Vrouwen voorzichtiger met geld dan mannen tijdens coronacrisis
Corona splijt Nederland: waar ruwweg de helft van de Nederlanders op dezelfde manier geld blijft uitgeven als voor de crisis, is de andere helft wel degelijk een stuk voorzichtiger geworden. 27% van de respondenten gaf zelfs aan enkel alleen nog maar noodzakelijke producten te kopen. Opvallend hierin is dat vrouwen van boven de veertig hun hand het meest op de knip houden. Waar ‘slechts’ 26% van de mannen in die leeftijdsgroep zich beperkt tot het doen van noodzakelijke aankopen, ligt dit percentage bij de vrouwelijke 40+’er een stuk hoger op 40%. Dit blijkt uit onderzoek van Kieskeurig.nl onder ruim 3.600 respondenten.
Ook bij de 60+’ers zijn vrouwen voorzichtiger geworden in het uitgeven van geld. Van alle respondenten die aangaven op een andere manier geld uit te geven, beperkt 74% van de vrouwelijke 60+’ers zich tot de aankoop van noodzakelijke producten, tegenover 68% van de mannelijke 60+’ers.
Weinig verandering
Het is geen verrassing dat we bij studenten en mensen in loondienst het minst verschil in het bestedingsgedrag zien. 58% van de mensen in loondienst en 66% van de studenten blijft zijn of haar geld gewoon op dezelfde manier uitgeven. Bij de zelfstandige ondernemers die op dit moment geen werk hebben, ligt dit percentage een stuk lager op 33%. Zij kopen alleen het meest noodzakelijke (37%) of stellen grote aankopen het liefst nog even uit (26%).
Welke producten koopt Nederland?
Meer dan de helft van alle Nederlanders (60%) blijkt tijdens de coronacrisis niet geïnteresseerd in ander soort producten dan voorheen. Geven ze wel geld uit aan andere producten, dan gaat het geld vooral op aan huishoudelijke producten (22%) en producten die te maken hebben met thuiswerken (28%). We werken immers massaal thuis en brengen meer tijd in en om het huis door.
Vakantiegeld
Van alle Nederlanders die vakantiegeld krijgen, gaat 22% het vakantiegeld vanwege de coronacrisis aan iets anders besteden dan aan een vakantie. 45% van de jongeren gaat het geld op de spaarrekening zetten, terwijl de helft van de 60+’ers (49%) nog niet weet wat ze ermee gaan doen. Ondanks de onzekerheid geeft toch nog 41% aan het vakantiegeld gewoon aan een vakantie uit te gaan geven.