ATAG i36EC

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 3 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de ATAG i36EC op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,3

paul 06-07-2018

goede cv ketel die doet wat hij moet doen

Geschreven voor: ATAG i36EC

na enkele maanden proefdraaien nog geen enkele storing gehad wellicht ligt dit ook aan installateur doch ben ik niet zeker van de ketel doet wat hij moet doen nu voornamelijk voorzien van warm water gelet op de hitte maar ook nog geen enkele storing geconstateerde via app op telefoon

Pluspunten

• goede warm water voorziening
  • verwarming doet wat hij moet doen verwarmen

Minpunten

• geen

paul stassen 18-03-2018

uitstekende cv ketel die doet wat hij moet doen

Geschreven voor: ATAG i36EC

ketel uitgezocht ter vervanging van mij nefit trendline ketel van ca 17 jaar oud die nooit een storing heeft gehad en nooit ons in de steek heeft gelaten. hopelijk gaat deze nieuwe cv ketel datzelfde doen

Pluspunten

• uitstekende ww voorziening
  • goede verwarmings capaciteit

Minpunten

• nog niet ontdekt

CV Ketel Tweaker 31-10-2017

ATAG I36EC ketel review door: CV Ketel Tweaker.

Geschreven voor: ATAG i36EC

Atag I36EC gekocht als vervanging van een Remeha Quinta 35C.

De Atag ketel kwam vorig jaar als beste uit de Consumentenbond-test en als nummer 4 dit jaar.

CW5 klasse dus lekker veel en snel warmwater (ook met stand ECO=UIT=gas besparing) ondanks dat de consumentenbond de snelheid van warmwater levering als "minder goed" heeft omschreven. De constante temperatuur bij warmwater is ook heel prettig. Een echt hoog rendement bij WW (d.m.v tweede warmtewisselaar) alswel CV, top!

Zeker zo belangrijk is dat deze ketel ver kan terugregelen tot een (gemeten) minimale 5.5KW voor de centrale verwarming, uitzonderlijk voor een CW5! Een minimale vermogen is een must in een redelijk tot goed geisoleerd huis en was van doorslaggevend belang in de keuze tussen de ketel van nummer 1 t/m 5 in de testen. Waarom Atag in de specificaties beschrijft een minimaal C.V. vermogen van 6.2KW is me een raadsel?

Stooklijn is instelbaar in 4 gradaties: 80, 70, 60 en 50 graden CV water. De 60 graden stooklijn is hier ingesteld. Delta T is 5 + 3 = 8 dus maximaal aanvoer CV water is 68 graden op deze instelling voor de radiatoren die CV zijdig zijn ingeregeld op Delta T van 10 graden.

Het menu is makkelijk in te stellen d.m.v. de toetsen op frontpanel maar niet alle functies kunnen worden aangeroepen wanneer bepaalde modes zijn aangeroepen, dat lijkt me een bug in de software. In iedergeval een oproep tot verbetering / implementering :-)

Tevens een must is de EMC confirmatie in mijn geval. Bij navraag voldoet de ketel aan 10V/m, zowel ingekoppeld 0-30MHz als via RF op 30-1000MHz wat een uitstekende waarde is. Ketel geeft geen krimp bij nabijheid van RF straling en op de HF ontvangers is ook niets te horen wat wijst op uitgestraalde energie. Deden alle fabrikanten het maar zo!!!

Ketel werkt niet samen met een OpeTherm SmartPower iSense thermostaat, achtergrond verlichting staat dan soms hinderlijk te knipperen na indrukken van een van de 3 knoppen. Batterijen plaatsen verhelpt dit phenomeen niet. Echt een gemis want je kan dus geen Opentherm SmartPower gevoede thermostaat gebruiken op deze kachel. Een Remeha Celcia 20 werkt echter wel perfect (heeft dan ook geen achtergrond verlichting) indien de OT-LPA print is geinstalleerd (bestelbaar voor €19.95).

Echt een gemis is de nadraaitijd van de pomp, die heeft ATAG vastgezet op 1 minuut (is niet instelbaar) en dat is tekort om alle restwarmte uit de warmtewisselaar te onttrekken, mijn inziens verspilling van energie tot gevolg.

Consumentenbond had een lage waardering voor het stroomverbruik. Echter in deze ketel zit een conventionele voeding (= een uitontwikkeld en betrouwbaar concept!) en het verschil in stroomverbruik was niet echt heel veel hoger in vergelijking met een ketel waar een beter raportcijfer was gegeven op dit gebied. Tuurlijk elke Watt meer verbuik zijn extra kosten, maar een conventionele voeding t.o.v. een geschakelde, nou, die mij de eerste maar. Qua EMC handling gezien is dit absoluut de betere oplossing!

Nu maar hopen dat de ketel lang meegaat, over de duurzaamheid kan ik niets zeggen zult u begrijpen met de ketel slechts een paar weken in bezit.

Pluspunten

• Zalig rustige opbouw van verwarming CV
  • Snel warm water
  • Stil voor CV, redelijke stil voor warm water
  • Bij WW vraag wacht ketel 2min voordat CV verder
  • Celcia 20 thermostaat werk perfect

Minpunten

• Heeft maar 1 pompsnelheid (vast op 1 minuut)
  • Ondersteund geen OpenTherm SmartPower thermostaten
  • Niet alle scherm functies tegelijk oproepbaar
  • iSense opentherm thermostaat niet ondersteund
  • ATAG One=blootgeven NAW gegevens, WiFi is onveilig

KiesKeurigeConsument 03-11-2017

Correctie ontvangen op eerdere verstrekte details van ATAG Nederland m.b.t. EMC/RFI testen en geimplementeerde versie van OpenTherm software in de ATAG I36EC :

Immunity:
0.15 - 230 MHz, 10Vrms, conducted (dus inkoppelen op lange draden zoals buitenvoeler of OT ingangen) en 230V mains. 80 - 2000MHz, 10V/m, radiated (antenne instralen op toestel met lange draden).

Emission:
0.15 - 30 MHz, EN55014-1, conducted (voltage probe op lange draden zoals buitenvoeler of OT ingangen) en 230V mains. 30 - 1000 Mhz, EN55014-1, radiated.

Getest met OT Honeywell Round en Atag One.

ATAG ONE heeft een eigen communicatie protocol, gebaseerd op ondersteuning vanuit Opentherm, echter specifiek, omdat ATAG ONE o.a. Wifi kan produceren.

Met dit protocol zijn EMC metingen CE uitgevoerd/getest zoals hierboven beschreven.

Met behulp van de Low Power adapter, gemonteerd op de stuurautomaat is het mogelijk om een opentherm kamerthermostaat te combineren. Deze adapter ondersteunt V2.3

Deze combinatie is ook getest in combinatie met Honeywell Round Modulation, zoals hierboven beschreven.’’

Letop: De iSense thermostaat, volledig OpemTherm, werkt dus NIET op deze ketel! Achtergrond verlichting gaat staan knipperen als ketel in ruststand staat. Batterijen maken het alleen maar erger.

Wilco2015 17-12-2017

Als de ECO stand op UIT staat bespaar je juist geen gas! Natuurlijk heb je dan sneller warm water. Verder goede review

KiesKeurigeConsument 12-11-2017

Helaas bleek na een week aangesloten te zijn ook de Celcia thermostaat (volledig OpenTherm v1.0) niet correct te werken. Wel qua weekprogramma, maar niet qua klok. Deze verloopt 4-6 seconden per dag.

Conclusie: De ATAG I36EC is dus niet (volledig) OpenTherm compatible!
Erg jammer want de Celcia thermostaat is instelbaar per 0.2 graden en heeft een echt goede temperatuurs regeling.

Nu een Honeywell Chronotherm Touch Modulation aan het testen... Zou een 'nauwkeurige' zelfstandige klok moeten bezitten...