopcontacten en water aansluitingen kan komen.

Ook gaten in kunststof duren voor betaalsystemen zitten er zo in met dit apparaat

Met een decoupeerzaag kom je er niet altijd mee weg maar met dit apparaat kan je in de lastigste hoekjes komen, en een ander voordeel je hoeft geen gaten meer voor te boren om het zaagje je werk in te krijgen.

Al met al ben ik zeer enthousiast over dit product maar ook mijn collega's waren onder de indruk van zijn prestaties

Pluspunten

• Accu is snel opgeladen
  • Gewicht
  • Toepassingen

Minpunten

• Beschermkapje zaag

Frank Waltmans 25-06-2018

Bijzonder handig voor veel verschillende klussen!!

Ik heb voor dit product gekozen omdat ik er van hou om innovatieve producten te testen.
Ik heb de Bosch nanoblade getest tijdens meerdere klussen. Zowel op hout alsook op kunstof.
Ik kan niet anders dan positief over deze zaag zijn.
Hij is breed inzetbaar en eens zeer handig in het gebruik.
Hij gaat in een mum van tijd door het materiaal heen.

De levensduur van de accu is echt heel goed en hij heeft een korte oplaadtijd.

Ook het schoonmaken van de zaag is heel goed te doen. Een klepje omklappen en je komt overal bij.

Pluspunten

• Accuduur
  • Geluid
  • Handeling
  • Toepassingen
  • Gewicht

Minpunten

• Je hebt tijd nodig om te wennen aan het apparaat.
  • Het instellen van toerental

Maick Lemaier 25-06-2018

Handig apparaat voor de kleine zaagmomenten

Het apparaat bevalt mij erg goed en heb er geen spijt van dit apparaat te hebben aangeschaft. In het begin is het even wennen om de knoppen op de juiste manier te bedienen, Want net als bij een boormachine zit er links- en rechtsdraaiend op. Voor verschillende doeleinden ingezet zoals het inkorten en plaatsen van een stootplint onder een keuken met de juiste uitsparingen die nodig waren. En het maken van horren met een versteksnede en inkepingen die met dit apparaat allemaal zijn te maken. Ik vind het een aanwinst om dit apparaat te bezitten en zal het zeker vaker pakken om kleine zaagprojecten tot een goed eind te brengen.

Pluspunten

• vervangt andere apparaten
  • accu kan op andere apparaten van Bosch
  • ligt goed in de hand
  • niet zwaar
  • zowel links als rechts draaiend

Minpunten

• Hoge prijs
  • wennen aan het aangrijpmoment
  • Beschermkapje v/d zaag

Camiel Prins 24-06-2018

Zeer handzame machine

Ik kende de Bosch AdvancedCut 18 niet, toen ik hem ergens tegenkwam op internet werd mijn nieuwsgierigheid gewekt. Omdat ik een paar zaag-klussen moest klaren, leek dit apparaat me erg handig.

De machine zit verpakt in een mooie koffer, bij het uitpakken heb ik direct de accu op de oplader gezet, de accu was binnen een uur opgeladen. Wat me verder als eerste opviel was dat het zaagblad kleiner was dan ik had verwacht, afgaande op de geziene afbeeldingen. Een pluspunt vond ik meteen dat de machine erg licht is, en handzaam.

Het zaagblad is gemakkelijk om in te zetten. Met de vergrendelingshendel klik je het zaagblad er met 1 klik zo in. Ik heb er takken mee afgezaagd van verschillende diktes. Het aanzetten is even wennen, omdat je 2 knoppen moet ingedrukt houden. Nadat de machine aanstaat kun je de blokkeringsknop loslaten. Het was wel even wennen om met deze machine te werken; af en toe verliep de zaagsnelheid niet continu, dit komt doordat je de snelheid van het zagen kunt regelen met de aan/uitschakelaar. Dus hoe verder je deze indrukt hoe sneller de zaag gaat. Dit vond ik niet heel praktisch. Ik had liever gehad dat er een toerentalregeling op zat.
Het viel me op dat de machine weinig geluid maakt.
De machine zaagt met gemak kleine takken af, toen ik met de wat dikkere takken aan de gang ging, merkte ik dat je het zaagblad met enige kracht erbij er doorheen moest laten zagen. (Dit terwijl ik de maximale aangegeven dikte van 65mm niet heb overschreden).

Verder had ik nog wat balken waarvan ik een stukje af moest zagen. Dit lukte prima, ik zette de geleider op de balk en zaagde de balk mooi recht af.

Na continu aan het werk met de machine te zijn geweest, was de accu na 2 uur leeg. Ik vond dat de accu het lang heeft volgehouden gezien mijn gedane klussen.
Ik vind het fijn dat de machine op accu werkt en niet met een snoer, het lukte me zo om snel met het apparaat bij hoge takken te komen.

Ik zou de Bosch AdvancedCut 18 aan willen bevelen aan mensen die moeite hebben om met een handzaag te werken en weinig kracht in hun handen hebben.
De aanschafprijs vind ik persoonlijk aan de hoge kant, want met een scherpe snoeischaar en handzaag had ik ook mijn gedane klussen kunnen klaren, alhoewel de hoge takken met deze machine wel erg makkelijk waren af te zagen.

Pluspunten

• machine werkt op accu
  • accuduur
  • stil apparaat

Minpunten

• toerentalregelingknop mist
  • hoge aanschafprijs