Bosch EasyCut 12 (1 accupack) - Reviews

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 13 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Bosch EasyCut 12 (1 accupack) op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,2

Emile 04-11-2023

Bosch Easycut als takkenzaag

Heb de Bosch Easycut 12 gekocht als handzame snoei/kettingzaag voor het jaarlijks snoeien van een plataan in de tuin.
In deze functie voldoed die absoluut niet; zaagblad loopt in mum van tijd vol met vochtig zaagsel i.p.v houtsnippers. Zaagblad lijkt mij veel te fijn getand.
Met droog houtproduct (bijv. watervast multiplex) voldoet die prima, maar daar heb ik de machine niet voor gekocht.

Pluspunten

• klein en licht
  • ergonomisch prima
  • kwalitatieve accu

Minpunten

• ongeschikt voor snoeiwerk, zaagblad loopt vol
  • vel te grote koffer

Ellen Bout 02-08-2023
  • Product gekregen

Teleurstellend

Aanvankelijk was ik super blij, mijn eigen mini kettingzaag.
Bosch heeft machines voor de wat kleine hand, daarom zeer geschikt voor dames.
Ik gebruik hem in de tuin. Dit leek de uitkomst. Een ketting die er niet meer afloopt.
Niet hoeven smeren.
Maar de ketting loopt er wel af! En dan is de blade stuk.
Ze zijn snel stuk, niet te repareren en duur.
Er komt erg snel vuil in het apparaat bij de blade en die moet je heel vaak reinigen.
Ik ben teleurgesteld!.
Al met al een duur apparaat, dat zijn beloften niet nakomt.
Niet kopen beter investeren in een ander soort ketting systeem.

Pluspunten

• Voor kleine hand
  • Oplaadbaar

Minpunten

• Blade snel stuk
  • Duur

Rutger 04-05-2019

Handig apparaat

Leek mij een handig en handzaam apparaat.
Echter na 5 minuten zagen was het kettinkje al gebroken.
Is een grote teleurstelling had er meer van verwacht.
Het motortje is prima de accu denk ik ook ( kan ik moeilijk beoordelen na 5 minuten)
Hoop dat als ik een nieuw kettinkje koop dat hij langer meegaat.

Danny Strube 02-07-2018

Kleine kettinghandzaag

Mooi klein product wat makkelijk in het gebruik is.

Zoals van Bosch verwacht zit het product in een mooie stevige koffer welke ook ideaal is voor transport.

De zaag heb ik op verschillende soorten hout uitgeprobeerd en dit werk allen prima. Ik ben positief verrast hoe makkelijk het is om lange planken recht af te zagen. Het voordeel ten opzichten van de (goedkopere) decoupeerzaag is dat de zaag niet trilt en weinig geluid maakt.

De zaag heb ik gebruikt voor het maken van een buiten loungeset. Deze zaag is ideaal voor het detailniveau of het inkorten van planken. Ook het werken aan schuttingen of tuinhuizen waar er minimale ruimte is, kan de zaag ideaal worden gebruikt. Omdat de zaag makkelijk handelbaar is kan deze ook prima worden gebruikt voor het snoeien van de dikkere takken in de tuin.

Het enige nadeel wat ik heb ondervonden is het zagen in hardhout. Dit is wel mogelijk er komen ook geen rafels maar er is niet genoeg vermogen waardoor dit langzaam gaat.

Tenslotte is het zaagblad erg makkelijk te vervangen en is dit product een aanrader en aanvulling op je tools.

Pluspunten

• Met 1 hand te bedienen
  • Lange acuuduur
  • Weinig geluid
  • Compact product

Minpunten

• Zaagt bijna niet door hardhout (douglas hout)
  • Koortje

meningenkoning 29-06-2018

kleine handzame klusvriend

In eerste instantie schrok ik toch wat van het kleine formaat zaagblad, zou dit echt werken bij mijn klus, het maken van een salontafel? Doordat je weinig kracht hoeft te zetten en de zaag met 1 hand soepel in een rechte lijn door vrij dik hout kan laten gaan, viel me dit reuze mee. Ook de accu vind ik erg prettig, zeker omdat hij ook op meerdere andere bosch producten past (slim van Bosch:-)

Voor het buitenwerk (tuin) gebruik ik toch liever mijn handzaag of snoeischaar, ik vind het ergens zonde om hem hiervoor in te zetten, hoewel het schoonmaken erg eenvoudig is.

De veiligheidspal is even wennen, maar omdat hij zo lekker in de hand ligt, is dit prima te doen.
Lekker handzaam en een prima accuduur.

Kortom, prijs/prestatie gezien een dikke 8.
In 2 weken is het lastig om duurzaamheid te testen, daarom heb ik die op gemiddeld gezet in de score.

Pluspunten

• Gebruiksgemak
  • Handzaam
  • Uitwisselbare accu met andere apparaten van Bosch

Minpunten

• wellicht de losse zaagjes

Logt 29-06-2018

Handig voor kleine klussen

Een klein en compact apparaat met krachtige mogelijkheden.

Ik heb de nanoblade de afgelopen week gebruikt bij de verbouwing van mijn restaurant.
We gebruiken veel steigerhout en de nanoblade is ideaal gebleken tijdens de aanpassingen.

Gemakkelijk in gebruik als je eenmaal doorhebt om hem op de juiste manier te gebruiken.
Komt goed van pas voor de kleine klusjes.
Gelukkig makkelijk om rechte lijnen te zagen aangezien je zicht ietwat belemmerd wordt.
Zelfs een licht bocht is geen probleem.

Ontgrendelingsknop hoeft niet ingedrukt te blijven kwam ik helaas na een tijdje achter wat het klussen een stuk gemakkelijker maakte.

Het blad is stevig en dat is een voordeel tegenover een decoupeerzaag.

Het schoonmaken en zaagsel vrij maken van het apparaat gaat eenvoudig.

Minpuntje is het beschermkapje wat er lastig en vaak scheef op gaat, verder een ideale aanvullen op al het gereedschap.

Pluspunten

• Goede grip
  • compact
  • Lange accu duur
  • Makkelijk schoon te houden

Minpunten

• Bladen zijn prijzig
  • Alleen voor hout

Suuz84 28-06-2018

Doet zijn naam eer aan en is Ideaal voor de kleine klusjes.

Het is nu half tien in de avond en heb hem net neergelegd, wat een ideaal ding is dit, echt helemaal top.

Ik ben druk bezig met de verbouwing van onze zolder en kan wel zeggen dat deze kettingzaag mijn vriend geworden is.
In het begin toen ik hem binnen kreeg had ik nog wat vraagtekens bij het gebruik van een klein kettingzaagje.
Na alles doorgenomen te hebben, ben ik hem gaan testen op een latje hout om het gevoel van het apparaat onder handen te krijgen.

Dit was echt zo gedaan, nadat ik in het begin wat moeite had met de ontgrendeling ’s knop ontdekte ik al snel dat deze niet constant ingedrukt hoefde te blijven.
Daarna kwam het stukje begin maken in hout waarbij ik ontdekte dat je het beste de zaag iets gekanteld kan houden om een beginnetje te maken.

De Bosch easy cut doet zijn naam echt eer aan.

Eerst was ik wat twijfelachtig en dacht ik, wat maakt hem nou beter als een decoupeerzaag ?
Nou dat antwoord had ik al snel gevonden, namelijk de kracht en makkelijk in te stellen van snelheid.
Daarnaast heb je toch bij een decoupeerzaag te maken met een dun zaagblad wat niet echt rechtlijnige sneden maakt.
De Easy cut daar in tegen is voorzien van een zeer stevig blad waar je mooie rechte zaagsnede mee kan maken.
Zelfs is het maken van een flauwe bocht mogelijk tijdens het zagen en heb je niet meteen te maken met een krom zaagblad.
Met gemak hebben we platen hout doorgezaagd en zelfs nog even de buren geholpen bij het verwijderen van een boomstronk.

Toen ik hiermee bezig was vroeg de overbuurman al meteen wat voor dingetje het was en hoe hij bevalt aangezien hij eerdaags ook wil beginnen met een verbouwing.

Hij ligt lekker in de hand en heeft bijna tot geen trillingen waardoor je er makkelijk langer gebruik van kan maken zonder kramp te krijgen in handen en/of polsen.
Ideaal voor hout, al zou ik wel adviseren om bij harthout een andere zaagblad te gebruiken al is het wel gewoon mogelijk.

Het zaagblad is op een eenvoudige manier te vervangen.

Al met al zou ik de Bosch Easy Cut zeker aanraden doordat hij makkelijk hanteerbaar is bij grote en kleine klusjes.
De accu gaat super lang mee en hij is het geld zeker waard.

Pluspunten

• Is makkelijk in gebruik
  • Ligt goed in de hand
  • Accu gaat lang mee
  • Is voor veel klusjes te grebruiken
  • Makkelijk aan te passen snelheid

Minpunten

• Accu is lastigeruit te krijgen
  • Maakt behoorlijk geluid

Ouwehand 28-06-2018

Beter dan decoupeerzaag, maar zaagt geen metaal.

Het eerste dat opviel bij het uitpakken van dit apparaat is het compacte ontwerp, hij is niet veel groter dan m’n accu-schroevendraaier en hij weegt zelfs minder.
Ik had zo m’n twijfels of zo’n klein machientje wel genoeg kracht zou hebben om de strijd aan te gaan met een decoupeerzaag, maar dat was al vrij snel duidelijk dat er genoeg kracht zit in de compacte accu.
De accu was reeds (deels) opgeladen, dus je kan er direct mee uit de voeten, en het opladen gaat een stuk sneller dan ik gewend ben van ander oplaadbaar gereedschap.

Dan het zagen zelf; het apparaat gedraagt zich zeer voorspelbaar, wat prettig is natuurlijk.
In tegenstelling tot een decoupeerzaag zaag je met de ‘achterkant’ van het zaagblad. Om te voorkomen dat je de verkeerde kant gebruikt is er een metalen ‘stop’ plaat op gemonteerd.
Het werkt het prettigst als je het apparaat niet direct met z’n hele blad tegen de vlakke kant van je materiaal zet, maar eerst een beginnetje maakt op een hoekje, en dan de rest van het blad erin draait of kantelt (in de zaag richting).
Hij zaagt prettig, maar het iets langzamer in vergelijking tot een decoupeerzaag, dit komt door de zeer kleine vertanding denk ik. Daar staat dan wel weer tegenover dat je zaagblad recht blijft. Bij een decoupeerzaag erger ik me er altijd groen en geel aan dat het zaagje een eigen leven lijkt te hebben en in plaats van recht allerlei creatieve bochtjes maakt.
Dit apparaat heeft daar dus absoluut geen last van, je begint recht, je zaagt recht en onderweg blijf je recht. Prettig en zoals gezegd; heerlijk voorspelbaar.

Ook in de tuin bleek dit apparaat erg makkelijk bij het snoeien van de wat dikkere takken.
Maar dat was geen grote verrassing na het zagen van de planken en platen daarvoor.

Wat ik wel erg jammer vind is dat er slechts 1 zaag in de doos zit (de Wood Speed 65) en dat je daarmee alleen hout kunt zagen. Zacht hout op precies te zijn, dat maakt de toepassing voor dit apparaat iets minder universeel. Ik hoop dat er in de toekomst ook zagen worden gemaakt voor metaal, want zover ik kon zien bestaan die (nog) niet. Als ik een metalen buis wil zagen moet ik helaas toch weer m’n oude gereedschap van stal halen.

Het schoonmaken na het zagen was erg makkelijk, even het luikje opwippen, zaagje er uit halen (pas op: kan heet zijn) en even blazen om het zaagsel eruit te blazen.
Het zaagje laat zich overigens zeer gemakkelijk verwijderen (verwisselen) zonder schroefjes of lastige klemmetjes; slechts het klepje openen is voldoende.
Het transparante beschermkapje voor de zaag vond ik een lastig ding, het plaatsen is stroef en gaat gauw scheef.

Pluspunten

• compact vormgegeven
  • lange accuduur
  • zaagt RECHT (horizontaal en verticaal)
  • met 1 hand te bedienen
  • makkelijk schoonmaken

Minpunten

• Zaagt geen metaal, is ook niet te koop
  • Losse zaagbladen zijn aan de prijs

Sofie 28-06-2018

Fijne zaag!

Wij hebben de Bosch NanoBlade accuzaag EasyCut 12 een paar weken in huis en voor verschillende doeleinden gebruikt.
Om te beginnen zit de accuzaag in een stevige koffer met daarin ook de accessoires, zo is de accuzaag makkelijk te vervoeren en ook weer op te bergen. De zaag is erg licht van gewicht waardoor deze makkelijk op te tillen is en ook fijn voor de vrouwenhand. De zaag zelf is beschermd door een plastic kapje, dit ziet er in eerste instantie wat gevaarlijk uit maar er zit aan de zijkant van de zaag een ontgrendel knop waardoor de zaag niet zomaar of per ongelijk aan kan gaan bij het plaatsen van het kapje. Je kunt eigenlijk direct aan de slag met de zaag zonder eerst een hele gebruiksaanwijzing te moeten lezen.

De snelheid van de zaag is makkelijk in te stellen en te veranderen tijdens het zagen. Wij hebben de zaag gebruikt voor het zagen van wat zachter hout en dit verliep erg makkelijk! Je kunt de zaag gemakkelijk met één hand bedienen en zo heb je nog een hand vrij om het materiaal vast te houden. Door het blad wat op de zaag zit, is het makkelijk om een rechte lijn te zagen

Ook het zagen en snoeien van onze pruimenbomen ging erg gemakkelijk, je kunt de takken dicht bij de stam afzagen. Door het snoeien van de boom werd de zaag ‘vies’ maar dit is ook gemakkelijk schoon te maken omdat het zaagblad met een schuif van de zaag verwijderd kan worden en zo dus ook schoon te maken is.

Wij hebben de zaag wat langere tijd achter elkaar gebruikt en de accu bleef op volle sterkte goed werken. Er hangt een koortje aan de zaag, wat achteraf bleek om tussentijds even de zaag op te hangen, handig maar niet direct nodig. Ik ben benieuwd wanneer de zaag, na intensief gebruik, aan vernieuwing toe is.

Pluspunten

• Gewicht van de zaag
  • Makkelijk te gebruiken
  • Veiligheid ontgrendel knop

Minpunten

• Koortje

Nico 27-06-2018

Zeer handige compacte zaag

Tijdens het uitpakken werdt ik erg nieuwsgierig naar de prestatie van de relatief kleine machine die ik aantrof. Maar het is een kleine krachtpatser. De relatief kleine accu, het voordeel is dat hij niet zwaar is, houdt het lang vol.
Ten opzicht van een normale decoupeerzaag is deze machine wel anders. Hij zaagt veel mooier recht. Ook de zaagrand is erg netjes en strak. Echter kan hij niet, net als een oude decoupeerzaag cirkels zagen. Het voordeel is ook dat je hem als inval zaag kan gebruiken. Je hoeft niet eerst een gaatje te boren om te kunnen zagen.
Ook qua geluid en trillingen is het een geweldig apparaat!
Ik heb veel verschillende materialen gezaagd. Hard en zacht hout, en diverse takken van bomen en struiken. Daar heeft de Bosch Easy cut totaal geen probleem mee, en de zaag werdt niet merkbaar bot.
Ook is hij goed in toeren regelbaar.
Echter reserve zaagjes zijn best prijzig. Bij de gamma gezien voor ca € 22,-
Maar als hij lang meegaat valt het wel weer mee.
Al met al een erg fijne zaag voor diverse doeleinden.

Pluspunten

• Erg licht
  • Accu gaat lang mee
  • Als invalzaag te gebruiken
  • Geen lawaai en trillingen
  • Zaagblad makkelijk verwisselbaar

Minpunten

• Geen cirkels zagen
  • Zaagblad prijzig

Elle W 27-06-2018

handzame zaag

Bij het uitpakken was ik zeer nieuwsgierig. Aangezien het een mini kettingzaag is toch maar even de instructies erbij. We zijn gestart met recht toe recht aan zagen van latten. Was wel even wennen maar na een aantal latten ingekort te hebben zien we duidelijk voordelen ten opzichte van een decoupeerzaag. De easycut trilt veel minder en ligt zeer goed in de hand. Daarna toch door naar wat meer uitdagende klussen. In de vloerplaten die op de zolder moesten komen moest een gat voor een afvoer gezaagd worden. Met een decoupeerzaag boren we altijd voor maar dat is hiermee niet nodig. Voorzichtig de easycut op de bewuste plek houden en hij zaagt mooi op de juiste plek. Buiten hebben we nog wat takken gesnoeid en ook dat gaat zeer makkelijk.
De accu gaat lang mee voordat deze weer opgeladen moet worden, dat vind ik erg fijn je kunt heel wat doen met 1 acculading. Het zaagblad is makkelijk te vervangen.

Pluspunten

• ligt zeer goed in de hand
  • accu ook voor andere Bosch apparaten te gebruiken.
  • lange accuduur

Minpunten

• vervangend zaagblad erg aan de prijs

Alida D 27-06-2018

Gemakkelijk en snel

Bij het uitpakken van de zaag toch eerst maar even de handleiding doorgenomen. Omdat het hier een micro kettingzaag betreft, wilde ik me even inlezen. Het eerste gebruik was wat voorzichtig in verband met deze onbekendheid. Geen idee hoe de zaag zou reageren, aangezien het toch iets heel anders is dan bijvoorbeeld een decoupeerzaag. Na een paar probeersels was ik wat zekerder en met 1 hand is het gebruik zelfs prima te doen. Er zit een ontgrendelingsknop op de zijkant van de zaag, dit geeft een veilig gevoel. Bij het oppakken van de zaag zal deze dus niet zomaar gaan draaien, met alle gevolgen van dien. De zaagsnelheid is zeer goed instelbaar door wat harder/zachter op drukknop te duwen.
De machine ligt goed in de hand en de ontgrendelingsknop zit op een logische plaats, waardoor het zagen gemakkelijk start.

Het koordje vind ik persoonlijk niet heel veel toevoegen. Het zit me niet in de weg, maar veel gebruik zal ik er niet van maken, vermoed ik.

Tijdens het zagen is het verstandig om het zaagblad iets schuin te houden. Wanneer de zaag in eerste instantie tegen het hout aan loopt lijkt deze vrij weinig te doen. Bij het iets schuin houden pakt de zaag het hout en gaat het zagen eenvoudig.
Na een beetje oefening lukt het prima om recht te zagen, of eventueel een (flauwe) bocht als dat nodig is. Recht zagen gaat duidelijk het best (en gaat bij mij beter dan met bijvoorbeeld een decoupeerzaag).

De zaag heb ik vooral geprobeerd op zachter hout. Hardhout is wat lastiger, misschien dat hier een ander zaagblad (ik heb de Wood Speed 65 mm) meer geschikt voor is.
Voor snoeiwerk is dit zaagje echt heel fijn: takken kunnen mooi vlak langs de stam worden afgezaagd en dit gaat zonder enig probleem.

Ook stukken waar het moeilijk zagen is omdat ik er slecht bij kan (bijvoorbeeld in een hoek van mijn tuinhuis, waar iets ingekort moest worden en dit niet anders kon dan ter plekke) is veel gemakkelijker dan met bijvoorbeeld een decoupeerzaag.

Op dit moment is de minder goede verkrijgbaarheid (ik heb de zaagbladen nog niet gezien bij de bouwmarkten hier in de buurt) en de kosten van extra zaagbladen het enige minder positieve aan dit product. Ik denk dat ik de machine nog veel ga gebruiken!

Pluspunten

• Zaag gemakkelijk te verwisselen
  • Zeer dicht bij randen te zagen
  • Accu is sterk
  • Zaagsnelheid gemakkelijk te doseren
  • Nette koffer, mooi opgeruimd.

Minpunten

• verkrijgbaarheid zaagbladen
  • prijs zaagbladen

Bart Maas 26-06-2018

Het nieuwe zagen

In eerste instantie is de zaag wat onwennig, je hebt in feite een micro kettingzaag in handen. Bij mijn normale kettingzaag draag ik een zaagbroek, handschoenen helm met bril en gehoorbescherming. Nu heb ik in 1 hand een minikettingzaag, als dat maar goed gaat schiet er door mijn hoofd. Maar na wat zaagoefeningen was de onrust weg en kon het betere zaagwerk beginnen.

Zachte houtsoorten:
Wat opvalt is dat de zaag tot de aanslag zaagt en dan lijkt te stoppen. Het zaagblad pakt dan niet. Door hem iets schuin te houden pakt de ketting weer en loopt de zaag door. Als je dit eenmaal doorhebt zaagt hij makkelijk door het hout. Ook balken zijn geen probleem, waar je met een decoupeerzaag tegen de lengte van het zaagblad aanloopt heb je dit vanwege het draaiend zaagblad bij de NanoBlade niet. Met wat oefening is ook een rechte sparing of zelfs een rechthoekige opening in een plank of balk te zagen. Of het nuttig is, geen idee maar je weet nooit wanneer je het nodig hebt.

Harde houtsoorten:
Na het zachte hout heb ik de zaag in een oude hardhouten deurgeprobeerd, in die zin om te testen of ik de sparing voor een blind scharnier uit de losse pols kon inzagen. Dit ging maar je mist de diepte instelling welke je met het frezen van zo’n sparing wel onder controle hebt. Nadeel bij hardhout is dat het hout gaat schroeien door de hitte die de zaag produceert. De zaag leent zich dus naar mijn mening dus enkel voor de zachtere houtsoorten.

Laminaat en plintenwerk:
Of het zaagblad bestemd was voor de harde toplaag van het laminaat was me in eerste instantie niet duidelijk, maar gezien de fijne vertanding en de zaagsnelheid leek me dat voor wat proefjes geen probleem. Het zagen van hoekjes, schuinte en andere rechte figuren gaat (mits je de plank goed inspant) goed. Uit de vrije hand gaat het zagen bij laminaat niet, de plank gaat dan trillen waardoor je van de lijn af raakt. Een ronding is echter lastig te sturen, de zaag is dus meer voor rechte lijnen.

Snoeiwerk;
Een fijne optie is de mogelijkheid om de zaag in te zetten voor snoeiwerk, daar waar de snoeischaar net te klein voor is. De zaag gaat moeiteloos door de te snoeien takken heen en zo is het vreselijke knippen van die net iets te dikke takken eindelijk voorbij. Je kunt ook vrij vlak tegen de stam aan zagen wat een mooi resultaat geeft.

Conclusie:
De zaag is een multifunctioneel in te zetten zaag met een voorkeur voor de zachtere houtsoorten. In het begin vergt hij zeker wat oefening om te leren hoe de zaag reageert.
Het enige wat me stoorde is het aan de zaag bevestigde koordje. Als old school Wii-gebruiker deed ik het direct om mijn pols om vervolgens in de handleiding te lezen dat ie daar dus niet voor bedoeld is. Nee je kan het gebruiken om de zaag op te hangen aan een tak of iets als een ladder. Dus niet om je pols of opbergen in de schuur aan een roestige spijker. Je snapt dat ik het koordje na 1 zaagbeurt heb verwijderd om ongelukken te voorkomen.

Pluspunten

• haast eindeloze accuduur
  • uitermate handelbaar, wendbaar
  • multifunctioneel inzetbaar
  • ook voor snoeiwerk

Minpunten

• nutteloos koordje
  • lastig te sturen in ronde vormen