Bosch PST 18 LI

• Test panel 8.5 apr 2020
Bekijk 1 andere uitvoering

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 20 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Bosch PST 18 LI op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,4

cgmpeters 20-04-2020

Handige, degelijke decoupeerzaag

Geschreven voor: Bosch PST 18 LI

Ik heb de afgelopen 2 weken deze decoupeerzaag mogen testen. Deze kwam goed van pas tijdens onze verbouwing, waar de decoupeerzaag volop is getest.
Wat me als eerste opviel is de koffer waarin het product zit, een stevige robuuste koffer. De decoupeerzaag zelf is van een handig formaat van degelijke kwaliteit. Het ligt makkelijk in de hand. Dit is vooral van belang tijdens het werken van met de zaag, ik heb met meerdere soorten decoupeerzagen gewerkt in het verleden waarbij er vaak sprake was van een onhandig ontwerp of een zware zaag.
De zaag is tijdens het klussen in huis gebruikt, met verschillende zaag formaten. Die overgang verliep prima, ik was ook blij verrast door de accuduur.
Tevens ook samen met mijn kleine man vogelhuisjes gemaakt en deze zaag kwam goed van pas. Al met al een decoupeerzaag van een degelijke kwaliteit, die goed van pas komt tijdens meerdere klussen in huis.

Pluspunten

• Het formaat/de greep van de decoupeerzaag
  • Het gewicht van de decoupeerzaag
  • De accuduur
  • De kwaliteit van de decoupeerzaag

Harry81 19-04-2020

Aanwinst voor je gereedschap-arsenaal

Geschreven voor: Bosch PST 18 LI

Een erg prettige decoupeerzaag die lekker in de hand ligt en soepel en recht zaagt. Duidelijk verschil met de decoupeerzagen die ik eerder heb gebruikt. Je hebt en voelt een goede controle over de zaagsnelheid en het bochtwerk. Ook de een snelle laadtijd was voor mijn klus een welkom aspect. Erg tevreden met de keuze en echt een aanwinst.

Pluspunten

• Past ook in koffer met accessoires bevestigd
  • Krachtig
  • Het anti-spinterplaatje echt een aanwinst
  • Relatief stil
  • Gewicht

Minpunten

• Met kapje erop is het zaagblad moeilijk te zien
  • Het compartiment voor de zaagjes zit wat los

van Alpen 18-04-2020

Geweldige decoupeerzaag

Geschreven voor: Bosch PST 18 LI

Wat een handige en gebruiksvriendelijke zaag zeg! Ik ben ontzettend positief over dit product. Ik vind dit een zeer degelijke, robuuste decoupeerzaag, echt van professionele kwaliteit. Heel fijn en zeer gemakkelijk in het gebruik, ligt fijn in de hand tijdens het zagen. Het apparaat heeft heel veel kracht in vergelijking tot andere merken! Deze decoupeerzaag zaagt ontzettend goed door hard en dik hout. Het voordeel bij dit apparaat is dat ik hiermee ook goed contouren kan zagen, zelfs door dikke stukken hout lukt het me om gemakkelijk rondingen te zagen. Ik kan met het zaagje erg precies en nauwkeurig werken. De decoupeerzaag is erg veilig in het gebruik, want hij heeft een beveiliging bij het zaagje zelf en een speciale beveiligingsknop voor het aanzetten, zodat deze niet per ongeluk aan kan gaan. Het geluid tijdens het zagen vind ik gelukkig beperkt, wat ik fijn vind als ik wat langer met de zaag aan het werk ben. Super handig werken zo zonder snoer en de accu van het apparaat gaat ook nog eens heel lang mee, ontzettend fijn. Daarnaast ziet de zaag er ook nog eens fris en stoer uit, met zijn mooie groene kleur! Kortom; een super zaag! Hij wordt geleverd in een goede, stevige opbergkoffer, moest alleen even goed puzzelen om de zaag weer goed terug in de vakken te krijgen.

Pluspunten

• Zeer krachtig
  • Degelijk
  • Lange accuduur
  • Veilig

Minpunten

• Vakken in de opbergkoffer

Dwight 18-04-2020

Fijne, lichte decoupeerzaag met veel mogelijkheden

Geschreven voor: Bosch PST 18 LI

De machine komt in een stevige groene koffer die zo ingedeeld is dat de machine, de lader en accessoires er maar op één manier inpassen. Toen ik de decoupeerzaag voor het eerst uit de koffer haalde was ik verrast door het gewicht. Hij is niet zwaar, maar ook zeker niet te licht. Het materiaal waar de machine van gemaakt is voelt stevig en solide aan en geeft de indruk dat je niet voorzichtig hoeft te doen met je apparatuur tijdens je klussen.

Het eerste project waar ik de decoupeerzaag voor gebruikt heb, was het zelf bouwen van een kinderbed in de vorm van een huisje. Al het hout dat hiervoor nodig was (dennen en vuren) heb ik met de decoupeerzaag gezaagd. Het bijgeleverde zaagje was prima voor het 4cm dik hout maar veel te grof voor dunner hout, gelukkig passen alle standaard HCS-zaagjes in de machine. De machine laat zich makkelijk door het materiaal manoeuvreren en wat ik persoonlijk heel handig vind, is dat je de snelheid kan bepalen door de knop minder ver in te drukken. Voor het dikkere materiaal heb ik de pendelstand aangezet op stand 3 en daarmee vliegt de machine door het hout. Bij het dunne hout heb ik de pendelstand uitgezet en kreeg daardoor erg mooie strakke zaagsneden.

De zaagjes kan je opbergen in speciaal “bakje” dat je onder de machine kan schuiven. Helaas zit het een beetje los waardoor hij soms lostrilt, maar het idee is goed. Ik laat vaak de koffer op één plek liggen en sleep mijn gereedschap tijdens het klussen steeds van plek naar plek en op deze manier heb ik altijd de benodigde zaagjes bijdehand. Het stofkapje dat meegeleverd is voelt een beetje slapjes aan maar doet zijn werk verder prima, alleen werkt deze beter als je de stofzuiger aansluit. Zonder stofzuiger blijft er snel te veel zaagsel achter het kapje hangen waardoor je niet meer ziet of je op de lijn zaagt. Er zitten ook nog een antisplinterplaatje en een zaaglijncontrole bij. Het antisplinterplaatje werkt verrassend goed. De zaaglijncontrole werkt helaas wat minder goed en bleek niet altijd goed de lijn te volgen.

De decoupeerzaag komt met één accu. Dit heb ik echter niet als vervelend ervaren. De accu ging tijdens het klussen erg lang vol en heb hem maar één keer tussendoor moeten opladen. Het opladen duurt ongeveer 40 tot 45 minuten.

Deze machine is zeker een aanrader!

Pluspunten

• lange accuduur
  • voelt stevig aan
  • krachtig
  • led-lampje
  • traploze variabele snelheid

Minpunten

• zaaglijncontrole-plaatje klopt niet helemaal
  • zaagsel blijft achter beschermkapje hangen

Gert Godlieb 18-04-2020

Fijne decoupeerzaag.

Geschreven voor: Bosch PST 18 LI

Een fijne machine om lekker mee te werken.
De machine ligt lekker in de hand en trilt niet veel door in de hand vind ik.
De machine zaagt soepel door het hout en blijft ook mooi recht zagen, ook door dikke balken, iets waar andere machines nog wel eens moeite met hebben. De pendelstand is ook een goede toevoeging je merkt het echt als je die uitzet. Ik vind wel dat als je alle kapjes en begeleidings hulpstukken erop zet je het zaagje niet meer kunt zien doordat er zaagsel op het kapje gaat zitten. Misschien dat dit met een afzuiging minder is maar er zal altijd fijne stof op het kapje gaan zitten.
Het lampje op de machine is ook handig, echter gaat direct uit als je de knop loslaat, het zou mooier zijn als die nog 10 sec aan zou blijven, zodat je het lampje ook even aan kan zetten als je begint met zagen en dan goed kan zien waar je eventueel een streepje staat.
De accuduur is prima, je kan er een behoorlijke tijd mee vooruit. Je merkt aan de machine ook niet dat je met een accu werkt in plaats van op 220 volt.
Qua gewicht is het ook prima, hij is niet zwaar vind ik.
Ik zou bosch wel een advies willen geven over de uitgang van het stofbuisje. Als deze iets langer zou zijn kan je de machine weg kunnen zetten op de accu en het buisje. Nu valt ie net voorover en moet je hem op zijn kant leggen.
Het geluid van de machine is ook prima, heb ze wel eens luider gehoord.
De kleur van de machine is een echte bosch kleur het valt direct op dat je een bosch hebt.
Als pakket is de machine prima zo, misschien als je echt constant zaagt dat je een tweede accu nodig bent maar je kunt hem tussendoor ook weer even snel aan de lader leggen.
Al met al heeft deze machine genoeg hulpstukjes en mogelijkheden waardoor het een goed aankoop is

Pluspunten

• Ligt prima in de hand
  • Goede accuduur
  • Lampje
  • Krachtig

Minpunten

• Zaagje niet zichtbaar met kapje erop
  • Machine kan niet rechtop staan

Patrick van der Aa 18-04-2020

Zeer soepel en gebruiksvriendelijke decoupeerzaag!

Geschreven voor: Bosch PST 18 LI

Zoals ik in mijn titel al aanduidde, ben ik zeer te spreken over het gebruiksgemak van deze decoupeerzaag.

Bij het uit de koffer halen, dacht ik in eerste instantie: “nou, die voelt best zwaar aan in de hand”, maar bij het zagen was dit gevoel al meteen verdwenen.

De machine zaagt soepel door zowel 18, 20 a 22mm platen underlayment en heeft hier geen enkele moeite mee en geïmpregneerd hout is ook goed soepel te zagen.
Zelfs een ronding maken ging heel soepel!

Stofafzuiging is ook goed te doen, je houdt altijd wel wat zaagsel over, maar is bij deze machine niet veel.

De verlichting is ook erg prettig, zodat je je treklijnen die je op het hout uitgezet hebt goed kunt zien tijdens het zagen terwijl het een beetje schemerig wordt.

Het SDS-systeem is ook heel erg fijn, zodat je niet meer op zoek hoeft te gaan naar imbussleutels.

En het aller, allerfijnste is natuurlijk dat je geen last meer hebt van een kabel waar je continu mee aan het vechten bent om deze al zagend door te voeren, zonder dat je paar keer moet stoppen.

De accuduur is ook zeer positief!
Ik heb op 1 acculading 2 dagen kunnen zagen en mijn overkapping af kunnen maken, zonder dat ik moest wachten op een onderbreking voor het accu laden. Dit terwijl ik toch veelvuldig heb moeten zagen.

En qua kleurenpalet is de machine goed te herkennen als een BOSCH, zoals je gewend bent.

Mijn conclusie: “een zeer fijne decoupeerzaag, die zowel voor amateurs als voor echte klussers geschikt is!”

Pluspunten

• Draadloos
  • Gebruiksgemak
  • Accuduur.
  • SDS-systeem

Loes 18-04-2020

Fijne decoupeerzaag op accu

Geschreven voor: Bosch PST 18 LI

Erg gebruiksvriendelijke decoupeerzaag. Hij ligt lekker in de hand en je zaagt snel en recht.
Zonder enige moeite door bochtwerk, of door metaal, aluminium en flinke bouten, afhankelijk van het zaagje dat je gebruikt. Bosch heeft overigens een uitgebreid assortiment met zaagbladen.
Het apparaat is ook echt ideaal om flinke stukken mee te zagen, daar werkt deze echt het beste.
De decoupeerzaag kan een zaagdiepte aan van 80 mm. Het wisselen van de zaagbladen gaat ook gemakkelijk. De decoupeerzaag trilt ook niet overdreven en is lekker licht in gewicht.
Wat ook erg handig is, is dat je door middel van de instellingen van het apparaat ook in verstek kunt zagen. Het apparaat heeft daarnaast een krachtige accu en de accu is ook ontzettend snel opgeladen.
Voor een decoupeerzaag op accu is deze ontzettend sterk.

Heel handig vind ik toch ook wel de ledverlichting die erop zit. Hiermee kun je in een donkere hoekje ook gemakkelijk gebruik maken van de zaag.

Verder vind ik voor de doe-hetzelf-klusser dat deze decoupeerzaag een ideale prijs-kwaliteit verhouding heeft. Je krijgt absoluut waar voor je geld en de decoupeerzaag wordt in een handig koffer geleverd.

Het enige nadeel wat ikzelf ervaren heb is dat het beschermkapje niet heel functioneel is. En ik vind het jammer dat je er maar 1 zaagblad bijkrijgt.

Pluspunten

• Fijne accuduur
  • Zaagt snel en netjes
  • Ledverlichting
  • Lichtgewicht

Minpunten

• Beschermkapje
  • Weinig zaagbladen erbij

Nico 18-04-2020

Krachtige, lichte en wendbare decoupeerzaag

Bosch accu decoupeerzaag.

Deze machine mogen testen.
De machine wordt in een mooie stevig koffer geleverd. Tevens een paar handige accessoires zoals een stofkapje, anti splinter opzetstuk en een hoek(graden) indicator.
Wat mij direct positief opviel was het gewicht. Voor een machine met een 18 volt accu is hij niet zwaar.
Ik heb de machine veelvuldig gebruikt met alle soorten hout zoals triplex, dakhout, steigerhout maar ook hardhout. Nu is de kwaliteit van de zaagjes natuurlijk belangrijk, maar de machine heeft er geen moeite mee. Ook de pendel functie is soms erg handig. De zaag is erg wendbaar.
Groot voordeel is uiteraard dat er geen snoer aan vast zit wat steeds in de weg zit.

Wat mij ook opviel is dat de machine relatief stil, stiller dan een decoupeerzaag met een snoer is. Wat ik ook positief vind is dat hij niet erg trilt. De machine voelt degelijk aan. Hierdoor kun je vrij lang doorwerken zonder daar klachten in handen of armen van te krijgen.
Verwisselen van het zaagblad is oog zeer gemakkelijk zonder gereedschap.
Stofkapje had iets steviger gekund.
Een klein nadeel vind ik dat er maar 1 accu meegeleverd wordt. Als die leeg is moet je wachten tot hij weer volledig opgeladen is. Overigens kun je wel vrij veel zagen op 1 accu en is de accu snel weer opgeladen.
Het is ook mogelijk om hem te combineren met een andere Bosch machine. Deze gebruiken dezelfde accu’s.
Overall: en mooie degelijke machine die eigenlijk niet mag ontbreken in de gereedschap collectie.

Pluspunten

• licht
  • krachtig
  • wendbaar
  • accu duur

Minpunten

• stofkapje/beschermkapje wat slap
  • opberg mogelijkheid voor zaagjes

Frank Waltmans 17-04-2020

Hele goede decoupeerzaag

Geschreven voor: Bosch PST 18 LI

Ik heb deze decoupeerzaag nu ruim twee weken en er een complete verdieping laminaat mee gelegd.
De accuduur is echt ru voldoende.
De handeling van de zaag is echt heel goed te noemen.
De oplaadtijd van de accu is erg snel en een ander groot voordeel is dat de accu’s van andere Bosch apparaten ook passen.
Ook het verstek zagen gaat heel goed.

Pluspunten

• Accuduur
  • Verlichting op zaagplek
  • Handelingen
  • Gewicht
  • Oplaadtijd

Ulsie 17-04-2020

Prima, gebruiksvriendelijke decoupeerzaag

Geschreven voor: Bosch PST 18 LI

Het is een prima en fijne decoupeerzaag voor de handige 'doe-het-zelvers' thuis het zullen gebruiken. Het is dus echt voor de 'doe-het-zelver', niet voor dagelijks gebruik. Het apparaat is licht en ligt makkelijk in de hand. We merken nu hoe makkelijk het is een decoupeerzaag in huis te hebben. Voor kleine klussen komt de groene koffer tevoorschijn. De accu is goed en houdt het goed vol. Je kan er een lange tijd mee klussen.
Het is mij erg goed bevallen, al heeft het wel een paar kleine minpuntjes.

Het beschermingskapje zit niet stevig en blijft dan ook niet goed zitten. Hierdoor kun je echter wel goed de zaag gebruiken. Ook het plastic hoesje voor het zaagje is het net niet. Maar voor een huis-tuin-keuken gebruiker prima.

Het is fijn dat Bosch met een algemene accu werkt en alles geleverd wordt in een goede koffer. Zo blijft alles bij elkaar.

Pluspunten

• Handige koffer
  • Draadloze accu
  • Variabele snelheid
  • Verlichting
  • Licht in gebruik

Minpunten

• Maar 1 zaagje bijgeleverd
  • Kapje niet erg stevig