Wat kan ik doen als ik niet tevreden ben met mijn huidige energieleverancier?

Heb je onlangs een klacht bij je energieleverancier ingediend en zou je niets liever doen dan overstappen? Kun je iets doen als je niet tevreden bent met je energieleverancier of zit je aan je contract vast?
 

Contract voor bepaalde tijd


Wanneer je niet tevreden bent over je energieleverancier kun je het contract kosteloos beëindigen tegen het einde van het contract. Let daarbij goed op de geldende opzegtermijn, deze is over het algemeen 30 dagen. Het is ook mogelijk om het contract voortijdig te beëindigen, houd dan wel rekening met de opzegvergoeding (overstapboete) die energieleveranciers in rekening kunnen brengen. De hoogte van deze opzegvergoeding is afhankelijk van de restduur van het contract en geldt per product. Meer informatie hierover vind je in je contract.

Contract voor onbepaalde tijd

Heb je een contract voor onbepaalde tijd? Dan kun je deze te allen tijde opzeggen, maar wel met inachtneming van een opzegtermijn van 30 dagen.
 

Je kunt je overstap al aanvragen voor het contract bij je huidige energieleverancier afgelopen is. Afhankelijk van de restduur van je contract zal je nieuwe leverancier besluiten om te wachten met het leveren van energie tot je huidige contract is afgelopen of je aanbieden om nu al te starten met het leveren van energie, waarbij een eventuele overstapboete vergoed wordt. Als je overstapt naar een andere energieleverancier via Kieskeurig.nl, wordt je contract bij je huidige energieleverancier automatisch opgezegd.

Klacht bij energiemaatschappij indienen

Dat je ontevreden bent over je energiemaatschappij wil uiteraard niet zeggen dat je ook direct over wil stappen. Misschien ben je ontevreden over je betalingsregeling of over de klantenservice? Dan kun je een klacht bij je energieleverancier indienen. Ben je niet tevreden met het antwoord van je energiemaatschappij, dan kun je schriftelijk bezwaar maken. Neemt je leverancier vervolgens een beslissing waar je het niet mee eens bent? Dan zijn er verschillende acties die je kunt ondernemen:
 

  1. Leg je klacht (online of schriftelijk) voor aan de Geschillencommissie Energie en Water. De commissie bepaalt wie er gelijk heeft over het geschil. Een eventuele uitspraak is bindend voor beide partijen. Je klacht voorleggen aan de Geschillencommissie is niet gratis. Word je echter in het gelijk gesteld, dan krijg je dit zogenaamde klachtengeld terug. Kijk in je contract of je energiemaatschappij is aangesloten bij de Geschillencommissie.
  2. Op Klachtenkompas.nl van de Consumentenbond kun je een klacht over je energieleverancier achterlaten. De Consumentenbond geeft je klacht door aan de leverancier en houdt een oogje in het zeil of er iets mee gedaan wordt.
  3. Meld je klacht op ConsuWijzer, het informatieloket van het ministerie van Economische Zaken. Je klacht komt vervolgens bij ACM (Autoriteit Consument & Markt) terecht. ACM kan een boete opleggen aan energieleveranciers die zich niet aan de regels houden.
  4. Je kunt een juridische procedure bij de rechtbank starten.


Op de website van ConsuWijzer vind je ook een voorbeeldbrief waardoor klachten indienen bij energieleveranciers via ACM of de Consumentenbond een stuk eenvoudiger wordt.

Bekijk hoeveel jij kunt besparen

Naar energie vergelijken