Inventum BM60

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 12 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Inventum BM60 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,1

Wim1148 04-08-2022

Wegwerpprodukt!

Geschreven voor: Inventum BM60

Deze broodbakmachine is mij zeer tegengevallen. Voordat ik de Inventum BM60 kocht gebruikte ik al ongeveer twintig jaar lang een Inventum BM25. Deze machine heeft altijd goed gewerkt en doet dat nog steeds. Het zwakke punt van de BM25 was (en is) de constructie van het bakblik (en die heb ik ook moeten vervangen). Mede gezien de goede ervaringen met de Inventum BM25 besloot ik om een andere machine van hetzelfde merk erbij te kopen. Mijn Inventum BM60 werkte aanvankelijk redelijk goed, maar begon niet lang na het verlopen van de garantie een vervelende zoemtoon/bromtoon te ontwikkelen wanneer de stekker in het stopcontact werd gestoken. Niet al te lang daarna werkte er in het geheel niets meer. Een echt gebruiksvriendelijke machine vond ik de BM60 ook niet het toen het apparaat nog werkte. Het schermpje op het apparaat is in de praktijk erg klein en het draaimechanisme bij het bakblik werkte ook niet altijd even soepel. De weinige broden die ik met de BM60 heb gebakken waren, vergeleken met de broden die de BM25 met identieke ingrediënten maakte en nog altijd maakt, niet meer dan redelijk maar wel minder van kwaliteit. Mogelijk heeft dit verschil te maken met de verschillen in grootte van de kneedhaken. De BM60 heb ik ongeveer eenmaal per twee weken gebruikt. Nadat de BM60 helemaal niet meer werkte (en omdat de garantie was verlopen) heb ik besloten de machine open te schroeven en van binnen te bekijken. Vergeleken met de BM25 (die ik al eens eerder had bekeken) viel mij op hoeveel goedkoop plastic in deze machine is verwerkt. Essentiële onderdelen als de aandrijfriem en het tandwiel dat de kneedhaak aandrijft zijn, net als de gehele behuizing aan de buitenkant, van plastic. Verder is mij opgevallen dat de printplaten die in de BM60 zijn verwerkt zo slecht waren gesoldeerd dat de componenten er letterlijk vanaf zijn gevallen, dat een aantal stekkers op een printplaat waren voorzien van lijm om eenvoudige vervanging en/of reparatie moeilijker dan nodig te maken en dat een oververhittingssensor foutief was vastgeschroefd. Al met al kan ik niet anders dan tot de conclusie komen dan dat mijn BM60 niet veel meer is geweest dan een wegwerpproduct. Mijn volgende broodbakmachine zal, gezien mijn ervaring met de Inventum BM60, waarschijnlijk geen Inventum zijn.

Pluspunten

• geen

Minpunten

• bouwkwaliteit
  • levensduur

Bolkey 17-03-2021

Een verademing

Geschreven voor: Inventum BM60

Deze broodmachine onderscheidt zich op een punt positief van bijna alle andere die ik de afgelopen twintig jaar heb gehad: Je kunt 'm gewoon openschroeven om te repareren.

Na een jaar of twee intensief (!) gebruik beginnen alle broodmachines slechter te kneden en steeds meer lawaai te maken. Dat komt doorgaans doordat de drijfriem gaat slijten en slippen. De machine (motor, electronica, verwarming) is dan nog goed op de drijfriem na. Omdat veel machines met verborgen kliksluitingen zijn afgewerkt kom je daar alleen achter door met de hamer de plastic mantel kapot te slaan.
De Inventum heeft netjes schroeven en ik kon 'm makkelijk uit elkaar halen voor onderzoek. De drijfriem was zelfs nog helemaal goed, maar was toch gaan slippen (met luid gebonk als resultaat) doordat de buslager scheef was uitgesleten en er flink veel speling in de mixer-as gekomen was. Ik heb voor twee euro een nieuw lagerbusje op eBay gekocht en de machine draait weer als een zonnetje.

In het gebruikt heeft de machine de neiging het brood te hoog te maken (hoger dan lang). Minder gist gebruiken dan aanbevolen helpt. Het verkorte [programma gebruiken werkt nog beter.

Pluspunten

• repareerbaar

Minpunten

• maakt broden erg hoog
  • piept te hard

Hans 27-01-2018

Heerlijk vers brood!

Geschreven voor: Inventum BM60

Prima apparaat, voldoet aan onze verwachtingen. Bakt een prima broodje (voor 4 personen). Wij gebruiken meestal de timer zodat je de volgende morgen wakker wordt met de heerlijke geur van vers brood. Makkelijk schoon te maken.
Het is verder een lekker compact apparaat (compacter dan de meeste andere machines), dus gemakkelijk op te bergen.
Wij hebben hem nog maar kort, dus duurzaamheid kan ik niet over oordelen.

Pluspunten

• compact apparaat
  • Bakt prima brood

Minpunten

• Klein broodje (vinden wij niet erg)

liesbeth 23-08-2017

tegenvaller

Geschreven voor: Inventum BM60

ik heb 2 x binnen een maand een Inventum BM60 gekocht bij Blokker.
Op zich een prima machine, maar de rede dat ik hem terug heb gebracht was dat zodra ik hem in het stopcontact deed begon hij te zoemen, zonder dat hij aan stond. Er lekte duidelijk stroom. Niemand wist een verklaring te geven. Jammer

Minpunten

• bij het inschakelen stroom lekken

Ben 23-03-2017

Doet precies wat je mag verwachten!

Geschreven voor: Inventum BM60

Na 13 jaar zelf 2x per week brood gebakken te hebben met een broodbakmachine van een niet meer bestaand merk heb ik nu, na een uitgebreide research, gekozen voor de Inventum BM60. Naast de goede recensies waren voor mij met name de afmetingen van de BM60 belangrijk. Op het plaatsje in mijn keukenkast paste geen enkel andere broodbakmachine. De geringe afmetingen en gewicht van de BM60 past precies bij mijn wens. De functionaliteit van de BM60 komt in grote lijnen overeen met mijn oude machine. Toch was het spannend hoe mijn eerste broodje uit de BM60 zou komen. Ik ben niet teleurgesteld - in tegendeel - mijn volkoren broodje kwam er geurend en met een mooie knapperige korst uit. Heerlijk! Als je de duidelijke instructies voor de bereiding nauwkeurig opvolgt kan het ook bijna niet verkeerd gaan. De BM60 beantwoordt dus geheel aan mijn verwachting. De BM60 is uitgerust met 12 programma’s en voorbeelden voor een ruime broodvariatie. De machine blijkt een betrouwbare partner te zijn! Het kent alleen maar pluspunten. Oké .. één klein minpuntje dan. Dat is het ontbreken van een uittrekhaakje voor het vleugeltje uit het afgekoelde brood. De BM60 met 2 jaar garantie onderscheidt zich ook in prijs van andere merken. Het is beslist niet nodig meer geld uit te geven voor een prima resultaat. Een aanrader!

Pluspunten

• 12 programma's
  • klein met maximaal resultaat

Minpunten

• geen uittrekhaakje voor het vleugeltje

Peter 25-02-2017

prima machine voor een scherpe prijs

Geschreven voor: Inventum BM60

Ik had een broodbakmachine die afgelopen weekend kapot ging. Was van een ander merk en was 2e hands, leeftijd onbekend dus geen garantie. Ik ging op internet op zoek, want ik was inmiddels gewend aan heerlijk vers brood. Toen zag ik deze machine met zeer goede beoordelingen en een scherpe prijs. Ik heb de machine nu 3 dagen in bezit en heb inmiddels drie broden gebakken die prima gelukt zijn. Met de timerfunctie wordt je in de ochtend wakker met een vers brood, heerlijk.
De machine heeft veel mogelijkheden en ziet er prima uit. Hij is iets kleiner dan mijn vorige machine, maar groot genoeg voor de broden die ik wil bakken, dus dat komt juist goed uit. Scheelt weer wat ruimte op het aanrecht.
Ik hoop nog lang van deze machine gebruik te kunnen maken, maar zelfs al haalt hij krap de garantietermijn, dan nog haal ik mijn geld er met groot gemak uit.

Pluspunten

• veel programma's
  • compactformaat voor broodbakmachines
  • kijkvenster
  • timer
  • scherpe prijs

Minpunten

• nog niet kunnen ontdekken tot nu toe

Hetty 28-12-2016

Broodbakmschine BM60

Geschreven voor: Inventum BM60

Fijne compacte machine met een royaal bakblik. Handig bedieningspaneel. Heeft veel mogelijkheden zoals alleen deeg kneden en zelfs jam maken

Johnnybaktbrood 27-09-2016

prima broodbakmachine

Geschreven voor: Inventum BM60

Echt, eenvoudiger brood bakken met deze machine bestaat niet. Zeer goede kwaliteit machine. Gebruiksvriendelijke broodbakmachine met voldoende mogelijkheden. Kan zelfs jam maken.

Pluspunten

• eenvoudig
  • weinig schoonmaak
  • gebruiksvriendelijk

Minpunten

• geen
  • geen

B.Kuijt 23-08-2016

Broodbakmachine

Geschreven voor: Inventum BM60

Gisteren voor het eerst gebruikt. Nog nooit zo lekker brood gegeten. Wat een heerlijke machine. De warme bakker zal mijn niet meer zien

sonja van der zwan 25-02-2016
Geschreven voor: Inventum BM60

na 1x gebruiken display onleesbaar afgelopen zaterdag gekocht. Ga hem morgen terug brengen

tp cremers 02-02-2016
Geschreven voor: Inventum BM60

hij is mooi van vorm en niet te groot
maakt geen lawaai en word niet heet aan de buitenkant hij is gemakkelijk schoon te maken
de deeghaak blijft niet in het brood zitten maar in het bakblik en het brood is in een keer goed gelukt en lekker

Myriam Maes 05-07-2015
Geschreven voor: Inventum BM60

Na het opgeven van ons ander broodbakmachine (ander merk) ben ik gaan opzoeken naar andere degelijke merken. Vlug ontdekte in Intventum, een product dat al heel lang op een positieve manier gekend is in Nederland. Ook al woon ik in België, ik had hier onmiddellijk vertrouwen in :-) !

h.hanssen 01-12-2015

Hallo Myriam,

Is dit nog steeds een aanrader volgens u?

Groet,
Herman

rhode 25-11-2015

hoe bevalt ie? kan je er veel mee?