Sony BDP-S780

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 2 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony BDP-S780 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,6

Robus 28-12-2011
Geschreven voor: Sony BDP-S780

We zijn inmiddels 4 maanden verder en mijn oordeel moet ik nuanceren. De speler maakt bij het afspelen van willekeurige schijfjes (CD, DVD, BluRay) een bromgeluid dat soms gedurende het gehele afspelen aanblijft. Bovendien heeft een recente netwerk update van de firmware er voor gezorgd dat de gehele speler onbruikbaar is geworden (gaat niet meer aan of uit). De nazorg van Sony is belabberd te noemen; het enige dat ze doen is doorverwijzen naar een erkend reparateur. Daar is de speler nu naar toe, maar ik ontvang taal noch teken over eventuele voortgang. De feestdagen dus zonder blurayspeler... Liever hadden ze me direct een nieuwe gestuurd, maar dat doen ze kennelijk alleen als de speler binnen een maand de geest geeft.

Robus 19-08-2011
Geschreven voor: Sony BDP-S780

Achtergrond van de review:
Mijn huidige homecinema-set (Pioneer) is aan vervanging toe. De BDP-S780 vervangt mijn oude DVD-speler en komt naast de PS3 te staan. Primaire doel is het kunnen afspelen van gewone CD's, (gebrande) DVD's en bluraydiscs. De PS3 speelt weliswaar schitterend bluray discs af, maar de bediening laat wat te wensen over.

Ik begin met de 'tegenvallers' van de BDP-S780. Eigenlijk is dat redelijk overzichtelijk en gaat vooral over de afwerking; voor het paradepaardje van Sony's mid-range spelers valt de afwerking erg tegen. Het glossy plastic is helaas een hype waar je haast niet aan voorbij komt, ook bij deze speler niet. Als je kan leven met de gevoeligheid voor vingerafdrukken, is er echter niets aan de hand. Een echte aanfluiting vind ik de vier plastic toetsen die het weliswaar doen, maar zeer gammel, goedkoop over komen. Het siert Sony niet dat ze hier op bezuinigd hebben.
Verder is ook dit toestel geoptimaliseerd conform het DLNA-protocol en daarmee in staat een groot aantal gangbare media-formaten te streamen. Graag zou ik in de userinterface hebben gezien dat de bladerfunctie door de media wat zou worden verbeterd en uitgebreid met een zoekfunctie net zoals Windows Mediaplayer of iTunes. In een grote verzameling media blijft met met de Sony-opties lastig zoeken en bladeren.

Tot zover de kritische punten, laat je hierdoor vooral niet uit het veld slaan want onder de goedkope motorkap gaat veel moois schuil!

Allereerst de installatie: ondanks de vele mogelijkheden is installatie een eitje en wordt je door een onscreen wizard door alle (basis)instellingen geleid. Enige basiskennis van zaken wordt daarbij natuurlijk wel verondersteld!

Dan het afspelen van discs. Tot nu toe heb ik enkele CD's, DVD's en blu-rays afgespeeld en de resultaten zijn uitstekend. In vergelijking met de oude Pioneer DVD-speler klinken zowel CD's als DVD's stukken beter, helderder. Hoewel Sony in deze speler 'Super Bit Mapping' aanbiedt, zie ik weinig verschil met de beelden die ik uit de PS3 krijg; die beelden zijn overigens nog steeds fantastisch. De BDP-S780 heb ik overigens met een HDMI 1.4 kabel direct aangesloten op mijn Sony 37W5500 televisie.

Een kort woord over de afstandsbediening(en). Het is een verademing als je gewend bent om je blurays te bedienen met een PS-3 controller. Gewoon fysieke knoppen voor de meest gebruikte functies (waarbij enkele fluoriscerend zijn). Daarnaast kan via Braviasync ook de TV worden aangestuurd en vice versa.
Via de Android Market heb ik ook Sony's Media Remote App geinstalleeerd op mijn telefoon. Een gadget die goed werkt (via het netwerk) en meteen een indruk geeft van wat ons in de toekomst nog te wachten staat.

Tot slot de additionele mogelijkheden van deze mooie speler: streamen van foto's, muziek en films. Online kanalen zoals Laatste NOS journaal, Net5, SBS6, Veronica en nog veel meer. Gewoon Internetten ook mogelijk alsook directe links naar Facebook en Skype-applicatie. Laatstgenoemde werkt wel, maar gaat niet overweg met alle typen webcams.

Conclusie: een powerhouse als het gaat om beeld- en geluidskwaliteit en connectiviteit in een veel te goedkoop jasje.

jovanotto 19-02-2012

Bedankt voor je review... ik had ook oog op dit apparaat maar zie er nu maar vanaf ;-)