Bosch AdvancedDrill 18 Kit

• Test panel 8,6 mrt 2020

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 12 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Bosch AdvancedDrill 18 Kit op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,1

w***********@o********** 14-08-2021

Goed maar kan beter!

Geschreven voor: Bosch AdvancedDrill 18 Kit

Bosch is een goed merk met fijn gereedschap maar ik mis de lock bij de snelspankop.
Bij het linksom draaien loopt de boor of bithouder los als deze wat weerstand ondervind in het materiaal.

Pluspunten

• Betrouwbaar
  • Instelbaar

Minpunten

• Boorkop loopt los linksom

Lo 06-07-2020

Tweekoppige krachtpatser

Geschreven voor: Bosch AdvancedDrill 18 Kit

Het is een prima accu boor schroef tol maar persoonlijk geef ik de voorkeur voor mijn 4 jaar oudere. (die van 10 jaar oud doet het ook nog :-)

De innovatie van de voor- en achteruit stand met twee knopjes en een lichtje in de vorm van een pijltje is aan mij niet besteed. In mijn vorige review gaf ik al aan dat dit niet praktisch is. En nu na een paar maanden blijkt het een ergenis te worden. Ik klus heel veel en er gaat geen week voorbij dat ik de tol gebruik. En het komt vrij regelmatig voor dat ik ongewenst de stand aanpast. Ook weet ik vaak niet welke stand hij staat en moet ik eerst even kijken of testen. Mijn oudere model heeft gewoon een schuifknop en die ingedrukt aan de rechterzijde is vooruit. Dat voel je direct als je de boor in je hand hebt.
Persoonlijk zou ik als ik nu een boortol nodig zou hebben zeker gaan voor een Bosch maar dan een van een ouder model met een extra accu. Ook bij de oude modellen heb je weinig last van een lege accu. En met twee stuks heb je altijd wel een volle. Wat kracht betreft heb ik getest met zowel het oude model van 4 jaar oud als de nieuwe en ze kregen beide een bovenmaatse schroef in een balk geschroefd. Het verschil was niet merkbaar.

De extra korte kop is wel reuze handig maar gebruik je zelden, een extra accu zou mijn voorkeur hebben.

Wat ik nog steeds een grote ergernis vind is dat de bitjes zelfs in het nieuwe model nog uit de kop vallen. Als je bijvoorbeeld op een dak zit en veel moet schroeven moet je steeds controleren of je bitje nog goed vast zit. Ik heb zo al eens en bithouder en een bitje verloren omdat die vanaf het dak zo de sloot in viel. Net natuurlijk dat ene bitje.

Vreemd dat Bosch nog geen optie heeft uitgevonden om je bitje te vergrendelen met een knopje of schuifje of zo. Dat is zoveel nuttiger dan de irritante vernieuwing van de boorrichting knopjes en lichtjes.

Ik hoop dat zij dit review ook lezen want ik ben en blijf een Bosch fan.

Pluspunten

• Compacter dan ouder model
  • Extra kop voor kleine ruimtes
  • stevig
  • Kracht genoeg voor zware schroeven

Minpunten

• Knopjes voor boorrichting
  • Bitjes vallen nog steeds uit de houder
  • Te duur t.o.v. ouder model
  • Geen echte verbetering t.o.v. ouder model

Simon D. 07-04-2020

Geweldige accuduur en makkelijk te bedienen

Eerste indruk:

Geleverd in een doos met een accu en een lader. Mede door de rubbercoating aan de achterzijde, het lichte gewicht en een goede gewichtsverdeling, ligt de boor goed in de hand. De rubbercoating zorgt voor grip en voor iemand als mij ook voor bescherming want de coating maakt de machine ook 'hufterproof'. Hierdoor raakt het plastic minder snel beschadigd in kleine ruimten.

Het gebruik:

De machine is getest op hout, metaal en gipsplaat en het boren én schroeven doet de machine goed. Opvallend is de korte laadtijd (40 minuten) en de lange accuduur waarbij er na een paar uur testen nog geen streepje van de indicatie lampjes is uitgegaan. Dit is zeker anders dan in vergelijking met eerdere machines met 'oude' accu`s, die na regelmatig gebruik snel kracht en accuduur verliezen.

Er zitten op deze machine een aantal functies. Laten we beginnen met de handige functie`s;
-Lampje dat is gericht op de plek waar je boort
-Drie indicatie lampjes die de accuduur aangeven
-Indicatielampje dat aangeeft welke richting de machine roteert
-Snelkoppeling om snel van kop te kunnen wisselen
-Rubbercoating voor een optimale grip

Dan is er ook nog een discutabele functie, namelijk one-touch knoppen aan weerszijden die de draairichting veranderen als je er op drukt. Als je in kleine ruimtes werkt pak je de machine soms anders vast. Ik druk dan met regelmaat op de knoppen en dat draait hij prompt de andere kant op. Gelukkig draait hij niet de andere kant op als je de boor-knop ingedrukt hebt. Misschien is dit een kwestie van wennen, maar deze functie is voor mij niet van meerwaarde.

Om van boor naar schroeven te gaan of omgekeerd is er een mechanische knop die je bijna twee centimeter moet schuiven voordat hij in die stand is. Dus, zo futuristisch de knop is om je rotatierichting te wijzigen, zo old-school is de knop om van boren naar schroeven te gaan.

Over de duurzaamheid van de machine kan ik niks zeggen, gezien ik de machine maar een aantal weken in gebruik heb.

Concluderend dat het overall een goede machine is die ik iedereen aan kan raden.

Pluspunten

• Accuduur
  • Lichtfunctie
  • Rubbercoating
  • Laadsnelheid
  • Gewicht

Minpunten

• Gevoelige knoppen voor rotatierichting
  • Mechanische schuif (boren/schroeven)

Froukje 28-03-2020

Krachtig, met handige tools

Geschreven voor: Bosch AdvancedDrill 18 Kit

Ik heb de Bosch AdvancedDrill 18 accuboormachine mogen testen voor Kieskeurig.nl Testpanel .

Ideaal dat de 18 volt accu die erbij zit voor alle 18 volt apparaten van Bosch is te gebruiken.

Ik vond de boormachine krachtig en hij ligt goed in de hand. Ik vind hem wel wat aan de zware kant.

Er zit een verwisselbare kop op. Ideaal als je steeds moet wisselen tussen een boor en een bit.

Super ideaal dat je de boorrichting , rechtsom of linksom kunt veranderen door met je duim links, of met je wijsvinger rechts een klikje te geven op de knop, net zoals met een muis van een computer ( dezelfde werking ). Dit is veel handiger dan de boorrichting te veranderen met een schuifje.

Er zit ook een magneetkap bij . Deze is echt super ideaal. Vooral bij het indraaien van schroeven in gipsplaten. Hiermee voorkom je dat je schroeven te diep doorboort. Ik gebruik zelf altijd een afstandsbitje maar deze verstelbare magneetkap bevalt me veel beter. Ook kan de magneetkap je schroef vasthouden, zodat je zelf de schroef niet vast hoeft te houden, lekker makkelijk. Ook zorgt hij ervoor dat je schroeven niet te ver doorboort in hout.

Bovenop de accuboormachine zit een schuifknop om te wisselen tussen beide toerentallen.( schroeven en boren ) . Minpunt is dat ik deze schuifknop stroef vind gaan.

Op de accuboormachine zelf zit ook een magneetje, zodat je hier je bitje kunt bewaren of een paar schroeven. Dit is handig.

Het plaatsen en het verwijderen van de accu gaat gemakkelijk.

Het viel me wel op dat zodra ik de accu terug wilde plaatsen op de accuboormachine, dat hier nog wat speling op stond. ( Je kunt de accuboormachine nog wat heen en weer bewegen ).

Jammer dat er geen bitsetje bij zat, slechts 1 bitje.

Ik beveel hem iedereen aan.

Pluspunten

• krachtig
  • magneetkap
  • plaatsen accu makkelijk

Minpunten

• ligt wat zwaar in de hand

MarianneRu 25-03-2020

praktische lichtgewicht accuboormachine

Geschreven voor: Bosch AdvancedDrill 18 Kit

De Bosch Advanceddrill 18 is wat mij betreft een hele fijne accuboormachine. Ondanks zijn lichte gewicht voelt hij degelijk aan, zoals je van een Bosch apparaat kunt verwachten. Bij het vastpakken valt op dat hij ergonomisch lekker in de hand ligt. De boormachine is uitermate geschikt voor het boren in hout en MDF en daarnaast ook in metaal. Dit laatste heb ik zelf niet getest. Helaas boort hij niet in beton, er zit geen klopfunctie op. De accu gaat lang mee als hij volledig is opgeladen, het is praktisch dat je niet steeds moet wisselen of moet wachten tot hij is opgeladen. Er is een indicatielampje dat aangeeft hoe vol de accu nog is, dit is praktisch en het voorkomt verrassingen. Het apparaat is gemakkelijk te bedienen, als je hem op boren zet pakt hij automatisch de juiste snelheid. Daarmee wordt voorkómen dat je de schroef dol draait. Het aantal omwentelingen kan je ook zelf kiezen. Er zit tevens een lampje op dat je werkoppervlak verlicht, dit is heel praktisch. Daardoor kun je ook boren op een slecht verlicht werkoppervlak. Om het apparaat van de boorstand naar de schroefstand te zetten kun je op een klein knopje drukken. Als hij een op de schroefstand heeft gestaan schakelt hij naderhand weer automatisch op de boorstand bij opnieuw het apparaat pakken. Dit is ook zichtbaar door een lichtje bovenop de boormachine. Het knopje voor het wisselen van boor- naar schroefstand is van beide kanten te bedienen, dit is praktisch in het gebruik. De magnetische kop is supermagnetisch in vergelijking tot andere boormachines, het houdt de schroeven vast, zodat je met één hand kunt werken en met de andere iets kunt vasthouden, je hebt als het ware de andere hand vrij. De rotatiesnelheid kan je zelf aanpassen door de aan/uitschakelaar te gebruiken. De boormachine is opvallend 'stil' in vergelijking tot andere boormachines, dat vind ik een voordeel.

Conclusie:
De Bosch Advanceddrill 18 is een hele fijne degelijke gebruiksvriendelijke accuboormachine die zonder poespas doet waar hij voor is gemaakt en is wat mij betreft een aanrader. Het meest ideaal zou zijn als hij ook een klopfunctie zou hebben voor het boren in beton.

Pluspunten

• accu gaat lang mee
  • lichtgewicht
  • degelijke kwaliteit
  • sterke magnetische kop
  • duurzaam

Minpunten

• geen klopfunctie

John 23-03-2020

Bosch AdvancedDrill 18 Kit

Geschreven voor: Bosch AdvancedDrill 18 Kit

Onlangs heb ik deze machine mogen testen en dit is mij goed bevallen. Als echte doe-het-zelver is het merk Bosch mij niet vreemd. Ik heb ook diverse apparaten van dit merk in huis, waar ik zeer tevreden over ben.

Ik heb een oude oude accuboormachine in huis en gebruik deze nauwelijks, omdat deze veel te weinig kracht heeft en de accu ook erg snel leeg is. Dit exemplaar is wel even andere koek. Wat een kracht en de accuduur is super. In de testperiode had ik mijn normale boormachine niet nodig.

De machine heeft de bekende groene Bosch-kleur en wordt geleverd in een groene plastic koffer. Opmerkelijk was dat 1 van de 2 stickers verbroken was en ik in eerste instantie zoiets had van is deze levering wel compleet? is het wel een nieuw exemplaar? Plastic verpakkingsmateriaal ontbrak volledig , de accu en het bitje waren al gemonteerd. De gebruiksaanwijzing gaf niet duidelijk aan wat er allemaal bij zou moeten zitten en de koffer heeft bijvoorbeeld ook plaats voor een tweede accu en extra accessoires. Ik heb toen navraag gedaan en het bleek allemaal in orde te zijn. Er is dus eigenlijk goed nagedacht: startklaar en minder milieubelasting.

Dat er slechts 1 bitje bij zat vond ik wel erg summier. Dat ene bitje was ook erg kort. Er bestaan ook bitjes die iets langer zijn en andersom in de machine geplaatst kunnen worden. Je hebt dan zeg maar 2 bitjes in 1. Dat geeft zo'n machine meteen meer gebruiksgemak en in productie zal het niet veel duurder zijn. Het bitje heb ik dan ook vrijwel meteen vervangen.

Heel erg positief vond ik hoe de machine in de hand ligt, ook bij langdurig gebruik. Het voelt stevig en degelijk aan, niet te licht of te zwaar.

Als men veel zaken moet demonteren en men niet aan een stuk door kan gaan en de machine als het ware na een aantal seconden uit gaat, gaat deze automatisch terug in de vooruit-stand. Hier kun je natuurlijk aan wennen, maar fijn vond ik het niet. Ik had liever een schakelaar gezien die je bijvoorbeeld naar links of rechts schuift en dat deze dan zichtbaar in deze stand blijft staan.
De machine heeft zowel links als rechts een duimschakelaar. Door de schakelaar met de duim naar onder te duwen gaat deze veranderen van vooruit naar achteruit of andersom. Het maakt niet uit of je dat links of rechts doet. Hierdoor is het gebruik van de machine zowel handig voor links- als rechtshandigen.

De kop vervangen voor de magnetische variant is bijvoorbeeld erg handig bij het veelvuldig moeten vastschroeven van gipsplaten. Let er dan wel op dat het gebruikte bitje niet te lang en magnetisch is, want anders werkt het niet zoals het bedoeld is en kun je net zo goed de andere kop met de snelkoppeling gebruiken.

De accu is 18 Volt met 2,5Ah. Deze past ook op andere Bosch-apparaten die het 18 Volt-accusysteem hanteren. Je hoeft dan niet altijd een apparaat met accu te kopen of hebt hierdoor wellicht al een reserve accu in huis.

Conclusie: Super apparaat, als je de min-punten voor lief neemt!

Pluspunten

• ligt goed in de hand; ook bij langdurig gebruik
  • geschikt voor links- en rechtshandigen
  • krachtige accu, past ook op andere Bosch-apparaten
  • krachtige borstelloze motor

Minpunten

• slechts 1 eenvoudig PH2-bitje bijgeleverd
  • vooruit-achteruit is vrij onhandig geplaatst
  • machine gaat automatisch terug naar vooruit-stand
  • gebruiksaanwijzing kan beter

Skrobbert 23-03-2020

Krachtige boor met handige accu

Geschreven voor: Bosch AdvancedDrill 18 Kit

Ik gebruik Bosch elektrisch gereedschap al heel lang. Ik waardeer met name hun ontwerp en de betrouwbaarheid, dus ze zijn vaak mijn eerste keuze als er weer een nieuw stuk gereedschap moet komen. In sommige gevallen kies ik de blauwe pro variant van Bosch, maar dat hoeft zeker niet bij alle tools die in je schuur komen te hangen. De set die ik heb heeft één enkele batterij, een oplader, een opzetstuk, één bitje en een handige opbergkoffer om alles veilig in op te bergen. Een tweede batterij was misschien een nuttige toevoeging voor mij geweest, maar om eerlijk te zijn is de levensduur van de batterij uitstekend en omdat hij lithium-ion is, houdt hij ook zijn lading goed tussen het gebruik in. Deze accu heeft ook het voordeel dat hij op andere gereedschap in het assortiment past. Dus als je ander draadloze Bosch-gereedschap hebt, heb je misschien al een reserve accu.

Ik heb deze boormachine onlangs gebruikt bij het maken van mijn werkbank en buitenkeuken. Hierbij kon ik meteen de boorstand uitproberen en met name testen wat de draaikracht is bij het vastschroeven van de planken. Bij te zwakke boormachines gaat het halverwege de schroef aardig moeizaam om het verder de plank in te krijgen. Voor een draadloze boormachine heeft het aardig wat power. Het is geen goedkope set, dus ik vond het wel jammer dat er maar één bitje bij werd geleverd. Een setje was een mooie toevoeging geweest. Maar in het gebruik van het apparaat ben ik zeer tevreden. Er is wel één opmerking te maken over de zijknoppen waarmee de draairichting kan worden aangepast. Normaal gesproken is dit een schuif die je één kant op vastzet, maar in dit geval zijn het elektronische drukknoppen die vrij licht te bedienen zijn. Dat heeft als nadeel dat ik vrij regelmatig tijdens het gebruik deze knoppen indrukte. Maar ik heb er geen twijfel over dat ik nog veel plezier met dit apparaat ga hebben.

Voordelen
• Ik houd van de koffer, het is op maat gemaakt voor de boor en de hulpstukken. Te vaak hebben goedkope koffers gewoon een kartonnen inzetstuk.
• De boor heeft een goed uitgebalanceerd gewicht, met 1 kg inclusief de accu is hij heel gemakkelijk te hanteren.
• De hulpstukken klikken gemakkelijk aan en uit.
• Het is gemakkelijk om te wisselen tussen schroeven en boren.
• De batterij kan worden gebruikt op verschillende andere Bosch-apparaten
• Er zit een duidelijke batterij-indicator op de boormachine, zodat je weet hoeveel stroom je nog hebt.
• Er is veel draaikracht.
• De magnetische adapter maakt het schroeven op een moeilijke plaats gemakkelijker.
• De trigger met variabele snelheid is ideaal voor delicate taken.

Nadelen
• De instructies zijn niet geweldig.
• Het is een beetje aan de dure kant. Een bitjes set erbij zou fijn zijn geweest.
• Schakelen tussen vooruit en achteruit is een makkie en het indicatielampje bovenaan laat je weten in welke modus je zit. Echter kan deze knop daardoor ook makkelijk tijdens het gebruik worden ingedrukt.

Pluspunten

• Ligt lekker in de hand
  • Krachtig

Minpunten

• De rotatieknoppen zitten onhandig

Ruben 23-03-2020

Gebruiksvriendelijke boormachine die zijn taak goed uitvoert

Geschreven voor: Bosch AdvancedDrill 18 Kit

Zodra je de doos van de boormachine open doet, valt het strakke design van de boormachine meteen op. Hij is mooi groen zoals we van Bosch gewend zijn. Daarnaast zit er weinig extra poespas op, wat het design ten goede komt.
Ondanks dat er niet te veel knoppen op zitten, zitten alle benodigde functies erop. Het is niet zo dat je iets mist. Met de 'boorknop' laat je de boor draaien en daarmee bepaal je ook de snelheid van de omwentelingen. De respons hiervan werkt erg fijn.
Werkt zeer goed als schroefboor en kan daarnaast prima overweg in hout en dun metaal. Helaas zit er wel alleen maar een schroefbit - kruiskop - bijgeleverd. Dus je zal de rest zelf nog extra moeten bijkopen. Ook zijn er handige opzetstukken beschikbaar, helaas zitten deze er ook niet bijgeleverd en zal je dus ook zelf aan moeten schaffen. Het opzetten van een ander stuk gaat wel heel makkelijk. Ook het aanpassen van een bitje in boormachine is erg simpel. Door te draaien aan de kop van de boormachine kan je deze vervangen.
De boormachine komt zonder klopstand, dus komt niet door de muur heen. Dat is wel een gemis, voor het klussen in huis heb je dan alsnog twee boormachines nodig.
De handleiding is niet heel duidelijk, vooral als het gaat om de 'omwentelingen teller'. Die schijn je te kunnen instellen zodat je het maximale aantal omwentelingen per keer kan instellen, kreeg ik niet voor elkaar. Er veranderd niets als ik de knop van min. naar max. instel.
Er zit een lampje op om te klussen in het donker, maar die zit iets wat op een onhandige plaats. Namelijk op de voet van de boor. Hierdoor creëert hij zijn eigen schaduw waardoor het niet een hele grote toegevoegde waarde heeft. Deze is ook niet uit te zetten.
Het instellen van de draaikant werkt erg fijn. In plaats van dat je een knop in de boormachine moet drukken werkt het mechanisch met een verfijnde indruk knop. Even licht indrukken en de boormachine is zo ingesteld dat hij de andere kant opdraait. Bovenop de boormachine geven twee pijltjes met verlichting aan welke kant hij opdraait. Een nadeel hierbij is wel dat de boormachine na even niet gebruikt te hebben - een minuutje ongeveer - de standaard instelling van draaifunctie weer instelt (naar rechts). Dus als je hem gebruikt om schroeven eruit te draaien, moet je goed opletten dat als je hem even wegzet om te bekijken of het goed gaat, de draairichting automatisch weer ingesteld is naar inschroeven. Dat ging op het begin bij mij een paar keer fout waardoor je lelijke krassen etc. kan maken omdat je er dan af kan schieten.
De accu is er goed. Die gaat zonder problemen een hele klus(dag) mee. Je hebt niet snel een tweede accu nodig.

Voor het klussen met schroeven en hout de ideale boormachine. Erg praktisch, echt een pak en go apparaat. Als je een boormachine ook wil gebruiken voor de muur zou ik voor de versie gaan met klopfunctie.

Pluspunten

• Fijn gewicht
  • Zeer goede accu
  • Strak design
  • Rotatiesnelheid goed aan te passen
  • Boort goed door niet al te dik metaal

Minpunten

• Lampje zit op onhandige plek
  • Weinig onderdelen bijgeleverd
  • Omwentelling instelling onduidelijk
  • Geen klopfunctie
  • Instellen draaifunctie

Marjolein 21-03-2020

Bosch degelijkheid in een moderne jas

Uiterlijk / gebruikt materiaal
De boormachine voelt stevig en degelijk aan. De groene kleur is typisch voor Bosch producten en dus erg herkenbaar. Het gedeelte waar je de boormachine vast hebt, is voorzien van zwart rubber, die ook op de aan/uitschakelaar zit. Dit zorgt voor een goede grip op de machine.
Er is een indicator die aangeeft hoe vol de accu nog is, deze bevind zich op de bovenzijde van de accu. Hier voor zit ook het lampje, die heel handig, je werkgebied verlicht als je gaat boren of schroeven.
Aan zowel de linker- als rechterkant bevindt zich een knop die de boor-/schroefrichting bediend.
Bovenop de boormachine is een schuifknop voor het schakelen tussen boren en schroeven. Door middel van het draaien aan het boor- / schroefgedeelte kan je de kracht/sterkte van het draaien instellen. Ook zijn er twee lampjes aan de achterkant, die aangeven welke richting de boorkop draait.

Gebruik
De boormachine valt goed in de hand. Is niet te zwaar, dus fijn om langer te gebruiken. Het lampje is handig om je bij te schijnen, als je bijvoorbeeld in een donker hoekje moet schroeven. Deze kan je ook activeren door heel licht op de aan/uitschakelaar te drukken.
De richting van het boren/schroeven kan je makkelijk veranderen door de linker- of rechterknop aan de zijkant in te drukken. In tegenstelling tot veel andere boormachines, kan je dit doen aan één enkele zijde. Nogmaals aan dezelfde kant drukken, zorgt voor het wisselen van kant. De richting wordt bovenop de boormachine aangegeven door het oplichten van een pijltje. Dus voor zowel links- als rechtshandigen is dit een uitkomst, omdat dit met één duim te regelen is.
Het extra magnetisch opzetstuk is erg handig voor het schroeven indraaien. Deze hoef je niet meer zelf vast te houden! Klik en gaan. Door het instellen van de snelheid bij de boorkop, hoef je je niet druk te maken om schroeven stuk te draaien. Ook is de aan-/uitschakelaar te gebruiken om de snelheid te reguleren.
Het boren in hout gaat prima. Steen en metaal heb ik niet hoeven boren. Deze variant is geen klopboormachine, dus ik zou het niet gebruiken voor betonmuren.
De accu gaat lang mee. Het opladen van de accu is makkelijk, de acculader heeft indicatielampjes om de voortgang van het opladen te zien. De accu is makkelijk te verwijderen uit de boormachine.
Het geluid van de boormachine is wel wat wennen, hij maakt een beetje een irritant ‘elektrisch’ geluid. Maar zeker niet luid.

Conclusie
Erg fijne boormachine in gebruik. Ligt goed in de hand en heeft voldoende kracht voor schroeven en boren. Het extra magnetisch opzetstuk is een aanwinst, deze maakt schroeven veel makkelijker. De accu gaat goed lang mee en is makkelijk op te laden. Een goed apparaat voor de doe-het-zelver.

Pluspunten

• extra opzetstuk voor makkelijk schroeven indraaien
  • makkelijk boor-/schroef richting aanpassen
  • makkelijk reguleren snelheid

Minpunten

• geluid is wat vervelend, maar niet luid
  • er zit maar 1 bitje bij (kruiskop)

Marcel Verweg 21-03-2020

Zeer goede accuboormachine voor de grote klusser.

Geschreven voor: Bosch AdvancedDrill 18 Kit

Als technische man gebruik ik voor mijn werk vaak een accuboormachine van diverse merken maar persoonlijk heb ik de voorkeur voor Bosch. Ik heb in 1996 mijn eerste Bosch accuboormachine gekocht voor de bouw van ons huis en allerlei andere klussen. Deze is mij zeer goed bevallen en daarna heb ik een tweedehands machine van iemand gekregen waar dezelfde accu in zat, deze is nu echt aan vervanging toe. Ik kreeg de kans om de ‘Bosch AdvancedDrill 18’ te testen. Deze ligt erg prettig in de hand door de handgreep maar zeker ook door het gewicht wat precies goed voelt voor de kracht die je nodig hebt bij het boren c.q. schroeven én hij is niet te zwaar bij langdurig gebruik. De verwisselbare kop is erg handig en in een handomdraai gewisseld. Prettig als je steeds moet wisselen van boor naar bitje, bijvoorbeeld bij voorboren in hout. Het lampje in de voet van de machine werkt prima en geeft direct licht op de plek waar de boor of het bitje zich bevindt, makkelijk in minder verlichte ruimtes. Dat de draairichting aan beide zijden van de boormachine om te zetten is, is handig voor links en rechtshandig gebruik. Met een druk op de knop draait de kop de andere kant op het maakt niet uit of je dit aan de linker- of rechterkant van de machine doet. Het toerental is goed traploos te regelen d.m.v. het indrukken van de aan/uit- schakelaar en de kracht waarmee de schroef in het materiaal gedraaid wordt is goed in te stellen via de instelring. Je moet wel even een proefschroef in het hout draaien en de instelring langzaam opdraaien om te zien welke instelling je moet hebben. Ik vind het wel jammer dat daar geen waardes of standen op de instelring staan zodat je deze kunt onthouden voor een volgende keer.

Conclusie:
De ‘Bosch AdvancedDrill 18’ is een zeer prettige machine die erg fijn in de hand ligt en precies doet waar hij voor gemaakt is. Voor mij een topapparaat met veel gebruikersgemak waar ik zeker weer jaren met veel plezier mee vooruit zou kunnen.
Nadeel:
Ik heb geen nadeel kunnen ontdekken. Ik vind het wel jammer dat er geen tweede accu bij zit zodat je onbeperkt door kunt werken.

Pluspunten

• Handgreep en gewicht
  • Verwisselbare kop
  • Lampje in de voet

Minpunten

• Geen waardes of standen op kracht instelring
  • Niet standaard een 2de accu

Bijker 20-03-2020

Prettige boormachine!

Geschreven voor: Bosch AdvancedDrill 18 Kit

Na jaren geklust te hebben met een boormachine uit de goedkopere range heb ik deze accuboormachine getest.

De eerste indruk van het apparaat is dat hij zwaarder is dan de huidige, maar ook heel erg degelijk aanvoelt. Het is meer een professioneel apparaat dat voor de particulier te betalen is. Wat wel opviel is dat in de verpakking geen accessoires als bijvoorbeeld bitjes of boortjes zitten.

Accu
Het opladen van de accu gaat echt snel. En het duurt lang voordat deze leeg is. Ondanks de kracht van deze accu kun je lang blijven klussen. Na een uur klussen waren alle lampjes nog steeds groen. Er is geen extra accu bijgeleverd, maar die heb je ook niet meteen nodig.

Gebruik
Ondanks dat de machine zwaarder is dan mijn vorige, ligt deze wel heel erg prettig in de hand. Het gewicht is zo verdeeld dat je dit niet merkt tijdens het gebruik. Er worden twee boorkoppen meegeleverd: een 'ouderwetse' waar boren en bitjes in vastgedraaid kunnen worden en een kleinere waar bitjes ingeplaatst kunnen worden zonder deze te hoeven vast te draaien. Dit erg gebruikersvriendelijk.

De wijze van schakelen tussen in- en uitschroeven gaat net iets anders dan bij andere boormachines. Waar bij andere boormachines met een schuifje van links naar rechts de draairichting ingesteld kan worden, is dit bij dit apparaat met druktoetsen. Deze zitten wel op dezelfde plek, maar je kunt niet voelen of de draairichting naar links of rechts is. Het is met lampjes zichtbaar bovenop het apparaat. Het is waarschijnlijk een kwestie van wennen, maar na jaren op gevoel te doen is dit na een paar weken nog niet weg.

Al met al een heerlijke machine om mee te klussen. Hij is krachtig, ligt fijn in de hand en door de verschillende boorkoppen ook erg praktisch in gebruik.

Pluspunten

• oplaadtijd accu
  • kracht van apparaat
  • gebruiksgemak van boorkoppen

Minpunten

• instellen van draairichting

Lwout 18-03-2020

Advanced en Professioneel - Topper

Geschreven voor: Bosch AdvancedDrill 18 Kit

Als ervaren klusser gebruik ik al jaren een Bosch accu boortol en ik greep deze gelegenheid met beide handen aan om er eens eentje te testen. En wat voor een, de Bosch Advanced Drill met een 2,5 Ampere 18 volt accu. Uit de koffer voel je meteen dat het apparaat een stuk degelijker is als mijn oude 18 volt Bosch accu boor de Bosch PSR 18 LI uit 2015. En daar was ik destijds ook zeer blij mee. Ik werk al meer dan 20 jaar met Bosch apparatuur als klusjunk en nog nooit heeft een Bosch apparaat mij in de steek gelaten. En dat vind ik heel bijzonder.

ZWAARDER: Wat bijzonder aan deze Bosch is, is het wat zwaarder gewicht en het wat dikkere huis. Hij heeft meer motor dan mijn oude Accu boormachine.

GEEN VERSNELLING: Dit apparaat heeft geen 2 versnellingen. Deze accu boortol heeft een traploze versnelling die automatisch meer of minder kracht geeft. Voorheen had je stand 2 voor snelheid nodig en stand 1 voor extra kracht. Die capaciteiten heb je nu dus traploos. Wel zo prettig.

KRACHT: De kracht die de boortol heeft is ongeëvenaard voor een accu boortol wat mij betreft. Schroeven van 12 cm lang draait hij zo het hout in en als je niet uitkijk gaat hij dwars door de balk heen met kop en al. Kan je voorkomen door hem goed in te stellen :-)

PRECISIE: Je kan heel nauwkeurig een schroef indraaien, traploos kan je van heel langzaam naar supersnel over schakelen met de trekker. De trekker van dit Bosch “pistool” geeft genoeg weerstand zodat je niet uit zal schieten, het gaat gewoon als vanzelf.

SCHAKELEN: Dit apparaat schakelt traploos dus het enige wat je hoeft in te stellen is de stand schroeven of boren. Het schuifje bovenop, voorheen stand 1 of 2, is nu te gebruiken voor het instellen van boren of schroeven. Bij het schroeven kan je de slip stand gebruiken dat voorkomt dat je de schroef te vast of te diep aandraait. De slipstand instelling doe je via de draaischijf vlak onder de boorkop, hier kan je ook kiezen voor wat minder kracht. Maar ja waar zou je dat voor nodig hebben met de beschikking over de traploze versnelling?

LINKS – RECHTS: Nu had mijn oude boortol een schuifknop waarmee je kon instellen of je rechtsom of linksom kon schroeven. Dus in of uit een plank of muur. Dat is nu veranderd in een knop en twee lampjes bovenop. En dat is even wennen. Het schuifje ben ik zo gewend zodat ik meteen zie of ik in of uit ga schroeven / draaien. Met de knop werkt het anders. Aan bede zijden zit een dikke knop die heel makkelijk te bedienen is. Op de boortol zitten twee lampjes in de vorm van pijltjes. 1 Vooruit en 1 Achteruit, of wel in en uit. Die lampjes had ik niet meteen in de gaten, maar als je het weet werkt het goed. Toch vond ik de oude schuif prettiger besef ik na een dag of twee klussen. Het schuifje is altijd in zicht, het lampje niet. Mogelijk hadden ze beter de lampjes in de knoppen kunnen verwerken, als de knop links uit is, is rechts aan? En dus zie je de stand altijd meteen. Soms is bovenop handig als je vlakbij het plafond of zo moet boren, de lampjes schijnen dan op het plafond als pijltjes.

2 BOORKOPPEN: Deze boortol heeft standaard 2 boorkoppen. 1 speciaal voor bitjes en een waar je ook een boortje mee kan vastzetten zoals vanouds. Het voordeel van de Bit kop is dat deze 5 cm korter is. En dat maakt dat je ook in de kleine hoekjes nog kan schroeven. De kleine boorkop is magnetisch en je bitje blijft meteen hangen, je hoeft dus niets aan te draaien om het bitje vast te klemmen. Dat werkt heel prettig. Tot je, zoals ik, een steigerbuizen frame in elkaar gaat zetten met een imbus bitje. Het imbus bitje bleef regelmatig in het boutje vastzitten waardoor deze zo uit de boorkop floepte. Niettemin ben ik heel blij met deze aanwinst zodat ik ook in de kleine hoekjes nog gebruik kan maken van de boortol. Ik heb bij deze klus, een wandkast van steigerbuizen, dus voornamelijk de grote boorkop gebruikt zodat mijn bitje stevig vast bleef zitten.

ACCU: Ongelofelijk wat een kracht er in zo’n klein blokje kan zitten, en dat ze ook zo lang mee gaan. Na een hele dag had ik nog steeds 3 felle lampjes, die aangeven dat de accu nog vol is. Ik heb nog accu’s van 10 jaar oud die ook nog steeds dienst doen, erg handig voor als ik weer eens een schutting of schuur in elkaar moet zetten. Maar met deze accu lijkt het er op dat ik die oude niet meer nodig hebt.

LAMPJE: Op de boortol zit ook een lampje om bij te schijnen als je aan het boren/schroeven bent. Het fijne is dat het lampje wat langer aan blijft wanneer je de trekker in hebt gedrukt. En dat is best wel handig bij de donkere klusjes. Op mijn oude boortol gaat lampje altijd meteen uit.

CONCLUSIE: Dit is een professionele accu boortol, hij voel professioneel en hij werkt professioneel. Eigenlijk geen hobby apparaat meer, maar de prijs is dat nog wel. Zowel in kracht als gebruiksgemak overtreft hij mijn oude boortollen. Een groot voordeel is dat de accu nog steeds hetzelfde is en past op de oude oplaadapparaten en op de oude accu boortollen en dus kan je je oude accu’s gewoon blijven gebruiken als back-up mocht de nieuwe ooit tijdens een klus leeg raken. Nog een groot voordeel is de extra boorkop om ook in de klein e hoekjes te kunnen schroeven en boren. Traploos werk het apparaat perfect op gevoel en je hoeft er niet eens bij na te denken.
Slechts 1 minpuntje kan ik bedenken en dat is dat de voor en achteruit schakeling iets slimmer had gekund door de bijbehorend lampjes i.p.v. bovenop aan de zijkanten te plaatsen zodat je er altijd minstens 1 kan zien. Maar ik denk vast dat dit slechts gewenning vergt. Tja, de laatste 10 jaar zeker alleen gewend aan een schuifknopje leer je niet zomaar af.

Kortom het is een top apparaat, en ik zeg zoiets niet zomaar, ik ben erg kritisch moet ik bekennen.

Pluspunten

• Kracht, kracht en kracht
  • Traploze versnelling
  • Extra kleine bit boorkop
  • Accuduur
  • Lampje blijft wat langer aan

Minpunten

• Voor en achteruit stand kon iets slimmer
  • Echt niets meer te bedenken